14:58 Istungi rakendamine
15:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Tere päevast, head kolleegid! Alustame Riigikogu täiskogu II istungjärgu 2. töönädala esmaspäevast istungit. Kohaloleku kontroll, palun!
15:00 Kohaloleku kontroll
15:01 Aseesimees Toomas Kivimägi
Kohalolijaks registreerus 83 Riigikogu liiget, puudub 18.
Järgnevalt päevakorra täpsustamine ja kinnitamine. Esmalt, vastavalt arupärija ja ministri vahelisele kokkuleppele jääb selle töönädala päevakorrast välja arupärimine nr 89, millele vastamine oli kavandatud tänase istungi seitsmendaks päevakorrapunktiks.
Küsimus istungi läbiviimise reeglite kohta, Martin Helme, palun!
15:01 Martin Helme
Aitäh! Pidin eelmise nädala esmaspäeval alustama nördimuse ja protestiga ja pean ka sellel nädalal alustama nördimuse ja protestiga. See probleem, mis meil nädal tagasi oli, et arupärimistele ei ole tähtaja jooksul vastatud, on jätkuvalt lahendamata. Neid, mille tähtaeg sai juba eelmisel nädalal täis, ei ole selle nädala päevakorda lisatud. Ehk siis Riigikogu juhatus päevakorda ette valmistades rikub nii kodukorda kui ka põhiseadust.
Nüüd on sellele lisandunud veel teine täiendav seaduse rikkumine. Ma saatsin selle kohta eelmisel nädalal nii Riigikogu juhatusele kui ka õiguskomisjonile kirja. Nimelt on Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon esitanud relvaseaduse muutmise [seaduse] eelnõu nr 19. Meie kodukorraseaduse § 97 lõige 2 ütleb selge sõnaga, et eelnõu esimene lugemine peab toimuma Riigikogu täiskogus – peab toimuma! – seitsme töönädala jooksul. Ja see seitsmes töönädal sai täis sellel töönädalal ehk 19. septembril. Seda eelnõu ei ole võetud päevakorda õiguskomisjonis ja seda eelnõu ei ole Riigikogu juhatus lisanud [täiskogu] päevakorda. Ma soovin, et meie eelnõu lisatakse päevakorda vastavalt kodukorrale.
15:03 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Tõepoolest, põhiseaduse § 74 lõige 2 räägib arupärimistest ja nendele vastamisest 20 istungipäeva jooksul. Aga on ka põhiseaduse § 65, mis räägib Riigikogu ülesannetest ja seal on loetletud tervelt 16 ülesannet – kusjuures nende hulgas ei ole nimetatud arupärimistele vastamist –, millega Riigikogu täpselt samuti peab tegelema. Päevakorda kokku pannes on juhatus lähtunud Riigikohtu põhiseaduslikkuse järelevalve kolleegiumi selgest suunisest, et Riigikogu töö peab olema korraldatud nii, et Riigikogu saaks täita kõiki oma põhiseadusest tulenevaid ülesandeid, ja sellest lähtudes on see päevakord kokku pandud. Ja kordan ka varasemat põhimõtet: juhatus on seisukohal, et päevakord peaks olema sellises mahus, mille me eeldatavasti suudame neljapäevaks ära menetleda.
Helir-Valdor Seeder, palun!
15:04 Helir-Valdor Seeder
Aitäh! Mul on Martin Helme tõstatatud küsimuse jätk. Ma saan aru, et Riigikogu koosseisu võimetel on teatud piir, kui palju me suudame ette nähtud aja jooksul eelnõusid ja arupärimisi menetleda. Aga ma vaatan seda päevakorda ja siin ma ei saa kuidagi nõustuda juhatusega, kes on meile selle päevakorra koostanud. Tuginedes varasemale praktikale, mis on olnud Riigikogule jõukohane, võib öelda, et meil on olnud oluliselt rohkem päevakorrapunkte kui sellel nädalal. Meil on siin [esmaspäeval] mõned arupärimised, teisipäeval neli päevakorrapunkti, kolmapäeval kümme päevakorrapunkti ja neljapäeval neli päevakorrapunkti. Selle järgi ei saa küll lugeda kuidagi põhjendatuks juhatuse otsust, mis tuleneb, ma ei tea, suurest töökoormusest või sellest, et me ei suuda ajaliselt menetleda veel ühte eelnõu, mille tähtaeg sai täis. Millest ikkagi selline otsus? Millega Riigikogu juhatus seda argumenteerib, et me ei lülita seda päevakorda ja hakkame nüüd juba teadlikult rikkuma kodu- ja töökorra seadust?
15:05 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Täpsustasin: nimelt, Martin Helme viidatud relvaseadus ei ole õiguskomisjonist suunatud suurde saali. Sellel on väga lihtne põhjus: kui eelnõu ei ole õiguskomisjoni läbinud, siis ei ole ka kõige parema tahtmise korral võimalik seda päevakorda panna.
Nüüd teine märkus. Hea kolleeg Helir-Valdor Seeder, mis puudutab seda, kas päevakord on piisav või mitte – ma arvan, te võiksite tunnustada juhatust, kes planeeris väga täpselt eelmise nädala päevakorra. Me lõpetasime esmaspäeval 23.30, teisipäeval töötasime terve päeva, kolmapäeval jah me lõpetasime umbes 20.30, aga neljapäeval töötasime terve päeva ja üks päevakorrapunkt jäi veel menetlemata. Nii et ma arvan, et juhatus on päevakorra väga optimaalselt kavandanud. Möönan selle juures, ei jäta seda ütlemata, et Riigikogu juhatus päevakorda kavandades on lähtunud sellest, et öösel töötamine ei peaks saama normiks. Tõepoolest on meil võimalik töötada ka neljapäeva hommikul kella 9.30-ni, aga meie üldine hoiak on selline – ja ma olen aru saanud, et see on ka enamiku fraktsioonide, kui mitte kõikide fraktsioonide seisukoht –, et see ei peaks saama normiks. Ühel hetkel muutub see muidu koormavaks ka Riigikogu Kantselei eelarvele.
Kalle Grünthal, palun!
15:06 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Ma olen nõus sellega, et põhiseaduse § 66, mida te tsiteerisite …
15:07 Aseesimees Toomas Kivimägi
65.
15:07 Kalle Grünthal
Jah … määratleb ära, ütleme, Riigikogu töökorra. Ja tegelikult juristina te teate, et on olemas üldnorm ja erinorm. Antud juhul saab seda paragrahvi käsitleda ikkagi üldnormina, sellepärast et põhiseaduse § 74 ütleb: "Arupärimisele tuleb vastata Riigikogu istungil kahekümne istungipäeva jooksul." Ehk tegemist on erinormiga, mis täpsustab ära teatud asjaolud. Ma usun ja arvan, et põhiseaduse koostajad olid seisukohal, et kui esitatakse arupärimine, siis peab seda kiireloomuliselt menetlema, aga mitte lükkama kuskile teadmatusse, tulevikku. Nii et teie väide selle kohta, et § 74 lõige 2 ei kehti, on tegelikult ju ainetu. Olete nõus minuga?
15:08 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Ei ole nõus, kuna on tõepoolest võimatu. Ma tegin, head kolleegid, rehkenduse. Tänase kuupäeva seisuga on menetluses 317 arupärimist. Võtsin aluseks eelmise esmaspäeva, kus me menetlesime arupärimisi – ma arvan, et need olid samas mahus arupärimised –, igale arupärimisele kulus 1 tund ja 10 minutit. Kui võtta see arvutus aluseks, kulub 317 arupärimise menetlemiseks siin suures saalis 422 tundi. Võtame siia kõrvale ka eelnõud, mis opositsioon on esitanud – neid on tänase päeva seisuga menetluses 186. Eelmise nädala näitel kulus keskmiselt ühe eelnõu menetlemiseks üks tund. Me saame kokku 186 tundi. Kui liita kokku need 422 ja 186, siis saame: meil kuluks täiskogu töötunde selleks 608. 608! Ühes töönädalas on 25 töötundi, see on arvestusega, et me lõpetame kolmapäeval kell 24.00. Kui selliselt tegeleda, siis kuluks nendele arupärimistele vastamiseks ja eelnõude menetlemiseks – ainult esimeseks lugemiseks – 24 töönädalat. 24 töönädalat! Ja kuna meil ühes kuus on kolm töönädalat, siis tähendaks see kaheksat kuud. Kaheksa kuud!
Ja loomulikult põhjus, miks te surute ja tahate kangesti päevakorda panna neid tähtaja täis saanud arupärimisi ja eelnõusid, on Riigikogu kodu- ja töökorra seadus, mis ütleb niimoodi, et täiskogu eelmisel nädalal arutamata jäänud küsimused võetakse uue töönädala päevakorda esimestena. Ehk te tegelikult tahate blokeerida ka näiteks õiguskantsleri ettekande või Vabariigi Valitsus eelnõude menetlusse võtmise kaheksaks kuuks. See on ilmselgelt vastuolus põhiseaduse sätte ja mõttega, millele tegelikult ka Riigikohus on väga üheselt tähelepanu juhtinud.
Martin Helme, palun!
15:09 Martin Helme
Aitäh! Kõigepealt ma juhin siis tähelepanu, et te rikute ka seda kodukorrapunkti, mida te just tsiteerisite. Meil jäi eelmisel nädalal siis menetluse võimatuse tõttu arutamata üks meie fraktsiooni eelnõu ja see peaks olema täna esimene punkt, aga näe, mitte ei ole, on hoopis teisipäeval. Hüva, tegelikult on Riigikogu juhatusel aktsepteeritult manööverruum töönädala sees. Aga ta oleks traditsiooni, või ütleme, poliitilist kombestikku ja tava arvestades pidanud olema täna esimene päevakorrapunkt. Ka seda olete te rikkunud ja see on juba nii rutiinne, et seda lihtsalt enam ei jõua registreerida. Riigikogu töönädalas on 40 töötundi, ei ole 25, on 40 töötundi, see on ka seaduses kõik kirjas. Kui koalitsioon on kevadel sellise valiku teinud, et minnakse jõuga ära tegema, siis sellel on omad tagajärjed. Ja nüüd te lihtsalt ei taha neid tagajärgi.
Aga ma vaidlen vastu teie väitele, et me tahame päevakorra umbe ajada. Ei, küsimus on ju väga lihtsates ja selgetes printsiipides. Riigikogu on teinud endale reeglid ja need vastu võtnud seadusega. Riigikogu juhatuse ülesanne on neid reegleid järgida ja nõuda komisjonidelt, et neid reegleid järgitakse, sest kui me neid reegleid ei järgi, siis meil ei ole reeglipõhist poliitikat ja meil ei ole enam õigusriiki. Kui eelmisel nädalal tuimalt keelduti seadust täitmast arupärimiste tähtaega järgides, siis sellel nädalal on astutud samm edasi ja keeldutakse seadust täitmast eelnõu tähtaegadega seoses.
Riigikogu juhatus saab ise panna selle eelnõu päevakorda, isegi kui komisjon oma tööd ära ei tee. Seda ei reguleeri meil kuskil mitte miski. Aga nagu me kõik teame, Riigikogu praegune juhatus on võtnud endale imperaatorlikud õigused teha, mis tahab. Nii et kui te oleksite tahtnud seadust täita, oleksite te pannud relvaseaduse [eelnõu] 19 selle nädala päevakorda. Te ei teinud seda. Sellega te olete rikkunud meie fraktsiooni õigust saada eelnõu menetlusse tähtajaliselt. Ma palun panna see päevakorda praegu.
15:12 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Ma ei jaga seda märkust ega kriitikat. Kordan veel, et õiguskomisjon ei ole seda eelnõu arutanud, või vähemalt, kui ta on arutanud, siis ei ole teinud otsust selle saali saatmise kohta. Senine praktika on olnud väga ühene ja selge: kui komisjon vastavat otsust teinud ei ole, siis ei saa ka täiskogu seda menetleda. Loomulikult me oleme valmis juhatuse nimel nii-öelda sellise väikse märkuse õiguskomisjonile tegema, et see eelnõu päevakorda võetaks. Nii et see on selles mõttes vastus selle kohta.
Teiseks, te viitate sellele, et me just nagu rikume korda eelmisel nädalal arutamata jäänud [küsimuse] arutelu võimatuse tõttu, kuna ettekandjat ei olnud saalis, kahjuks. Tõepoolest, selle me oleme pannud päevakorda teise punktina. See on nüüd natukene tõlgendamise küsimus. Ma loen veel kord ette selle lause, millele ma korra viitasin, see on Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse § 53 lõige 3, mis ütleb, et täiskogu eelmisel töönädalal arutamata jäänud küsimused võetakse uue töönädala päevakorda esimestena. See on nüüd filoloogiline [küsimus], kas siin mõeldakse mitmust või annab see võimaluse, et ta ei pea olema ilmtingimata esimene.
Sellel, miks on see punkt päevakorras teisipäeval ja teisena, on kaks põhjust. Esiteks, juhatus on võtnud selge seisukoha, et Vabariigi Valitsus peab saama oma tööd paremini planeerida. Ehk esmaspäeval me tegeleme ennekõike arupärimistega, seda enam, et nagu te viitate, terve rida arupärimisi ei ole tähtaegselt jooksul vastust saanud. Ja teil on õigus. Seetõttu me ei ole koormanud esmaspäevast päevakorda eelnõudega, vaid oleme pannud näiteks selleks nädalaks kaks või kolm arupärimist rohkem, kui oli eelmisel nädalal, vaatamata sellele, et me kuue arupärimisega lõpetasime eelmisel korral kell 23.30. Aga me eeldame ja loodame väga, et me suudame need õigeaegselt ära menetleda, vähemalt need, mis on tänases päevakorras. Nii et selles mõttes ma teie kriitikaga kuidagi nõus olla ei saa.
Teiseks on olnud ka tavaks – ma nüüd vabandan, et ütlen vabas sõnastuses –, et kui ettekandja on ikkagi väljastpoolt maja, külalisena, nagu homme on õiguskantsleri ettekande puhul, siis see punkt pannakse päevakorras ettepoole. Nii et ma arvan, et ei ole põhjust muretseda, me suudame igal juhul selle 9 SE teisipäeval ära menetleda.
Head kolleegid! Ma olen valmis lõputult vastama, aga ma võtaksin veel maksimaalselt neli-viis – neli on praegu üleval – küsimust istungi läbiviimise reeglite kohta ja seejärel lõpetaksin nende vastuvõtmise, et me saaksime päevakorra juurde minna. Nii et Martin Helme jääb selles voorus seekord viimasena küsima.
Varro Vooglaid, palun!
15:14 Varro Vooglaid
Suur tänu! Ma jätkan mõnes mõttes sealt, kus diskussioon on praegu pooleli jäänud. Kuna ma ise olen ka õiguskomisjoni liige, siis minu kõrva riivas see, et te ütlesite, et juhatus ei saa teha ettepanekut panna selle eelnõu esimest lugemist täiskogu päevakorda, kuna õiguskomisjon ei ole seda suunanud üldse selleks. Aga nüüd asi on selles, et 13. septembril kolleeg Martin Helme pöördus Riigikogu juhatuse poole ja ka õiguskomisjoni poole ning palus astuda samme selleks, et suunata see esimesele lugemisele. Õiguskomisjoni esimees Eduard Odinets vastas, et kuna õiguskomisjon on ülekoormatud, nii palju asju on menetleda, siis paraku pole võimalik seaduses sätestatud tähtaegadest kinni pidada.
Reaalsus on see, et just täna hommikul õiguskomisjonis kinnitati selle nädala päevakord ja selle kohaselt toimus istung täna, aga seda ei toimu üldse ei teisipäeval ega neljapäeval. Ehk teisisõnu on täiesti päevselge, et õiguskomisjon ei ole ülekoormatud sellisel viisil, et ei ole võimalik seadusest tulenevaid tähtaegu järgida.
Minu küsimus teile ongi see: kas teil on juhatuses mingisuguseid hoobasid, mille kaudu hoolitseda selle eest, et komisjonides järgitaks seadust ja et sellega seonduvalt saaksite ka teie juhatuses järgida seadust?
15:15 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Otse loomulikult nii täiskogu siin kui ka komisjonid peavad lähtuma seadustest, eeldusel, et seda on võimalik teha. Teine, mis ma nüüd rõhutan, on see, et Riigikogu juhatused läbi eri koosseisude on tegelikult komisjonide tööprotsesside suhtes asunud seisukohale, et komisjonid on oma töö korraldamisel iseseisvad ja avara otsustuspädevusega. Seda seisukohta on kogu aeg toetatud, et me juhatusena ei pea õigeks sekkuda komisjonide töösse. Tõepoolest, märkust me oleme kindlasti valmis tegema. Ja ma usun, et selline märkus juba siin saalis arutelu käigus on tegelikult kohale jõudnud. Aga ma möönan, nii nagu ma eespool ette lugesin, et arvestades seda eelnõude hulka ja arvestades ka arupärimiste hulka – viimased küll ei puuduta komisjone, ma ei taha küll nende nimel sõna võtta –, on ilmselge, et komisjonid ei suuda samuti tähtaegselt kõiki eelnõusid menetleda ega tuua neid vähemalt seitsme nädala jooksul juhatuse ette, et juhatus saaks neid päevakorda panna.
Helir-Valdor Seeder, palun!
15:16 Helir-Valdor Seeder
Aitäh, auväärt juhataja! Head kolleegid! See on nüüd küll uskumatu informatsioon, mis ma praegu kuulsin. Meil on nii palju eelnõusid ja arupärimisi arutada, aga õiguskomisjon koguneb – kas ma kuulsin õigesti? – üks kord, ühel korral sellel nädalal. Kusjuures kodu- ja töökorra seadus näeb ette kolmel korral vähemalt ja lisaks sellele on võimalik teha ka loomulikult erakorralisi istungeid juurde, kui on suur töökoormus. Nüüd me kuuleme, et isegi tavapärases rutiinis ette nähtud komisjoni tööaegadel ei koguneta, ainult kord nädalas tullakse [kokku]. Ja siis suures saalis me kuuleme, et komisjon ei jõua läbi töötada saabunud eelnõusid. Minule tundub, et see on teadlik parlamendi töö ignoreerimine praegu. Ja süüdistada siin opositsioonisaadikuid on täiesti põhjendamatu.
Juhataja ütles, et siin on opositsioonisaadikutel plaan blokeerida. Ma küll kinnitan, et ei mina ega Isamaa fraktsioon ei soovi blokeerida Riigikogu tööd ja me oleme heatahtlikult suhtunud. Ja ka möödunud nädal seda ju näitas, et opositsioon obstruktsiooni ei rakendanud. Me töötasime täiesti asjakohaselt ja täie vastutustundega.
Nüüd, ma ei ole nõus, et juhatus ei saa tööd planeerida jõukohasemalt, ka nende arupärimiste ja eelnõude puhul. Enamik neist, valdav osa on esitatud kevadistungjärgul. Suvel oleks saanud teha erakorralisi istungeid. Me ei teinud erakorralisi istungeid, et kas või osa nendest laekunud arupärimistest või eelnõudest ära menetleda. Sellist initsiatiivi juhatuselt ei tulnud. Nii et me oleme muutunud mugavusparlamendiks. Ma absoluutselt ei ole nõus, et nüüd me ei saa töötada.
Edasi. Juhataja on korduvalt viidanud komisjonide autonoomiale, iseseisvusele ja sellele, et ta ei pea õigeks sekkuda. Õiguskomisjon ei ole teinud ettepanekut. Ja te ei pea võimalikuks ja vajalikuks sekkuda isegi siis, kui õiguskomisjon ei pea vajalikuks tööd teha!
Nüüd, põhiseaduskomisjon, auväärt juhataja, tegi möödunud nädalal ettepaneku suunata parlamendi suurde saali uurimiskomisjoni moodustamine, mis uuriks peaministri perega seotud Vene ärisid. Juhatus ei pidanud võimalikuks seda suurde saali panna. Ma küsisin täna põhiseaduskomisjoni esimehelt selgitust. Ta ütles, et selgitust juhatuselt ei ole saabunud, lihtsalt ei ole seda päevakorda lülitatud. Kus on seal komisjoni autonoomia, iseseisvus?! Ettepanek tehti! Väga valikuliselt ja suvaliselt otsustate erinevate komisjonide suhtes.
Nii et mul on ka protest selle päevakorra kohta. Ma ei näe praegu mingit põhjendust, et seda ühte eelnõu, millel sai seitse nädalat täis, ei oleks võimalik Riigikogu [päeva]korda panna. Ja võib-olla te oskate öelda, miks ei arvestanud juhatus põhiseaduskomisjoni ettepanekut lülitada see päevakorda?
15:19 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Ma arvan, et selle pärast te ei pea muretsema. Kindlasti sellel nädalal juhatus arutab erandina seda otsuse eelnõu, mis puudutas uurimiskomisjoni moodustamist, ja kindlasti juhatus kujundab seisukoha selle kohta, kas see on järgmise nädala päevakorras või mitte. Nii et siin ei ole mingit pahatahtlikku tegevust. See saabus tõepoolest üsna viimasel tunnil. Möönan, et see oli tegelikult ka nende eelnõude hulgas, mille tähtaeg oli saanud täis, aga lihtsalt, kuna päevakord oli juba sellises mahus ette valmistatud ja me eeldasime, et see on just selline maht, mida tegelikult Riigikogu suudab menetleda, siis seetõttu me selle juurde jäime. Me ei hakanud kiirkorras seda [ühte eelnõu veel] päevakorda tooma. Rõhutan ja annan teile veel selge sõna, et juhatus arutab ja tuleb välja selge seisukohaga, mis puudutab seda otsuse eelnõu, mis puudutas uurimiskomisjoni. See ei tähenda veel minu kinnitust, et see on järgmise töönädala päevakorras, aga juhatus igal juhul oma seisukoha kujundab ja tuleb sellega välja.
Nüüd, mis puudutab erakorraliste istungjärkude korraldamist, siis juhatus tegi ettepaneku, küsis fraktsioonide arvamust, kas on olemas valmisolek suvel erakorraliste istungjärkude korraldamiseks. Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon ei pidanud seda üldse vajalikuks. Isamaa fraktsioon viitas sellele, et on vaja saavutada hoopis sisuline kokkulepe, ning samuti ei pidanud vajalikuks erakorraliste istungjärkude korraldamist. Ja mis puudutas Keskerakonda, siis Keskerakond eeldas, et see oleks siis proportsionaalne esindatus vastavalt Riigikogus esindatusele, selleks et tagada kvoorum. Juhatuse mitteformaalne ettepanek oli see, et kuna need arupärimised on ennekõike opositsiooni huvides esitatud, siis võiks nende poolt olla suurem esindatus. Ma rõhutan, et see oli mitteformaalne ettepanek. Aga sellega ei olnud keskfraktsioon nõus.
Veel kord loen siit ette, mille hea kolleeg siit kõrvalt andis, et Isamaa seisukoht oli, et erakorraliste istungjärkude korraldamine tuleks otsustada pärast sisuliste poliitiliste kokkulepeteni jõudmist. Aga me ei ole jõudnud sisuliste poliitiliste kokkulepeteni. Nii et seetõttu te sinnamaani olete välistanud erakorralise istungjärgu korraldamise.
Head kolleegid, rõhutan veel kord: ma möönan, et arutelu saalis esimesel töönädalal oli igati konstruktiivne. Mul ei ole põhjust ette heita, et arutelu käigus on tegemist olnud obstruktsiooniga. Obstruktsioon on tegelikult see hulk, see arv eelnõusid ja arupärimisi, mida te kokku olete esitanud. Ei ole ju saladus selles, et ainuüksi esimese istungjärgu jooksul selle koosseisu ajal esitati 569 arupärimist. Eelmise Riigikogu koosseisu ajal kokku 162 – nelja aastaga kokku 162 ja nüüd esimese istungjärgu jooksul selle koosseisu ajal esitati 569! Head sõbrad, see on obstruktsioon. See on olnud teie teadlik [tegevus]. Ma ei tea, kas Helir, sina, aga mitmed kolleegid tegelikult ei ole seda salanud, on otsesõnu öelnud, et seda tehaksegi eesmärgiga parlamendi töö ummistada. Ja see ongi põhjus, mida juhatus ei saa aktsepteerida, lähtudes põhiseadusest, põhiseaduse §-st 65, samuti Riigikohtu selgest suunisest, et Riigikogu töö peab olema korraldatud nii, et Riigikogu saaks tegeleda kõikide põhiseadusest ja teistest seadustest tulenevate ülesannetega.
Kalle Grünthal, palun!
15:23 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Vaadake, mina küsisin teie käest kommentaari selle kohta, mida sätestab põhiseaduse § 74 lõige 2: "Arupärimisele tuleb vastata Riigikogu istungil kahekümne istungipäeva jooksul." Mis teie tegite mulle vastamise ajal? Te hakkasite rääkima sellest, kuidas liita, lahutada, korrutada ja jagada. Siis muidu ei saa midagi teha. Mina olen seisukohal, et sellise selgitusega, kus räägitakse oma matemaatilistest oskustest, natuke ka vigadega võib-olla, ei saa kuidagimoodi tühistada põhiseaduses sätestatut. Saate aru? See on eraldi välja toodud norm, selle koostajad nägid igatahes ette, et seda on vaja eraldi menetleda. Ja nüüd ma küsiksin ikkagi, mis on alus praegu selle põhiseaduse § 74 lõike 2 ignoreerimiseks. Asjaolu, et te räägite siin liitmisest‑lahutamisest, ei puutu üldse asjasse. Sellega ei ole võimalik põhiseaduse sisu ja mõtet täiendada ega täita. Seda ei saa ka teistmoodi tõlgendada. Palun vastust!
15:24 Aseesimees Toomas Kivimägi
Hea kolleeg! Üks põhiseaduse paragrahv ei saa prevaleerida teiste põhiseaduse paragrahvide üle. Viitasin §-le 65, kus on tervelt 16 ülesannet, mis on veel Riigikogul. Ilmselgelt kaalub see üles ka selle § 74 lõike 2.
Teiseks, mis puudutab seda, kas tähtaega on võimalik järgida või mitte, siis see sõltub ikkagi sellest hulgast, mida te olete esitanud. Tõepoolest, olen teiega nõus, et ei ole kuskil määratletud, kui palju võib arupärimisi esitada või mitte. Aga siin ma viitaks põhiseaduse asjatundjatele, headele kolleegidele Jüri Raidlale ja Allar Jõksile, kes kevadise arutelu ajal tegelikult avaldasid artikli, kus on sees järgmine sõnastus: "Põhiseadus ei sätesta ega saagi sätestada, mitu korda mingi ajaperioodi jooksul või millise ajalise intervalliga või kui suurel hulgal võib riigikogu liige algatada seaduseelnõusid ja esitada arupärimisi. Vaid põhiseaduse § 74 lg 2 (Seesama, millele teie viitate, härra Grünthal. – T. K.) annab kaudse orientiiri väiteks, et arupärimiste hulk ei saa olla suurem kui on riigikogu füüsiline võimekus tagada arupärimistele vastamine riigikogu istungil kahekümne istungipäeva jooksul."
Ilmselgelt on seda füüsilist piiri ületatud kordades. Ma tõingi välja esmaspäevase kogemuse pinnalt, kui me menetlesime arupärimisi 1 tund ja 20 minutit per arupärimine, kokku [oleks vaja] 422 tundi, ja eelnõud juurde, see on veel kord 24 töönädalat. Kui nüüd töötada neljapäeva hommikuni – kellegi viide oli väga korrektne, tõepoolest tööaeg näeb ette töötada neljapäeva hommikuni, me ei välista seda ja oleme selleks valmis, kui see on soov ja tahe –, siis sellisel juhul tähendab see ka 17 töönädalat. See on kuus kuud. See on peaaegu jaanipäevani, natukene jääb puudu. Sellisel juhul saaks Vabariigi Valitsus tulla oma esimese eelnõuga saali või ka õiguskantsler oma ülevaadet andma või mida iganes. Aga põhiseaduse sätte ja mõttega ei ole kooskõlas see, et üks õigus prevaleerib teiste õiguste üle.
Helle-Moonika Helme, palun!
15:26 Helle-Moonika Helme
Aitäh! Ma tegelikult täiesti teisel teemal tahaks istungi läbiviimise korra kohta teha väikese märkuse või paluda Riigikogu aseesimeest. Meil on seal rõdul teatavasti jälgijad, aga ma nägin, et siin käis usin pildistamine ülevalt alla. Meid ja meie laudu pildistati. Äkki te tuletaksite neile meelde, et kuigi see ei ole päris [keelatud], ei ole see vähemalt asjakohane. Ma tean, et pressile on teatud sõnad peale loetud ja nad seda ka jälgivad, kuigi ka seal olid ka suured kaamerad, mis ülevalt filmisid. Aga äkki te ütlete ka oma sellise kindla sõna selle kohta.
15:27 Aseesimees Toomas Kivimägi
Jah, aitäh, hea kolleeg! Seda on siin arutatud küll selles kontekstis, et Riigikogu liikmed pildistavad üksteist, kas selleks on vaja luba või mitte, ja ka ajakirjanduse teemal on räägitud. Ma ei söanda võtta siin isiklikku seisukohta. Ma arvan küll seda, et mingi privaatsus peaks meil olema. Aga ma ei söanda nüüd oma isiklikku seisukohta väljendada. Luban, et võtame selle veel korra juhatuses laua peale, ennekõike mis puudutab seda, kas külalised võivad rõdult pildistada, kas see on aktsepteeritav või mitte. Ühte otsa pidi me oleme nagu avaliku elu tegelased, selles mõttes me peaksime taluma sellist tähelepanu, aga möönan, et ma ei tahaks ka oma märkmeid või soovitusi lugeda kuskilt ajalehest või ekraanilt. Nii et ma arvan, et teatud privaatsus Riigikogu liikmetel oma töö tegemiseks peaks olema. Luban, et me käime korra selle teema Riigikogu Kantselei ja juhatusega üle ja siis järgmisel esmaspäeval vähemalt selle, mis on juhatuse seisukoht, saame istungil välja öelda. Anname sellest teile teada.
Võtan nüüd ühe veel, aga siis on tõepoolest [protseduuriliste küsimuste esitamise] lõpp, head kolleegid. Martin Helme ja Helir-Valdor Seeder. Martin oli juba varem järjekorras, aga Helir on siis järgmine.
15:28 Martin Helme
Aitäh! Kõigepealt, ka põhiseadus ütleb, et Riigikogu liikmel on eriline sõnumisaladus. Kui mul peaksid siin olema mingisugused AK-dokumendid arvutis lahti või midagi taolist, siis seda peab kaitsma Riigikogu juhatus ja kui vaja on, siis tegema külaliste rõdu tühjaks, kui muidu ei peeta sellest [nõudest] kinni. Selline on olnud Riigikogu juhatuste suhtumine ja seisukoht siiamaani.
Nüüd ma tulen tagasi meie protesti juurde. Me oleme siin takerdunud arupärimistesse. Arupärimiste teemal me vaidlesime juba nädal tagasi ega jõudnud üksteise seisukohtadele lähemale, mistõttu ilmselt seisab meil ees kohtutee. Aga minu protest algselt oli eelnõuga seotud. Ja põhjus, miks me protestisime ka selle pärast, et arupärimiste tähtajast ei peeta kinni, on see: on ju väga selgelt näha, et kui ühes kohas lastakse nii-öelda reeglid libisema, siis järgmisel nädalal lähevad järgmised reeglid libisema. Ja kui me räägime siin sellest, et Riigikogu juhatusel on eesmärk, teie enda püstitatud eesmärk tööd optimaalselt planeerida, siis optimaalne töö planeerimine ei ole kirjas ei põhiseaduses ega kohtuotsuses ega ka kodukorras. Küll aga on kirjas tähtajad ja Riigikogu liikmete õigused, mida peab Riigikogu juhatus tagama, samuti Riigikogu fraktsioonide õigused. Te räägite siin, et Riigikogu peab muud tööd ka saama teha peale arupärimiste, aga üks neist töödest, mis muide on ka seal põhiseaduse §-s 65 kirjas, on eelnõude menetlemine. Ja nüüd me olemegi olukorras, kus meie eelnõu peaks seaduse järgi olema sellel nädalal saalis.
Õiguskomisjon paneb lihtsalt tuima, irvitab näkku ja valetab näkku, et nad ei jõua sellega tegeleda, öeldakse: "Võib-olla millalgi oktoobris hakkame vaatama," aga Riigikogu juhatus ei võta midagi ette, Riigikogu juhatus ei vasta mulle, kui ma juhin tähtaegselt, õigeaegselt tähelepanu, et veel oleks olnud võimalik. Eelmisel nädalal olid ju veel, 13. kuupäeval olid veel istungid pidamata nii Riigikogu juhatusel kui ka õiguskomisjonil, nii et oleks saanud seda muret lahendada, kui äkki kellelgi meelest ära oli läinud. Ei, küsimus ei olnud meelest äraminemises, küsimus oli valikus. See oli teadlik valik: mitte panna päevakorda opositsiooni eelnõusid. Ja nüüd me oleme olukorras, kus teie põhimõtteliselt lepite sellega.
Aga tulevikus järelikult ju nii hakkabki olema, et siis, kui Riigikogu juhatus või Riigikogu koalitsiooni enamusest koosnev komisjon leiab, et mõni opositsiooni eelnõu neile ei meeldi, nad lihtsalt ütlevad, et optimaalse töökoormuse jaotamise seisukohalt nad enne järgmist aastat ei hakkagi seda saali saatma. See ei ole enam reeglitepõhine, seaduspõhine poliitika. Niimoodi ei ole ju võimalik üldse midagi enam ajada. See on mingi suvaõigus. Meie Riigikogu töökord ei ole kunagi niimoodi toiminud. See on juba otsene opositsiooni, ütleme siis, õiguste jalge alla trampimine, mida te teete teadlikult.
Ja mul on lihtne küsimus. Rahanduskomisjon saatis eelmisel nädalal selleks nädalaks Riigikogu saali üle 20 eelnõu. Põhimõtteliselt need ei ole jõudnud siia saali sellel nädalal. Kui te räägite siin komisjoni otsustuspädevusest, siis rahanduskomisjoni otsustuspädevust te ei ole järginud, kultuurikomisjon saatis täpselt samamoodi kümmekond seadust sellel nädalal suurde saali kuupäevadega ja neid ei ole juhatus järginud. Kui nüüd need tähtajad täis saavad ka nendel eelnõudel, mis on komisjonidest tulnud, kas need siis jõuavad meile siia või tuleb mingisugune järgmine rumal jutt meile sellest, kuidas ei saa ja ei peagi saama?
15:31 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Vastan veel kord. Riigikogu juhatus korraldab oma tööd lähtudes selgelt Riigikohtu põhiseaduslikkuse järelevalve kolleegiumi suunisest, et Riigikogu töö tuleb korraldada nii, et Riigikogu saaks täita kõiki oma põhiseadusest tulenevaid ülesandeid. Hea kolleeg Martin! Puudub igasugune subjektivism eelnõu sisust või esitajast lähtudes selle konkreetse eelnõu puhul, millele sa viitad. Seda ei ole. Möönan ja tunnistan ka seda, et tegelikult sellel nädalal saab sel eelnõul [täis see] seitse nädalat, võib-olla on üks-kaks [sellist eelnõu] veel, rohkem ei ole. See vall tuleb ette meil järgmisel nädalal. Selleks hetkeks kindlasti sellel nädalal juhatus kujundab ka seisukoha, kuidas me hakkame menetlusse võtma neid eelnõusid.
Mul on oma isiklik seisukoht olemas, aga see ei puutu antud hetkel asjasse, ma väljendan seda juhatuse koosolekul. Milline see otsus tuleb, eks seda on näha. Arupärimiste puhul me oleme tõepoolest lähtunud sellest, millal on vastamise tähtaeg, ja vastavalt sellele oleme neid menetlusse võtnud. See on võib-olla üks-kaks päeva erinevalt. Kui üks minister tuleb, tal on, ma ei tea, kolm või neli arupärimist, üks on võib-olla kaks-kolm päeva hiljem, siis me ei hakka ministreid ükshaaval, ühekaupa siia ette tooma, vaid võtame neile esitatud arupärimisi korraga rohkem menetlusse.
Aga möönan ja tunnistan, et eelnõude kohta me veel seda lõplikku seisukohta võtnud ei ole. Ma ütlen veel kord, et mul on isiklik seisukoht olemas, mismoodi ja kuidas selle eelnõude hulga juures peaks selekteerima ja mis järjekorras ja kuidas neid menetlusse võtta. Teoreetiliselt on … Okei, las ta praegu olla, ma ei hakka oma isiklikku seisukohta väljendama. Aga ma arvan, et siin on võimalus arvestada maksimaalselt opositsiooni huvidega. Me püüame seda teha. Aga see selgub selle nädala jooksul, millisele seisukohale juhatus [asub], sest tõepoolest, järgmine nädal on suurusjärgus 50 eelnõu, millel saab seitse töönädalat täis.
Ja viimane küsimus istungi läbiviimise reeglite kohta tänasel päeval siin. Helir-Valdor Seeder, palun!
15:33 Helir-Valdor Seeder
Aitäh, austatud juhataja! Olukorras, kus põhiseaduskomisjon kurdab, et ta ei jõua saali saata eelnõusid, millel saab seitse töönädalat täis ja mis peaks suures saalis lugemisele tulema vastavalt kodu- ja töökorra seadusele … (Keegi täpsustab.) Vabandust, õiguskomisjon! Jah, õiguskomisjon suure töökoormuse tõttu ei suuda neid siia saali saata, aga samal ajal koguneb vaid korra nädalas, kasutamata ära isegi tavapäraseid võimalusi kolmel korral nädalas [oma istung] teha. See ei ole adekvaatne põhjendus, me saame kõik ju aru. Ükskõik, milliseid numbreid juhataja seal praegu ette ei loe, see on täiesti pahatahtlik parlamendi töö torpedeerimine.
Nüüd, ma tahtsin stenogrammi jaoks öelda siiski ühe märkuse. Juhataja tõlgendus sellest, et Isamaa fraktsioon on välistanud erakorraliste istungite toimumise suvel, ei vasta absoluutselt tõele. See, mida te ette lugesite – suur tänu! –, ütleb ju väga selgelt, et meie ettepanek oli see, et enne on vaja leida poliitiline üksmeel ja lahendus punnseisule, nendele küsimustele ja vastasseisule, mis on siin parlamendis [tekkinud]. Aga see ei välista sugugi erakorralisi istungeid.
Me tegime seal ettepaneku, et vanematekogu koguneks, ja tegime ka ettepaneku, et parlamendierakondade esimehed kohtuksid suvel olukorra arutamiseks. Auväärt juhataja võib-olla ei tea, aga parlamendierakondade juhid ei ole kõikide nende kuude jooksul – terve suve jooksul ja ka sügisistungjärgu alguses – leidnud võimalust omavahel kokku saada, et arutada seda poliitilist vastasseisu. Ma julgen öelda, et kõik ülejäänud katsed lauluväljakul või jääkeldris või kus iganes lahendada neid küsimusi, ilma et isegi parlamendierakondade esimeestel oleks tahe kokku saada, on asendustegevus, anname endale aru. Nii et me oleme esitanud sisulise soovi ja ettepaneku. Tõlgendada seda kui Riigikogu erakorraliste istungite kokkukutsumise välistamist on küll väga meelevaldne ja ülekohtune meie fraktsiooni suhtes.
15:35 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Ma veel kord tunnustan eelmise nädala tööd parlamendis, mis oli igati konstruktiivne. Aga, hea kolleeg Helir, parlamendi töö torpedeerimine on seesama eelnõude, arupärimiste hulk. Ka Riigikohus ju tõdeb, et ei eelnõude esitamise õigus ega ka arupärimiste esitamise õigus ei ole piiramatu. Riigikohus on öelnud mõlema kohta seda. Ja see hulk on see [probleem].
Mis puudutab seda, kas parlamendis esindatud erakondade juhid kokku tulevad või mitte – mina ei ole ühegi parlamendis esindatud erakonna juht, mistõttu ma sellele küsimusele tõepoolest vastata ei saa. Ma tean, et on laual ettepanek – see kõlas tegelikult vist ka eelmisel nädalal – kokku kutsuda vanematekogu. Mina isiklikult pooldan vanematekogu kokkukutsumist ja minu arvates tuleks seda teha veel võimalikult kiiresti, sest siis me vähemalt saame juhatuse ettepaneku, mismoodi, kuidas hakata menetlema neid eelnõusid, mis on virnas ja ootamas. Siis me vähemalt saame informeerida, mis plaan on, ja saame tagasiside ja võib-olla leiame vähemalt mingisuguse kompromissi, mis võimaldab maksimaalselt arvestada ka opositsiooni huvidega. Aga see ei ole minu pädevuses, see on ikkagi Riigikogu esimehe pädevuses. Ma tean, et see on arutelu all olnud. Just täna hommikul ma veel kirjutasin Riigikogu esimehele ja küsisin, kas ma võin välja öelda, et sel nädalal toimub vanematekogu, või mitte. Hetkel ta seda vastust ei andnud, sest oli seotud ka koalitsiooninõukogu ja muude asjadega.
Aga, head kolleegid, veel kord: ma tänan teid arutelu eest. Ma möönan, et tihtipeale on erinevad seisukohad ja erinevad tõlgendused. Kindlasti selliselt lõpuni ei purjeta. See tähendab, et ka mina väga pooldan, et ühel hetkel sisuline kokkulepe saavutatakse. Aga selles, et formaalne vall on ees, ei ole siiski põhjust koalitsiooni süüdistada.
Head kolleegid, läheme nüüd selle nädala päevakorra kinnitamise juurde. Enne paneme käima saalikutsungi.
Head kolleegid, oleme päevakorra kinnitamise juures. Vastavalt arupärija ja ministri vahelisele kokkuleppele jääb selle töönädala päevakorrast välja arupärimine nr 89, millele vastamine oli kavandatud tänase istungi seitsmendaks päevakorrapunktiks. Austatud Riigikogu, koos selle muudatusega panen hääletusele Riigikogu täiskogu II istungjärgu 2. töönädala päevakorra kinnitamise. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
15:39 Hääletustulemused
15:40 Aseesimees Toomas Kivimägi
Poolt on 63 Riigikogu liiget, vastu 19. Päevakord on kinnitatud.
Head kolleegid, nüüd on võimalus üle anda eelnõusid ja arupärimisi. Seda soovi ei ole.