13:58 Istungi rakendamine
14:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Tere päevast, head kolleegid! Avan Riigikogu täiskogu kolmapäevase istungi. Kohaloleku kontroll, palun!
14:00 Kohaloleku kontroll
14:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Kohalolijaks registreerus 81 Riigikogu liiget, puudub 20.
Nüüd, head kolleegid, on võimalus anda üle eelnõusid ja arupärimisi. Siim Pohlak, palun!
14:01 Siim Pohlak
Aitäh, lugupeetud juhataja! Head kolleegid, rahva teenrid! Mis kehvasti, see uuesti. Eile andsin üle arupärimise, mis on seotud Via Baltica ja Rail Balticu ehitamisega, ja nüüd on adressaat ka õige. Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalole lähevad needsamad küsimused, millest ma juba eile rääkisin. Kuna te kõik olite kohal, siis ma ei hakka neid küsimusi kordama, need puudutavad Via Baltica ja Rail Balticu ehitust. (Juhataja helistab kella.)
Teiseks anname üle ühe otsuse eelnõu: "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele toiduainete käibemaksu langetamiseks 5-le protsendile". EKRE fraktsioon teeb ettepaneku langetada 5%-le toiduainete, välja arvatud alkoholi käibemaks ja samuti teeme ettepaneku langetada 5%-le ravimite käibemaks. Kuna Eestis on olnud viimased aastad rekordinflatsioon, intressitõusude tagajärjel on kerkinud kodulaenu maksed ja toimuvad koondamised ning ettevõtted pankrotistuvad, on vaja Eesti inimestele appi tulla. Eesti on kahjuks endiselt üks vähestest riikidest, kus rahva toidukorvi pealt sellises mahus käibemaksu korjatakse. See ebaõiglane olukord tuleb lõpetada. Teemegi ettepaneku langetada toiduainete ja ravimite käibemaks 5%-le. Aitäh!
14:03 Aseesimees Toomas Kivimägi
Järgnevalt palun Riigikogu kõnetooli Kalle Grünthali.
14:03 Kalle Grünthal
Lugupeetud kolleegid! Hea Eesti rahvas! Me elame turbulentses maailmas, mille on käima tõmmanud Kaja Kallase valitsus ja kus ettevõtted lähevad pankrotti, inimesi koondatakse, aga samas on inimestel kohustused pankade ja liisingufirmade ees. Kui sissetulekuid ei ole, siis pole midagi teha (Juhataja helistab kella.), aga nende käest hakatakse ikkagi raha sisse nõudma. Alguses on kohtutee, pärast on kohtutäiturid.
Asi on selles, et kohtutäiturid tegelikult kuritarvitavad oma ametipositsiooni [selle kaudu], et neil on õigus saada sissenõude summast sõltuvat põhitasu. Olukord on praegu selline, kus inimeste toimetulekut, hakkamasaamist [mõjutav] laine alles tuleb, aga juba enne seda on [kohtutäiturid] käitunud kuritegelikult. Seitse aastat on üks inimene tasunud Pärnu Maakohtu juures asuvale kohtutäiturile oma 12 000-eurost võlga. Seitsme aasta möödudes on summa täpselt samasugune.
Lähtudes eeltoodust, leian, et EKRE esitatud eelnõu, millega tehakse ettepanek Vabariigi Valitsusele vähendada kohtutäituritel sissenõude summast sõltuvaid põhitasu määrasid poole võrra, on proportsionaalne ja õige. Liigkasuvõtmist ei tohi [niigi] halvas olukorras olla. Aitäh!
14:05 Aseesimees Toomas Kivimägi
Alar Laneman, palun!
14:05 Alar Laneman
Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Soovin EKRE fraktsiooni nimel anda üle Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele valmistada ette ja taastada sõjaväestatud piirivalve eraldi ametina" eelnõu. Vanarahvas teab: rege rauta suvel, vankrit talvel. Ole valmis, enne kui häda või vajadus sind tabab. Ekspertide valdav ühine hinnang on, et kahe kuni viie aasta vältel taastab Vene Föderatsioon oma ründevõimekuse ja on [varasemaga] samaväärselt või isegi ohtlikum ka Balti riikidele.
Hübriidsõja kontseptsioon, mida nad rakendavad, annab võimaluse maskeerida kavandatavat kallaletungi suuremahuliste ja agressiivsete piiririkkumistega. Värske, mõne päeva tagune uudis meediast: politsei pidas Valgas kinni 21 ebaseaduslikult riiki sisenenud inimest. Kui me vaatame laiemalt – mul just viimastel päevadel on olnud jutuajamisi ametnikega –, siis meil on üldine probleem kõikides jõuametites reservi puudumine või selle vähesus, välja arvatud kaitsevägi. Nii et ajavahemik kaks kuni viis aastat on sobiv, et tõsta Eesti riigi võimekust ja parandada meie kõigi kaitstust. Aitäh!
14:07 Aseesimees Toomas Kivimägi
Leo Kunnas, palun!
14:08 Leo Kunnas
Austatud istungi juhataja! Head kolleegid! Minu esitatav otsuse eelnõu on seotud eelnevaga, mille esitas kolleeg Alar Laneman. Minu esitatav eelnõu käsitleb ettepaneku tegemist Vabariigi Valitsusele sisekaitsereservi loomise kohta Siseministeeriumi valitsemisalas.
Tegelikult on kogu praegune Siseministeeriumi struktuur üles ehitatud põhimõttele, et sõda Venemaaga kas ei ole võimalik või on ülimalt vähetõenäoline. Aga me teame, et see ei ole nii. Üks põhilisi Venemaa Ukraina-vastase agressiooni õppetunde on see, et agressori relvajõudude tõrjumist tuleb alustada riigipiirilt. Politsei- ja Piirivalveamet ei ole võimeline seda oma rahuaegse koosseisuga tegema. Tegelikult pole Politsei- ja Piirivalveamet ega Päästeamet võimelised, ei ole suutelised oma riigikaitse ülesandeid kriisi- ja sõjaajal oma praeguse struktuuri, ülesehituse ja koosseisuga täitma.
Seepärast vajaks see küsimus lahendust. Loomulikult me ei määratle siin sisekaitsereservi loomise korralduslikke küsimusi, sest need on Vabariigi Valitsuse ja Siseministeeriumi pädevusvaldkonnas. Seetõttu on see otsuse eelnõu formuleeritud lakooniliselt. Tänan!
14:09 Aseesimees Toomas Kivimägi
Ants Frosch, palun!
14:10 Ants Frosch
Austatud juhataja! Head kolleegid! Käimasoleva idavedude skandaali raames on julgeolekuasutuste järelevalve erikomisjoni töös osalenud kaitsepolitsei ametnikud kinnitanud, et kehtiv Eesti seadusandlus annab võimaluse valitsuse liikmete julgeolekukontrolli teostamiseks, juhul kui nad vajavad välisteabele ligipääsu, ainult konkreetsel ajahetkel. Järelkontrolli praegune seadusandlus ei võimalda. Selleks, et anda sellise kontrolli võimalus, mis on hädavajalik, on EKRE fraktsiooni ettepanek muuta Vabariigi Valitsuse seaduse § 31 "Vabariigi Valitsuse liikme juurdepääs riigisaladusele ja salastatud välisteabele" selliselt, et sellel asutusel, kes julgeolekukontrolli teostab, on võimalus saada teavet lisaks julgeolekukontrolli teostamise ajale kogu riigisaladuse loa kehtivuse perioodil. Konkreetse juhtumi puhul me teame, et julgeolekukontroll teostati peaministri suhtes 2021. aastal, aga seejärel ei ole toimunud mitte mingit kontrollitegevust.
14:12 Aseesimees Toomas Kivimägi
Helle-Moonika Helme, palun!
14:12 Helle-Moonika Helme
Aitäh, hea eesistuja! Lugupeetud kolleegid! Olen siin puldis selleks, et anda parlamendi töölauale üks otsuse eelnõu, mille temaatika on meil parlamendist tegelikult varasemalt vist õige mitu korda läbi käinud. Viimati [arutati seda] eelmise Riigikogu koosseisu lõpus, enne valimisi, kui Viktoria Ladõnskaja esitas vastavasisulise eelnõu, kuhu ma ise ka alla kirjutasin, aga mis siis ei jõudnudki kuigi kaugele ja seoses valimistega [võeti] meie töölaualt maha. Selle sisu puudutab väga valusat teemat, nimelt vähiravimite käibemaksu määra. Me teame, et vähki haigestumine on tõusnud päris epideemilisele tasemele, vähki haigestumine suureneb aasta-aastalt põhjusel või teisel. Kõikide asjaosaliste seisukohalt on tegemist ikkagi väga-väga-väga raske olukorraga ja siin peaks riik ulatama teatud abikäe.
Esitan siis otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele langetada vähiravimite käibemaksumäära" eelnõu. [See määr langeks] 5%‑le nii eraisikute kui ka juriidiliste isikute puhul. Olen siin loomulikult eraldi välja toonud meile kõigile teada-tuntud Hille Tänavsuu Vähiravifondi Kingitud Elu. Me teame, et Eestis on küll solidaarne tervishoiusüsteem, kuid kahjuks on inimesi, kes ei mahu oma haigustega Eesti haigekassa toetatavate hulka. Nende seas on ka suur osa vähihaigeid, kelle jaoks on arstide soovitatud ravimid kahjuks väga kallid. See probleem vajab lahendamist ning täiendavat valitsuse tähelepanu. Aitäh!
14:14 Aseesimees Toomas Kivimägi
Rene Kokk, palun!
14:14 Rene Kokk
Austatud aseesimees! Head Riigikogu liikmed! Viimased kaks valitsust on viinud Eesti majanduse sellisesse seisu, et kommentaarid oleksid liigsed. Me loeme iga päev uudiseid sellest, kuidas praegu eelarvet kokku pannakse, ja ma arvan, et me saame kõik sellest aru, et me oleme täiesti katastroofi äärel. Ja lahendusi ei paista kuskilt. Siinkohal on iga lahendus, mis aitab majandust ja erinevaid sektoreid, väga vajalik. Annangi üle Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele algatada Liiklusseaduse muutmine eesmärgiga lubada liiklusesse pikemad ja suurema täismassiga veosed, tõstmaks seeläbi maanteetranspordi efektiivsust" eelnõu.
Aastaid ja aastaid on transpordisektoris räägitud sellest, et oleks vaja analoogselt Soomele lubada Eesti teedele pikemad ja suurema täismassiga [veokid], selleks et tuua transpordi omahinda veidikenegi allapoole. Teine põhjus on muidugi see, me teame ka seda, et juhtide nappus on väga suur. Selleks, et natukenegi sektori [muret] leevendada ja vastu tulla, palume Vabariigi Valitsusel võtta see liiklusseaduse muutmine päevakorda, eelnõu kiiremas korras ära menetleda ja tuua siia, et tõsta [veoki] maksimaalne pikkus 25,25 meetri peale ja autorongi täismass 60 tonnini. Aitäh!
14:16 Aseesimees Toomas Kivimägi
Anti Poolamets, palun!
14:16 Anti Poolamets
Lugupeetud juhataja! Austatud Riigikogu saadikud! Annan üle Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse muutmiseks" eelnõu, mille sisu on see, et Ukraina sõjapagulaste lastele kehtestataks Eestis õppimisel õppekeeleks ukraina keel.
2022. aastal [õppis] haridusasutustes ligi 8500 Ukrainast tulnud last. Neist 65% õppis põhikoolis, veerand käis lasteaias ja iga kümnes õppis keskkoolis või kutsekoolis. 2022. aastal loodi koolidesse eraldi klassid ukraina laste jaoks, kuid haridusministeeriumi hinnangul peaksid seal õppinud lapsed nüüd võimalikult kiiresti üle minema eesti [klassi]. 2022. aastal oli Ukrainast tulnud lastele Tallinnasse loodud Vabaduse Kooli avaaktusel 560 last. Kuigi valitsuse hariduspoliitika Ukraina sõjapõgenike laste suhtes seisneb reeglina nende suunamises eestikeelsetesse koolidesse, on palju juhtumeid, kus Ukrainast tulnud lapsed lähevad hoopis venekeelsesse kooli. Vabaduse eest võitleva Ukraina jaoks on täiesti tänamatu, kui suunata lapsi vene või eesti koolidesse, selle asemel et võimaldada lastel omandada haridust ukraina keeles ning Ukraina õppekava järgi. Ukraina on loonud selleks tõhusa e-koolisüsteemi, samuti on tulnud Eestisse piisavalt õpetajaharidusega põgenikke, kes suudaksid ukraina keeles koolis õpetada.
Nii et oleme eeskujuks ukraina keele ja kultuuri säilitamisel, et nad saaksid kodus jätkata haridusteed parema ukraina keelega, kui nad siia tulid.
14:18 Aseesimees Toomas Kivimägi
Kert Kingo, palun!
14:19 Kert Kingo
Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Järjest enam on kohtud juhtinud oma otsustes tähelepanu erinevatele prokuratuuri toime pandud seadusrikkumistele kohtueelses menetluses. Rikkumisi on välja toodud seoses [kahtlustega] jälitustegevuse seaduslikkuses, menetlusnormide täitmises ja tõendite kogumises lubamatul viisil. Kehtiv seadus ei võimalda Justiitsministeeriumil teostada teenistuslikku järelevalvet prokuratuuri tegevuse üle jälitustegevuse planeerimisel, kohtueelses kriminaalmenetluses ja kohtus riikliku süüdistuse esindamisel, kuigi just nendes valdkondades on ilmnenud peamised prokuratuuri rikkumised.
Järjest rohkem on ka prokuratuuri ebaeetilist käitumist kohtus, nagu vassimist ja tegelike asjaolude moonutamist. Prokuratuurile kui riiklikule süüdistajale kohtus on [seatud] kõrgendatud ootus, et käitutakse seaduslikult ja eetiliselt. Senised prokuratuuriseaduses [sätestatud] järelevalve teostamise ja distsiplinaarmenetluse algatamise võimalused on liialt piiratud ja ei taga tõhusat kontrolli prokuratuuri tegevuse seaduslikkuse üle. Kehtiv seadus annab distsiplinaarmenetluse algatamiseks taotluse esitamise võimaluse ainult huvitatud isikule. See on vastuolus üldise kodanikukohustusega, mille kohaselt on igaüks kohustatud teatama talle teatavaks saanud kuriteost. Lisaks piirab see võimalusi prokuratuuri ilmsiks tulnud rikkumistele reageerida.
Prokuratuurisisene järelevalve reaalsuses ei toimi, kohtute tuvastatud seadusrikkumiste suhtes pigistatakse silm kinni ja amoraalsus aina süveneb. Seetõttu annan Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni nimel üle otsuse eelnõu, et viia seadusandlusesse sisse Justiitsministeeriumi õigus teostada prokuratuuri üle teenistuslikku järelevalvet ilma kitsendavate piiranguteta ja laiendada distsiplinaarmenetluse algatamiseks taotluse esitamise õigust omavate isikute ringi.
14:21 Aseesimees Toomas Kivimägi
Varro Vooglaid, palun!
14:21 Varro Vooglaid
Suur tänu, lugupeetud juhataja! Austatud kolleegid! Soovin Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni nimel anda üle Riigikogu otsuse eelnõu, mille sisu on teha Vabariigi Valitsusele ettepanek koostada ja esitada Riigikogule rahvahääletuse eelnõu, muuta valitsuse õigusakte ning alustada ettevalmistusi referendumi korraldamiseks seoses seksuaalkasvatuse lubatavusega koolides ja koolieelsetes lasteasutustes.
Vabas ja õiglases ühiskonnas on laste harimine ja kasvatamine vanemate võõrandamatu õigus ja kohustus. Vanemate vastutus on kasvatada oma lapsi viisil, mis tagab kõige paremini nende füüsilise, psühholoogilise, intellektuaalse ja vaimse arengu. Avalikul võimul on neis küsimustes üksnes vanemaid toetav ja abistav, mitte aga nendega võrdne või koguni neist hierarhiliselt kõrgemal seisev roll. Seda fundamentaalset põhimõtet tunnistab ka põhiseaduse § 37 lõige 3, mille kohaselt on laste hariduse valikul otsustav sõna vanematel.
Paljudele perekondadele on vastuvõetamatu, et nende lapsed allutatakse institutsionaalse hariduse kontekstis kooliõpetajate, lasteaiakasvatajate või teiste ja kolmandate isikute poolsele lapsi seksualiseerivale, nende süütust ja loomulikku häbelikkust kahjustavale kasvatustööle inimese seksuaalsust puudutavates küsimustes. Koolide ja teiste õppeasutuste ülesanne on edastada aineteadmisi, mitte tegeleda seksuaalsuse valdkonda kuuluvate asjadega.
Eelnevat silmas pidades on põhjendatud korraldada selles küsimuses rahvahääletus. Referendumi korraldamine kõnealuses küsimuses on seda olulisem, et teatavasti ei ole Eesti Vabariigis juba 20 aastat pakutud rahvale mitte ühtainsat võimalust rahvahääletusel osaledes riigielu küsimuste otsustamisel kaasa rääkida. Aitäh teile!
14:23 Aseesimees Toomas Kivimägi
Jaak Valge, palun!
14:23 Jaak Valge
Lugupeetav juhataja! Head kolleegid! Mul on au anda EKRE poolt üle Riigikogu otsuse eelnõu, millega tehakse valitsusele ülesandeks muuta õigusakte ja töökorraldust, et organiseerida ajutise ja rahvusvahelise kaitse saajatele taustakontroll ja kehtestada rida tingimusi, mille [täitmine] on nõutav neile kaitse andmiseks ja selle kaitse kehtimiseks. See on ühtlasi vajalik Ukraina võitlusvõime huvides.
Kontekst on järgmine: ajutise ja rahvusvahelise kaitse, millega kaasnevad kõik Eesti püsielanike sotsiaaltagatised, on Eestis hetkeseisuga saanud 41 000 Ukraina kodanikku ja nende suhtarv [võrreldes] kohaliku rahvastikuga on üks maailma suurimaid, kui mitte kõige suurem. Neist 41 000 isiku puhul teame tegelikult vaid nende sugu ja vanust. Teadmata on isegi rahvus, ehkki see on Ukraina passis kirjas. Puudub igasugune teadmine kaitse saanud isikute Eestis ja Eestist väljapoole liikumise, Eestis töötamise, terviseseisundi, edasiste kavatsuste ja muu sellise kohta.
18–60-aastaseid mehi, kellel reeglina ei ole Ukrainast lahkumine lubatud, on nende hulgas 25%, aga nende osakaal on suurenenud. Eriti suur on nende osakaal rahvusvahelise kaitse saanute hulgas, 68%. Teistes riikides on kehtestatud Eestist hoopis selgemad tingimused ja küsitakse tõendeid sõjaväeteenistusest vabastamise kohta. Tegime rea konkreetseid ettepanekuid, mida ma ajapuudusel praegu ette ei loe. Aitäh!
14:25 Aseesimees Toomas Kivimägi
Martin Helme, palun!
14:25 Martin Helme
Lugupeetud asespiiker! Head kolleegid! Toon teie ette üleandmiseks Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele eesti rahva sündivuse suurendamiseks" eelnõu. Teeme valitsusele ettepaneku koostada ja esitada Riigikogule meetmete pakett, mis tagaks eesti rahva sündimuse suurenemise taastetasemeni. Nimelt on põhiseaduse preambul määratlenud, et Eesti on olemuslikult rahvusriik. See tähendab, et kõik riigiasutused, sealhulgas valitsus ja Riigikogu, peavad selle eesmärgi nimel tööd tegema, et Eesti põlisrahva ja eesti keele domineeriv seisund Eestis oleks tagatud. See omakorda nõuab sellise rahvastikupoliitika rakendamist, mis kasvatab eestlaste sündimust, soodustab välismaale lahkunud rahvuskaaslaste naasmist, piirab rangelt sisserännet, soodustab hilisimmigrantide tagasirännet ja Eestisse püsivalt elama jäänud mitte-eestlaste assimileerumist.
Paraku on alates Reformierakonna võimuletulekust 2021. aasta alguses riigi rahvastikupoliitika liikunud täpselt vastupidises suunas. Eestlaste praegune iive ei taga meie rahvuse püsima jäämist. Eestlaste väljaränne on endiselt suur, mitte-eestlaste sisseränne aga enneolematult kõrge. Eesti keele kasutusala aheneb hirmuäratava kiirusega. Meid on tabanud massiimmigratsioon, meid ähvardab rahvusena vähemusse jäämine oma kodumaal ja pikemas plaanis hääbumine.
Sellest lähtuvalt teeme [valitsusele] ettepaneku tuua Riigikogusse meetmete pakett, milles oleks konkreetsed ja käegakatsutavad tegevused, et viia ellu põhiseaduse preambulis sätestatud imperatiiv. Muu hulgas soovime, et valitsus näitaks meile ära peretoetuste ja vanemahüvitiste suurendamise paketi, lasteaia kohatasu vähendamise, pensioni selge sidumise laste arvuga, iga alaealise lapse pealt last kasvatava vanema tulumaksu vähendamise programmi, soodsa kodulaenu võimaldamise noortele …
14:28 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aeg, Martin!
14:28 Martin Helme
… ja õppelaenu ja õppetoetuste reformi teostamise, et toetada lastega tudengeid.
14:28 Aseesimees Toomas Kivimägi
Evelin Poolamets, palun!
14:28 Evelin Poolamets
Aitäh, lugupeetud juhataja! Head kolleegid! Annan Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni nimel üle eelnõu, mis puudutab kinnisasja omandamise kitsendamise seadust. Eelnõu §-ga 1 täiendatakse kinnisasja omandamise kitsendamise seaduse § 10 lõigetega 3 ja 4. Lõikega 3 sätestatakse, et Vene Föderatsiooni kodanikud, kellel ei ole Eesti elamisluba, ei saa Ukrainas toimuva agressioonisõja ajal omandada Eesti territooriumil kinnisasja. Lõikega 4 sätestatakse, et kinnisasja ei saa omandada ka nende Vene Föderatsiooni kodanike, kellel ei ole Eesti elamisluba, omanduses olevad seotud juriidilised isikud ning Venemaa kodanikest tegelikud kasusaajad rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse §-s 9 sätestatud alustel.
Kinnisvaraanalüütik Risto Vähi kinnitusel tegid välisriigi residendid mullu Eestis kinnisvaraga kokku 3617 ostu-müügitehingut. Kõige suurem muutus toimus aastaga Venemaa residentide seas, kelle ostutehingute arv kasvas hüppeliselt ehk 42,2%. Venemaa terroristliku tegevuse vastu olev Eesti ei pea aktsepteerima kinnisvara müümist Venemaalt tulijatele. Venemaalastest kinnisvaraostjaid tuleb sanktsioneerida analoogselt näiteks sportlastele, kes ei peaks olema ühegi lipu all teretulnud ei olümpiamängudele ega muudele spordivõistlustele. Aitäh!
14:30 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh! Head kolleegid! Rohkem eelnõusid ja arupärimisi üle anda ei ole. Olen vastu võtnud 1 arupärimise ja 13 eelnõu. Nagu ikka, juhatus otsustab nende edasise menetlemise vastavalt Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusele.