... istungil. Võib-olla siis räägin natuke eelnõu arutluskäigust.
Linnar Liivamägi, meie nõunik, selgitas eelnõu sisu ning sõnas, et eelnõuga suuri probleeme esinenud ei ole ja halduskohtumenetluses paberivaba kohtumenetlus juba toimub. Kuid arvamuste lahknevus esineb tsiviilkohtumenetluse osas. Kirja on selle kohta õiguskomisjonile esitanud Harju Maakohus ja Viru Maakohus ning Eesti Kohtunike Ühing. Justiitsministeeriumi esitatud ettepanekute alusel on tänaseks istungiks koostatud muudatusettepanekute loetelu.
Sõna võttis Astrid Asi, kes esindas Harju Maakohtu arvamust. Ta sõnas, et toetab Harju Maakohtu esimehena seda eelnõu, sest praktikas enamik tsiviilasju on juba tänaseks digitoimikus. Eelmise aasta septembri lõpu seisuga oli 65% menetlustest lahendatud digitaalselt ehk kohtunikud reaalselt kasutavad seda võimalust. [Valdkonna] seadusega reguleerimine on oluline, sest tänavu on esinenud olukordi, kus isegi siis, kui otsustatakse lahendada asi digitaalselt, nõutakse teatud olukordades kohtunikult täiendavalt ka pabertoimiku vormistamist. Oluline oleks teada, et digitaalselt lahendatud asjal on ka nõndanimetatud seaduslik jõud. Ta selgitas veel, et eelnõul on väga oluline mõju kohtusüsteemi ja õigusemõistmise usaldusväärsusele ja et see on väga oluline. Kohtud peavad suutma ühiskonna arengutega kaasas käia ja töödelda asju selles vormis, milleks nad on loodud. Näiteks ei ole tänavu isegi suurte ehitusvaidluste puhul projekte võimalik paberil esitada. Samuti on menetlusosaliste jaoks oluline arusaadavus ja ligipääs materjalidele ning õigusemõistmise toimepidavus. Ta rõhutas ka seda, et digitoimik aitab andmeid säilitada igas olukorras. Lisaks on digitoimiku puhul turvalisuse vaates võimalik jälgida, kes ja millal on toimikut kasutanud või muutnud, näiteks ka siis, kui juurdepääsuõigusega isikud, nagu õiguskantsleri büroo, kasutavad toimikut.
Heljo Pikhof uuris, kas lastega seotud kinniste kohtuasjade puhul on samuti juurdepääs olemas näiteks õiguskantsleri bürool. Astrid Asi vastas, et õiguskantsleril on kohtunike suhtes õigus algatada distsiplinaarmenetlus ja seetõttu on tal seaduse alusel juurdepääs kõikidele toimikutele.
Tarmo Kruusimäe kommenteeris, et siin võib esineda põhiseaduse riive, sest ei saa eeldada, et kõik inimesed oleksid IT‑teadlikud. Ta märkis, et kõiki dokumente peaks saama tänapäeval luua nõndanimetatud prindisõbralikuna ning turvalisuse mõttes võivad ka digitoimikuid hävida, näiteks küberrünnaku käigus. Ta küsis, kui palju läheb selline lahendus rahaliselt maksma. Astrid Asi vastas, et inimestel on ja jääb alles õigus tutvuda materjalidega paberil ning seda saab alati teha kohtumaja kantseleis nii digitaalselt kui ka vajaduse korral prindituna. Turvalisuse poolelt varundatakse digitoimiku andmeid pidevalt, mis tähendab, et isegi rünnaku järel on andmed teatud seisuga alles. Täna on selline süsteem juba reaalselt tervikuna töötav, seega täiendavalt suuri rahalisi investeeringuid arendusteks vaja ei ole. Kaidi Lippus kommenteeris, et ei ole teada rünnakutest kohtute ega digitoimikute infosüsteemide vastu ning andmeid tõepoolest pidevalt varundatakse. Ta selgitas veel, et halduskoormuse vähenemise ja tööprotsesside lihtsustumise tõttu tänu digitoimikutele nähakse siinkohal pigem kulude kokkuhoidu.
Heljo Pikhof küsis, kui palju läheb inimesele materjalide väljaprintimine maksma. Margit Lauri vastas, et reeglina ei pea kohtus selle eest maksma, kuid raha on õigus küsida eelkõige siis, kui materjali on rohkem kui 21 lehekülge ja need on juba korra inimesele paberil kätte toimetatud.
Heljo Pikhof küsis ka seda, kuidas pääseb digitoimikutele ligi ajakirjandus ning kuidas sel juhul isikuandmeid peidetakse. Astrid Asi vastas, et see sarnaneb pabertoimikutega, kus vajadusel kaetakse kinni terve lehekülg või konkreetsed kohad. Digitoimiku puhul on süsteemis lihtsam andmeid töödelda ja vajadusel mitte nähtavaks teha.
Tarmo Kruusimäe kommenteeris, et asjade digitaliseerimise korral tuleb alati mõelda alternatiividele ja ka need peaksid olema välja toodud. Margit Lauri selgitas, et digitoimikute lahendust on katsetatud juba üle kolme aasta ja praktikas ei ole tekkinud probleemi, mis oleks jäänud lahenduseta, ega inimesi, kes ei oleks saanud kohtumenetluses osaleda. Sellele tuginedes võib öelda, et kõigele on mõeldud. Digitaalselt toimikult on võimalik vajaduse korral teatud olukordades minna tagasi ka paberile. Kaidi Lippus kommenteeris, et eelkõneleja poolt toodud kolme aasta [sees] oli ka COVID‑19 leviku aeg, kui oli takistatud inimeste toimetamine riigiasutustega, kuid just tänu digitaliseeritud materjalidele ei esinenud kohtutega selliseid probleeme. Ta märkis veel, et eelnõu ei võta ära ühtegi toimikuga tutvumise ega kohtumenetluse ligipääsu viisi.
Anti Poolamets uuris, millist kriitikat on turvalisuse kohta saadud. Ta märkis, et ka kõige turvalisemad süsteemid on rünnatavad ja ootamatusi võib ette tulla. Margit Lauri vastas, et nende IT‑asutus on vastutav ka äriregistri ja kinnistusraamatu eest ning nende vastu on rünnakuid toimunud. Sealt tuleneva kogemuse pinnalt saab öelda, et täna on kohtute ja digitoimiku infosüsteemid sedavõrd turvalised, et on rünnakutele vastupidavad.
Ja siis me tutvusime muudatusettepanekutega, mida Justiitsministeerium palus arvesse võtta. Neid muudatusettepanekuid oli kaks. Üks nendest puudutab jõustumise tähtaega: seadus jõustub 1. aprillil 2023. Ja sai sisse ka rakendusregulatsioon. Aitäh!