14:58 Istungi rakendamine
15:00 Esimees Lauri Hussar
Tere päevast, lugupeetud Riigikogu! Alustame Riigikogu täiskogu II istungjärgu 3. töönädala esmaspäevast istungit. Kõigepealt kohaloleku kontroll, palun!
15:00 Kohaloleku kontroll
15:01 Esimees Lauri Hussar
Kohalolijaks on registreerunud 79 Riigikogu liiget, puudub 22.
Lugupeetud Riigikogu liikmed, läheme päevakorra täpsustamise ja kinnitamise juurde. Nii, ja küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, Martin Helme, palun!
15:01 Martin Helme
Aitäh! No kolmas nädal septembris …
15:01 Esimees Lauri Hussar
Vabandust! Head kolleegid, (Helistab kella.) palun natuke vaiksemalt, siis me kuuleme.
15:01 Martin Helme
Mul on sama mure, mis eelmisel kahel nädalal. Riigikogu juhatus on meile toonud päevakorra, mis rikub kodu- ja töökorra seadust. Sellel nädalal on jäänud saali toomata kokku 12 eelnõu, mille esimese lugemise tähtaeg, suure saali lugemise tähtaeg, seitse nädalat, on möödas. Nendest 12 eelnõust seitse on jäänud [välja] juhatuse otsusel. Need on komisjonist läbi käinud ja jäänud juhatusel päevakorda panemata. Neli on õiguskomisjon jätnud menetlemata ja juhatusele saatmata. Lisaks sellele on meil kümneid arupärimisi, mille tähtajad on samuti täis jooksnud. Ma tahaks nagu aru saada, kuidas meil üldse on võimalik mingit tööd teha. See ei ole ju enam Riigikogu kodukorra järgi töötamine, see on mingi bardakk, mis meil siin valitseb.
15:02 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, Martin Helme! Nii nagu ka varasematel nädalatel, põhjendan seda järgnevalt. Riigikogu juhatus on ühehäälselt päevakorda kokku pannes lähtunud eesmärgist, et tagada Riigikogu töövõime ja et Riigikogu töö peab olema korraldatud nii, et Riigikogu saaks täita kõiki talle põhiseadusega pandud ülesandeid. Päevakorra koostamisel me oleme lähtunud ka sellest, et teistel põhiseaduslikel institutsioonidel oleks võimalik oma tööd planeerida ning et päevakorras oleksid nii Riigikogu fraktsioonide algatatud eelnõud, Vabariigi Valitsuse eelnõud kui ka muud põhiseadusest ja seadustest tulenevad Riigikogu ülesanded. Juhatus on seisukohal, et päevakord peaks olema mahus, mille Riigikogu eeldatavasti neljapäevaks suudab ära menetleda. Need on need põhimõtted, millest me praeguses olukorras seda päevakorda kokku pannes oleme lähtunud. Ka varasemate nädalate praktika on kinnitanud, et me oleme suutnud nendest eesmärkidest kinni pidada. Me oleme suutnud ära menetleda päevakorrad ja samal ajal me oleme suutnud pidada ka sisulist debatti.
Kalle Grünthal, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:03 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Ma olen sunnitud nii protesti kui ka abipalvega pöörduma teie poole selle pärast, mis teie juhitavas Riigikogus toimub. Täna toimus keskkonnakomisjoni istung, kus oli minu esitatud eelnõu lennukikütuse lisandite kasutamise ja selle keelustamise kohta. Neljapäeval ma helistasin keskkonnakomisjoni ja teatasin, et minuga tuleb kaasa huvigrupi esindaja. Kui täna kohale läksime, siis teatas keskkonnakomisjoni esimees Igor Taro, et teda ei ole teavitatud, ja nõudis, et huvigrupi esindaja lahkuks. Sel teemal me rääkisime tükk aega, arutasime seda tükk aega. Ma viitasin sellele, et kui ma olen teavitanud, siis peaks nagu asjad korras olema, ja palusin ka kinnitust selle kohta keskkonnakomisjoni töötajatelt, kes istusid aga nina maas ega julgenud ühtegi sõna öelda. Ja kõige hullem, härra Hussar, on see, et Igor Taro ütles, et seda probleemi, seda külaliseprobleemi, ei tohi kajastada isegi komisjoni istungi protokollis. Ma tahaksin teada, kas teil on mingeid hoobasid, et te saaksite, ütleme, komisjoni panna tööle selliselt, et nad täidaksid Riigikogu poolt sätestatud reegleid. Ka komisjoni protokoll peaks olema täies mahus, mitte niimoodi, et see käib komisjoni esimehe suva järgi: selle paneme kirja, seda ei pane.
15:05 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, Kalle Grünthal! Kui ma vaatan meie kodu- ja töökorra seadust, siis § 36 lõige 2 ütleb, et komisjoni esimehe kutsel võivad komisjoni istungil osaleda riigiasutuste esindajad ja teised isikud. Mul on küll palve sellisel juhul komisjoni esimehega kokku leppida, kes komisjoni istungitel osalevad, ja ma usun, et mõistliku etteteatamisajaga on teil võimalik lahendus leida. Praegu on Riigikogu istungi juhatajal, minul Riigikogu esimehena, väga keeruline sekkuda komisjoni töösse, sest me oleme siin saalis korduvalt rääkinud, et komisjonid on oma töös väga autonoomsed ja komisjonide esimeestel on sellisel juhul suured õigused. Minu soovitus teile on küll ikkagi väga selgelt kokku leppida komisjoni esimehega.
Martin Helme, palun, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
15:06 Martin Helme
Aitäh! Ma ei saa kuidagi rahulduda selle eelmise vastusega minu protestile. See ei ole Riigikogu juhatuse asi vaadata, et päevakorrad lõpeksid mingiks mõistlikuks kellaajaks. Riigikogu juhatuse asi on järgida kodukorra täitmist. Kodu‑ ja töökorra seadus ütleb selge sõnaga, et eelnõu peab jõudma suurde saali seitsme töönädala jooksul. Juba eelmisel nädalal ei jõudnud siia terve hulk eelnõusid, [mille puhul] seitse töönädalat [oli möödas]. Tõsi, eelmisel nädalal oli juhatuse vabandus see, et komisjon ei ole saatnud. No nüüd on see komisjon … See on sarikomisjon, muide, see on üks ja sama komisjon: õiguskomisjon. Härra Odinets ei tee tööd seal, paneb tuima või rikub seadust ja juhatus ei tee selle peale midagi. Ma olen saatnud protestikirja, märgukirja, tõstnud siin selles saalis üles teema. Ja asi läheb hullemaks, mitte paremaks. Aga nüüd on sellel nädalal lisandunud juhatuse otsus – ja nagu ma kuulen, üksmeelne otsus – jätta välja seitse eelnõu, millel seitse nädalat täis sai. Meil on kolmapäeval 28 päevakorrapunkti. Mitte mingit vahet ei oleks, kas meil on 28 või 35. Meil on kolmapäeviti olnud ka pikemaid päevakordasid kui 35 punkti. Teil ei ole mitte mingit diskretsiooni otsustada, et te nüüd vaatate, äkki päev saaks lühem, ja jätate seaduse paragrahvi täitmata, sellepärast et tundub, et ka eelmistel nädalatel on seaduserikkumine olnud tulemuslik. Nii ei saa siin asju ajada!
15:07 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Hea kolleeg! Ka varasematel nädalatel on välja toodud, et Riigikogu menetlusse on antud üle 300 arupärimise ja ligi 200 eelnõu. Lihtne arvutus näitab, et kui me paneksime need kõik päevakorda ja hakkaksime neid järjepanu menetlema, siis meil kuluks selleks vähemalt viis-kuus kuud. See on ilmselgelt selline maht, millega Riigikogu töö läheks täielikult umbe. Seetõttu on Riigikogu juhatus väga selgelt seisukohal, et tegu on reguleerimata päevakorraküsimusega, ja sellisel juhul on Riigikogu juhatus ise otsustanud, et me koostame päevakorra viisil, mis arvestab opositsiooni õigusi, arvestab ka koalitsiooni õigusi ja arvestab, et me saaks arutada olulise tähtsusega riiklikke küsimusi ja kõiki teisi Riigikogule põhiseadusega pandud ülesandeid. See on põhimõte, millest lähtuvalt Riigikogu juhatus on selle päevakorra projekti koostanud. Muu hulgas lähtub Riigikogu juhatus loomulikult juhatusele pandud suunisest, et me peame tagama Riigikogu töö toimimise, ja me oleme seda päevakorra projekti [koostades] ka selliselt toiminud.
Anti Poolamets, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:09 Anti Poolamets
Lugupeetud istungi juhataja! Vaatan ja vaatan selle nädala päevakorda ja nagu ei tundugi imelik, et tuuakse võrdlusi Pätsu-aegse vaikiva ajastuga. Pärast kontrollimatuid e-valimisi [on hakanud] kontrollimatult tulema põhiseadusvastaseid eelnõusid. Muidu on siin küll, jah, opositsiooni eelnõusid küll ja küll, päevakorrad nendega täidetud, aga ainukene, mis koalitsiooni poolt läbi mahub, on tsensuuriseaduse kehtestamine. Kevadel mahtus väga kiirel ajal abielu moonutamise seadus. Kõik, mis on põhiseadusvastane, mahub suurepäraselt teie päevakordadesse. Muid, riigielule vajalikke seadusi ma siin üldse ei näe. Aga siis, kui on vaja tsensuuri kehtestada – ohhoo, aega küll, hakkame pihta!
Nii et ärge siin nutke, et ei ole aega tegeleda. Odinetsil on väga palju aega. Ta teeb ühe komisjoni nädalas, kogu lugu, ja sellest jõuab ainult põhiseadusvastane eelnõu siia. Kas pole kummaline? Itsitab ka veel, eks ole. Lömastab meie põhiseadust ja irvitab. Tervisi Kohtla-Järve volikokku teile sinna! Nagu oleks Nõukogude aeg tagasi.
15:10 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Ma küsimust ei kuulnud. Aga mis puudutab õiguskomisjoni ja eelmisel nädalal ka siin saalis tõstatatud küsimust seaduseelnõu 19 kohta, siis Riigikogu õiguskomisjon arutab homme seda eelnõu ja selle eelnõu saali saatmist.
Kalle Grünthal, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:10 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Ma tänan teid selle vastuse eest, mille te andsite keskkonnakomisjoni istungi toimumise kohta. Te soovitasite, et tuleb varakult teada anda. Mina andsin varakult teada, neljapäeval, keskkonnakomisjonile. Ja siis tuleb inimene kaugelt kohale, sõidab maha hulga kilomeetreid ja ta visatakse Igor Taro poolt ukse taha, kuna tema kuulis väidetavalt sellest alles tänasel päeval. Praegu on küsimus selles, et te peaksite Igor Tarole või siis komisjoni töötajatele märkuse tegema, et need asjad ei käi niimoodi, nagu praegu [oli]. Aga kõige põhilisem, härra Hussar, on praegu see, et mis õigusega Igor Taro jätab välja, nõuab protokollist väljajätmist, olulise tähtsusega küsimuse, et huvigrupi esindaja istungilt visatakse ukse taha.
15:12 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, Kalle Grünthal! Ma viitasin meie kodu- ja töökorra seadusele, seaduse §-le 36. See annab vastuse. Ma eelnevalt juba viitasin ka sellele, et komisjonide autonoomia on väga suur ja Riigikogu juhatus ei saa siin väga palju komisjoni esimeestele ette kirjutada. Minu soovitus on teil ikkagi leida komisjoni esimehega ühine keel ja leida ka lahendus, kuidas siis kõik esinejad, kes on kutsutud komisjoni ette esinema, oleksid komisjoni esimehega kooskõlastatud vastavalt, (Saalis räägitakse.) nii nagu meie kodu- ja töökorra seaduse § 36 ette näeb.
Martin Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:12 Martin Helme
Aitäh! Mul on ikka hüva nõu, et palun ärge soovitage eri parteides olevatel poliitikutel keemiat hakata otsima omavahel. Selle jaoks, et need teemad laheneksid, ongi meil kodukord. [Meil on] vastu võetud reeglid, mida kõik teavad ja millest kõik ühtemoodi peaksid aru saama. Mis puudutab protokollimist, siis protokollimine on reguleeritud eraldi kui see, kas komisjoni juht võtab või ei võta komisjoni päevakorda asju või komisjoni istungile külalisi.
Aga ma tulen ikkagi tagasi oma põhimure juurde. Teil oli siin mingi jutt, et arvutus näitab midagi. Ei, ärge … Riigikogu juhatusel ei ole ülesannet arvutada. Riigikogu juhatusel on ülesanne järgida kodukorda ja nõuda komisjonidelt kodukorra täitmist. Ei ole vaja arvutada, see pole teie töö. Teil niikuinii see välja ei tule.
Ja teiseks, ärge tulge rääkima, et eelnõu esimesele lugemisele saali saatmine on mingisugune reguleerimata teema. Ei ole. Paragrahv 97 punkt 2: "Eelnõu esimene lugemine peab toimuma Riigikogu täiskogu seitsme töönädala jooksul eelnõu menetlusse võtmisest arvates." Ei ole reguleerimata, täiesti puhtas selges eesti keeles reguleeritud. Siin ei ole vaja arvutada ja ei ole vaja midagi arutada reguleerimisest. Selges eesti keeles on öeldud, et peab toimuma. See on komisjonist läbi käinud, see on teie juhatuse laualt läbi käinud, et komisjon määrata, see on menetlusse võetud, aga te ei pane seda päevakorda, sest teie arvate, kuna te olete arvutanud, et äkki kolmapäev ei peaks minema neljapäevani välja. See ei ole teie töö. Teie töö on panna seaduse järgi asjad päevakorda.
Ma protesteerin selle päevakorra vastu ja ma nõuan, et meie eelnõud pandaks päevakorda.
15:14 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Põhjendan seda veel kord. Arvestades Riigikogu menetlusse esitatud arupärimiste ja eelnõude hulka, kui me lisaksime nad kõik päevakorda, siis me menetleksime neid viis kuud järjest. See ei ole kindlasti Eesti Vabariigi põhiseaduse kohane, sellepärast et põhiseadus näeb ette Riigikogule 16 erinevat ülesannet. Antud juhul see, et Riigikogu menetlusse on esitatud sellises mahus eelnõusid ja arupärimisi, ei võimalda Riigikogul täita kõiki talle põhiseadusega pandud ülesandeid. Põhiseaduse §‑st 65 lähtuvalt me olemegi koostanud käesoleva nädala päevakorra projekti.
Kert Kingo, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:15 Kert Kingo
Ma tänan. Te eelnevalt vastasite, et teie olete sättinud päevakorra nii, et Riigikogu istungid lõppeksid mõistlikul ajal. Mina nüüd vaatan seda uhket raamatut, mille eest suur tänu! See on Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse § 47, Riigikogu töö ajagraafik. Leheküljel 198 on kirjas, et kolmapäeval kell 14.00 algab istung, Riigikogu istung, mis kestab kuni päevakorra ammendumiseni, kuid mitte kauem kui neljapäevase istungi alguseni, ja neljapäeval kell 10.00 hakkab [uus] Riigikogu istung. Siin ei ole ühtegi sõna mõistlikust ajast, et kestab nii kaua, kui juhatus peab mõistlikuks. Ma sooviksin teada, kas see seadus kehtib ka Riigikogu juhatuse jaoks, on need lihtsalt näidiseksemplarid siin laua peal või on see teie uus poliitiline kultuur.
15:16 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, Kert Kingo! Mis puudutab koormust, siis uskuge mind, Riigikogu juhatus saab selliste pikkade istungitega kindlasti kõige suurema koormuse. Aga me oleme sellega arvestanud. Mis puudutab seda soovi, et me võiksime kolmapäeval vastu neljapäeva öö läbi töötada, siis kolmapäeva hommikul koguneb Riigikogu vanematekogu ja me arutame seda küsimust. Kui on soov istuda iga kolmapäevase [istungi puhul] kuni neljapäeva hommikuni siin, Riigikogu saalis, ja arutada neid eelnõusid – millest, muuseas, väga paljude eelnõude puhul on, nagu ka selle nädala päevakorrast me näeme, sageli ainult protsendi erinevus, mis puudutab näiteks ajakirjanduse käibemaksu tõstmist –, ja neid küsimusi, siis me arutame seda kolmapäeva hommikul Riigikogu vanematekogus. Kui on soov siin ööistungeid pidada, siis Riigikogu juhatuse taha kindlasti see soov või lahendus ei jää.
Nii. Varro Vooglaid, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:17 Varro Vooglaid
Suur tänu! Mina mõtlesin küsida selle kohta, kuidas te tõlgendate meie kodu- ja töökorra seadust. Kolleeg Martin Helme juba tsiteeris Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse § 97 lõiget 2, mille kohaselt eelnõu esimene lugemine peab toimuma Riigikogu täiskogu seitsme töönädala jooksul eelnõu menetlusse võtmisest arvates. Eelmisel nädalal me kuulsime ja kuulsime ka täna ... (Hääl saalist.)
15:17 Esimees Lauri Hussar
Küsige palun!
15:17 Varro Vooglaid
Kuulsin teie seisukohta, et peab võtma arvesse ka muid kaalutlusi, eks ole, selleks et tagada Riigikogu toimimine ja nii edasi ja nii edasi. Kui on selgesõnaliselt öeldud, et [esimest lugemist seitsme töönädala jooksul] peab tegema, ja teie leiate, et te tegelikult ikkagi ei pea tegema, siis minu küsimus puudutab seda, kui avaralt te arvate, et te võite sellisest kaalutlusest lähtudes jätta ellu viimata ja täitmata kõikvõimalikke ülesandeid, mida kodu- ja töökorra seadus ette näeb.
Näiteks ma mõtlesin, et kui § 13 lõike 2 punkt 4 ütleb, et Riigikogu juhatus võtab eelnõusid Riigikogu menetlusse ning määrab neile juhtivkomisjone, siis kas on mõeldav ka näiteks see, et te ütlete, et kuna meil on juba nii palju eelnõusid menetluses ja sellest tulenevalt, et Riigikogu töö toimimine tuleb tagada, siis me lähiajal rohkem eelnõusid menetlusse ei võta. Kas see on võimalik? Ma lihtsalt üritan aru saada, kui kaugele te olete valmis selle tõlgendusega minema. Kas on võimalik selline asi, et te ütlete, et liiga palju eelnõusid on menetluses, nüüd järgmised kuu aega me ei võta vastu ühtegi uut eelnõu?
15:18 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, Varro Vooglaid! Me oleme siiamaani kõik eelnõud ja arupärimised menetlusse võtnud. Erand oli ainult seotud sellega, kui ühel kevadistungjärgul eelnõude ja arupärimiste voog ei katkenud, siis me ühel hetkel olime sunnitud eelnõude ja arupärimiste vastuvõtmise katkestama. Järgmisel päeval me võtsime neid uuesti vastu. Loomulikult me võtame kõik eelnõud ja arupärimised menetlusse. Aga te isegi saate väga hästi aru, et kuna see järjekord on niivõrd pikk, siis selleks, et tagada Riigikogu töövõime, on Riigikogu juhatus pidanud kujundama päevakorra selliselt, et see oleks nädala jooksul Riigikogule jõukohane.
Alar Laneman, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:19 Alar Laneman
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Te viitasite ühes oma vastuses, et Riigikogul on ka muid ülesandeid, ja see on täpselt nii. Põhiseaduse § 65 ütleb ka, mis need ülesanded on. Seal on 16 ülesannet. Kuna seda argumenti on Riigikogu juhatus korduvalt toonud, siis ma eeldan, et teil on seal taga ka mingi konstruktsioon või seletus, millised on need proportsioonid nende 16 ülesande puhul: mitu tundi või mitu päeva iga ülesande jaoks on antud? Te ütlete, et peaks olema võrdselt koheldud. Või on need ülesanded proportsionaalselt jaotatud või on seal mõned tähtsamad, mille jaoks on rohkem aega ette nähtud ja nii edasi? Aidake palun mul aru saada.
15:20 Esimees Lauri Hussar
Hea kolleeg! Ma viitan Riigikohtu juunikuisele otsusele, mis on selgitanud näiteks arupärimiste puhul, et see on oluline parlamentaarse kontrolli instrument, ent selle esitamise põhiseaduslik õigus ei tohi kujuneda arupärimise adressaatide põhiseaduslike ülesannete [täitmise] takistamiseks. Samuti on Riigikohus selgitanud, et Riigikogu töö peab olema korraldatud nii, et Riigikogu saaks täita kõiki talle põhiseadusest ja seadustest tulenevaid ülesandeid. Näiteks sellel nädalal esitatakse Riigikogu menetlusse järgmise aasta riigieelarve ja ka seda peab saama Riigikogu menetleda. Ka see on väga selgelt põhiseadusega meile pandud ülesanne.
Evelin Poolamets, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:21 Evelin Poolamets
Aitäh, hea istungi juhataja! Väga palju eelnõusid, mille tähtaeg on sel nädalal, on päevakorrast välja jäänud. Minu küsimus on, kuidas otsustab Riigikogu juhatus, millised eelnõud lubatakse päevakorda ja millised mitte. Palun tutvustage, milliseid meetodeid eelnõude selekteerimiseks te kasutate.
15:21 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Riigikogu juhatus on pannud selle päevakorra kokku selliselt, et me tõepoolest oleme üritanud tasakaalu leida opositsioonierakondade, opositsioonifraktsioonide, vahel. Lisaks oleme pannud päevakorda valitsuse eelnõud. Meil on täna ka üks ametivanne. Nii et need ongi need põhimõtted. Just seda tasakaalu otsides oleme kokku pannud käesoleva nädala päevakorra.
Helle-Moonika Helme, palun, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
15:22 Helle-Moonika Helme
Jaa, aitäh! Siin kogu aeg, järjepidevalt käib läbi selline sõnakombinatsioon või väljend: "mõistlik aeg" või "menetlemise mõistlik aeg". Vaadake, see menetlemise mõistlik aeg on kirjas Riigikogu kodu- ja töökorras, kus on täpselt see ajagraafik, meie töögraafik antud. Siiani on olnud küll niimoodi, et pannakse seaduse järgi kõik eelnõud päevakorda, mille seadusejärgne kell kukub. Praegu te olete kolmapäevaks pannud 28 eelnõu. Aga miks te arvate, et me ei jõuaks rohkem ära menetleda? Äkki, kui tublid oleme, me võime juba näiteks õhtul kell 11 lõpetada. Tööaeg selle seaduse kohaselt võib meil kesta näiteks neljapäeva hommikul kella 10-ni. Tegelikult te saaksite järgida palju paremini seadust, kui te paneksite nii palju eelnõusid, mille tähtaeg kukub, kui võimalik päevakorda. Kui me jõuame, siis me menetleme need kõik ära neljapäeva hommikul kella 10-ks, ja kui ei jõua, no siis lükkuvad edasi. Aga mitte lihtsalt niimoodi, et teie otsustate, et vot nüüd me nende seaduseelnõudega lõpetame ära, need paneme, neid ei pane. Te rikute seadust kogu aeg. Miks te teete niimoodi?
15:23 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, Helle-Moonika Helme! Kui te tähelepanelikult vaatate, siis selle nädala päevakord ongi oluliselt mahukam kui varasemate nädalate päevakorrad. Ja nagu ma ütlesin, me võime arutada öösel töötamist Riigikogu vanematekogus. Kui on soov öösel töötada, siis Riigikogu juhatuse taha see kindlasti ei jää. Antud juhul nädalast nädalasse öö läbi töötada kuni neljapäeva hommikul kella 9.30-ni – Riigikogu juhatus ei ole seda siiani mõistlikuks pidanud. Aga kui on soov, siis me võime sellekohase otsuse ühiselt vastu võtta.
Nii. Rohkem küsimusi istungi läbiviimise protseduuri kohta ei ole ja me läheme päevakorra kinnitamise juurde. Enne veel täpsustused päevakorraga seoses. Eesti Keskerakonna fraktsioon on pärast päevakorra teatavaks tegemist võtnud tagasi eelnõud 140, 189 ja 203. Need on kõik riikliku pensionikindlustuse seaduse muutmise seaduse eelnõud, mille esimesed lugemised olid kavandatud selle töönädala kolmapäevase istungi 26., 27., ja 28. päevakorrapunktiks. Seetõttu jäävad need punktid päevakorrast välja.
Asume päevakorra kinnitamise … Martin Helme, palun!
15:25 Martin Helme
Ma saan aru, et te enne ei jõudnud kõike tähele panna, aga ma tegin ka ettepaneku päevakorra kohta. Ma tegin ettepaneku lisada 12 eelnõu selle nädala päevakorda, mis seaduse järgi peaksid seal olema: eelnõu 87, 80, 78, 73, 85, 79, 72, 29, 83, 35, 76 ja 84. Palun need lisada päevakorda, sest siis me järgime seadust.
15:25 Esimees Lauri Hussar
Aitäh teie ettepaneku eest! Erkki Keldo, palun!
15:25 Erkki Keldo
Aitäh! Reformierakonna fraktsiooni nimel ütlen, et meie ei ole nõus päevakorra muutmisega.
15:25 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, Erkki Keldo! Nii, head kolleegid, me asume päevakorra kinnitamise juurde, aga enne veel Helle-Moonika Helme küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:26 Helle-Moonika Helme
Jaa, aitäh! Vaat, mina ei saa nüüd aru. Ühe ettepaneku te võtate vastu, et sealt päevakorrast [eelnõud] maha võtta, aga seda teist ettepanekut te ei võta vastu, et seaduse järgi päevakorda kuuluvad eelnõud ikkagi päevakorda panna. Ja Erkki Keldole ma ütleksin, et see on küll tore, et Reformierakond ei toeta seda ettepanekut. Mille eest me tegelikult siin palka saame? Ega Riigikogu kodu- ja töökorda see tööaeg, ka öine tööaeg, ei ole ilmaasjata kirjutatud. See tegelikult käib meie palga sisse. Ja on väga-väga inetu, kui mõned inimesed lihtsalt teatavad, et palka tahavad saada, aga näed, tööd teha ei taha.
15:26 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Meie kodu‑ ja töökorra seadus ütleb väga selgelt, et juhatuse esitatud päevakorda saab muuta siis, kui keegi fraktsioonidest ei ole sellele vastu. Antud juhul vastuseisukoht kõlas ja seetõttu me päevakorra projekti muuta ei saa.
Henn Põlluaas, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:27 Henn Põlluaas
Aitäh! Te siin mitu korda rõhutasite, et kui te soovite tööd teha, siis me võime seda ju ka teha. Andke andeks! Me ei ole siia tulnud soovist tööd teha, seda me nagunii soovime, aga meil on kohustus tööd teha, mitte vastavalt sellele, kas me seda parasjagu soovime või mitte, kas tuleb ööistung või mitte.
Aga nüüd Reformierakonna seisukohast, et nemad ei ole nõus päevakorra muutmisega. Erkki Keldo ei täpsustanud, et see puudutaks EKRE ettepanekut. Sellest võib välja lugeda täiesti selgelt, et see puudutas ka Keskerakonna ettepanekut – [üldiselt] oli meie päevakorra muutmise vastu. Nii et me ei saa sellisel kujul päevakorda vastu võtta.
15:28 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Tagasi võetud eelnõusid ei saa menetleda.
Nii, Kalle Grünthal. Nüüd on viimane küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta. Palun!
15:28 Kalle Grünthal
Aitäh! Ma juhin teie tähelepanu, lugupeetud Riigikogu istungi juhataja, et te järjekordselt rikute siin saalis korda. Henn Põlluaas [vajutas] kogemata vale nupu peale, millel ei olnud protseduurilise märki. Te ütlesite, et rohkem protseduurilisi ei ole, ei lasknud tal kõnelda. Erkki Keldo [vajutas] täpselt sama koha peal ilma käemärgita [nuppu], aga te võtsite tema ikkagi vahele. Miks selline vahetegemine on?
15:28 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Henn Põlluaas võttis selle ise maha ja Erkki Keldo küsis sõna korrektselt. Helle-Moonika Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:28 Helle-Moonika Helme
Jaa. Minul on lühike küsimus: kas meie palga hulka kuulub Riigikogu kodu- ja töökorra järgimine ka ajalises plaanis või ei käi see meie palga hulka? Te nagu olete siin juba sellise seisukoha võtnud, et soovi korral võib teha nii ja naa. Kui näiteks Reformierakond avaldab soovi, et nad üldse ei tule enam kohale, sest nad ei soovi seda, aga palka tahavad küll kõik neli aastat [saada], siis kas te selle ettepaneku ka läbi lasete?
15:29 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, Helle-Moonika Helme! Ma olen juba korduvalt kirjeldanud, millistest põhimõtetest lähtuvalt Riigikogu juhatus on selle päevakorra projekti koostanud. Meie kolmapäevases päevakorras on 28, miinus 3, ehk siis 25 päevakorrapunkti. Ma arvan, et see on piisav maht, et meil see kolmapäevane tööpäev tuleb väga tihe ja mahukas.
Aga head kolleegid, läheme nüüd päevakorra kinnitamise juurde. Ma kahjuks rohkem ei võta küsimusi istungi läbiviimise protseduuri kohta. (Saalis räägitakse.) Head kolleegid, kui rohkem küsimusi ja ettepanekuid ei ole, siis me asume päevakorra kinnitamise juurde. Ettevalmistamise juurde, jah.
Head kolleegid, Eesti Keskerakonna fraktsioon on pärast päevakorra teatavaks tegemist võtnud tagasi eelnõud 140, 189 ja 203. Seetõttu jäävad need punktid päevakorrast välja. Koos selle muudatusega panen hääletusele Riigikogu täiskogu II istungjärgu 3. töönädala päevakorra kinnitamise. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
15:32 Hääletustulemused
15:33 Esimees Lauri Hussar
Päevakorra kinnitamise poolt on 59, vastu 15 Riigikogu liiget ja erapooletuid ei ole. Päevakord on kinnitatud.
Nüüd, head kolleegid, on võimalus üle anda eelnõusid ja arupärimisi. Palun esmalt Riigikogu kõnetooli Ants Froschi. Palun!
15:33 Ants Frosch
Hea juhataja! Lugupeetud kolleegid! Ma alustaksin 2. sajandil enne Kristust elanud Rooma senaatori Cato Vanema tsitaadiga: "Ceterum censeo Carthaginem esse delendam." Maakeeles on see: "Ma arvan, et Kartaago tuleb hävitada." Minu eelnõu, mille ma fraktsiooni nimel teile üle annan, puudutab valimisliitusid. Ma olen jätkuvalt veendunud, et valimisliidud kahjustavad Eesti demokraatiat kohaliku omavalitsuse tasandil. See kuritegelik lahendus, millest Riigikogu puhul loobuti aastakümneid tagasi, tuleks kõrvale heita. Aitäh!
15:34 Esimees Lauri Hussar
Järgnevalt palun Riigikogu kõnetooli Henn Põlluaasa. Palun!
15:35 Henn Põlluaas
Austatud eesistuja! Austatud kolleegid! Mul on suur au Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni nimel üle anda õppetoetuste ja õppelaenu seaduse muutmise seaduse eelnõu. Me teame, et Eesti on äärmiselt sügavas majanduskriisis, kuhu on viinud meid Reformierakonna valitsuste täiesti vastutustundetu ja ebakompetentne tegevus. Kahtlemata on see [mõjunud] ka meie kõrghariduse ja kutsehariduse kättesaadavusele, sest kulutused, igapäevased kulutused – üür, toit, transport ja nii edasi –, on läinud sedavõrd kalliks, et üliõpilased ei saa pühenduda täie jõu ja täie sooviga õppetööle ja suur osa nendest, kes ei ole just rikaste võsukeste lapsed, on sunnitud minema õppimise kõrvalt tööle. Paraku ei ole sugugi lihtne töötada ja täiskoormusega osaleda ka õppetöös. Meie eelnõu aitab neil raskustest üle saada. [Eelnõuga] pikendatakse õppelaenuperioodi, suurendatakse summat ja pikendatakse tagasimakseperioodi. Teine strateegiline, pikem eesmärk eelnõul on see, et see toetab meie tudengiperesid, ja eelnõu järgi on plaanis vähendada tagasimakstavat õppelaenu, kui perre sünnib laps. Ühe lapse puhul 50%, [kaksikute] puhul 25% [võrra rohkem] ja nii edasi, et meil ikkagi jätkuks järelkasvu …
15:37 Esimees Lauri Hussar
Teie aeg!
15:37 Henn Põlluaas
… ja Eesti rahvas oleks tark ja jääks targaks. Aitäh!
15:37 Esimees Lauri Hussar
Järgnevalt palun Riigikogu kõnetooli Arvo Alleri. Palun!
15:37 Arvo Aller
Aitäh, lugupeetud Riigikogu esimees! Head kolleegid! Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni nimel esitan seaduse muutmise eelnõu. [Muudame seadust nimega] kohaliku omavalitsuse korralduse seadus. Me soovime endiselt, et demokraatia areneks laiapõhjalisemalt, ning soovime rahvaalgatuse ja rahvahääletuse [korraldamise] õiguse andmist kohalikele omavalitsustele. Oluline on see, et rahvahääletust saaks korraldada, [kui seda soovib] vähemalt 10% kohaliku elanikkonna valijatest, või selle võib algatada volikogu. [Rahvahääletuse] tulemus saab olema siduv sellisel juhul, kui sellel osaleb vähemalt 30% valimisõiguslikest elanikest. [Hääletusele] ei saa panna riiklikke küsimusi, mis on Riigikogu [otsustada]. Samuti ei saa panna ka seadusevastaseid küsimusi hääletamisele. Kõik tingimused rahvahääletuse ja rahvaalgatuse korraldamiseks kehtestab kohalik omavalitsus oma otsusega. Selliseid asju tehakse ka teistes riikides, näiteks Rootsis ja Bulgaarias, samuti Ühendkuningriigis ja Sloveenias, ning eriti rõhutatult ka Šveitsis. Nii et annan selle üle. Aitäh!
15:39 Esimees Lauri Hussar
Järgnevalt palun Riigikogu kõnetooli Evelin Poolametsa. Palun!
15:39 Evelin Poolamets
Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Annan üle Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni nimel kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse muutmise seaduse eelnõu. Käesoleva eelnõu eesmärk on piirata kohaliku omavalitsuse volikogu valimistel hääleõigust ainult Eesti kodanike ja Euroopa Liidu kodanikega. Kehtiv seadus võimaldab kohalikel valimistel hääletada ka neil alalistel elanikel, kes on mõne muu riigi kodanikud või kellel puudub üldse kodakondsus. Tegemist on maailma praktikas üliharva olukorraga. Reeglina on valimisõigus piiratud kodakondsusega. Taoline kord ehk hääletamisõiguse andmine elamisloa alusel ei ole teinud riigi valitsemist paremaks, pigem vastupidi. Seadusemuudatus loob sisserändajatele ka vajaliku motivatsiooni Eesti ühiskonda sulandumiseks. Inimesed, kes soovivad hakata Eesti tuleviku üle otsustama, peaksid näitama austust Eesti riigi ja rahva vastu, õppides selgeks eesti keele ning sooritades kodakondsuseksami. Aitäh!
15:41 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Järgnevalt Helle-Moonika Helme, palun!
15:41 Helle-Moonika Helme
Aitäh, lugupeetud eesistuja! Lugupeetud kolleegid! Annan Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni nimel sisse kõrgharidusseaduse muutmise seaduse eelnõu.
Me teame, et Eesti kõrghariduses on tegelikult rida põhimõttelisi probleeme. Me teame, et ülikoolides ettevalmistatavad spetsialistid tihtipeale ei vasta Eesti tööturu vajadustele. Õppekvaliteet on kiiresti langenud ja toimub kõrgharidusõppe kiire ingliskeelestumine. Need probleemid on kõik omavahel seotud. Peaaegu kõik välisüliõpilased õpivad meie ülikoolides inglise keeles ja üldjuhul võetakse välisüliõpilased ülikoolidesse vastu ka ilma sisulise konkursita. See on viinud omakorda selleni, et inglise keeles õpib ka järjest suurenev osa Eesti üliõpilastest. Pole kahtlust, et kõrgkoolides järjest leviv ja domineerima kippuv inglise keel on ohuks meie keelekasutusele ja meie emakeele elujõule. Me teame, et ülikoolide missiooniks on tegelikult – peaks olema – edendada teadust ja kultuuri. Ülikoolide rahastamisel tuleb arvesse võtta õppekvaliteeti. Ülikoolid on meil teatavasti väga autonoomsed, nad saavad ise oma elu korraldada ja nad tihtipeale ei tee seda, mida kõrgharidusseadus nõuab. Loomulikult on välisüliõpilasi ja ingliskeelseid õppekavu vaja, aga ainult siis, kui need toetavad kvaliteeti ja spetsialistide ettevalmistamist aladel, mida Eesti ühiskond vajab. Seega tuleb kõrgharidusseadusest eemaldada need dogmaatilised kammitsad, mis suunavad ülikoole rohkem välistudengeid vastu võtma ning neile ja meie endi kaasmaalastele inglise keeles haridust andma.
Käesoleva eelnõuga peatatakse ingliskeelestumine ning leevendatakse vähemalt osalt ka probleeme kõrghariduse kvaliteedi mittevastavusega Eesti vajadustele. Aitäh!
15:43 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Järgnevalt palun Riigikogu kõnetooli Varro Vooglaiu. Palun!
15:43 Varro Vooglaid
Suur tänu, lugupeetud istungi juhataja! Väga austatud kolleegid! Soovin anda üle Riigikogu valimise seaduse, kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse ja Euroopa Parlamendi valimise seaduse muutmise seaduse eelnõu, mis lähtub eesmärgist tagada valimiste usaldusväärsus ja vastavus Eesti Vabariigi põhiseadusele. Selle eelnõuga kokkuvõtlikult öeldes lõpetataks Eestis valimistel e-hääletamise kasutamine. Nagu on korduvalt siin puldis juba räägitud ja ka mujal, on tegemist ülimalt tõsise küsimusega. Ma tean, et enamik siin saalis viibijatest – nii need, kes siin praegu viibivad, kui ka need, kes siin hetkel ei viibi – ei võta seda probleemi üldse tõsiselt. Aga meie fraktsiooni veendumuse kohaselt on tegemist küsimusega, mida on võimatu üle tähtsustada.
Asi on nimelt selles, et kui meie riigis hääbub usaldus selle vastu, et valimised toimuvad ausalt, siis hääbub üldse ka arusaamine sellest, et riigivõimu teostatakse Eestis legitiimselt. See omakorda hävitab meie riigi ja rahva kokkukuuluvuse alused ja sillutab teed selles mõttes kaosesse. Asi on ka selles, et kui põhiseadus ütleb, et Eesti on demokraatlik vabariik, kus kõrgeima riigivõimu kandja on rahvas, siis seda tuleb võtta tõsiselt. Eestis teatavasti ei ole rahval võimalik algatada rahvahääletusi, ei ole võimalik algatada parlamendis seaduseelnõusid, ei ole võimalik valida endale presidenti. Paraku seisame nüüd silmitsi olukorraga, kus ka valimised ei ole ühetaolised, nagu põhiseadus nõuab. Ei ole tagatud nende vaadeldavus, salajasus ega ka kontrollitavus. Nii et kui me tahame päriselt ka võtta demokraatia ideaale tõsiselt, siis ma loodan, et te võtate seda eelnõu tõsiselt. Aitäh!
15:45 Esimees Lauri Hussar
Palun Riigikogu kõnetooli Vabariigi Valitsuse esindaja proua Heili Tõnissoni. Palun!
15:45 Valitsuse esindaja Heili Tõnisson
Austatud esimees! Hea Riigikogu! Vabariigi Valitsus algatab täna kuus seaduseelnõu. Esimeseks, ravimiseaduse ja tervishoiuteenuste korraldamise seaduse muutmise seaduse (lähtetoetused) eelnõu. Teiseks, ravikindlustuse seaduse täiendamise seaduse eelnõu. Nende kahe seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust terviseminister. Kolmandaks, sotsiaalhoolekande seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (tagasipöörduja toetus, kojukanne, arvelduskonto küsimused) eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust sotsiaalkaitseminister. Neljandaks, maapõueseaduse muutmise seaduse eelnõu. Selle seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab valitsust kliimaminister. Viiendaks, maamaksuseaduse ja maksukorralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu. Ja kuuendaks, riigilõivuseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu. Nende kahe seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust rahandusminister. Aitäh!
15:47 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Austatud Riigikogu, olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud 12 eelnõu. Juhatus otsustab nende edasise menetlemise vastavalt Riigikogu kodu- ja töökorra seadusele.