14:58 Istungi rakendamine
15:00 Esimees Lauri Hussar
Austatud Riigikogu! Alustame täiskogu esimese istungjärgu seitsmenda töönädala esmaspäevast istungit. Kõigepealt kohaloleku kontroll, palun!
15:00 Kohaloleku kontroll
15:00 Esimees Lauri Hussar
Kohalolijaks registreerus 87 Riigikogu liiget, puudub 14.
Läheme päevakorra kinnitamise juurde. Martin Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:01 Martin Helme
Aitäh! Meil oli eelmisel nädalal rahanduskomisjonis kaks eelnõu ja mõlema puhul oli komisjoni ettepanek teha muudatusettepanekute tähtaeg lühendatuks ehk kaks päeva, mille peale ma komisjonis protestisin. Ma nüüd küsin: millega põhjendatakse seda, et kui meil tulevad suured eelnõud, üks on riigieelarve muutmine, sajad miljonid liiguvad, tegelikult miljard liigub, ja kaks päeva on muudatusettepanekute tähtaeg? Teiseks oli, kui ma nüüd õigesti mäletan, valitsuse eelnõu, millel on samamoodi eriti lühike tähtaeg. Pool maailma muudetakse ära, terve valitsus korraldatakse ümber, ja me saame muudatusettepanekuid teha kaks päeva. Ma palun selgitust.
15:02 Esimees Lauri Hussar
Näitan ära meie kodu- ja töökorra seaduse paragrahvi: § 99 [lõige 1] toob väga selgelt välja selle: "Pärast eelnõu esimese lugemise lõpetamist võivad Riigikogu liikmed, komisjonid ja fraktsioonid 10 tööpäeva jooksul esitada eelnõule muudatusettepanekuid. Juhtivkomisjoni ettepanekul võib Riigikogu esimees määrata teistsuguse muudatusettepanekute esitamise tähtaja." Juhtivkomisjoni ettepanekul võib Riigikogu esimees määrata teistsuguse muudatusettepanekute esitamise tähtaja. Sellest lähtuvalt ongi muudatusettepanekute tähtaeg lühem.
Helir-Valdor Seeder, palun! Küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun.
15:02 Helir-Valdor Seeder
Aitäh, austatud juhataja! Ka põhiseaduskomisjonis anti siin juba mainitud Vabariigi Valitsuse seaduse muutmisel muudatusettepanekute esitamise tähtajaks kaks päeva, mis on muidugi häbematult lühike aeg nii olulise eelnõu menetlemise puhul. Te väga õigesti tsiteerisite kodu- ja töökorda. See on nüüd formaalne põhjus, aga nagu te sealt ka lugesite: juhtivkomisjoni ettepanekul Riigikogu esimees võib määrata. Ja minu küsimus ongi, mis olid need argumendid ja kaalutlused, et te otsustasite jääda selle kahe päeva juurde.
15:03 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Kõik need [seadused] on plaanitud jõustuma 1. juulil. Sellest lähtuvalt komisjon teeb eelnõude jõustamiskava ja sellest lähtuvalt on komisjonid ka toimetanud. Martin Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:03 Martin Helme
Aitäh! No mina põhiseaduskomisjonis ei ole. Mina olen rahanduskomisjonis, kus ma küsisin rahanduskomisjoni esimehe põhjendusi ja selgitusi, mis on selle kiirustamise põhjendus. Ja vastus loomulikult oli sama, et kiire on. Aga see ei ole sisuline vastus. Kui me liigutame miljardit riigieelarves ja meil eelnõu ise on kiiresti siit läbi käinud ja komisjonis on ka kiiresti läbi käinud ja muudatusettepanekute jaoks on aega kaks päeva, siis on vähemalt väga suur risk, et kui nii suuri summasid liigutada nii lühikese ajaga, siis vead tulevad sisse. Aga lisaks sellele on see äärmiselt-äärmiselt ebaviisakas Riigikogu liikmete suhtes. Mul on konkreetne küsimus. Kas Riigikogu esimees kaalus komisjoni pakutud lühikese tähtaja mittearvestamist ja selle juurde jäämist, et meil on aega kümme päeva või kas või viis päeva, kuus päeva? Kahe ja kümne vahel on ka mingid numbrid.
15:04 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Riigikogu esimees lähtus juhtivkomisjoni ettepanekust. Kalle Grünthal, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:04 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Tõepoolest on kodu- ja töökorra seaduses kirjas, et juhtivkomisjoni ettepanekul võib Riigikogu esimees määrata teistsuguse muudatusettepanekute esitamise tähtaja. Ja mina sooviksin tutvuda juhtimiskomisjoni ettepanekuga, kus see küsimus on formuleeritud. Tahan näha selle ettepaneku dokumentaalset sisu. Ja samuti ma sooviksin näha dokumenti, mille alusel Riigikogu esimees on määranud sellise tähtaja. Nii et ma sooviksin nende dokumentidega tutvuda. Kus kohal, mis ruumis nad asuvad?
15:05 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Juhtivkomisjon on oma otsuse teinud ja selle süsteemi sisestanud. Ma soovitan teil komisjoni esimehe poole pöörduda selles küsimuses. Mart Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:05 Mart Helme
Aitäh! Mul on väga lihtne küsimus. Kas Riigikogu töö kvaliteedi mõõdupuuks ongi kiirustamine? Et meil on kiire, teeme ära, ükskõik, mis välja kukub, meil on kiire, me peame selle ära tegema. Või on meie töö kriteeriumiks siiski see, et eelnõud võetakse vastu nii, et on saavutatud kompromiss opositsiooni ja koalitsiooni vahel ja et nad on tõepoolest juriidiliselt pädevad ja rakendatavad reaalses elus nii, et ei sünni segadust ja jama?
15:06 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Ei saa lugeda seda protseduuriliseks küsimuseks. Helir-Valdor Seeder, küsimus tänase istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:06 Helir-Valdor Seeder
Aitäh! Auväärt juhataja, teie vastused on formaalselt kõik väga täpsed ja õiged, aga me siin teeme ikka sisulist tööd. Öelge palun, mis siis juhtub, kui valitsuse seaduse muudatused jõustuvad 1. augustil? Te ütlesite, et selline kiirustatud otsus on tehtud lähtepunktist, et peab olema seadus valmis ja jõustuma 1. juulil. Aga mis siis juhtub Eesti riigis? Kas te kaalutlesite [põhjalikult], kui te nii kaaluka otsuse langetasite, et tegite ikkagi seadusest, mis on reegel, erandi, mida seadus võimaldab, ja andsite erakordselt lühikese tähtaja? Ja ma juhin tähelepanu, et neid muudatustähtaegasid ka Riigikogu kodulehelt ei saa enne, kui esimene lugemine on läbitud. Need Riigikogu liikmed enne seda informatsiooni kätte ei saa, kes ei ole komisjoni liikmed või komisjonis ei tööta. Ja osal fraktsioonidel ei ole kõikides komisjonides üldse esindajat. Ja seal on oma loogika, miks seda enne ei panda, sellepärast et ei tea täpselt, millal esimene lugemine lõpeb ja kuidas lõpeb. See takistab oluliselt Riigikogu sisulist tööd. Öelge, mis siis ikkagi juhtub, kui me töötame normaalse tempoga, nii nagu kodu‑ ja töökorra seadus ette näeb, ja näiteks jõustub kuu aega hiljem see seadus.
15:07 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Helir-Valdor Seeder, meie töötame jätkuvalt normaalse tempoga. Juhtivkomisjon on oma menetluskava paika pannud, sellest lähtuvalt me ka täna toimetame. Kalle Grünthal, palun, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
15:07 Kalle Grünthal
Austatud istungi juhataja! Selgitage palun tekkinud olukorda. Nimelt, hotellide ja majutusasutuste liit tegi mõjuanalüüsi käibemaksu tõstmise kohta ja see käibemaksu [puudutanud] mõjuanalüüs saadeti kõigile Riigikogu liikmetele, teiste hulgas ka rahanduskomisjoni esimehele Annely Akkermannile. Aga point on selles, et kuigi see mõjuanalüüs, mis puudutab käibemaksu tõstmist, oleks pidanud jõudma sotsiaalkomisjoni, see sotsiaalkomisjoni ei jõudnud. Kontrollisin seda neljapäeval kahel korral: kella 2 ajal ja õhtul kella 7 ajal. Ka reedel, kui toimus selle istungi arutelu, ei olnud see analüüs komisjonini jõudnud. Ma palusin siis saata selle otse komisjonile, [Tiina] Lichtile ja lõpuks see vist jõudis ka sinna. Selgitage, mis põhjusel Annely Akkermann juhtivkomisjoni esimehena ei edasta sotsiaalkomisjonile olulist informatsiooni nende käibemaksumuudatuste kohta. Mispärast seda varjatakse komisjonide eest?
15:09 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! See puudutab nüüd komisjonidevahelist suhtlust, see ei puuduta tänast päevakorda. Martin Helme, palun, küsimus tänase istungi läbiviimise protseduuri kohta!
15:09 Martin Helme
Aitäh! Te just ütlesite, et me töötame normaalses tempos. Meil on eelarvemuudatus, umbes miljard eurot, ja kaks päeva muudatusettepanekute tähtaeg. Meil on terve valitsuse ümberkorraldamine: viis-kuus asutust tõstetakse ümber, vastutusvaldkonnad tõstetakse ümber, üheksa asekantslerit tuleb kuskilt juurde – kaks päeva muudatusettepanekute tegemiseks. Ja see on normaalne tempo teie väite järgi! Mul on lihtne küsimus tänase istungi läbiviimise kohta: kui partei ütleb, et siin on viis sõrme, siis mitu sõrme on?
15:09 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Ei saa lugeda seda protseduuriliseks küsimuseks. Mart Helme, palun, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
15:09 Mart Helme
Ma ei ole nõus teie väitega, et minu eelmine küsimus ei olnud protseduuriline. See oli täiesti protseduuriline ja puudutas seda, kas meie töö kriteeriumiks on kiirus või kvaliteet. See puudutab meie nädala töökava ja selle kinnitamist kõige otsesemal moel. Aga nüüd ma esitan tõepoolest ühe mitteprotseduurilise protseduurilise küsimuse. Nimelt, kui Jumal lõi maailma seitsme päevaga, siis te arvate, et saate sama asjaga kahe päevaga hakkama või kuidas?
15:10 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Te ise vastasite oma küsimusele. Palun siiski edaspidi küsida küsimusi istungi läbiviimise protseduuri kohta. Urmas Reinsalu, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:10 Urmas Reinsalu
Austatud istungi juhataja! Riigikogu juhatus on 2012. aasta 9. veebruaril oma otsusega nr 30 kinnitanud juhised Riigikogus seaduseelnõu menetlemise hea praktika kujundamiseks. Ja minu meelest teie otsus, mis te langetasite, ei ole kooskõlas punktiga 1. Palun esitage mulle põhistatud vastus, miks te seda punkti 1 ei järginud. Ja teine küsimus, härra istungi juhataja, kuna ta väidate, et kuskil on kokku lepitud, et see seadus peab jõustuma 1. juulil: kas te kavatsete järgida ka punkti 2 või te kavatsete ka punkti 2 rikkuda?
15:11 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, Urmas Reinsalu! Mul ei ole seda [otsust] praegu käepärast. Ma vaatan üle ja saan teile pärast vastuse anda. Praegu ma seda vastust teile anda ei saa. Urmas Reinsalu, veel üks küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:11 Urmas Reinsalu
Mu küsimus ongi, et aga see ongi ju tegelikult teie töökaart, parlamendi hea õigusloome, selle korraldamine. Mismoodi te ütlete, et teil ei ole seda käepärast või et te saate pärast vastuse anda? Protseduuriline küsimus on ju ka enne esile kerkinud. Mul on palve, nõunik on olemas, et tegelikult te vaataksite seda dokumenti ja annaksite sisulise vastuse nii punkti 1 kui ka punkti 2 kohta.
15:12 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, Urmas Reinsalu! See puudutab ka komisjonide tööd ja komisjonide tavasid. Antud juhul me lähtusime sellest, et juhtivkomisjoni ettepanekul võib Riigikogu esimees määrata teistsuguse muudatusettepanekute esitamise tähtaja. Kui rohkem …
Urmas Reinsalu, ja viimane kord, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:12 Urmas Reinsalu
Mis mõttes viimane kord? Minu küsimus oli – ja ma ei ole [sellele] esimestki korda vastust saanud –, et 2012. aastal on kinnitatud hea tava ja miks teie langetatud otsus on vastuolus selle tava punktiga 1. Ja minu küsimus oli väga konkreetne. Kas teie Riigikogu esimehena kõigi nende eelnõude puhul, mida menetletakse, peate vältimatuks tingimuseks ka punktist 2 juhindumist või te näete seal ka kompromissi võimalikkust? [Pean silmas] seda hea tava.
15:13 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, Urmas Reinsalu! Me juhindume jätkuvalt Riigikogu kodu- ja töökorra seadusest ja nendest tavadest, milles me oleme siiani kokku leppinud. Aga nüüd tõesti, head kolleegid, ma asuks küll tänase päevakorra kinnitamise juurde. Ma võtan kaks viimast küsimust. Martin Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:13 Martin Helme
Jaa, täiesti konkreetselt istungi läbiviimise kohta. Eelmises Riigikogu juhatuse koosseisus, mis oli enne valimisi, oli selline viisakas poliitiline kokkulepe, et kui komisjonist tuleb ettepanek teha lühendatud tähtajaga muudatusettepanekuid, siis [esimees], kelle õigus see on – kodukord ütleb, et see on Riigikogu esimehe õigus –, võtab seda komisjoni ettepanekut kuulda vaid juhul, kui kõik Riigikogu juhatuse liikmed ehk siis põhimõtteliselt ka opositsiooni liige on lühendatud tähtajaga nõus. See ei olnud mitte konkreetselt seda paragrahvitähte mööda minek, vaid see oli viisakas poliitiline kokkulepe. Ma küsin, kas nende kahe konkreetse eelnõu puhul juhatuses tekkis sel teemal arutelu. Kas keegi oli vastu või ei olnud vastu ja kui ei olnud vastu, siis kas te kavatsete tulevikus ka seda praktikat järgima hakata?
15:14 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Juhatuses sellist arutelu ei tekkinud ja jätkuvalt: meie kodu‑ ja töökorra seadus ütleb, et juhtivkomisjoni ettepanekul võib Riigikogu esimees määrata teistsuguse muudatusettepanekute esitamise tähtaja. Helle-Moonika Helme, palun, protseduuriline ehk küsimus tänase istungi läbiviimise protseduuri kohta!
15:15 Helle-Moonika Helme
Jaa, tänase istungi läbiviimise protseduuri kohta küsin ka. Aga vaadake, kui te räägite siin kahest päevast, mis Riigikogule anti nende asjade arutamiseks, siis ma ütleksin, et see on väga revolutsiooniline. Täpselt sama revolutsiooniline, nagu suur sotsialistlik oktoobrirevolutsioon viidi läbi kahe päevaga, ja laiemas mõttes see hõlmas bolševike võimu kehtestamist kogu Venemaal. Mida teie siin nii revolutsiooniliselt üritate läbi viia?
15:15 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Ma ei saa seda lugeda küsimuseks istungi läbiviimise protseduuri kohta. Kert Kingo – nüüd on viimane küsimus –, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:15 Kert Kingo
Ma tänan! Te ütlesite mingi aeg tagasi, et me lähtume Riigikogu kodu- ja töökorra seadusest ja Riigikogu tavadest. Eesti keele seletav sõnaraamat ütleb, et tava on käitumispraktikas välja kujunenud sotsiaalne norm. Senini – mina olen teist koosseisu on Riigikogus – ei ole tava küll näinud ette turbomenetlusi, et kiirkorras, jooksujalul arutlusi läbi viia ja vaid formaalselt kaasata huvigruppe ja [eelnõusid] menetleda. Seletage mulle ära, mis teie arusaamist mööda see tava nagu peaks olema.
15:16 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Ma olen korduvalt täna juba tsiteerinud meie kodu- ja töökorra seaduse § 99. Aitäh!
Nii, head kolleegid, me nüüd läheme tõesti päevakorra kinnitamise juurde, sellepärast et ... (Saalis räägitakse läbisegi.) Me asume tõepoolest nüüd istungi päevakorra kinnitamise juurde.
Austatud Riigikogu, panen hääletusele Riigikogu täiskogu I istungjärgu 7. töönädala päevakorra kinnitamise. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
Lugupeetud Riigikogu, ma katkestan praegu hääletuse. Katkestan hääletuse. Urmas Reinsalul oli käsi püsti. Palun anda Urmas Reinsalule sõna katkestusettepaneku põhjenduseks.
15:19 Urmas Reinsalu
Jaa! Väga lihtne: kui me ei ole protseduuriliselt läbi arutanud sisulisi küsimusi istungi läbiviimise põhimõtete kohta, millest istungi juhataja lähtub, siis ei ole võimalik läbi viia hääletust. Ma juhin tähelepanu, et head tavad on koostatud just nimelt viitega sellele, et parlamendi autoriteedi huvides on nii enamuse õiguse kui ka parlamendi opositsiooni õiguste tagamine. See on must valgel selles tekstis kirjas. Ma ei saanud sisulist vastust selle kohta, kas istungi juhataja sedasama hea tava punkti 2 kavatseb järgida või ei kavatse järgida. Enne ei ole võimalik neid menetlusi, ka mingeid hääletusi läbi viia. Tegelikult see immanentne, sisuline tõlgendus on seotud ka sisulise otsuse kujundamisega hääletuse vormis. See ei ole korrektne, kui istungi juhataja katkestab sisulise hinnangu andmise.
15:20 Esimees Lauri Hussar
Ma ei saa küll lugeda seda hääletustoimingu katkestamist põhjendatuks, aga vastan teile. See konkreetne säte, millele te viitasite, räägib mõistlikust ajast, mille jooksul on Riigikogu liikmetel võimalik kujundada seisukoht eelnõu ja muudatusettepanekute osas, mille osas on muuseas ju ka komisjonil väga selge menetlusplaan olemas. Me lähtume ikkagi sellest, et komisjon toimetab oma menetlusplaani kohaselt.
Praegu, head kolleegid, ma asun teist korda päevakorra kinnitamise juurde. Me hääletame nüüd käesoleva nädala Riigikogu päevakorda. Aivar Kokk, käsi püsti. Palun!
15:21 Aivar Kokk
Aitäh! Ma soovingi sellesama teema kohta küsida. Tänase päevakorra esimene punkt, mille üle käib vaidlus – ainult kaks tööpäeva on antud parandusettepanekuteks. Mina küsin teie käest, kuidas siis praegu seal Riigikogu korras on. Kas põhikomisjonide korralised istungid peaks toimuma esmaspäeval, teisipäeval ja neljapäeval? Olen ma õigesti aru saanud? Ja kui on nädalakava, siis eelmisel nädalal peaks komisjonile nädalakava välja saadetud olema. Kas ma saan õigesti aru? Ma saan aru, et te noogutate. Aga reedel, kui tehti see otsus, ei olnud kutsutud kokku erakorralist istungit, vaid neljapäeval saadeti välja komisjoni korralise istungi kava, mille vastu me protestisime, kuna ei saanud olla korraline istung, vaid pidi olema erakorraline istung. Ja kuna see rahanduskomisjoni istung ei ole õiguspärane, siis ei saa ka neid otsuseid praegu siin saalis olla ja Riigikogu esimees ei oleks saanud kinnitada sellist asja. Kas ma olen õigesti aru saanud?
15:22 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, Aivar Kokk! Täiskogu päevakorda pandi see juba üle-eelmisel nädalal. (Aivar Kokk räägib midagi saalist.) Aitäh! See ei ole täiskogu päevakorda panemise eelduseks, et tehakse muudatusettepanekuid. Aga, head kolleegid (Saalis on sumin.), kuna need küsimused korduvad, siis me asume ikkagi päevakorra hääletamise juurde. (Saalis on endiselt sumin.) Järgnevalt ma, austatud Riigikogu, panen hääletusele Riigikogu täiskogu I istungjärgu 7. töönädala …
Nii, Henn Põlluaas, teil on käsi püsti. Palun!
15:23 Henn Põlluaas
Aitäh! Ma ei tea, kas see ongi ainuke võimalus siin saalis tänapäeval, kui meil need nupud siin on, sõna saada, aga mul ei ole tegelikult mitte protseduuriline küsimus, vaid mul on protest, sest teisiti ma ei oleks ilmselt sõna saanud. Sellepärast vajutasin sellele käele. Igal Riigikogu liikmel, sõltumata sellest, kas ta on opositsioonisaadik või on ta koalitsioonisaadik, on õigus sõna saada, on õigus esitada protseduurilisi küsimusi. Minul ei olnud kavas esitada protseduurilist küsimust, aga ma nägin, et paljudel kolleegidel on see soov. Ja tõepoolest, kõik need küsimused, mis siin küsiti, ka nende erinevate eelnõude välkkiire menetlemise ja täiesti hullumeelsete tähtaegade kohta, tegelikult puudutavad otseselt meie tööd. Ja seetõttu ma protesteerin teie tegevuse vastu, millega te teatate, et te katkestate protseduuriliste küsimuste vastuvõtmise. Te rikute sellega Riigikogu saadikute põhiseaduslikke õigusi ja meie kodu‑ ja töökorra seaduses antud õigusi. Ja ma palun selle protesti lahendada juhatuses kõige kiiremas korras. Kõige parem oleks, kui te võtaksite selleks vaheaja.
15:24 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Protesti saab esitada istungi juhatajale. Hästi! Head kolleegid, ma teen ettepaneku, et ma võtan kaks viimast küsimust istungi läbiviimise protseduuri kohta. Ja siis me viime läbi hääletuse. Arvo Aller, palun! Küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:25 Arvo Aller
Aitäh, hea istungi juhataja! Tõepoolest, kui me neid muudatusettepanekute tähtaegasid hakkame vaatama, siis mina mitte rahanduskomisjoni ega ka teiste oluliste komisjonide liikmena – olen ainult maaelu [komisjonis] – ju ei näe, millal see tähtaeg on. Ma sooviksin ka teada, millal need tähtajad on. Ja tegelikult on mul küsimus selles, et siin vahepeal liikus teie laua peale paar-kolm nädalat tagasi mingi kollane paber, kus olid juhised antud. Kas me peaks hakkama ka selleks markeriga teile kollaseid lehti saatma, et saada protseduurilisteks sõna, saada küsimusteks sõna? Kas see on siis see uus hea tava?
15:25 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Tähtajad öeldakse pärast esimese lugemise lõpetamist. Siim Pohlak, palun, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
15:25 Siim Pohlak
Aitäh! Mul on ülimalt oluline küsimus, lugupeetud juhataja, tänase istungi läbiviimise protseduuride kohta. Lihtsalt küsin, kuidas te juhatajana tunnetate või teate või arvate, et kui ma olen siin järjekorras, siis kas mul on soov esitada protseduuriline küsimus või võtta hoopis fraktsiooni nimel kümme minutit vaheaega enne hääletust. Minu jaoks on lihtsalt see murekoht. Kui mul oleks soov vaheaeg võtta praegu ja te poleks mu küsimust võtnud, mis ma oleksin pidanud tegema? See on väga protseduuriline küsimus.
15:26 Esimees Lauri Hussar
Kui te tahate võtta vaheaega, siis te vajutate küsimuse nuppu, mitte protseduurilise küsimuse nuppu. See on vastus teie küsimusele. Aitäh! Urmas Reinsalu, ma rohkem ei võta protseduurilisi küsimusi lihtsalt sel põhjusel, et me asume tänase päevakorra kinnitamise juurde. Ja seda põhjusel, et meil on vaja tänase päevakorra osas läbi viia hääletus.
(Kalle Grünthal läheb juhataja laua ette ja ütleb: "Austatud istungi juhataja! Näidake, kus on küsimuse nupp selle puldi peal, mitte protseduurilise nupp! Väga protseduuriline küsimus. Aitäh!")
Vastus on: sõnavõtu juures. Palun vajutage nuppu. Aga järgnevalt ma tõesti, head kolleegid, viin läbi hääletuse Riigikogu täiskogu [I] istungjärgu 7. töönädala päevakorra kinnitamise kohta.
Austatud Riigikogu, panen hääletusele Riigikogu täiskogu I istungjärgu 7. töönädala päevakorra kinnitamise. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
Siim Pohlak. Siim Pohlak, palun! Käsi püsti.
15:27 Siim Pohlak
Aitäh, lugupeetud juhataja, et märkasite, et soovime võtta EKRE fraktsiooni…
15:27 Esimees Lauri Hussar
Palun vaikust! Siim Pohlak, uuesti, palun!
15:27 Siim Pohlak
Aitäh, lugupeetud juhataja! Soovime võtta EKRE fraktsiooni poolt kaheksa minutit vaheaega.
15:27 Esimees Lauri Hussar
Kaheksa minutit vaheaega EKRE fraktsiooni nimel esitatud Siim Pohlaku palvel.
V a h e a e g
15:36 Esimees Lauri Hussar
Austatud Riigikogu, asume päevakorra kinnitamise juurde.
Austatud Riigikogu, panen hääletusele Riigikogu täiskogu I istungjärgu 7. töönädala päevakorra kinnitamise. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
15:36 Hääletustulemused
15:36 Esimees Lauri Hussar
Poolt on 60, vastu 24, erapooletuid ei ole. Päevakord on kinnitatud.
Nüüd on võimalus üle anda eelnõusid ja arupärimisi. Ja kõigepealt ma palun siia Riigikogu kõnetooli Vabariigi Valitsuse esindaja proua Heili Tõnissoni.
15:37 Valitsuse esindaja Heili Tõnisson
Austatud esimees! Lugupeetud Riigikogu! Vabariigi Valitsus algatab viis seaduseelnõu. Esiteks, tubakaseaduse muutmise seaduse eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust terviseminister. Teiseks, infoühiskonna teenuse seaduse ja karistusseadustiku muutmise seaduse eelnõu. Selle seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust siseminister. Kolmandaks, käibemaksuseaduse ja maksukorralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu. Nimetatud seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust rahandusminister. Neljandaks, Rahvusvahelise Kriminaalkohtu Rooma statuudi muudatuste ratifitseerimise seaduse eelnõu. Ja viiendaks, vangistusseaduse, karistusseadustiku, kriminaalhooldusseaduse ja täitemenetluse seadustiku muutmise seaduse (vangistusseaduse kaasajastamine ja digilahenduste kasutuselevõtmine) eelnõu. Nende kahe seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust justiitsminister. Aitäh!
15:38 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Järgnevalt Varro Vooglaid, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:38 Varro Vooglaid
Suur tänu, lugupeetud istungi juhataja! Mina nüüd ikkagi tahaksin jällegi selgust saada selle protseduurika osas seonduvalt järjekorraga, kuidas see arupärimiste ja eelnõude üleandmine käib. Ma olin ilmselgelt registreerunud kõige esimesena kõne pidamiseks, aga ühtäkki ilmus teie suust kuuldavale selline kutsung, et hoopis Vabariigi Valitsuse esindaja kutsutakse eelnõusid üle andma. Kuidas see siis ikkagi on, kas me lähtume registreerimise järjekorrast või on mingisugune muu reegel? Ja kui on mingi muu reegel, siis milles see muu reegel seisneb?
15:39 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Kuna Heili Tõnisson ei saa ennast siia järjekorda panna, siis mina palusin tal kõigepealt need eelnõud üle anda. Kuna teie olete järjekorras nüüd esimene, siis ma paluksin teid Riigikogu kõnetooli järgmisena. Ja seejärel juba Lauri Laats. Helle-Moonika Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:39 Helle-Moonika Helme
Aitäh, hea eesistuja! Te olete siin ikka … Noh, kogu aeg rikute töö- ja kodukorra seadust, võtate opositsioonisaadikutelt ära nende põhiseaduslikke õigusi. Ma tuletan muuseas meelde, et praegu kogu seda asja on jälginud üleval [rõdul] noored. Minul on täiesti tõsine küsimus: mis eeskuju annab teie käitumine meie noortele, meie tulevastele kodanikele? Kas nemad peavad hakkama ka juhinduma sellest, et seadused ongi selleks, et neid rikkuda ja suvaliselt tõlgendada? See on väga kahetsusväärne, mida te praegu teete, ja noored vaatavad seda pealt. Kas teil häbi ei ole?
15:40 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! See ei olnud kuidagi küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta. Varro Vooglaid, kas te tahate nüüd tulla Riigikogu kõnetooli, et anda üle eelnõu või arupärimist, või tahate esitada protseduurilist küsimust? Ma saan aru, et te eelistate küsimust istungi läbiviimise protseduuri kohta. Palun, Varro Vooglaid!
15:40 Varro Vooglaid
Suur tänu teile, lugupeetud istungi juhataja! Nii palju kui mina asjast aru saan, ei ole see alternatiivne, ei ole tegemist alternatiividega. Ma soovin kõigepealt esitada protseduurilise küsimuse ja siis ma soovin tulla kõnepulti kõnet pidama. Aga protseduuriline küsimus on seesama, mida ma hetk tagasi küsisin, sest te tegelikult ei vastanud mulle. Ma mäletan väga hästi ja ma usun, et kolleeg Kivimägi mäletab seda ka, et mitte kuigi ammu ma küsisin tema käest samamoodi, kas see kõnede pidamine eelnõude ja arupidamiste üleandmiseks käib registreerimise järjekorras või mingis muus järjekorras. Kolleeg Kivimägi vastas väga selgelt, olles sel hetkel istungi juhataja, et see käib ikkagi registreerimise järjekorras. Mina olin registreeritud enne kui Vabariigi Valitsuse esindaja. Mina ei tea, kuidas see tema registreerimine käib – kas tema ise registreerib, teie registreerite või kuidas see käib. Aga fakt on see, et ekraanil olin mina registreeritud enne, kui oli tema. Ja nüüd ma kordan oma küsimust: kas me lähtume sellest reeglist, et eelnõude ja arupärimiste üleandmine käib vastavalt registreerimise järjekorrale või me lähtume mingist muust reeglist? Kui me lähtume mingist muust reeglist, siis milles see reegel seisneb?
15:41 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Me lähtume sellest reeglist, kuidas registreeritakse. Aga kuna Heili Tõnisson ise ei saa ennast registreerida, siis Riigikogu istungi juhataja kutsub Heili Tõnissoni siia eelnõusid üle andma. Lugupeetud Varro Vooglaid, teil on praegu võimalik tulla eelnõu või arupärimist üle andma. Palun kasutage seda võimalust. Kalle Grünthal, palun, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
15:42 Kalle Grünthal
Jah, mul on tõesti küsimus istungi läbiviimise korra kohta. Küsimus on selles, et ka eelnõude üleandmisel kehtib järjekord ja Varro Vooglaid oli seal tõepoolest esimene. Ma arvan, et selles osas meil vaidlus puudub. Võib-olla ei oleks nii palju, ütleme, protesti olnud, kui teie ei oleks tõstnud Vabariigi Valitsuse väidetava esindaja esimeseks. Miks ei võinud ta olla kolmas? Mis seaduse alusel te siin omavolitsete, tähendab, selles osas, et te tõstate seda järjekorda ringi?
15:42 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! See oli istungi juhataja otsus. Varro Vooglaid, palun! Kas te soovite tulla üle andma eelnõu või arupärimist või esitada küsimuse istungi läbiviimise protseduuri kohta?
15:43 Varro Vooglaid
Kõigepealt esitan protseduurilise, siis soovin tulla üle andma.
15:43 Esimees Lauri Hussar
Hästi, aga siis nii teemegi. Varro Vooglaid, palun esitage protseduuriline küsimus ja siis ootan teid siia Riigikogu kõnepulti.
15:43 Varro Vooglaid
Ega minul ei ole mingit erilist huvi esitada järjest neid protseduurilisi küsimusi. Kui te vastaksite mu küsimusele selgelt, siis ma rohkem ei küsiks. Küsimus on ikkagi endiselt see, kas meil on mingisugune uus reegel, mille kohaselt Vabariigi Valitsuse esindaja saab kõigepealt eelnõu üle anda ja seejärel saavad seda teha Riigikogu liikmed. Kui on selline reegel, siis tuleks see kuidagi sõnastada ja selgelt välja ütelda, mitte rakendada mingit praktikat, mis on vastuolus selle reegliga, mille kehtivust mulle sõnaselgelt härra Toomas Kivimägi, istungi juhataja, äsja kinnitas.
15:43 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Varro Vooglaid, Heili Tõnissoni nimi ei tekiks mingil moel siia, kui istungi juhataja ei kutsuks Heili Tõnissoni kõnepulti. Ja sellest lähtuvalt istungi juhataja ka toimetas praegu. Nüüd on Riigikogu liikmetel võimalik üle anda eelnõusid ja arupärimisi. Mart Helme, palun! Küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:44 Mart Helme
Istungi läbiviimise protseduur ei seisne selles, et istungi juhataja annab kellelegi oma suvast lähtuvalt sõna. "Teil on võimalus praegu tulla." Ei, meil on õigus praegu tulla. "Teil on võimalus praegu küsida." Ei, meil on õigus praegu küsida. Istungi juhataja ei tee seal puldis jooksvalt uusi reegleid, uusi tavasid ja suvalist istungi juhatamist. Ja sellest kogu see segadus, et teie seal ei ole võimeline juhtima istungit nii, nagu seda sätestab töö- ja kodukord ja siin välja kujunenud tava. Palun tulge töö- ja kodukorra ja väljakujunenud tavade juurde ja ärge kuulake neid otsitud põhjendusi, mida teie vasakult käelt see daam teile kogu aeg annab.
15:45 Esimees Lauri Hussar
Kalle Grünthal, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:45 Kalle Grünthal
Ma tänan, lugupeetud istungi juhataja! Ma küsisin teilt, millise seaduse alusel on võimalik tõsta Vabariigi Valitsuse esindaja esimesele kohale enne Varro Vooglaidu. Ei oleks probleemi tekkinud, kui ta oleks olnud kolmas. Tegite seda oma suva järgi. Te ei vastanud mu küsimusele, millise normi alusel. Järelikult mina saan praegu teha ainult ühese järelduse, et siin Riigikogu saalis ei kehti enam mingisugused tavanormid ega ka seadused. Ja ma võtan endale praegu, lugupeetud istungi juhataja, täielikult vabaduse teha seda, mida ma õigeks pean. Nii et arvestage sellega, kui te ei järgi kodukorra reegleid.
15:45 Esimees Lauri Hussar
Kalle Grünthal, kui see oli küsimus, siis § 90 meie kodu- ja töökorra seaduses annab teile pildi, kes saavad anda eelnõusid ja arupärimisi. Helir-Valdor Seeder, palun, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
15:45 Helir-Valdor Seeder
Jah, protseduuri kohta. On hästi oluline, et me oleksime ühises infoväljas. Te põhjendasite seda, et Vabariigi Valitsuse esindaja esimesena sai üle anda eelnõusid, sellega, et ta ise ei saa ennast registreerida ja teie andsite sõna. Meie saame informatsiooni selle tabloo kaudu, mis siin on kõigile näha, ja Vabariigi Valitsuse esindaja ilmus sinna kolmandaks. Eespool olid Varro Vooglaid ja Lauri Laats. Järelikult te saate selle sisse lülitada ka enne, see võimalus teil oli. Te lülitasite selle sisse hiljem või teie abiline, keegi lülitas selle hiljem sisse ja sellest tulenevalt oleks pidanud ta ka järjekorras kolmandana pulti minema. Meie nägime, et ta oli kolmas, mitte esimene. Kuidas meil see käib? Kas me saame võtta tõsiselt seda informatsiooni, mis on meile siin suurele saalile kõigile nähtav, ja me lähtume sellest nii küsimuste esitamise järjekorras kui ka eelnõude üleandmise järjekorras? Või on mingisugune muu järjekord, mida teie otsustate ja panete ja mida meie ei tea? Kui see nii on, siis on meil väga raske teineteist mõista.
15:47 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, Helir-Valdor Seeder! Vabariigi Valitsuse esindaja lülitatakse siia nimekirja siis, kui Riigikogu istungi juhataja ütleb selle nime välja. Antud juhul ma kutsusin Vabariigi Valitsuse esindaja üle andma eelnõusid siia Riigikogu kõnetooli. Varro Vooglaid, palun, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
15:47 Varro Vooglaid
Suur tänu, lugupeetud istungi juhataja! Minu meelest oleks kohane, kui te lihtsalt vabandaksite, et tegite vea. Sellepärast et, ma ütlen veel kord, istungit juhatades teie kolleeg juhatusest, härra Toomas Kivimägi kinnitas meile: kehtiva korra kohaselt võetakse vastavalt registreerimise järjekorrale. Mina registreerisin enne, kui seda tegi Vabariigi Valitsuse esindaja. See on fakt, selle üle vaidlus puudub, on nii? Mina registreerisin enne, kui registreeris tema. Ja kui te eksite kehtiva korra vastu, siis võib rahulikult inimlikult tunnistada: vabandust, tegin vea, edaspidi püüan teha nii, et see viga ei korduks. On nii? Saab teha nii? Ei pea tingimata õigustama lõpuni välja üha naeruväärsemal moel, eks ole, kehtivate reeglite rikkumist.
15:48 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Jah, te tõepoolest registreerisite esimesena ja ma ootan jätkuvalt teid siia kõnetooli andma üle kas eelnõu või arupärimist. Kert Kingo, palun! Küsimus istungi läbiviimise reeglite kohta.
15:48 Kert Kingo
Ma tänan! Arvestades, kuidas te siin ise otsustate, kes kunas võib tulla sinna ette midagi üle andma või esitama, ja olete ise seda järjekorda hakanud siin omaalgatuslikult reguleerima, on mul küsimus: kas järgmine samm on see, et opositsioonisaadikud lükatakse lihtsalt lõppu ja hakatakse valitsusparteide fraktsioonide saadikuid järjekorras ette võtma, samamoodi nagu hetkel te tegite valitsuse esindajaga?
15:48 Esimees Lauri Hussar
Järgmine samm on, et ma kutsun siia Riigikogu kõnetooli Varro Vooglaiu. Palun!
15:49 Varro Vooglaid
Suur tänu, lugupeetud istungi juhataja! Austatud kolleegid! Esiteks tahan siiralt tänada istungi juhatajat üldse võimaluse eest kõneks sõna saada. Nagu me teame, ei ole see siin viimastel kuudel ja nädalatel mitte alati nõnda käinud. Mõnikord oleme saanud, mõnikord ei ole, täna sain – aitäh selle eest! Soovisin sõna saada selleks, et anda üle arupärimine härra Kalle Laanetile, kes on justiitsminister, seonduvalt prokuratuuri ja Kaitsepolitseiameti tegevuse põhjendatusega. Nimelt, 31. mail jõudis avalikkuse ette teave, et kaitsepolitsei kahtlustab Tartu abilinnapead Priit Humalat toimingupiirangu rikkumises eriti suures ulatuses ja ettevõtjat Parvel Pruunsilda sellele kaasaaitamises. Paraku tekitavad kõnealuse juhtumi asjaolud tõsiseid küsimusi selle kohta, kas prokuratuuri ja kapo tegevuses ei ilmne mitte võimu kuritarvitamise tunnused. Kuna nende ametkondade kätte on usaldatud väga suur võim, peavad sellised kahtlused saama ühemõtteliselt kõrvaldatud.
Sellepärast olemegi sõnastanud viis küsimust. Esiteks, kas vastab tõele, et kapo töötajad ei võimaldanud Pruunsillal privaatselt suhelda oma advokaadi Paul Keresega, olgugi et kriminaalmenetluse seadustik selgesõnaliselt sellise õiguse ette näeb? Kui see vastab tõele, siis kes ja kuidas selle eest vastutab? Teiseks, kuidas on võimalik, et prokuratuur lähtub erinevate kriminaalmenetluste raames niivõrd erinevatest standarditest? Slava Ukraini MTÜ vastu kriminaalmenetluse algatamisest hoidumise õigustamiseks ütles prokuratuuri esindaja, et menetlust ei saa alustada selleks, et hakata otsima alust kriminaalmenetlusele, aga antud juhul riigiprokurör Gerd Raudsepp ütles, et tuleb just nimelt hakata praeguse menetluse käigus välja selgitama, kas selliseid asjaolusid esineb. Imelik topeltstandardite nähtumine. Ja kindlasti küsime ka selle kohta, kuidas on võimalik üldse [tavalistel] inimestel ja ametnikel teada, milline tegevus kujutab endast toimingupiirangu rikkumist, kui seda tõlgendatakse prokuratuuri poolt sedavõrd meelevaldselt ja avaralt. Ei hakka siin asjaolusid täpsemalt ette lugema.
15:51 Esimees Lauri Hussar
Aeg!
15:51 Varro Vooglaid
Viimasena on küsimus selle kohta, kes vastutab selle eest, kui selgub, et kedagi selle menetluse käigus süüdi ei mõisteta, aga inimeste maine on totaalselt hävitatud. Aitäh!
15:51 Esimees Lauri Hussar
Järgnevalt palun siia parlamendi kõnetooli Lauri Laatsi.
15:51 Lauri Laats
Hea Riigikogu esimees! Head kolleegid! Mul on üle anda arupärimine peaminister Kaja Kallasele. Ja nimelt, teema puudutab Riigikogu maine kahjustamist.
Lugupeetud peaminister, 26. mail vahendas ajakirjandus teie osalemist tehnoloogiakonverentsil, kus te vastates teid intervjueerinud saatejuhi küsimusele, nentisite Riigikogu liikmete kohta järgmist: "Meil on seal lauljaid küll, aga suures osas, pean kahjuks tõdema, on seal klounid." Riigikogu veebilehel on kättesaadavad XV koosseisu kuuluvate saadikute erialased andmed, millest ei tulene, et enamus oleks spetsialiseerunud tsirkusekoomikale, õigupoolest ei ole seda ükski 101 saadikust. Peaministri poolt sellise väljendusviisi kasutamine Riigikogu liikmete kohta on ebameeldiv üllatus ning paratamatult annab see edasi teie halvustavat suhtumist Eesti Vabariigi seadus[andliku] kogu liikmetesse. Väide on seda enam kummastav, et alles hiljuti, 12. aprillil saite Riigikogu enamuselt volitused valitsuse moodustamiseks. Väärib meenutamist, et 2012. aastal algatasite Riigikogu liikme hea tava põhimõtete väljatöötamise, millega soovisite kasvatada uut poliitilist kultuuri ning mille üheks kandvaks teesiks on hoiduda Eesti riigi ja Riigikogu maine kahjustamisest. Nüüd olete avalikul üritusel ise võtnud positsiooni, kus halvustate rahva poolt valitud parlamendiliikmeid, sealhulgas ka enda erakonna liikmeid ning oma koalitsioonipartnereid.
Ja sellest lähtuvalt on järgmised küsimused. Küsimus nr 1: kas ajakirjanduses avaldatud tsitaat, milles nimetate Riigikogu liikmeid klounideks, vastab tõele või on tegemist valeinformatsiooniga? Juhul kui meedias omistate teile mainitud tsitaat, kuid tegelikult te nii ei öelnud, siis millisel viisil plaanite nende väidete levitamist takistada? Aga kui te tõepoolest ütlesite avalikul üritusel, et peate Riigikogu liikmeid klounideks, siis kuidas hindate (Juhataja: "Aeg!"), millist kahju on see väide teinud Riigikogu ning Eesti Vabariigi mainele? Ja lõpetuseks viimane küsimus: palun nimetage need Riigikogu koosseisu liikmed, keda peate klouniks. Aitäh!
15:54 Esimees Lauri Hussar
Nii, olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud viis eelnõu ja kaks arupärimist. Juhatus otsustab nende edasise menetlemise vastavalt Riigikogu kodu- ja töökorra seadusele.
Head kolleegid, ka mõned teated. Täna pärast täiskogu istungi lõppu toimuvad siin istungisaalis järgmiste toetusrühmade moodustamise koosolekud. Kokkukutsuja on Varro Vooglaid. Kõigepealt sõna- ja veendumusvabaduse toetusrühm, siis sündimata laste eluõiguse toetusrühm ja otsedemokraatia toetusrühm.