Lugupeetud sotsiaalkaitseminister! Riigikogu liikmed ja külalised! Minu nimi on Triin Roos. Olen Eesti Noorteühenduste Liidu juht. Eesti Noorteühenduste Liit on katusorganisatsioon, kuhu kuulub circa 60 noorteorganisatsiooni. Lisaks sellele aitame kohalike omavalitsuste juurde luua osaluskogusid. Need asuvad täna 75 omavalitsuse juures ehk siis põhimõtteliselt kogu Eesti on kaetud. Lisaks sellele oleme Haridus‑ ja Teadusministeeriumi strateegiline partner nii poliitika kujundamises kui ka elluviimises. Teeme koostööd Euroopa Komisjoniga, et "Euroopa Noortedialoogi" ka Eestis ellu viia. Kuulume mitmete komisjonide ja töörühmade juurde just selle eesmärgiga, et noorte jaoks olulistel teemadel kaasa rääkida.
Miks me oleme täna siin? Sellepärast, et oma töös me igapäevaselt otsime neid võimalusi, kuidas kaardistada ära, mis on noorte jaoks probleemid, mis on nende jaoks lahendused ja kuidas need viia ka poliitika kujundajateni. Ma olen täna siin, et anda teile võimalikult lai pilt sellest, millest räägivad noored, aga mitte ainult noored, vaid ka need, kes töötavad noortega, näevad neid kõrvalt, ka noorsootöötajad. Oma töös me ei lähtu ainult sellest, mida ütleb meie liikmeskond ja need noored, kes käivad kohal, vaid me suhtleme ka teiste organisatsioonidega, olgu nendeks näiteks üliõpilaskondade liit, noorsootöötajad, et see vaade oleks laiem. Ja üks asi, mida ma tahaks rõhutada, on ka see, et kui me räägime noorte vaimsest tervisest, siis me ei räägi ainult üldkooli õpilastest. Kui me vaatame, et noor on 7–26[‑aastane], siis sellesse [vahemikku] jäävad ka noored täiskasvanud, kellele me tihtipeale nendes debattides ja aruteludes ei pööra väga palju tähelepanu, aga kes ka uuringute järgi vajavad seda tuge päris palju.
Selleks, et aru saada, miks me üldse räägime täna vaimse tervise probleemidest, on oluline aru saada, kust need probleemid alguse saavad. Kui küsida noortelt, mis neil neid probleeme põhjustab, siis neid aspekte on ju tegelikult väga palju. Üks põhiline, mis tuuakse välja, on suur koormus õppetöös – eriti kooliõpilastel, kellel ongi kodutööde maht väga suur, kellel ei ole tihti aega, et peale kooli tegeleda huvitegevusega, suhelda piisavalt sõpradega, aga me peame rääkima ka tudengitest, kellest väga suur osa käib kooli kõrvalt tööl. Eesti Üliõpilaskondade Liidu andmetel kolmest tudengist kaks peavad käima tööl, et ära elada. See on tegelikult väga suur number, mis tähendab seda, et väga paljudel tudengitel on keeruline leida balanssi koolitöö ja eraelu vahel. Samuti toovad noored välja, et kohustusi on väga palju, aga keeruline on aega planeerida, sest otseselt me ju seda koolis ei õpi. Samuti kõlas siin sotsiaalmeedia [teema, mille kohta] ka noored toovad välja, et liigne sotsiaalmeedia tarbimine häirib und, keskendumisvõimet, õppeedukust ja suhtlemisoskust.
Samamoodi, me oleme viimasel ajal hüpanud ühest kriisist teise. Elu on olnud väga ebastabiilne. Kui me räägime koroonast, siis see tähendas noorte jaoks seda, et nad pidid oma suhtlemist väga palju piirama, olema rohkem kodus, vähem kontakte sõpradega. Kui me vaatame tänast olukorda, siis sõda Ukrainas ja kogu see majanduslik ebastabiilsus valmistab noortele väga palju muret. Samuti kardavad noored valmistada pettumust. Ühiskonna ootused noortele on ju väga kõrged. Me tahame, et noored õpiksid hästi, neil oleks aktiivne sotsiaalne elu, neil oleks oma huvitegevused. Aga kuidas seda kõike teha, see on keeruline.
Samuti, kui me räägime sellistest elementaarsetest teadmistest, kuidas oma vaimse tervise eest hoolt kanda, siis neid on meil ju vähe. Koroona üks plusse on tegelikult olnud see, et me oleme lõpuks hakanud üldse vaimsest tervisest rääkima. See on olnud väga pikalt tabuteema. Niipea kui sa mõtled, et ai, mul on probleemid, peaks minema psühholoogi juurde, on väga palju sellist negatiivset märgistamist, mis [nüüd] õnneks on hakanud muutuma. Aga sellega seoses on tulnud välja probleem, et meil ei ole piisavalt koolipsühholooge ei üldhariduskoolides ega ka ülikoolides, rääkimata sellest, et nendel noortel, kes ei ole täna hariduses, ei ole seda ligipääsu. Me räägime väga pikkadest järjekordadest, aga ka sellest, et tihti ei ole selleks ressurssi, et [vastuvõtule] minna, ja üks külg on ka see, kas meil on need teenused kättesaadavad näiteks vene ja inglise keeles, sest meil on väga suur osa vene keeles kõnelevaid noori, kes tahavad saada tuge just vene keeles. Vaatame kõrghariduse peale, meil on väga palju välistudengeid, kes samuti vajavad abi, eriti olukorras, kus nad on tulnud hoopis teistsugusesse riiki ja kultuuri.
Ehk siis probleeme on väga erinevaid. Paljusid neist kindlasti ei saa ka Riigikogu liikmed muuta, kuid see näitabki seda, et see probleem on väga lai, seal on väga palju erinevaid aspekte, mis vajavad lahendusi. Ja kui me räägime sellest, mida kõik need olukorrad tekitavad, siis sellega tulebki ühiskonnas esile, et meil on väga palju läbipõlemist, depressiooni, ärevushäireid, keskendumisraskusi, motivatsioonipuudust ja nii edasi. Aga räägime ka sellest, mis on lahendused. [Tegelen] ka noortevaldkonna huvikaitsega ja poliitikud ütlevad ikka: noh, noored, tulete küsite jälle hunnikute viisi raha. Ma võin teile öelda, et väga paljud ettepanekud, mis on noorte hulgast tulnud, ei ole sellised, mis vajavad raha, vaid nad vajavadki seda, et me ühiskonnana tunnistame probleemi ja peame aru saama, et me peame need ka üheskoos lahendama.
Alustame koolikeskkonnast. Noor veedab väga palju aega koolis, olgu selleks üldhariduskool, kutsekool või ülikool. Ja kui me räägime koolikeskkonnast, siis esimene aspekt, mille peale mõelda, on kindlasti ennetus, et seda koolikiusamist oleks juba palju vähem, sest sellest saavad väga paljud probleemid alguse. Me rääkisime sellest, et koormus on väga suur. Siin tuuaksegi välja, et võib-olla tuleks mõelda, mis on kodutöö mõte: kas on see, et [õppida] uut materjali või korrata, kas nädalavahetuseks üldse peaks olema õpilastel kodutöid või peaks olema nii, et neil ei ole kodutöid ja noored saavadki vabal ajal puhata, tegeleda huvitegevusega, suhelda oma sõpradega.
Samuti on oluline õpetada noortele, kuidas võtta infot vastu ja seda analüüsida, sest me elame ühiskonnas, kus infot tuleb igast aknast-uksest, väga raske on aru saada, milline info on õige, milline vale. Et kõige sellega hakkama saada, on meediaoskus väga oluline. Nutiseadmetest oleme ka rääkinud, siin toovad ka noored ise seda välja, et võib-olla peaksid koolid rohkem piirama seda, kuidas kooli ajal nutiseadmeid kasutada. See võib olla küll päris keeruline, sest kogu aeg ju tahaks teada, mis toimub, peab seal BeReali tegema. Aga kui me teame, et see tekitab väga palju probleeme, siis tuleks mõelda, kuidas seda teha.
Kui me üldse räägime sellisest abist ja toest koolis, siis kindlasti on oluline, et koolipsühholoogi teenus, aga ka teised tugiteenused oleksid kättesaadavad, et me tooksime sinna koolikeskkonda ka kooliväliseid eksperte, kes räägivad. Ja millest tunnevad noored puudust, on see, et nad ei taha mitte seda, et me loeme neile ette näiteks mingisuguseid ärevushäirete sümptomeid, vaid et me suudame neid nii-öelda tuua isiksusse, rääkida neid lugusid inimeste kaudu. Ja võib-olla aitaks ka see, kui on sellised andmebaasid ja materjalid, mida õpetajad saavad ise kasutada. Samuti on noored toonud välja seda, et koolis võiks olla lõõgastumis‑ ja puhkepausid ja miks mitte näiteks, ma ei tea, joogatunnid, erinevad vestlused ja arutelud. Selle peale võiks mõelda.
Räägime koolipsühholoogidest. Karmen hiljem kindlasti räägib sellest statistikast, aga noorte jaoks on ikkagi oluline see, et kui koolipsühholoogi pole, siis vähemalt oleks noorel võimalus saada kas siis erapsühholoogi või ‑psühhiaatri juurde – ja seda tasuta, sest me ei saa eeldada, et igal noorel ja lapsevanemal on see raha, et esmavajalik abi kätte saada. Samuti on oluline tuua kooliprogrammi sisse vaimse tervise teemasid ja teha neid lõimitult, miks mitte pakkuda ka psühholoogia valikainet, et noored saaksid ise neid asju õppida. See aitab [kaasa ka sellele], et nad suudaksid märgata, kuidas läheb nende kaaslastel, ja neid aidata. Aga me ei saa üle ega ümber ka õpetajate rollist. Õpetaja on see inimene, kellega noor kokku puutub, seega on oluline, et me paneksime rõhku sellele, et õpetajad saaksid vastavaid koolitusi ja väljaõpet ja et nad suudaksid ka klassiruumis läbi viia erinevaid interaktiivseid tegevusi, mis aitavad klassi õhustikku paremaks muuta.
Rääkides täpsemalt kõrgkooli teemadest ja tudengitest, tuuakse välja seda, et võib-olla peaks kohustuslike ainete maht olema natukene väiksem, sest kui [õppida] nii-öelda täiskoormusega, on väga keeruline käia ka tööl ja ära elada. Teine variant oleks muidugi see, et tõsta õppetoetusi, suurendada õppelaenu piirmäära – need on juba poliitilised valikud. Samuti tunnevad tudengid puudust sellest, mis on tegelikult üpris väike asi, aga kuna kogu internetiõppe ajal on neid keskkondasid tulnud väga palju, siis nad tunnevad, et tegelikult neid keskkondasid on palju ja nad peavad leidma infot väga erinevatest kohtadest. Abiks oleks see, kui kõik asjad oleksid ühes kohas. See, et sa ei pea otsima, millal sul on mingisuguse töö esitamise tähtaeg, millal on eksam, vaid need oleksid kõik koos. Ja muidugi ei ole pööratud tähelepanu välistudengitele, et ka nemad saaksid selle abi kätte.
Kui me räägime lapsevanematest ja võib-olla ka vanavanematest, kellega paljud noored koos elavad, siis on oluline, et neil oleks vajalikud teadmised ja oskused noori aidata. Meil on kindlasti väga raske murda vanemate survet noortele, aga oluline on teadvustada seda, et sellest survest saavad väga paljud vaimse tervise probleemid alguse. Me oleme väga palju hakanud rääkima vaimsest tervisest, aga samamoodi tuleks mõelda sellele, et pered käiksid koos lastega nõustamisel.
Kui me räägime psühhiaatritest ja koolipsühholoogidest, siis on oluline, et nad saaksid hea hariduse, saaksid sellist palka, mis motiveerib neid seda eriala õppima ja toob nad tööle. Ja oluline on ka see, et äsja kooli lõpetanud tudengid, kes tööturule suunduvad, saaksid seda abi. On välja toodud seda, et 100 õpilase kohta ei tohiks olla alla ühe koolipsühholoogi. Samuti [tuleks] mõelda selle peale, millised on erinevad muud vormid, kuidas abi saada, olgu nendeks siis veebinõustamisplatvormid või infotelefonid. Aga siin tuleb mõelda ka sellele, et see teenusedisain peab olema üpris lai, sest on ka neid noori, kellel ei ole ka kodus võimalik helistada sellele abiliinile, sest neil ei ole lihtsalt seda vaikselt nurka, kus nad saaksid seda teha. On neid noori, kes ei taha koolis näidata, et nad käivad psühholoogi juures, nad tahavadki teha seda kooliväliselt kuskil mujal. Ehk siis see vajab [läbimõtlemist].
Samamoodi [tuleks tagada], et noor saaks tegeleda oma huvidega, et tal oleks võimalus kuuluda noorteühendusse, käia kuskil huvikoolis, teha sporti. Selleks on oluline, et me räägiksime rohkem noorsootöö rollist. Noorsootöö on tavaliselt selline valdkond, mis jääb alati hariduse ja kõikide muude tähtsate teemade taha varju, aga see on see valdkond, mis aitab noortel panna oma oskused proovile, leida tutvusi, õppida neid sotsiaalseid oskusi, mida võib-olla kool alati ei anna. Selleks ongi vaja rääkida sellest ja vaadata üle juba olemasolevad fondid, mis meil noortevaldkonnas on, ja see, kuidas nende kaudu rohkem vaimset tervist toetada. Kui me räägime üldiselt noorte heaolust, siis me peame mõtlema ka näiteks sellele, kas LGBT+ noored tunnevad ennast kindlalt. Kas tänases ühiskonnas me suudame luua nendele noortele sellise keskkonna, kus nad saavad vabalt elada, areneda, elada oma elu ilma selleta, et nad peaksid seda varjama või kartma?
Samuti tuuakse välja, et vaimset tervist tuleks käsitleda nii-öelda eraldi terviseliigina ja meil peaks olema ka selle jaoks eraldi riiklikud toetused. [Arvestades] seda, et kõik noored ei ole koolis ega ka, ütleme, nendes ühingutes, kust nad saavad selle toe, on oluline, et erinevad õppematerjalid oleksid laialt kättesaadavad nendele noortele, kes on täna juba tööl, aga me näeme ka, et see infovajadus on tegelikult väga lai. Me ei saa rääkida sellest, et me suudame lahendada noorte vaimse tervise [probleemid] vaid paari punktiga. Oluline on see, et tuleks pere kaasa, tuleksid õpetajad kaasa, noorsootöötajad ja kõik need, kes on nende noorte ümber. Ehk kui me räägime ka ühiskonnast laiemalt, siis on oluline, et me sellest teemast räägime, et me nii-öelda purustame need vananenud arusaamad, (Juhataja helistab kella.) et psühholoogi juurde minek ei ole okei.
Ja mis ma tahaksin teile veel kiiresti südamele panna, on see, et me teame, et Riigikogu valimised on tulekul. Põhilised teemad ongi julgeolek, hakkamasaamine – need on kõik need teemad, mis on väga seotud turvatundega. Ehk kui me räägime nendest kriisidest, siis me peaksime mõtlema ka sellele, mis on need tegevused, mida saate teie teha, mis te saate välja pakkuda, et neid vaimse tervise probleeme lahendada. Ja ärge kartke noori kaasata. Me näeme, et noored suudavad seda teemat vaadata väga laialt, nad suudavad minna ka väga detaili mingite teemadega, nii et kaasake noori. Ma võin teile kinnitada, et nad hea meelega räägivad kaasa.