Austatud istungi juhataja! Austatud Riigikogu! Tänan võimaluse eest tutvustada Riigikogule taas kord Eesti Panga tööd ja tegemisi ja samuti rääkida olulisematest suundumustest Eesti majanduses. Kui püüda läinud aastat keskpanga vaatenurgast hästi lühidalt kokku võtta, siis võiks öelda, et keskpankade äärmiselt leebe rahapoliitika kümnend on mööda saanud. Selle lõpp kujunes järsumaks, kui oskasime keskpangana esialgu prognoosida. Ja veel, Venemaa kallaletungi tõttu Ukrainale muutunud ohuolukord on sundinud ka Eesti Panka mõtlema valmisolekutele ka kõige mustemate stsenaariumide korral. Eelkõige aga pean täna rääkima inflatsioonist, sest see on keskpanga peamine vastutusala.
Kas ei ole kuulda hästi?
Miks oleme täna hädas hoogsa hinnatõusu tempoga? Sellele vastamiseks peame meenutama, kust hinnašokk tuli. Pandeemiakriis oli läinud aastal vaevalt jõudnud taanduda, kui sattusime Venemaa poolt Ukrainas alustatud täiemahulise sõja tõttu uude kriisi. See tohutu inimlik tragöödia oli ja on jätkuvalt suur šokk ka majandusele. Juba enne sõja puhkemist olime näinud hinnatõusu tempo elavnemist, kuna kaupade ja teenuste pakkumine ei suutnud pandeemiakriisi lõppedes sama kiirelt taastuda kui nõudlus. Alguses pidasime keskpankadena seda ajutiseks nähtuseks, mis laheneb, kui pandeemia ajal katkenud tarneahelad uuesti toimima hakkavad ning pakkumine jõuab nõudlusele järele. Läks aga teisiti. Sõja puhkedes kallinesid paljud toorme ja eriti energiakandjate hinnad lausa hüppeliselt, kuna nii Venemaal kui Ukrainal on olnud suur roll maailmaturu varustamisel mitmete toormetega. Lisaks sai gaasist ja naftast agressorile relv, millega survestada Ukraina liitlasi.
Euroopas tundsime hinnatõusu mõju eriti rängalt, sest meie sõltuvus Venemaa energiakandjatest on olnud märkimisväärne. Kuna Venemaa hakkas piirama gaasi pakkumist Euroopale juba enne täiemahulise sõja algust, tundsime inflatsiooni mõju juba 2021. aasta sügisel. Mullu oktoobris hüppas euroala inflatsioon 10,6%-le. Nii hoogsat hinnatõusu pole nähtud kogu euro käibel oleku aja jooksul ning see on kaugel 2% tasemest, mis on Euroopa Keskpanga eesmärk.
Eestis olime veel hullemas seisus. Viimati kogesime nii kiiret hinnatõusu 1990. aastate keskpaigas. Selliste suurte muutuste tagajärjel pidi radikaalselt muutuma ka keskpanga rahapoliitika. See ei saanud enam jätkata majandust ja koos sellega hinnakasvu ergutaval kursil.
Väga pika aja jooksul tegi keskpankadele muret liiga aeglane inflatsioon, mis on majandusele samuti ohtlik. Nüüdseks on aga mure vastupidine ning keskpankuritena teeme kõik, mis meie võimuses, et kiire hinnatõusu hoogu pidurdada. Intressimäärad on keskpanga peamine tööriist, mille abil saab mõjutada majandustegevuse aktiivsust ja nõudlust. Intressimäärade tõstmisega muutub laenuraha kallimaks. Sellisel juhul ostetakse kaupu ja teenuseid vähem ning hinnasurve majandusele leeveneb. Kui aga majandus kiratseb ja vajab ergutust, saab keskpank intressimäärasid langetada ja selle abil laenuraha taas kättesaadavamaks teha.
Läinud aasta suvel hakkasime Euroopa Keskpangas pärast kümme aastat väldanud pausi taas intressimäärasid tõstma. Sama tegid ka paljud teised keskpangad maailmas. Sel aastal oleme euroala intressimäärasid tõstnud juba seitse korda, kokku 3,75 protsendipunkti võrra, mis on väga kiire tempo. Kuid see pole veel kõrge tase, kui võrrelda euro käibel oleku aja esimese kümnendiga. Suur vahe on aga selles, et ajaloolises vaates sarnase intressitaseme juures on inflatsioon euroalal praegu kordades kõrgem.
Intressimäärade tõstmisele lisaks oleme lõpetanud ka võlakirjade juurdeostmise Euroopa Keskpanga bilanssi. Võlakirjade ostmine, mis on rahvasuus saanud rahatrüki nime, aitas hoida raha hinda madalal, et majandust ergutada. Praegustes selgelt liiga kiire hinnatõusu oludes ei ole keskpanga poolt sellisel moel täiendavalt majanduse elavdamine enam kohane. Seetõttu olemegi hakanud Euroopa Keskpanga bilanssi koomale tõmbama ja vähendama ka keskpanga jalajälgi võlakirjaturul.
Hinnatõus on juba hakanud euroalal aeglustuma. Läinud aasta lõpus alanud muutuse on kaasa toonud eelkõige energia odavnemine. Seda seetõttu, et Euroopa Liidu riikidel õnnestus leida asendus Venemaa energiakandjatele hõlpsamini, kui kardeti. Kui me aga jätame kõrvale suurema kõikumisega toidu- ja energiahinnad, näeme paraku seda, et majanduses laiemalt ei ole hinnakasv veel pidurduma hakanud. Üks tegur on siin kindlasti keerulise majandusolukorra jaoks tavatult tugev tööturuseis. See on muu hulgas aidanud kaasa euroala majanduses piisavalt tugeva nõudluse püsimisele ja andnud ettevõtetele võimaluse kasumit säilitades hindu tõsta. Seega peame Euroopa Keskpangas tõenäoliselt intressimäärade tõstmist jätkama, ehkki viimasel korral tegime seda senisega võrreldes juba aeglasemas tempos.
Kui kaua intressimäärad veel tõusevad või kus on lagi? Seda küsitakse minu ja teiste keskpankurite käest praegu tihti. Saan vaid öelda seda, et Euroopa Keskpank kohandab intressimäärade taset sõltuvalt sellest, mis majanduses toimub ja kuidas muutub majanduse väljavaade. Täpsete majandusprognooside tegemine ei ole kunagi lihtne, kuid viimasel ajal on see heitlike nafta ja muude toormete hindade tõttu tõesti eriti keeruline olnud.
Oleme Euroopa Keskpangas otsustanud ja öelnud, et intressimäärasid tuleb kergitada seni, kuni võime olla piisavalt kindlad, et inflatsioon euroalal jõuab mõistliku aja jooksul taas 2% lähedale. Euroopa Keskpanga viimase, märtsikuise prognoosi järgi jõuab inflatsioon euroalal 2% lähedusse 2025. aastal. See ei tähenda veel, et keskpank peaks nii kaua intressimäärasid tõstma. Ja see ei tähenda ka seda, et intressimäärad peaksid täpselt nii kaua oma tiputasemetel püsima. Küll aga võib liiga optimistlikuks osutuda mõne analüütiku ootus, et intressimäärad langevad juba järgmise aasta esimestel kuudel.
Kuidas tulevad järsu intressimäärade tõusuga toime meie ettevõtted ja inimesed? Eestis näeme, et ettevõtted on suuremate intressimaksetega siiani hästi hakkama saanud. Kuna tarbijate käes oli palju raha, said ettevõtted müügitulu ja kasumit kuni viimase ajani tublisti kasvatada. Inimestel on omakorda aidanud toime tulla see, et tööpuudus on püsinud väike. Just töökoha kaotus on majapidamistele suurim risk laenumaksetega toimetulemisel. Samuti on inimesi toetanud pandeemiaaegsed säästud ning pensionisambast välja võetud raha. Suuremaid maksevõime probleeme me seega praegu ei näe.
Maksepuhkuste taotlusi on kommertspankade sõnul vähe. Märtsi seisuga oli üle 60 päeva maksetähtaega ületanud ettevõtete laene vaid 0,3%, eluasemelaene 0,12% ja majapidamiste muid laene 1,3% meie pankade laenuportfellist. Teisiti öeldes on näiteks kodulaenu tagasimaksmine muutunud tõsiseks probleemiks keskmiselt ühele laenuvõtjale 800 hulgast. Samas on tõenäoline, et majandusolukorra halvenemine muudab osa laenuvõtjatest haavatavamaks. Seetõttu hoiatasime hiljutises finantsstabiilsuse ülevaates, et kui Eesti majanduskasv jääb kiratsema, võib hakata laenude tagasimaksmisega probleeme tekkima ning halbade laenude osakaal võib mõnevõrra suureneda.
Siinkohal on kohane märkida, et Eestis on paljudel majapidamistel ja ettevõtetel ujuva ehk fikseerimata intressimääraga laenud. Ujuv, euriboriga seotud intress on olnud hea valik ajal, mil intressimäärad langesid või olid tavatult madalad. Nüüd kandub aga intressimäärade tõus paraku ka kiiremini edasi laenumaksetesse.
Eesti Panga kehtestatud eluasemelaenu nõuded on siiski aidanud liiga riskantset laenamist piirata. Kõiki laenutaotlusi on pangad testinud vähemalt 6%-lise intressimääraga, mis on samuti üks keskpanga kehtestatud nõue. Nii on enne laenu väljastamist hinnatud laenutaotleja võimet laenu tagasi maksta ka keerulisemates majandusoludes.
Eesti Panga kapitalinõuded omakorda aitavad tagada, et pankadel on riskide katteks piisavalt kapitali. Läinud aastal karmistasime vastutsüklilise puhvri nõuet ja kehtestasime täiendava kapitalipuhvri nõude LHV Pangale, mis on tänu kiirele kasvule jõudnud finantssüsteemi stabiilsuse vaatenurgast suurte pankadega samasse klassi. Meie üldine hinnang on, et pangad on Eestis hästi kapitaliseeritud ja nende tegevust toetab ka hea kasumlikkus.
Pankade kasumlikkusega seoses on tõusetunud ka erinevaid maksustamisega seotud küsimusi. Keskpangana on meie seisukoht, et pangad peavad olema hästi kapitaliseeritud, nii püsib meie pangandus kriisikindel ja suudab majandust hästi rahastada. Eesti Pangas ei pea me põhjendatuks ka pankade maksustamist erirežiimiga, võrreldes teiste ettevõtetega. Küll aga võiksid pangad koguda headel aegadel lisapuhvreid, sest kui pangad ei talleta piisavalt kasumit kapitalina, ei ole neil kriisi ajal varusid, et toime tulla probleemsete laenudega. Kannataks ka uute laenude väljastamine ja see pidurdaks omakorda majanduse taastumist.
Peame oluliseks ka seda, et koos intressimäärade tõusuga suureneksid samuti hoiuseintressid, mida pangad maksavad inimestele, kes oma raha pangas hoiustavad. Juba ongi tähtajaliste hoiuste intressimäärad ka Eestis kiiresti kasvanud ning üle aastase tähtajaga hoiuste intressimäär on jõudnud 3,5% juurde. Siin saavad inimesed ja ettevõtted ka ise aktiivsed olla ja otsustada, kas jätkata vaba raha hoidmist madala intressimääraga arvelduskontol või hoiustada rohkem tähtajaliselt. Hoiustajad on intressimäärade tõustes võitjate poolel.
Lisaks hoiustele rahastavad pangad oma tegevust üha rohkem ka võlakirjadega. Selle rahastuse hinda mõjutavad investorite hinnangud Eesti riigi finantsilistele riskidele. Eesti reitingud on püsinud kõrgel, kuid mitu reitinguagentuuri on siiski kärpinud meie riigireitingu väljavaadet ehk tõstnud reitingu kärpimise tõenäosust. Investorite silmis suurendavad Eesti riigi võlakirjade riski halvenenud julgeolekuolukord ja Ukraina sõja negatiivne mõju meie majandusele. Teisalt peab näiteks reitinguagentuur Fitch oluliseks teguriks ka Eesti riigivõla kiiret kasvu.
Avaliku sektori kulutustest on Eesti Pank viimasel ajal palju rääkinud just inflatsiooni kontekstis. Keskpank peab hinnatõusu ohjeldamiseks tõstma intressimäärasid suhteliselt vähem siis, kui ka eelarvepoliitika toetab sama eesmärki. Ehk teisisõnu, riigi kulutused ei tohiks anda niigi kiirele hinnatõusule veelgi hoogu juurde. Teine, laenuraha arvel püsivalt riigi kulutuste katmisega kaasnev oht on, et hoogsalt kasvav võlakoormus vähendab riigi võimekust uutes kriisiolukordades majandusele appi tõtata.
On tõsi, et Eesti riigi võlakoormus ei ole mitmete teiste riikidega võrreldes suur, kuid muret teeb, et riigi kulude ja tulude tasakaal on meil püsivalt paigast nihkunud. Kui valitsemissektori eelarve puudujääk püsib 3% juures, siis Eesti võlakoormus kahekordistub järgmise kümne aastaga. 4% suuruse intressitaseme juures tuleks riigil intressimakseteks tasuda igal aastal summa, mis on ligikaudu võrdväärne kuludega näiteks politseile ja päästele. Kõrgem võlakoormus paraku ei tähenda ajutist ja ühekordset, vaid püsivat iga-aastast väljaminekut, mis jätab väiksema osa maksutuludest riigi jooksvate kulude tegemiseks.
Riigieelarve suunamine tasakaalu poole on keeruline, kuid vajalik. Teame, et praegu on ülevaatamisel ka Euroopa Liidu eelarvereeglid. Leiame, et Eestis peaksime lähtuma võlakoormuse kasvu kontrolli alla saamise eesmärgist isegi siis, kui Euroopa reeglid muutuvad väiksema võlakoormusega riikide jaoks lõdvemaks.
Eesti majanduse üldist olukorda hindame Eesti Pangas praegu ei otseselt heaks ega halvaks, pigem võib öelda, et keskpäraseks. Ebakindlus majanduse väljavaadete osas püsib, Ukraina sõda kestab ja geopoliitilised pinged maailmas on teravad. Mitmed ettevõtted ja majapidamised on jäänud ebakindla majandusväljavaate ja intressimäärade kiire kasvu tõttu oma investeerimis- ja laenuotsustes äraootavale seisukohale. Eesti konkurentsivõime võib olla nõrgenenud, mitmete tootmissisendite kättesaadavus on halvenenud, senised tarneahelad sõja ja sanktsioonide tõttu katkenud ning hinnad tõusnud. Palgakulude tõus on jätkunud. Eriti oluline on see meie eksportiva sektori jaoks, mis peab hakkama saama rahvusvahelisel turul. Just eksport on meid reeglina kriisidest välja aidanud. Kuid kas ka seekord?
Mullu euroalal rekordeid löönud Eesti inflatsiooni hoos oleme aga alates läinud aasta augustist näinud aeglustumise kurssi. Selle aasta keskpaigaks prognoosime, et inflatsioon pidurdub Eestis 10%-le ja aasta lõpu poole alla 5% taset.
Eesti tööturg on püsinud tugev. Nii eelmise aasta viimases kui ka selle aasta esimeses kvartalis oli töötuse määr 5% juures ning viimasel kahel kuul on registreeritud tööpuudus vähenenud. Palgakasv samal ajal on järjepanu kiirenenud. Inimeste ostujõud on hakanud koos inflatsiooni aeglustumisega taas tasapisi taastuma. Languse-eelne ostujõud taastub aga Eesti Panga viimase prognoosi järgi alles 2025. aasta lõpuks. Eesti majandusele prognoosime selle aasta kokkuvõttes väikest langust, kuid järkjärgulist taastumist juba selle aasta teises pooles.
Paari sõnaga tahaksin rääkida ka muutunud ohuolukorrast ja sellest, mida see tähendab keskpanga jaoks. Euroopa Liidu ja NATO liikmena tunneme end küll kindlamalt, kuid agressori vahetu naabrina peame olema valmis ootamatusteks. Eesti Panga vastutada on Eestis kaks elutähtsat teenust: maksete ja sularaharingluse toimimine. Keskpanga ülesanne on kontrollida, et elutähtsate teenuste osutajad oleksid erinevate stsenaariumide korral oma ülesannete kõrgusel. Ühtlasi oleme teinud ka ettepaneku, et elutähtsate teenuste osutajate ring võiks olla laiem. Ajakohastasime läinud aastal oma riskianalüüse ja kriisiplaane ning töötasime koos partneritega täiendavate varulahenduste kallal. See töö kestab edasi. Osalesime ka tsiviilkriisideks valmisoleku ja riigikaitseseaduse väljatöötamises ning kriisi mõjude töögruppides. Täiendavalt oleme kõrgendatud tähelepanu pööranud keskpanga valmisolekule suuta vastu seista küberrünnakutele ja meie infosüsteemide turvalisuse igakülgsele tagamisele. Kriisi mõjud olid kesksel kohal ka Eesti Panga analüüsides ja prognoosides, mille vastu nägime mullu avalikkuse huvi suurt kasvu.
Nüüd pöörduksin aga tagasi keskpankade rahapoliitilise kursi järsu muutuse juurde. On küllaltki paratamatu, et sedavõrd kiire intressimäärade tõstmine toob esile ka osade pankade ja nende ärimudelite nõrkused. Seda nägime hiljuti nii Ameerika Ühendriikides kui ka Šveitsis. Euroopa pankade kohta saame öelda, et viimasel kümnendil on nii finantsjärelevalve, kriisiennetus kui ka kriisijuhtimine märkimisväärselt paranenud. Nii ei ole me sarnast turbulentsi Euroopas praegu näinud. Kuid see pole märk, et võime loorberitele puhkama jääda. Juba on ilmnenud ka uued riskid. Üks värskemaid õppetunde on, et niinimetatud pangajooks on tänasel päeval vaid ühe hiirekliki kaugusel.
Keskpanga muutunud rahapoliitika tagajärjel kannatas läinud aastal ka Eesti Panga enda investeeringuportfell, kus intressimäärade tõustes vähenes võlakirjade hind ning turgude langusest tuli miinus ka aktsiatest. Majandusaasta lõpetasime nullis, sest kahju sai kaetud varasematel aastatel just selliste olukordade tarvis kogutud reservidest. Eraldist riigieelarvesse Eesti Panga kasumi arvelt aga läinud aasta eest paraku teha ei ole võimalik.
Eesti Panga eelmise aasta tegevustest tõstaksin esile veel Ukrainale ja vabadusele pühendatud 2-eurose mündi käibele laskmist. See münt sai ringlusesse erakordselt kiiresti, et meenutada meile kõigile, kui kallis on vabadus ja kui kõrge selle hind. Mündikaardi müügist laekunud tulu oleme üle kandnud Ukraina keskpangale Ukraina abistamiseks, praeguse seisuga ligi pool miljonit eurot. Iga euro loeb või nagu me Eestis ütleme, iga okas loeb.
Kindlasti väärib läinud aastast äramärkimist ka Euroopa Keskpanga presidendi Christine Lagarde'i Tallinna visiit ja avalik loeng Eesti Pangas. Ettevaates on üks põnevamaid projekte digitaalne keskpanga raha ja sellega seonduv euroala digieuro, mille puhul otsustame eeloleval sügisel, kas liikuda edasi esialgsest niinimetatud uuringute etapist.
Jätkame ka rohepöördega Eesti Pangas, kus püüame kestlikkuse põhimõtteid juurutada nii organisatsioonis kui ka võtta arvesse keskpanga põhitegevustes. Roheteemadega seoses tahaksin korrata ka mullu siinsamas saalis tehtud üleskutset kehtestada Eestis sularahas makstud ostudele niinimetatud ümardamisreegel, millega väheneks vajadus toota tonnide kaupa juurde 1- ja 2-sendiseid münte. Aga selleks tuleb muuta seadust.
Oma ettekande kokkuvõtteks tahaksin öelda paar sõna kriitika kohta, et keskpankade poliitika tõttu on intressimäärad liiga kiiresti tõusnud ja laenumaksed seetõttu suurenenud. Me ei saa unustada, et üldiselt on nii inimeste kui ka ettevõtete jaoks palju suuremaks probleemiks järsult kallinenud erinevate kaupade ja teenuste hinnad. Selle hinnatõusu jätkumisele peame piiri panema ning keskpanga peamine vahend selle saavutamiseks on intressimäärade tõstmine. Kui siin viivitame või kõhkleme, riskime tulemuseks saada selle, et kiire hinnatõus kestab veelgi kauem. Siis peaksid aga intressimäärad tõusma veel kõrgemale, ja seda pikemaks ajaks. Intressimäärade tõus mõjutab inimeste, sealhulgas laenuvõtjate hakkamasaamist vähem kui üldise elukalliduse tõus. Sel põhjusel on meie kõigi huvides, et keskpangad ei lööks kõhklema ja inflatsioon saaks seljatatud.
Sellega lõpetan. Tänan kuulamast ja olen valmis vastama kõigile teie küsimustele.