Austatud head ametikaaslased! Mul on suur rõõm ja hea võimalus ette kanda arutelu, mis toimus sotsiaalkomisjoni istungil 12. detsembril. Lisaks eelnõu algatajate ettekandjale Tõnis Möldrile osales istungil Sotsiaalministeeriumi pensionipoliitika ja piiriülese sotsiaalkindlustuse osakonna pensionipoliitika juht Merle Sumil-Laanemaa. Arutati väga põhjalikult Keskerakonna fraktsiooni esitatud eelnõu ehk algatatud riikliku pensionikindlustuse seaduse muutmise seaduse eelnõu 724, et seda valmistada ette tänaseks esimeseks lugemiseks.
Niisama põhjaliku ülevaate kui täna siin saalis andis Tõnis Mölder meile komisjonis. Ta selgitas eelnõu eesmärke ja avaldas mõtteid, miks see eelnõu on koostatud. Ta rääkis ka veidi ajaloost ja ütles, et see teema ei ole arutelul esmakordselt. Tõsi, selle koosseisu ajal on see teema siin esmakordselt.
Kalle Grünthal tunnustas ideed ja ka seda, et see on piiritletud abielunõudega. Aga kümneaastane nõue tekitas temas küsimusi põhiseaduse § 9 kontekstis. Tõnis Mölder selgitas, et siin ei ole tegemist põhiseaduse riivega ja et see on üks toetuste vorm inimestele, kellel on võimalik abiellu astuda. Ajalise piiri määratlemiseks võeti aluseks Statistikaameti andmed. Kui parlamendi üle-eelmine koosseis menetles sarnast seadust, siis oli kestuse nõue 16 aastat. Aga kuna ühiskonda on muutunud, oleks täna mõistlik see piir allapoole tuua.
Arutelu toimus veel sellel teemal, kuidas seda tegelikult hakatakse rakendama. Tegemist ei ole ju tagasiulatuva [rakendumisega]. Ehk kõik praegused pensionärid, kes võib-olla ka seda arutelu jälgivad ja kuulavad, praegused lesed, kes saavad väikest pensioni, mingit vahet ei saa. See seadus jõustub sellel hetkel, kui see eelnõu seadusena vastu võetakse, ja sellel ei ole tagasiulatuvat jõudu. Kindlasti see seda vaesusriski, mis on nendel inimestel, kes on juba pensionieas ja kahjuks lesed, ei muuda. Küll aga hakkab ta [mõjuma] nendele, kes praegu elavad koos ja eelnõu seaduseks saamisel saavad seda võimalust kasutada, kui see kurb hetk nende ellu tuleb, sest on tõsi, et varem või hiljem üks või teine lahkub.
Oma seisukoha ja kommentaari andis ka Sotsiaalministeeriumi esindaja Merle Sumil-Laanemaa. Ta sõnas, et tegemist on kompleksse ja kompaktse eelnõuga, mis soovib tekitada lesepensioni mõiste. Ta tõi välja ka selles mõttes ühe probleemkoha, mida muidugi, nii nagu ka ettekandja siin ütles, on võimalik parandada kahe lugemise vahel. Kui lugeda täpselt, siis õigus lesepensionile tekib isikul, kelle abikaasa on vanaduspensioni saabumise ajaks surnud. Sellest sõnastusest saame järeldada, et pensioneerumise hetkel peab inimene olema lesk ja valima, kas enda pensioni või abikaasa pensioni. Ma eeldan, et see ei olnud kindlasti eelnõu algatajate mõte. Merle Sumil-Laanemaa jätkas, et meeste oodatav eluiga on 72 aastat, naistel 81. Pensioneerutakse 65. eluaasta lävendil, hetkel küll 64, ma nüüd peast ütlen, aga vist on kuus kuud või üheksa, aga põhimõtteliselt õige varsti on see 65 aastat. Ja risk ei ole jõudnud realiseeruda ehk leseks ei ole jõutud jääda. Eelnõu seega ei lahenda ära seda suurt muret, et üksinda elamine on väga raske, aga leseks jäämine ei ole veel aset leidnud. Eelnõuga on kindlasti mõeldud seda, et ka pensioniea jooksul saab seda ümber teha ja valida. Aga täna seda sellisel kujul seda eelnõust välja lugeda ei saa, see ei ole ka võimalik.
Teine mure oli see, et meeste ja naiste palgalõhe ei ole veel pensionitesse jõudnud. Meeste ja naiste pensionid on suhteliselt sarnased. Seda on öelnud Sotsiaalministeeriumi esindaja. Eestis meil selles mõttes palgalõhe hakkab kindlasti pensionides kajastuma, aga hetkel seda veel ei ole.
Kalle Grünthal palus ministeeriumi esindajal selgitada, milline oleks parem lahendus, kui eelnõu sellisel kujul ei teeni eesmärki. Merle Sumil-Laanemaa kinnitas, et selleks on kindlasti samale sihtgrupile mõeldud üksi elava pensionäri toetus. Praegu makstakse seda toetust laiemale ringile. Tegelikult on täna olemas toitjakaotuspensioni sees ka toitjakaotuspension lesele, mille puhul kehtib nõue, et ollakse olnud abielus üks aasta. Kehtiv õigusruum annab lesele õiguse toitjakaotuspensionile poole abikaasa pensioni suuruses. Seega on olemas vahendid. Me loodame, et kui saaks arendada üksi elava pensionäri toetust konkreetsemaks ja paremaks, siis selles peituks lahendus.
Kert Kingo soovis teada, kas oleks välistatud see, et ministeerium kohendaks eelnõu, või väidetakse, et selline eelnõu sarnasel kujul pole mõistlik. Merle Sumil-Laanemaa vastas, et praegu on käsil toitjakaotuspensioni, üksi elava pensionäri toetuse ja tervikpildi analüüs. Praegune toitjakaotuspension leskede puhul ei toimi väga hästi, samuti on näha, et üksi elava pensionäri toetus ei kata kogu muret. Hetkel tegeleb Sotsiaalministeerium selle probleemi analüüsiga.
Tõnis Mölder nentis, et ministeeriumi tehtud õiguslik analüüs ütleb, et eelnõu ei ole õiguslikult kõige selgemini loetav, aga sisu ja probleem, millele ta ka ettekandes täna siin [tähelepanu] juhtis, on kindlasti olemas. Mölder tõi ka põhjuseid. Näiteks räägime me üksi elava pensionäride puhul ka inimestest, kes võivad olla abielus, aga rahvastikuregistri andmetel elab üks ühes eluruumis ja teine teises. Ta küsis ka, kas Sotsiaalministeerium peab eelnõu puhul lesepensioni sidumist abieluga pigem õigeks lähenemiseks või soovitatakse mingisugust teist kooselu vormi [või teistsugust toetuse alust].
Ministeeriumi esindaja Merle Sumil-Laanemaa vastas, et kehtivas seaduses on olemas abielu nõue. Kas abielu eeldamine on kõige konkreetsem lähenemine? Sotsiaalmaksu maksmine on kõigile võrdne, sõltumata sellest, kas inimene on abielus [olnud] või ei. Aga kuna algatajad on selle eelnõu nii esitanud, siis sellel teemal ei ole põhjust arutelu pidada. Küsimus on lihtsalt selles, et esitatud eelnõu tekst ja tutvustus, mida me täna siin saalis ja ka komisjonis kuulsime, ei lähe kokku. Esitatud teksti kohaselt ei ole see sarnaselt võimalik.
Tõnis Mölder tõdes ka seda, et tagasiulatuvalt ei ole võimalik muidugi seda [probleemi] lahendada ja eelnõu rakendub vastuvõtmisel, see on selge. Täna elavad eakad suhtelises vaesuses ja kindlasti on neil juba praegu vaja riigi täiendavaid vahendeid ja abi. Ta tõdes ka seda, et nii pensioni baasosa tõus kui ka tulumaksuvabastus kindlasti aitavad kaasa.
Arutusele tuli veel see, et kui näiteks jutt käib kahest sihtgrupist, esiteks üksi elavad pensionärid ja teiseks need, kes on leseks jäänud, ometi on leseks jäänud pensionär samuti üksi elav pensionär, siis kuidas peaks eelnõu algatajate meelest olema korraldatud leseks jäänud pensionärile üksi elava pensionäri toetuse maksmine. See oli Õnne Pillaki küsimus. Sellele küsimusele vastasin mina komisjoni esimehena, et tegelikult üksi elava pensionäri toetuse saamine sõltub pensioni suurusest ja sellest, kas ta on 1,2 keskmise pensioni mõistes koefitsienti. Kui see pension sinna alla läheb, siis muidugi on võimalik saada tulevikus kahte toetust ehk ka üksi elava pensionäri toetust. Aga tõenäoliselt, kui tuleb lesepensioni lisa, siis see üksi elava pensionäri toetus võib kaduda.
Tõnis Mölder nõustus sellega, et jah, praegune regulatsioon tõepoolest on selline, et kui inimese pension jääb alla 1,2-kordse Eesti keskmise pensioni, siis on tal õigus lesepensioni saada. Muidugi töötamist sinna ei arvestata, sest inimesed, kes töötavad, maksavad omakorda makse.
Nüüd toon mitmed sellised lihtsustavad näited, mida ka Tõnis Mölder meil komisjonis esitas, et me kõik ühtemoodi aru saaksime. Ta tõi sellise näite: naise pension on circa 600 eurot, mehe pension 800 eurot. Eelnõu esitajate mõte oli selline, et kui see pensioni vahe makstakse kinni, siis on see 200 eurot, millest räägitakse.
Lisaks sellele tutvustasin mina komisjoni esimehena Vabariigi Valitsuse esitatud seisukohta. Ja ma loen ette ka selle lõigu, Vabariigi Valitsuse esitatud kujul, mis põhjendab, miks valitsus riikliku pensionikindlustuse seaduse muutmise seaduse eelnõu 724, mille Eesti Keskerakonna fraktsioon algatas, ei toeta. Siin on selgelt toodud välja ka üks põhjustest, mida ma praegu tutvustan.
"Eesti Keskerakonna fraktsiooni algatatud "Riikliku pensionikindlustuse seaduse muutmise seaduse" eelnõu kohaselt tekiks õigus lesepensionile pensioniikka jõudnud isikul, kelle abikaasa, kellega on isik abielus olnud vähemalt 10 aastat, on isiku vanaduspensioniea saabumise ajaks või vanaduspensioni ajaks surnud. Eelnõu ei näe ette võimalust pensionieas abikaasa surma korral valida endale lesepensionit. Selline sõnastus tekitab ebavõrdse kohtlemise, kus lesepension määratakse vaid neile, kes pensioneerumise hetkel on jäänud leseks. Kuna nii meeste kui naiste keskmine eluiga on kõrgem, kui riiklik vanaduspensioniiga, siis pakutud lahendus ei ole enamikele leskedele reaalselt kättesaadav."
See oli lihtsalt üks lõik, millele me ka komisjonis tõesti arutelu käigus jõudsime ja mida me Sotsiaalministeeriumi ametnikuga arutasime. Küsimusi oli veel komisjoni istungil selle kohta, et eelnõu algatajad on küll näinud, et rakendumise aeg võiks olla varasem, aga kas on mõeldav ka see, et see rakendub hiljem, sest praegu ei ole võimalik seda eelarve vastuvõtmise ja kõigi muude menetluste korral teha.
Komisjon tegi tegelikult menetluslikud otsused, need olid järgmised: võtta eelnõu täiskogu päevakorda 10-ndaks, määrata juhtivkomisjoni esindajaks täna teie ees kõnelenud komisjoni esimees Helmen Kütt ja teha ettepanek esimene lugemine lõpetada. Kõik need otsused olid konsensuslikud. Suur aitäh teile! Ja muidugi muudatusettepanekute aeg tuleneb Riigikogu kodu- ja töökorra seadusest, see on kümme tööpäeva pärast esimese lugemise lõpetamist. Aitäh!