09:58 Istungi rakendamine
10:00 Esimees Lauri Hussar
Tere päevast, austatud Riigikogu! Alustame Riigikogu erakorralist istungjärku, mille olen kokku kutsunud Eesti Vabariigi põhiseaduse § 68 ning Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse § 51 lõike 1 alusel Vabariigi Valitsuse taotletud ajal ja päevakorraga. Erakorralise istungjärgu päevakorras on üheksa punkti ja päevakord on teie laudadele laiali jagatud.
Enne kohaloleku kontrolli, head kolleegid, teen ühe selgituse Riigikogu erakorralise istungjärgu kohta, täpsemalt informatiivse selgituse. Riigikogu erakorralisel istungjärgul on Riigikogu otsustusvõimeline, kui kohal on üle poole Riigikogu koosseisust. Riigikogu erakorralise istungjärgu ajal kontrollitakse kohalolekut ka enne hääletust, kui mõni Riigikogu liige seda nõuab. Kvoorumi puudumisel lõpeb erakorraline istungjärk automaatselt.
Head Riigikogu liikmed, palun kohaloleku kontroll!
10:01 Kohaloleku kontroll
10:01 Esimees Lauri Hussar
Kohalolijaks registreeris ennast 91 Riigikogu liiget, puudub 10. Riigikogu on otsustusvõimeline.
Head kolleegid, Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse § 52 kohaselt kehtestab erakorralise istungjärgu töö ajagraafiku juhatuse ettepanekul Riigikogu poolthäälte enamusega. Juhatuse ettepanek erakorralise istungjärgu töö ajagraafiku kohta on järgmine: töötada vaheajata kuni päevakorra ammendumiseni.
Ma saan aru, et meil on küsimusi istungi läbiviimise protseduuri kohta. Tanel Kiik, palun!
10:02 Tanel Kiik
Lugupeetud Riigikogu esimees! Head kolleegid!
10:02 Esimees Lauri Hussar
Vabandust! Vabandust, Tanel Kiik! Head kolleegid, võtame natuke vaiksemaks, muidu ei kuule Tanel Kiige küsimust.
10:02 Tanel Kiik
Jaa, see on tõesti oluline. Austatud Riigikogu esimees! Head kolleegid! Kunagi maikuus te siin valitsuse esindajale sõna andes väga sümpaatselt viitasite tervisekaitse põhimõttele ja tervise hoidmise olulisusele, sealhulgas põhiseadusest tulenevalt. Sellest lähtuvalt on mul teile küsimus. Kuidas te hindate praeguse erakorralise istungjärgu ajagraafiku koostamist just nimelt tervisekaitse põhimõttest lähtuvalt, olukorras, kus ette ei ole pandud ühtegi vaheaega ja fraktsioonitöödeks mingeid pause ei ole ette nähtud? Samal ajal on meil päevakorras väga olulised teemad, alates maksutõusudest ja lõpetades valitsuse reformidega. Mina loen väga selgelt välja Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse kommenteeritud väljaandest, et erakorralise istungjärgu kokkukutsumisel ja küsimuste menetlemisel peab arvestama, et oleks kaitstud ka parlamendi vähemuse õigused. Ehk antud juhul peaks olema opositsioonil õigus küsida küsimusi, pidada kõnesid, sealjuures peaks olema kaitstud, ma ütleksin, nii koalitsiooni‑ kui ka opositsioonisaadikute tervis ja heaolu. Minu hinnangul see praegune ettepanek kohe kindlasti nendest põhimõtetest ei lähtu ega neile põhimõtetele ei vasta. Kuidas te üldse saite sellise ettepanekuga siia ette tulla?
10:03 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, Tanel Kiik! Tegu on juhatuse konsensusliku otsusega. Kindlasti Riigikogu juhatus ja istungi juhatajad hindavad ka olukorda saalis. Mis puudutab Riigikogu istungi meeskonda, siis neile on täiendus ja vastav puhkeperiood ette nähtud. Seda nende puhul kindlasti järgitakse. Nii, rohkem küsimusi istungi läbiviimise protseduuri kohta ei ole. Kalle Grünthal, palun!
10:04 Kalle Grünthal
Aitäh! Ma võtan teie viimasest lausest kinni. Mismoodi see on ette nähtud – puhkus ja vaheajad? Äkki selgitate siis ka selle lahti, mis te praegu ütlesite, hetk tagasi?
10:04 Esimees Lauri Hussar
Ma pean silmas Riigikogu [Kantselei] istungiosakonda. Neile kehtivad kõik tööseaduse nõuded ja neid Riigikogu Kantselei ka järgib. Siim Pohlak, palun! Küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
10:04 Siim Pohlak
Aitäh, lugupeetud juhataja! Jah, küsimus puudutab vägagi tänast istungit ja selle läbiviimist. Kuidas ikkagi on juhtunud niimoodi, et te olete lasknud Riigikogu esimehena Riigikogu juhatuses läbi täiesti pretsedenditu päevakorra, mis Eesti parlamendi tasalülitab? Siin on järjest ainult usaldusküsimusega seotud hääletused, kus parlamendil ei ole mitte mingisugust sõnaõigust. Kuidas lugupeetud juhataja Riigikogu esimehena saab toetada sellist parlamendi tasalülitamist?
10:05 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Erakorralise istungjärgu päevakorra valmistab ette istungjärgu kokkukutsumise ettepaneku tegija. Seda reguleerib meie kodu- ja töökorra seaduse § 53 lõige 5. Maria Jufereva-Skuratovski, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
10:05 Maria Jufereva-Skuratovski
Austatud istungi juhataja! Ma tahaksin küsida, et kui istung toimub samas tempos, nagu see kestis eelmisel nädalal, nii et paljud saadikud esitavad küsimusi, peavad kõnesid ning annavad üle arupärimisi ja eelnõusid, siis kas te saate vähemalt oletada, mitu tundi kestab praegune erakorraline istung. Sellepärast, et tahaks natukene arvestada sellega.
10:06 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Ei taha ega oska praegu seda oletada. Aga hakkame tööga pihta ja eks me siis saame ühel hetkel otsustada, mis seisus me oleme. Tanel Kiik, küsimus istungi protseduuri kohta, palun!
10:06 Tanel Kiik
Aitäh! Mul oli tegelikult sarnane küsimus. Küllap te olete teinud mingisuguse kalkulatsiooni, arvestuse. Ma arvan, et kõik ametnikud on väga tublid ja väärivad seda puhkust, mille te neile olete võimaldanud, aga siiski on ka Riigikogu liikmed tublid ja väärivad võimalust saada vahepeal eri päevakorrapunktide arutelu vahel elementaarse puhkehetke. Kas te ei pidanud mõistlikumaks näiteks pakkuda välja, et on kolm päevakorrapunkti, siis on vaheaeg, siis on [järgmised] kolm päevakorrapunkti, on vaheaeg ja nii edasi? Kõik sellised võimalused on tegelikult Riigikogu kodu- ja töökorra seaduses olemas.
Seesama kommenteeritud väljaanne viitab, et üldjuhul kutsutakse erakorraline istungjärk kokku ühe punkti aruteluks, aga meil on siin päevakorras üheksa punkti. Ehk oleks olnud elementaarne teha näiteks 3 + 3 + 3 eraldi istungit: esmaspäeval, teisipäeval ja kolmapäeval, normaalsete kellaaegadega, mitte nii, et me istume siin öö läbi ja siis, kui näiteks öösel kell 3 tuleb päevakorrapunkt nr 7, te eeldate, et kogu parlament on täie värskuse juures ja võimeline arutama, kas Vabariigi Valitsuse algatatud suuremat sorti riigireform valitsemisalade kaupa on mõistlik või mitte. See ei ole adekvaatne. Miks te ei tulnud ettepanekuga, mis oleks võimaldanud teatud mõistlikke puhkepause kõigile Riigikogu liikmetele, samuti ametnikele?
10:07 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, Tanel Kiik! Antud juhul juhatuse otsus oli selline. Hakkame tööga pihta ja siis töö käigus saame juba otsustada, kas tuleb pidada pause ja kuidas me saame edasi liikuda. Kert Kingo, palun! Küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
10:07 Kert Kingo
Ma tänan.
10:07 Esimees Lauri Hussar
Vabandust, head kolleegid! (Helistab kella.) Ma ei kuule väga küsimusi. Palun oleme vaiksemalt! Kert Kingo, palun!
10:07 Kert Kingo
Ma tänan. Ma sooviksin saada natuke aimu, kuidas siin saalis seda istungit hakatakse juhatama ja millised reeglid hakkavad välja kujunema. Ma lugesin koalitsioonilepingut, siin on punkt 10.1.9, mis ütleb nii: "Koalitsioon võtab eesmärgiks Riigikogu ja üldise poliitilise töökultuuri parandamise." Ma näen, et töökultuuri parandamine on olnud see, et väänatakse Riigikogu kodu‑ ja töökorda, väänatakse põhiseadust, ja nüüd me oleme olukorras, kus meil on terve päevakord, kõik üheksa punkti usaldushääletusega seotud. Kas me peaksime olema mures, et äkki võetakse nüüd niinimetatud juhatuse otsusega vastu otsus, et opositsioonisaadikud peaksid üldse saalist lahkuma, ja leitakse selleks kohe ka sobiv paragrahv, mida selliselt väänata?
10:08 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Ei pea, Kert Kingo. Varro Vooglaid, istungi läbiviimise protseduuri kohta küsimus, palun!
10:08 Varro Vooglaid
Suur tänu, lugupeetud juhataja! Ma siin sekundeeriksin kolleeg Tanel Kiigele. Muidugi, me kõik teame, et meile Riigikogu liikmetena töö‑ ja puhkeaja seadusest tulenevad nõuded ei kehti. Küll aga peaks meie suhtes kehtima põhiseadus. Põhiseadus § 18 ütleb, et kedagi ei tohi piinata, julmalt või väärikust alandavalt kohelda ega karistada. (Naer saalis.) Sellest tulenevalt ma mõtlesin küsida, kas selline päevakord, mis näeb ette, et me istume siin, ma ei tea, 24 või 48 tundi ilma puhkepausideta, on ikkagi selle põhiseadusest tuleneva nõudega kooskõlas. Ja sinna võib lisada veel § 28 põhiseadusest, mis ütleb, et igaühel on õigus tervise kaitsele. Ma juhin tähelepanu sellele, et põhiseaduse § 3 kohaselt peab ka Riigikogu tegutsema viisil, mis on kooskõlas põhiseaduse ja sellega kooskõlas olevate seadustega.
10:09 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, Varro Vooglaid! Istung võib olla ka oluliselt lühem. Nagu ma ütlesin, hakkame tööga pihta ja vaatame, kuidas läheb. Riigikogu juhatus saab alati ühel hetkel hinnata ka seda, millises seisus me parajasti nende aruteludega oleme.
Kalle Grünthal, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
10:09 Kalle Grünthal
Aitäh! Ma ei saa praegu ühest asjast aru. Te olete kokku pannud sellise päevakorra, kus kõik punktid on seotud usaldusküsimusega. Seesama kollane raamat, millele te kogu aeg viitate, kirjeldab aga hoopis sellist olukorda – see on leheküljel 406, et te saaksite järje peale –, et kõnealune võimalus on mõeldud kasutamiseks eelkõige vähemusvalitsusele, kellel muidu võib olla raskusi oma poliitika ellu viimisega. Ja edasi ma tuginen riigiõiguse ühele korüfeele, Taavi Annusele – nii nimetas teda Riigikohtu esimees Villu Kõve –, kes ütles, et usaldusküsimusega sidumine võimaldab eelnõusid läbi suruda ning takistada parlamentaarset obstruktsiooni, sellise abinõu legitiimsus on põhiseaduse seisukohalt kaheldav. Miks me läheme praegu sellise noatera peale, kus põhiseaduslik legitiimsus on küsimärgi all? See ei ole nüüd, ütleme, minu vaimusünnitis, vaid ma tuginen praegu tõeliselt autoriteetsetele riigiõiguse spetsialistidele.
10:11 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Nagu ma juba ütlesin, erakorralise istungjärgu päevakorra valmistab ette istungjärgu kokkukutsumise ettepaneku tegija, ja antud juhul ka usaldusega on sidunud selle ettepaneku tegija. Riigikogu juhatusel siin kaalutlusõigust ei ole.
Maria Jufereva-Skuratovski, palun! Küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
10:11 Maria Jufereva-Skuratovski
Aitäh, istungi juhataja! Meie ees on päris pikk päevakord, korraga üheksa punkti. Ja tegelikult kõik neist on väga olulised, need hakkavad pärastpoole meie elu, majandust ja muud väga palju mõjutama. Ma küsin: kuidas teie saate ja kuidas meie kõik siin saame tagada selle, et meie töö kvaliteet ei halvene selle tõttu, et keegi hetkel ei oska isegi oletada, mitu tundi kestab istung? Aga inimeste nii füüsilised kui ka mentaalsed võimed ei ole siiski piiramatud.
10:12 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Ma olen sellele küsimusele juba vastanud. Nagu ma ütlesin, hakkame tööga pihta. See istung ei pruugi minna nii pikaks, nagu te prognoosite. Siim Pohlak, palun küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
10:12 Siim Pohlak
Aitäh, lugupeetud juhataja! Jah, enne ma ei saanud ikkagi vastust. Te küll ütlesite, kes koostas selle päevakorra ja kuidas see protsess kõik käis, aga mina küsisin, mida teie juhatajana ja Riigikogu esimehena võtsite ette, et parlamendi väärikust säilitada ning kaitsta Riigikogu liikmete ja parlamendi huve, et neid küsimusi ei menetletaks usaldushääletuse abil, vaid tavaliste päevakorrapunktidena. Mu küsimus oli konkreetne: mida teie kui Riigikogu esimees ja juhataja ette võtsite?
10:13 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Aga ma olen vastanud sellele küsimusele, et Riigikogu juhatus on kutsunud selle erakorralise istungjärgu vastavalt sellele kokku, kuidas istungjärgu kokkukutsumise ettepaneku tegija seda tegi. Ja Riigikogu juhatus tegi seda konsensuslikult.
Anti Poolamets, palun küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
10:13 Anti Poolamets
Ikka istungi kohta, mille kohta siis veel. Mind täitsa huvitab, mida teie ikkagi seal teete, kui teil puudub oma arvamus täitevvõimu poolt siia visatud igasuguste pakkide suhtes. Teie ülesanne on järgida meie kollektiivseid huve siin. Aga teie ei tea midagi, teie pole midagi kuulnud. Tulid mingid seadused, neid on pretsedenditu hulk. Pole 15 aastat kokku nii palju usaldushääletusi tehtud, kui te praegu lajatate ühe päevaga. Kuulge, nüüd on ikka küll revolutsioon käigus! Teie peate hindama seda töö- ja kodukorra seadusest lähtuvalt, põhiseadusest lähtuvalt, tavast lähtuvalt, fraktsioonide arvamustest lähtuvalt. Peaks ikka tõsisemalt võtma parlamendi väärikust ja huve. Nii ei saa teha, et keegi ei tea midagi. Sest see on praegu pretsedendi loomine. See on ju selge, et tulevikus hakatakse Reformierakonna suhtes samamoodi igasuguseid pretsedente kasutama. Küll te siis niutsute, küll te siis nutate, küll te räägite diktatuurist. Praegu te loote pretsedendi ja see on päris karm pretsedent.
10:14 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, Anti Poolamets! Erakorralisi istungjärke on ikka tehtud siis, kui Riigikogu korralisel istungjärgul ei ole teemade arutamisega lõpuni jõutud. Helle-Moonika Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
10:14 Helle-Moonika Helme
Jaa, aitäh, hea Riigikogu esimees! Päevakorra koostas kokkukutsuja, sellest me saime juba aru, ja seda te ütlesite ka ühes vastuses, et päevakorra kinnitas juhatus. Aga ma küsin, kas juhatus vähemalt arutas seda teemat. Nii nagu siin on juba teiste saadikute sõnavõttudest või protseduurilistest küsimustest kõlanud, see päevakord on liiga pikk, ja siin on toodud välja ka seda, et meil, Riigikogu liikmetel on mingi vastupidavusvõime. Tegelikult Riigikogu juhatus peaks seisma Riigikogu liikmete heaolu ja õiguste eest. Kui Vabariigi Valitsus tuleb sellise päevakorraga, siis Riigikogu juhatus tegelikult ei peaks seisma mitte selle eest, et kõik need punktid saaksid siia päevakorda, vaid ta peaks seisma selle eest, et Riigikogu liikmed oleksid võimelised seda päevakorda ka menetlema. Ma küsin, kas juhatuses oli vähemalt arutelu, enne kui te võtsite selle otsuse vastu. Kas vähemalt oli arutelu, et seda võiks teha ka teistmoodi?
10:16 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Ma olen seda teemat juba korra siin käsitlenud, aga ütlen siis veel kord, head kolleegid, et hakkame pihta. Mida kiiremini me pihta hakkame, seda kiiremini me lõpule jõuame. Või kui me ühel hetkel oleme olukorras, kus me peame selle lahenduse ringi tegema, siis Riigikogu juhatus kindlasti neid küsimusi arutab. Aga praegu, head kolleegid, hakkame tööga pihta.
Rene Kokk, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
10:16 Rene Kokk
Jaa, aitäh, lugupeetud esimees!
10:16 Esimees Lauri Hussar
Vabandust! Enne veel [üks asi], Rene Kokk. Head kolleegid! Teeme nii, et võtame need kolm viimast protseduurilist küsimust, kuna küsimused korduvad, ja siis läheme meie protseduuridega edasi. Rene Kokk, palun!
10:16 Rene Kokk
Jaa, aitäh! No tegelikult te ei vastanud enne kolleeg Siim Pohlaku küsimusele, kui ta küsis väga konkreetselt ja üheselt, mida teie Riigikogu esimehena olete teinud selleks, et menetlemine ei sõidaks praegu neid rööpaid pidi, kus valitsus lihtsalt tuleb ja usaldushääletusega asjad läbi surub. Palun tooge konkreetseid näiteid selle kohta, kuidas te olete proovinud Vabariigi Valitsusega läbi rääkida ja otsinud võimalusi, et Riigikogu saaks menetleda neid asju sisuliselt ja [valitsus] mitte ei suruks neid läbi usaldushääletusega.
10:17 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Nagu ma olen korduvalt öelnud, erakorralise istungjärgu päevakorra valmistab ette istungjärgu kokkukutsumise ettepaneku tegija. Nii et praegusel juhul see päevakord ei tulnud mitte Riigikogu juhatuselt, vaid ettepaneku tegijalt.
Tanel Kiik, palun küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
10:17 Tanel Kiik
Auväärt Riigikogu esimees! Head Riigikogu liikmed! Ma olen teiega väga nõus, et selle päevakorra nii-öelda kurja juur on Vabariigi Valitsus, kes on sellise ettepaneku esitanud. Aga teil on võimalik Riigikogu esimehena näidata, et Riigikogu ei ole kummitempel, Riigikogu ei hüppa ja karga kokku vastavalt sellele, mida Vabariigi Valitsus ette paneb, vaid korraldab ise oma töö ajagraafikut.
Sellest tulenevalt pakun teile välja, et te võite võtta istungi juhataja vaheaja, rääkida läbi nende ettekandjatega ja leppida kokku normaalne inimlik töögraafik. Näiteks koguneme hommikul kell 10, teeme 12 tundi istungit, õhtul kella 10-ni, siis on inimestel vahepeal võimalik magada ja puhata ning järgmisel päeval koguneme uuesti. Nii on tehtud ka varasemalt Riigikogu erakorraliste istungjärkude puhul, seda seadus võimaldab.
See ei ole täna üldse mingisugune, ma ei tea, obstruktsiooniline ettepanek, see on inimlik ettepanek, et töögraafik oleks tehtud adekvaatselt ja et kõigil oleks võimalik punktidesse süveneda, nii Riigikogu liikmetel kui ka ettekandjatel. Ma kinnitan teile, et kui te saate sellise ettepaneku kooskõlastatud, siis keskfraktsioon on valmis seda ettepanekut toetama. See ettepanek, nagu praegu on ette pandud, et istume siin võib-olla 40 tundi, võib-olla 50 tundi, [viime] kõik ennast, noh, ütleme, ebatervesse seisundisse, ei ole mõistlik ega adekvaatne. Sellist ettepanekut ei ole võimalik toetada.
10:18 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Teie seisukoht on selge, Tanel Kiik, aga ma olen sellele küsimusele juba vastanud.
Siim Pohlak, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta. Head kolleegid! Ma lubasin võtta viimast kolm küsimust, sest küsimused korduvad. Lepime kokku, et see Siim Pohlaku küsimus on viimane. Siim Pohlak, palun!
10:19 Siim Pohlak
Aitäh, lugupeetud juhataja! Jah, minu küsimus on ikkagi ajendatud sellest, et te ei vastanud kolleeg Rene Koka küsimusele, kui ta küsis selle kohta, miks te ei vastanud kolleeg Siim Pohlaku küsimusele. Seetõttu ma küsin teilt uuesti. Mida, lugupeetud juhataja, te ikkagi tegite selleks, et ära hoida tänast päevakorda, mis on parlamendile häbiväärne, pole absoluutselt Eesti Riigikogule kohane, kus lihtsalt usaldusküsimustega rammitakse läbi kaheksa päevakorrapunkti? Mida teie isiklikult Riigikogu esimehena selleks tegite?
Praegused vastused meenutavad väga kummitemplit, just nimelt, et päevakord kuskilt tuli ja meie võtsime selle vastu ja ega me seda ei arutanud. Kuidas teie Eesti Vabariigi Riigikogu esimehena ikkagi tegelikult seisite selle eest, et oleks tagatud ka parlamendi kaasatus, oleks võimalik komisjonides arutada, kohapeal arutada ja hääletada? Kuidas te pingutasite selle nimel, milliseid jõupingutusi te tegite?
Ja teiseks, ühtlasi ma palun, et te ikkagi võtaksite ka Varro Vooglaiu ja Anti Poolametsa küsimused ette, seepärast et teie vastused on olnud väga lühikesed ja lakoonilised – ma arvan, et see ei ole olnud küll nende kolme küsimuse vääriline.
10:20 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, Siim Pohlak! Ma olen ka sellele küsimusele juba vastanud, ma ei hakkaks uuesti enam seda teemat avama.
Head kolleegid! Kuna küsimused korduvad, siis mul on küll ettepanek asuda nüüd hääletuse juurde. (Hääled saalist.) Head kolleegid, me oleme vastanud sellele küsimusele. (Hääled saalist.) Antud juhul … Head kolleegid! Head kolleegid, palun vaikust! (Hääled saalist.) Ja antud juhul mul on ettepanek, et …
Ma teen korra veel sissejuhatuse uuesti. Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse § 52 kohaselt kehtestab erakorralise istungjärgu töö ajagraafiku juhatuse ettepanekul Riigikogu poolthäälte enamusega. Juhatuse ettepanek erakorralise istungjärgu töö ajagraafiku kohta on töötada vaheajata kuni päevakorra ammendumiseni.
Ja nüüd, head kolleegid, ma panen hääletusele Riigikogu juhatuse ettepaneku töö ajagraafiku kohta. Aga Siim Pohlakul on käsi püsti. Palun!
10:21 Siim Pohlak
Aitäh! Kõigepealt, esiteks ma palun, et te lahendaksite enne ära kolleegide protestid, ja teiseks, enne hääletust ma palun EKRE fraktsiooni nimel 10 minutit vaheaega. Aitäh!
10:21 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Vaheaeg 10 minutit. (Hääled saalist.) Hästi, palun sõnastage täpselt ka oma protesti sisu. (Hääled saalist.) Palun sõnastage see protesti sisu. (Hääled saalist.) Kui oli protesti. Ma ei tea. Palun sõnastage see protest. (Hääled saalist.) Kes teil protestib? Siim Pohlak, ütlesite, et teil oli protest. (Hääled saalist.) Selge, siis ei ole proteste, on vaheaeg 10 minutit. (Hääled saalist jätkuvad.) Vaheaeg 10 minutit.
V a h e a e g
10:32 Esimees Lauri Hussar
Head kolleegid, vaheaeg on läbi. Enne, kui me saame asuda töö ajagraafiku üle hääletama, on Riigikogu istungi juhatajale laekunud kaks protestisoovi. Kõigepealt Varro Vooglaid, palun!
10:32 Varro Vooglaid
Suur tänu, lugupeetud istungi juhataja! Mina tahaksin tõepoolest väljendada protesti selle päevakorra suhtes. Mitmed küsimused on täiesti põhjendatult sellele probleemile tähelepanu juhtinud, aga teilt ei ole tulnud mitte mingisugust sisulist vastust, rääkimata mingisugusest vastutulekust. Selline päevakord on selgelt ebamõistlik. See ei austa Riigikogu liikmete väärikust ja tegelikult seab ohtu ka Riigikogu liikmete tervise. Meie seas ei ole kõik inimesed noored ja terved, meie seas on ka vanemaid inimesi ja neid, kelle tervislik seisund ei ole võib-olla väga roosiline. Niisugune päevakord, kus me peame siin järjest istungil istuma võib‑olla 24, võib‑olla 36 tundi või kauem, ei ole lihtsalt kooskõlas kohustusega austada Riigikogu liikmete väärikust.
Selle protesti lõpetuseks tahan püstitada täiesti olulise küsimuse. Kui juhtub selline asi … Ma ei saa rääkida, sest nii suur lärm on.
10:33 Esimees Lauri Hussar
Vabandust! (Helistab kella.) Head Riigikogu liikmed, palun lubage Varro Vooglaiul lõpetada sõnavõtt.
10:33 Varro Vooglaid
Ma tahan protesti osana püstitada ka väga olulise küsimuse sellest, et kui juhtub nii, et mõne inimese tervis ütleb üles selle tõttu, keegi peaks saama näiteks infarkti või midagi muud sellist üleväsimusest, mis on täiesti ootuspärane, siis kas Riigikogu juhatus võtab selle eest vastutuse, kuna selgelt on juhitud tähelepanu sellele, et niisugune päevakord ei ole mõistlik, ei ole tervislik, ei ole väärikust austav, aga te ei ole sellest ometi välja teinud.
10:33 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, lugupeetud Varro Vooglaid! Vastan teie protestile kohe. Ma olen kirjeldanud, kuidas on koostatud selle istungjärgu päevakord. See on tulnud Vabariigi Valitsusest. Ma olen kirjeldanud seda, millise graafiku alusel me töötame, ja ma olen kirjeldanud ka seda, et juhul, kui Riigikogu juhatus leiab, et me peame seda ajagraafikut muutma, siis Riigikogu juhatus kindlasti koguneb ja teeb vastava otsuse. Praegu on eesmärk hakata tööd tegema. Me oleme viimased 34 minutit arutanud selle üle, miks see ajagraafik on selline. Aga kui me oleksime tööd teinud, siis me oleksime juba 34 minutit teinud tööd.
Nii et selle tõttu ma ei saa seda protesti rahuldada. Anti Poolamets, palun! Samuti protest.
10:34 Anti Poolamets
Tänan, juhataja! Esiteks avaldan protesti protseduuriliste küsimuste lõpetamise suhtes, sellepärast et meil on täna eriline olukord. Me näeme erakorralist sündmust – nii palju usaldushääletusi ei ole mitte kunagi korraga selles majas tehtud, ei ole ka väga pika aja jooksul tehtud. Ma ei saanud teilt ju argumente, põhjendusi. Ma arvan, et te oleksite pidanud tunde kulutama juhatuses selle arutamisele, te oleksite pidanud tellima analüüsi- ja õigusosakonnalt juriidilise hinnangu, kasutama kõiki juriidilisi mehhanisme, et argumendid välja töötada. Praegu neid ei ole. Selle tõttu on ka väga halb, et me ei saa nii suurt pretsedenti siinsamas saalis kas või protseduuriliste küsimuste näol läbi hekseldada. Te vastate ühe-kahe lausega, aga see ei ole ju informatsioon, kahjuks.
Lisan siia juurde, et tõepoolest, terviseprobleem väljendus väga reljeefselt. Pärtel‑Peeter Pere oli Tallinna Linnavolikogus pärast seda istungit, nagu ta ütles, 40 tundi magamata, ta nägi väga halb välja, ütleme ausalt. Ehk inimene oli pikali kukkumas, näost ära ja juba selgelt ebaadekvaatne. See lõi mul küll punased tuled põlema ja tuletas meelde Ivi Eenmaa juhtumit, kes olevat Riigikogu saalis saanud infarkti. Kas ma sain sellest õigesti aru? Siin on tõesti vaja ka sellele teemale tähelepanu pöörata. Just koalitsioon peab selle eest kõige rohkem vastutama. Teil on vaja hääled koos hoida. Ja see on riskantne. Ivi Eenmaa juhtum oli minu jaoks alarmeeriv siiski.
10:36 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Vastuseks teie küsimusele, mis on seotud protseduuriliste küsimustega, head kolleegid, ma juhin tähelepanu sellele, et need küsimused korduvad. Ehk see oli minu kaalutlusotsus, miks protseduurilisi küsimusi enam mitte võtta. Teiselt poolt, mis puudutab töö ajagraafikut, siis Riigikogu juhatus jälgib seda tähelepanelikult ja teeb vajaduse korral oma vastavad otsused. Ma jätan selle protesti rahuldamata.
Head kolleegid, ma asun nüüd töö ajagraafiku hääletuse juurde. Juhatuse ettepanek erakorralise istungjärgu töö ajagraafiku kohta on töötada vaheajata kuni päevakorra ammendumiseni. Järgnevalt ma panen hääletusele Riigikogu juhatuse ettepaneku töö ajagraafiku kohta. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
10:37 Hääletustulemused
10:37 Esimees Lauri Hussar
Ettepaneku poolt hääletas 58 Riigikogu liiget, vastu oli 33 Riigikogu liiget ja erapooletuid ei olnud. Seega, ettepanek leidis toetust.
Järgnevalt on eelnõude ja arupärimiste üleandmine. Palun siia Riigikogu kõnetooli Urmas Reinsalu. Palun!
10:38 Urmas Reinsalu
Annan Riigikogu opositsioonierakondade nimel üle umbusaldusavalduse peaminister Kaja Kallasele.
Miks me seda teeme? Esiteks, valetav poliitika. Süsteemselt on pärast valimisi asutud ellu viima poliitilist programmi, millele mitte kuidagi ei taotletud valimistel mandaati. Veelgi enam, avalikkusele loodi ettekujutus, et reas küsimustes asutakse hoopis vastupidist poliitikat kaitsma. Nii on kurikuulsaks saanud peaministri avaldus möödunud talvest Riigikogus: "Lugege mu huultelt: maksud ei tõuse." Peaminister on valetavat poliitikat põhjendanud sellega, et seda tehti, kuna see oli kasulik. Tõepoolest, valetataksegi seepärast, et see on kasulik.
Ka maksutõusudest kõneledes peaminister valetab. Seda ei tehta mitte riigirahanduse korrastamiseks, nagu valitsus on väitnud, vaid Reformierakonna viimaste valimiste kalleima valimislubaduse elluviimiseks.
Valetavat poliitikat ei ole võimalik ellu viia kahekõnes ühiskonnaga. Seetõttu on tänane valitsus asunud riiki juhtima, olles seljaga ühiskonna poole – oluliste eelnõude kooskõlastamiseks 72‑tunnise aja andmine, huvirühmade sildistamine, ajakirjanike süüdistamine ning nende peale valetamine, huvirühmade ähvardamine ning koostööformaadi lõpetamine. Valitsus on asunud ennast ühiskonnast üle rullides kehtestama Eesti üle.
Võtame kokku. Umbusaldusavalduse algatamine on põhiseaduslik tee protestiks sellise poliitika tegemise stiili ja sisu suhtes. Umbusaldusavaldus annab hääle nende inimeste murele ja nõutusele, kes ei ole nõus valetamisega poliitikas, valitsuse elluviidava poliitika ega sellega, et ühiskonna huvirühmad on taandatud hääletusse olekusse. Kaja Kallase valitsus tahab Eestis kehtestada hääletut olekut. Ettevõtjate asi on maksta tõusvaid makse ja kui hakkama ei saa, ettevõte sulgeda. Inimeste asi on suuremaid makse maksta ja sõna kuulata, sest valimistel on tagajärjed. Ajakirjanduse asi on hoiduda opositsiooni poolel olemast ja kasumeid vähendada, et Reformierakond saaks oma valimislubaduse ellu viia. Opositsioonil pole moraalset õigust valitsust segada, sest Kallase stiili ja retoorika järgi on nad totalitaarsete …
10:40 Esimees Lauri Hussar
Aeg, Urmas Reinsalu!
10:40 Urmas Reinsalu
… režiimide ideoloogia kandjad. Tahetakse, et me oleksime hääletud ja kiruksime vaikselt nurga taga. Sellega me ei lepi! Me teeme häält ja selle väljenduseks ongi umbusaldusavaldus. Aitäh!
10:40 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Järgnevalt palun siia Riigikogu kõnetooli Siim Pohlaku. Palun!
10:40 Siim Pohlak
Aitäh, lugupeetud juhataja! Head kolleegid, rahva teenrid! Kõigepealt avaldan valjuhäälselt protesti veel kord selle vastu, et parlamenti tänasel erakorralisel istungjärgul tasalülitatakse – kõik eelnõud on seotud usaldusküsimusega ja Riigikogu saadikute kõneõigust piiratakse.
Aga tegelikult on mul üle anda arupärimine. Meie arupärimine on peaminister Kaja Kallasele. Teatavasti valitsus vähendas kahetsusväärselt suurperede toetusi, mille tagajärjel satub raskustesse väga suur hulk Eesti paljulapselisi peresid. Tegemist on ülimalt laste- ja perevaenuliku otsusega ning ka enneolematu otsusega. Sellises mahus laste- ja peretoetuste vähendamist ei ole Eestis nähtud taasiseseisvumisest saadik. Arvestades meie majanduse järjest halvenevat seisu, jätkuvat hinnatõusu, kasvavaid kodukulusid ja seda, et kaotatakse ära ka teised maksuerisused, mis peresid toetasid, on peretoetuste vähendamisel Eesti peredele väga rasked tagajärjed. Jätkuva hinnatõusu tingimustes on suurperedel juba praegu keeruline toime tulla ja toetuste vähendamine lööb meie lasterikkaid peresid väga valusalt. Kurb oli kuulata ka minister Riisalot rääkimas, kuidas meil on olemas ka sotsiaalabi. Lihtsalt lükataksegi meie suured lasterikkad pered sotsiaalabisaajate järjekorda.
Arupärimises on meil ka neli küsimust. Kõigepealt, kuidas on valitsusel plaanis tegeleda peretoetuste vähendamise tagajärgedega? Kas lasterikkad pered suunataksegi sotsiaalabi järjekorda või on kavas vastu võtta mingeid uusi toetusmeetmeid? Kas ja kui palju lasterikaste perede või nende esindusorganisatsioonidega on peaminister peale valimisi kohtunud ja nendega arutanud peretoetuste vähendamise tagajärgi ja mõjusid?
10:43 Esimees Lauri Hussar
Aeg, Siim Pohlak!
10:43 Siim Pohlak
Ja lisaks on veel kolm küsimust, mida ma enam ette lugeda ei jõua. Aitäh!
10:43 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Järgnevalt palun siia Riigikogu kõnetooli Helle-Moonika Helme. Palun!
10:43 Helle-Moonika Helme
Aitäh, hea Riigikogu esimees! Head kolleegid! Transpordiameti andmetel langevad riigiteede ehitamise mahud tänavu nii madalale, et osa maanteid jääbki korda tegemata. Eesti Autoomanike Liit on Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumist hiljuti üle küsinud, kui palju on 2023. aastal teedevõrgule raha eraldatud. Ja vastuseks on tulnud sellised arvandmed: teede korrashoiuks on ette nähtud 43,3 miljonit eurot, välisvahendeid on investeeringuteks 50,6 miljonit eurot ja enda rahakotist, riigi rahakotist peab kokku maksma 181,2 miljonit eurot. Samal ajal on aga ainuüksi kütuseaktsiisi laekumist sel aastal prognoositud summas 510 miljonit eurot.
See on juba vana, selline habemega jutt. Kütuseaktsiis oli esialgu määratud minema kõik teede korrashoidu ja remonti, aga aegade jooksul on sealt järjest rohkem ja rohkem näritud lihtsalt riigieelarve täitmiseks seda raha. Ja nüüd me oleme olukorras, kus, nagu ma alguses ütlesin, riigiteede ehituse mahud on nii madalal, et osa maanteed jääbki korda tegemata. Seoses sellega anname sisse arupärimise siseminister Lauri Läänemetsale kui valitsuse liikmele ja palume vastust kolmele küsimusele. Üks nendest on loomulikult see: milline on teie hinnangul infrastruktuuri alarahastamise mõju teie vastutusvaldkonnale järgnevatel aastatel?
10:45 Esimees Lauri Hussar
Aeg!
10:45 Helle-Moonika Helme
Ja milliseid meetmeid on kavandatud, et leevendada infrastruktuuri alarahastamise negatiivseid mõjusid? Aitäh!
10:45 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Järgnevalt palun siia Riigikogu kõnetooli Kert Kingo. Palun!
10:46 Kert Kingo
Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Kuigi siin on suuremalt jaolt opositsioonierakondade saadikud. Head vaatajad! Annan siseminister Lauri Läänemetsale üle arupärimise seonduvalt käibemaksu tõstmisega.
Eesti Reformierakonna, Erakonna Eesti 200 ja Sotsiaaldemokraatliku Erakonna valitsusliidu programmis on aastateks 2023–2027 fikseeritud: "Seame eesmärgiks, et Eesti on ettevõtlus- ja maksukeskkonna ning välislepingute poolest parim maa Euroopas, kus luua ja hoida ettevõtte peakorterit ning mille kaudu globaalselt hallata varasid." Samas on valitsusliidu programmis sätestatud: "Tõstame käibemaksu 2 protsendipunkti võrra 2024. aastal." Käibemaksu tõstmine mõjutab oluliselt ka siseministri haldusala. Näiteks mõjutab see politsei vormirõivaste soetamise hinda, politsei autopargi soetamise hinda, samuti erivarustuse hinda – need kõik tõusevad. Tekib küsimus, kas eelarves on üldse kõiki planeeritud tõuse arvestatud. Täpselt samamoodi mõjutab see Päästeameti varustuse soetamist, mille hinnad seoses käibemaksu tõusuga kindlasti kõik tõusevad. Ja selle tõttu jääb nagu mulje, et see käibemaksu tõus on lihtsalt selline õhinapõhine – teeme ära ilma igasuguste oluliste mõjuanalüüsideta ja prognoosideta.
Sellega seoses on meil siseministrile kaks küsimust. Kõigepealt, miks te soovite tõsta käibemaksu, mis oluliselt halvendab Eestis maksukeskkonda? Ja teine küsimus: kuidas mõjutab käibemaksu tõus teie valitsemisala? Need on väga olulised küsimused ja me loodame, et siseminister leiab aega ning suudab anda meile selle kohta ka põhjalikud vastused, analüüsitud vastused. Aitäh!
10:48 Esimees Lauri Hussar
Järgnevalt palun siia Riigikogu kõnetooli Evelin Poolametsa. Palun!
10:48 Evelin Poolamets
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Järgnevaga esitan tulumaksuseaduse muutmise seaduse, mis puudutab omavalitsusi. Omavalitsuste finantsolukord on viimasel ajal viie palli skaalal langenud 1,4 võrra. Seetõttu teeme ettepaneku EKRE fraktsiooni liikmete Helle-Moonika Helme, Evelin Poolametsa, Martin Helme ja Anti Poolametsa nimel muuta tulumaksuseadust. Selle muudatuse kohaselt laekuks kohalikule omavalitsusele 12,01% residendist füüsilise isiku maksustatavast tulust. Selle tulemusena suureneb kohalike omavalitsuste tulubaas, mis on vajalik viimastel aastatel tekkinud kulude kasvu kompenseerimiseks.
Seoses koroonakriisi ja üldise hinnatõusuga on oluliselt kasvanud kohalike omavalitsusüksuste eelarvest rahastatavate asutuste palga- ja majapidamiskulud, eriti energiakulud. Samuti on märkimisväärselt kasvanud omavalitsuste intressikulud. Kuna omavalitsusüksuste võimalused ise oma tulubaasi kujundada, näiteks kohalike maksude kaudu, on Eestis minimaalsed, siis tuleb omavalitsuste finantspositsiooni parandamiseks suurendada nende tulusid riigieelarve tulude arvel. Aitäh!
10:50 Esimees Lauri Hussar
Järgnevalt palun siia Riigikogu kõnetooli Henn Põlluaasa. Palun!
10:51 Henn Põlluaas
Austatud kolleegid! Just sai Soomes paika uus valitsus, peale seitsmenädalasi läbirääkimisi. Mis te arvate, mis oli üks nende esimesi väljaütlemisi ja lubadusi? Maksud ei tõuse. Täpselt nii, nagu meie Kaja Kallas enne valimisi teatas, lisades veel: "Lugege mu huultelt." Aga me teame, et Kaja Kallas ja tema valitsus on alati valetanud Eesti rahvale. Soome valitsus erinevalt sellest ei kavatse [valetada]. Nemad rõhutasid, et tänases majanduskriisis selleks, et vähegi hoida riiki kuristikku langemast ja et riik sellest kriisist välja tuua, tuleb just nimelt ettevõtlust toetada, inimesi toetada, ettevõtete konkurentsivõimet toetada ning seeläbi hoida majandus toimimas, säilitades ka investeeringud majandusse ja ettevõtlusesse. Meie näeme hoopis risti vastupidist tegutsemist reformi, kahesajalaste ja sotside valitsuses, kes tahavad meid tõelisesse maksukuristikku paisata. Seetõttu ongi mul siin tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu, mille eesmärk on vähendada Eesti ettevõtete maksukoormust, et parandada nende konkurentsivõimet, mis on saanud tugevalt kannatada Kaja Kallase praeguse ja ka eelmiste valitsuste kahjurliku tegevuse tagajärjel.
10:53 Esimees Lauri Hussar
Aeg, Henn Põlluaas!
10:53 Henn Põlluaas
Aitäh!
10:53 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Järgnevalt palun siia parlamendi kõnetooli Kalle Grünthali. Palun!
10:53 Kalle Grünthal
Head kolleegid! Hea Eestimaa rahvas! Ajaloost on teada hulgaliselt piinamisviise. Üks neist on inimese hoidmine magamatuses – ei lasta magada, hoitakse sunniviisiliselt üleval. Seda protsessi rakendasid edukalt NKVD‑lased ülekuulamistel, seda kasutati Gestapos, seda kasutatakse ka Guantánamo lahe vanglas Ameerika Ühendriikides, kuigi seal on inimõiguslased hakanud selle vastu protesteerima.
Ja nüüd meie lugupeetud Riigikogu juhatus eesotsas Lauri Hussariga leiab, et paras aeg on ka siin rakendada neid ebainimlikke piinamismeetodeid, sundides riigikogulasi kaheksa usaldusküsimusega seotud eelnõu menetlemisele ilma vaheajata kuni päevakorra ammendumiseni. See on põhiseadusvastane tegevus.
Aga vähe sellest. Vähe sellest! Siin tahetakse muuta ka traditsioonilisi põhiseaduslikke väärtusi abielu mõistes ja muudetakse seda perekonnaseaduses, kuigi põhiseaduse kommentaarid aastast 2004, kui ma nüüd õigesti mäletan, ütlesid selgelt, et abielu on mehe ja naise vaheline liit. Siin ei saakski üldse mingit kaksipidi arvamust olla.
Johtuvalt eeltoodust esitavad Arvo Aller ja Kalle Grünthal regionaalminister Madis Kallasele arupärimise abielu mõiste muutmise kohta perekonnaseaduses. Aitäh!
10:55 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Ja nüüd palun siia Riigikogu kõnetooli Rene Koka. Palun!
10:56 Rene Kokk
Aitäh, austatud esimees! Head saadikud ja inimesed, kes meid vaatavad! Kõigepealt tuletan meelde, miks me siin üldse seda obstruktsiooni teeme. Teeme ju sellepärast, et mehe ja naise vaheline liit jääks ikka mehe ja naise vaheliseks liiduks, et tulevikus ikka ema oleks ema naisterahvana ja isa oleks isa meesterahvana. Siin rullitakse teerulliga praegu meist üle sooviga tõsta erinevaid aktsiise, käibemaksu ja nii edasi.
Aga siia pulti tulin arupärimisega kaitseminister Hanno Pevkurile. Arupärimise sisu on riigi infrastruktuuri alarahastamine. Teadupärast on valitsus infra, teeinfra ehituseks mõeldud raha täiesti ära võtnud, võib öelda. Me räägime sadadest miljonitest. Meil on sisuliselt juba puudu ka vahendeid selleks, et hädapäraseid töid ära teha. Ja nagu ma varem olen öelnud, Vabariigi Valitsus on kollegiaalne organ, mis peab arutama koos erinevate valitsusalade mureküsimusi. Igal ministril peab olema oma seisukoht, mis puudutab tema valitsemisala. Teadupärast on ka riigikaitses väga oluline, et meie teeinfra oleks korras, hästi läbitav ja kasutatav. Sellest tulenevalt soovime kaitseministri käest saada vastuseid kolmele küsimusele, mis puudutavad tema haldusala ja teeinfra alarahastamist. Ma loodan, et kaitseminister saab meie juurde tulla ja avada seda teemat oma ministeeriumi vaates ja analüüside baasil. Nii et loodame peatset kohtumist. Aitäh!
10:58 Esimees Lauri Hussar
Järgnevalt palun siia Riigikogu kõnetooli Anti Poolametsa. Palun!
10:58 Anti Poolamets
Aitäh, juhataja! Austatud kolleegid! Annan üle arupärimise abielu mõiste muutmise kohta perekonnaseaduses.
Jah, meil on siin saalis tublisid julgeolekueksperte. Meil on Leo Kunnas, kes ennustas Ukraina sõda ette varakult. Mart Helme, kes on kusagil ekraani taga, ennustas samamoodi Ukraina sõda ette. Meil on Ants Frosch, kes on eluaeg jälginud julgeolekuvaldkonda ja on Eestis luure üks rajajaid. Meil on siin Kalev Stoicescu, kes tegeleb julgeolekuküsimustega iga päev. Aga meie tegeleme fundamentaalsete ühiskonda "arendavate" küsimustega, kütame ühiskonnas üles tüli ja lõhesid. Rullitakse üle ühiskonna enamusest ja ka Eesti ühiskonna suurimatest vähemustest, kui nii võib nimetada – kristlastest ja paljudest teistest, kellel on teistsugused väärtused kui vasakäärmuslikud väärtused, mida teie proovite meile praegu jõuga krae vahele valada.
Nii et kaitseministril on, ma arvan, üht-teist vastata. Kuidas sellises julgeolekuolukorras tegeldakse Eesti ühiskonna umbeajamisega? See on ka minu küsimus meie julgeolekuekspertidele: kuidas see on võimalik ja miks seda tehakse? Miks aetakse ühiskonda tülli? Vaat seda tahaks meie vaenlased, et meie ühiskond aetakse mingisuguste hullude teemade pealesurumisega kriisi ajal tülli. Aitäh!
11:00 Esimees Lauri Hussar
Nüüd palun siia parlamendi kõnetooli Arvo Alleri. Palun!
11:00 Arvo Aller
Tervist, lugupeetud istungi juhataja! Head riigikogulased, need vähesed, kes meil siia saali on jäänud! Tõepoolest, Eesti Konservatiivse Rahvaerakonnaga oleme ette pannud alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse muutmise seaduse. Ehk siis seesama meil seekord usaldushääletusega seotud eelnõude pakett, tubaka-, kütuse-, alkoholi- ja [elektri]aktsiisi muutmise seadus jäi eelmisel nädalal lõpetamata, see jäeti pooleli, täna tuleb jälle uus arutelu. Nii et me soovime muuta aktsiisimäärasid, just energiahinna kontekstis, ja sellest energiahinnast lähtuvalt teeme ettepaneku vähendada aktsiise.
Eelnevalt, kui Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna rahandusminister oli Martin Helme, siis aktsiiside langetamisega tuli riigile rohkem maksulaekumisi. Nende maksulaekumiste põhjalt saavad tänased valitsejad ennast kindlalt tunda. Jutud aktsiiside tõstmise näol rahastuse viimisest kaitsekulude alla – seda ei ole näidatud, see on lihtsalt üks jutt. Kolm protsenti SKT-st kaitsekuludele on väga hea näitaja. Selle eelnõu muudatuse mõju on siin ka ära näidatud. Põhimõtteliselt on see seotud just tootmisettevõtetega. Me langetame aktsiise. Ja see ei mõjuta ka halduskoormust. Aitäh!
11:03 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Järgnevalt palun siia Riigikogu kõnetooli Ants Froschi. Palun!
11:03 Ants Frosch
Lugupeetud juhataja! Austatud kolleegid! Ma oleksin tahtnud teha ühe väikese remargi kõigepealt, enne kui ma kannan ette tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu ettepaneku.
Lugupeetud kolleeg Varro Vooglaid tegi väga selge viite meie põhiseaduse §‑le 18, millega on keelatud nii piinav käitumine kui ka inimväärikuse alandamine. Euroopa Nõukogul on olemas üks konventsioon ja selle konventsiooni täitmise kontrolliks ka vastav komisjon, mis seda jälgib.
Tõepoolest, nii Euroopa Nõukogu dokumentides kui ka mujal inimõigustekstides on une keelamine üks põhilisi klassikalisi piinamismeetodeid. Me oleme jõudnud tegelikult oma tänase päevakorra kinnitamisel nii kaugele, et me peaksime tõsiselt mõtlema, kuhu edasi on veel astuda. Minu pöördumine on siin eeskätt koalitsioonisaadikute poole. Aga ma esitan tulumaksu muutmise seaduse eelnõu koos seletuskirjaga, sellele on alla kirjutanud kolleegid Henn Põlluaas, Leo Kunnas ja [olen alla kirjutanud] mina ise. Aitäh!
11:05 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Palun parlamendi kõnetooli Mart Maastiku. Palun!
11:05 Mart Maastik
Lugupeetud härra eesistuja! Head saadikud saalis! Ega ma ei saa ka üle ega ümber esiteks sellest, et kui oli tänase päevakorra ettelugemine, siis ma panin sinna üles oma nime – nagu te näete, ma olen sõnavõttude all nr 1 –, aga siiamaani ma ei ole saanud sõna võtta. Tahtsin rääkida just samal teemal, et päevakord peaks olema mõistliku ajakavaga. Eelmised saadikud on rääkinud piinavatest võtetest. Noh, ütleme ausalt, ma olen 59 aastat vana ja kui ma olen ikka kaks ööd magamata, siis mul hakkab süda rütmist välja minema küll. Selle peale küsitakse, et aga miks ma siis siia tulin. Ma tulingi siia, et teha tööd. Tööd ei saa teha 50 tundi järjest. Meil on päevakavas kaheksa muudatusettepanekut. Eelmine kord läks meil 14 tundi ühega. No kui me seekord isegi 10 tunniga hakkama saame, siis teeb see kokku ikka 80 tundi. See on ebarealistlik päevakava.
Lugupeetud eesistuja siin väidab kogu aeg, et need küsimused korduvad samal teemal. Aga ka vastused korduvad. Te jätate absoluutselt tähelepanuta selle, mida me siin räägime. See ei ole naljategemine. Kuulge, kui meil on vaja normaalselt tööd teha, siis loome selleks ka normaalsed töötingimused! Mina olen nõus istuma siin kas või septembrini iga päev kaheksa tundi, vajaduse korral ka 12 tundi. Aga kaheksa tundi me peame saama magada. See on elementaarne õigus. Ja kui seda ei tehta, siis millist eeskuju me anname teistele? Juhin tähelepanu, ülejäänud riik, te võite teha, mis te tahate, sellepärast et on olemas alati keegi, kes istub kõrgemal.
Aga mul on anda üle arupärimine valeliku poliitika kohta. Peale valeliku poliitika ma pole siin [midagi muud] näinud selle kahe kuu jooksul. Arupärimine on adresseeritud Signe Riisalole ja alla olen kirjutanud mina. Aitäh!
11:07 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Mart Maastikule lihtsalt täpsustuseks nii palju, et sõnavõttude kohta praegu polegi veel olnud, sõnavõtud alles tulevad. Aga järgnevalt ma palun siia parlamendi kõnetooli Kert Kingo. Palun!
11:07 Kert Kingo
Head kuulajad! Lugupeetud istungi juhataja! Minule on jäänud väga segaseks, millal siis miski on. Kõik on pea peale pööratud ja siin käib omavolitsemine, oma tujude järgi. Mul on väga raske, erinevalt valitsuserakonna liikmetest, kes on kõik enda arvates selgeltnägijad. Mina seda kahjuks ei ole ja mina ei suuda välja mõelda ega ette näha, mis siis nüüd seekord välja mõeldakse.
Aga soovin anda enda ja kahe kolleegi nimel justiitsminister Kalle Laanetile üle arupärimise riigi infrastruktuuri alarahastamise kohta. Transpordiameti andmetel langevad riigiteede ehitusmahud tänavu nii madalale, et osa maanteid jääb korda tegemata ja sinna tuleb paigaldada kiiruspiirangu- ja hoiatusmärgid. Teetööde kilomeetrite maht on kahe aastaga vähenenud kolmandiku võrra.
Maanteede ehituse raha on väga palju piiratud. See puudutab Justiitsministeeriumi valdkonda, selles mõttes, et Justiitsministeeriumi haldusalas on ka vanglad ja tõenäoliselt enamik inimesi ikkagi teab, et karistust kandvaid isikuid on aeg-ajalt vaja etapeerida kohtusse või viia üle ühest vanglast teise või arestimajja. Me oleme ju kõik näinud Hollywoodi action-filmidest, mis kõik võib juhtuda, kui teed ei ole korras, ja kuidas seda võidakse ära kasutada. Kindlasti on see täiesti ebameeldiv olukord, kus etapeerimise käigus selle tõttu, et tee on ülihalvas olukorras, tuleb seisak. Sellele ei ole suudetud võib-olla piisavalt mõelda, ei ole võib-olla piisavalt kaasas etapeerijaid. Selles mõttes on see arupärimine suunatud just nimelt Justiitsministeeriumile ja justiitsministrile.
Meil on kolm küsimust. Esimene küsimus: millised on teie hinnangul infrastruktuuri alarahastamise mõjud teie vastutusvaldkonnale järgnevatel aastatel? Teiseks, milliseid meetmeid kavandate, et leevendada infrastruktuuri alarahastamise negatiivseid mõjusid oma juhitavale valdkonnale? Ja kolmandaks, milliste huvirühmadega olete konsulteerinud enne valitsuse otsust vähendada infrastruktuuri rahastamist? Need on kõik küsimused, millele soovime vastuseid. Aitäh!
11:10 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Head kolleegid, ma olen juba vastu võtnud ühe umbusaldusavalduse, kaheksa arupärimist ja neli eelnõu. Selleks, et ära hoida olukorda, kus Riigikogu võttis vastu nädal aega ainult eelnõusid ja arupärimisi, ma võtan juhataja vaheaja kümme minutit.
V a h e a e g
11:20 Esimees Lauri Hussar
Austatud Riigikogu! Riigikogu juhatus arutas oma hetk tagasi lõppenud istungil ettepanekut lõpetada Riigikogu 19. juuni istungil eelnõude ja arupärimiste üleandmine. Juhatuse liikmed Lauri Hussar ja Toomas Kivimägi tegid ettepaneku lõpetada tänasel istungil eelnõude ja arupärimiste üleandmine, et Riigikogul oleks võimalik täita teisi oma põhiseaduse §-st 65 tulenevaid ülesandeid ja läbida erakorralise istungjärgu päevakord. Juhatuse liige Jüri Ratas ei nõustunud ettepanekuga ning jäi oma 15., 16. ja 22. mail ning 12., 13., 14. ja 15. juunil esitatud seisukohtade juurde. Kuna juhatus konsensust ei saavutanud, siis soovivad juhatuse liikmed Lauri Hussar ja Toomas Kivimägi panna selle küsimuse Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse § 16 lõike 4 alusel Riigikogu täiskogus päevakorraväliselt hääletusele. Hääletamisele pannakse ettepanek lõpetada Riigikogu 19. juuni istungil eelnõude ja arupärimiste üleandmine.
Head kolleegid, kuna praegu on see protseduur juba korduvalt läbi käidud, siis võtame need olemasolevad küsimused, mis on ekraanil, neli protseduurilist küsimust, ja siis asume hääletamise juurde. Siim Pohlak, palun!
11:21 Siim Pohlak
Aitäh, lugupeetud juhataja! Jah, teil käis juba päris kiiresti see asi. EKRE fraktsioon sooviks ikkagi protokolliga ka nüüd tutvuda, enne kui me hakkame hääletama. Kas selle otsuse kohta on ikka protokoll ka vormistatud ja on sellega võimalik tutvuda?
11:22 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Praegu just juhatuse istung toimus ja protokoll valmib kohe pärast istungit. Anti Poolamets, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
11:22 Anti Poolamets
Jaa, ma tahan märkida lihtsalt kõigile, kes kavatsevad poolt hääletada. Hoidke see hästi meeles. Kui seda harukordset pretsedenti, mille te loote – seitse usaldushääletust päevas –, tulevikus kasutatakse teie vastu, siis palun mitte ühtegi pretensiooni esitada. Palun seda väga hoolikalt meeles hoida. Te loote praegu väga erilise pretsedendi. Ja ka tehnilised asjaolud ei toeta seda. Isegi teie enda jaoks ei toeta tehnilised asjaolud enamikul juhtudel siin sellise liigutuse tegemist. Nii et ise korraldate endale tuleviku Riigikogu asjaajamist.
11:23 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Riina Solman, palun!
11:23 Riina Solman
Aitäh, austatud Riigikogu esimees! Neeme tänav 50 [majas elavaid] piirivalvureid, kes on lojaalselt Eesti riiki teeninud, ähvardab kohe jaanijärgselt kodudest väljaviskamine. See on ainukene legaalne instrument pärida aru peaministrilt ja ministritelt, mis nende saatusest saab, ja te võtate selle minult praegu ära. Kuidas see saab olla kooskõlas, kui ma sügisel tulen küsima selle kohta, kui nemad on juba kodudest välja aetud? Kuidas te selle lahendaksite?
11:23 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Te saate esitada kirjaliku küsimuse, aga arupärimise saate esitada saalist järgmisel Riigikogu istungil, ja ma luban teile, et need istungid tulevad. Kalle Grünthal, palun! Küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
11:23 Kalle Grünthal
Aitäh! Juhatus on vastu võtnud otsuse. Nüüd on küsimus selles, et te ei saa sellist asja enne hääletusele panna, kui dokument ei ole avalik. Sellele viitab Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse § 1581. Tuletan meelde, et see peab olema avalik. Me tahame näha, kas te olete ka tegelikult selle vastu võtnud. Seda esiteks. Teiseks tahaks näha, kas see on ka allkirjastatud. Sest kohtuotsus võib olla valmis kirjutatud, aga kui kohtunikud pole sellele alla kirjutanud, siis see kohtuotsus ei ole jõustunud. Nii et enne, kui te hakkate siin midagi hääletusele panema, paluks teha see dokument, millega te otsuse vormistasite, avalikuks.
11:24 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, Kalle Grünthal! Ma just selgitasin teile juhatuse otsust. Juhatuse otsus on Riigikogu liikmetele ette kantud. Nii. Helir-Valdor Seeder, palun! Sõnavõtt kohapealt.
11:24 Helir-Valdor Seeder
Aitäh! Ma palun enne hääletust kohaloleku kontrolli.
11:24 Esimees Lauri Hussar
Nii. Palun, head Riigikogu liikmed, kohaloleku kontroll! Vabandust! Kutsung. Vabandust! Tühistan kohaloleku kontrolli. Saalikutsung kaks minutit.
Head kolleegid, saalikutsung on kõlanud. Järgnevalt ma panen hääletusele juhatuse liikmete Lauri Hussari … Vabandust! Kohaloleku kontroll. Veel kord: vabandust! Head Riigikogu liikmed, kohaloleku kontroll!
11:27 Kohaloleku kontroll
11:27 Esimees Lauri Hussar
Kohal on 56 Riigikogu liiget, puudub 45.
Järgnevalt, head Riigikogu liikmed, panen hääletusele juhatuse liikmete Lauri Hussari ja Toomas Kivimägi ettepaneku lõpetada Riigikogu 19. juuni istungil … (Hääled saalist.) Siim Pohlak, palun sõnavõtt registreerida eelnevalt siis! Palun! Siim Pohlak, palun!
11:27 Siim Pohlak
Jaa. Palun EKRE fraktsiooni nimel, lugupeetud juhataja, anda 10 minutit vaheaega.
11:27 Esimees Lauri Hussar
Kümme minutit vaheaega, palun!
V a h e a e g
11:38 Esimees Lauri Hussar
Austatud Riigikogu! Vaheaeg on lõppenud ja järgnevalt asume hääletuse juurde.
Panen hääletusele juhatuse liikmete Lauri Hussari ja Toomas Kivimägi ettepaneku lõpetada Riigikogu 19. juuni istungil eelnõude ja arupärimiste üleandmine. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
11:38 Hääletustulemused
11:39 Esimees Lauri Hussar
Ettepaneku poolt on 54 Riigikogu liiget, vastuolijaid ega erapooletuid ei ole. Ettepanek leidis toetust. Eelnõude ja arupärimiste üleandmine tänasel istungil on lõppenud.
Head Riigikogu liikmed! Olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud ühe umbusaldusavalduse, neli eelnõu ja kaheksa arupärimist. Juhatus otsustab nende edasise menetlemise vastavalt Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusele.