Suur aitäh, austatud eesistuja! Head ametikaaslased! Sotsiaalkomisjon arutas kahel istungil Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni algatatud eelnõu, mis puudutab ravimiseaduse muutmise seadust. Esimene arutelu toimus 22. novembril, kui langetati ka menetluslikud otsused. Seal osalesid sotsiaalkomisjoni liige, aga ka ettekandja fraktsiooni poolt Kalle Grünthal, kes praegu seda eelnõu tutvustas, arengubioloog Maarja Lillemäe ja molekulaarbioloog Kaari Saarma. Algatajal oli palve kaasata nad komisjoni istungile, komisjon seda muidugi toetas ja saadeti kutsed. Nad osalesid istungil füüsiliselt, mitte telesilla kaudu. Osalesid ka Sotsiaalministeeriumi ravimiosakonna nõunik Kristina Kõrge, kliinilise hindamise büroo juhataja Keiu Heinla ning bioloogiliste preparaatide osakonna spetsialist Pille Säälik.
Täpselt sama põhjalikult, nii nagu täna siin, kandis [tutvustuse] ette Kalle Grünthal. Ta tutvustas seda ja rääkis, miks see eelnõu on algatatud.
Siis sai sõna Maarja Lillemäe. Tal olid slaidid, neid oli pea 30. [Ettekande teema oli] "Genotoksilisuse ja kantserogeensuse uuringutele kehtiv regulatiivne raamistik ja selle teaduspõhine otstarbekus COVID‑19 mRNA vaktsiinide näitel". See oli põhjalik ülevaade, mille järel Marika Tuus-Laul märkis, et ta toetab kõikvõimalikke ravimiuuringuid, toidulisandite uuringuid, samuti COVID‑i vaktsiinide uuringuid. Ta ütles, et COVID-i vaktsiinide puhul on kaalul kindlasti ka muid olulisi argumente, võib arvata, et nendes on kantserogeene, nagu ka paljudes teistes ravimites, aga COVID‑i puhul oli tegemist elu ja surma küsimusega. Siis ta retooriliselt küsis, et kui kaaluda, siis kumb on ohtlikum, kas vaktsiinid või haigus, mis niitis terve maailma jalust. Ta mainis, et kantserogeenid on meie ümber igal pool, praetud toidus, õhus ja nii edasi. Eksperdina Maarja Lillemäe andis ka väikese ülevaate, ta tõi Pfizeri põhjal teatud näiteid.
Kaari [Saarma], teine ekspert, kes osales, tänas algatajaid algatuse eest ja sõnas, et ta oleks soovinud eelnõusse lisada veel mitmeid punkte, mida tegelikult oleks mõistlik uurida enne ravimite turule toomist. Ta tõi ka näiteid rahvusvaheliste ja teiste uuringute kohta, mis talle teada on.
Mina komisjoni esimehena tänasin ülevaate eest ja täpsustasin, et algatajate eelnõu räägib kõikidest ravimitest, mille kohta ei ole tehtud genotoksilisuse ega kantserogeensuse uuringuid. Me ei räägi konkreetselt ainult COVID‑i viirusest. COVID tuli väga äkki ja ei olnud nagu aega uuringuteks. [Eelnõu] esitajate jutt on väga selgelt ka vaktsiine puudutanud, aga eelnõus on sõnaselgelt kirjas: "Eestis võib müüa ja kasutada ainult: Ravimiameti või Euroopa Komisjoni müügiloaga ravimeid (edaspidi müügiloaga ravim), mis on mõeldud Euroopa Majanduspiirkonnas väljastamiseks. Ravimite müük ja kasutamine, mille osas ei ole tehtud genotoksilisuse ega kartsinogeensuse uuringuid, on Eestis keelatud. Selliste ravimite müügi ja kasutamise keeld on absoluutne ning ei sõltu sellest, et Euroopa Komisjon või mõni muu riik on sellele ravimile müügiloa väljastanud."
Ma küsisin ka seda, kui palju on selliseid ravimeid ja vaktsiine. Kuna ülevaadet, mida algatajate eksperdid esitasid, ei olnud eelnevalt saadetud ei komisjoni liikmetele ega ka Sotsiaalministeeriumi või Ravimiameti esindajatele, siis ma palusin need materjalid sinna saata, sest siis oleks asjatundjatel, ekspertidel ja spetsialistidel lihtsam sellist väitlust pidada. Ma julgen tõesti öelda, et sotsiaalkomisjonis on kaks arstiharidusega inimest: professor Hele Everaus ja doktor Viktor Vassiljev. Aga ma ei kahtle, et [algatajate] ettekandja Kalle Grünthal on endale pikkade aegade jooksul teemast selles mõttes ülevaate teinud, ka erinevatelt ekspertidelt uurides ja küsides. See ei olnud minu kommentaari mõte, kommentaari mõte oli, et sotsiaalkomisjoni liikmed saaksid teada, millises hulgas ja millistest ravimitest me räägime. Ma kindlasti ei nõudnud mitte nimelisi andmeid, vaid eelkõige arvulisi, sellist ülevaatlikku [infot]. Ma ruttan selles mõttes ette, et tõepoolest, tulenevalt sellest, et need põhjalikud materjalid, mida esitasid algatajate eksperdid, ei olnud eelnevalt saadetud Vabariigi Valitsuse alluvuses töötavatele asutustele, nagu Sotsiaalministeerium, Ravimiamet, haigekassa ja teised, siis oli mõistlik juba varakult otsustada, et me teeme ka erakorralise istungi istungivabal nädalal.
Pille Säälik kommenteeris Maarja Lillemäe ettekannet. Ta tõi välja, et tal on doktorikraad rakubioloogias, ja ta tõi [ettekandest] välja mitmeid väiteid, mis olid valed. Ma palusin ka järgmisel istungil, kui ta on tutvunud nende ettekannetega, põhjalikumalt selgitada, mis seal siis ei olnud õigesti väljendatud.
Kaari Saarma tõi välja C‑vitamiini kasutamise ravi eesmärgil ja ütles, et uuringud näitavad, et kui seda manustada piisavalt, siis on ka see raske COVID‑i korral abiks.
Komisjon oli [selleks ajaks] seda teemat arutanud kauem kui tunni. Me leppisime alguses küll kokku, et tund aega on aruteluks, aga oli vaja ära kuulata kõik osapooled.
Sellel komisjoni istungil langetati menetluslikud otsused: teha ettepanek võtta eelnõu täiskogu päevakorda 6‑ndal, teha ettepanek esimene lugemine lõpetada ja määrata juhtivkomisjoni esindajaks teie ees kõneleja, komisjoni esimees Helmen Kütt.
Lihtsalt stenogrammi ja ka selguse huvides ütlen, et meie komisjonis on nii, et me küsime, kes soovib olla ettekandja, ja kui keegi kolleegidest soovib seda, siis me alati rõõmuga seda ka võimaldame. Kert Kingo, tõsi, ütles, et ta võib ettekandja olla, aga komisjon leidis, et võib-olla on parem, kui mina komisjoni esimehena selle [tutvustuse] ette kannan. Kui Kert Kingo oleks seda kindlalt soovinud, siis me hääletust läbi viinud ei oleks, ma kindlasti oleks loovutanud talle selle ettekandmise võimaluse. Aga ettepanek oli ka, et muudatusettepanekute tähtajaks oleks kümme päeva peale esimese lugemise lõppemist.
Nii nagu ma juba ütlesin, kogunes sotsiaalkomisjon oma erakorralisele istungile reedel, 2. detsembril. Osalesid komisjoni liige ja algatajate esindaja Kalle Grünthal, arengubioloog Maarja Lillemäe, molekulaarbioloog Kaari Saarma, Sotsiaalministeeriumi ravimiosakonna nõunik Kristina Kõrge, Ravimiameti kliinilise hindamise büroo juhataja Keiu Heinla ja bioloogiliste preparaatide osakonna spetsialist Pille Säälik, aga kohal oli ka Eesti Haigekassa partnersuhtluse osakonna vanemusaldusarst Kristel Kolga ning Riigikogu õiguskomisjoni nõunik Carina Rikart oli samuti kohal.
Me olime saanud need ülevaated ja arutasime siis edasi. Kõigepealt andsingi sõna ministeeriumi esindajale ja Ravimiameti esindajale, kes andsid meile ülevaate. Ma lihtsalt mõnda asja siin ka stenogrammi [huvides selgitan] ja kuna need küsimused ka siin kõlasid, siis on oluline neile vastata.
Seadusemuudatuse mõju Eesti tervishoiusüsteemile oleks väga negatiivne. Turult kaoks esiteks enamik vaktsiine, üle 100, teiseks, paljud kaasaegsed kasvajavastased ja immunomoduleerivad ravimid, üle 200 ravimi. [Kannataks] autoimmuunhaiguste ravi, nagu psoriaas, Crohni tõbi, reumatoidartriit, haavandiline koliit, samuti erinevate kasvajate ravi, nagu melanoom, rinnavähk, maovähk, kopsuvähk, soolevähk, maksavähk, emakavähk, ja muude näidustuste [ravi], nagu luuhõrenemine ja kollatähni kärbumine. Toodi välja ka palju kasutusel olnud ja keemiliselt sünteesitud toimeaineid, mille kohta on olemas piisavalt andmeid, kaasa arvatud genotoksilisuse kohta, näiteks aspiriin, amoksitsilliin, mis on enim kasutatud antibiootikum Eestis, laktuloos ja naatriumlevotüroksiin, mis on kilpnäärme alatalitluse ravim. Seadusemuudatuse mõjuna toodi välja ka vaktsiinide, sealhulgas laste immuniseerimiskava vaktsiinide kadu. Eesti patsientide õigused saada kaasaegset vähiravi väheneksid ilma ratsionaalse põhjuseta, suureneks ebaseaduslike ravimite kasutamine ja Eesti raviteenusepakkujate asemel hakataks kasutama raviteenusepakkujaid välismaalt. Need olid need ülevaated, mille esitasid Keiu Heinla, Ravimiameti kliinilise hindamise büroo juhataja, ja Pille Säälik, Ravimiameti bioloogiliste preparaatide osakonna spetsialist. Sellest rääkisin seetõttu, kuna siin tekkis küsimus, millele Kalle Grünthal väga kenasti ka vastas, et tõesti 200 oli see number ravimite puhul, vaktsiinide puhul 100, aga lihtsalt täpsuse huvides olgu see siis ära öeldud.
Arutelu oli väga põhjalik. Ma tõepoolest ütlen teile, kolleegid, et see arutelu peaks toimuma ja võiks toimuda, ma ei tea, teadlaste ümarlauas, meditsiiniteadlaste ümarlauas, arstide ümarlauas, seal, kus need, kes selles arutelus osalevad, sellest aru saaksid. Mina julgen tunnistada, et see oli kahtlemata vajalik ja tõepoolest oluline [arutelu], tekitas küsimusi, millele sai ka komisjoni istungi käigus vastuseid. Küsimusi oli väga vähe, sest inimesed kuulasid ja jälgisid, mida esitati, kuulasid ühe poole väiteid, kuulasid teise poole väiteid, väga palju oli teaduslikke väiteid, ühe uuringu võrdlemist teise uuringuga. Kaugel sellest, et see arutelu spetsialistide vahel oleks olnud populaarteaduslik, see oli teaduslik arutelu. Mulle tõesti tundub, et oleks väga hea, kui sellised arutelud toimuksid. Ma ka küsisin, kas Eesti pool on seda uurinud ja arutanud või kas Euroopa Liidu tasandil on sellel teemal midagi koostamisel või kas on uuringud tegemisel. Selle kohta öeldi, et jah, neid [tehakse] üle Euroopa, aga et kõik on alles katsetusjärgus. Ausalt öelda, meile tegi sotsiaalkomisjonis väga palju muret ka see, et me oleme olukorras, kus meil teatud ravimeid ei ole, inimesed ei saa ravi, ja kui selline eelnõu sellise tekstiga [seaduseks saaks], siis see tähendaks ikkagi väga suure hulga ravimite kadu. Mul on hea meel, et Kalle Grünthal siin ka ütles, et nii see mõeldud ei olnud ja seda saaks parandada.
Ma lihtsalt tahan lugeda ette veel ühe lõigu. Tsiteerin seda, kui Kaari Saarma avaldas kahetsust, et tema seda eelnõu ei koostanud ega näinud seda enne, kui see oli valmis: "Kuulates erinevaid ettekandeid, tundub järjest enam, et eelnõu tuleks kindlasti piirata selliselt, et hõlmatud oleksid preventiivsed ravimid ja mitte mingil juhul haigete inimeste ravimine. Samuti tuleks sinna sisse tuua „erakorraline olukord“ ehk erakorralise kasutusloa alusel antavad ravimid. Keegi tõenäoliselt ei mõelnud ära võtta kõiki laste vaktsiine või autoimmuunhaiguste ravimeid. See ei ole kindlasti eesmärk." Ta ütles, et ravimiohutus on viimasel kahel aastal saanud suure tagasilöögi või on tekkinud ebaselgus. Ta esitas veel ülevaate "Ohutus ennekõike". Ka need materjalid on sotsiaalkomisjoni istungi protokolli juures olemas. Kes tahab põhjalikumalt tutvuda, see seda kindlasti saab teha.
Sellised olid arutelud ühel korralisel ja ühel erakorralisel istungil. Kokku kulus meil selle punkti aruteluks üle kahe tunni, peaaegu kolm tundi. Ma arvan, et see arutelu oli oluline. Aitäh!
Menetluslikud otsused ma ütlesin. Täpsustuseks võib-olla ainult niipalju, et sotsiaalkomisjonile oli edastatud ka Vabariigi Valitsuse seisukoht. Vabariigi Valitsus ei toeta eelnõu esitatud kujul. Aitäh!