Austatud esimees! Head Riigikogu liikmed! Tuletan meelde, millal Keskerakonna fraktsioon selle otsuse eelnõu algatas. See oli sümboolne päev, 26. september – kaks päeva hiljem toimus juba neljandat aastat järjest maal elamise päev. Kui me selle otsuse eelnõu algatasime, siis ma tuletasin meelde külaliikumise Kodukant initsiatiivi, kus kohalike omavalitsustega koostöös tutvustatakse võimalusi, mis maapiirkondades on. [Eesmärk on] ärgitada inimesi, kes otsivad omale elukohta ja töökohta, vaatama kaugemale kui ainult arenenud keskustesse ehk Tallinnasse ja Harjumaale või Tartu linnapiirkonda. Sellel, mille pärast on viimasel ajal oluliseks kujunenud just eluaseme küsimus, peatun veidi hiljem.
Aga nüüd põhipõhjusest ehk kogu regionaalpoliitika ja piirkondade arengust. Natukene ka ajaloost. Me teame küll, et linnastumine on globaalne protsess. See, et inimesed maapiirkondadest ehk hajaasustusest liiguvad järjest rohkem keskustesse, on viimastel aastakümnetel toimunud kogu maailmas. Sellel, miks Eestis see linnastumise tempo väga kiireks läks, on ajalooline põhjus: see, kust me tuleme. Me tulime ühest ühiskonnast, saime iseseisvaks ja hakkasime kogu ühiskonnakorda muutma. Me tulime nii-öelda sotsialismist kapitalismi ja objektiivselt oligi vaja teha ära palju olulisi reforme, et turumajandus saaks toimida. Need olid omandireform, maareform, põllumajandusreform. Need reformid olid vajalikud, aga kõik nad andsid tegelikult kiirenduse inimeste maalt lahkumiseks. Kas või üks number: kui põllumajanduses töötas meil Nõukogude ajal 17–18% protsenti, siis praegu töötab põllumajanduses 3% tööga hõivatud inimestest. Näete, milline vahe see on! Muidugi, progress on kena. Me näeme, kuidas kõik tööd, mida vanasti tehti käsitsi ja suure inimjõuga, teevad ära masinad. See ongi tehnoloogiline läbimurre. Eesti põllumajandus on väga kõrgel tehnoloogilisel tasemel ja järjest vähem vajatakse selleks tööks inimesi.
Mida siis oleks võinud teha? Eks Eesti riik on üritanud regionaalpoliitikat ja piirkondade arengut toetada. Aga minu üldhinnang on, et see toetus on nendel aastakümnetel pigem tagasihoidlik olnud. Kui me vaatame kas või naabrite poole, Soome ja [teiste] Põhjamaade poole, mis on ka suhteliselt suure hajaasustusega riigid, siis, ütleme nii, julmalt ja külmalt võetakse [maksusummasid jaotades] raha arenenud piirkondadelt ära ja suunatakse maapiirkondadesse, [kasutades] erinevaid toetusprogramme ja toetades omavalitsuste tulubaasi, põllumajandust ja ka muud ettevõtlust maal. Ja kui me räägime eluasemetest, siis Soomes ja teistes Põhjamaades on üle poole eluasemepinnast munitsipaalüüripind. See on olnud seal traditsiooniliselt niimoodi. Omavalitsus on palju [tugevamas] asendis ja nendes riikides palju rikkam, aga see on ka teadlik riiklik poliitika.
Miks Eestis on just viimasel ajal muutunud eluaseme küsimus väga oluliseks? Viimastel aastatel saame küll öelda, et erinevaid meetmeid ja programme kasutades on ressursi suunamine maapiirkonda olnud kindlasti jõulisem kui varem. Väga palju on soodustatud ettevõtluse teket ja toetamist, töökohtade loomist piirkondades. Me oleme selleks loonud erinevad regionaalprogrammid, näiteks Ida-Virumaa programm, Kagu-Eesti programm. Ja on ka erinevad Euroopa Liidu meetmed. Noh, ma ei räägi Maaeluministeeriumist, mis maaelu arengukava kaudu suunab nii põllumajanduse kui [üldse] maaelu toetuseks päris palju ka Euroopa Liidu raha. Aga on ka erinevad teised meetmed. Näiteks KredExi korterelamute rekonstrueerimise meede oli kõikidele ühtedel tingimustel veel viis aastat tagasi. Enam ta seda ei ole. KredExi korterelamute renoveerimise meetme puhul on vahe selles, kus sa elad, milline on kinnisvara hind. Maapiirkondades, maakonnakeskustes ja väiksemates keskustes on võimalik nüüd saada selle KredExi korterelamute renoveerimise programmi kaudu toetust kuni 50%, siin Tallinnas ja [mujal] Harjumaal ainult 30%.
Samas on võimalik saada KredExist ka regionaallaenu. See meede tuli koos koroonameetmetega piirkondade toetamiseks ja lähiajal on tulemas sinna päris palju raha. Ma väga loodan, et omavalitsused aitavad kaasa, et korteriühistud oleksid võimelised ka puhtalt bürokraatlikus mõttes neid [toetusi[ taotlema ja sisuliselt valmis neid taotlema. Seda edasiliikumist on juba näha ja sinna tuleb päris palju raha lähema 7–8 aasta jooksul. Oleks meil mõistust ja tahtmist seda ka efektiivselt ära kasutada.
Noh, mida ma veel võin nimetada. Kindlasti on piirkondade arengule kasuks tulnud peale haldusreformi omavalitsuste tulubaasi suurendamine. Selle otsuse me tegime teadlikult. See aitab üle Eesti elukeskkonda paremaks kujundada. Ja koroonaajal, tuletan meelde, me andsime 176 miljonit kriisitoetust, millega omavalitsused said teha küllaltki palju investeeringuid näiteks ka teedesse.
Need on viimaste aastate sellised märgilised otsused, mis on suunanud tähelepanu maapiirkonnale. Ja kui ma räägin maapiirkonnast, siis ma üritan selle mõiste ka defineerida. See ei ole ainult külad ja hajaasustus, tegelikult on need kõik Eesti piirkonnad väljaspool Tallinna, Harjumaad ja Tartu linna piirkonda. Ja oma probleemide ja murede poolest on need suhteliselt sarnased.
Kagu-Eestis ja Ida-Virumaal me teatud meetmeid üritasime piloteerida. Kui me räägime eluasemetest, siis Kagu-Eesti programmis on näiteks spetsialisti eluaseme soetamise toetus. Riik paneb ühe kolmandiku rahast, omavalitsus ühe kolmandiku ja inimene ühe kolmandiku, et muretseda omale korter või maja, renoveerida korter või maja. Selline toetus on võimalik. Ma arvan, et see on läbiproovitud meede ja sellega võiks nüüd üle Eesti edasi minna. Järgmine näide selle kohta, mida me oleme viimastel aastatel proovinud [teha]: Maaeluministeerium rakendas Maaelu Edendamise Sihtasutuse kaudu Kagu-Eestis ja Ida-Virumaal regionaallaenu eluaseme soetamiseks.
Miks neid eluaset toetavaid meetmeid maal vaja on? Põhiline probleem on kinnisvara hind. Kui inimene läheb kodulaenu või eluasemelaenu võtma, siis tulenevalt selle ostetava või renoveeritava kinnistu või maja või korteri madalast hinnast pank lihtsalt ei anna laenu. Ei ole piisavat tagatist. Jah, kui kellelgi on kinnisvara Tallinnas või mujal Harjumaal ja suvekodu on kuskil kaugemal, siis, pannes pandiks Tallinna või Harjumaa kinnisvara, on võimalik saada laenu suvekodu jaoks. Aga kui selliseid võimalusi ei ole, siis ei ole.
On kindlasti üks läbimurre, millest mitu aastat sai räägitud. Rahandusministeeriumiga me tegime sellise analüüsi, kui palju näiteks KredExi erinevatest meetmetest, mis on suunatud eluasemete soetamisele ja korterelamute renoveerimisele, läheb üldse Tallinnast ja Harjumaalt väljapoole. Ja me saime sellise tulemuse, et veel neli aastat tagasi 85% KredExi meetmete vahenditest läks Tallinnasse ja Harjumaale.
No võib ju öelda, et hea küll, las Maaelu Edendamise Sihtasutus ainult tegeleb maaeluga, mitte keegi teine ei pea tegelema. Aga see lähenemine sai eelmistel valitsustel ära muudetud. Ma ei tea, kui kaugele riigihalduse minister on jõudnud riigi regionaalarengu tegevuskavaga. Kui mina sellelt postilt lahkusin, siis ma lahkelt jätsin selle sinna lauale. Mida tähendab regionaalarengu tegevuskava? Regionaalarengu tegevuskava tähendab väga konkreetseid ja praktilisi meetmeid ja kõik ministeeriumid ja ametid peaksid ära kirjeldama, et kui nad mingeid toetusprogramme ja ‑meetmeid rakendavad, millised on piirkondade soodustused. Kõige lihtsam näide on omaosaluse väiksem määr, regionaalportfellid. Seda me oleme rakendanud näiteks CO2 kvoodi kaubanduse meetmete puhul, kui me toetame omavalitsusi investeeringute tegemisel, et need on piirkondlikult prioritiseeritud. Ja niimoodi peaks välja nägema kõigi ministeeriumide toetus- ja investeerimismeetmed, mis on suunatud nii omavalitsustele, inimestele kui ka korteriühistutele.
Miks me oleme selle ettepanekuga siia tulnud? Viimastel aastatel – ma ei tea, võib-olla natukene aitas ka koroonakriis kaasa – on tahtmine maapiirkonnas elada kasvanud. Me tegime põgusa analüüsi ka selle kohta, kui palju inimesi kolib Tallinnasse või Harjumaale elama ja kui palju läheb siit välja. Tendentsid on selles mõttes positiivsed, et Tallinnasse või Harjumaale tulevate inimeste arvu kasv on vähenenud ja välja kolivate inimeste arvu kasv on suurem.
Ühesõnaga, praegu on õige aeg nii riiklikult kui ka kohalike omavalitsuste kaudu seda tendentsi toetada. Ma arvan, et meie kõigi eesmärk on see, et Eestimaal ei tekiks välja surnud piirkondi, vaid [kogu maa] oleks asustatud. Kui me räägime piiriäärsetest aladest, siis on see puhtalt juba julgeolekupoliitiline küsimus. Nii et riik peaks erinevate meetmetega kaasa aitama. Ja esimesed sammud on tehtud. Näiteks sellel kevadel [käivitati] KredExi eluasemekäendus sellesama asja pärast, et kui pank ei kipu kodulaenu andma, siis saab KredEx anda lisatagatise kuni 80% sellest summast ja kuni 80 000 [eurot]. Praegusi hindu vaadates on see kindlasti madal, aga algus on tehtud, siit tuleb edasi minna.
Meie ettepanek tähendakski seda, et Vabariigi Valitsus analüüsiks olemasolevad meetmed, mis meil on juba rakendunud, läbi, vaataks, kuidas need toimivad, ja täiendaks seda nimekirja. Me oleme kuulnud ja ma kindlasti kiidan seda, et praegune valitsus on järgmise aasta eelarvesse eraldanud üürimajadele 5 miljonit eurot. Saab öelda, et üürimajade programm jätkub. Ja kui siin Tallinnas ja Harjumaal me tõesti ei saa hästi aru, miks seda hirmsasti vaja on, siis minge küsige kohalikest omavalitsustest väljaspool seda kuldset ringi. Küsige nendest keskustest!
Jah, kümmekond maja sai ehitatud selle üürimajade programmi abil: kas omavalitsus üksinda maksis selle poole riigi rahale lisaks ja ehitas üürimaja või oli võimalik ka ettevõtja abi kasutada seal, kus ettevõtted vajavad oma töötajatele eluaset. Miks tänapäevaste üürimajade olemasolu on nii oluline? Maapiirkonda elamuarendajad esialgu ei kipu. Hind on madal ja need esimesed pääsukesed, mis on – kui need ka valmis ehitatakse, siis kas müüakse need korterid maha või üürielamute puhul on hind suhteliselt kõrge. Munitsipaalüüripinna efekt on aga see, et hoitakse üür ja kulud tasemel, mida on võimelised näiteks noored pered maksma. Imaveres on üks hea näide. See maja on paksult täis ja tahetakse ehitada juba järgmist, et inimesed seal eluaseme saaksid.
Nii et ma arvan, et kui jätkata vähemalt nendegi meetmetega, mis on algatatud viimastel aastatel, ja täiendada ja suurendada seda ressurssi, mõelda läbi need kohad, mis on katmata, siis me saame kasutada seda praktikat, mida nende regionaalprogrammide puhul on piloteeritud.
Üks asi mul jäi mainimata. Näiteks Setomaa programmi "Noored maale" raames on omavalitsused teinud ära suure töö. Nad on ära kaardistanud krundid, mis on tühjad, kus inimesed ei ela, aga mis on kellegi omanduses, ja on viinud kokku inimesed, kes soovivad sinna minna, ja need inimesed, kes parasjagu seda maad enam ei kasuta. Ja niimoodi on päris paljud noored pered leidnud Setomaal oma elamise ja sinna kodu rajamist toetatakse ka Setomaa programmist.
Me oleme läbi proovinud mitu sellist meedet, mida võiks nüüd laiendada juba üle Eesti. Maaelu Edendamise Sihtasutus, ma tean, soovib laiendada regionaallaenu meedet juba tulevast aastast üle Eesti. Seda on proovitud Ida-Virumaal ja Kagu-Eestis. Ning näiteks tühjenevate korterelamute probleem, mis on ka spetsiifiline. Eluasemetingimuste parandamisele suunatud meede on, et pooltühjadest või peaaegu tühjadest kortermajadest näiteks Ida-Virumaal omavalitsus – riigi toetusega nüüd küll – tõstab need omandused ümber paremasse kortermajasse. Ja võib-olla päris amortiseerunud majad tulebki lammutada ja seda seal tehakse. Aga sama probleem on endistes kolhoosikeskustes, nagu me teame. Kui me ringi sõidame, me näeme seda kogu Eestis. Mina sõidan mööda Piibe maanteed Tartu poole tavaliselt. Üks aasta põleb ühes kaheksakorterilises majas neli tuld, järgmine aasta kolm tuld, siis kaks tuld. Sellises majas pole enam võimalik elada.
Palju on seda, mida oleks vaja teha, et noored jääksid maale elama. Ja mitte ainult noored. Ka need inimesed, kes seal praegu elavad, peaksid saama oma elamistingimusi parandada. Aga et oleks toetatud see tendents, mis praegu on. Meil tulevad inimesed Soomest tagasi ja väga paljud inimesed soovivad linnalistest keskustest minna just maapiirkonda elama. Ma arvan, et kogu Eesti tasakaalukamale arengule aitab kaasa, kui need inimesed seal on. Muidugi tuleb edasi tegeleda ka teede tolmuvabaks muutmisega, mida me viimastel aastatel siiski võimendasime, samuti uute teede ehitamisega, lasteaia- ja koolikohtade loomisega, kuigi sellist erilist probleemi maal enam ei olegi. Ja ongi see peamine, niisugune aktuaalne probleem just eluase.
Nii et anname siit sellise ettepaneku ja soovi Vabariigi Valitsusele edasi ning loodame, et riigihalduse ministri, Maaeluministeeriumi ja Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi eestvedamisel selline konkreetne tegevuskava ka koostatakse. Aitäh!