Austatud istungi juhataja! Head kolleegid! Kõigepealt menetlusest juhtivkomisjonis esimese ja teise lugemise vahel. Eelnõu algatas Vabariigi Valitsus 2022. aasta 16. mail ja selle esimene lugemine lõpetati 2022. aasta 14. septembril. Muudatusettepanekute esitamise tähtajaks, 2022. aasta 28. septembri kella 17.15-ks esitati eelnõu kohta 13 muudatusettepanekut, millest kolm olid identsed. Riigikaitsekomisjon juhtivkomisjonina esitas eelnõu kohta 19 muudatusettepanekut.
Riigikaitsekomisjon arutas eelnõu enne teist lugemist oma 2022. aasta 10. oktoobri, 17. oktoobri, 24. oktoobri, 25. oktoobri, 27. oktoobri – erakorraline istung –, 15. novembri, 6. detsembri ja 12. detsembri istungitel ehk kokku kaheksal istungil. Võib öelda, et töö selle eelnõu kallal enne teist lugemist oli pikk ja põhjalik. Ma loen praegu ette juhtivkomisjoni menetluslikud otsused ja ettepanekud, kuna kui ma hakkan käsitlema muudatusettepanekuid, tööd nendega, siis mul võib aeg otsa lõppeda.
Juhtivkomisjoni menetluslikud otsused ja ettepanekud. Riigikaitsekomisjon otsustas oma 15. novembri 2022. aasta istungil konsensuslikult esitada eelnõu teiseks lugemiseks Riigikogu täiskogu päevakorda 2022. aasta 14. detsembriks ehk tänaseks. Lisaks otsustas riigikaitsekomisjon 15. novembri istungil konsensuslikult teha Riigikogule ettepaneku eelnõu teine lugemine lõpetada.
Nii, ja nüüd ma lähen detailidesse. Kokku kaheksal istungil osales meil komisjonis lisaks komisjoni liikmetele mitmeid Kaitseministeeriumi ametnikke ja loomulikult eelnõu kohta muudatusettepanekute esitajaid. 10. oktoobril käis meil Heljo Pikhof muudatusettepaneku esitajate esindajana tutvustamas muudatusettepanekut nr 4. Ja loomulikult Kaitseministeeriumi ametnikud. Õiguse ja halduse asekantsler Margit Gross osales enamikel istungitel, samuti kaitseväeteenistuse osakonna juhataja ja Kaitseressursside Ameti peadirektori kohusetäitja Anu Rannaveski ning õigusosakonna õigusloome valdkonna juht Guido Pääsuke.
10. oktoobri istungil osales Kaitseliidu peastaabi ülem kolonel Eero Rebo. 17. oktoobri istungil osalesid lisaks eelnimetatud ametnikele Kaitseliidu peastaabi planeerimisosakonna ülem kolonel Janno Märk ja Eesti Perearstide Seltsi juhatuse liige Elle-Mall Sadrak. 15. novembri istungil osales Kaitseministeeriumi kaitseväeteenistuse osakonna juhataja ülesannetes Tõnis Sõnum. Ja 6. detsembri istungil osales meil AS Profline lepinguline esindaja Priit Kala, kuna AS Profline oli [saatnud] meie komisjonile kirja, mis puudutas Kaitseväe vormiriietuse tootmise küsimusi. Selle arutelu tulemusena esitas riigikaitsekomisjon eelnõu kohta muudatusettepaneku, mis on muudatusettepanekute loetelus numbriga 3.
12. detsembri istungil kiitis riigikaitsekomisjon konsensuslikult heaks eelnõu teise lugemise teksti, muudatusettepanekute tervikloetelu ja seletuskirja. Kokku on muudatusettepanekute loetelus 24 muudatusettepanekut. Eelnõu kohta esitasid Riigikogu liikmed 13 muudatusettepanekut, millest kolm – Heljo Pikhofi, Kalvi Kõva ja Helmen Küti omad – olid identsed. Seetõttu on need kolm muudatusettepanekut muudatusettepanekute loetelus numbri all 4 ühe muudatusettepanekuna.
Riigikogu liikmed Alar Laneman ja Leo Kunnas ehk mina esitasime eelnõu kohta kümme muudatusettepanekut. Riigikaitsekomisjoni istungitel toimunud arutelude ja saavutatud kompromisside tulemusel võtsime me kuus muudatusettepanekut tagasi, sest mitmed neist formuleeriti komisjonis ümber.
Riigikaitsekomisjon juhtivkomisjonina esitas eelnõu kohta 19 muudatusettepanekut. Riigikaitsekomisjoni muudatusettepanekud tulenesid riigikaitsekomisjoni nõunik-sekretariaadijuhataja Aivar Engeli poolt eelnõu kohta esitatud arvamuses sisalduvatest ettepanekutest, kaitseministri ettepanekutest, riigikaitsekomisjonis toimunud aruteludest ning sisuliselt arvestatud muudatusettepanekutest. Seejuures püüdis riigikaitsekomisjon muudatusettepanekute arutamisel ja muudatusettepanekute sõnastamisel saavutada kompromissi, mis meil valdavalt ka õnnestus. Riigikaitsekomisjoni muudatusettepanekute kohta langetatud otsused olid konsensuslikud, välja arvatud Alar Lanemani ja minu esitatud muudatusettepanek nr 18, kui hääled komisjonis jagunesid kohalolijate vahel täpselt pooleks ehk siis 3 poolt ja 3 vastu, mistõttu see muudatusettepanek ei leidnud toetust.
Ja nüüd käsitlengi tähtsamaid muudatusettepanekuid, mis on sisuliselt siin nüüd läbi [töötatud]. Muudatusettepanek nr 4 on muudatusettepanekute loetelus ühe muudatusettepanekuna, sest Riigikogu liikmete Heljo Pikhofi, Kalvi Kõva ja Helmen Küti esitatud muudatusettepanekud on identsed. See muudatusettepanek jäeti riigikaitsekomisjoni poolt konsensuslikult arvestamata ning vastavalt Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse § 106 lõikele 2 ei kuulu muudatusettepanek täiskogus hääletamisele, sest ei saanud ühtegi poolthäält.
Riigikaitsekomisjoni poolt eelnõu menetlusse kaasatud Eesti Perearstide Seltsi juhatuse liige Elle-Mall Sadrak toetas selle muudatusettepaneku puhul eelnõu sõnastust. Kaitseressursside Ameti peadirektori toonase kohusetäitja Anu Rannaveski sõnul on kaitseväeteenistus põhiseadusest tulenev kohustus ja seda peaks käsitlema erinevalt. Delikaatsete isikuandmete, sealhulgas terviseandmete töötlemise õigus on seadusest tulenevalt olemas, aga täna tehakse seda eelnõust tulenevalt edasi piirangutega. On oluline, et ligipääsu saavad ainult arstid, kes hindavad terviseseisundit ja saavad ligipääsu kindlale andmekoosseisule. Logid jäävad maha, nendest tulenevalt saab järelevalvet ja väärkasutust näha ning vajadusel sekkuda. Arstid ei saa kõikide kaitseväekohustuslaste terviseandmetele ligipääsu andmebaasis, vaid seda küsitakse Tervise ja Heaolu Infosüsteemide Keskusest kindla nimekirja alusel päringute teel.
Avalikust huvist rääkides, kaitseväeteenistusse tulevad isikud on seotud relvade ja lõhkeainetega. Kui riik kohustab inimest millekski, siis peab vähendama ohtu, mis sellega võib kaasneda. Kolonel Eero Rebo sõnul tegeleb Kaitseliit üksuste formeerimisega ja kui formeerimise ajal hakataks neid nõusolekuid, millega antakse ligipääs isiku terviseandmetele, vormistama, siis üksused formeeruksid aeglasemalt ja see oleks riigikaitse seisukohast väga halb. Lisaks võib formeerimine toimuda küberrünnete tingimustes ja nõusolekute andmine ei pruugi olla võimalik. Kokkuvõtlikult öeldes kaaluvad riigi julgeoleku ja riigikaitse üldised huvid siinkohal üles kaitseväekohustuslastest üksikindiviidide huvi. Kuid kaitseväekohustuslasele jääb siiski õigus sulgeda oma terviseandmetele juurdepääs.
Nüüd edasi, muudatusettepanek nr 5, mis käsitleb auastme vanusele esitatud nõuete kaotamist. Komisjon, olles töötanud selle kallal, leidis, et Alar Lanemani ja minu esitatud muudatusettepanek, millega auastme vanusele esitatud nõudeid ei kaotataks, on asjakohane ja see leidis komisjonis konsensuslikku toetust. See on vajalik selleks, et Kaitseväe vanusekriteerium piirab meelevaldsust ja nepotismi kaitseväelaste ülendamisel.
Sellega on seotud muudatusettepanek nr 6, mis tuli komisjonilt ja mis määratleb, et tegevväelase ja isiku võib esitada uue sõjaväelise auastme saamiseks enne auastme vanuse täitumist, kui ettepanekule on lisatud motiveeritud põhjendus auastme vanuse kohaldamata jätmise kohta. Ka praegu on olemas praktikas sellised võimalused, seda on rakendatud praktikas ja seetõttu komisjon leidis, et on mõistlik see erand sellisena fikseerida siia seadusesse. Sellise mõistliku kompromissini me jõudsime.
Järgmisena ettepanek nr 15. Ma ei käsitle vormitehnilisi ettepanekuid, nendest lähen mööda, võtan ainult sisulised. Siin on tegu komisjoni ettepanekuga, mis on ümber formuleeritud Alar Lanemani ja minu muudatusettepanekust. See puudutab tegevväelase nimetamist uuele ametikohale, milleks on vajalik tegevväelase kirjalik nõusolek. Seaduse tekstis asendatakse sõna "madalamale" sõnaga "uuele" ehk sellisele mõistlikule kompromissile me komisjonis jõudsime.
Nüüd edasi, muudatusettepanek nr 17 esitati ka Riigikogu liikmete Alar Lanemani ja minu poolt. Kuid see jäeti riigikaitsekomisjoni poolt konsensuslikult arvestamata, põhjusel, et Eestis on avalikus teenistuses loobutud tööandja eluruumist. Praktiliselt neid eluruume ei ole enam lihtsalt olemas. Tegevväelasi on võimalik vajadusel tasuta majutada kasarmutubades või ühiselamutubades, mida Kaitsevägi on rajanud. Vastavalt Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse § 106 lõikele 2 ei kuulu muudatusettepanek täiskogus hääletamisele, sest me ise – ettepaneku esitajad – ei nõudnud komisjonis selle hääletamist.
Muudatusettepanek nr 18, mis esitati samuti Alar Lanemani ja minu poolt, jäi riigikaitsekomisjoni poolt arvestamata. Siin hääled jagunesid: muudatusettepaneku poolt olid 3 riigikaitsekomisjoni liiget ja vastu 3 kuuest kohal olnud liikmest. Mittearvestamise põhjuseks toodi asjaolu, et avalikus teenistuses, sealhulgas ka teistes jõustruktuurides ei ole sellises suurusjärgus koondamishüvitisi ette nähtud ning tegemist on võrdse kohtlemise printsiibi rakendamisega kogu avalikus teenistuses. Eriteenistuse [seaduse] ühtlustamisega kaotati ka politseiteenistuses enam kui ühe kuu töötasu ulatuses koondamishüvitis.
Vastav kaitseväeteenistuse [seaduse] muudatus on üsna värske ja see kiideti meie koosseisus heaks selle aasta 11. mail politsei ja piirivalve seaduse ning teiste seaduste muutmise seaduse ehk eriteenistuse ühtlustamise seaduse vastuvõtmisega. Kuna see läks riigikaitsekomisjonist mööda, siis Alar Laneman ja mida pidasime vajalikuks eelnev olukord taastada. Aga ma toonitan, et see ettepanek ei leidnud komisjonis toetust, hääled jagunesid [pooleks].
Muudatusettepanek nr 23 on oma mahult kõige suurem ja see täiendab eelnõu riigisaladuse ja salastatud välisteabe seaduse muutmise sätetega. Tegemist on sisuliselt omavahel seotud muudatusettepanekutega. Muudatusettepanek lähtub Riigikogu põhiseaduskomisjoni menetluses olevast riigisaladuse ja salastatud välisteabe seaduse ning avaliku teabe seaduse muutmise seaduse eelnõu 410 § 1 osadest sätetest. 77 punktist on võetud 18 punkti eelnõusse 623, mis käsitlevad Kaitseväe ja Kaitseliiduga seonduvat. Need sätted on seotud ka kaitseväeteenistuse edasise arenguga, sealhulgas reservteenistuse ja relvajõudude ettevalmistamisega sõjalise riigikaitse vajadusteks. Paraku on seaduseelnõu 410 menetlus pärast esimese lugemise lõpetamist põhiseaduskomisjonis erimeelsuste tõttu takerdunud ning riigikaitsekomisjoni andmetel selle eelnõu menetlemisega ei pruugita jõuda lõpuni enne Riigikogu XIV koosseisu volituste lõppemist.
Ettepaneku vastavate sätete ületoomiseks tegi kaitseministri ülesannetes olev välisminister Urmas Reinsalu oma 27. oktoobri 2022. aasta kirjaga nr 5-1/22. Riigikaitsekomisjon tegi eelnimetatud kirjale lisatud muudatusettepanekute projektis, ühtlasi ka seaduseelnõus 410 olevates mõnedes sätetes keelelisi ja normitehnilisi täpsustusi, mis on vormistatud käesolevas muudatusettepanekus. Detailsed muudatusettepaneku nr 23 selgitused on esitatud muudatusettepanekute loetelus ja need on otse üle võetud 410 SE seletuskirjast.
Eelnõu algatajat esindanud Kaitseministeeriumi esindajad toetasid kõikide muudatusettepanekute kohta langetatud riigikaitsekomisjoni otsuseid. Keeletoimetaja ja riigikaitsekomisjoni nõunik-sekretariaadijuhataja ettepanekul ning eelnõu algataja esindajatega kooskõlastatult tegi riigikaitsekomisjon seaduseelnõu 623 [teise lugemise tekstis] mitmeid keelelisi ja normitehnilisi täpsustusi. Eelnõu teksti viidud keelelised ja normitehnilised täpsustused ning juhtivkomisjoni arvestatud muudatusettepanekud on alla joonitud.
Riigikaitsekomisjonis tõstatus ka eelnõus sätestatud kaitseväelase vormiriietuse ebaseadusliku kasutamisega seonduv ning karistused selle eest. Kaitseväeteenistusväliste isikute vormi kandmise tingimused on sätestatud kaitseväeteenistuse seaduses, kaitseministri määruses ja Kaitseväe juhataja kinnitatud Kaitseväe vormikandmiseeskirjas. Kaitseväe vormiriietuse kandmise keeld ei laiene isikutele, kellel on selleks seadusest tulenev õigus, ehk reservväelastele, eruväelastele ja kaitseliitlastele. Seega, eelnõuga ei kitsendata isikute ringi. Regulatsioon on vajalik eelkõige pahatahtlikult kaitseväelase vormiriietust kandvate isikute distsiplineerimiseks.
Küll aga vajaks seaduse alusel antavates õigusaktides täpsustamist, et näiteks Kaitseliidu liikmed saaksid riigi, sealhulgas riigikaitselistel ja tseremoniaalsetel üritustel vormiriietust kanda. Riigikaitsekomisjonis lepiti konsensuslikult kokku, et kaitseminister ja Kaitseväe juhataja täpsustavad oma vastavates õigusaktides ehk määruses ja käskkirjas Kaitseväe vormiriietuse kasutamise ja kandmisega seonduvat. Menetluslikud otsused ja ettepanekud ma juba lugesin ette. See on kõik.