Ma arvan, et see ettekanne on põnev ja ei ole ka hull. Ma vaatan, et see saal jäi tühjemaks. Ma loodan, et ma kuidagi ära ei hirmutanud. Tänan, kes te siia jäite kuulama! Loodan, et ka palju põnevaid küsimusi esitatakse. Ei olnud hästi kuulda vist, ma vaatan. Nüüd on? Okei. Tänan! Heakene küll. Austatud Riigikogu aseesimees! Lugupeetud Riigikogu liikmed! (Liigutab mikrofone.) Nii, proovime nüüd. Üks, kaks. Tänan!
Vastavalt Finantsinspektsiooni seadusele esitasime inspektsiooni aastaaruande Riigikogule. Kuna olete Riigikogu uus koosseis, XV koosseis, siis alustuseks mõni sõna Finantsinspektsioonist. Finantsinspektsiooni seadusejärgne keskne ülesanne on finantsturu stabiilsuse ja usaldusväärsuse tagamine. Seirame, kas meie järelevalve subjektide kontrolliorganisatsioon vastab ärimudelile, kas neil on sobivas koguses ja kvaliteedis kapitali riskide katteks, kuidas finantsteenuseid välja töötatakse, pakutakse, kas finantsvahendajaid omavad ja juhivad seaduse nõuetele vastavad isikud. Samuti lahendame kriise ja otsustame trahve üleastumiste eest. Finantsinspektsioon ei ole kuritegusid uuriv uurimisasutus ega üksikvaidlusi lahendav asutus või kohus.
Finantsinspektsiooni juhib neljaliikmeline juhatus. Meil oli eelmise aasta lõpu seisuga 112 töötajat. Eelmisel aastal tegime 201 juhtimisotsust ja 214 haldusotsust. Juhatus andis välja üheksa tegevusluba ning tunnistas kaheksa tegevusluba kehtetuks. Finantsinspektsioon rakendab ülesannete täitmisel üle 700 õigusakti ja juhendi 140 finantsjärelevalve subjekti suhtes. Need 700 [õigusakti] on valdavas enamuses Euroopa Liidu otsekohalduvad õigusaktid. Meie järelevalvatavad omavad või valitsevad vara pea 80 miljardi euro väärtuses.
Finantsinspektsioon ei asu Vabariigi Valitsuse seaduse alusel tegutsevas riigiasutuste süsteemis. Me tegutseme eraldi Finantsinspektsiooni seaduse alusel, muu hulgas selle tõttu, et rahvusvaheliste standardite tõttu oleme sõltumatu asutus. Finantsinspektsiooni sõltumatus on võrreldav keskpankade ja kohtute sõltumatusega. See on ka üks põhjus, miks ma täna siin teie kui seadusandliku võimuharu, seadusandliku kogu ees olen aru andmas. Järgnevalt peatun lähemalt Finantsinspektsiooni kahel suuremal tööalasel teemaplokil 2022. aastal. Seejärel vaatlen riske [aastal] 2023 ja lõpetan motiveeritud ettepanekuga parlamendile luua tarbijate paremaks kaitseks finantsombudsman.
Finantsinspektsiooni tegevust oluliselt mõjutas 24. veebruaril 2022 üsna ootamatult kuumaks kasvanud Ukraina sõda. Sõja ja teiste sügavate kriisiolukordadega heiastub finantsjärelevalvele kole pilt võimalikest riskidest. Näiteks, inimesed lähevad ärevaks ja hakkavad massiliselt raha pangakontodelt välja võtma, jooksutades kinni isegi normaalselt toimiva terve krediidiasutuse. Meie kutsume seda likviidsusriskiks. Näiteks vaenulikud isikud ründavad e-riigi taristut ja finantsvahendajaid selliselt, et vajalikud teenused ühiskonnas jäätuvad. See on küberriski realiseerumine. Näiteks, paariariigid kasutavad ära finantssüsteemi endale vajaliku tehnoloogia ja muu sellise ostmiseks. Järelevalve jaoks tähendab see rahvusvaheliste finantssanktsioonide rikkumist. Näiteks meie enda ärid närbuvad, kuna sanktsioonidest ja muust taolisest tulenevalt ettevõtjad ei saa enam kaubelda seniste partnerite ja piirkondadega ning see viib äride maksejõuetuseni. Finantsinspektsioonile tähendab see krediidiriski realiseerumist ja krediidikvaliteedi halvenemist.
Tegelikkuses Finantsinspektsioon esimese finantsjärelevalveasutusena euroalal kaardistas Ukraina sõjaga seonduvad riskid: küberriski, likviidsusriski ja sanktsioonide täitmise aspektid, ka krediidiriski. Vahetult enne sõja algust suunasime turuosaliste fookuse nende riskide juhtimisele. Peatasime ainsa Vene riskidega oluliselt seotud turuosalise tegevuse, mis lõppes tema tegevusloa kehtetuks tunnistamisega. Peale sõja puhkemist rakendasime vastavalt kriisi- või riskikeskkonnale alguses ülepäevased, hiljem iganädalased ja igakuised kohtumised turuosalistega. Seadsime sisse eriaruandluse ja koostasime regulaarseid seireanalüüse järelevalve kohese sekkumise vajaduse hindamiseks. Täna saame järeldada, et sõjast tingitud riskid said õigeaegselt kaardistatud, mõõdetud ning juhitud koostöös finantssektoriga ja teiste asjaomaste asutustega – juhitud selliselt, et ühiskond ja majandus toimis 2022. aastal tõrgeteta edasi.
Teiseks suuremaks teemaks 2022. aastal oli Eesti rahapesu tõkestamise võimekuse hindamine rahvusvahelise missiooni poolt. Finantsinspektsioon võttis alates 2014. aastast prioriteediks hämara panganduse lõpetamise Eestis. See töö oli väga keerukas. Selle käigus tuli sulgeda kaks panka, palju makseasutusi, tuli kohustada ja keelata. Kindlasti ei meeldinud see gruppidele, kes hämarast pangandusest kõvasti teenisid. Ulatusliku puhastustöö käigus võis juhtuda, et pangad kohtlesid üksikuid kliente moel, mida nad ei olnud sugugi ära teeninud. See kõik pälvis avalikkuse suure tähelepanu ja vastava avaliku arutelu.
Rahvusvahelise tava kohaselt riigid hindavad üksteise võimekust rahapesu tõkestamisel. Eesti kord olla hinnatav jõudis kätte eelmisel aastal. Ühelt poolt olime üsna lühikese ajaga maandanud massiivse rahapesuriski, seda peamiselt finantsjärelevalve poolt finantssektoris. Teiselt poolt oli üsna suure viivitusajaga avalikkuses ilmunud rohkelt informatsiooni, justkui Eestis rahapesu tõkestamisega ei ole hästi. Seega tuli meil omalt poolt hindamiseks väga põhjalikult ette valmistada, läbimõeldult tegutseda, kaasates ka finantssektori.
Eestit eelmisel aastal hinnanud kollektiiv tegi oma tööd äärmise põhjalikkusega. Näiteks, hindamistiimi kohapealsel visiidil Eestis toimus 82 intervjuud. Eesti pool koostas kirjalikele küsimustele vastuseid üle 1000 lehekülje. Hindamise tulemusena valmis käesoleva aasta alguses avaldatud lõppraport. Raporti kohaselt esineb Eestis üksikuid nõrku kohti rahapesu tõkestamise süsteemis, näiteks teatud momendist kriminaalmenetluses ja ka krüptovara valdkonnas. Üldjoontes arvasid hindajad, et Eesti võimekus rahapesu tõkestada on hea, eriti panganduses. Taoline hinnang oli hindaja ja hinnatava hea koostöö ning professionaalse käitumise tulemus.
Jätkates käesoleva, 2023. aastaga, siis mis meid ees ootab? Esiteks, Eesti finantssektori asjaajamine riigiga on üsna digitaalne. Ma ei näe, et pöörduksime sellelt teelt tagasi. E-riik ja e-rahandus tähendab, et olulist tähelepanu tuleb pöörata finantsvahendajate tehnoloogilistele riskidele, et need oleks juhitud ega realiseeruks viisil, mis viib rajalt välja üksiku finantsvahendaja või veelgi hullem, kogu süsteemi tervikuna. Juba praegu on Finantsinspektsioon tehnoloogiliste riskide, täpsemalt IKT-alaste riskide juhina hinnatud partner ja oskusteabekeskus euroalal. Jätkame selle oskusteabe ehitamist ja süvendamist nii iseseisvalt kui ka koostöös teiste asutustega.
Teiseks, eelmise aasta 2. juunil siin parlamendi ees esinedes avaldasin, et 2022. aasta tõsine risk on stagflatsioon, mille puhul kõrgele inflatsioonile lisandub vähe kasvav või suisa kahanev majandus. Rahvusvahelise Valuutafondi delegatsiooni visiiti kokku võttev avaldus 23. maist 2023 toonitas, et Venemaa sissetung Ukrainasse põhjustas väga hoogsa hinnatõusu, tõrkeid tarneahelates ning ka Eesti peamiste kaubanduspartnerite aeglasema majanduskasvu. IMF-i arvates koos eelarveala täitmisega 2022. aastal viis see riigis stagflatsioonini.
Arendades sellist oraakli rolli edasi, väidan, et peamiseks finantsturgu mõjutavaks riskiks 2023 on inflatsioon ning sellele korrespondeeruv rahapoliitika, aga ka fiskaalpoliitilised sammud – väga mitmetahulised ja poliitiliste valikute mõttes rikkalikud teemad. Finantsinspektsiooni esmane fookus siin ei ole poliitiliste valikute õigustamisel või kritiseerimisel, vaid eelkõige valikutega kaasnevate riskide juhtimisel, näiteks krediidikvaliteedi seiramisel.
Tõenäoliselt krediidirisk 2023. aastal ehk käesoleval aastal suureneb. Ehk rohkem on neid juhtumeid, kus laenuvõtjad ei täida oma lepingujärgseid kohustusi nõuetekohaselt. Eesti vanasõna ütleb, et rege rauta suvel, vankrit talvel. Finantsinspektsioon juhindub sellest põhimõttest, ennetavalt, preventiivselt nõudes pankadelt täiendavaid fonde ja täiendavaid puhvreid hoiustajate vahendite kaitseks. Finantsinspektsioon nõudis krediidiasutustelt 2023. aastaks riskidele vastupidavuse suurendamiseks 824 miljoni euro eest täiendavate vahendite hoidmist tagavaraks. Üldistatuna, praegu peab pangandus vastu kuni 3 miljardi euro suurustele kahjudele, ilma et saaks kõnelda seadusjärgse kapitali adekvaatsuse nõude rikkumisest.
Riik saab võlgnikke kaitsvat turvavõrku paremini seadistada majandustsüklitega ühte lainesse. Kuna tõusvad intressid teevad laenude tasumise keerukamaks, tasub juba praegu ettevaatavalt heita pilk peale raamistikule, mis käsitleb hätta sattunud laenuvõlgnikke. Tavaliselt koosneb see raamistik sotsiaalabitingimustest, võlanõustajate võrgustikust, täitemenetluse ja maksejõuetuse seadustest ning vaidluste lahendamise normidest.
Vaidluse lahendamise normidel peatun lähemalt, kuna Finantsinspektsioon on täheldanud oma tegevuse käigus, et alati ei saa finantsteenuste tarbijad üksikvaidlustes oma õigustele piisavat kaitset. Oma õiguste kaitsmist piiravad erinevad inimlikud põhjused, mis minu arvates on taandatavad järgmistele argumentidele. Esiteks, kui vähegi võimalik, siis inimene ei soovi minna vaidlema endast palju võimsama osapoolega. Antakse pigem järele, isegi kui seaduse järgi oleks õigus. Teiseks, inimene, kes on sattunud makseraskustesse, ei oma finantsilist võimekust vaielda, eriti kui on risk, et tuleb kanda ka vastaspoole kohtukulud.
Tsiviilkohtuprotsessis üldvalitsev võistlev menetlus eelkirjeldatud olukorda mitte ei leevenda, vaid pigem võimendab. Vaidluste lahendamise tegelik kättesaadavus tarbijale ning seeläbi tekkiv äratundmine finantssektori õiguspärasest toimimisest on finantsturu stabiilsuse, korrapärase toimimise üks vundamendikivi. Just neil põhjustel soovime Eestile finantsombudsmani ja teda töötama just Finantsinspektsiooni juurde. Ombudsmani tegutsemine Finantsinspektsiooni juures looks ombudsmanile spetsiifilise erialase kompetentsi võimaluse. Veelgi enam, säherdune finantsjärelevalve juures paiknemine annab ombudsmanile unikaalse võimaluse mõista vaidluse pooleks oleva finantsvahendaja, professionaali, organisatsiooni sisemist poolt. See loob üksikvaidluse otsustamiseks vajaliku täielikuma pildi, mitte ei piirdu üksnes lepingu sätetega. Koos ombudsmani uurivama tegevuse võimalusega tasakaalustub nii poolte mõjujõud muidu võistlevas menetluses.
Ombudsmani tegevust finantseeritaks Finantsinspektsiooni eelarvest. Muide, riigieelarvest Finantsinspektsioon ei saa sentigi. Tarbijast kaebaja ei pea kartma kontrolli alt väljuvaid kohtukulusid ega kõrgeid finantsbarjääre kaebamiseks. Seadusest tulenev alaline tegevus, sõltumatus ja finantsjärelevalvega või kohtunikuga võrreldavad tegevuse tagatised välistavad turu mõju ombudsmanile, maandavad ombudsmani tegelikud või näilised huvide konfliktid. See loob inimesele vajaliku usalduse fooni vaidluse lahendaja suhtes. Seega loodan väga, et riik ombudsmani ettepaneku koha pealt meid kuulda võtab ning me heas tempos ja sujuvas koostöös selle asja seadusena vastu võtame ning ka institutsioonina käima lükkame.
Lugupeetud Riigikogu liikmed! Riigikohus, meie riigi kõrgeim kohus, on oma praktikas, oma otsustes leidnud, et majanduslik ja finantsiline stabiilsus on vajalik selleks, et Eesti riik saaks täita oma põhiseadusest tulenevaid kohustusi. Kohus on leidnud ka, et finantsiline jätkusuutlikkus on Eesti põhiseaduslik väärtus. Finantsinspektsiooni keskne ülesanne seaduse kohaselt on säilitada finantsstabiilsus, hoolitseda finantsturgude ausa ja läbipaistva toimimise eest. Teile kättesaadavaks tehtud Finantsinspektsiooni 2022. aasta aastaraamat nende ülesannete täitmist 2022. aruandeaastal, Finantsinspektsiooni tegutsemise 20. aastal, kirjeldabki. Tänan tähelepanu eest!