Aitäh, hea kolleeg! Teil oli siin mitu tähelepanekut. Alustan algusest. Ma lootsin, jah, et see saal jääb täis, mitte ei hakka tühjenema, aga ma optimistliku inimesena loodan jätkuvalt, et küllap on head kolleegid televiisorite ees, jälgivad tähelepanelikult saalis toimuvat ja õigel hetkel tulevad saali, et hääletada selle eelnõu poolt. See oleks vähim, mida nad teha saavad.
Nüüd see moraalne pool. Ma olen teiega hästi nõus, et tegelikult on see inimeste suhtes ebaõiglane, et näiteks Riigikogu liige võib haigeks jääda, kaotamata sentigi oma sissetulekust, selle pärast muretsemata – minu teada makstakse isegi kuluhüvitisi edasi, ma ei ole küll küsinud, kuidas käib [parlamendiliikme] vabal ajal või haigestumise korral kuluhüvitiste maksmine –, aga tavaline töötaja on reeglina inimene, kellel pole võimalik kergekäeliselt koju jääda, kellel niigi võib olla keeruline töösuhe, kogu töö- ja pereelu ühitamine ja nii edasi, tema on see, kes kaotab rahaliselt. Juba praegu kaotab ta päris palju, nagu ma tõin näite, 1000-eurose palga puhul 5 päeva haigestumist tähendab inimesele 180 eurot kaotust, mis on 18% tema kuusissetulekust. See on meeletu summa, meeletu koormus, mille Eesti riik inimestele peale paneb.
Isegi meie eelnõu puhul, kui me vähendame seda poole võrra, selle konkreetse näite puhul, on see rahaline kaotus tegelikult märkimisväärselt suurem kui näiteks Riigikogu liikmel, kellel seda kaotust ei ole. Nii et moraalselt on see mõnes mõttes tõesti, võib öelda, isegi väike samm. See samm inimeste poole võiks olla suurem. Aga see on ikkagi vähemalt samm õiges suunas, et muuta süsteem soodsamaks ja inimsõbralikumaks, kui see praegu on.
Ja toon veel kord selle näite, et meil on see teisest päevast hüvitamise süsteem kehtinud varem, enne majanduskriisi, kui seda 2009. aastal kärbiti, ja ta on kehtinud ka vahepeal kaks ja pool aastat. Mul oli au olla tervise- ja tööminister, vahepeal ka sotsiaalminister, ma lootsin tõesti, et me suudame ta püsivana jõustada, aga kahjuks läks teisiti, nagu näha.
Nüüd see teine pool küsimusest: kas võiks tööandjate koormust vähendada? Loomulikult võiks, see on arutelu koht. Praegune süsteem – see halb süsteem, mis meil nüüd taas kehtima hakkas alates juulist – näeb ette, et tööandja maksab neljanda kuni kaheksanda päeva ehk viie päeva eest, aga meie mudel ehk teisest kuni viienda päevani tähendab nelja päeva. See oli ka üks toonane kompromiss, kui me rääkisime läbi tööandjate ja ametiühingutega, et ühest küljest me toome selle tööandja panuse ettepoole, aga selle võrra lühendame seda perioodi. Esialgsed arvutused, hinnangud, sealhulgas tagasiside tööandjatelt ja ametiühingutelt näitab, et see saldo on umbes sama, siin pole suurt muutust. Haiguslehti on erinevaid, pikema haiguslehe puhul võib öelda, et tööandja maksab vähem kui seni, lühema haiguslehe puhul tööandja maksis vahepeal, meie ajutise süsteemi puhul, rohkem. Ehk kokku võttes saldo tuli umbes sarnane.
Loomulikult on kahe lugemise vahel võimalik teha muudatusi, näiteks leppida kokku, et praegu on tõesti keerulised ajad, nõus, teeme selle süsteemi selliseks, et töötaja vastutus on üks päev, tööandja vastutus teine kuni neljas päev näiteks, seega jääb kolm päeva, ja sealt edasi võtab haigekassa üle.
Aga loomulikult, kõik sellised muudatused eeldavad seda, et me vaatame Tervisekassa eelarve üle. Nii nagu meie valitsuste ajal panime sinna järjest raha juurde. Jüri Ratase esimene valitsus teatavasti hakkas maksma ravikindlustuse maksu eakate eest, see tõi valdkonda sadu miljoneid lisaraha. Ajal, kui mul oli au minister olla Jüri Ratase teises valitsuses, panime juurde 540 miljonit eurot tegevustoetust nelja aasta peale kokku, 2021–2024. Sarnaseid otsuseid ootan loomulikult ka praeguselt valitsuselt, et tervisevaldkonnal oleks võimalik tegeleda haigushüvitiste süsteemi soodsamaks muutmise ja esmatasandi arstiabi kättesaadavuse tõstmisega ning liikuda edasi ka ravijärjekordade lühendamisega ja hambaravi valdkonnas kättesaadavuse parandamisega. Küsimusi ja murekohti on päris palju. Tervishoiutöötajate järelkasvust võime ju rääkida pikalt.
Ehk loomulikult see eeldab valitsuselt selget prioriteetide seadmist. Ainuke prioriteet ei saa olla eelarve kokkupanek. Prioriteet võiks olla ikkagi mingi sisuline edasiminek kriitilistes valdkondades, nagu tervishoid kahtlemata on.
Ja viimane märkus. Te mainisite alguses, et kahjuks see eelnõu jõudis nii hilja saali. Tõsi on see, et meie algatasime selle 13. mail 2023. Meie tegime selle käigu, et jõuda enne 1. juulit siia. Valitsus kutsus kokku, nagu mäletate, erakorralise istungjärgu, oli mitu dramaatilist menetlustoimingut, sest kiiresti on vaja makse tõsta, aga millegipärast need punktid, mis oleks võimaldanud inimestele soodsalt haigushüvitiste maksmist, erinevate eelnõude vormis, mis me esitasime, parlamendisaali kahjuks ei jõudnud. Vähemalt jõudsid nüüd.