Lugupeetud juhataja! Lugupeetud kolleegid! Relvaseaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu algatas õiguskomisjon [mullu] 17. mail. Novembri keskel tegi Siseministeerium õiguskomisjonile ettepaneku täiendada algse nimega relvaseaduse ja karistusregistri seaduse muutmise seaduse eelnõu. Niisiis, menetlusprotsess jätkus komisjonis novembris ja detsembris ja ka veel sel nädalal. Nüüd on see eelnõu lõpuks teie ees, lugupeetud parlamendi liikmed, ja selle täpsustatud nimi on relvaseaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu.
Relvaseaduse regulatsioonide täpsustamine on suuresti tingitud muutunud geopoliitilisest ja julgeolekuolukorrast, nagu me kõik väga hästi teame. Relvade käitlemist ja omamist puudutavad reeglid on Eestis küll juba suhteliselt ranged, kuid on aspekte, mida saab veel paremaks muuta. Nendeks on suures plaanis politsei eelkontrolli ja järelevalve tõhustamine turvalisuse suurendamiseks, aga ka relvaseaduse põhimõtteliste nõuete muutmine.
Ja nüüd siis kokkuvõtlikult, mis muutub, mida tahetakse muuta. Muudatused puudutavad kuut seadust: need on relvaseadus, karistusregistri seadus, korrakaitseseadus, riigikaitseseadus, julgeolekuasutuste seadus ja erakorralise seisukorra seadus. Sellest tuleneb ka seaduse nimetuse muutmine. Relvade käitlemist ja lubade väljastamist puudutava regulatsiooni muutmisel on suures plaanis neli eesmärki: täiendavate piirangute seadmine relvalubade taotlemisel välismaalastele, Kaitseväe ja Kaitseliidu harjutusvälja talumise hüvitise maksmise võimaldamisega seotud vajalikud muudatused, PPA ja kapo võimekuse tõstmine ohtude tõrjumiseks ja ennetamiseks ning samuti soovitakse laiendada jahipidamisel helisummuti kasutamise võimalust.
Ma peatun lühidalt relvaloa taotlemisega seotud muudatustel. Kõigepealt piiratakse isikute ringi, kellel on Eestis relvaloa saamise ning relvade ja laskemoona käitlemise võimalus. Eestis võivad relvaloa saada edaspidi, kui seadus jõustub, vaid Euroopa Liidu või NATO liikmesriigi kodanikud, kellel on Eesti elamisluba või kes elavad Eestis elamisõiguse alusel. Niisiis jääks õigus saada Eestis relvaluba järgmiste riikide kodanikele: Euroopa Liidu 27 liikmesriiki, Liechtenstein, Norra, Šveits ja NATO liikmesriikide kodanikud, pluss USA, Kanada, Suurbritannia, Island ja Türgi. See käib nii füüsiliste kui ka juriidiliste isikute kohta.
Loomulikult tõusetub kohe küsimus, kuidas mõjutab seaduse muutmine neid, kes selle nimistu tingimustele ei vasta, kuid kel relvaluba juba on. Rakendussätetes nähakse ette, et määratlemata kodakondsusega isikutele väljastatud load kehtivad loal märgitud kuupäevani ja teiste välismaalaste load kehtivad veel ühe aasta. Üleminekuaeg jätab võimaluse muutustega kohaneda, oma relvad võõrandada, osa neist laskekõlbmatuks muuta või astuda samme kodakondsuse muutmiseks. Ja neil, kellel relvaluba pole, kuid kes soovivad seda taotleda, tuleb arvestada ka keelenõude muutmisega. Pärast seaduse vastuvõtmist saab relvaluba taotleda vaid eesti keelt heal tasemel valdav välismaalane, sest relvaeksam on eelnõu järgi edaspidi täies mahus eestikeelne.
Relvaseaduse ja karistusregistri seaduse muudatused – sellest ka mõned sõnad. Täieneb relvaseaduse loetelu süütegudest, mille toimepanemine välistab karistuse kehtimise ajal relva omanikuks olemise. Näiteks lisanduvad sellesse karistusseadustikus sätestatud kuriteokoosseisud, välisriigi agressiooniaktiga liitumine ja selles osalemine. Sellega on niimoodi, et kui karistusandmed registrist kustutatakse, see tähendab, et karistus on kantud, siis on õigus jälle relvaluba taotleda. Aga ühtlasi pikeneb relvaseaduse loetelu süütegudest, mis välistavad alatiseks relva omanikuks saamise, need on näiteks tapmine ja mõrv. Sellega seoses antakse Politsei- ja Piirivalveametile ning Kaitseliidule õigus vaadata karistusregistri arhiivist, kas isikut on kunagi nende tegude eest süüdi mõistetud. Selline õigus lisandub.
Relvadega on muidugi seotud veel muud load, need on kollektsioneerimisload, juriidilise isiku relvaload, relvakandmisload, turvateenistujate tegevusload, samuti relvakaupmeestel. Ka nende lubade väljastamisel lähevad nõuded rangemaks. Siin on kavas samuti kehtestada kodakondsuspiirang.
Nagu muudetavate seaduste nimekirjas juba öeldud, tõepoolest, mõned muudatused puudutavad PPA-d ja kapot. Näiteks täpsustatakse korrakaitseseaduses lahingumoona mõistet ja selle käitlemise õigust. Täpsemalt, relvaseaduses on Siseministeeriumi valitsemisala asutustel see õigus küll juba praegu olemas, kuid korrakaitseseaduses on veel vastavad muudatused tegemata. Samuti antakse eelnõuga Politsei- ja Piirivalveametile ning Kaitsepolitseiametile lõhkematerjali käitlemise õigus ja laiendatakse nende kasutatavat relvastust.
PPA, Kaitsevägi ja kapo saavad õiguse kasutada kõrgendatud kaitsevalmiduse, erakorralise seisukorra või sõjaseisukorra ajal sõjarelvi, et tõsta ohu tõrjumise, süütegude ennetamise ja tõkestamise võimekust. Muudatus võimaldab neil näiteks terrorirünnaku puhul kasutada ka granaate. Veel lisatakse relvaseadusesse säte, mis võimaldab maksta Kaitseväe ja Kaitseliidu harjutusvälja talumise eest hüvitist. Seda hüvitist saab maksta kohaliku omavalitsuse üksusele. Õigupoolest annab see säte volitusnormi, millega luuakse juriidiline alus harjutusväljade arendamise ja kasutamisega seotud olulise mõju hüvitamiseks. Seda raha saab kasutada kohaliku elu huvides, kas ehitada kergliiklusteid, müratõkkeid või midagi muud.
Ka jahimeestele on muudatuste paketis huvipakkuvat, näiteks kindlasti helisummuti kasutamise võimaluste laiendamine, mis jahikaugetele inimestele tuleks tõlkida niimoodi lahti, et jahi käigus ühest piirkonnast teise liikudes ei pea enam helisummutit relvaraualt eemaldama. Ja kui see seadus vastu võetakse, siis edaspidi saab kasutusele võtta ka relvad, millele on juba tehases summuti külge keevitatud. See on lühike kokkuvõte õiguskomisjoni algatatud eelnõust.
Komisjonis toimus arutelu selle eelnõu teemal mitu korda. Need algasid juba 21. novembril ja ettevalmistus esimeseks lugemiseks toimus veel ka detsembris ja isegi selle nädala esmaspäeval. 21. novembril osales õiguskomisjoni istungil ka siseminister Lauri Läänemets. Ma markeerin mõningaid teemasid ja mõningaid küsimusi. Täiesti võimatu on seda kõike siia tuua, kuna arutelud olid pikad ja huvitavad, aga need protokollid on kõik kättesaadavad. 21. novembril oli siseminister Lauri Läänemets komisjonis ja ta tutvustas Vabariigi Valitsuse esitatud muudatusettepanekuid, mis tulid peale algatamist. Kõige olulisem ettepanek puudutab mittekodanikelt relvade äravõtmist. Relva omamise õigus oleks edaspidi Eestis vaid nendel, kes on Eesti, Euroopa Liidu või NATO liikmesriigi kodanikud. Eelnõuga nähakse ette kaks ajavahemikku, mis aja jooksul relvad tuleks loovutada. Välismaalaste osas oleks ette nähtud üheaastane periood, mille jooksul peaks relvadest loobuma või siis soovi korral vahetama kodakondsust. Määratlemata kodakondsusega isikute puhul Vabariigi Valitsuse ettepanekul neile väljastatud lubade kehtivusaja lõpus lubasid ei uuendata ega uusi ei väljastata.
Siseminister märkis, et on olnud küsimusi, miks seda ei tehta kiiremini, ja selgitas, et viimase paari aasta jooksul on PPA teinud põhjalikke julgeolekukontrolle kõikide relvaloa omanike tausta kohta ning vajadusel reageerinud. Kohalolnud Siseministeeriumi asekantsler Veiko Kommusaar lisas, et muudatus puudutab ka neid juriidilisi isikuid, nagu minagi seaduseelnõu tutvustuses juba mainisin, [kelle juhid] ei ole NATO ega Euroopa Liidu kodanikud. Nii et kui [kodakondsuseta] inimene soovib ettevõtte nimele relvastust või tegeleda kas või relvade müügiga, siis nende ettevõtete juhtorganitesse ta kuuluda ei saa. Kommusaar märkis, et täna on selliseid ettevõtteid Eestis kaks, kes peavad ettevõtte tegevuses muudatusi tegema.
Komisjoni liikmetel oli erinevaid küsimusi. Küsiti, kas Eestis on kõik relvad korralikult arvel. Kommussaar vastas, et arvel on kõik isikud, kellele on relvaluba antud ja relvad väljastatud. Samas on inimesed võimelised ka ebaseaduslikult relvi hankima. Ennekõike saame rääkida organiseeritud kuritegelikest rühmitustest, aga Eestis nende osakaal suur ei ole.
Kolleeg Anastassia-Kõlvart kommenteeris, et kevadel tundusid kodakondsuspiiranguga seotud muudatused ebavajalikud ja pidi olukorda kaardistatama. Kas eelnõu puhul on äkki põhiseadusega vastuollu mineku risk? Minister vastas, et põhiseadusega vastuolu ei ole, sellepärast et ettepaneku kohaselt on relva omamine Eesti kodaniku õigus. Niisugune tuleb edaspidine seaduse sõnastus. Ja ka teistes riikides ei ole praktikat, et kõik riigis elavad inimesed peavad saama relva kanda. Asekantsler selgitas, et põhiseadusega vastuolu küsimusi on arutatud ja piirangutega kaasnevat mõju on ka hinnatud. Ta ütles, et põhiseadusega oleks vastuolus selline olukord, kui relvaluba antaks vaid kindlale inimrühmale. Kuid ettepaneku sõnastuse kohaselt ütleb Eesti riik, kellele relvaluba antakse: lisaks Eesti kodanikele on seal ka Euroopa Liidu ja NATO kodanikud ja veel mõned teised.
Muidugi oli juttu ka sellest, et Ukraina sõja mõjudest tulenevalt on võrreldes kevadega tänaseks järeldusi tehtud ja ettepanekuid on muudetud. Kevadel oli küsimus pigem selles, et sooviti kiiresti ülevaadet saada, kellele on relvaload antud. Aga see eelnõu on ennetav ja tulevikku vaatav, et Eesti riik ei peaks tegelema tagajärgedega, mida oleks saanud ära hoida.
Meie hea kolleeg Marek Jürgenson küsis naaberriigi Läti kohta, kuidas nemad on need relvadega seotud küsimused lahendanud, arvestades, et seal on venekeelse elanikkonna osakaal oluliselt suurem kui Eestis. Asekantsler selgitas, et ta oskab Läti ja Leedu kohta öelda seda, et seal on Venemaa ja Valgevene kodanikel üldiselt vähem relvi kui Eestis, ning seda erinevatel põhjustel, kuigi võimalus relva omada on. Leedus on samasugune seadusmuudatus, nagu meie siin praegu menetleme, praegu ettevalmistamisel. Leedus on niisugune relvakultuur, et mittekodanikel pigem ei ole relvi, nad ei osta endale relvi.
Niimoodi. Tehti ka menetlusotsused, et kas ollakse nõus, et Siseministeeriumi ettepanekud või Vabariigi Valitsuse ettepanekud lähevad sellele eelnõule juurde, mille menetlust juba kevadel alustati. Selle poolt oli 6 õiguskomisjoni liiget, vastu oli 1 ja 1 oli erapooletu. See tähendab seda, et need muudatusettepanekud läksid eelnõusse sisse. Ühtlasi otsustati, et seda arutelu jätkatakse detsembris. Selle poolt oli 7 inimest, 1 oli vastu, erapooletuid [0]. Niisugune otsus.
Tulime siis 5. detsembril selle eelnõu juurde tagasi. Kohal olid ka esindajad neljast ministeeriumist, keda see eelnõu puudutab. Need olid Siseministeeriumist asekantsler Veiko Kommusaar, osakonnajuhataja Henry Timber ja õigusnõunik Marju Aibast, Justiitsministeeriumist oli nõunik Signe Reinsalu, karistusõiguse [ja menetluse talituse] juhataja nõunik Einar Hillep, Keskkonnaministeeriumist metsaosakonna jahinduse nõunik Tõnu Traks ja Kaitseministeeriumist valdkonnajuht Guido Pääsuke. Nendega koos sai komisjon arutada kõiki neid punkte.
Arutelu peamiseks teemaks kujunes Siseministeeriumi ettepanek, mis puudutab praktilist politsei igapäevatööd, sealhulgas elektrišoki kasutamist ja lõhkematerjali käitlemist. Istungil osalenud asekantsler Kommusaar tõi näiteks elektrišokirelva kasutamise õiguse, mille kohta uuriti ka suhtumist Euroopa Liidu liikmesriikidelt. Vastustest selgus, et liikmesriikidest seitsmeteistkümnel on viidud elektrišokirelva kasutamine samale tasemele, mida praegu soovib muudatusega sätestada Eesti. Selle eesmärk on, et politseinikud saaksid rünnaku puhul vähem viga ja ka ründajale endale oleksid tagajärjed kergemad. Elektrišokirelva teema kujunes ka selliseks pikemaks teemaks. Tõttan nüüd kohe meie hilisematest aruteludest ette ja ütlen, et see jäi sellest eelnõust praegu välja. Enne teist lugemist tõenäoliselt võib-olla tullakse selle juurde tagasi. See arutelu oli põhjalik ja väga professionaalne ja valdkonnaasjatundlik, nii et ma ei hakka seda siin oma tasemelt peegeldama.
Oli küsimus ka nende kolmandate riikide kodanike kohta, kes relvalubasid taotlevad. Anti selline tõenäosushinnang: seaduse vastuvõtmisel see, et kolmandate riikide kodanikud Eestis relvaluba taotlevad, jääb alla 30 [juhtumi], mingisuguseid väga suuri numbreid ei nähta.
Jahimeeste teemat ma juba mainisin. Mis puudutab helisummuteid, siis selle kohta ma ka juba ütlesin, et need liiguvad edasi. Aga vahepeal tuli ka ettepanek öösihikud kasutusele võtta. See aga jääb praegu esimese lugemise tekstist välja, kuna Keskkonnaministeerium ei ole veel täpset seisukohta välja kujundanud ja see on natukene keerulisem teema. Võib-olla siin arutatakse veel asjasse puutuvate inimestega, huvigruppidega, mismoodi käituda. Nii et see oli selline asi.
Kohtumisel räägiti pikemalt talumishüvitise eesmärgist. Rõhutan üle, et see ei puuduta Nursipalu, aga juba praegu osaliselt kaetakse teatud kulusid ja soovitakse, et see hüvitise maksmise võimalus oleks seaduses selgemini sätestatud. Seda hüvitist hakatakse maksma kohalikule omavalitsusele, kokkuleppel, mis parajasti on sõlmitud.
Küsimusi oli igasuguseid, tõsiseid ja asjatundlikke. Marek Jürgenson uuris, kas kohalikud omavalitsused on selle muudatusega nõus, kui harjutusväljak on nende territooriumil ja tekib hüvitise saamise võimalus, et rajada sinna müratõkkeid ja nii edasi. Kaitseministeeriumi esindaja kinnitas, et kohalike omavalitsustega tehakse juba praegu koostööd, näiteks puhkealade ümberkorraldamisel. Teatud kulusid makstakse kinni.
Proua komisjoni juht küsis ka, kuidas on inimestega, kes sellises piirkonnas elavad ja kes on tõenäoliselt kõige rohkem häiritud. Kaitseministeeriumi esindaja ütles, et inimene saab kohaliku omavalitsuse kaudu anda indikatsiooni, kuhu midagi rajada, ja Kaitseministeerium on reageerinud väga selgelt ja kiiresti kohalike inimeste muredele ja küsimustele. Nii, ma näen, et aeg läheb kiiresti. Kõike siin ei jõua [ette lugeda]. (Lehitseb pabereid.) Kohe lähen edasi. See arutelu oli tõesti pikk.
Aga 12. detsembril me seda jätkasime. Sellel päeval tehti ka menetlusotsused, mis on tõenäoliselt kõige tähtsamad selle eelnõu edasiliikumisel. Alustuseks sellel 12. detsembril komisjoni juht proua Pikhof andis ülevaate, milline areng on eelnõu ettevalmistamisel toimunud. Ja siis ta ütleski, et see öösihikute teema on välja jäänud, see küsimus vajab veel arutelu. Juttu oli ka lõhkematerjalide käitlemisest ehk PPA-le ja kapole vastava võimekuse loomisest. Hetkel nad saavad küll kasutada eriotstarbelisi lõhkamisseadeldisi, kuid neil ei ole õigust vastavalt moon ise kokku panna. Nad tohivad kasutada vaid ettevalmistatud koguses toodet. Sellest oli ka juttu.
Aga küsimusi oli komisjoni liikmetel väga palju. Saime kõigile nendele vastused. Küsimus oli näiteks rahvusvahelise praktika kohta, kuidas granaate kasutada. Kas meil on see teadmine olemas? Jah, tõepoolest on. Siseministeeriumi esindaja ütles, et kümnel liikmesriigil on sõjarelvad ja granaadid politseinikele lubatud ning neid kasutatakse vastavalt olukorrale ja vajadusele.
Ma tulen nüüd menetlusotsuste juurde, sellepärast et kell tiksub. Seal 12. detsembril tehti ka olulised menetlusotsused: teha ettepanek võtta eelnõu täiskogu päevakorda 11. jaanuaril – selle poolt oli 8 komisjoni liiget, vastu 0, erapooletuid 1; teha ettepanek esimene lugemine lõpetada ja määrata muudatusettepanekute tähtajaks 25. jaanuar kell 16. Ühtlasi otsustati, et juhtivkomisjoni esindaja olen mina, Urve Tiidus. Kõik need otsused tehti siis sellises arvulises koosseisus: 8 oli kõikide otsuste poolt, vastu ei olnud keegi ja üks jäi erapooletuks. Aga jah, selle saalis [ettekandja] poolt olid kõik. Aitäh!