Austatud Riigikogu juhataja! Lugupeetud Riigikogu liikmed ja noored külalised! Seisan täna teie ees dokumendiga, millel on ambitsioonikas pealkiri, see on Eesti heaolu arengukava aastateks 2023–2030. Eelmine valdkondlik heaolu arengukava, mille Vabariigi Valitsus kiitis heaks 2016. aasta juunis, koondas strateegilisi eesmärke kuni aastani 2023. Heaolu arengukava järgmiseks perioodiks on eelmise, mainitud arengukava jätk, mis suunab töö‑ ja sotsiaalvaldkonna sihte järgmisel kaheksal aastal.
Kuigi termini "heaolu" mõiste on laiem ning hõlmab endas ka näiteks regionaalset tasakaalustatust, majanduslikku heaolu, haridusvõimaluste kättesaadavust ja muud seesugust, on kõnealuse arengukava kontekstis heaolu mõiste piiritletud Sotsiaalministeeriumi pädevusse kuuluvate poliitikavaldkondade kaudu. Need poliitikavaldkonnad on järgmised: laste ja perede heaolu, sooline võrdsus ja võrdne kohtlemine, tööhõive, pikk ja kvaliteetne tööelu, abivajadusele vastav sotsiaalhoolekanne, sotsiaalse ebavõrdsuse ja vaesuse vähendamine ning vanemaealiste toetamine. Võrreldes eelmisega on uues heaolu arengukavas eraldi sihtrühmadena suurendatud tähelepanu all nii lapsed ja pered kui ka vanemaealised.
Heaolu arengukava kuni aastani 2030 koostamist alustati 2021. aastal. Kahe aasta jooksul on selles protsessis osalenud palju koostööpartnereid, huvirühmade esindajaid. Sisendi kogumine toimus arutelude käigus töörühmades, konverentsidel ja seminaridel, aga näiteks ka 2021. aasta arvamusfestivalil.
Lisaks arengukava juhtkomisjonile ning eri valdkondade partnereid kaasavale eksperdikogule annab arengukava elluviimisesse ning rahvastikuküsimuste fookuses hoidmisesse olulise panuse ka Vabariigi Valitsuse juurde moodustatud rahvastikupoliitika valitsuskomisjon, mille eesmärk on koos valdkonna ekspertide ja eri ministeeriumidega koordineerida riigi tegevusi rahvastikupoliitika kujundamisel. Kindlasti on ka paljud teist mingil viisil olnud arengukava koostamisega seotud. Tänan teid kõiki selle eest.
Heaolu arengukava kirjeldab olulisemaid väljakutseid, seab strateegilised eesmärgid ja määrab nende saavutamiseks vajalikud muutused. Arengukava on kooskõlas riigi pikaajalise arengustrateegiaga "Eesti 2035", arvestab Euroopa Liidu suundade ja rahvusvaheliselt võetud kohustusi ning toetab ka ÜRO ülemaailmsete säästva arengu eesmärkide saavutamist. Sotsiaalministeeriumi pädevusse kuuluvate poliitikavaldkondade keskmes on inimene, tema heaolu ja tervis. Arengukava raamistab soov pakkuda inimestele laste saamist ja kasvatamist toetavat keskkonda ning toetada inimeste sotsiaalset turvatunnet ja tööelus osalemist. Vähem tähtis pole eakate väärikas vanaduspõlv, kaasav ühiskond ja ligipääsetav elukeskkond ning võrdsed võimalused haridus‑, töö‑ ja ühiskonnaelus osalemiseks vastavalt iga inimese võimetele.
Arengukava peamine eesmärk on selline riik, kus inimesed on hoitud, ebavõrdsus ja vaesus väheneb ning toetatud on kõikide pikk ja kvaliteetne tööelu. Arengukava katab riigi eelarvestrateegias tulemusvaldkonda "Heaolu", mis on üks 17-st riigi eelarvestrateegia valdkonnast.
Arengukava kätkeb endas viit alaeesmärki. Esiteks, laste ja perede heaolu ja toimetulek. (Juhataja helistab kella.) Tänan! Teiseks, tööturg, pika ja kvaliteetse tööhõive ning tööelu korraldamine. Kolmandaks, vanemaealiste ühiskonda kaasamine ja toimetulek. Neljandaks, sotsiaalhoolekandesüsteemi toimimine, sealhulgas kohalike omavalitsuste ja riigi vaheliste ülesannete jaotus sotsiaalteenuste ja -toetuste tagamisel. Viiendaks, vähemusgruppide võrdne kohtlemine ja sooline võrdõiguslikkus. Arengukava igas alaeesmärgis väljatoodu on riigieelarve samanimeliste programmide koostamise aluseks.
Arengukava kogumaksumus kaheksaks aastaks on circa 45 miljardit eurot. Sellest suurim osakaal ehk circa 30 miljardit on suunatud vanemaealiste toetamiseks – me räägime tegelikult pensionidest.
Tutvustan teile siinkohal neid alaeesmärke ka lähemalt. Kõigepealt, me väärtustame lapsi ja peresid. Peame meeles pidama, et iga riigi kõige suuremaks varaks on tema inimesed. Tahame kõik, et Eesti oleks parim paik pereloomiseks ja laste kasvatamiseks ning Eesti lapsed oleksid õnnelikud, kasvades hoolivas, kaasavas, turvalises ja arendavas keskkonnas. See on ka arengukavas eesmärgiks seatud. Eesti rahva jätkusuutlikkuse tagamiseks on esmatähtis suurendada sündimust, et vähendada negatiivset iivet. Aastal 2022 oli Eesti kohortsündimuskordaja 1,79. Heaolu arengukava on seadnud eesmärgiks, et järgmise kaheksa aasta jooksul sündimus tõuseks ning aastaks 30 saavutaksime kohortsündimuskordaja tasemeks 1,86. Aastal 2022 sündis 13 130 last ehk peaaegu 1000 last vähem kui aasta varem. Viimati sündis ühe aasta jooksul nii vähe lapsi 2003. aastal. Sündimus pole Eestis piisav, et tagada positiivne loomulik iive. Samas, Eesti inimeste keskmine soovitud laste arv ületab saadud laste arvu oluliselt. Naiste puhul on soovitud keskmine laste arv 2,59 ja meeste puhul 2,55. See on üks Euroopa paremaid näitajaid ja sarnaneb Põhjamaade näitajatega.
Viimastel aastatel on tänu universaalsetele peretoetustele ja töötuse vähenemisele laste vaesus ja materiaalne ilmajäetus jõudsalt vähenenud, kuid hinnanguliselt ligi 3400 last elab siiski absoluutses vaesuses, see on 1,3% Eesti lastest. Hinnanguliselt 13,6% lastest ehk umbes 35 200 last elab meil suhtelises vaesuses. Ühelt poolt mõjutab laste vaesust peamiselt vanemate staatus tööturul, aga vähem tähtis pole ühe ülalpidajaga või üksikvanematega perede toimetulek. Oleme võtnud arengukavas sihiks laste suhtelise vaesuse ja sotsiaalse tõrjutuse määra vähendamise.
Peresõbraliku keskkonna loomiseks ja sündimuse suurendamiseks on kavas arendada teenuseid, mis toetaksid paari‑ ja peresuhteid ning vanemaharidust. Fookuses on ka erivajadustega lastele tugisüsteemi loomine. See võimaldaks abivajaduse kiiret tuvastamist, lihtsustaks vajadusele vastava abi saamist ning tagaks vajalikud tugimeetmed eelkõige lapse igapäevases viibimiskohas. Lastekaitse korraldus vajab samuti lähiaastatel uuendamist, et tagada abi vajavatele lastele tõhus ja eesmärgipärane abi. Toetamist vajavad ka lastekaitsetöötajad, et nende töö oleks kvaliteetne ja tulemuslik.
Teine alaeesmärk keskendub tööturu ja tööelu valdkonnale. Oleme seadnud eesmärgiks tööhõive kõrge taseme ja kvaliteetsed töötingimused, mis toetavad inimeste pikaajalist tööelus osalemist. Eesti seisab tööturul silmitsi tõsiste struktuursete probleemidega: vananev ja vähenev rahvastik, oskuste ebakõlad, piirkondlikud lõhed tööturunäitajates ja töötute suur vaesusrisk. Suur osa Eesti majandusest, töökohtadest ja tööjõust on koondunud Tallinnasse ja Harjumaale. Suurim on mahajäämus Ida-Virumaal ja Kagu-Eestis, kus on ka kõige kõrgem tööpuuduse tase.
Murekohaks on ka vähenenud töövõimega inimeste suur osatähtsus tööealiste seas. 2021. aastal oli see 12,5% rahvastikust ehk ligi 100 000 inimest. Töökeskkonnast tingitud ohud põhjustavad inimestele terviseprobleeme, mis omakorda vähendavad tervena elatud ja töötatud aastaid. Tööõnnetusi juhtus 2022. aastal 3442, seda on küll veidi vähem kui eelneval aastal, kuid see on siiski hirmutavalt suur number. Lisaks on 290 juhtumit, mille asjaolud on veel väljaselgitamisel. Surmaga lõppenud tööõnnetusi oli 15, seda on kahe võrra rohkem kui 2021. aastal.
Arengukava näeb ette tööturumeetmete ajakohastamist, et need vastaksid parimal moel inimeste, tööandjate ja riigi vajadustele. Fookuses on just põlevkivisektori töötajate tööalaste üleminekute toetamine ühelt töökohalt või majandussektorist teise. Eraldi tähelepanu vajab õigusraamistik, mis kujundab töösuhteid ja tööohutust. Tööõigus peab arvestama tööandjate ja ‑tegijate ootusi, toetama paindlikke töötegemise viise ning tagama töötajate heaolu ja tervist edendava töökeskkonna.
Heaolu arengukava kolmas alaeesmärk seab sihiks, et vanemaealised on meie ühiskonnas sotsiaalselt kaasatud, neile on tagatud võrdsed võimalused ning nad tulevad majanduslikult hästi toime.
Kõigepealt sellest, mis vajab senisest rohkem tähelepanu. Võrreldes teiste Euroopa riikidega iseloomustab Eesti vanemaealisi suhteliselt vähene sotsiaalne kaasatus. Samuti osalevad nad vähem vabatahtlikus tegevuses ja poliitikas ning tegelevad vähem hobidega. Vanemaealised on võrreldes ülejäänud elanikkonnaga suuremas vaesusriskis. Keskmine vanaduspension moodustab keskmisest netopalgast umbes 40%. See tagab vaid baassissetuleku, hoides vanemaealised absoluutsest vaesusest väljas, kuid jättes nad suhtelisse vaesusesse. Samas suureneb Statistikaameti rahvastikuprognoosi järgi 65‑aastaste ja vanemate inimeste osakaal 2040. aastaks 25,6%-le.
Meie rahvastik vananeb ja suureneb ka puudega inimeste osakaal. Sellest tulenevalt on üks sotsiaalvaldkonna suurimaid väljakutseid leida täiendavaid vahendeid piisavate pensionide tagamiseks, sealhulgas miinimumpensioni suurendamiseks. Oleme arengukavas ette näinud tööandjapensioni loomise ja meetmed pensioniteadlikkuse tõstmiseks. Selle eesmärk on ikka toetada aktiivsena ja tervena vananemist ning ennetada abituse ja abivajaduse tekkimist.
Heaolu arengukava neljas alaeesmärk seab fookusesse Eesti sotsiaalhoolekande korralduse, mis toetaks inimeste heaolu ja sotsiaalse turvatunde kasvu. Hoolekande suund on toetada inimeste kodus elamist võimalikult kaua. Iseseisev toimetulek koduses keskkonnas koos vajaliku kõrvalabiga tagab, et hoolduskoormuse tõttu ei jää tööturult kauaks eemale ei abivajaja ise ega ka tema lähedased.
2020. aasta andmetel jäi täiendavaid teenuseid vajavate inimeste arv elanikkonnas vahemikku 56 000 – 75 900 inimest. Kõrvalabi ja teenuste vajadus oli seda suurem, mida vanema vanuserühmaga on tegu. Umbes 18 000 Eesti inimest hindas, et nad võivad lähima 12 kuu jooksul vajada alalist ööpäevaringset üldhooldust. Koduses keskkonnas iseseisvat toimetulemist toetavate sotsiaalteenuste ebapiisav kättesaadavus ja ootejärjekorrad, teatud teenuste ebamõistlik korraldus ja teenuste killustunud osutamine on need karid, mis võivad jätta inimese talle vajaliku abita ning millele tuleb lähiaastatel oluliselt rohkem tähelepanu pöörata.
Valdkonna murekohaks on ka kvalifitseeritud tööjõu ebapiisavus. Töö abivajajatega on stressirikas ja vähese positiivse tagasisidega, madalalt tasustatud ja ühiskonnas vähe väärtustatud. Personali voolavus on suur ja olemasolevad töötajad lahkuvad töölt konkureerivatesse sektoritesse. Verd, higi ja pisaraid on vähem ja tasu sageli suurem teenindusvaldkonnas, isegi tervishoiusektoris. Arengukava elluviimisel on erihoolekandes prioriteediks toetavate teenuste asemel isikukeskse erihoolekande teenusmudeli ehk ISTE elluviimine. Sotsiaalteenuste korraldamisel on plaanis kohalikke omavalitsusi tugevdada läbi erinevate meetmete rahastamise ning tervishoiu ja sotsiaalvaldkonna vahelise koordinatsioonimudeli rakendamise.
Ja jõuamegi viienda alaeesmärgini. Eestis on naistel ja meestel kõigis ühiskonnaelu valdkondades võrdsed õigused, kohustused, võimalused ja vastutus ning sama on tagatud ka vähemusrühmadele. 2021. aastal oli Eestis sooline palgalõhe 14,9%. Kuigi sooline palgalõhe on viimasel 10 aastal olnud langustrendis, näitab see märkimisväärset soolist ebavõrdsust tööturul ning naiste ja meeste majanduslikus iseseisvuses. Naised ja mehed on ebavõrdselt esindatud ka otsustus‑ ja juhtimistasanditel.
Võrdluses Euroopa Liidu keskmiste näitajatega paistab Eesti silma vähesema sallivuse ja avatusega vähemusrühmadesse kuuluvate inimeste suhtes. Eeskätt on suhtumine negatiivne teistsuguse etnilise päritolu, nahavärvi ja või võõra religioosse või kultuuritaustaga inimeste ja seksuaalvähemuste suhtes. Teema ei ole kindlasti ka võõras sellele saalile siin. Piiratud ligipääsetavus ruumile, infole, teenustele ja kultuurile mõjutab suurt osa meie inimestest. Ligipääsetavad lahendusi vajavad nii lastega pered, vanemaealised kui ka erivajadustega inimesed. Lõimides ligipääsetavuse põhimõtte avaliku ruumi ja teenuste lahutamatuks osaks, loome kõigile ühiskonnaliikmetele võimalused osaleda ja iseseisvalt toime tulla.
Anname endale Sotsiaalministeeriumis selgelt aru, et teie ette toodud heaolu arengukava aastateks 2023 kuni 2030 on väga ambitsioonikas, aga ka kõige pikem teekond algab plaanist ja esimestest sammudest. Ma tänan teid kuulamast.