Austatud istungi juhataja! Lugupeetud saadikud, head saalis viibijad! Lubage kõigepealt tunnustada praegust Riigikogu koosseisu. Aasta tagasi, kui ma esinesin siinsamas ettekandega Eesti teehoiu olukorrast, viibis kohal keskmiselt kaheksa Riigikogu saadikut. Täna on saalis poole rohkem. Tänan võimaluse eest esitada vaade Eesti majanduse olukorrale ja rõhutan, et ka ettevõtjatele läheb korda meie riigi hea käekäik.
Kui on valida, kas alustada headest või halbadest uudistest, siis jäetakse head uudised tavaliselt viimaseks. Aga käitun seekord vastupidi ja esmalt nimetan, mis on meie riigis hästi. Eesti tugevuseks on olnud ettevõtluskeskkond. Ettevõttesse jäetud kasumi tulumaksuvabastus on võimaldanud ettevõtjatel koguda reserve investeeringuteks ning raskete aegade üleelamiseks. See regulatsioon on üks väheseid Eesti ettevõtluskeskkonna alles jäänud konkurentsieeliseid. Meie senine maksusüsteem on USA Tax Foundationi hinnangul olnud maailma parim ja see on kahtlemata kaasa aidanud meie edule. Samuti on riik toetanud digitaliseerimist ja innovatsiooni, kuigi sageli tundub, et kui suunata investeeringutoetused lihtsamasse innovatsiooni või näiteks hoonete energiatõhususe tõstmisse, saavutaksime edu kiiremini kui teadus- ja arendustegevusse panustades. Riigihaldus on olnud digitaliseeritud ja läbipaistev. Eelarve on olnud tasakaalus. See kõik on tekitanud usaldusväärsust ja hoidnud intressimäärad madalal.
Olukord on aga viimastel aastatel muutunud. Eesti majandus on kahanenud kuus järjestikust kvartalit. Augustis vähenes Eesti kaupade eksport 21% ja Eesti tööstusettevõtted tootsid 12% vähem kui aasta tagasi. Alates käesoleva aasta esimesest kvartalist on Eestis kasvanud töötuse määr. Selle ainsaks põhjuseks ei ole Ukraina sõjapõgenikud meie tööturul. Koondavad tööstusettevõtted, mis ajalooliselt on andnud 65% Eesti ekspordimahust, koondavad ka ehitajad, infotehnoloogia, side, veondus ja laondus. Eesti ettevõtete konkurentsivõime välisturgudel on järsult langenud. Ei ole ette näha majandusolukorra paranemist ja maksutulude laekumised on hakanud vähenema.
Kuidas me oleme sellisesse olukorda jõudnud? Valitsuskoalitsiooni peamine vahend riigi majanduse mõjutamisel on riigieelarve. 2024. aasta riigieelarvet võib nimetada varasemate otsuste tagajärgedega tegelemise eelarveks. Eesmärgiga koguda hääli valimistel on viimased valitsused tõstnud jooksvaid kulusid, muu hulgas toetusi, pensione ja riigiteenistujate palkasid. Valitsuse võimalused riigieelarve koostamisel on järjest piiratumad, kuna hulk kulusid on paigas varasemate otsustega, indekseeritud või seotud mingi arvutusliku näitajaga. Keskmise pensioni tulumaksuvabastus, kõrghariduse rahastamine iga aasta suureneb 15% alates aastast 2022, kaitsekulutuste tõus 3%-ni SKP-st, teaduse rahastamine 1% SKP-st – need on vaid mõned näitajad.
Kõik eeltoodud ja muud sarnased kulud on ju vajalikud, aga riigi ressurss on piiratud ja kui vahendeid mingisse valdkonda lisada, tähendab see mõnest teisest valdkonnast samas proportsioonis vahendite äravõtmist. Kui mis tahes kulud kasvavad protsendi arvestuses kiiremini kui riigi tulud, võib selliste kulude kasv toimuda ainult teiste kulude osakaalu vähenemise arvel. Nii ei saa lõpmatult jätkuda ja automaatselt kasvavate püsikulude korral tuleb mingeid põhimõtteid muuta.
Riik tõmbabki pidurit avaliku sektori töötajate palgatõusude osas, mis on väga tervitatav, kuna pidev riigitöötajate palkade kasv on suurendanud survet töötasudele ka erasektoris. Kuid riigi praegune kokkuhoiuambitsioon ei ole piisav.
Tänane koalitsioon on lubanud võtta prioriteediks kulude kokkuhoiu, aga põhiline aur on läinud hoopis maksude tõstmisele ja uute maksude väljamõtlemisele. Alanud on maksutalgud. Tervet hulka riigilõive ja keskkonnatasusid järsult tõstvatele eelnõudele on kooskõlastuseks antud kaks kuni viis päeva. Sellega ei ole isegi ministeeriumid ise toime tulnud, rääkimata ettevõtlus- ja erialaliitudest.
Eesti valitsustel ei olegi tavaks seadusloomesse ja otsustusprotsessidesse ettevõtlusorganisatsioone kaasata. Või siis tehakse seda näiliselt. Reeglina meie valitsus ei lase ennast segada ettevõtjate seisukohtadest, negatiivsest tagasisidest ja mõjuanalüüsidest. Küsimus: miks ei ole sama innukuse ja energiaga otsitud püsikulude, ennekõike riigisektori kulude kokkuhoiu kohtasid? Ettevõtjate maksukohustuste tõstmine tundub kiire ja lihtne lahendus, millega valitsuste mõtlematud otsused kinni maksta. Aga kas see on jätkusuutlik?
Meie riigi 2023. aasta kulupoolele lisandus 2,6 miljardit püsikulusid, 2024. aasta püsikulud kasvavad 1,7 miljardit. Praegune eelarve koosneb ligi 96% ulatuses püsikuludest ja vaid 4% ulatuses investeeringutest. Kahjuks on valitsused kokkuhoiuvõimaluste otsimisel alati esmalt vaadanud investeeringute suunas. Ainsa erandina on kaitsekulutused, mille maht on kaugelt üle poole kõigist investeeringutest. Probleem on aga just püsikuludes.
Tasub läbi viia riigi kulude erapooletu revisjon ja tuvastada, kas kõik riigi praegused kulutused on hädavajalikud. Ma ei pea silmas elutähtsaid teenuseid, vaid headel aegadel ellu kutsutud tegevusi, nendega seotud riigipalgalisi töötajaid ja riiklike toetuste najal tegutsevaid institutsioone. Kas kõigil tegevustel on konkreetsed eesmärgid, mille saavutamine on jälgitav ja mõõdetav? Vaadakem iga niisugust kulu kriitilise pilguga ja küsigem, mis juhtuks, kui me seda tegevust enam ei teeks. Kindlasti me kulutame raha millelegi, mida me tegelikult ei vaja, ja on palju kulukaid tegevusi, mille tulemust me hinnata ei suuda.
Räägime majanduse toimimise elementaarsetest põhimõtetest. Riigi ülesanne on luua majanduskeskkond, mis toetaks ettevõtlust ja oleks atraktiivne investoritele. Majanduskasvu vaates on väga tähtsal kohal eksport, mis toob riiki raha sisse, aga mitte vähem tähtsad ei ole väliskapitali investeeringud Eestisse. Riigis tegutsevad ettevõtjad loovad lisandväärtust ja kasvatavad riigi SKP‑d, mille tulemusena kasvavad ka riigi maksutulud. Ilma ettevõtluseta ei ole maksutulu ja riigil puuduksid oma ülesannete täitmiseks vahendid. Riik on paraku unustanud oma majandusega seotud funktsiooni ja vastutuse ning tegeleb vaid maksutulude kogumise ja jaotamisega, jagades seejuures laiali rohkem, kui koguneb ja jättes tähelepanuta, et püsikulud loovad aastast aastasse korduvaid ja aina kasvavaid rahalisi kohustusi. Samas loovad targad investeeringud uusi võimalusi, toetavad majandust ja tõstavad maksutulusid.
Riigi tulude suurendamine maksude tõstmise ja uute maksude kehtestamise kaudu ei ole jätkusuutlik. Maksutõusud pärsivad majandust ja vähendavad meie ettevõtete rahvusvahelist konkurentsivõimet. Lisaks anname investoritele signaali, et Eesti majandus- ja maksukeskkond on ebastabiilne ning siia investeerimine on seotud kõrge riskiga. Miks peaks kapital valima Eesti investeeringute sihtkohaks, kui eksisteerib risk ootamatuks maksutõusuks?
Iga maksutõusu või uue maksu kehtestamise puhul peab riik endalt küsima kaks küsimust. Esiteks, milline on selle muudatuse pikaajaline mõju Eesti konkurentsivõimele ja majandusele? Teiseks, millist probleemi see maksumuudatus lahendab ja milleks täiendavat raha kasutatakse? Praegu keeb kõik samas katlas. Püüame koguda võimalikult palju maksutulu ja valitsus tahab õigust otsustada, kuhu seda raha jagada. Paraku jääb jagatavat raha aina vähemaks, kuna varasemalt tehtud mõtlematud otsused on loonud olukorra, kus kohustused on võetud ilma rahalist katet omamata.
Mootorikütuste aktsiis, oma olemuselt sihtotstarbeline maks, on mõeldud teede seisundi tagamiseks ja nii on seda ka laiemale avalikkusele esitletud, kui juttu on tulnud aktsiiside tõstmisest. Viimase kümne aasta jooksul on riik kogunud mootorikütuste aktsiisi 5 miljardit eurot. Ja samal perioodil on koos Euroopa Liidu abivahenditega teehoiu tarbeks eraldatud 2 miljardit ehk 40%. Nii et 3 miljardi euro eest on lapitud auke mitte teedes, vaid riigieelarves.
Automaksu puhul enam isegi ei räägita vajadusest säilitada ja parandada meie teedevõrgu seisukorda, vaid maksu põhjenduseks tuuakse kliimaeesmärkide täitmine. Teehoiuks jagub aga vaid 160 miljonit ajal, kui Riigikontroll on oma aruandes leidnud, et maanteede iga-aastane vajadus on 500 miljonit.
Mõne sõnaga tööjõust. Tulevikuvaade on hirmutav. Eestis kasvab 1% aastas tööealise elanikkonna puudujääk. Meil on üks heldemaid peretoetuste süsteeme Euroopas, kuid loomulik iive on negatiivne. Puudus on kvalifitseeritud tööjõust. Praeguse majanduslanguse ajal on küll mitmes sektoris nõudlus tööjõu järele vähenenud ja tööpuudus kasvanud. Aga tööpuudus ei lahenda meie probleeme, nagu ei lahenda neid ka tööjõupuudus. Ainult majanduskasvu kaudu suudab riik täita oma funktsioone ja tagada kõiki vajalikke teenuseid. Paraku ainus sektor, mida ükski majandustsükkel ei näi mõjutavat, on avalik sektor, milles hõivatute arv kasvab. Erasektoris aga jääb töötajaid järjest vähemaks, nii demograafilisest olukorrast tingituna kui praegu ka üha sagenevate koondamiste ja pankrottide tõttu.
Küsigem endalt, kas järjest väheneva erasektori poolt järjest kasvava avaliku sektori ülalpidamine on jätkusuutlik või tuleks riigil oma kulud, tegevused ning nendega seotud ametnike arv üle vaadata. Kas kõik see, millega avalik sektor tegeleb, on mõistlik ja hädavajalik? Ametniku põhiülesanne peaks olema tagada ettevõtjatele lisandväärtuse loomiseks tingimused. Paraku sageli on ametnik lisandväärtuse loomisel hoopis takistuseks. Kas me jaksame sellist riiki pidada?
Tuleks läbi viia kõigi ministeeriumide, ametite, kohalike omavalitsusüksuste, riigi sihtasutuste ja riigi mittetulundusühingute erapooletu audit, selgitamaks välja, kas meil ikka tegelikult on vaja kõiki praegu avalikus sektoris töötavaid ametnikke. Näiteks järgmisel aastal väheneb riigi teehoiu rahastus 20% võrra. Aga kas samavõrra väheneb Transpordiametis ka teehoiuraha haldamise kulu, mis on üle 30 miljoni?
Riiklik bürokraatia reeglina suureneb. Protsessid ja kooskõlastused võtavad järjest rohkem aega. Lisandub kõikvõimalikku aruandlust. Keegi sisestab andmeid, keegi kontrollib, keegi töötleb. Kas kogu aruandlus, mis lisab halduskoormust nii riigi kui ka eraettevõtluse poolel, on tegelikult vajalik? Ettevõtluse ülesanne on toota lisandväärtust ja kõik täiendavad tegevused mittevajaliku info kogumiseks, sisestamiseks, töötlemiseks ja esitamiseks vähendavad efektiivsust. Negatiivse näitena võib siin tuua ehitusplatside aruandlust puudutavate määruste eelnõud.
Räägime haridusest. Kuidas vastab meie hariduspoliitika majanduse arengu vajadustele? Kutsekojas on loodud tööjõu ja oskuste vajaduse prognoosimise süsteem OSKA, kuid haridusasutustel ei ole kohustust OSKA uuringuraportitest juhinduda. Maksumaksja raha jaotatakse peamiselt õpilaste arvu järgi. Õpilasi jääb järjest vähemaks ja koole on liiga palju. Haridustöötajate palgad on igal aastal päevakorral. Koolide arvu vähendamine on ainus võimalus olukorrast välja tulla ja siis jätkuks ka õpetajaid. Saan väga hästi aru, et see on tundlik teema, aga rääkides vajadusest vähemalt olemasolevat olukorda hoida ja haridustöötajate palka ennaktempos tõsta, peame ka otsustama, kelle või mille arvel me seda tegema hakkame.
Kümne aasta eest mindi Eestis üle tasuta kõrgharidusele. Inimene ise valib, mida ta soovib õppida. Kõrgkoolid kohandavad oma õppekavad vastavalt nõudlusele ja riik maksab selle kõik kinni. Väga populaarsed on näiteks ärijuhtimine, avalik haldus, sotsiaalteadused ja humanitaaria erialad. Aga kas me vajame just nende valdkondade spetsialiste või on puudu hoopis loodus- ja täppisteaduste erialade ning inseneriõppe lõpetanutest? Märkusena siinkohal, et kutseõppega on olukord veel hullem.
Küsigem endalt, kas kõik see, mida me maksumaksjatena ülal hoiame, vastab meie riigi vajadustele. Lahenduseks oleks haridusreform, mille käigus konkretiseeritakse nii rahastamise põhimõtted kui ka riiklik haridustellimus.
Kui jätta kõrvale seletuskirja ilukirjanduslik osa, siis 2024. aasta riigieelarves nagu ka riigi eelarvestrateegias 2024–2027 puuduvad meetmed majanduse kasvule pööramiseks. Valitsuse prioriteedid on eelarve tasakaal, julgeolek, kaitsevõime, rohereform, kõrgharidus ja Ukraina toetamine. Tervikpildile aga ei pöörata piisavalt tähelepanu. Unustatakse mitmed majanduse seisukohast üliolulised valdkonnad.
Üldtunnustatud teadmise kohaselt avaldavad majanduskasvule kõige kiiremat mõju investeeringud transporditaristusse, mis muutuvad eriti oluliseks majanduslanguse aastatel. Kontratsüklilisuse põhimõte ei ole uus avastus, seda järgivad kõik arenenud riigid. Taristuinvesteeringute kaudu saavad inimesed tööd, kasvab maksutulu ja paranevad transpordiühendused riigi eri piirkondade vahel, mis omakorda meelitab ligi välisinvesteeringuid.
McKinsey Global Institute'i andmetel riigi SKP kasvab igal investeeringule järgneval aastal 20% ulatuses investeeringu summast. Eesti valitsus aga taristuinvesteeringuid majanduse elavdamise võimalusena ei kasuta.
Maailma riikide konkurentsivõime edetabelis on Eesti transporditaristu alles 45. kohal. TNT-teede põhivõrgu väljaehitamisel oleme Euroopa Liidus eelviimased, meie taga on vaid Läti. Riigi investeering transporditaristu arendamisse loob lisandväärtust ja toetab majandust. Juhul, kui oma vahendid investeerimiseks puuduvad, peab riigil olema julgust võtta laenu. Taristuehituse projektid on majanduse vaates isetasuvad. Kohe kaasnev majanduse elavnemine võimaldab katta intressikulud. Ja teatavasti ehitus ajas odavamaks ei lähe.
Mõne sõnaga energiast, rohepöördest ja euroabist. Riigi konkurentsivõime seisukohast on ülioluline, et valitsus suudab hoida riigisiseselt kütuse ja energia hinnad kontrolli all. Excel näitab küll, et kõrgema kütuseaktsiisi kaudu laekub riigi tuludesse rohkem vahendeid ja Eesti Energia rekordkasumite korral saab võtta dividendi. Kuid medali teine külg on see, et energiakandjate kõrged hinnad vähendavad kodumaiste ettevõtjate konkurentsivõimet. Sellel omakorda on majandust pidurdav ja pikaajaliselt riigi maksutulusid vähendav efekt. Tööstus- ja logistikaettevõtted ja kokkuvõttes kogu riik ei püsi konkurentsis, kui naaberriikides on kütus ja energia odavam.
Kui keegi arvab, et roheenergia kasutuselevõtt, rohkem tuulegeneraatoreid ja päikeseparke lahendab kõik energiaga seotud probleemid, siis ta eksib. Meil on tarvis energiat ka siis, kui tuult ei ole ja päike ei paista. Kuni puudub võimekus energiat suures mahus salvestada, on tarvis juhitavat energiatootmist, mis Eestis toimub põlevkivi baasil. Kui tahame lõpetada põlevkivi kasutamise, tuleb esmalt esitada küsimus, kust me oma energia impordime. Kas oleme veendunud, et tagame varustuskindluse ja saame importenergiat soodsa hinnaga?
Roheline energia on vaid üks osa rohereformist. Üha enam kuuleme väiteid, et rohereform pöörab majanduse tõusule. Kindlasti on selles mingi tõde. Rohepöördeks eraldab Euroopa Liit hulgaliselt vahendeid, mis lisanduvad meie riigieelarvesse. Väljastpoolt riiki saabuv raha teadagi toetab majanduskasvu. Samas on rohepööre muutunud ideoloogiliseks nähtuseks, mida hoiab üleval usk sellesse, et kõik keskkonna säästmise, kliima soojenemise pidurdamise ja CO2-emissioonide vähendamise algatused ja investeeringud on igal juhul vajalikud, mõistlikud ja finantsmajanduslikult tasuvad.
Kui aga roheliste lahendustega kaasneb toote hinna tõus, kahaneb selle toote konkurentsivõime turul, välja arvatud juhul, kui vähem keskkonnasõbralikud tooted keelustada või maksustada. Kas meie tarbijad on valmis kõik selle kinni maksma? Toodete omahinna kallinemine toidab inflatsiooni, millega võitlemine on kaasa toonud praegused kõrged intressid ja muidki probleeme.
Nii ettevõtluse kui ka majanduse areng põhineb kasvul. Kasvuga kaasneb suurem tarbimine ja suurem ressursikasutus. Rohereform aga on suunatud ressursikasutuse vähendamisele. Need on täiesti vastassuunalised eesmärgid ja loogika ütleb, et mõlemat korraga ei saa. Roheline mõtteviis on vajalik, kuid kõik sellega seotud tegevused tuleb hoolega läbi mõelda ja igakülgselt kaaluda nende mõju Eesti konkurentsivõimele.
Euroabist. Eesti riik on harjunud abiga toetusfondidest. Paljugi oleks ainult Eesti riigi omavahenditele tuginedes jäänud tegemata. Aga abiga seoses oleme loonud mugavustsooni ja harjunud, et keegi meid rahaliselt toetab, luues sellega võimaluse Eesti oma vahendeid kasutada näiteks riigieelarve aukude lappimiseks. Aga millalgi muutub Eesti Euroopa Liidu netomaksjaks. Lisaks on Eestil nappinud võimekust fondide eraldisi sihtotstarbeliselt kasutada, mistõttu eurotoetuste kulutamine on muutunud omaette eesmärgiks. Ei olegi enam oluline, kas kulutame selle raha mõistlikult, ehitame või saavutame midagi muud vajalikku või lihtsalt panustame mingisse tegevusse, mille vajalikkus on küsitav ja mille eesmärk on ebaselge või mida ei saavutata. Küll oleme rahul, et raha on kasutatud.
Riigikontrolli andmetel on Eesti augusti lõpu seisuga perioodi 2021–2027 ühtekuuluvuspoliitika 3,4 miljardi euro suuruse fondi mahust kohustusi võtnud 26% ulatuses, väljamakseid on tehtud 1,4% ulatuses. Taasterahastu ja õiglase ülemineku fondi rahastuse kasutamisega ei ole olukord parem.
Kokkuvõtteks. Riik on teinud palju otsuseid lühikeses vaates korralikult läbi mõtlemata. Seetõttu tegeleme tagajärgedega, mitte protsesside teadliku suunamise ja probleemide ennetamisega. Valitsus püüab maksutõusude abil oma finantsseisu ja riigieelarve tasakaalu parandada, kuid kaasnev negatiivne efekt majandusele vähendab tulevikus riigieelarvesse laekuvaid vahendeid. Eesti vajab terviklikku majanduspoliitikat, muu hulgas pikka plaani, erakondadeüleseid kokkuleppeid, stabiilsust ja etteaimatavust. Riigieelarve tasakaalu viimine on vajalik, aga seda ei tohi teha hoogtöö korras maksude tõstmise kaudu. Kui kahjustame ettevõtluskeskkonda, väheneb Eesti konkurentsivõime, süveneb majanduslangus ja väheneb riigi maksubaas. Seega on riigil kõige mõistlikum keskenduda bürokraatia ning avaliku sektori kulude vähendamisele ja meetmetele majanduskasvu edendamiseks, kuna majanduskasv toob automaatselt kaasa riigi maksutulude suurenemise. Aitäh!