Austatud istungi juhataja! Head Riigikogu liikmed! Esimene küsimus: "Millised on valitsuse plaanid suhtelises vaesuses elavate inimeste olukorra parandamiseks ning millised konkreetsed meetmed on planeeritud nende inimeste abistamiseks?" Kõigepealt tuleb muidugi vahet teha suhtelisel ja absoluutsel vaesusel ning rääkida ka sellest, et mida paremini läheb inimestel tervikuna meie ühiskonnas, siis seda suurem risk on ka suhtelisse vaesusesse jääda nendel inimestel, kellel nii hästi ei ole läinud. Nii et suhteline vaesus on selline mõõt, mille leevendamise horisont kogu aeg ka eest ära jookseb. Aga riigi kohustus on aidata inimesi vanaduse, vaesuse ja haiguse korral.
Vaesuse ennetamiseks ja leevendamiseks, aga ka vähendamiseks on üsna mitmeid meetmeid meie riigi skeemides juba olemas. Me räägime tööhõive suurendamisest, sealhulgas vähenenud töövõimega inimeste tööhõives osalemise suurendamisest. Töövõimereform on andnud oluliselt positiivsemaid tulemusi, kui me esialgu prognoosida suutsime. Üllatuslikult on see nii just kõige keerulisemates piirkondades, näiteks Ida-Virumaal, kus vähenenud töövõimega inimesi on väga hästi saadud tööle rakendada. Samamoodi on meil meetmetena rahalised toetused ja hüvitiste maksmine. Töötukassal on väga mitmeid tööhõivet soodustavaid teenuseid. Eesti Töötukassa teenuste puhul on eriline see, mida paljudes teistes riikides ei leia, et teenustele on ligipääs ka nendel inimestel, kes küll töötavad, kuid soovivad karjäärivahetust, töötamine ei ole takistus nendele teenustele ligipääsul. Samamoodi on töötukassa teenustele ligipääs vanaduspensioniealistel. Kahetsusväärselt on vanaduspensioniealised pigemini sunnitult selles olukorras, et nad töötavad. Nende sihtide puhul, mida Euroopa Liidu liikmesriigid ühiselt võtavad, et tööhõive oleks kõrgem ka pensioniealiste hulgas, Eestil enam väga palju kuskile liikuda ei ole, tööhõive on Eestis kõrge vanemaealiste ehk pensioniealiste, vanaduspensioniealiste seas ning tegelikult ka naiste seas. Probleemiks on mõlemal puhul tegelikult sissetuleku suurus.
Samamoodi on meil terve hulk teenuseid iseseisva toimetuleku toetamiseks ja osutatakse kulutusi vähendavaid teenuseid, tagatakse ka haridusvõimalusi, rääkides ka erivajadustega noortest. Ka lastega perede toetamiseks on mitmed poliitikad, mis teevad ühiskonda turvalisemaks ja stabiilsemaks ning kindlasti parandavad perede turvatunnet. Ma ei tahaks selle küsimuse juures keskenduda – seda me saame teha järgmiste küsimustega veel täna – lasterikaste perede toetuse temaatikale. Aga meil Eestis on vanemahüvitise skeem, mis pakub poolteist aastat turvatunnet vähemalt ühele lapsevanemale, nii et tal säilib sada protsenti tema varasem sissetulek. Meil on lastetoetused, mis on hiljuti ka tõusnud, aga spetsiifiliselt siis ka lasterikaste perede toetused ja mitmed teised toetuste liigid veel.
Nüüd loetelu Sotsiaalministeeriumi tööplaani tegevustest, mis toetavad peresid. Kõigepealt oli Vabariigi Valitsuse tegevusplaanis perehüvitiste seaduse väljatöötamiskavatsus ja seaduse muutmine, mis puudutab üksikvanemate toetamist ehk elatisabi suurendamist, käesoleva aasta juunis. See muudatusettepanek on perehüvitiste seadusega koos ka Riigikogus menetluses. Analüüs ja ettepanekud peretoetuste ja vanemahüvitiste eesmärgipärasuse parandamise kohta on kavandatud 2025. aasta märtsi, [arvestades], et meil on selleks ajaks vähemalt üks täisaasta olnud jõustunud seadus, mida on saadud ka rakendada. Aga ma pean märkima, et ka sellisel juhul me sündimuskäitumisele väga head sisendit sellest analüüsist ei saa, sest pereplaneerimine on pikem protsess ja üks aasta on liiga lühike, et põhjapanevaid järeldusi teha. Küll aga on meil võimalik analüüsida neid meetmeid, mis on pikemalt kehtinud. Saame vaadata neid paketis koos peredele pakutavate teenustega. [On ette nähtud] sotsiaalhoolekande seaduse muutmise väljatöötamiskavatsus, et ajakohastada toimetulekupiiri. Siin ma ei räägi pelgalt üle-eelmise valitsuse ajal tehtud toimetulekupiiri tehnilisest tõstmisest, mis oli lihtne rahaline otsus, vaid me peame rääkima sellest, et metoodika, mille järgi me elatusmiinimumi arvutame, on ajale jalgu jäänud ja me vajame kaasajastatud metoodikat, mis kindlasti toob kulutusi juurde, ehk see piir tõuseb või peaks tõusma tulevikus oluliselt. Siin on tähtajaks jaanuar 2024 ja kaasvastutajaks regionaalminister. Toimetulekutoetuse juures on veel üks oluline nüanss, mille me oleme kohalikele omavalitsustele võlgu ja kus ma luban samamoodi lahendusi otsida. Need on haldustoimingutega seotud kulutused, mida me katame kohalikele omavalitsustele toimetulekutoetuse menetlemise protsessis vähem, kui Siseministeeriumi valitsemisalas perekonnaseisuametnike puhul kaetakse. Ehk ka need metoodikad tuleks ühtlustada ja see on eraldi protsess. Lisaks on kavas analüüs ja ettepanekud tööandjapensioni skeemi kohta koos rahandusministriga järgmise aasta maikuuks valmis saada. Samamoodi sotsiaalhoolekande seaduse muutmise seaduse väljatöötamiskavatsus võlanõustamisteenuse arendamiseks, tähtaeg on siin 2024. aasta november.
Ma tuletan meelde mõned juba tehtud muudatused, mida me saime teha koos erinevate varasemate valitsustega. 2023. aastal tõusis töötasu alammäär 725 euroni, mis on tegelikult 71 eurot rohkem võrreldes 2022. aastaga. See tõi kaasa töötasude ja palga tõusu nii era‑ kui ka avalikus sektoris. Kui me räägime inimeste vaesusest, siis tõsiasi, et inimestel on tööd ja et see töö on mõistlikult tasustatud, on esimene eeldus [vaesuse vastu võitlemisel]. Ma olen korduvalt öelnud, et sotsiaalvaldkonna kõige suuremad mured on tegelikult palgavaesus ja seal kõrval kohe ka risk jääda toetuste lõksu. Aga mõtleme selle peale, mis see suur pilt on. Me vajame, et inimesed on tööturul, mitte toetuste saajatena kodus, sest ainult laekuvad maksud on need, mis annavad riigile võimaluse inimesi ka edaspidi jätkusuutlikult abistada.
Käesoleva aasta mais sai kokku lepitud alampalga kasvu tempo kuni aastani 2027, mil see moodustab 50% keskmisest palgast. Seal on ette nähtud etapiviisiline liikumine, nii et 2024. aastal 42,5%, 2025. aastal 45%, 2026. aastal 47,5% ja 2027. aastal juba 50% keskmisest palgast. 2023. aasta kevadel kinnitas valitsus pensioniindeksi, mis kasvatas pensione 13,9%. Kui me võtame siia kõrvale Keskerakonnaga ühiselt tehtud otsused – erakorraline pensionitõus 20 eurot ja keskmise vanaduspensioni tulumaksuvabastus –, siis tegelikult oli 19% selle aasta 1. aprillist pensionide selle aasta kogutõus. Kolme kuni kuue lapsega perede, lasterikaste perede toetus võrreldes 2022. aastaga – ma tean, see ei meeldi teile, aga siiski on see fakt – jääb ka selle eelnõu valguses suuremaks 150 euro võrra ning seitsme ja enama lapse puhul 250 euro võrra. Ka seda tõsiasja ei saa eitada. Alati on soov aidata oma inimesi rohkem, aga ma tulen tagasi selle juurde, et meil on ka toetuste lõks üheks riskikohaks ja tegelikult me vajame neid inimesi mitte ainult kodus, vaid ka tööturul. Seda olulisem on pakkuda selliseid teenuseid, mis võimaldaksid lastevanematel osaleda tööelus, jagades laste eest hoolitsemise koormat mõlema vanema vahel.
Teine küsimus: "Kuidas on planeeritud kaasata kohalikke omavalitsusi ja valdkonna eksperte vaesusriskis elavate inimeste abistamiseks mõeldud meetmete väljatöötamisse ja rakendamisse?" Vabariigi Valitsuse ning Eesti Linnade ja Valdade Liidu vahelisteks eelarveläbirääkimisteks on moodustatud töörühm, milles ka Sotsiaalministeerium aktiivselt osaleb. Eraldi käib Sotsiaalministeeriumi eestvedamisel koos töörühm töö‑, sotsiaal‑ ja terviseküsimustes. Töörühma kuuluvad lisaks Sotsiaalministeeriumile ka Rahandusministeerium ning Eesti Linnade ja Valdade Liit. Töörühma kevadisel arutelul tõstatas Eesti Linnade ja Valdade Liit ühe prioriteetse teemana toimetulekupiiri [tõstmise] teema, mis, nagu varasemalt kuulsite, on meil nii metoodika kui ka summa mõttes arutelu all. 2023. aastal on ministeeriumil plaanis vaadata terviklikult üle toimetulekutoetuste skeem. Üks asi on metoodika, teine asi on halduskulud. Ka Riigikontroll on teinud mitmeid olulisi ettepanekuid, mis tooksid kaasa kohaliku omavalitsuse sotsiaaltöötajate suurema vastutuse: inimese abivajadust vaadatakse terviklikult, seda inimest, kes saab toimetulekutoetust, käsitletakse alati abivajajana, ja kui seda tehakse, siis ka vastavalt sotsiaalhoolekande seadusele tehakse juhtumiplaan ja pakutakse talle mitmeid teenuseid. Ka miinimumsissetulekute analüüsi raames oleme kavandanud moodustada juhtrühma ja teha kohalike omavalitsustega tihedat koostööd. Samamoodi on ka võlgnevuste ja võlanõustamisteenuse puhul.
"Milliste sammudega toetab riik kohalikke omavalitsusi vaesusriskis elavate inimeste abistamisel?" Juba varasemalt on räägitud toimetulekutoetuste skeemist, sest see on Sotsiaalministeeriumi pädevuses. Võiks rääkida ka tööturumeetmetest ja kõigest muust, aga tänaseks päevaks on kogu töövaldkond liikunud majandus‑ ja infotehnoloogiaministri valitsemisalasse. Tehakse muudatusi vähenenud töövõimega inimestele [mõeldud] või ka laiemalt töötukassa teenuste korraldamisel ja disainimisel. Me kindlasti osaleme selles protsessis, aga peamine vastutus on läinud teisele ministrile. Samuti oleme võtnud pikaajaliseks eesmärgiks toimetulekutoetuse määramisel kasutada paremini riigi olemasolevaid registreid, et inimeste tõendamiskohustust vähendada ja eeskätt vähendada kohaliku omavalitsuse rolli registriandmete otsimisel, et ei peaks neid päringuid tegema ja sellele aega kulutama. Selle eesmärgi saavutamiseks oleme tegemas koostööd Majandus‑ ja Kommunikatsiooniministeeriumi andmemajanduse hoogustamise uuringu raames, millest saadav sisend aitab meil loodetavasti tulevikus toimetulekutoetuse maksmise täielikult automatiseerida.
Neljas küsimus: "Millised on valitsuse plaanid suhtelises vaesuses ja absoluutses vaesuses elavate inimeste arvu vähendamiseks lähiaastatel ning milline on riigi pikaajaline strateegia vaesuse vähendamiseks?" Nii nagu juba öeldud, vaesus on mitme tahuga probleem ja vaesusriski ennetamiseks peame …
Pool minutit, jah?