09:58 Istungi rakendamine
10:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Tere hommikust, head kolleegid! Alustame Riigikogu täiskogu neljapäevast istungit. Esmalt, nagu ikka, kohaloleku kontroll, palun!
10:00 Kohaloleku kontroll
10:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Kohalolijaks registreerus 74 Riigikogu liiget, puudub 27.
Järgnevalt eelnõude ja arupärimiste üleandmine. Martin Helme, palun!
10:01 Martin Helme
Aitäh, lugupeetud asespiiker! Head kolleegid! Tere, töist hommikut kõigile! Ühe hääletuse eel, vastu hommikut oli moment, kus ma mainisin, et meil siin Riigikogu XV koosseisus liiguvad eelnõud kaelamurdva kiirusega ja toimetatakse liiga kiiresti, mistõttu on meil seadusloome kvaliteediga, nagu on. Mõistetamatult surutakse neid eelnõusid meile, mõistetamatult seotakse neid veel lisaks sellele usaldus[hääletuse]ga. Mõistagi peame me siin opositsioonis natukene rahustama seda kaelamurdvat kiirust. Aga et kõik nüüd täpselt aru saaks – täpselt aru saaks –, mille pärast sõda käib, siis ma toon kahe meie fraktsiooni liikme, enda ja Varro Vooglaiu nimel siia arupärimise regionaalminister Madis Kallasele. Arupärimise pealkiri on "Abielu mõiste muutmisest perekonnaseaduses".
Lugupeetud minister! Reformierakonna, Eesti 200 ja SDE koalitsioonileping näeb ette homoabielu legaliseerimist perekonnaseaduse muutmise teel. Teadaolevalt on kavas muuta seadust nii, et edaspidi saavad abielluda ka kaks samast soost isikut, samuti kavatsetakse vastu võtta kooseluseaduse rakendusaktid. See on loomulikult sigadus, aga see on ka ühiskonna lõhkumine, see on põhiseadusvastane, Eesti iibele halvasti mõjuv ja eesti rahvast välja suretav. Ühesõnaga, kõik halb, mis on. Me tahaksime teada, kuidas kogu see kompott mõjutab regionaalminister Madis Kallase [vastutus]valdkonda.
10:03 Aseesimees Toomas Kivimägi
Suur tänu ettekandjale avameelsuse eest! Urmas Reinsalu, palun!
10:03 Urmas Reinsalu
Austatud rahvaesindus! Enne valimisi me arutasime valitsuskabinetis Nursipalu küsimust. Kaitseminister vastavalt neile aruteludele esitas muudatusettepanekud Nursipalu harjutusväljaku probleemi lahendamiseks. Ja korraga, nagu välk selgest taevast, kaks päeva hiljem, Reformierakond ütles, et võetakse tagasi need ettepanekud, mis kaitseminister tegi. See tegi mind täiesti nõutuks. Nüüd, pärast valimisi on Eesti Ekspressis kirjutatud, et peaministri parteid ja peaministrit juhiti julgeoleku küsimustes julgeolekukriisi ajal hoopis väljastpoolt. Tegelikult nende aktsioonide autoriks oli hoopis SALK, kes koordineeris valimistel kolme ühtse löögirusikana tegutsevat praeguseks valitsuse moodustanud parteid. Kui selline koordineerimine leidis aset enne valimisi, siis terve mõistus eeldab, et selline koordinatsioon, nii-öelda ahju alt vaba põhiseadusliku valitsuse suunamine ja poliitika kujundamine leiab aset ka peale valimisi.
Eesti avalikkusel on õigus teada, kuidas teostub Eesti riigis demokraatlik protsess, kuidas teostub Eesti riigis valitsemisprotsess. Kes mida mõjutab, kas Eesti riigi seest, kas Eesti riigist väljas? Millist tehnoloogiat rakendatakse selleks, et võimu saada ja negatiivseid kampaaniaid teha?
Need küsimused, eriti, mis puudutab infotehnoloogia ja moodsate sotsiaalteaduslike meetodite kasutamist, ei ole ainuomased Eestile. Neid küsimusi on näiteks seoses Ameerika presidendivalimistega uurinud Ameerika Ühendriikide Kongressi erikomisjon. Neid on uurinud Suurbritannia parlament seoses Cambridge Analytica juhtumiga. Isamaa fraktsiooni ettepanek on moodustada Riigikogu uurimiskomisjon mõttekoja SALK poolt valimiste mõjutamisega seotud asjaolude uurimiseks. Vähim, mida Eesti demokraatia selles olukorras vajab, on tõde ja läbipaistvus. Aitäh teile!
10:06 Aseesimees Toomas Kivimägi
Kert Kingo, palun!
10:06 Kert Kingo
Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Annan enda ja kahe kolleegi, Mart Helme ja Rene Koka nimel majandus‑ ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalole üle arupärimise maksupaketi terviklike mõjude kohta.
Koalitsioonilepingus sätestatud maksumuudatuste kiirustades läbisurumine võib olla väga kahjulik majandusele. Käibemaksu tõstmine 10% võrra vähendab tarbimist, sest kõrgem hind sunnib tarbijaid vähem kulutama. See võib mõjutada negatiivselt ettevõtteid, kellel on juba raske majanduslik olukord. Turismisektori jaoks on käibemaksuerandi kaotamine veelgi hullem. See sektor on üks neist, mis on kõige enam kannatanud COVID-19 pandeemia tõttu, ning selline muudatus võib tekitada veelgi rohkem raskusi ja takistada sektori taastumist. Lisaks võib eraisikute tulumaksu tõus põhjustada ka negatiivseid tagajärgi majandusele, sest inimesed hakkavad kulutama vähem ja see võib vähendada majandusaktiivsust. Kui valitsus soovib selliseid olulisi maksureforme teha, tuleks seda teha hoolikalt ja põhjalikult läbi mõeldes. Kiirustades võib tekkida olukord, kus ei arvestata kõigi võimalike kaasnevate tagajärgedega, seetõttu võivad need muudatused olla kahjulikud ettevõtetele ja inimeste toimetulekule. Eksisteerib reaalne oht, et maksutõus vähendab majanduse aktiivsust ja toob kaasa eelarvelaekumiste vähenemise.
Seetõttu on meil ministrile viis küsimust. Näiteks, milline on mõju teie juhitavale valdkonnale, mis tuleneb turismisektori konkurentsivõime olulisest kahjustamisest? Või siis, milliseid meetmeid kavandate, et leevendada maksupaketi negatiivseid mõjusid oma juhitavas valdkonnas? Või siis, milliste huvirühmadega olete konsulteerinud enne nende reformide tegemist? Aitäh!
10:08 Aseesimees Toomas Kivimägi
Henn Põlluaas, palun!
10:08 Henn Põlluaas
Sügavalt ja väga austatud aseesimees! Sama sügavalt ja väga austatud head kolleegid Riigikogu liikmed, rahvaesindajad! Mul on au ja privileeg olla täna siin puldis ja esindada ilmselt tuhandeid‑tuhandeid Eesti inimesi. Mul on käes tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu ja see puudutab ametnikule, töötajale või juriidilise isiku juhtimis- või kontrollorgani liikmele makstavat hüvitist seoses isikliku sõiduauto kasutamisega teenistustöö või ametiülesannete täitmisel.
Me teame, et see on aastaid-aastaid olnud väga levinud viis. Kõik firmad, kõik ettevõtted, ka riigiasutused, ei pea ju alati ostma autot, vaid inimesed kasutavad meeleldi enda isiklikku sõiduautot, kui on võimalus kompenseerida neid kulusid, mida auto kasutamine tööülesannete tarvis kaasa toob. Kui senini – see on juba, ma ei tea, kümneid-kümneid aastaid – on olnud see hüvitise piirmäär 30 senti kilomeetri kohta ja 335 eurot kalendrikuus, siis eelnõuga seda muudetakse, viiakse elukallidusega vastavusse, ja siis hakkab see olema 43 senti kilomeetri kohta, kuid mitte rohkem kui 400 eurot kalendrikuus iga hüvitist …
10:11 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aeg!
10:11 Henn Põlluaas
… maksva tööandja kohta. Nii et ma loodan, et me saame selles ajale [jalgu] jäänud asjas edasi.
10:11 Aseesimees Toomas Kivimägi
Tänan kena pöördumise [eest] nii saali kui ka juhataja poole. Rene Kokk, palun!
10:11 Rene Kokk
Aitäh, austatud aseesimees! Head kolleegid! Mina olen siin üle andmas arupärimist regionaalminister Madis Kallasele. Ma pean tunnistama, kohtumiste [põhjal] regionaalministriga, et ta on üks praeguse valitsuse sümpaatsemaid ministreid, ja ma olen lootusrikas, et talle tegelikult ka läheb tema vastutusala korda. Igal juhul nendest kohtumistest, mis on olnud, võib aru saada, et ta tegelikult ka mõtleb selle peale, kuidas asju võiks paremini teha. Mulle küll tundub, et tal väga suurt tuge valitsuse teistelt liikmetelt ei ole, aga loodame siiski, et ta suudab enda valdkonna eest seista.
Arupärimise sisu on riigi infra alarahastamise teemad. Olen neid arupärimisi sisse andnud ka teistele ministritele. Nagu ma olen ka varem öelnud, siis valitsus on kollegiaalne organ ja otsuseid võetakse vastu koos. Ja ma eeldan, et ka teised ministrid on oma vastutusala raames kursis sellega, mida üks või teine otsus, mis valitsus vastu võtab, endaga kaasa toob. Aga konkreetne arupärimine puudutab teetaristu rahastust, selle ehitust, ka küsimusi selle kohta, miks lõpetatakse Suure väina püsiühenduse planeerimine ja eriplaneering.
Kuna teetaristu on väga oluline ja regionaalministril on väga suur kohustus seista selle eest, et meie riigis oleks võimalik liikuda kõikvõimalikes punktides nii maal kui ka linnas, anname me – siinviibija, mina, Rene Kokk ja Riigikogu liige Siim Pohlak – sellest tulenevalt üle arupärimise, milles on kolm küsimust. Eks me siis saame arutada, kui minister tuleb vastama. Aitäh!
10:14 Aseesimees Toomas Kivimägi
Ants Frosch, palun!
10:14 Ants Frosch
Tervist, juhataja! Head kolleegid! See, mis nüüd järgneb, on juhus. See on kokkusattumus. Sest arupärimise teema on täpselt sama mis minu eelkõnelejal Rene Kokal. Ja adressaatki on suhteliselt ontlik. Adressaat on Kalle Laanet, justiitsminister. Ja tähtis on see veel teisel põhjusel: Kalle Laanet on saarlane. Tõepoolest, selles arupärimises on juttu ka Suure väina püsiühenduse ja selle toimimiseks vajaliku taristu eriplaneeringu ja keskkonnamõju strateegilise hindamise lõpetamine ning püsiühenduse kõrvaletõstmine – see võimalus jäetakse täiesti kõrvale.
Loomulikult on justiitsministril üle terve Eesti kohtud hallata. Teetaristu peab viima teda Kagu‑Eestisse, saartele, Ida-Virumaale. Eestil on vangimajasid Virumaal, Ida-Virumaal, Tallinna ümbruses. Kõik nad vajavad toimetamist ja sellega seoses on infrastruktuuril täiesti selge mõju ka justiitsministri valitsemisalale. Meil on siin kolm väga konkreetset küsimust. Esiteks, millised on teie hinnangul infrastruktuuri alarahastamise mõjud teie vastutusvaldkonnale järgnevatel aastatel? Teiseks, milliseid meetmeid kavandate, et leevendada infrastruktuuri alarahastamise negatiivseid mõjusid oma juhitavale valdkonnale? Kolmandaks, milliste huvirühmadega olete konsulteerinud enne valitsuse otsust vähendada infrastruktuuri rahastamist? Arupärimise esitavad Ants Frosch ja …
10:16 Aseesimees Toomas Kivimägi
Martin Helme, palun!
10:16 Martin Helme
Aitäh, hea juhataja! Head kolleegid! Ameerika keeles on selline väljend, et varajane linnukene saab ussikese. Me oleme siin väga varajased olnud, aga nüüd on juba pool päeva kulunud. Siiski, veel enne kui me läheme suvepuhkusele, on üks arupärimine üle anda kaitseminister Hanno Pevkurile. Ja tunnistan täitsa ausalt, et tahaks kuulda kõigi ministrite seisukohti abielu mõiste muutmise kohta nende valdkonnas. On oluline märkida, et Ühiskonnauuringute Instituudi tellitud ja Norstati tehtud hiljutisest küsitlusest selgub, et 52% vastajatest ei toeta perekonnaseaduses abielu mõiste juures sõnade "mehe" ja "naise" asendamist sõnadega "kahe füüsilise isiku", seda toetab aga 40%. No kui on veel vaja mõnda väga ilusat illustratsiooni sellest, kui selgelt lõhestab taoline radikaalne äärmuslik agenda ühiskonda, siis need protsendid minu meelest karjuvad meile näkku. Siit tuleb siiski ka järeldada, et kui meid üldse huvitab demokraatia, mis siiski on ju enamuse tahte valitsemine – seda ju heidab koalitsioon meile kogu aeg ette, et vähemus ei saa ruulida enamuse üle, ikkagi enamus peaks ruulima selles küsimuses –, siis ei saa niimoodi, et enamus ei taha seda homovärki, aga vähemus [rullib] meist üle. Nii et need need küsimused on. Hanno Pevkur on adressaat. Eks me siis sügisel arutame.
10:19 Aseesimees Toomas Kivimägi
Jaak Valge, palun!
10:19 Jaak Valge
Lugupeetud eesistuja! Head kolleegid! Eks me kõik saame aru, et arupärimiste massiline esitamine sellises vormis on põhjustatud valitsuskoalitsiooni ootamatust käitumisest, ootamatust poliitilisest käitumisest, ja tegelikult eelkõige sellest, et valijatele ootamatult ja ilmselgelt enamuse kodanikutahte vastaselt on hakatud tegelema ühiskonnas sellise fundamentaalse muudatuse läbisurumisega, nagu on abielu mõiste muutmine. Juhul, kui seda tõepoolest üritada teha, siis peaksid algatajad tegema seda ausameelselt ja laskma ühiskonnal endal referendumil selle üle otsustada.
See arupärimine tababki siin kohe naelapea pihta. Selle arupärimise oleme allkirjastanud mina ja minu kolleeg Henn Põlluaas ning see on adresseeritud ühele selle valitsuse mõistlikumale ministrile, Madis Kallasele. Minu hea fraktsioonikaaslane Rene Kokk teda niimoodi nimetas. Mina teda ennast nii lähedalt ei tunne, aga mul ei ole alust kahelda minu fraktsioonikaaslase iseloomustuses. Nagu öeldud, see arupärimine tabab naelapea pihta. Siin on kolm küsimust ministrile. Ega ma ei jõua neid kõiki [ette lugeda]. Lihtsalt nimetan kolmanda küsimuse: milliste huvirühmadega olete konsulteerinud abielu mõiste muutmise seadustamise asjus? Aitäh!
10:21 Aseesimees Toomas Kivimägi
Hea kolleeg, siin on parandus. 15. mai lausa. 12 asemele 15, ja mai, aga vahepeal on juuni saanud.
10:21 Jaak Valge
See on teist kena. Suur tänu! Suur tänu, et te lubate selle ära parandada!
10:21 Aseesimees Toomas Kivimägi
No loomulikult.
10:22 Jaak Valge
Aitäh! Kas ma tõmban maha ja kirjutan uue kuupäeva?
10:22 Jaak Valge
Kas ma tõmban ainult kuu maha või tõmban ka kuupäeva maha?
10:22 Aseesimees Toomas Kivimägi
See on sinu valik. Aga tõmba kõik maha ja kirjuta 15. juuni 2023. Sealt hakkab ju tähtaeg tiksuma.
Varro Vooglaid, palun!
10:22 Varro Vooglaid
Lugupeetud istungi juhataja! Austatud kolleegid! Mina tahtsin kõigepealt avaldada oma nördimust. Selle pärast, et sageli ei ole meil siin mitte ainult piiratud eelnõude ja arupärimiste üleandmise võimalust, selle õiguse teostamist, vaid on ka lükatud täiesti meelevaldselt arupärimisi tagasi ilma igasuguse mõistusliku põhjuseta. Näiteks on Lauri Hussar lükanud tagasi ühe minu väga sisulise, reaalselt sisulise, sada protsenti korrektselt tehtud arupärimise, põhjendusega, et arupärimist ei saa esitada siis, kui Riigikogu liige soovib saada teavet asjade seisu kohta mingis küsimuses või faktilise olukorra kirjeldust. No absoluutselt kohatu põhjendus. Selle tõttu ma tahan anda sellesama arupärimise veidi kohendatud kujul, aga sisuliselt samas vormis uuesti üle. Arupärimine on suunatud proua Signe Riisalole, kes on sotsiaalkaitseminister, ja see puudutab laste eluõiguse sünnieelse kaitsmise vajadust.
Ja kuulake nüüd ise neid küsimusi, mis me oleme sõnastanud. Kas see vastab sellele põhjendusele, mida Lauri Hussar mulle esitas? Esiteks: mida kavatseb Vabariigi Valitsus või Sotsiaalministeerium selle asutusena teha, et tagada veel sündimata laste õigus elule kõigi teiste inimestega võrdsetel alustel, nagu põhiseadus seda nõuab? Teiseks: miks ei ole Vabariigi Valitsus või Sotsiaalministeerium selle asutusena siiani teinud selles osas suuremaid pingutusi? Kolmandaks: kas Sotsiaalministeerium on kunagi korraldanud ühegi avaliku arvamuse suunamise kampaania, milles kutsutakse inimesi üles austama veel sündimata laste elu ja hoiduma nende elu hävitamisest? Kui ei ole, siis miks? Peame silmas, et riigil on reaalne kohustus tagada sündimata laste eluõiguse tõhus kaitse? Neljandaks: kas Sotsiaalministeerium kaalub avaliku arvamuse kampaaniate korraldamist, mis lähtuks eesmärgist kaitsta veel sündimata laste elu? Kui jah, siis millises vormis ja millal on kavas selliseid kampaaniaid korraldada? Viies küsimus on veel, aga ma lihtsalt tahan veel kord osutada, nagu te kõik kuulsite ja saite praegu veenduda, et see põhjendus, millega lükati arupärimine tagasi, oli täiesti asjakohatu, sellepärast et tegemist on reaalselt sisulise arupärimisega. Ma annan selle nüüd uuesti menetlusse, lootuses, et seda seekord koheldakse õiglaselt. Aitäh!
10:24 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh! Leo Kunnas, palun!
10:25 Leo Kunnas
Austatud istungi juhataja! Head kolleegid! Tublid ametnikud, kes on siin öö läbi pidanud tööd tegema! Esitan kolleegide Alar Lanemani, Anti Poolametsa ja enda nimel käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu, millega käibemaksu alandatakse 18,6%-ni.
Kuna kordamine on tarkuse ema, siis ma kordan mõned põhilised asjad üle. Miks makse üldse tõstetakse? Seetõttu, et majandus langeb. Miks majandus langeb? Mis on selle põhiline põhjus? Vähene või puudulik reageerimine – või kui soovite, reageerimatus – energiakriisile. Mis põhjustas energiakriisi? Loomulikult Ukraina sõjal oli sellele mõju, aga reageerimatus. Meie naaberriigid, ma ei pea silmas Venemaad, reageerisid siin ettevõtluse toetamise ja mitmete muude meetmetega ja neil pole ka säärast langust. Ja loomulikult raha on ju puudu, kui majandus langeb ja makse ei tule. Minu hinnangul umbes üks kolmandik sellest puudujäägist, mida kavatsetakse koguda, läheb sinna. Ja teine kolmandik läheb niinimetatud maksuküüru tasandamiseks. Ja kõigest üks kolmandik läheb riigikaitse ja muude pakiliste vajaduste rahuldamiseks. See on ju tõelisus.
Loomulikult ma olen siin esitanud küsimusi ka selle kohta, mis on ministrite ja valitsusliikmete hinnang, kuhu see raha läheb. Kuna ma ei ole neilt vastust saanud, siis ma olen lihtsalt teinud ise selle loogilise oletuse, mille ma siin veel kord välja tõin. Aitäh!
10:27 Aseesimees Toomas Kivimägi
Arvo Aller, palun!
10:27 Arvo Aller
Tervist, lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid, viimased vaprad, kes veel saalis on! Kahjuks pole suuri töötegijaid, koalitsioonierakondade esindajaid siin, välja arvatud istungi juhataja. Aga siin selle pika tööpäeva lõpu poole ja vahetult enne istungivaba aja tulekut, et meil ei tekiks tööpuudust sügise poole, tulen siia tulumaksuseaduse muutmise eelnõuga. Täna või eile öösel oli meil siin veel arutelu, me muutsime kohalikele omavalitsustele [minevat] tulumaksu[osa]. Me tahame suurendada kohalikele omavalitsustele makstavat tulumaksu määra, et sellega tagada omavalitsuste jätkusuutlikkus, nende toimetulek ja inimeste heaolu. Sellest lähtuvalt oleme teinud ettepaneku tulumaksuseaduse muutmise algatamiseks. Ja et need asjad kehtima hakkaksid, 1. jaanuariks 2024 vist ei jõua, sest selleks, et maksuseadused hakkaksid kehtima õigeaegselt, on vaja kuus kuud ette teada. Aga noh, vastavalt menetlusprotsessile võib see hakata ka hiljem kehtima. Sellest tulenevalt on see ettepanek. Me ei muuda teisi maksumäärasid, mis on 10%, 14% ja 7%, ning lähtuvalt olukorrast soovime, et alustatakse menetlemist. Aitäh!
10:29 Aseesimees Toomas Kivimägi
Kalle Grünthal, palun!
10:30 Kalle Grünthal
Head kolleegid! Kalle Grünthal ja Ants Frosch soovivad esitada arupärimise käibemaksu tõusu kohta. Asi selles, et tegelikult see, mis siin Riigikogus toimub seaduseelnõude menetlemisel, ei ole menetlemine, see on naljanumber. Ma toon väga lihtsa näite praegu. Käibemaksu tõusu pärast 9%‑lt 22%‑le avaldas hotellide ja majutusasutuste liit tõsist protesti, et nad ei saa selle asjaga hakkama ja toimub selle sektori hääbumine. Selleks, et olukorda päästa, tellisid nad uuringu, küsides ka Rahandusministeeriumilt, kas see on võimalik, ja sealt öeldi, et jah, see on võimalik. Kui see uuring oli valmis saanud ja seda avalikult tutvustati, siis saadeti see ka kõigile Riigikogu liikmetele. Rahanduskomisjoni juht Annely Akkermann sai selle samuti. Aga kuhu see uuring ei jõudnud? See ei jõudnud rahanduskomisjoni. Ja kui ma kolmel korral [selle kohta küsisin] ja selgus, et seda uuringut ei ole ikka kaasatud sellesse protsessi, siis võtsin uuesti ühendust hotellide ja majutusasutuste liiduga, et nad saadaksid selle otse komisjoni ja teavitaksid ka komisjoni, et selline asi tuli. See näitab tegelikult seda, et sisulist arutelu ei toimu, ettevõtjaid ei kaasata. Ja see on väga halb. Seetõttu esitame me käibemaksu tõusu kohta arupärimise siseminister Läänemetsale, et saada teada, kas sellised jamad toimuvad ka nende sektoris. Aitäh!
10:32 Aseesimees Toomas Kivimägi
Head kolleegid! Olen praeguseks hetkeks Riigikogu juhatuse nimel võtnud vastu eelnõusid ja arupärimisi 30 minutit. Riigikogu esimees Lauri Hussar on kokku kutsunud Riigikogu juhatuse erakorralise istungi. Juhataja vaheaeg kümme minutit.
V a h e a e g
10:42 Aseesimees Toomas Kivimägi
Head kolleegid! Vaheaeg on lõppenud. Jätkame täiskogu istungit. Informeerin teid, et juhatus arutas hetk tagasi lõppenud istungil ettepanekut lõpetada tänasel, 15. juuni täiskogu istungil eelnõude ja arupärimiste üleandmine. Tagamaks põhiseaduse §-s 65 fikseeritud Riigikogu ülesannete täitmine, tagamaks käesoleva nädala 12. juunil Riigikogu kinnitatud päevakorra menetlemine, tegid juhatuse liikmed Lauri Hussar ja Toomas Kivimägi tegid ettepaneku lõpetada tänasel istungil, 15. juunil eelnõude ja arupärimiste üleandmine, et Riigikogul oleks võimalik täita oma teisi põhiseadusest tulenevaid ülesandeid. Juhatuse liige Jüri Ratas ei nõustunud ettepanekuga ja jäi oma 15., 16. ja 22. mail ning 12., 13. ja 14. juunil esitatud seisukohtade juurde. Aga Toomas Kivimägi ja Lauri Hussari argumendid on täpselt samad, mis olid, ja mis on fikseeritud teisipäevase Riigikogu täiskogu istungi stenogrammis. Ka Jüri Ratase seisukohad on täpselt samad.
Kuna juhatus konsensust ei saavutanud, soovivad juhatuse liikmed Lauri Hussar ja Toomas Kivimägi panna selle küsimuse Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse § 16 lõike 4 alusel Riigikogu täiskogus päevakorraväliselt hääletusele. Hääletusele pannakse ettepanek lõpetada tänasel, 15. juuni täiskogu istungil eelnõude ja arupärimiste üleandmine.
Mõned protseduurilised küsimused. Kert Kingo, palun!
10:44 Kert Kingo
Tänan! Ma sooviksin teada, kas teil tegelikult ka mingi arutelu toimus või te lihtsalt vormistasite selle eilse paberi ümber, panite uue kuupäeva ja allkirjad alla.
10:44 Aseesimees Toomas Kivimägi
Ikka toimus arutelu. Et olla väga täpne, siis [ütlen, et] Jüri Ratas osales juhatuse istungil telefoni teel, aga me olime kõik ühes inforuumis. Tanel Kiik, palun!
10:44 Tanel Kiik
Tere hommikust, austatud Riigikogu aseesimees! Head kolleegid! Ma tahaksin teada, kuidas see protseduur teie hinnangul, Riigikogu juhatuse hinnangul edaspidi siis käima hakkab. Kui näiteks algab istung ja pannakse sisse paar-kolmkümmend soovi arupärimisi ja eelnõusid üle anda, siis sellega see teie sätestatud ajalimiit saab igal juhul täis. Aga kui on näiteks mõni koalitsioonisaadik, mõni komisjoni esindaja, võib-olla ka opositsioonisaadik – meil on siin kõik võrdsed –, kes tahab tegelikult mingit sisulist eelnõu või arupärimist üle anda, näiteks mille on komisjon algatanud või milles on kokku lepitud, olgu mingi otsuse eelnõu või avaldus, siis kuidas ta üldse löögile saab? Kas ta peab olema niivõrd kindel ja veendunud, et ta kohe alguses on valmis seda nuppu vajutama, sest siis ta jõuab selle paarikümne esimese õnneliku sekka, kellel see ajaline limiit seda võimaldab?
Või kuidas te tagate selle, et te praeguse praktikaga ei tekita olukorda, kus näiteks kõige kiiremal saadikuteplokil või fraktsioonil võimalik tekitada olukord, kus ülejäänud fraktsioonid näiteks ei saagi ühtegi eelnõu ega arupärimist üle anda? See on täiesti reaalne situatsioon, mis võib meil juhtuda.
10:45 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Esmalt ütlen, et ma võtan need protseduurilised küsimused, mis on üleval, rohkem ei võta. Küsimus on sisukas ja asjakohane. Tõepoolest, me seda ei ole arutanud. Aga veel kord: juhatus on need otsused teinud ju siiamaani iga kord ühe konkreetse täiskogu istungi kohta. Selles mõttes ei ole see määr kuskile kivisse raiutud, nii et kindlasti võib see teatud juhtudel olla ka pikem kui 30 minutit. Me ei ole seda öelnud, et homsel või järgmise nädala täiskogu istungitel, kui need oleksid korralised, oleks see aeg sarnaselt määratud. Jah, ma möönan, et sellega võib probleeme tekkida, aga me kindlasti leiame lahenduse, sellepärast et juhatuse pädevus on seda otsustada.
Henn Põlluaas, palun!
10:46 Henn Põlluaas
Aitäh! Kõigepealt loomulikult protesteerin järjekordse Riigikogu liikmete õigustest üle sõitmise pärast. Aga ma tahaks küsida seda. Te ütlesite, et te lõpetate eelnõude ja arupärimiste üleandmise, mis on vaieldamatult Riigikogu liikme töö, selleks et minna teiste teemade juurde. Ma tahaksin teada, mis on siis jäänud tegemata koalitsioonil või üleüldse siin Riigikogus seetõttu, miks te teete selliseid valikuid ega lase esitada arupärimisi ja eelnõusid. Noh, minu silmis on kõik see töö, mis me siin teeme, võrdne. Ei saa öelda, et teised küsimused oleksid olulisemad ja tähtsamad. Ma tahaksin küsida seda: kas te mingi hetk näiteks kavatsete panna ka hääletusele selle, et katkestame teiste teemade ja küsimuste arutelu ja läbirääkimised siin selleks, et naasta arupärimiste ja eelnõude üleandmise juurde? See oleks demokraatlik ja aus, sellisel juhul oleks hundid ja lambad ja kõik terved. Aitäh!
10:47 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Põhiseaduse § 65 loetleb 16 erinevat ülesannet, mis Riigikogul on. Teiseks, kui me võtame selle täiskogu päevakorra, siis mis on jäänud tegemata? Enamus on jäänud tegemata, sealhulgas teie, opositsiooni poolt – vabandage, et seda sõna kasutan! – esitatud eelnõud, mis on tulemas. Need on jäänud tegemata. Vastamata on ka terve hulk arupärimisi, kümneid. Nii et see kõik on jäänud tegemata. Riigikogu istungi juhataja ja juhatuse ülesanne on leida tasakaal erinevate ülesannete ja kohustuste täitmise vahel.
Anti Poolamets, palun!
10:48 Anti Poolamets
Lugupeetud esimees! Lugupeetud saadikud, kes te just olete siia tulnud suuremal hulgal! Ma tahtsin siin ühe meedias kulutulena [levinud] libauudise ümber lükata. Martin Helme olevat tahtnud öösel lugupeetud härra Kivimäge aknast välja visata. Kuna ma istun täpselt siin, kus seda häält tehti, siis saan kinnitada, et Martin Helme lubas viisakuse aknast välja visata, mitte härra Kivimäge. Kui sealt kaugelt ei kuulda või stenogramm ei kuule nii kaugele, siis see ei ole vabandus, et libauudist levitada. Paraku ei ole ka põhjust siin Kivimäe ees vabandada, sest ma arvan, et ta ise kuulis seda ka õigesti.
10:49 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Ma siiralt tänan, mul läks palju kergemaks. Siim Pohlak, palun!
10:49 Siim Pohlak
Aitäh, lugupeetud juhataja! Jah, ma olen nüüd küll väga kurb, et ma ei saa … Mu nimi on esimene seal arupärimiste ja eelnõude üleandmiseks. Eile, kui peretoetuste eelnõu sai menetletud, siis mul tuli inspiratsioon peale ja ma öösel, sel ajal, kui siin tööd tehti, vorpisin ühe arupärimise valmis. See on väga sisuline ja ma arvan, et peaministril oleks väga hea meel seda saada. Pakun kompromissi, seal ikkagi neli ainult ongi veel, kes tahavad üle anda oma asju. Siis ei peaks üldse sellist vägivaldselt hääletust siin tegema. Äkki võtaks need ära ja läheks siis asja juurde?
10:49 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Ma kunagi ühe korra olen sellise kompromissi pakkunud, et võtta need, mis on jäänud, ja seejärel lõpetada, aga see ei leidnud juhatuse liikmete seas toetust. Seal oli küll kaks osapoolt, eks ju, aga üks juhatuse liige sellega nõus ei olnud. Seekord ei ole mul kohe kindlasti voli juhatuse langetatud otsust muuta.
Head kolleegid, asume hääletuse juurde. Aga Helir-Valdor Seeder, palun!
10:50 Helir-Valdor Seeder
Jaa, aitäh! Ma palun 10 minutit vaheaega enne hääletust.
10:50 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh! Vaheaeg 10 minutit.
V a h e a e g
11:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Head kolleegid, vaheaeg on lõppenud. Panen hääletusele juhatuse liikmete Lauri Hussari ja Toomas Kivimägi ettepaneku lõpetada tänasel, 15. juuni 2023. aasta täiskogu istungil eelnõude ja arupärimiste üleandmine. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
11:00 Hääletustulemused
11:01 Aseesimees Toomas Kivimägi
Selle ettepaneku poolt oli 53 Riigikogu liiget, vastu 1 ja erapooletuid 1. Ettepanek leidis toetust. Eelnõude ja arupärimiste üleandmine tänasel istungil on lõppenud.
Head kolleegid! Nüüd teated. Täna pärast täiskogu istungi lõppu toimub siin istungisaalis ajakirjandusvabaduse kaitse toetusrühma moodustamise koosolek, kokkukutsuja Riina Solman.