Austatud istungi juhataja! Hea minister! Õiguskomisjoni esimees! Lugupeetud rahvaesindajad! Kõik kuulajad saalis ja veebiülekande jälgijad! Enne olulise tähtsusega riikliku küsimuse juurde asumist soovin tänada Riigikogu õiguskomisjoni ja juhatust, et täna siin Riigikogu suures saalis on teemaks elanikkonnakaitse. See on riikliku tähtsusega küsimus ja puudutab kõiki Eesti inimesi.
24. veebruaril muutus maailm põhjalikult. Nihkeid on olnud ka varem, aga sellisel moel ei ole meie neid lähiminevikus tunda saanud. Seoses Vene vägede sissetungiga Ukrainasse ja täiemõõdulise sõjaga algas Eesti riigikaitse ajastu.
Oleme oma riiki arendanud 30 aastat. Elanikkonnakaitsega oleme tegelenud viimastel aastatel ja sõjaks valmistumisega vaid kümme kuud. Meil on 30-aastane võlg elanikkonnakaitse arendamises. Mäletan, et mitte väga kaua aega tagasi toimusid arutelud erinevatel kriisireguleerimisplatvormidel, kus peamine suund oli valmisoleku loomine loodusõnnetusteks ja inimtekkelisteks katastroofideks. Sõda Euroopas ja eriti Eestile kallaletungimise retoorika oli välistatud. Sellist asja ei saa juhtuda, ütlesid paljud. Aga Venemaa sõjategevus Ukrainas avas meie silmad ning pani ümber hindama põhimõtted, mille alusel oleme seni oma valmisolekut kasvatanud, ja näitas eriti selgelt kätte, et oht Eesti iseseisvusele, riigile ja inimestele on reaalne.
Turvalisusest ja julgeolekust on saanud esiväärtus ja nii see peab kindlasti ka jääma. Pole mõtet arvata, et sulgedes silmad ja need taas avades see oht kusagile kaob. Venemaa ei kao meie kõrvalt. Oluline muutus on aga see, et näeme selgelt Ukraina brutaalset ja hävitavat kogemust. See on aluseks meie riigi valmisoleku kasvatamisel.
Elanikkonnakaitse kujundamise eesmärgiks on see, et Eesti inimene jääks kõikides kriisides ellu. Elanikkonnakaitse on sõjalise riigikaitse oluline täiendus ning koosmõjus kujunebki laiapindne riigikaitse. See on sünergia, mis tekib ja kasvab ühistest probleemidest, eesmärkidest, lahendustest ja tegevustest. Ukraina sõja kogemuse tõttu näeme, kui oluline on kaitsta elanikke ja samaväärselt ka nende abistajaid.
Sõda on kõikide kriiside summa. Aga inimeste valmisolekut kasvatades tuleme riigina paremini toime ka tsiviilkriisides, näiteks loodusõnnetuste ja inimtekkeliste õnnetuste korral. Meie põhjanaaber on siinkohal eeskujulik näide, kuid erinevalt Soomest, kus elanikkonnakaitsega on tegeldud juba aastakümneid, ja arvestades tänast julgeolekuolukorda, on meil väga kiire. Seetõttu peame oma elanikkonnakaitse ehitusel olema nutikad, targad ja võimalikult ressursisäästlikud.
Kriisist rääkides tekib alati küsimus, kuidas valmistub riik. Tegelikult peab küsima iseendalt, kuidas mina inimesena, kogukonnana, ettevõttena, kohaliku omavalitsusena valmistun. Igaühel tuleb mõelda, kuidas saada hakkama ilma elektri, vee, kanalisatsiooni, interneti ja sideta ning kus on minu varjumiskoht.
Meie uuringud näitavad, et kriisideks on valmis 15% Eesti elanikkonnast, ja seda on ilmselgelt vähe. Tegelikult saaks kriisideks olla valmis 70% elanikkonnast ning omavalitsus ja riik peaks toetama ülejäänud 30%, kes tulenevalt oma east või sotsiaalsest olukorrast ei saa ega suuda luua kriisivalmidust. Peame palju rohkem viima inimesteni teadlikkust ja muutma nende käitumist, see tähendab koolitusprogrammide täiendamist, kampaaniaid, infomaterjali, juhiseid, kohtumisi ja nii edasi.
Erasektori ja mittetulundusühingute panust meie valmisolekusse ei saa alahinnata. Ettevõtetel on suur roll ja vastutus oma töötajate ja teenuse tarbijate ees. Valmisolekut tuleb luua ühiselt – nii teie, austatud Riigikogu, täidesaatev võim ja tema asutused, erasektor, kohalikud omavalitsused ja inimesed kui ka loomulikult Päästeamet.
Päästeametist on täna kujunemas elanikkonnakaitseasutus, mis paikneb olulisel kohal laiapindses riigikaitses. 2015. aastast on Päästeametil ja päästevõrgustikul strateegia, mis nägi ette elanikkonnakaitsevajadust ja selle arendamist. Sõjaohust siis veel ei räägitud. Sel ajal oli kogu ühiskond sõja eitamise faasis. Militaarmaailm muidugi valmistus sõjaks, aga ka nende toonased ohuhinnangud ei näinud ette lähiaastatel sõda reaalselt tekkimas. Päästeamet keskendus seega elanikkonnakaitsele õnnetuste ja katastroofide korral.
Läbitud etappide tulemus on aga see, et Päästeameti usaldus Eesti inimeste hulgas on väga kõrge. Tervelt 95% elanikest teab, et Päästeametile saab loota. Selline usaldus pole tekkinud õhust. Oleme selle nimel palju vaeva näinud, usume, et põhjuseks on siin näoga inimese poole olemine, särasilmsed töötajad, selged strateegilised eesmärgid ja igapäevane tegevus inimeste ohutuse hoidmisel.
Päästeamet on alati olnud õppimishimuline organisatsioon. Oleme õppinud nii teiste kogemustest, iseenda tegemistest kui ka loomulikult tehtud vigadest. Jälgime hoolikalt seda, mis toimub meie ümber nii siinsamas Eestis kui lähiriikides. Teeme järeldusi ning prognoosime arenguid ja keskkonnamuutusi.
Valmistuda tuleb järgmiseks sõjaks, mitte eelmiseks, ütlevad ka kaitseväelased. Päästeameti elanikkonnakaitse ongi suunatud vaatega tulevikku. Ühelt poolt on see heidutus, teiselt poolt valmisoleku kasvatamine oma inimeste kaitseks ja juhuks, kui sõda peaks laienema ning Eestit otseselt puudutama.
Elanikkonnakaitsel on neli tasandit, kuhu paigutub kogu ühiskond. Kõige tähtsam, esmane tasand on inimene, tema teadlikkus, oskus tegutseda kriisides ning seitsmepäevane iseseisev toimetulek. Sealsamas kõrval on kogukond, näiteks külakogukond, korteriühistu, muud väiksemad ühendused, aga ka ettevõtted. Inimestevahelise koostöö väljundiks on ühine toimetulek kriisides. Kolmas tasand on Eesti omavalitsused, mis tagavad esmatähtsate teenuste toimepidevuse ja kujundavad kohapealse kriisides hakkamasaamise. Neljas, riiklik tasand kujundab vajaliku seadusruumi, jätkusuutliku rahastusmudeli kolmele esimesele tasandile. Samuti on riigi ülesanne anda elanikele infot, nõu ja abi.
Peame oma inimestega, elanikega, ettevõtetega, omavalitsustega rääkima, millised ohud meid ähvardavad. Sageli öeldakse, et hirmutame sellega inimesi. Kuid minu kindel veendumus on, et teadlik inimene ei karda, vaid oskab kriisides käituda õigesti. Tegutsemine maandab hirme.
Igaüks saab liituda Eesti turvalisust tagava organiga, olgu see siis Kaitseliit või Naiskodukaitse, hakates vabatahtlikuks päästjaks või abipolitseinikuks. See annab inimesele kriisikontrolli ja aitab paremini ette valmistada nii iseennast kui ka tagada, et meie riik on kriisideks valmis. Oleme tugevad vaid siis, kui igaüks teeb ära oma osa ja natukene rohkem.
Päästeamet on inimeste, kogukonna ja omavalitsuste tasandi valmisoleku koordinaator ja ühendaja ning esindaja neljanda ehk riigi tasandi ees. Elanikkonnakaitse ja kriisideks valmistumine on Päästeameti pärisosa. Väga head algtingimused on selleks olemas: tahe, teadmised, esmane rahastus. Meie ühtne vabatahtliku ja kutselise pääste võrgustik on ju samuti väga hea. Aga nagu kogu ühiskond ei ole me valmis sõjaliste kriisidega toimetulekuks.
Käesolev aasta on ajalooline, sest esmakordselt otsustas Vabariigi Valitsus eraldada sihtotstarbeliselt raha elanikkonnakaitse tõhustamiseks. Kokku on see summa 46 miljonit eurot, mille eest Päästeamet rajab elanikkonnakaitse vundamendi ning hakkab viima ellu inimestele olulisemaid lahendusi turvalisuse jaoks.
Esmalt peame oluliseks ohuteavitust. Ohu all asuvatele inimestele antakse teavitus SMS‑iga, raadios või televisioonis, aga ka sireeniga. Ukraina sõjakogemuse näitel on õigeaegne ja tõhus teavitus olnud elupäästvaks lahenduseks. Koos kohalike omavalitsustega rajame 22 Eesti linnas sireenide võrgustiku. Aasta lõpuks valmib asukohapõhine ohuteavitussüsteem. Samuti arendame Naiskodukaitse loodud äppi "Ole valmis!", mille kaudu saavad inimesed infot, nõu ja abi erinevateks olukordadeks valmistumiseks ja nendes käitumiseks. Inimeste postkastidesse jõuab "Ole valmis!" brošüür, kus on juhised inimestele, kuidas saada hakkama olukorras, kus esmatähtsad teenused ei toimi.
Seejärel tagame inimestele võimaluse õhurünnakute eest varjuda ja kujundame avalikud varjumiskohad. Praeguseks oleme koostöös omavalitsustega tähistanud avalikud varjumiskohad, kuhu mahuvad tuhanded inimesed. Siit tuleb aga jõudsalt edasi liikuda. Ka eluhoonete keldrid tuleb üle vaadata sellise pilguga, et igal Eesti elanikul oleks koht, kuhu varjuda.
Valmistame ette ulatuslikku evakuatsiooni, moodustame esmased varud. Tänase seisuga on evakuatsioonikohad olemas 50 000 inimesele 245 erinevas asukohas. See on 4,5% elanikkonnast. Järgmisel aastal korraldame üleriigilise evakuatsiooniõppuse, kus osalevad kõikide elanikkonnakaitse tasandite osapooled ning harjutame 5000 inimese evakueerimist ja ajutist ümberpaigutamist evakuatsioonikohtadesse.
Omavalitsuste kriisideks valmisolek on olnud rahaliselt katmata. Tänu sellel aastal eraldatud rahale kujundasime riikliku toetusmeetme kohalikele omavalitsustele nende kerksuse tõstmiseks.
Ka Päästeamet ise vajab tõhusamat valmisolekut. Kahe aasta jooksul suurendame märkimisväärselt Päästeameti varingupääste, demineerimise ja esmaabi võimekust. Seeläbi tõstame päästevõrgustiku toimepidevust ning kriisivalmidust nii kvaliteedis kui ka kvantiteedis.
Kokkulepitud riigi eelarvestrateegia järgi lõpeb elanikkonnakaitse rahastamine 2024. aastal ja kahe aastaga ülesehitatud võimekused jäävad rahalise toetuseta. Neid ei saa ei edasi arendada ega ülal hoida. Tänaseks on meile selge, et me saame küll vajalikke tegevusi alustada, aga tegemist on siiski projektipõhise lähenemisega, mis ei taga head tulemust pikka perspektiivi ja vajadusi arvestades. Vaadates Soome näidet, siis nende elanikkonnakaitse põhinebki pikaajalisel planeerimisel ja süsteemsel rahastusel. See on kulukas protsess.
Sarnaselt riigikaitsega peab ka elanikkonnakaitse saama ühiselt kokkulepitud strateegilised eesmärgid ja püsirahastuse. Võime olla uhked, et meie kaitsekulud on 2,8% SKT-st.
"Selleks, et Siseministeeriumi valitsemisala asutused oma ülesannetega toime tuleksid, tuleb riigikaitse arengukavas ja julgeolekupoliitika alustes fikseerida ära sõjalise riigikaitsega sarnane põhimõte, et saaks teha pikaajalisi arendusi. Kui sõjaline osa riigikaitsest peab olema vähemalt tasemel 3% SKT‑st, siis mittesõjaline osa võiks igal aastal moodustada 0,5% SKT‑st ehk 140 miljonit eurot. See ei ole sõjalise eelarve kõrval kättesaamatu ambitsioon." Nii ütles siin Riigikogus riigikaitsekomisjoni esimees 11. oktoobril.
0,5% SKT‑st annab võimaluse planeerida ja arendada elanikkonnakaitset nii, et riik peab vastu kõikidele kriisidele, sealhulgas sõjale. Loomulikult on see põrand ehk madalaim võimalik elanikkonnakaitse rahastamise tase. Elanikkonnakaitse arendamiseks on jätkuvalt lisavajadus minimaalselt 50 miljonit eurot igal aastal. See on püsikulu. Üks osa sellest kulub Päästeameti toimepidevuse hoidmisele, teine inimeste ja kogukondade ja omavalitsuste valmisoleku tõhustamisele.
Kui näiteks avalike varjumiskohtade kohandamine on juba töös, siis on vaja varjumiseks korrastada ka kortermajade keldrid, luua toimiv ohuteavitus, aga miks mitte vastu võtta seadus, mis nõuab varjendite loomist kõikidele uusehitistele. Ka omavalitsused vajavad jätkuvalt tuge elanikkonnakaitsega seotud ülesannete täitmiseks ja parim võimalus selleks on kokkulepitud püsirahastus.
Hea Riigikogu! Kinnitan teile, et elanikkonnakaitset ei tehta ühekordse investeeringuga. Kindlust vajavad nii kaitsjad kui ka kaitstavad. Tagaplaanile ei saa jätta ka Päästeameti teisi tegevusi. Hoidmist ja arendamist vajavad ohutusjärelevalve, ennetus, päästekomandod, igapäevane päästmine. Kodude tuleohutus ei parane iseenesest ning toetamist vajab ka vabatahtlike tegevus.
Inflatsioon mõjutab suurelt meie igapäevaelu ning päästevõrgustiku baaseelarve kasv on vältimatu. Arvestades tänast hinnatõusu, vajadust kärpida Päästeameti kulusid 2024. aastal ja tarvidust pidada üleval loodud võimeid, on järgmisel Riigikogul ja valitsusel sisuliselt kaks valikut: kas eraldada Päästeametile juurde eelarvelisi vahendeid või olla valmis selleks, et Päästeametil tuleb 2024. aastal kärpida päästevõrgustikku ehk päästekomandosid.
Siiski ei ole rahastamine ainus tegevus, millega turvalisust ja elanikkonnakaitset tõhustada. Oluliselt tihedamaks tuleb muuta Kaitseväe, Kaitseliidu ja Päästeameti ühisosa nii planeerimisel kui ka õppustel. Elanikkonnakaitsesse saavad oma osa anda ja annavadki paljud ministeeriumid ja ametiasutused, sest vaja on tagada energiajulgeolek, tervishoiukorraldus, varud, side toimimine, psühholoogiline kaitse ja paljud muud elutähtsad teenused, mis tagavad inimeste hakkamasaamise ja kriisis ellujäämise.
Riigikantseleis on valmimisel tsiviilkriisideks valmisoleku ja riigikaitse seadus, mis uuendab elanikkonnakaitse seadusraami ning sätestab vajalikud õigused ja kohustused. Selle seaduse koostamine, jõustamine ja rakendamine on üks olulisemaid seadusloomega seotud väljakutseid.
Kerksuse saavutamiseks tuleb muuta kriisijuhtimise süsteemi. COVID pani kriisijuhtimise põhiraskuse Terviseametile, sõjapõgenikud Sotsiaalkindlustusametile. Nende asutuste kriisijuhtimisvõime on täna palju parem, kui see oli enne kriisi.
Meil puudub aga kindel teadmine, milline on järgmine kriis ja kuidas see Eesti ühiskonda puudutab. Me ei tea ka seda, milliste ametiasutuste kriisijuhtimise võimekust tuleb eelisarendada. Mõistlik ja ratsionaalne on minna üle süsteemile, kus valmisolekut loovad kõik, aga kriise juhivad need asutused, kellel on vastav ettevalmistus, teadmised, kogemus, ehk poliitilisel tasandil kokkulepitud juhtivasutused, kes loovad ja arendavad selleks vajalikke võimekusi, kasutavad neid ja võtavad ka vastutuse. Päästeamet on üks asutus, kellel on vastav kriisi lahendamise kogemus ja valmidus selle vastutuse võtmiseks.
Lugupeetud kuulajad! Päästeteenistujate madala ja tööturul konkurentsivõimetu palga teema on igivana, kohati lausa narratiiviks muutunud. Elanikkonnakaitseasutuseks saamine näitab riigi usaldust ja Päästeameti üha kasvavat vastutust. Ja nüüd hakkas sellele järele jõudma ka palk. Tänan igaüht, kes usub, et päästja väärib õiglast palka. 36%‑line palgatõus on suurim Päästeameti ajaloos. Usun, et kui te olete sellega algust teinud, siis küllap ka Riigikogu järgmine koosseis seda jätkab, et jõuaksime tulemuseni, et päästja madalaim palk on 120% Eesti keskmisest. Ja niimoodi saame klaarida vana võla, mis Eesti riigil on päästjate ees. Julgeolekuolukord ei lähe kahjuks paremaks.