Aitäh! Tere päevast, lugupeetud Riigikogu liikmed! "Eesti 2035" strateegiliste sihtide saavutamine peab olema toetatud fiskaalpoliitiliste otsustega, mistõttu on selle koostamise protsess Vabariigi Valitsuse tasandil seotud eelarvestrateegia omaga. Eelarve tasakaal on riigi fiskaalpoliitika meede inflatsiooni ohjeldamiseks. Ilma vastutustundliku eelarvepoliitikata ei saa ühtki muud eluvaldkonda juhtida vastutustundlikult, stabiilselt ja tasakaalukalt, strateegilisi plaane tehes ja neist kinni pidades.
On tõsi, et pandeemiakriisi ja Venemaa alustatud sõja mõjude leevendamise meetmed on viinud eelarve tänaseks pretsedenditusse puudujääki. Puudujäägi vähendamine ja fiskaalselt jätkusuutlikule rajale naasmine on kahtlemata riigi pikemaajaliste eesmärkide saavutamise huvides oluline. "Eesti 2035" strateegias ja tegevuskavas on kokku lepitud muudatused ja reformid, mis on vajalikud väljakutsete lahendamiseks ja riigipõhiste soovituste täitmiseks ning pikaajaliste strateegiliste sihtide saavutamiseks. Nende reformide ja muudatuste elluviimiseks kasutame erinevaid allikaid, nii Euroopa Liidu toetusfonde kui ka maksutulusid, püüdega leida rahastamisallikate vahel parim kombinatsioon ja koosmõju ning seeläbi taastada püstitatud eesmärkide saavutamine.
Väga suure ümarduse ja üldistusena võib öelda, et Euroopa Liidu vahenditest on järgneval rahastusperioodil, see on 2021–2027, planeeritud roheleppe elluviimiseks 1,78 miljardit; digipöörde toetamiseks 439 miljonit; transpordi ja liikuvuse teemadele, need on Rail Baltic, maanteed ja raudteede elektrifitseerimine, 1,35 miljardit; tervise‑ ja sotsiaalvaldkonna taristule 842 miljonit; innovatsiooni, teadusvõimekuse, hariduse ja ettevõtluse arendamise jaoks 1,3 miljardit eurot. Neid reforme ja oma valdkonna tegevusi on teised ministrid teile juba tutvustanud.
Enne kui ma räägin Rahandusministeeriumi valdkonnast, teen väikese kokkuvõtte ka majanduse olukorrast. Eesti majandus on kriisidele hästi vastu pidanud. Majanduskonjunktuur Eestis on halvenenud väga kõrgest inflatsioonist ja kulusurvetest tulenevalt. SKP langes 2022. aasta kolmandas kvartalis 2021. aasta kolmanda kvartaliga võrreldes 2,4%. Põhjuseks on Ukraina sõja negatiivsed mõjud ning energiakriis, mis halvendab Euroopa konkurentsivõimet. 2022. ja 2023. aasta keskmisena peaks SKP kasv jääma siiski kergelt positiivseks ning kiirenema 2024. aastaks 3%‑ni.
On hea, et tööturu olukord püsib tugev, vaatamata majanduskasvu aeglustumisele. Tööpuudus püsis Statistikaameti andmetel kolmandas kvartalis sisuliselt muutumatuna, 5,6% juures. Töötukassas registreeritud töötute arv näitab mõõdukat kasvu alates suve algusest ning läheneb kiiresti 2020. aasta ehk koroonakriisi‑aegsele tasemele, kuid selle taga on peamiselt Ukraina põgenike töötuks registreerimine. Ilma sõjapõgenike mõjuta on registreeritud töötute arv sisuliselt käesoleva aasta alguse tasemel. Hõive kasv aeglustus 3,4%‑ni esimese poolaasta 5% juurest, kuid aasta algus oligi tugev ning oluliselt mõjutatud koroonakriisist taastumisest. Siiski on minu arvates tähelepanuväärselt hea tulemus, et 40% tööealistest Ukraina sõjapõgenikest on tööl ja veel suur osa otsib tööd ehk soovib tööle asuda niipea, kui selleks võimalus leidub, ja on ennast töötukassas registreerinud.
Võitlus inflatsiooniga. Praeguse kõrge inflatsiooni taga on eelkõige järsult kallinenud energia. Tegemist on pakkumispoolse šokiga, mis tõenäoliselt ei ole ajutine. Elektriturul on meie peamine probleem see, et me tarbime elektrit rohkem, kui toodame. Kui põhisüüdlane on vähene pakkumine, tuleb eelkõige keskenduda pakkumise suurendamisele. Samuti aitab nõudluse vähendamine. Oluline on ka igaühe enda harjumuste kohandamine vastavalt kõrgenenud kuludele. Aitamaks ühiskonnal toime tulla kõrgemate energiahindadega, peaks olema eelistatud suunatud, piiratud ja ajutised meetmed. Kriisilahendustena ei ole mõistlik ette võtta meid ühiselt turult pikaajaliselt isoleerivaid lahendusi, vaid tuleb tegeleda juurpõhjustega ehk piisavate tootmisvõimsuste ja ühenduste puudumise [probleemi] lahendamisega. Energiavõimsuste lisamine ja investeeringud energeetikasse on kesksed teemad ka valitsuse koalitsioonilepingus.
Pakkumise suurendamine ei saa aga toimuda üleöö. Vahepealne kõrgete hindadega aeg tuleb üle elada ning aidata eelkõige neid, kes rohkem abi vajavad. Seniks on riik astunud mitmeid samme: üksi elava pensionäri toetuse tõus 115 eurolt 200 euroni, mida makstakse kord aastas, oktoobris; ühekordset toetust pensionäridele ja lastega peredele maksti 2022. aasta novembris; toimetulekutoetuse piirmäära tõus 150 eurolt 200 euroni kuus alates 1. juulist 2022; erakorraline pensionitõus 20 eurot alates käesoleva aasta jaanuarist; keskmine pension on maksuvaba alates 2023. aastast; maksuvaba tulu tõuseb 2023. aastal 654 euroni.
Lisaks, keskmise pensioni maksuvaba osa ei sõltu pensionäri sissetulekust. Kui pensionär töötab, vanaduspensioni saaja töötab, siis tema keskmise pensioni suurune maksuvaba määr jääb alles. Ehk töötavad pensionärid on alates käesoleva aasta jaanuarist maksuküüru alt välja tõstetud.
Lisaks, kõige haavatavamate aitamisel oleme rakendanud ka laiema mõjuga meetmeid: toetus elektri, gaasi ja kaugkütte tarbijatele alates 1. oktoobrist 2022, elektri universaalteenus ja kütuseaktsiiside tõusu edasilükkamine.
Rahandusministeeriumi riigi rahanduse programmi eesmärk on, et riigi rahandus on kestlik ja majandustsüklit tasakaalustav. Eelarvepositsioon on tugevalt mõjutatud energiahindade kasvust ja Venemaa algatatud sõjast ning täiendavatest eelarvevajadustest. Suvise majandusprognoosi järgi ootasime 2022. aastal eelarvepuudujääki ligi 1 miljard eurot ehk 2,7% SKP‑st. Õnneks kujuneb eelarvedefitsiit prognoositust märgatavalt väiksemaks. 2022. aasta oktoobri lõpuks oli valitsemissektori eelarve puudujääk 44 miljonit eurot ehk 0,12% prognoositud aastasest SKP‑st. Täpsemad numbrid selguvad lähiajal, tavaliselt poolteisekuulise viitega. Aga siiski, selle üle, et tulemus on oodatust palju parem, vähemasti mina ei rõõmusta, sest tulud on laekunud kõrge inflatsiooni tõttu ja inimeste ostujõud on tegelikult vähenenud.
Ja veel, lisaeelarve kulusid, eriti mis puudutab IT‑kulusid, ei õnnestunud kõiki eelmisel aastal teha, suur osa neist kanti üle 2023. aasta eelarvesse ja niimoodi liigub ka see defitsiit edasi. Kulude tase kasvab sõja mõjust tingituna kõikidel valitsussektori tasanditel. Suurim koormus lisakulude kandmisel jääb riigieelarvele, kuhu lisandub julgeolekuga ning põgenikega seotud kulusid. Kulude mahtu suurendab ka intressikulude kasv pea 100 miljoni euro võrra. Intressikulude tõus on tingitud turuintressimäärade tõusust, muidugi ka sellest riskist, mida põhjustab sõda meist kõigest 1000 kilomeetri kaugusel, aga tõele silma vaadates ka suurenevast võlakoormusest. Ma olen üsna kindel, et need, kes meile laenu annavad, vaatavad ka seda, kuivõrd meie eelarve tasakaal on miinuses.
Kus me lõpetame, kui iga kriis mitmekordistab meie võlakoormust ning me igasse järgmisse kriisi siseneme kõrgemalt võlatasemelt? Senine madal intressitase ei jää selliseks igavesti. Seda meie viimane võlakirjaemissioon ka näitas, kuigi vahepeal kiputi arvama, et intressid jäävadki alla 1%. Nii see aga ei ole.
Eelarvedefitsiit iseenesest ei ole saatanast. Kehvematel majandusaastatel kulutab riik rohkem, kui tal on tulusid, ehk eelarve on puudujäägis, sest pensione, toetusi ja palku tuleb maksta isegi siis, kui maksutulusid on vähem. Headel aegadel tuleb olla tagasihoidlikum ja koguda reserve, mida läheb vaja kriisiaegadel, kui automaatsed stabilisaatorid halvendavad eelarvepositsiooni ka ilma valitsuse täiendavate meetmeteta.
Viimase poole tosina aasta jooksul on toimunud nihe halvemuse poole. Jah, mitmed kriisid on teinud olukorra keerulisemaks, aga meil on pikaajalisem probleem, mis algas enne pandeemiat, sõda ja energiakriisi. Hoolimata 4%–5%‑lisest majanduskasvust, lasime aastatel 2017–2019 eelarve struktuursesse defitsiiti. Ehk eelarvedistsipliin oli käest ära juba enne kriise, ajal, kui majandus kasvas, ning eelarvepositsiooni oleks tulnud parandada ja reserve koguda. Seetõttu kukkusime kriisi ajal sügavamale, kui oleksime pidanud kukkuma, ning sellest august väljaronimine võtab aastaid.
Pean oluliseks ja kavatsen ajada konservatiivset eelarvepoliitikat. Tahaks paremini. Praegu oleme ikka piiri peal ja ausalt öeldes sellest ülegi. Eelarvedistsipliini parandamine ei ole lihtne, sest kes ikka tahaks tegeleda kulude kärpimisega. Aga kuidas seda siiski teha? Eelarvepositsiooni saab parandada kas kulude kasvu piiramise või riigi tulude suurendamise teel, kas tõstes makse, parandades maksude administreerimist või suurendades majanduskasvu potentsiaali.
Kulude kasvu kontrolli alla saamiseks tuleb toetusi, neid üle välja jaotatavaid toetusi, piirata. Abi peab keskenduma neile, kes seda kõige rohkem vajavad. Seda on öelnud ka kõik rahandusinstitutsioonid, et toetused peavad olema täpselt sihitud, täpselt piiratud, mõeldud just vajaduste katteks, ja ka teatud tähtajaga piiratud.
Rahandusministeeriumi riigi rahanduse programmis on maksu‑ ja tollipoliitika kujundamise eesmärgina kirjas valitsuse stabiilsed ja tasakaalus maksupoliitilised valikud pikaajaliste eesmärkide elluviimiseks. Eesti maksu‑ ja tollipoliitika lähtub õiglase maksustamise põhimõttest ning tagab soodsa keskkonna majanduse arenguks ja konkurentsivõimelise maksusüsteemi. Eesti juhib jätkuvalt, juba kaheksa aastat järjest, USA mõttekoja Tax Foundation OECD riikide maksude konkurentsivõime indeksit. Eesti tugevusena tuuakse välja laia käibemaksubaasi ja seda, et maksude maksmisega seotud halduskoormus on võrreldes teiste riikidega madal. Eesti elanike maksutahe paranes kolmandat aastat järjest. Tervelt 91% elanikest tunneb, et maksude tasumine on nende kui kodanike tähtis kohus, ning 93% elanikest tasub enda sõnul maksud alati korrektselt ära.
Kuidas makse paremini administreerida? On juba töös platvormidel tehtava töö maksustamine. Nimelt, inimesed teenivad platvormidel aina rohkem tulu, millelt on ka tulumaksu maksmise kohustus. 2023. aastast alates peavad need platvormid teenitud tulu ja kaupade käibe järgmiseks aastaks deklareerima.
Teine suurem muudatus, mis selle aasta jooksul jõuab Eesti seadustesse, loodetavasti, on piiriülese kaubanduse maksukohustuse täitmise parandamine. Piiriülene kaubandus kasvab ning tarbija vaatenurgast on see ainult positiivne. Aga meie ettevõtete ja riigi vaatenurgast ei pruugi see alati nii olla. Meil võib jääda saamata miljonites eurodes käibemaksu ja ausatel ettevõtjatel on keeruline konkureerida nendega, kes käibemaksu ei tasu. Meil ei ole konkreetset infot, kui palju selliseid tehinguid jäetakse deklareerimata ja makse maksmata. Detsembris saatsin kooskõlastusringile käibemaksuseaduse muudatused, mille tulemusel hakkab maksuhaldur kvartaalselt saama andmeid piiriüleste maksete kohta. Loodetavasti käibemaksu laekumine paraneb. Koosmõjus platvormide makseteenuste aruandluskohustusega saame ette selge pildi, mis meil e‑kaubanduses toimub.
"Eesti 2035" eesmärk on ka see, et kujundame paindliku ja turvalise majanduskeskkonna, mis soodustab uuendusmeelset ja vastutustundlikku ettevõtlust ning ausat konkurentsi. Rahandusministeeriumi finantspoliitika programmi eesmärk on, et finantskeskkond on konkurentsivõimeline, usaldusväärne ja kestlikkust toetav.
Meil on praegu laual sellised probleemid, et kõik krediiditurul tegutsejad ei ole finantsjärelevalve all, näiteks hoiu-laenuühistud ja inkassoteenust pakkuvad ettevõtjad. Nende viimine finantsjärelevalve alla suurendaks hoiu-laenuühistute hoiustajate kindlustunnet ning oodatud on muutus ka inkassoturu korrastamiseks. Hoiu-laenuühistute järelevalvet tuleb tugevdada, et hoiu-laenuühistutesse paigutatud hoiused oleksid tulevikus paremini kaitstud. Selleks on ette valmistatud ka seaduseelnõu.
Väljakutseks on seni reguleerimata alade, ühisrahastuse ja krüptovara toomine finantsjärelevalve alla kooskõlas Euroopa Liidu regulatsioonidega, et piisaval tasemel tagada investorite kaitse.
Kõik krediidiandjad ei väljasta laene piisavalt vastutustundlikult või puuduvad võimalused laene vastutustundlikult väljastada. Positiivse krediidiregistri loomine võiks aidata seda probleemi lahendada.
Rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise alase õiguskeskkonna kujundamine ja selle rakendamine. Rahandusministeerium töötas 2021. aasta kevadel valminud riikliku rahapesu ja terrorismi [tõkestamise] riskianalüüsi tulemuste põhjal välja eelnõu rahapesu ja terrorismi rahastamise [tõkestamise] seaduse muutmiseks, et maandada viimasel ajal plahvatuslikult kasvanud krüptovarade ja nendega seonduva investeerimiskeskkonna ärakasutamise ja terrorismi rahastamise riske.
Finantsjärelevalve subjektide süütegudega seotud karistamise võimalused tuleb muuta tõhusamaks. Eelkõige on vajalik karistusmäärade suurendamine, sest need on praegu liiga väikesed. Riigikogu menetluses on kaks Vabariigi Valitsuse algatatud eelnõu, mis mõlemad on läbinud esimese lugemise, kuid edasine menetlus toppab. Ma väga palun Riigikogul nendega tegeleda.
Finantssektorit kaasavate sotsiaalkindlustusskeemide arendamine. 2022. aasta suveks oli teise samba fondide maht vähenenud [4,3] miljardi euroni varasemalt [5,3] miljardilt [2021.] aasta lõpus. Peapõhjus oli pensionireformiga lisandunud võimalus võtta teisest sambast raha välja enne pensioniea saabumist. Seda võimalust paljud kasutasid. Oleme andnud Riigikogus menetlusse kogumispensionide seaduse ja väärtpaberite registri pidamise seaduse muutmise seaduse eelnõu, millega luuakse võimalus, et 2% asemel palgast võib teise samba sissemakseks valida 4% või 6%.
Tulevikuks koguda on alati keeruline. Eesti tulevaste pensionäride varud ei ole rahulikuks pensionipõlveks praegu piisavad. Töötasu asendusmäär ei ole piisav ja vaja oleks suurendada motivatsiooni tänastest sissetulekutest rohkem säästa ja paigutada see raha pensionisüsteemidesse.
Suur tänu kuulamast! Palun koostööd nende väljakutsetega tegelemiseks.