Tere hommikust, austatud eesistuja! Head ametikaaslased! Mul on suur rõõm ja õnn tutvustada teile seda eelnõu, mille on algatanud sotsiaalkomisjon ja teinud seda küll õiguskantsleri tähelepanujuhtimise järel, aga väga suures üksmeeles. Ma võin kohe ette öelda, et see on väga hea eelnõu. Selle vastuvõtmise korral saab õiglus paremini kehtestatud.
Nüüd asja juurde. 5. mail pöördus Riigikogu poole õiguskantsler, kes tegi ettepaneku viia seadus kooskõlla põhiseadusega. Teemaks oli see, et (Juhataja helistab kella.) õiguskantsleril paluti hinnata, kas põhiseadusega on kooskõlas seadussätted, mis ei võimalda tööandjal maksta rasedale töötajale nõndanimetatud tööandja vabatahtlikku haigushüvitist.
Sisu on lühidalt selles, et alates 1. juulist 2023 taastus kord, mille kohaselt peab tööandja maksma kohustuslikku haigushüvitist 4.–8. haiguspäeva eest. Võib-olla mäletate, et kroonviiruse leviku tõkestamiseks oli seda korda muudetud ja oli kohustus maksta töötajale hüvitist 2.–5. haiguspäeva eest. Nüüd ongi tekkinud olukord – seda kõige paremini ilmestab näide, mille tõi ka õiguskantsler –, et kui ühes asutuses töötavad näiteks 20‑aastane mees, 60-aastane naine ja 28‑aastane lapseootel ema ning tööandja soovib maksta vabatahtlikult haigushüvitist, mida võib maksta töötaja keskmise töötasu ulatuses, siis lapseootel naine säilitab sel ajal 70% keskmisest töötasust. Siin pole sugugi loogilist põhjust, miks peaks niisugusel juhtumil kohtlema lapseootel töötajat halvemini. Tööandja vabatahtliku kindlustuse korras makstav haigushüvitis ei taga rasedale töötajale haigestumise korral vähemalt teiste töötajatega samaväärset õigust asendussissetulekule ja see on vastuolus põhiseadusega.
Sotsiaalkomisjon kogunes 23. mail seda teemat arutama. Osalesid õiguskantsler Ülle Madise, Õiguskantsleri Kantselei sotsiaalsete õiguste osakonna vanemnõunik Anneli Kivitoa, Sotsiaalministeeriumi tervisesüsteemi arendamise osakonna tervise[võrdsuse] poliitika juht Lii Pärg ja õigusosakonna terviseõiguse juht Ebe Sarapuu, Rahandusministeeriumi maksu‑ ja tollipoliitika osakonna nõunik Kairi Ani ning Tervisekassa juhatuse liige Pille Banhard ja töövõimetushüvitiste teenusejuht Lea Kalda.
Õiguskantsler juhtis tähelepanu täpselt samadele teemadele, millega ta oma kirjas 5. mail pöördus sotsiaalkomisjoni poole. Tervisekassa poolt selgitas Pille Banhard, et haigushüvitisi reguleerivate sätete eesmärk on olnud eelkõige tagada töötajatele haigestumise korral asendussissetulek vähemalt 70% ulatuses. Kui 2009. aastal haiguslehtede hüvitamise metoodikat muudeti, toodi sisse omavastutus ja tööandja osa ning rakendati uut haiguslehe tüüpi ehk haiguslehte põhjendusega P19: haigestumine või vigastus raseduse ajal. Alates 2009. aastast oli tavalise haiguslehe puhul inimese omaosalus kolm päeva, siis maksis tööandja 4.–8. haiguspäeva eest ja seejärel, 9. päevast hakkas tasuma tervisekassa. Haigushüvitise maksmist P19‑lehe puhul rakendas aga [haige]kassa juba 2. päevast ja tööandjal sellist haigushüvitist tasuda ei tulnud.
Me kõik mäletame, et COVID‑i ajal põhimõtteid muudeti, aga alates 1. juulist taastus kord, mille korral hakkas tööandja tasuma kohustuslikku haigushüvitist 4.–8. haiguspäevani. See on tekitanud olukorra, kus siis, kui tööandja soovib maksta vabatahtlikult haigushüvitist, ta seda rasedale töötajale maksta ei saa, sellepärast et siis kaotab see rase töötaja õiguse saada Tervisekassast hüvitist.
Sotsiaalministeeriumist anti ülevaade, et Sotsiaalministeerium on jõudnud nii kaugele, et töövõimetusennetuse projektiga seonduvalt on ette valmistatud seadusemuudatuste pakett, mis puudutab ravikindlustuse seadust ja sinna on planeeritud ka konkreetne muudatus, millele õiguskantsler on vihjanud. Aga probleem on selles – sotsiaalkomisjon sai sellest väga hästi aru –, et on kooskõlastusring, kõik võtab aega ja heal juhul see seadusemuudatus, mis on Sotsiaalministeeriumis ette valmistatud, jõustuks aprillist 2024. Meie komisjoni arstidest liikmed ja ka teised said väga selgelt aru, et tulemas on gripiperiood ja 1. aprill 2024 tundub liiga kauge tähtajana. Sellest tulenevalt sotsiaalkomisjon konsensuslikult – väga erinevaid küsimusi esitati ka ja nende kõigiga saab tutvuda meie sotsiaalkomisjoni suurepäraste töötajate vormistatud protokolli abil – otsustas toetada õiguskantsleri ettepanekut. See otsus oli konsensuslik. Komisjoni ettekandjaks määrati Õnne Pillak, kes on juba algatatud eelnõu komisjoni nimel üle andnud.
Järgmine nõupidamine ja koosolek toimus meil 8. juunil. Siis kuulati veel kord Rahandusministeeriumi seisukohti. Kairi Ani nentis, et kui otsustatakse muuta ainult sotsiaalmaksuseadust, siis Rahandusministeerium aktsepteerib seda otsust, mille alusel samas asutuses koheldaks võrdselt nii rasedaid kui ka mitterasedaid töötajaid. Ehk tööandja, kes soovib maksta vabatahtlikku haigushüvitist, saab seda maksta mõlemale töötajale, ilma et keegi midagi kaotaks.
Esmaspäeval, 18. septembril toimunud sotsiaalkomisjoni istungil vaadati see veel üle. Kui te vaatate seda eelnõu, siis näete, et see on väga lihtne. Ütlen kohe ära ka, et on planeeritud samasugune seadussäte füüsilisest isikust ettevõtjatest rasedate kohta, et kohelda ka neid võrdselt teistega. Sotsiaalministeerium ütles, et nad toetavad seda eelnõu, kui me läheme muutma seda ühte punkti, mis võiks jõustuda juba alates oktoobri lõpust, kui seadus saab vastu võetud, või ütleme, jõustub kümme päeva peale selle vastuvõtmist ja Riigi Teatajas [avaldamist] ehk tunduvalt varem kui 1. aprillil 2024. Seega, just ilusti haigestumis‑ või gripiperioodi alguseks.
18. septembril otsustati komisjoni istungil teha ettepanek võtta eelnõu täiskogu päevakorda 25. septembriks, aga see on meil päevakorras täna, sest eestseisusel on alati õigus [oma äranägemise järgi] päevakorda kohandada. Juhtivkomisjoni ettekandjaks määrati teie ees kõnelev Helmen Kütt. Tehti ettepanek esimene lugemine lõpetada. Kõik need vastuvõetud otsused olid konsensuslikud.
Veel kord kinnitan, et see on väga hea eelnõu. Tulenevalt Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusest on muudatusettepanekute tähtaeg kümme tööpäeva.
Lõpetuseks võin öelda, et sotsiaalkomisjon on alati väga tõsiselt suhtunud õiguskantsleri tehtud ettepanekutesse ja tähelepanujuhtimistesse. Oleme nende eest väga tänulikud. Nii nagu õiguskantsler oma esialgses kirjas ütles, ka eelmise koosseisu sotsiaalkomisjonile oli see teema teada. Ministeerium lubas analüüsi läbi viia 2022. aasta jooksul. See, et me siin ühe väga olulise asja ära lahendame, on kasulik inimestele, eriti lapseootel emadele, ning annab asutustele ja tööandjatele, kes soovivad maksta vabatahtlikku haigushüvitist, võimaluse kohelda võrdselt rasedaid ja teisi töötajaid. Aitäh teile!