Aitäh, austatud Riigikogu esimees! Lugupeetud saadikud! Eelmisel kevadel siinsamas saalis Riigikogu poolt vastu võetud riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" raames lepiti kokku Eesti riigi ja rahva pikaajalised sihid ja nendeni jõudmiseks vajalikud muutused. See on Vabariigi Valitsuse ja Riigikogu koostööd toetav strateegia, mille elluviimisel on Riigikogul väga oluline roll.
Mul on hea meel, et see strateegia ei ole jäänud vaid paberile pandud kokkuleppeks, vaid on kujunenud riigile oluliseks instrumendiks. Strateegias "Eesti 2035" seatud sihid annavad hea orientiiri, mis aitab kriiside ja muutuste keskel suunda hoida. Just nimelt nende muutuste tõttu tuleb sihtideni jõudmise teekonda aeg-ajalt kohandada. Seetõttu uuendabki Vabariigi Valitsus igal kevadel strateegia "Eesti 2035" tegevuskava, mis hõlmab nii elluviimiseks kavandatud reforme kui ka olulisimaid muudatusi.
Hea Riigikogu! Ma tean, et sellised arengustrateegiad kipuvad paraku tihti jääma oma numbrirägastiku ja kantseliitliku kõnepruugi tõttu paljudele eluvõõraks ja kuivaks, järjekordseks pabertiigriks, millega ennast samastada ei suudeta. Aga mõelgem siis lihtsalt ja arusaadavalt: see dokument koos oma numbrite ja kuiva statistikaga kirjeldab seda, millises Eestis meie lapsed ja lapselapsed elama hakkavad. 13 aastat, mis on jäänud aastani 2035, on vaata et aeg, mille jooksul kasvab peale üks uus põlvkond, või kui olla absoluutselt täpne ja kantseliitlik, siis pool põlvkonda. Nii, meie järeltulijatele mõeldes, muutub see kuivavõitu arengustrateegia ehk pisut elavamaks.
Oleme strateegia pikaajaliste sihtide raames seatud eesmärkide saavutamisel üsna teekonna alguses. Sellegipoolest on juba praegu oluline ja huvitav jälgida, kas oleme õigel teel. Sihtide poole liikumist aitab andmepõhiselt hinnata riigi keskseid mõõdikuid koondav Statistikaameti lahendus Tõetamm. Praegu näitab see, et osa eesmärkide poole liikumine edeneb üsna jõudsalt, näiteks tööjõu tootlikkus, teadus- ja arendustegevuse kulude osakaal sisemajanduse kogutoodangust, konkurentsivõime kasv. Siiski, osa eesmärkide saavutamisel teevad statistika ja trendid murelikuks. Toon oma ülevaates välja olulisimad arengud strateegia "Eesti 2035" viie võrdväärselt olulise sihi lõikes.
Esiteks, strateegia seab sihiks, et Eestis elavad arukad, tegusad ja tervist hoidvad inimesed. Arukaks inimeseks olemise üks eeldus on haridus ja hea hariduse üks alustala on head õpetajad. Riigi pikaajalises arengustrateegias "Eesti 2035" on rõhutatud õpetajate järelkasvu olulisust kõikidel haridustasemetel. Eesti õpetajaskond vananeb, pooled meie õpetajatest on vanemad kui 50 eluaastat. OSKA hariduse ja teaduse uuringu aruandes nenditakse, et eriti kriitiline on koolide seis loodusteaduslike ainete ja matemaatika õpetajatega. Just need on valdkonnad, mille teadmisi uue põlvkonna töökohad eriti vajavad. Õpetajate puudusega tegelemiseks on koostatud õpetajate järelkasvu tegevuskava aastani 2026, mis on suunatud õpetajakutse populariseerimisele, alustavate õpetajate toetamisele ja konkurentsivõimelise töötasu tagamisele. Unustada ei saa ka motiveerivat töökeskkonda.
Riigieelarve läbirääkimiste käigus otsustasime, et õpetajate palk tõuseb järgmisel aastal 23,9%. Aga selge on see, et [ainult] raha ei too meie koolidesse paremaid õpetajaid ega tublimaid õpilasi – mitte ainult raha. Kirjeldamatult tähtis on ka see, et meie koolid oleksid turvalised, sõbralikud ja kiusamisvabad, et nii õpetajad kui õpilased läheksid iga päev kooli rõõmuga, mitte hirmu ja vastumeelsust tundes. Kas see on praegu igas koolis nii? Kahtlen selles sügavalt. Kahjuks annavad sellistele kahtlustele ainest ka ajakirjanduses ilmuvad lood ja liiga sagedased kirjeldused koolidest, kus just rõõmust jääb vajaka. Kuidas saavad valitsus ja Riigikogu kaasa aidata sellele, et me ei peaks lugema ja kuulma koolikiusust, koolivägivallast ja koolitüdimusest? Eelkõige saame seda teha oma eeskujuga. Mõelgem sellele järgmine kord, kui kusagil avalikult esineme, et meie sõnad on teod ja meie teod on eeskujuks ülejäänud ühiskonnale.
Head kuulajad! Strateegia "Eesti 2035" tähtsustab eesti keele ja kultuuri säilimist ning arengut. Eelmisel aastal oli eesti keele kasutajate osatähtsus 15–74-aastaste hulgas 91% ja strateegias on võetud siht, et see ei väheneks. Peame eesti keele säilimist ja arengut oluliseks ning oleme astunud suure sammu, et aastaks 2030 oleks õppeasutustes täielik üleminek eesti õppekeelele tehtud. See aitab pakkuda kõigile Eesti lastele, olenemata nende emakeelest, võimalust omandada kvaliteetne eestikeelne haridus, mis toetab Eesti riigi identiteedi kujunemist, vähendab nii hariduslikku kui ka sotsiaal-majanduslikku segregatsiooni ning annab eri emakeelega noortele võrdsema stardipositsiooni. Lihtsustatult võib öelda, et eesti keele oskus annab inimestele peremehetunde. Eesti tahab olla oma riik kõigile eestimaalastele. Aga olgem ausad, raske on omaks saada, kui me teineteist ei mõista. Paraku on ka Eesti poliitikas veel tegelasi, kes pigem töötavad eestikeelsele haridusele vastu, kui sellele üleminekut toetavad. Teate [neid] ju ka siin saalis omast käest. Meeldetuletuseks mõelgem kas või sellele, kuidas eelmine valitsuskoalitsioon viis kuud tagasi just selle tõttu lagunes, et üks koalitsiooni osapool eestikeelsele haridusele ülemineku eelnõu vastu hääletas.
Eestikeelsele õppele ülemineku meetmete rahastamiseks on 2023. aasta riigieelarves planeeritud 41 miljonit eurot. Oktoobris avaldatud OECD haridusstatistika kogumik toob esile, et nii Eestis kui ka teistes riikides kasvab kõrgharidusega inimeste osakaal. Kõrgem haridustase aga tähendab suuremat tööhõivet ja palka ning paremat toimetulekut majanduslanguste ajal. Hea meel on näha, et üle 43% 25–34-aastastest on omandanud kõrghariduse ja oleme jõudsalt liikumas strateegias "Eesti 2035" seatud 45% taseme poole.
Noori on vaja õpetada mitte ainult olemasolevaid teadmisi kasutama, vaid ka üha uusi teadmisi otsima ja neid ise looma. Kõrghariduse senise rahastamisega neid ootusi täita ei saanud. Seetõttu sündiski valitsuses kokkulepe, et alates 2023. aastast tõstame kõrghariduse riiklikku rahastamist igal aastal 15%. Lisaks leidsime kõrgharidusse juba sel aastal täiendavalt 10 miljonit eurot. Tänu neile otsustele kasvab 2023. aastal riigipoolne kõrghariduse rahastamine 31 miljonit eurot, nelja aastaga 100 miljonit eurot. Vastavalt strateegias "Eesti 2035" kokkulepitule ootame koos rahastuse kasvuga ülikoolidelt muu hulgas seda, et kõiki erialasid saaks edaspidi õppida ka eesti keeles. 26. oktoobril allkirjastas haridus- ja teadusminister valitsuse nimel avalik-õiguslike ülikoolidega ka halduslepingud.
Hea Riigikogu! Mõõdikud näitavad, et meie inimesed on arukad ja tegusad, aga rahva tervisenäitajad teevad murelikuks. 2021. aastal oli tervena elada jäänud aastate [arv] sünnimomendil kahanenud nii meestel kui ka naistel. Mehed elavad eeldatavalt tervena 54,9 eluaastat ja naised 58 eluaastat. Strateegia "Eesti 2035" raames seatud sihini, et aastaks 2035 oleks meestel tervena elatud aastaid 63 ja naistel 64,5, on veel palju minna. Muidugi võib kogu sellele temaatikale vaadata ka nii, et elu ongi haigus, mis lõpeb surmaga. Aga ma tahaksin täna kasutada võimalust ja panna kõigile eestimaalastele südamele: võtke oma perearstiga ühendust ja läbige üks korralik tervisekontroll. Mitte ainult sel aastal ja mitte ainult sellepärast, et mina seda palun – tehke seda enda ja oma lähedaste heaolule mõeldes. Palun!
Lisaks tervishoiuteenuste kättesaadavuse parandamisele ning rahastuse korrastamisele tuleb järjest enam tähelepanu pöörata sellele, et inimeste hoiakud ja käitumine muutuks terviseteadlikumaks ning riskikäitumist jääks vähemaks. See puudutab ka vaimse tervise teemat. Eriti murelikuks teevad noorte kasvavad vaimse tervise mured. Seetõttu oleme planeerinud tuleva aasta eelarves tervisevaldkonnale lisaraha, mis võimaldab pakkuda ja arendada vaimset tervist toetavaid tegevusi senisest laiema sihtrühma hulgas.
Austatud Riigikogu! Strateegia "Eesti 2035" teine, aga mitte vähem oluline siht on avatud, hooliv ja koostöömeelne keskkond. Kriisid, sealhulgas Venemaa Ukraina-vastasest sõjast tingitud raskused, on pannud paljud inimesed maailmas keerulisse olukorda, ka Eestis. Kasvanud kulutused energiale, eluasemele ja toidule halvendavad inimeste majanduslikku olukorda. Kuigi need raskused on loodetavasti ajutised, ei jäta me praegu inimesi hätta.
Järgmise aasta eelarvet kavandades tegime mitu otsust, mis aitavad inimeste toimetulekut parandada. 2023. aastal tõuseb maksuvaba tulu, mille tulemusena jääb inimestele oluliselt rohkem raha aastas kätte. Vanemaealiste toimetulekut toetab 2023. aastal nii keskmise vanaduspensioni tulumaksuvabaks muutmine kui ka erakorralise pensionitõusu ja maksulaekumiste kasvu tulemusel keskmise pensioni kasvamine. Peretoetuste tõus aitab lastega peredel majanduslikult paremini toime tulla ja suurendab kindlustunnet perelisa planeerimisel. Energiahindade mõju leevendamiseks on riik kodutarbijatele välja töötanud ajutised toetused, mille mõju on viimastel elektri-, gaasi- ja kaugküttearvetel ka selgelt märgata.
Head kuulajad! Strateegia "Eesti 2035" ütleb, et igaühel peavad olema võimalused ja vajalik tugivõrk eneseteostuseks kogu eluaja jooksul. Praegu on aga osal elanikkonnast eneseteostuse võimalused piiratud, sest nad hooldavad oma lähedast. 2021. aastal oli suure hoolduskoormusega inimesi Eestis 2,3%. See tähendab, et 25 000 vähemalt 16-aastast inimest abistas või hooldas oma leibkonna liiget vähemalt 20 tundi nädalas. Strateegias "Eesti 2035" on sihiks seatud vähendada nende inimeste osa vähemalt poole võrra. Praegused trendid näitavad aga survet hoolduskoormuse kasvuks, sest vanemaealiste osakaal rahvastikus kasvab, samal ajal inimeste tervis halveneb.
Esitasime septembris Riigikogusse eelnõu, mis muudab hooldekodukoha kättesaadavaks, tõstab üldhoolduse kvaliteeti ja parandab koduhoolduse kättesaadavust. Sel eesmärgil investeerib riik järgmisel aastal hoolekandesse ja kodus elamist toetavatesse teenustesse circa 40 miljonit eurot ning edasistel aastatel suurendab kohalike omavalitsuste tulubaasi. Toetan väga strateegias "Eesti 2035" välja toodud eesmärki ajakohastada kogu pikaajalise hoolduse süsteemi. Pikaajalise hoolduse reformi eesmärk on võimaldada inimestel võimalikult kaua elada inimväärselt oma kodus, aga nii, et see ei võtaks nende lähedastelt ära võimalust oma elu elada – käia tööl, puhata ja ühiskonda panustada. Kui aga tekib vajadus hooldusteenuse järele, peab see olema kättesaadav ja kvaliteetne.
Head kuulajad! Majanduses seab "Eesti 2035" sihiks tugevuse, uuendusmeelsuse ja vastutustundlikkuse inimese ja looduse suhtes. Värsked prognoosid näitavad geopoliitilisest ebastabiilsusest tulenevalt suuremat ebakindlust ka Eesti majanduses. Samas on Eesti majandus seni olnud heal kursil, mis annab lootust, et varem või hiljem tuleme ka sellest kriisist tugevana välja.
Näiteks on viimastel aastatel oluliselt paranenud tööjõu tootlikkus, kasvades Euroopa Liidu võrdluses eelmisel aastal 86,7%-ni Euroopa Liidu keskmisest. 2020. aastal oli see 82,4%. Erasektori teadus- ja arendustegevuse kulud kasvasid 2020. aastal 1%-ni sisemajanduse kogutoodangust. Koos riigi poolt teadus- ja arendustegevusse suunatava rahaga, mis on alates eelmisest aastast 1% sisemajanduse kogutoodangust, võimaldab see leida uusi ja nutikaid lahendusi ning tehnoloogiaid.
Oleme eesmärgiks seadnud kasvatada Eestis sellise teaduse osakaalu, mis toetab ettevõtete ja ühiskonna paremat toimetulekut. Heaks näiteks sellisest meetmest on rakendusuuringute programm, mille kaudu oleme kahe aasta jooksul toetanud üle saja projekti, mille eesmärk on uute tehnoloogiate väljatöötamine ja nende rakendamine siinsetes ettevõtetes.
Selleks, et tõsta meie majanduse konkurentsivõimet, peame hoolega mõtlema, kuidas ja milliseid ressursse me kasutame. Oleme seadnud eesmärgiks toota 2030. aastal 100% meil vaja minevast elektrist taastuvatest allikatest. Taastuvale energiale üleminek aitab vähendada sõltuvust fossiilkütustest ning see on praeguses julgeoleku- ja energiakriisis üks olulisimaid sihte. Oleme muutmas seadusandlust, et ületada takistused, mis taastuvenergia arengut siiani on piiranud. Saame riigi poolt kiirendada loamenetlust, tagada rohkem eksperte, kiirendada planeeringute protsessi ja tugevdada võrke, et rohkem taastuvelektri tootmise seadmeid saaks liituda. Meretuuleparkide arendamiseks eelvalitud alad said paika mais kehtestatud merealade planeeringuga. Eesti ja Läti ühine meretuulepargi ja võrgutaristu arendus sai augusti lõpus Euroopa Liidu piiriülese taastuvenergiaprojekti staatuse, mis loob võimaluse selle ehitamiseks Euroopa kaasrahastust taotledes. Taastuvenergia arendust toetavad ka riigi korraldatavad taastuvenergia ostmise vähempakkumised.
Venemaa energiakandjatest loobumiseks on vajalik Euroopa Liidu [riikide] ühine tegevus, et tagada ka energia siseturu toimimine. Oleme ühiselt otsustanud vähendada gaasi tarbimist, koordineerime gaasihoidlate täitmist ning [võtame] meetmeid kõrgete hindade leevendamiseks. Meil on Läti ja Soomega sõlmitud kokkulepped, kuidas gaasinappuse korral üksteist aidata. Kuigi paljud asjad on veel töös, on ühisel tegutsemisel olnud juba siiani selge mõju. Euroopa Liidu gaasihoidlad on täidetud 95% ulatuses ning gaasi tarbimine terves Euroopas on langenud 10%, Eestis veelgi rohkem, juba 30%.
Energia on aga vaid üks sisend, millele peame mõtlema, et oma majandust konkurentsivõimelisemaks muuta. Eesti ressursitootlikkus on teiste Euroopa Liidu riikide omaga võrreldes madal. Suutsime aastal 2020 ühe kilogrammi materjali kohta luua vaid 0,66 eurot väärtust. Euroopa Liidu keskmine on 2,1 eurot. Konkurentsis püsimiseks on lisaks viimase viie aasta jooksul ressursitõhususe valdkonda suunatud 200 miljonile eurole vaja jätkata ka ressursside nutikama kasutamise toetamist. Toetame ka lähiaastatel taastekavas tõhusamate ja rohelisemate tehnoloogiate kasutuselevõttu 14 miljoni euroga. Rahaliselt panustame ringmajandusse järgmisel viiel aastal kokku 111 miljonit eurot. Et kõike seda ühtselt ja läbimõeldult koordineerida, lõime eelmisel aastal rohepoliitika juhtkomisjoni, kelle töö tulemusel on valmimas tegevuskava, mis koondab kokku lähiaastate olulisimad tegevused roheleppe täideviimisel.
Ma tean, et siin saalis on inimesi, kes tõrjuvad ja naeruvääristavad rohelepet. Mõni nimetab seda õrnusega rohepöörasuseks. Mõni räägib neist ilusatest aegadest, kui elekter oli tasuta ja põlevkivi kasvas maa peal. Kogu maailmas liigub finantseerimine selle poole, et keskkonda saastavatele tehnoloogiatele laenuraha [andmine] on kallim. Kui me selle peale ei mõtle, siis me tegelikult kukume konkurentsist välja. Sellele, kuidas aidata ettevõtjail rohelisemaks muutuda, tuleb mõelda pigem varem kui hiljem.
Hea Riigikogu! Elukeskkonna puhul seab "Eesti 2035" sihiks, et see oleks kõigi vajadusi arvestav, turvaline ja kvaliteetne. Viimastel andmetel oli 84,5% Eesti elanikest oma elukeskkonnaga rahul. Siiski on elukeskkonnaga seotud kaks näitajat, mille paranemisse on vaja panustada: hoonete energiatõhusus ja säästlikud liikumisviisid.
Elamute ja mitteelamute energiatarve on viimastel andmetel püsinud 16,5 teravatt‑tunni juures. Siht on langetada see 14,5 teravatt-tunnini. Elamumajanduse energiatõhususe parandamise vajaduse on eriti teravalt esile tõstnud kallinenud energiahinnad. Järgmisel aastal makstakse 75 miljonit eurot korterelamute renoveerimise toetusi. Hoonete renoveerimine on üks olulisimaid energiasäästu viise, mille abil on võimalik vähendada hoonete energiatarbimist umbes poole võrra, vähendada küttearveid ja parandada märgatavalt ka hoonete sisekliimat.
Strateegias on seatud ka siht suurendada säästlikke liikumisviise, nii et ühistranspordiga, jalgrattaga või jalgsi liikujate osakaal oleks tööl käijate hulgas 55%. Kahjuks langes see eelmisel aastal 33,9%-ni. Hea meel on näha, et mitmed piirkonnad on järjest enam tähelepanu pööramas jalgsi ja rattaga turvaliselt liiklemise soodustamisele ja ühistranspordi edendamisele. Rongireisijate arvu kasv näitab, et rong on üha rohkematele inimestele soodsamaks ja mugavamaks alternatiiviks sõiduauto kasutamisele. Suurenev reisijate arv tähendab aga vajadust uute rongide järele, mistõttu otsustas valitsus soetada täiendavaid elektrironge ning jätkata raudteede elektrifitseerimist.
Ühistransport ja liikuvus on valdkonnad, kus on seniste toimimismudelite asemele vaja kohati leida hoopis uued – ning on ruumi katsetamiseks. Heaks näiteks on siin nõudepõhise ühistransporditeenuse pilootprojektid Saaremaal ja Tartumaal. Need on näidanud, et see teenus aitab vähendada isikliku sõiduauto kasutamist ja kaotada asjatud tühisõidud, aga see aitab ka tagada, et ühistransport oleks kättesaadav kõigile, kes seda vajavad. Seda, kas enne 2035. aastasse jõudmist tekib siin saalis ka enamus, kes suudaks niinimetatud tasuta ühistranspordi kvaliteetsematele rööbastele juhtida, näitab aeg.
Hea Riigikogu! Viiendaks sihiks strateegias "Eesti 2035" oleme seadnud uuendusmeelse, usaldusväärse ja inimkeskse riigivalitsemise. Strateegia senise suhteliselt lühikese elluviimisaja jooksul avaldunud kriisid on mõnevõrra vähendanud elanike turvatunnet, aga see püsib siiski jätkuvalt kõrgel. Sellel aastal hindas 90% elanikke Eestit turvaliseks riigiks, kus elada.
Kahjuks ei ole põhjust arvata, et julgeolekukeskkond lähiajal oluliselt paraneks. Selleks, et ka tulevikus oleks meil demokraatlik ja turvaline riik, tuleb panustada nii sõjalisse kui mittesõjalisse riigikaitsesse. Seetõttu jätkame Eesti iseseisva kaitsevõime kiirendatud väljaarendamist. Kaitsekulud on aastatel 2023–2026 keskmiselt 2,8% SKP-st, ületades 2024. aastal esimest korda 3% piiri. Küberturvalisus on samuti oluline. Küberturvalisuse tagamiseks ja digiriigi baassüsteemide toimimiseks oleme riigi eelarvestrateegia tegemisel eraldanud IKT baaseelarvesse igaks aastaks 42 miljonit eurot.
Julgeoleku ja kriisikindluse tagamine on pidev sihipärane tegevus ühiskonnas tervikuna. Valmistudes kõige tõsisemateks sõjalisteks ja tsiviilkriisideks, oleme valmis lahendama ka väiksema mõjuga kriise. Elanikkonnakaitse ja sisejulgeoleku tugevdamiseks eraldati 2022. aasta lisaeelarvega 23 miljonit eurot ning aprillis otsustasime [eraldada] täiendavad 30 miljonit eurot ka 2023. aastaks. Uue valmisoleku seaduse koostamine on samuti oluline samm riigi kriisijuhtimise ja valmisoleku parandamiseks.
Eesti julgeolekule aitab kaasa Eesti nähtavus maailmas. [Mida rohkem] meid positiivselt teatakse ja tuntakse, seda suurema tõenäosusega meile ka tõsises hädas appi tullakse. Strateegiaga "Eesti 2035" jälgitavas ELCANO globaalse kohalolu indeksis, mis võtab lisaks sõjalisele ja majandusvaldkonnale arvesse ka saavutusi teaduses, hariduses, spordis ja kultuuris, tõusis Eesti positsioon eelmisel aastal kuue koha võrra. See on väikese riigi kohta väga hea tulemus.
Eesti on usaldusväärne ja innovatiivne liitlane nii NATO-s kui ka Euroopa Liidus. Ukrainas toimuv sõda on teisi riike pannud kõrgelt hindama Eesti teadmisi Venemaa kohta. Eesti on teinud märkimisväärselt ettepanekuid Venemaa-vastastesse sanktsioonipakettidesse ja olnud eestkõneleja Ukraina toetamisel Euroopa Liidu kandidaatriigiks saamisel. Oleme kutsunud ka teisi liikmesriike üles veelgi enam Ukrainat toetama. Ja mis kõige olulisem, Eesti sõnad on kooskõlas Eesti tegudega. Oleme näidanud eeskuju nii Ukraina sõjapõgenike abistamisel, Ukraina kaitsevõimekuse tõstmisel kui ka humanitaarabi andmisel. Hea on teada, et suurem osa Eesti inimestest on jätkuvalt valmis Ukraina sõjapõgenikke aitama. Eelmisel kuul toetas põgenike vastuvõtmist 73% elanikkonnast. Eesti on üks suurimaid Ukraina toetajaid, arvestatuna nii elaniku kui ka SKP kohta. Me toetame reeglitepõhise maailmakorra säilimist, mis on väikeriikide julgeoleku oluliseks tagatiseks. Jätkame Ukraina abistamist, sest teame, et aidates Ukrainat, aitame Eestit ennast. Me saame olla suured ja suuremeelsed, mitte väikesed ja väiklased.
Hea Riigikogu! "Eesti 2035" annab sihi kogu Eestile ja selle elluviimiseks on vaja panust ja häid mõtteid kõigilt. Seetõttu pean oluliseks, et strateegia elluviimise käigus hoitakse sedasama avatud ja kaasavat joont, mis oli ka strateegia koostamisel. Igal aastal katsetatakse uusi võimalusi, kuidas Eesti elanikud saaksid riigi pikaajaliste sihtide elluviimisel kaasa rääkida. Näiteks on kogu novembrikuu jooksul käimas strateegia "Eesti 2035" arvamusrännak kõigile soovijatele. Inimesed üle Eesti korraldavad arutelusid oma sõprade, sugulaste või kogukonnaga ja saadavad ettepanekuid, kuidas ühes või teises valdkonnas riigi pikaajaliste sihtide poole liikuda.
Lõppkokkuvõtteks tahan öelda, et vaatamata kriisidele ja raskustele ei tohi me kaotada usku Eesti riiki ja Eesti tulevikku. Lennart Meri on Riigikogus 1995. aastal öelnud: "Eesti maailmapuu kasvab igavesti ja Eesti riik kasvab igavesti. Lisanduvad üksnes aastaringid. Mõned on jõulisemad, mõned vaevalisemad." Ma ei tea, kui vaevaline saab olema Eesti jaoks järgmine või ülejärgmine aastaring, aga usun, et strateegia "Eesti 2035" sihte silme ees hoides suudame kriisidest läbi tulla nii, et ka tulevikus on meil vabadusele, õiglusele ja õigusele rajatud demokraatlik ja turvaline Eesti riik, kus säilib ja areneb Eesti rahvus, keel ja kultuur, mis on meie suurim eesmärk nii strateegia "Eesti 2035" kui ka Eesti Vabariigi põhiseaduse järgi. Aitäh!