Austatud Riigikogu esimees! Head kolleegid! Minul on au tutvustada teile Riigikogu õiguskomisjonis toimunud arutelu, selle käiku ja neid otsuseid, mis õiguskomisjon on teinud.
Õiguskomisjon arutas Vabariigi Valitsuse algatatud perekonnaseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu 207 ettevalmistamist esimeseks lugemiseks 16. mail oma korralisel istungil. Istungil viibisid komisjoni liikmed Eduard Odinets, Anti Haugas, Jaanus Karilaid, Kert Kingo, Anastassia Kovalenko-Kõlvart, Liisa-Ly Pakosta, Mati Raidma, Valdo Randpere, Vilja Toomast ja Varro Vooglaid. Täna on juba mitu korda kõlanud ja kinnitan, et kolleegid Varro Vooglaid ja Kert Kingo lahkusid istungilt pärast istungi töönädala kava kinnitamist ja ei osalenud väga põhjalikus, sisulises arutelus selle eelnõu üle. Samuti lahkus istungilt pärast päevakorra kinnitamist Jaanus Karilaid, kuid tema saatis meile oma asendusliikme, kelleks oli Ester Karuse.
Lisaks komisjoni liikmetele võtsid istungist osa sinna kutsutud erinevate ministeeriumide ametnikud: sotsiaalkaitseminister Signe Riisalo, Justiitsministeeriumi õiguspoliitika osakonna eraõiguse talituse juhataja Vaike Murumets, sama talituse nõunikud Kristel Vaino ja Susann Liin, Sotsiaalministeeriumi tervisesüsteemi arendamise osakonna projektijuht Ingrid Ots-Vaik ning Siseministeeriumi rahvastiku toimingute osakonna juhataja Enel Pungas.
Nagu ma ütlesin, tänu väga põhjalikule ministri ettekandele ja tänu sellele, et meil oli kohal päris palju ministeeriumide ametnikke, oli see arutelu väga sisukas ja väga põhjalik. Ma tänan siin ka kõiki komisjoni liikmeid, eriti komisjoni aseesimeest Anastassia Kovalenko-Kõlvartit väga asjalike küsimuste eest, mis said esitatud.
Ma ei hakka praegu kordama ministri ettekannet, mis toimus komisjoni istungil. See oli sama põhjalik kui täna siin täiskogu saalis. Ja tegelikult ka enamus küsimusi, mida head kolleegid täna ministri käest on küsinud, said küsitud ja said vastatud sama põhjalikult ka komisjoni istungil. Võib-olla teie tähelepanu juhtimiseks toon välja mõned teemapüstitused ja küsimused, mis ei kõlanud täna siin saalis, aga ma pean neid oluliseks.
Seaduse jõustumise tähtaja teema käis täna ka siin läbi. Võimalikud vastuolud põhiseadusega said ka õiguskomisjoni istungil väga põhjalikult arutatud. Selle teema tõstatas teiste hulgas näiteks Liisa-Ly Pakosta. Tema tõstatatud oli ka küsimus, mis puudutas usuvabadust ja kirikute õigust laulatada samast soost isikuid või õigust sellest keelduda. Ja nagu me eelnõust võime lugeda, tegelikult ka praeguse seaduse kohaselt ja tulevikuski kirik ise otsustab, keda ta laulatab ja keda mitte.
Arutasime samamoodi erinevate uuringute teemasid. Oli küsimusi, kui palju on neid inimesi, kes on juba kooselulepingu sõlminud, mis soost nad on ja kas nad kavatsevad abielule üle minna või mitte. Me teame, et see üleminek on selle eelnõu kohaselt tehtud väga lihtsaks ja [soovi korral] väga kiireks. Päris pikalt arutasime ka kunstliku viljastamise ja põlvnemise teemasid, aga neid minister on siin juba põhjalikult käsitlenud ja vastanud väga paljudele küsimustele. Ma veel kord tänan kõiki kolleege ka siin saalis, kes neid raskeid ja keerulisi teemasid on tõstatanud. Ma loodan, et ministri vastused olid ammendavad.
Arutelu all olid ka erinevate nõusolekute teemad: nõusolek lapse lapsendamiseks, partnerdoonorid ja mittepartnerdoonorid ja nii edasi. Kõik need teemad said juba käsitletud ka täna siin saalis nende mitme tunni jooksul, mis me oleme seda väga põhjalikku arutelu, debatti pidanud. Peresisese lapsendamise kord, selle erinevus kooselus ja abielus sai ka komisjonis käsitletud. Kõik sellised teemad. Samamoodi võõra lapse lapsendamine – ka see sai komisjonis väga põhjalikult käsitletud, nagu täna siingi. Tegelik olukord ei ole kuigi lihtne. Eestis ka praegu ei ole niisama lihtne lapsendada võõrast last, sõltumata sellest, mis soost on abikaasad.
Pisut puudutasime hooldusperede süsteemi. Eelnõu 207 seda kuidagimoodi ei muuda ega puuduta, nii et hooldusperede süsteem jääb samaks, mis ta praegu on. Samuti käsitleti põhjalikult komisjonis seda teemat, mille täna siin eriti Keskerakonna kolleegid tõstatasid: kas ei oleks olnud mõistlik kaks seadus[eelnõu] lahutada, menetleda perekonnaseaduse muutmist ja kooseluseaduse muutmist eraldi. Ka sellele küsimusele on minister minu arvates täiesti põhjalikult ja ammendavalt ka siin täna kolleegidele vastates vastanud.
Põlvnemine, lapsendamine, testamendi tegemine ja kõik varasuhetega seonduv on väga põhjalikult käsitletud. Samuti tõusetus küsimus seoses notari juures lepingu sõlmimisega ja dokumentide esitamisega, et tõestada, et sa ei ole juba abielus või kooselus. Siin tõusetus eriti teema, et kui partner on välismaalane, aga tegelikult see probleem eksisteerib ka praegu abikaasade puhul. Komisjoni istungil tuletati meelde hiljutised meedia vahendusel kõlama jäänud lood, kus abikaasa, kui ta Eestis abiellub, ei esita Eesti pädevatele asutustele oma varasemate abielude dokumente, kui abielud on sõlmitud välismaal. See on valetamine riigivõimudele, aga selle eest ei ole me keegi kaitstud. Kõik sellised teemad, veel kord toonitan, said üsna põhjalikult [arutatud].
Ja loomulikult tekkis meil seesama arutelu põhiseaduse teemadel. Taas tuli päevakorrale mitte ainult § 12, mis käsitleb diskrimineerimise keeldu, vaid ka § 27, mis tegelikult ei käsitle abielu, vaid käsitleb perekonda. Ja perekond määratletakse seadusega. Nagu ka minister korduvalt mainis, on arvukalt Riigikohtu lahendeid, mis võrdsustavad samast soost paaride kooselu perekonnaga ka põhiseaduse mõistes.
Arutasime ka võimalust pidada ühist debatti põhiseaduskomisjoniga alates ühisistungist kuni arvamuse küsimiseni põhiseaduskomisjonist. See mõte ja idee, mille käis välja komisjoni aseesimees Anastassia Kovalenko-Kõlvart, kahjuks ei leidnud toetust komisjoni liikmete seas. Arutasime ka kaasamise teemat. Võib-olla ennetades küsimusi, võin öelda, et samal päeval, kui toimus komisjoni istung, said saadetud ka kaasamiskirjad kõikidele nendele, kes olid kaasatud valitsuse kaasamise ringis, palvega täpsustada ja täiendada oma seisukohti ja öelda veel, mis täiendavalt öelda on. Tähtajaks panime nendele 2. juuni. Sisuliselt üle kahe nädala on kaasatud rühmadel aega, et anda oma arvamus teada Riigikogu õiguskomisjonile. Kindlasti me kutsume kaasatud sihtrühmi – ilmselt mitte kõiki, vaid neid, kelle arvamused on reljeefsemad või huvitavamad või vastandlikud – debatti pidama ka õiguskomisjoni. Kõlasid ettepanekud, keda veel võiks kaasata, ja need täiendavad ettepanekud kaasatavate kohta said komisjonis ka aktsepteeritud.
Selle ligi kolm tundi kestnud komisjoni istungi tulemusena tehti komisjoni liikmete erinevate ettepanekute alusel ka menetluslikud otsused. Need ma nüüd siis ütlen. Esimene otsus oli võtta eelnõu esimesele lugemisele täiskogu päevakorda 22. mail ehk täna. Selle otsuse poolt olid Anti Haugas, Eduard Odinets, Liisa-Ly Pakosta, Mati Raidma, Valdo Randpere, Vilja Toomast. Vastu hääletasid Ester Karuse, Anastassia Kovalenko-Kõlvart, erapooletuid ei olnud. Komisjon teeb täiskogule ettepaneku esimene lugemine lõpetada. Selle poolt olid Anti Haugas, Eduard Odinets, Liisa-Ly Pakosta, Mati Raidma, Valdo Randpere, Vilja Toomast. Selle vastu hääletasid Ester Karuse ja Anastassia Kovalenko-Kõlvart, erapooletuid ei olnud. Siis otsustati määrata juhtivkomisjoni esindajaks täiskogus, ettekandjaks komisjoni esimees Eduard Odinets. Selle poolt oli samuti kuus inimest: Anti Haugas, Eduard Odinets, Liisa-Ly Pakosta, Mati Raidma, Valdo Randpere, Vilja Toomast. Vastu ei olnud keegi. Anastassia Kovalenko-Kõlvart jäi erapooletuks selles küsimuses. Ja viimane otsus, mille komisjon tegi, oli muudatusettepanekute tähtaja määramine. See on täiesti seadusega lubatud miinimumi piires ehk kümme tööpäeva. Parandan, kolleegid: siin kõik räägivad kümnest päevast, aga kümme tööpäeva on see aeg. Ehk siis muudatusettepanekute tähtaeg võiks olla 5 juuni. Jällegi rohkem kui poolteist nädalat, kaks nädalat. Selle poolt olid Anti Haugas, Eduard Odinets, Liisa-Ly Pakosta, Mati Raidma, Valdo Randpere, Vilja Toomast. Vastu ei olnud keegi ja keegi ei jäänud ka erapooletuks.
Sellega ma oma ettekande lõpetaksin. Vabandust, võib-olla oli oodatust lühem, aga ma ei pidanud vajalikuks venitada aega selleks, et korrata ministri vastuseid ja ministri ettekannet. Protokoll on põhjalik, protokoll on avalik ja samuti on avalikud kõik need lisamaterjalid, mida minister oma ettekandes kasutas ja komisjoni liikmetele näitas. Tänan teid!