Austatud juhataja! Head kolleegid! Miljonid kuulajad ja vaatajad! Juttu tuleb elektrituruseadusest ja sellest, kuhu me sellega tänaseks jõudnud oleme. Olgu öeldud, et see seadus ei räägi enam ainult elektriturust, vaid see räägib ka planeerimisest ja kõigest muust. Ta on aja jooksul saanud suuremaks: nööbile lisati kõigepealt pintsak, seejärel pool garderoobi ja nüüd praktiliselt kogu draamateatri garderoob, nii et siin on väga palju asju. Ma paari sõnaga kirjeldan, mis siin olulisemat on, ning puudutan pisut ka muudatusettepanekuid ja menetlust.
Kõigepealt, selle seaduse eesmärk on taastuvenergiale ülemineku kiirendamine ja me loome selleks soodustavad eeldused. Eeskätt – millest see eelnõu on ka tõukunud ja alguse saanud – võrgust fantoomliitumiste eemaldamine. Fantoomliitumised, võib-olla veidi lihtsustatult [öeldes], on erineval põhjusel võrku saanud. Need on sellised liitumised, mis [hoiavad] võrguvõimsust kinni. Ja olenemata, millisel põhjusel need seal on – kas mõni tootmine on seisma jäänud või on teadlikult võrguvõimsust kinni hoitud, et sellega midagi muud teha või tegemata jätta –, objektiivne probleem meile kõigile on siiski sama: võrk on piiratud suurusega. Ja kui see on piiratud suurusega [võrk] on reserveeritud liitumise poolt, mis ei lase seal toota, et meie kõigi pärast konkureerida, nii et hind oleks võimalikult madal, siis see [täiendav] tootmine sinna ei mahu. Nii tekivadki needsamad uudised, mille kohta aeg-ajalt siingi saalis küsitakse, et üsna väikest lisandvõimsust tahetakse liita, aga tulemus on see, et see arve on väga suur või ei õnnestu liita. Seetõttu on objektiivne probleem fantoomliitumistega ja need fantoomliitumised tuleb võrgust välja saada. Seda me ka teeme.
MKM on mahu poolest hinnanud – ma tuginen siin MKM-i hinnangule –, et umbkaudu viiendik kuni veerand nendest liitumisest võiks olla see võimsus, mis vabaneb võrkudes. See on päris suur number. Ja mida me selleks teeme? Põhilised meetmed on rahalised. Esimene on deposiit ehk tagatisraha, mis tulevikus tähendab seda, et kui keegi võtab ette mingi toimetamise, siis tuleb tal tasuda deposiiti. See tähendab seda, et kui on plaan, asutakse toimetama, siis tehakse seda igati tõsiste kavatsustega. Hilisemas faasis on tegemist kasutamata võimsuse tasuga. See tähendab seda, et kui miski seisab, ootab, ei suuda võrku toota, siis tuleb tasuda selle eest kasutamata võimsuse tasu. Raha on turul üldiselt väga hea motivaator, eriti kõikide majandusotsuste puhul. Sarnaseid otsuseid teevad ka meie naabrid Lätis ja Leedus, et puhastada endagi võrku. Suuremat plaani või pilti vaadates me oleme taastuvenergeetikabuumi üsna algusjärgus. Ütleme niimoodi, et eraisikute, majade puhul on see buum päris intensiivne olnud, maismaa ja mere puhul oleme alles algusjärgus. See kõik nõuab võrkude puhastamist sellest, mis sinna ei kuulu. Kindlasti nõuab ka võrguinvesteeringuid ja nii edasi, aga see on juba ise teema.
Veel muutub tehnoloogia muutmise keeld. Nagu eelmine kord siin teisel lugemisel, mille me katkestasime komisjoni ettepanekul, olukord on sama: jääb tehnoloogia muutmise keeld. Üleminekuaeg on 1. augustini ehk circa 4–5 kuud. Selle printsiibi me võtsime vastu, toetudes parlamendi õigus- ja analüüsiosakonna arvamusele ning MKM-i enda õigusarvamusele. Siin oli mitmeid erinevaid võimalusi, mida komisjon kaalus. Selle eelnõuga on tehtud tööd, ma arvan – vähemalt selle koosseisu majanduskomisjonis –, põhjalikumalt kui ühegi teise eelnõuga. Kaaluti ka seda, et 10% oleks võimalik tehnoloogiat muuta, ühel avalikul esitlusel MKM isegi pakkus välja, 9. novembril, et see võiks olla 30%. Oli erinevaid võimalusi, [näiteks] et üleminekuaeg oleks 18 kuud ja nii edasi. Tänaseks on need kõik läinud lumi ja printsiip on see, et tehnoloogiat muuta ei saa ja üleminekuaeg on 1. augustini.
Teine sihuke oluline sammas või oluline nüanss või tükk selles eelnõus on planeeringute kiirendamine. See tähendab seda, et riigi ja omavalitsuste eriplaneeringute puhul on teatud juhtudel võimalik detailse lahenduse koostamisest loobuda ja kehtestada planeering asukoha eelvaliku otsuse alusel. Samamoodi lühendame erinevaid etappe: avaliku väljapaneku lühendamine ja näiteks ka eraldiseisva ettepanekute küsimise etapi ärajätmine ja nii edasi – siin on suur hulk muudatusi. Kõik need muudatused on tulnud meile erineva partnerluse kaudu, [näiteks] Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumiga, Rahandusministeeriumi planeerijatega, Riigikantseleiga, Keskkonnaministeeriumiga. Kõiki ma tänan, samamoodi turuosalisi, et nad on andnud selle aja jooksul võimalikult kvaliteetset ja sisulist informatsiooni selle eelnõu tegemiseks.
Erinevates nüanssides hinnatakse, et üks kuni kolm aastat on võimalik planeerimist lühendada. See on väga oluline, sest ehkki vahel Eesti sees tundub ja noh, eks ta enne valimisi tundub ka siin saalis inimestele, et kõik konkureerivad omavahel, siis maailma ja energeetika vaatest me konkureerime teiste riikidega. Seetõttu on vajalik mõista, et kui on algamas mingis sektoris buum, siis esimestel minejatel on kindlasti eelis, ja see eelis hiljem muutub selleks, et meie tarbijad saavad uued puhtad tootmised. Loomulikult rajavad need ettevõtted, mitte riik. Uued puhtad tootmised annavad soodsamat energiat.
Siin on sees ka näiteks tulumaksuvabastus tootmisseadmetele, mille võimsus ei ületa 15 kilovatti ja nii edasi. Selle printsiibi juurde on Rahandusministeerium lisanud, et selle pealt peaks algse kaalutluse kohaselt tulumaksu justkui kokku korjama, aga selle kokkukorjamine on iseenesest juba niivõrd ressursimahukas, et see ei tasu ära. Ja seetõttu – teisest küljest ka soodustades taastuvenergia arengut – jäetakse see tulumaksuvabaks. Ajakirjanduses on sellest ka kirjutatud, et kes oma tuludeklaratsiooni täidab, võiks oodata parlamendi menetluse ära. Kui me sellel nädalal teise lugemise ära teeme ja parlament otsustab, et kolmas lugemine on järgmisel nädalal, siis pärast seda läheb veidi aega ja see jõustub.
Mis on vahepeal toimunud nende kahe lugemise, teise lugemise erinevate etappide vahel? Me oleme lisanud siia väiketootjate aruandluskohustusest vabastamise tagasiulatuvalt majandusaasta suhtes, mis algas jaanuaris või hiljem. See puudutab alla 1 megavati suuruseid tootmisi. Me lisasime ühe olulise nüansi, mis puudutab vähempakkumiste korraldamist meretuuleenergia turule toomiseks. See on printsiibina kindlasti väga tähtis, sest kui me oleme varem seadustes ja arengukavades sõnastanud selle, et Eesti peaks jõudma 2030. aastaks sinna, et 100% summaarsest tarbimisest – see ei kattu täpselt tarbimisprofiiliga – [põhineb] taastuvenergial, siis see eesmärk tuleb ka täita. Nagu ma ka enne ütlesin: kui on käimas buum, siis selles buumis on praktiline olla esimeste hulgas, sest sellisel juhul on võimalik seda teha võib-olla odavamalt, võib-olla kiiremini. Aga mis oluline? Energiasõjas enda jaoks varem eelist luues.
Täpsustasime neid andmeid, mis kuuluvad liitumiste korral avalikustamisele, et avalikkusel oleks selge ülevaade, kes, kus, mida toimetab. Ütleme nii, et avalik surve, avalik järelevalve on tihtipeale väga tõhus just selliste turumoonutuste kõrvaldamisel. Üks oluline muudatus oli, et tagatise maksmisel tuleb erisus korterelamule rajatava tootmisseadme ühendamiseks võrguga. See tuli komisjoni aruteludest ja töörühma aruteludest ja ettevõtjate kirjadest, kes kirjutasid, et nad näevad teatavat muret, et korteriühistud võib-olla jäävad teinekord alguses seisma, ei asu kohe rajama tootmisseadmeid majade peale ja nii edasi. MKM-i energeetikud koos ehitajatega pakkusid selle sõnastuse välja. Nii me anname lihtsama võimaluse korteriühistutel ka näiteks needsamad päikesepaneelid maja peale panna. Selline võimalus peaks olema. Lõppkokkuvõttes Eesti, nagu Euroopa, tahabki, et võimalikult palju selliseid võimalusi tekiks.
Lisasime põhiseaduspärasuse analüüsi tehnoloogia muutmise keelamise kohta. Seal on ka üleminekuaeg. Seal on, ma ütleksin, kirik keset küla. Täpsustasime tasude maksmist, kuidas see täpselt käib. Mõne kuupäeva tõime ettepoole. Tõime ettepoole need alad, kus riikliku julgeoleku tagamiseks kehtestatud piirangute osas pidi see hakkama hiljem. Ja tõime ettepoole just sellepärast – teades ja kuulates ära Rahandusministeeriumi, kes ütles, et planeeringuid on võimalik teha tingimuslikult teatud hetkedel, ka ette valmistada –, et see võtab pinge arendajate pealt ära. Loodame, et see nii on. Kehtestasime meretuulepargiala miinimumsuuruse: see on 75 ruutkilomeetrit. Tulumaksuvabastus läheb korteriühistutele, kelle tootmisseadme netovõimsus ei ületa 15 kilovatti ühe liitumispunkti või 8 kilovatti ühe korteriomandi kohta. Seda me täpsustasime ka töö käigus.
Ühe muudatusettepaneku, see on 12., me lisasime komisjonis juurde, ja see on hea näide, või vabandust, nojah, hea näide halvast õigusloomest. Lisasime, kuna MKM üsna viimasel hetkel, noh, ütleme niimoodi, meelevaldselt, ma väga täpselt ei oska öelda, aga umbes neljapäeval enne esmaspäevast koosolekut tuli välja ettepanekuga, et me peaksime parandama. Eesmärk iseenesest oli üllas: menetluse lihtsustamine tulenevalt Euroopa määrustest, mida me peaksime ise oma õiguses täpselt sätestama. Ja läks mööda esmaspäevast umbes pool päeva, kui MKM helistas tagasi ja ütles, et seda tõepoolest sellisel kujul siia ei peaks panema. Meie, tahtes loomulikult komisjonis head, aga omades ka teatavat elukogemust, leppisime komisjonis kokku, et me hääletasime selle küll sisse, aga täpselt sellisena, et me saame selle saalis ka välja hääletada. Nii et loeme selle tehniliseks eksituseks ja õppetunniks, et hea südamega ei ole seadusloomes alati midagi teha või ei ole palju teha. Nii et parandusettepaneku nr 12 puhul on igal juhul vähemalt ettepanek see siit välja hääletada, sest selle informatsiooni põhjal, mis MKM-ilt ja Justiitsministeeriumilt nüüd on tulnud, see ei peaks siin olema, kuna võib tekitada õigusselgusetust ja seda me sellise eelnõu juures ei taha. Selle probleemi või küsimuse lahendab MKM ja tõenäoliselt Justiitsministeerium ja Rahandus[ministeerium] ja nii edasi, Riigikantselei juba järgnevates pakettides, aga see on juba järgmise Riigikogu koosseisu ülesanne.
Nüüd veel paari sõnaga menetlusest endast, ma olulisemat, sisulist debatti kirjeldasin. Noh, ütleme nii, et meile tuli kilode viisi, ja ega me täpselt neid kilosid ei [kaalunud], informatsiooni ja arvamusi. Suur osa neist olid väga sisukad. Ütleme nii, et partnerlus erasektoriga oli majanduskomisjonil, ma julgeksin öelda, väga hea. Me võtsime oma kohuseks ära kuulata kõik turuosalised, nii palju kui me vähegi jaksasime, oskasime, suutsime. Ma arvan, et selles eelnõus on nüansse, mis kellelegi meeldivad, ja on nüansse, mis ei meeldi. Me tegime oma parima. Ütleme nii, et oleks aega rohkem olnud, tõenäoliselt oleks 1–2 kuud veel seda teinud, aga selles koosseisus saab aeg otsa.
Muudatusettepanekuid ma juba kirjeldasin. 12., mis on tulnud meile komisjoni MKM-ilt, ma igal juhul soovitan välja hääletada. Ise kavatsen seda teha. Fraktsioonidelt – Keskerakonna fraktsioonilt – tuli üks ettepanek, kus oli palju erinevaid asju koos. Siin on: hoone võrguga ühendamise eest ei peaks deposiiti maksma, vähendada deposiiditasu suurust ja jätta välja liitumistaotluses toodud elektrienergiatehnoloogia muutmise piirang. Nendest teemadest ma rääkisin. Me otsustasime komisjonis seda ettepanekut sellisel kujul mitte toetada. Ma arvan, et eeskätt sisuliselt on sellest toetatud see osa, mis puudutab korteriühistute lihtsustatud viisi taastuvenergia tootmiste või võimsuste rajamiseks. See, ma arvan, osaliselt vastab sellele. Ärihoonete puhul on tegemist teiste otsustega, ärihooned vähemalt sellisel kujul ei peaks selle alla ilmselt käima. Deposiidi vähendamist ja tehnoloogia muutmise piirangu ärajätmist me ei toetanud.
Jah, ja üldiselt nüüd jõuame juhtivkomisjoni menetlusotsuste ettepanekuteni. Majanduskomisjon tegi ettepaneku võtta eelnõu teise lugemise jätkamiseks Riigikogu täiskogu päevakorda 8. veebruaril 2023 ja teine lugemine lõpetada. Kui eelnõu teine lugemine lõpetatakse, on komisjoni ettepanek võtta eelnõu kolmandaks lugemiseks Riigikogu täiskogu päevakorda ja viia läbi lõpphääletus 15. veebruaril 2023. Kõik otsused sündisid konsensusega. Aitäh!