Tutvustan teile keskkonnatasude seaduse ja metsaseaduse muutmise seaduse eelnõu.
Kokkuvõtvalt on keskkonnatasude seaduse muutmise [seaduse] eesmärk ajakohastada saastetasumäärasid välisõhu ja vee valdkonnas ning põlevkivijäätmete ja ohtlike jäätmete puhul. Samuti muudetakse põlevkivi kaevandamise õiguse tasu ülemmäära, ajakohastatakse kalapüügiõiguse tasu piirmäärasid ja muudetakse angerjapüügitasu arvestuse aluseid. Eelnõuga lisatakse keskkonnatasude seadusesse uue tasuliigina raadamisõiguse tasu ja tehakse tasu kasutamisega seotud muudatused metsaseaduses.
Miks muudatused on vajalikud? Üldisemalt – sellel teemal on ka varasemate eelnõude puhul siin debatti peetud – liigume selles suunas, et majandus mahuks looduse piiridesse. See tähendab, et tuleb vähendada ohtlike ja tervist kahjustavate jäätmete teket, kaitsta veevarusid ja puhast õhku. Suure keskkonnamõjuga tegevused peavad olema õiglaselt maksustatud, kantuna põhimõttest "saastamine maksab". See tähendab, et looduskeskkonnale ja elukeskkonnale tehtud kahju ei tohi jääda ühiskonna õlgadele, vaid selle peab katma see, kes saaste või kahju tekitab.
Eelnõu eesmärk on õiglasema maksustamisega vähendada saasteainete õhku paiskamist, heitveega saasteainete keskkonda juhtimist ja ladestatavate jäätmete hulka ning soodustada taaskasutust. Senised saastetasumäärad on ajale jalgu jäänud. Käesoleva eelnõu sisuks olevate keskkonnatasude suurus on muutumatuna püsinud 2015. aastast, mõnel juhul 2009. või isegi 2006. aastast. Võrreldes näiteks 2015. aastaga on tarbijahinnad aga kasvanud ligikaudu 50%.
Kõigepealt saastetasumäärade muutmisest. Mis muutub? Sammhaaval hakkavad nelja aasta jooksul, 2024–2027, tõusma välisõhku, vett, ohtlikke jäätmeid ja põlevkivijäätmeid puudutavad keskkonnatasud. Kehtima hakkab tasude tõus 1. juulist 2024. Saastetasumäärade kehtestamisel on lähtutud eeskätt saasteainete ohtlikkusest keskkonnale. Inimeste tervisele ohtlikumad saasteained oleksid kõrgemalt maksustatud kui vähem ohtlikud saasteained.
Esiteks, välisõhuga seonduv. Eelnõuga muudetakse paiksest heiteallikast välisõhku heidetavate saasteainete loetelu ja grupeerimist ning tõstetakse saastetasusid. Muudatuste eesmärk on motiveerida saastajaid rakendama keskkonnameetmeid, kasutama parema kvaliteediga kütust ja seadmeid ning seeläbi vähendama õhuheidet. Eelnõu puudutab ammoniaagi, peenosakeste ja nende lenduvate orgaaniliste ühendite, väävliühendite, süsinikoksiidi, vesiniksulfiidi, raskemetallide ja lenduvate orgaaniliste ühendite, metaani ja merkaptaani tasu määrasid. Vastavalt ohtlikkusele hakkab õhku heidetavate saasteainete saastetasu tõusma 5–15% aastas.
Teistest saasteainetest rohkem muutub süsinikdioksiidi ehk CO2 tasu määr, mis tõuseb 2 eurolt tonni kohta 25 eurole tonni kohta. Tasumäär 2 eurot on kehtinud alates 2009. aastast ja selle aja jooksul on oluliselt muutunud nii meie majandusseis kui ka Eesti kliimavaldkonna eesmärgid ja vajadused. Planeeritud tõus jääb ka tasumäära täielikul saavutamisel siiski alla Euroopa Liidu kasvuhoonegaaside lubatud heitkoguse ühikutega kauplemise süsteemi hindadele, kus 2022. aastal oli süsihappegaasi tonni maksumuseks 80 eurot. Välisõhu saastetasude tõus mõjutab soojatootjaid tootmisvõimsusega alla 20 megavati. Suuremad tootjad on sama eelnõu alusel tasust vabastatud, kuna nad juba osalevad Euroopa Liidu heitkogustega kauplemise süsteemis.
Lõpptarbijatest on süsihappegaasi tasu määra tõusust enim mõjutatud nende piirkondade elanikud, kus soojuse tootmiseks kasutatakse 100% ulatuses vedelkütust või maagaasi. Konkurentsiameti [andmetel] lisanduks uue CO2 tasu määra puhul soojaarvele – kui me toome näite suuremate piirkondade kohta – Tallinnas, kus [kasutatakse] 30% maagaasi, 79 eurole megavatt-tunni eest umbes 1,6 eurot, ja vedelkütust kasutavas Haapsalus, kus vedelkütust [kasutatakse] 30%, 78 eurole megavatt-tunni eest umbes 3 eurot megavatt-tunni eest. Tasumäärade muutumise eesmärk on aga suunata fossiilkütuste osakaalu vähendamisele soojatootmises, mis kahandab edasist mõju lõpptarbijale.
Teiseks, uued saastetasumäärad kehtestatakse ka saasteainete veekogusse, põhjavette või pinnavette väljutamise puhul. Siingi sõltub tasumäära tõus saasteainete ohtlikkusest. Ohtlikumate ainete saatmine keskkonda on kõrgemalt maksustatud. Näiteks fosforiühendite, lämmastikuühendite ja ühealuseliste fenoolide tasu määr tõuseb igal aastal 15%, heljumi või sulfaatide kui pisut vähem ohtlike saasteainete tasu määr tõuseb 5%. Enim puudutab see vee-ettevõtteid ja töötlevat tööstust, sealhulgas toiduainetööstust, ja põllumajandust.
Kolmandaks tõuseb ohtlike jäätmete ladestamise tasu määr 20% aastas. Praegu kehtib ohtlike jäätmete ladestamisel tasumäär 29 eurot ja 84 senti ühe tonni eest. See on püsinud muutumatuna aastast 2015. Ohtlike jäätmete ladestamine mõjutab pinnase, joogivee ja õhu kvaliteeti. 2022. aastal tekkis umbes 270 000 tonni ohtlikke jäätmeid, millest ladestati 44%. Oluline eesmärk on suunata rohkem jäätmeid taaskasutusse ja vältida nende ladestamist. Hinnates Eesti jäätmekäitluse hetkeolukorda ja vajadust jäätmeid järjest enam taaskasutada, peaks saastetasu tõus olema vähemalt kahekordne. Et see ei oleks ettevõtete liiga koormav, tõuseb tasumäär igal aastal 20%. Juhin siinjuures tähelepanu, et eelnõu puudutab vaid ohtlikke jäätmeid, mitte tavajäätmeid. Viimaste jaoks on kavas eraldi eelnõu, et vähendada nende ladestamist ja edendada taaskasutust.
Neljandaks tõuseb põlevkivi lendtuha ja koldetuha, põlevkivi poolkoksi ning tsemendi tootmisel tekkivate ohtlike ainete ladestamise saastetasu määr keskmiselt 12% aastas.
Milline on saastetasude muutmise mõju? Kogu paketi eesmärk on saastamist vähendada, tagada puhtam ja inimese tervist paremini toetav keskkond, leida uusi viise, kuidas jäätmeid ära kasutada ning liikuda kaasaegse ringmajanduse poole. Pakett motiveerib valima keskkonnasäästlikumaid lahendusi. Maksumuudatus puudutab neid, kellel on keskkonnaluba, kes heidavad heitmeid õhku ja vette, ladestavad ohtlikke jäätmeid ja põlevkivijäätmeid. See pakett on koostatud nii, et inimestele ja keskkonnale kahjulikumate ja ohtlikumate ainete loodusesse paiskamine on kallim ja nende puhul tasumäärad tõusevad rohkem kui vähem ohtlike ainete puhul.
Enim mõjutatud sihtrühm on põlevkivitööstus, kelle keskkonnatasude tõus on 20–44% aastas. Põlevkivi kaevandamisel ja töötlemisel [keskkonna]tasude [määramisel] on oluline vähendada kaevandamisel tekkivat keskkonnamõju, põlevkivi töötlemisel tekkivat saastet, vähendada jäätmete ladestamist ning saavutada taastumatu loodusvara tõhus kasutamine.
Seaduseelnõu alusel tõusevad saastetasude määrad järk-järgult. See annab ettevõtetele võimaluse kohaneda ja vajalikud investeeringud teha. Eelnõu koostamisel kaaluti tasumäärade tõstmist vastavalt tarbijahinnaindeksi kasvule, kuid seda alternatiivi analüüsides selgus, et selline lähenemine oleks ettevõtetele majanduslikult liiga koormav.
Riigieelarvesse toob saastetasude tõus aastatel 2024–2027 juurde 2,5–10 miljonit eurot aastas. Ülejäänud kolm eelnõus olevat muudatust käsitlevad põlevkivi kaevandamise õiguse [tasu] ülemmäära, kalapüügiõiguse tasu määrasid ning raadamistasu. Põlevkivi kaevandamise õiguse tasu ülemmäär tõstetakse 10 eurolt tonni kohta 13 eurole tonni kohta. Põlevkivi kaevandamise õiguse tasu määr sõltub raske kütteõli hinnast ja tasumäär hakkaks tänasega võrreldes tõusma siis, kui raske kütteõli väärtus tõuseb kõrgemale 400 eurost tonni kohta. Ülemmäära tõstmine võimaldab maksimeerida riigi tulu raske kütteõli väga kõrge hinna korral, samal ajal kui ettevõtete müügitulu on samuti kõrge.
Eelnõu käsitleb ka kalapüügiõiguse tasu, mille puhul muudetakse piirmäärasid. Nii kutselise kui ka harrastuskalapüügi tasude puhul on tasumäärad kehtinud juba 2006. aastast ehk pikalt enne euro kasutuselevõttu.
Eelnõuga muudetakse ka angerjapüügitasu arvestuse aluseid nii, et tasu sõltub senise 30–50% asustusele kulutatud summade asemel 60–80%‑st samal ajavahemikul asustamisele kulunud summadest. Lisaks tõuseb püügiõiguse tasu maksimaalne määr seniselt 639 eurolt aastas kuni 1000 euroni aastas. See annab võimaluse olla angerjapüügiõiguse tasuga ettevaatav ja paindlik.
Lõpetuseks. Eelnõu käsitleb täiesti uue tasumäärana raadamisõiguse tasu, millega koos tehakse raadamistasu kasutamisega seotud muudatused ka metsaseadusesse. Raadamine on tegevus, mis muudab metsamaa muu kasutusotstarbega maaks, näiteks parklaks, teeks või hoonestatud alaks. Raadamisel on pikaajaline ja oluline mõju Eesti loodusele, elurikkusele ning maakasutussektori süsinikusidumisele. Raadamistasu kehtestamise eesmärk on luua mehhanism, mis aitab vähendada ja kompenseerida raadamisest tulenevalt mõju Eesti keskkonnale. Tasumäärad kehtestatakse raadatava metsa ühe hektari kohta, alammääraks on 4000 eurot, ülemmääraks 8000 eurot. Tasumäära arvutamise aluseks on metsamaale talletatud süsiniku kogus ja raadamisega kaotatud süsinikusidumise potentsiaal.
Kehtestatud on ka erandeid, näiteks ei küsita raadamistasu endiste põldude metsast puhastamisel, juba varasemalt raadatud alade hooldamisel või looduskaitselistel töödel. Aastas esitatakse Keskkonnaametile raadamise metsateatisi umbes 4000 hektari kohta, kuid kuna eelnõus on ette nähtud ka omajagu erandeid, kuluks Keskkonnaameti hinnangul raadamisõiguse tasuga maksustamisele 1500–2000 hektarit aastas. Raadamisõiguse tasust laekunud summad suunatakse sihtotstarbeliselt Eesti metsadesse seotud süsinikuvaru suurendamiseks, elurikkuse taastamiseks ning kliimasõbralike metsandusvõtete toetamiseks. Raadamistasuga seotud metsaseaduse muudatus laiendabki seniseid toetusvaldkondi ning võimaldab kasutada raadamistasust laekunud summasid Eesti metsa ja maa loodusliku seisundi parandamiseks ning kliimakindluse suurendamiseks. Aitäh!