Austatud eesistuja! Lugupeetud kolleegid! Tutvustan teile põhiseaduskomisjonis toimunud arutelu käiku ja otsuseid, mis puudutavad meie praegu käsitletavat Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele" eelnõu 730.
Põhiseaduskomisjon arutas ettepaneku eelnõu oma istungil 5. detsembril käesoleval aastal. Arutelu juures viibis Siseministeeriumi piirivalve- ja rändepoliitika osakonna juhataja Janek Mägi. Olgu siin mainitud, et Janek Mägi ei esindanud Vabariigi Valitsuse seisukohta, kuna sellise otsuse eelnõu ettepaneku puhul Vabariigi Valitsuse seisukohta ei küsita. Ta oli meil selleks, et kommenteerida istungil kõlavaid arvamusi ja anda Siseministeeriumi esindajana mõned faktid ja asjaolud, et need oleksid meile paremini teada. Algatajate nimel tegi ettekande Jaak Valge, seda ma ei hakka siin refereerima ega ümber jutustama, sellepärast et Jaak Valge oli komisjoni istungil sama põhjalik, nagu ta oli meil täna siin selle otsuse eelnõu arutelul täiskogus.
Tutvustan teile lühidalt arutelu käiku, komisjonis kõlanud küsimusi ja saadud vastuseid. Kõigepealt küsisin mina komisjoni esimehena Jaak Valgelt seda, kas algatajad ikka mõistavad, et üleeuroopaline õigusruum tegelikult ei võimalda teha neid asju, mida eelnõuga soovitakse, ja kas saadakse aru, et selleks on vaja hakata muutma ka Euroopa Liidu õigusakte, mitte ainult Eesti-siseseid õigusakte. Jaak Valge tunnistas, et ta täiesti mõistab seda, ja kommenteeris, et Eesti ongi sellepärast Euroopa Liidu liige, et saaks mõjutada Euroopa Liidu õigusakte ja algatada vajaduse korral nende muutmist. Ta kordas oma tsitaati menüü ja laua kohta.
Siis tekkis meil väike arutelu selle üle, kas üldse ja mis alustel Eesti võib anda või mitte anda ajutist kaitset inimestele, kes piiripunkti ilmuvad ja kaitset soovivad. Mina ise kommenteerisin, et Eesti tegelikult mitte ei anna ajutist kaitset – see on inimestele eos antud Euroopa Liidu direktiiviga siin juba enne tsiteeritud Euroopa Nõukogu rakendusotsusega –, vaid Eesti kohaldab ajutist kaitset. Eestil on ka õigus keelduda ajutise kaitse kohaldamisest teatud inimeste puhul. Need alused, kelle puhul on võimalik keelduda, on sätestatud välismaalastele rahvusvahelise kaitse andmise seaduse §‑s 57.
Kui vaadata seda konkreetset eelnõu, siis siin tehakse Vabariigi Valitsuse ettepanek algatada õigusaktide eelnõu. Grammatilise tõlgenduse kohaselt on need ikkagi Vabariigi Valitsuse algatatavad Eesti-sisesed õigusaktid ja neid ei ole võimalik teha enne, kui on muudetud Euroopa Liidu akte. Jaak Valge pareeris ja ütles, et see sõnastus, mis on otsuse eelnõus, tegelikult tähendab ka Euroopa Liidu õigusaktide muutmise algatamist. Eelnõus ei ole kirjas, et soovitakse ainult riigisiseste õigusaktide muutmist, ja seal ei ole kirjas, et need on mõeldud esitamiseks Riigikogule, selgitas Jaak Valge. Aga eks igaüks meist saab sellele eelnõule otsa vaadata ja otsustada, kas see on mõeldud tervele Euroopa Liidule või see on mõeldud ikkagi Eesti Vabariigile.
Diskussiooni kohta, kellele ja kuidas peaks või ei peaks kohaldama ajutist kaitset ja ka komisjoni istungil kõlanud arvamust, et peaks ikkagi detailsemalt arutama ja läbi vaatama, kellele me anname asüüli, rahvusvahelist kaitset, andis selgitusi Siseministeeriumi esindaja Janek Mägi, kes ütles, et alternatiiv ajutisele kaitsele olekski olnud see, kui oleks suunatud kõik [taotlejad] rahvusvahelist kaitset ehk asüüli taotlema. Aga see on väga ressursimahukas, kallis ja pikk menetlus. Tuletan lihtsalt meelde, et ajutise kaitse menetlemine ja rahvusvahelise kaitse menetlemine on eraldi protseduurid, need on eraldi kirjeldatud, eraldi tingimustega ja menetlustega. Janek Mägi arvates tundub ebamõistlik seda kasutada, sest paljud nendest inimestest kasutavad Eestit transiidiks, aga eks see ongi valikukoht. Samuti ütles Janek Mägi, et viimaste kuude jooksul on Siseministeerium toonud peaaegu igal nädalal valitsuse ette teemasid, mis on seotud ajutise kaitsega ja inimestega, kes ajutise kaitse taotlejatena Eestisse saabuvad. Selle teemaga tegeldakse ja otsitakse lahendusi.
Näiteks tõi Janek Mägi selle, et Eestis on Euroopas ainsana Ukraina piirivalvurid, kes kontrollivad ja selgitavad välja, kas tegemist on ukrainlastega või mitte. Lihtsalt tahan ise rõhutada, et ilmselt nad ei ole Eesti piirivalve osa, vaid nad on abistavas rollis, nagu ka Jaak Valge oma vastustes ütles. Samuti on valitsuse tasandil otsitud lahendusi Ukraina saatkonna kaudu, et saada 24/7 päringutele kohe vastus, kas tegu ikka on ukrainlasega, kui keegi tuleb näiteks passi koopiaga. Iga väiksemagi kahtluse korral tegeldakse inimestega eraldi, vajaduse korral üks tund, üks päev või lausa mitu päeva. Tegelikult on kõik need teemad väga rasked. Väga raske on öelda inimesele, kes väidetavalt on olnud kaks kuud Venemaal filtratsioonilaagris ja lõpuks sealt välja lastud, et tal tuleb sinna tagasi minna, sest võib-olla pole ikkagi tegu ukrainlasega. Samuti toonitas Janek Mägi, tuleb igal juhul säilitada inimlikku palet. Keeldumise aluseks on tegelikult ainult oht Eesti avalikule korrale ja julgeolekule.
Janek Mägi rõhutas, et on täiustatud ja tõhustatud sisemisi protseduure. Kui inimene näiteks esitab valeandmeid ja väidab, et ta pole osalenud sõjalises tegevuses või ei oma sõjalist väljaõpet, aga menetluse käigus tuvastatakse fakt, et inimene tegelikult on sõjas olnud või omab sõjalist väljaõpet, siis tegelikult on olemas keeldumise alus. See on küll järelkontroll ja võtab aega. Samuti toonitas Janek Mägi, et hetkel ollakse faasis, kus kohe-kohe algab ajutise kaitse pikendamise protsess. Pikendamine on see moment, kus saab inimestele uuesti personaalselt ja väga individuaalselt läheneda. Kõik need, kes on registrites, käivad tööl ja kelle kohta ei ole kahtlusi, lähevad automaatmenetlusse. Kõik need, kelle suhtes võib olla mingi kahtlus, kutsutakse uuesti välja, nendega vesteldakse, et selgitada välja, kellega on ikkagi tegu ja kust inimene tuli. Nüüd on olemas võimekus kontrollida seda juba Ukrainast. Täiendava meetmena võetakse kasutusele Ukraina mobiilirakendus, millega koostöös Ukrainaga loob Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium võimaluse lugeda Ukraina digitaalset identiteeti telefonidest ja võrrelda seda otse Ukraina andmebaasidega. Tuleb selline rakendus, et kui inimesel on nutitelefon ja ta on alla laadinud riigi rakenduse, siis suudetakse isik tuvastada juba Politsei- ja Piirivalveameti oma mobiiltelefonidega.
Nagu te näete, juba ministeeriumi enda tegevusest, on päris mitu asja, mida tehakse koostöös Ukrainaga, Ukraina saatkonna ja Ukraina ametivõimudega. Ehk siis ei päde see väide, et Ukraina ei ole huvitatud nendest teemadest. Igaks juhuks rõhutan veel seda, mis on siin ennegi kõlanud, et komisjoni istungil ei tõusnud mitte kordagi üles teema, et Ukraina ei ole kuidagimoodi huvitatud, et Ukraina ei panusta või ei tee koostööd Eesti ametivõimudega.
Samuti märkis Janek Mägi, et alguses tehti teadlik otsus, et ei suudeta kõiki inimesi kohe kontrollida, vaid keskendutaksegi nüüd järelkontrollile. Järelkontrollid toimuvad tegelikult kogu aeg. Need inimesed, kes ei vasta ajutise kaitse saamise nõuetele või on esitanud valeandmed, saadetaksegi Eestist välja ja vajaduse korral rakendatakse nende suhtes Eestisse sissesõidukeeldu. On tõsi, nõustus Janek Mägi, et üle idapiiri tulevad mobilisatsiooniealised mehed. Valitsus näeb samuti selles probleemi. Sinna on Eesti Vabariik pannud väga palju lisaressurssi, et nende meestega tegeleda.
Samuti tõi Siseministeeriumi esindaja näiteks selle, et Ukraina puhul võib olla see situatsioon, kus puhtalt mugavusteenuse pärast võetaksegi Venemaa pass, sest elatakse okupeeritud territooriumil. See on täiesti inimlik ja seda tuleb mõista. Samas rõhutas ta veel kord, et valitsus paneb eriti rõhku nendele meestele, kes on vanuses 18–60 ja on mobilisatsiooniealised. Ei ole harvad needki juhtumid, kus mehed piiril väidavad, et nad tahavad minna Ukrainasse sõdima, aga neil ei ole võimalik minna läbi rindejoone, vaid nad peavadki minema läbi Poola, et jõuda tagasi oma riiki minna ja oma riigi eest võidelda.
Jaak Valge kommenteeris Siseministeeriumi esindaja öeldu kohta seda, et on täiesti võimalik, et tõesti tehakse midagi probleemide lahendamiseks, aga ütles, et see eelnõu on selleks, et tuleks kontrollida mobilisatsioonikohustust. Kui tõesti nii palju asju kontrollitakse, siis miks seda ei kontrollita, küsis Jaak Valge ka komisjoni istungil. Ta ütles, et see peaks olema põhiline asi. Samuti seadis Jaak Valge kontrolli põhjalikkuse kahtluse alla, sest ta ei mõistnud, kust võetakse sellist ressurssi, et kõiki päriselt detailideni kontrollida. Samuti korrutas Jaak Valge küsimust, miks ikkagi juba Venemaa need mehed üle piiri laseb.
Janek Mägi märkis ressursi koha pealt, et selle teema peale on viimasel ajal ligi 50 inimest tööle juurde võetud ja nemad tegelevad nende teemadega. Samuti märkis Janek Mägi, et ta on päri, et üle piiri tulevad mehed on oluliselt suurem julgeolekurisk võrreldes sellega, kui üle piiri tulevad ainult naised lastega. Kui vaadata aga julgeolekuasutuste hinnanguid, siis Eestisse tulevate isikute hulgas võib olla isikuid, kes ei peaks siia tulema, aga mitte 100% nendest isikutest ei kujuta julgeolekuohtu Eestile, vaid ainult teatud osa. Siseministeeriumi ja julgeolekuasutuste ülesanne ongi see osa sealt üles leida.
Jaak Valge arvas, et äkki ikkagi on võimalik teha niimoodi, et piiril võetakse vastu konkreetselt asüülitaotlejaid, aga ajutise kaitse andmise puhul analüüsitakse, kes seda saavad ja kes mitte. Selle peale komisjoni esimees Eduard Odinets selgitas uuesti, et ajutise kaitse taotlemine ja asüüli taotlemine on kaks eri asja ja need on kaks erinevat protseduuri. Nagu ka Siseministeeriumi esindaja mainis, oleks see ebamõistlik ressursi kasutamine, kui hakata kõiki taotlusi menetlema kui rahvusvahelise kaitse taotlusi. Seetõttu ongi kasutusel erakordse meetmena ajutise kaitse andmine automaatselt, nagu on Euroopa Liidus kokku lepitud. Juhul, kui Eestile tundub, et isikutel poole ajutise kaitse saamise õigust, siis keeldutakse ajutise kaitse kohaldamisest. Need ongi kaks erinevat asja. Samuti rõhutas Eduard Odinets ehk mina isiklikult rõhutasin, et kogu selle arutelu käigus ja eelnõu puhul tuleb olla väga ettevaatlik ja täpne kõikides nendes terminites, millest me räägime, sest tegemist on rahvusvaheliste õigusaktidega. Ajutist kaitset inimesed ei taotle, vaid see on neile direktiiviga ja rakendusotsusega antud. Võib keelduda selle kohaldamisest Eestis.
Lõpetuseks märkis Janek Mägi seda, et tegelikult ka Eesti on rakendanud Euroopa Nõukogu rakendamisotsusest kõige minimaalsema osa, sest Eestis saavad ajutist kaitset ainult need, kes on faktiliselt enne 24. veebruari Ukrainas elanud, aga näiteks Soomes saavad kaitset kõik ukrainlased, olenemata sellest, mis hetkel nad Ukrainas elasid. Ehk veel kord: me oleme rakendanud miinimumist miinimumi, mis praeguses olukorras on võimalik.
Ja kui rääkida uuesti asüüli taotlemisest, siis tuleb öelda, et see õigus on tegelikult juba praegu kõikidel olemas. See on olemas ka nendel meestel, kes piirile tulevad. Kui me hakkaksime kõigi nende puhul rakendama asüüli taotlemise protseduuri – see tähendab seda, et kõik need 60–100 inimest päevas hakkaks seda tegema –, siis peaks Eesti pakkuma neile majutust ja neid toitlustama need, kuid see oleks selline koormus, mida hetkel ei suudetaks kanda.
Istungit lõpetades komisjoni esimees täpsustas ehk mina täpsustasin, et kuna tegemist on otsuse eelnõuga, ei ole juhatuse antud muudatusettepanekute tähtajaks eelnõu kohta ühtegi muudatusettepanekut esitatud. Küll aga tegi komisjon omal algatusel normitehnilised ja keelelised parandused. See eelnõu, head kolleegid, mis on teie laudadel, ongi juba normitehniliselt ja keeleliselt korrigeeritud, et see oleks korrektne ja õige eelnõu, juhul kui me kõik täna selle poolt väga ilusti hääletame. Kuna tegemist on Vabariigi Valitsusele tehtava ettepanekuga, siis komisjon ei võtnud ühtegi seisukohta selle eelnõu suhtes – ei pidanudki seda tegema – ning ei tee täiskogule ei ettepanekut eelnõu vastu võtta ega ka mitte ettepanekut see tagasi lükata. See on meile kõigile täna siin otsustada.
Samas tehti mõned menetluslikud otsused. Konsensuslikult lepiti kokku, et eelnõu võetakse päevakorda ja viiakse läbi lõpphääletus 13. detsembril ehk täna. Ja konsensuslikult lepiti kokku ka selles, et juhtivkomisjoni esindaja täiskogus on põhiseaduskomisjoni esimees Eduard Odinets. Tänan teid tähelepanu eest!