Lugupeetud juhataja! Lugupeetud kolleegid! Relvaseaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu algatas õiguskomisjon 17. mail. Novembri keskel tegi Siseministeeriumi õiguskomisjonile ettepaneku täiendada algse nimega relvaseaduse ja karistusregistri seaduse muutmise seaduse eelnõu. Niisiis, menetlusprotsess jätkus komisjonis novembris ja detsembris ja ka veel sel nädalal. Nüüd on see eelnõu lõpuks teie ees, lugupeetud parlamendiliikmed, ja selle täpsustatud nimi on relvaseaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu.
Relvaseaduse regulatsioonide täpsustamine on suuresti tingitud muutunud geopoliitilisest ja julgeolekuolukorrast, nagu me kõik väga hästi teame. Relvade käitlemist ja omamist puudutavad reeglid on Eestis küll juba suhteliselt ranged, kuid on aspekte, mida saab veel paremaks muuta. Nendeks on suures plaanis politsei eelkontrolli ja järelevalve tõhustamine turvalisuse suurendamiseks, aga ka relvaseaduse põhimõtteliste nõuete muutmine.
Ja nüüd siis kokkuvõtlikult, mis muutub, mida tahetakse muuta. Muudatused puudutavad kuut seadust, nende hulgas on relvaseadus, karistusregistri seadus, korrakaitseseadus, riigikaitseseadus, julgeolekuasutuste seadus ja erakorralise seisukorra seadus. Sellest tuleneb ka seaduse nimetuse muutmine. Relvade käitlemist ja lubade väljastamist puudutava regulatsiooni muutmisel on suures plaanis neli eesmärki: täiendavate piirangute seadmine relvalubade taotlemisel välismaalastele, Kaitseväe ja Kaitseliidu harjutusvälja talumise hüvitise maksmise võimaldamisega seotud vajalikud muudatused, PPA ja kapo võimekuse tõstmine ohtude tõrjumiseks ja ennetamiseks ning samuti soovitakse laiendada jahipidamisel helisummuti kasutamise võimalust.
Ma peatun lühidalt relvaloa taotlemisega seotud muudatustel. Kõigepealt piiratakse isikute ringi, kellel on Eestis relvaloa saamise ning relvade ja laskemoona käitlemise võimalus. Eestis võivad relvaloa saada edaspidi, kui seadus jõustub, vaid Euroopa Liidu või NATO liikmesriigi kodanikud, kellel on Eesti elamisluba või kes elavad Eestis elamisõiguse alusel. Niisiis jääks õigus saada Eestis relvaluba järgmiste riikide kodanikele: Euroopa Liidu 27 liikmesriiki, Liechtenstein, Norra, Šveits ja NATO liikmesriikide kodanikud, pluss USA, Kanada, Suurbritannia, Island ja Türgi. See käib nii füüsiliste kui ka juriidiliste isikute kohta.
Loomulikult tõusetub kohe küsimus, kuidas mõjutab seaduse muutmine neid, kes selle nimistu tingimustele ei vasta, kuid relvaluba juba on. Rakendussätetes nähakse ette, et määratlemata kodakondsusega isikutele väljastatud load kehtivad loal märgitud kuupäevani ja teiste välismaalaste load kehtivad veel ühe aasta. Üleminekuaeg jätab võimaluse muutustega kohaneda, oma relvad võõrandada, osa neist laskekõlbmatuks muuta või astuda samme kodakondsuse muutmiseks. Ja need, kellel relvaluba pole, kuid kes soovivad seda taotleda, tuleb arvestada ka keelenõude muutmisega. Pärast seaduse vastuvõtmist saab relvaluba taotleda vaid eesti keelt heal tasemel valdab välismaalane, sest relvaeksam on eelnõu järgi edaspidi täies mahus eestikeelne.
Relvaseaduse ja karistusregistri seaduse muudatused. Sellest ka mõned sõnad. Täieneb relvaseaduse loetelu süütegudest, mille toimepanemine välistab karistuse kehtimise ajal relva omanikuks olemise. Näiteks lisanduvad sellesse karistusseadustikus sätestatud kuriteokoosseisud, välisriigi agressiooniaktiga liitumine ja selles osalemine. Sellega on niimoodi, et kui karistusandmed registrist kustutatakse, see tähendab, et karistus on kantud, siis on õigus ikkagi jälle relvaluba taotleda. Aga ühtlasi pikendab relvaseaduse loetelu süütegudest, mis välistavad alatiseks relva omanikuks saamise, need on näiteks tapmine ja mõrv.
Sellega seoses antakse Politsei- ja Piirivalveametile ning Kaitseliidule õigus vaadata karistusregistri arhiivist, kas isikut on kunagi nende tegude eest süüdi mõistetud. Selline õigus lisandub. Relvadega on muidugi seotud veel muud load, need on kollektsioneerimisload, juriidilise isiku relvaload, relvakandmisload, turvateenistujatel tegevusload, näiteks relvakaupmehel. Ka nende lubade väljastamisel lähevad nõuded rangemaks. Ehk siin on kavas samuti kehtestada kodakondsuspiirang.
Nagu eespool muudetavate seaduste nimekirjas öeldud juba, tõepoolest, mõned muudatused puudutavad PPA-d ja kapot. Näiteks täpsustatakse korrakaitseseaduses lahingumoona mõistet ja käitlemise õigust. Täpsemalt, relvaseaduses on Siseministeeriumi valitsemisala asutustel see õigus küll juba praegu olemas, kuid korrakaitseseaduses on veel vastavad muudatused tegemata. Samuti antakse eelnõuga Politsei- ja Piirivalveametile ning Kaitsepolitseiametile lõhkematerjali käitlemise õigus ja laiendatakse nende kasutatavat relvastust.
PPA, Kaitsevägi ja kapo saavad õiguse kasutada kõrgendatud kaitsevalmiduse, erakorralise seisukorra või sõjaseisukorra ajal sõjarelvi, et tõsta ohu tõrjumise süütegude ennetamise ja tõkestamise võimekust. Ja muudatus võimaldab neil näiteks terrorirünnaku puhul kasutada ka granaate. Veel lisatakse relvaseadusesse säte, mis võimaldab maksta Kaitseväe ja Kaitseliidu harjutusvälja talumise eest hüvitist. Seda hüvitist saab maksta kohaliku omavalitsuse üksusele. Õigupoolest annab see säte volitusnormi, millega luuakse juriidiline alus harjutusväljade arendamise ja kasutamisega seotud olulise mõju hüvitamiseks. Seda raha saab kasutada kohalikku elu huvides, kas ehitada kergliiklusteid, müratõkkeid või midagi muud.
Jahimeestel on muudatuste paketis ka huvipakkuvat, kindlasti helisummuti kasutamise võimaluste laiendamine, mis jahikaugetele inimestele tuleks tõlkida niimoodi lahti, et jahi käigus ühest piirkonnast teise liikudes ei pea enam helisummutit relvaraualt eemaldama. Ja edaspidi saab kasutusele võtta ka relvad, millele on juba tehases summuti külge keevitatud. Kui see seadus vastu võetakse. See on lühike kokkuvõte õiguskomisjoni algatatud eelnõust.
Komisjonis toimus arutelusid mitu korda selle eelnõu teemal. Need algasid juba 21. novembril ja ettevalmistus esimeseks lugemiseks toimus veel ka detsembris ja isegi selle nädala esmaspäeval. 21. novembril osales õiguskomisjoni istungil ka siseminister Lauri Läänemets. Ma markeerin mõningaid teemasid ja mõningaid küsimusi. Täiesti võimatu on seda kõike siia tuua, kuna arutelud olid pikad ja huvitavad, aga need protokollid on kõik kättesaadavad. 21. novembril oli sisemistele Lauri Läänemets komisjonis ja ta tutvustas Vabariigi Valitsuse esitatud muudatusettepanekuid, mis tulid peale algatamist. Kõige olulisem ettepanek puudutab mitte kodanikelt relvade äravõtmist ja relva omamise õigus oleks edaspidi Eestis vaid nendel, kes on Eesti, Euroopa Liidu või NATO liikmesriigi kodanikud. Eelnõuga nähakse ette kaks ajavahemikku, mis aja jooksul relvad tuleks loovutada.
Välismaalaste osas oleks ette nähtud üheaastane periood, mille jooksul peaks relvadest loobuma või siis ka soovi korral vahetama kodakondsust. Määratlemata kodakondsusega isikute puhul Vabariigi Valitsuse ettepanekul neile väljastatud lubade kehtivusaja lõpus lubasid ei uuendata ega uusi ei väljastata.
Siseminister märkis, et siinkohal on olnud küsimusi, miks seda ei tehta kiiremini, ja selgitas, et viimase paari aasta jooksul on PPA teinud põhjalikke julgeolekukontrolle kõikide relvaloa omanike tausta kohta ning vajadusel reageerinud. Kohalolnud Siseministeeriumi esindaja asekantsler Veiko Kommusaar lisas, et muudatus nähakse ette ka juriidilistele isikutele, nagu ma juba eespool seaduse eelnõu tutvustuses mainisin, nendele juriidilistele isikutele, kes ei ole NATO ega Euroopa Liidu kodanikud. Nii et kui inimene soovib ettevõtte nimele relvastust või tegeleda kas või relvade müügiga, siis nende ettevõtete juhtorganitesse nad kuuluda ei saa. Ta märkis, et täna on selliseid ettevõtteid Eestis kaks, kes peavad ettevõtte tegevuses muudatusi tegema. Kaks.
Komisjoni liikmetel oli erinevaid küsimusi. Küsiti, kas Eestis on kõik relvad arvel korralikult. Kommussaar vastas, et arvel on kõik isikud, kellel on relvaluba antud ja relvad väljastatud. Samas on inimesed võimelised ka ebaseaduslikult relvi hankima. Ennekõige saame rääkida organiseeritud kuritegelike rühmituste puhul, aga Eestis nende osakaal suur ei ole. Niimoodi.
Kolleeg Anastassia-Kõlvart kommenteeris, et kevadel veel kodakondsuspiiranguga seotud muudatused tundusid ebavajalikud ja pidi kaardistatama olukorda. Kas on olemas äkki siin mingi põhiseadusega vastuolu risk selles eelnõus? Minister vastas, et põhiseadusega vastuolu ei ole, sellepärast et ettepaneku kohaselt on relva omamine Eesti kodaniku õigus. Niisugune tuleb edaspidine seaduse sõnastus. Ja teistes riikides ei olegi praktikat, et kõik riigis elavad inimesed peavad saama õiguse relva kanda.
Asekantsler selgitas, et põhiseadusega vastuollu küsimusi on arutatud ja piirangutega kaasnevat mõju on ka hinnatud, ja ütles, et põhiseadusega oleks vastuolus see olukord, kui relvaluba antakse vaid kindlale inimrühmale. Kuid ette ettepaneku sõnastuse kohaselt ütleb Eesti riik, kellele relvaluba antakse. Ehk lisaks Eesti kodanikele on seal ka Euroopa Liidu ja NATO kodanikud ja teised.
Muidugi oli juttu ka sellest, et Ukraina sõja mõjudest tulenevalt on võrreldes kevadega tehtud tänaseks järeldusi ja ettepanekuid on parandatud. Kevadel oli küsimus pigem selles, et sooviti kiiresti ülevaadet saada, kellele on relvaload antud. Aga see eelnõu on ennetav ja tulevikku vaatav meede, et Eesti riik ei peaks tegelema tagajärgedega, mida oleks saanud ära hoida.
Meie hea kolleeg Marek Jürgenson küsis naaberriigi Läti kohta, kuidas nemad on need relvadega seotud küsimused lahendanud, arvestades, et seal on venekeelse elanikkonna osakaal oluliselt suurem kui Eestis. Asekantsler selgitas, et ta oskab Läti ja Leedu kohta öelda seda, et seal on Venemaa ja Valgevene kodanikele üldiselt vähem relvi kui Eestis ning seda erinevatel põhjustel, kuigi võimalus relva omamiseks on. Leedus on samasugune seadusemuudatus, nagu meile siin praegu hakkasime menetlema, praegu ettevalmistamisel. Leedus on niisugune relvakultuur, et mittekodanikud pigem ei oma relvi, ei osta endale relvi.
Niimoodi. Siis tehti ka menetlusotsused, et kas ollakse nõus, et Siseministeeriumi ettepanekud või Vabariigi Valitsusele ettepanekud lähevad sellel eelnõul juurde, mis juba kevadel alustati. Selle poolt oli kuus õiguskomisjoni liiget, vastu oli üks ja üks oli erapooletu. Aga see tähendab seda, et need muudatusettepanekud läksid eelnõusse sisse. Ühtlasi otsustati, et seda arutelu jätkatakse detsembris. Selle poolt oli ka seitse inimest, üks oli vastu ja üks oli erapooletu. Niisugune otsus.
Tulime siis 5. detsembril selle eelnõu juurde tagasi. Kohal oli ka nelja ministeeriumi, keda see eelnõu muudatused puudutavad, esindajad. Siin oli Siseministeeriumist asekantsler Veiko Kommusaar, osakonnajuhataja Henry Timberg, õigusnõunik Marju Aibast, Justiitsministeeriumist oli nõunik Signe Reinsalu, karistusõiguse juhataja nõunik Einar Hillep, Keskkonnaministeeriumi metsaosakonna jahinduse nõunik Tõnu Traks ja Kaitseministeeriumist valdkonnajuht Guido Pääsuke. Nendega koos komisjon sai arutada kõiki neid punkte.
Arutelu peamiseks teemaks kujunes Siseministeeriumi ettepanek, mis puudutab praktilist politsei igapäevatööd, sealhulgas elektrišoki kasutamist ja lõhkematerjali käitlemist. Istungil osalenud asekantsler Kommusaar tõi näiteks elektrišokirelva kasutamise õiguse, mille kohta uuriti ka suhtumist Euroopa Liidu liikmesriikidelt ja vastustest selgus, et liikmesriikidest seitsmeteistkümnel on viidud elektrišokirelva kasutamine samale tasemele, mida praegu soovib muudatusega sätestada Eesti. Selle eesmärk on, et politseinikud saaksid rünnaku puhul vähem viga ja ka ründajale endale oleksid tagajärjed kergemad. See elektrišokirelva teema kujunes ka selliseks pikemaks teemaks. Ja nüüd kohe tõttan ette meie hilisematest aruteludest ja ütlen, et see jäi sellest eelnõust praegu välja. Nii et enne teist lugemist tõenäoliselt võib-olla tullakse tagasi, see arutelu oli põhjalik ja väga professionaalne ja valdkonnaasjatundlik, nii et ma ei hakka seda siin peegeldama oma tasemelt.
Oli küsimus ka nende kolmandate riikide kodanike kohta, kes relvalubasid taotlevad. Ja siis anti selline tõenäosushinnang: seaduse vastuvõtmisel see, et kolmandate riikide kodanikud Eestis relvaluba taotlevad, tõenäoliselt jääks alla 30, mingisuguseid väga suuri numbreid ei ole.
Jahimeeste teemat ma siin mainisin. Mis puudutab helisummuteid, selle kohta ma juba ütlesin, et need liiguvad edasi. Aga vahepeal tuli ka ettepanek öösihikuid kasutusele võtta. Seega ka langeb või jääb praegu esimese lugemise tekstis välja, kuna Keskkonnaministeerium ei ole veel täpset seisukohta välja kujundanud ja see on natukene keerulisem teema. Võib-olla siin arutatakse veel asjasse puutuvate inimestega kõike seda, huvigruppidega, et mismoodi käituda. Nii et see oli selline asi.
Talumishüvitise eesmärgist räägiti pikemalt seal kohtumisel. Rõhutan üle, et see ei puuduta siin Nursipalu, aga juba täna osaliselt kaetakse teatud kulusid ja soovitakse, et see hüvitise maksmise võimalus oleks selgemini sätestatud seaduses. Ja seda hüvitist hakatakse maksma kohalikule omavalitsusele, kokkuleppel, mis nendel seal parajasti on.
Küsimusi oli igasuguseid, tõsiseid ja asjatundlikke. Marek Jürgenson uuris, kas need kohalikud omavalitsused on selle muudatusega nõus, kui see harjutusväljak on nende territooriumil ja tekib hüvitamise hüvitise saamise võimalus või raha, et rajada sinna müratõkkeid ja nii edasi. Siis Kaitseministeeriumi esindaja kinnitas, sõnas ja ütles, et kohalike omavalitsustega tehakse juba täna koostööd, näiteks puhkealade ümberkorraldamisel, ja makstakse teatud kulusid kinni.
Proua komisjoni juht küsis ka, kuidas on inimestega, kes seal piirkonnas elavad ja kes on kõige rohkem häiritud tõenäoliselt. Kaitseministeeriumi esindaja ütles, et inimene saab kohaliku omavalitsuse kaudu anda indikatsiooni, näiteks kuhu midagi rajada, ja Kaitseministeerium reageerinud väga selgelt ja kiiresti kohalike inimeste muredele ja küsimustele.
Nii, ma näen, et aeg läheb kiiresti. Kõike siin ei jõua. (Lehitseb pabereid.) Kohe tulen siit edasi. See arutelu oli, oli veel tõesti pikk. Aga 12. detsembril me seda jätkasime. Ja sellel päeval tehti ka menetlusotsused, mis on tõenäoliselt kõige tähtsamad selle eelnõu edasiliikumisel. Alustuseks sellele 12. detsembril komisjoni juhataja proua Pikhof andis ülevaate, mis areng on eelnõu ettevalmistamisel toimunud. Ja siis ta ütleski, et see öösihikute teema on välja jäänud, vajab veel arutelu see küsimus. Juttu oli ka sellest, et lõhkematerjalide käitlemine ehk PPA-le ja kapole vastava võimekuse loomise teema. Hetkel nad saavad küll kasutada eriotstarbelisi lõhkamisseadeldisi, kuid need ei ole õigust vastavalt moon ise kokku panna ja nad tohivad kasutada vaid ettevalmistatud koguses toodet. Sellest oli ka juttu. Aga küsimusi oli komisjoni liikmetel väga palju. Saime kõigile nendele vastused.
Küsimus oli näiteks rahvusvahelise praktika kohta, kuidas granaate kasutada. Kas on meil see teadmine olemas? Jah, tõepoolest on. Jällegi Siseministeeriumi esindaja ütles, et 10-l liikmesriigil on sõjarelvad ja granaadid politseinikele lubatud ning kasutatakse vastavalt olukorrale ja vajadusele.
Ma tulen nüüd menetlusotsuste juurde, sellepärast et kell tiksub. Seal 12. detsembril tehti ka oluliselt menetlusotsused: teha ettepanek võtta eelnõu täiskogu päevakorda 11. jaanuaril, selle poolt oli 8 komisjoni liiget, vastu 0, erapooletuid 1; teha ettepanek esimene lugemine lõpetada, teha ettepanek määrata muudatusettepanekute tähtajaks 25. jaanuar ja teha ettepanek määrata muudatusettepanekute tähtajaks 25. jaanuar kell 16. Ühtlasi ka juhtivkomisjoni esindaja otsustati ära, et see olen mina, Urve Tiidus. Kõik need otsused tehti siis sellises arvulises koosseisus: 8 oli kõikide otsuste poolt, vastu ei olnud keegi ja üks jäi erapooletuks. Niisugune. Aga jah, selle saalis menetleja poolt olid kõik. Aitäh!