Austatud istungi juhataja! Lugupeetud minister! Head Riigikogu liikmed! Kõigepealt tänan selle võimaluse eest tulla siia ja rääkida teehoiust. Pöördun teie poole taristuehituse liidu esindajana, AS‑i TREV‑2 Grupp juhina, aga ennekõike Eesti inimesena, sest Eesti inimene on lõpuks see, kelle jaoks me teevõrku rajame, eesmärgiga pakkuda talle turvalist, kaasaegset ja meeldivat elukeskkonda.
Esitan sissejuhatuseks mõned faktid. Viimase 30 aasta tempoga jätkates saavad Eesti kolm põhimaanteed neljarajaliseks alles saja aasta pärast. Eesti riigi enda allasutuste andmetel on Eesti teede remondivõlg 4,4 miljardit eurot. See [hõlmab] nii teid kui ka tänavaid. Maailma Majandusfoorumi riikide konkurentsivõime edetabelis on Eesti taristu alles 45. kohal. Meist ees on nii Läti ja Leedu kui ka näiteks Poola ja Ungari. Kui põhimaanteede väljaehitamine edasi lükata, siis see toob kaasa raskeid liiklusõnnetusi ning meie inimeste vigastusi ja surmasid, mida oleks olnud võimalik vältida.
Äsja avaldatud Riigikontrolli raport kinnitas, et riigiteede rahastamine ei ole praegusel kujul jätkusuutlik ja Eesti riik kavatseb eraldada maanteede hoiuks järgmisel aastal väiksema summa kui mis tahes aastal vahemikus 2013–2022.
Ma räägin sellest kõigest lähemalt. Täna tulin ma teie ette lootuses, et riik hakkab mõistma oma otsuste mõju ulatust, mõju igale inimesele ja riigi heale käekäigule. Teevõrk ei ole ainult asfalt meie teedel ja tänavatel, vaid see on ka tuhanded töökohad, valdkondlik kompetents, riigi konkurentsivõime ja kaitsevõimekus, inimeste elukeskkond ning ohutus. Teevõrk on riigi majandusliku arengu tugitala ning selle unarusse jätmine kahjustab meie inimeste heaolu.
Alustan teevõrgu murede aluspõhjusest, see on alarahastamine ja pika plaani puudumine. Eesti teehoiu olukord on kriitiline. Põhjustatuna alarahastusest ei toimu korralisi teehoiualaseid tegevusi, mistõttu Eesti teevõrk ja sillad vananevad kiiremini, kui meie arvutusmudelid seda näitavad. Kõige enam mõjub see ohutusele ja Eesti majanduse konkurentsivõimele. Eesti avalike teede ja tänavate remondivõlg süveneb iga aastaga 250–300 miljoni euro võrra. 2021. aasta riigi eelarvestrateegiast lähtuvalt jõuab teehoidu nii aastal 2024 kui ka 2025 võrreldes juba niigi vähenenud investeeringutega veel ligi 100 miljonit eurot vahendeid vähem. Kui 2022. aasta tase on 228 miljonit, siis 2025. aasta tase ainult 104 miljonit. See ei viita kuidagi riigi soovile ja võimekusele remondivõlg likvideerida ja teevõrgu arengusse panustada.
See slaid illustreerib teehoiu rahastamist ja graafikult vastu vaatav trend ei vaja pikemat lahtiseletamist. Olukorras, kus teehoiukavade põhjal on rahastamisvajadus 500 miljonit eurot aastas, langeme me aina sügavamasse auku, mis mõjub teevõrgu arengule hävitavalt. Pilt on tegelikult veel palju süngem, seda geopoliitiliste arengute ja Ukraina sõja mõjude tõttu. Juba eelmisel aastal leidis aset märkimisväärne ehitustoodete ja ‑materjalide hinna tõus. Venemaa agressioon Ukrainas on hinnatõusu veelgi võimendanud ja selle tulemusena kahanesid teede ehituse ja remondi mahud võrreldes varasemalt planeerituga.
Hindade tõusu tõttu lükkas Transpordiamet määramatusse tulevikku ligi 50 ehitusobjekti summas 20 miljonit eurot. Kui arvestada, et planeeringute mahus sisalduvad ka Rail Balticu kulud, siis kokkuvõttes on riik lähiaastateks kavandanud otseste teehoiutööde vähenemist enam kui poole võrra. Kohe peale Venemaa agressiooni [algust] avas taristuehituse liit Transpordiametiga läbirääkimised, et hinnata Ukraina sõja mõjusid maanteede ehituse ja remondi lepingutele ning välja selgitada võimalused hüvitada oma lepingupartneritele kulude kasv. Sõda ning kaasnev kütuse ja ehitusmaterjalide kallinemine olid töövõtjate jaoks ettenägematud sündmused ning töövõtjad ei saa midagi ette võtta sõjaeelse turusituatsiooni taastamiseks. Töövõtjate jaoks on see force majeure ehk vääramatu jõu olukord.
Pakutud lahendused on kahjuks kaugel sellest, mis tee-ehitajate olukorda leevendaks. Ettevõtjate kulud suurenesid ligi 40 miljoni euro võrra ning seda ei olnud riik võimeline kompenseerima. Ka lisaeelarves ei leitud teehoiu jaoks vaba rida. Lepinguid katkestada ei saanud ja lepingute sisu muuta ei lubatud. Ettevõtjad pidid uutes tingimustes tööd lõpule viima, makstes projektidele peale kuni seitsmekohalisi summasid, ehitades seejuures riigile, mitte iseendale. Riik on tee-ehituses jätnud sõja mõjud suuremas osas ettevõtjate kanda.
Rahalised vahendid on vaid selle medali üks külg. Kui küsida, miks meie riigis on võimalik teehoiu eelarvega nii paindlikult ümber käia, küll vahendeid kärpida, küll projekte edasi lükata, küll tulevikuplaane muuta, on vastus lihtne: meil puudub ühine arusaam ja kokkulepe, kuhu ja mis ajaks me soovime oma teevõrguga jõuda.
Taristuehituse liit soovib aastaks 2040 [muuta] Eesti parima teevõrguga riigiks Euroopas. Kuid kuidas me selleni jõuame, kui avalik sektor ehk riik, kellest sõltub teevaldkonna rahastamine, ei saa aru selle valdkonna olulisusest, Eesti riigi ja inimeste heaolust? Kõik meie Euroopa Liidu piiridesse jäävad naabrid on teinud viimastel aastatel teevõrgu arendamist soosivaid otsuseid ja seadnud eesmärgid, milleni ma veel jõuan. Neil on visioon, vahendid ja pikk plaan. Mis on aga Eesti riigi plaan?
See graafik näitab teehoiuvahendite osakaalu Eesti SKT‑s. Jällegi trend, mis ei vaja pikemat seletamist: liigume allamäge. Kas see ongi Eesti riigi nägemus pikas plaanis teevõrgu arendamisest või tuleneb see hoopis pika plaani puudumisest? Valimistest valimistesse lubavad erakonnad ehitada välja 2 + 2 põhimaanteed, pärast valimisi aga lükatakse ehitamise tähtaeg aina kaugemasse tulevikku. Eesti riik on viimase 30 aastaga suutnud ehitada vaid 97 kilomeetrit 2 + 2 maanteid ehk keskmiselt 3,2 kilomeetrit aastas. Sama tempoga ehitati Nõukogude ajal. Kolmest põhimaanteest on veel 340 kilomeetrit 2 + 2 kujule välja ehitamata. Praeguse tempoga jätkates valmivad need mitte varem kui aastal 2127, see on rohkem kui saja aasta pärast. Paremal juhul hakkavad neid maanteid kasutama meie lapselapsed või pigem lapselapselapsed.
Me oleme uhked, et kuulume Euroopa Liitu, ja tahame olla liikmesriigina eeskujulikud. Kuidas me aga väljapoole paistame? Euroopa Liidu kontrollikoja eriraport juhib tähelepanu, et Eesti oli TEN‑T‑põhivõrgu väljaehitamisel Euroopa Liidu riikide hulgas eelviimasel kohal. 2016. aasta seisuga olime välja ehitanud 35%. Viitan siinkohal ka Riigi[kontrolli] äsjasele auditile, mis toob välja, et väheneva rahastamise tõttu ei suudeta täita ka minimaalseid riigiteede säilitamise ja arendamise eesmärke. Samuti ei suuda Eesti oma teevõrguga täita Euroopa Liidu ees võetud kohustusi.
Pideva alarahastamise tõttu oleme olukorras, kus ettevõtetel on olemas valmisolek keskkonnasäästlikuks ja innovaatiliseks ehitamiseks, kuid riigil puudub valmisolek väärtuspõhiseid hankeid korraldada. Jätkuvalt on ainsaks kriteeriumiks kõige madalam hind.
Riik ise on kindlaks määranud ja otsustanud, millistele kriteeriumidele teevõrk peab vastama, ja hinnanud ka rahastamise vajadust. Tehtud on strateegilised analüüsid nii riigi kui ka kohalike omavalitsuste teede kohta. Aga seni on rahastamine jäänud selgelt alla nendes analüüsides toodule ja väheneb tulevikus veelgi. Pika plaani ehk visiooni puudumine lubab riigil meie sektoriga üsna meelevaldselt ümber käia, kuid selle taga on meie inimeste ja meie riigi heaolu, selle taga on meie konkurentsivõime ja rahvusvaheline maine. Ilma visioonita ja kaasaegse taristuta muutume peagi Euroopa ääremaaks.
Võib-olla keegi leiab, et mis seal ikka, vähendame eesmärke, jätame midagi tegemata, lükkame midagi kaugemasse tulevikku, mõned taristuehitusettevõtted lähevad pankrotti, asfalditehased müüakse välismaale, mõned inimesed leiavad töö mõnes teises valdkonnas, mõned kolivad koos oma perega Eestist ära, mõned teed jäävad ehitamata või remontimata. Aga palun arvestage tagajärgedega. Selline lähenemine on Eesti tuleviku seisukohalt hukatuslik. Eesti jääb ilma spetsialistidest, tehnilisest võimekusest, järelkasvust, kompetentsist. Peatub inseneride regulaarne väljaõpe kõrgkoolides ja õpe muudes erialakoolides. Kui ühel hetkel Eesti riik ärkab ja soovib teevõrku edasi arendama hakata, siis tuleb hakata valdkonda nullist üles ehitama või kompetentne tööjõud välismaalt sisse osta. Samas eeldab teeinseneeria kohalike olude ja materjalide tundmist.
Sellelt slaidilt on näha, milline on tulevatel aastatel riigimaanteede remondi ja ehitusmahtude oodatav langus rahastamise vähenemise ja sisendite kallinemise koosmõjuna. Sektorist jääb mõne aastaga järele ainult üks neljandik. Nii rahastuse järjekindel vähendamine kui ka teeprojektide ärajätmine omavad olulist ja pöördumatut, seejuures aastatepikkust negatiivset mõju kogu taristuvaldkonnale. Turult lahkuvad täna veel täies elujõus, teede ehituse ja hooldusega tegelevad ettevõtted. Ettevõtete sulgemise tagajärjel kaotavad töö sajad, halvemal juhul tuhanded inimesed, kes veel eile said ise hakkama, pidasid üleval oma leibkondi ja maksid Eesti riigile makse, homme aga peavad need inimesed koos oma perega taotlema toimetulekuks riigi abi. Ettevõtjad on oma koondamisplaanid teinud ja mitmed on juba alustanud personali vähendamist.
Meie peamine sõnum teile on, et ehitamata jätmine täna on kokkuvõttes kordades kallim kui see, et leida vahendid püsivaks investeeringuks. Tänane lühinägelik kokkuhoid mõjutab meie riigi ja inimeste rahakotti tulevikus palju valusamalt. Lisaks, need on meie enda inimesed, kes lagunevate teede tagajärjed kinni maksavad. PIARC on koostanud aruande selle kohta, kuidas maanteetransport riike liikuma paneb. Selle kohaselt raiskavad tee kasutajad iga ennetavasse teehoidu investeerimata ühe euro kohta kolm eurot täiendavateks transpordikuludeks ja transpordiametid kulutavad sama ühe euro kohta neli eurot oma varade ehk teevõrgu rekonstrueerimiseks. Meie ise maksame praeguste otsustajate läbimõtlemata otsused tulevikus mitmekordselt kinni.
Taristuala hõlmab palju tööjõudu ja töö kodumaisuse aste on seal väga suur. Soome erialaliidu INFRA ry 2020. aasta andmetel loob iga taristu ehitamisele või hooldamisele kasutatud 1 miljon eurot juurde 15 töökohta. Teetaristu ehitusega ei ole seotud mitte ainult ehitajad, vaid arvestatav seos on ka muude tegevusaladega, nende seas projekteerimine, järelevalve, mäetööstus, ehitusmaterjalide ja ‑toodete tööstus, ehitusmehhanismide rent, mitmesugused muud teenused, näiteks autoveod. Need valdkonnad on väga kapitalimahukad, ettevõtjate tehtud investeeringud on suured ja neid tehakse pika aja peale.
Oleme pidevas dialoogis mitmete erialaliitudega, nende hulgas on ehitusettevõtjate liit, mäetööstuse liit, ehitusmaterjalide tootjate liit ja betooniühing, kes kõik jagavad muret nii tee-ehituse kui ka tervikuna ehitussektori tuleviku üle. Nende sektorite taga on tuhanded või pigem kümned tuhanded inimesed, pikalt üles ehitatud süsteemid ja meie riigi tulevik.
Te võite küsida, miks see teevõrk üldse nii oluline on. Järgnevalt vaatame, kuidas teevõrgu arendamine teenib Eesti riigi ja Eesti inimeste huve.
Kõigepealt, meie konkurentsivõime. Teevõrk on väga oluline meie majandusliku konkurentsivõime tõstmiseks. Teised riigid on seda juba mõistnud, teinud oma tulevikuplaanid ja meilt eest ära liikunud. Eesti vajadustele mittevastav taristu pärsib meie konkurentsivõimet. Nagu öeldud, Maailma Majandusfoorumi riikide konkurentsivõime edetabelis oli Eesti taristu alles 45. kohal, meist ees on Läti, Leedu, Poola, Ungari, rääkimata Põhjamaadest.
Uued investeeringud. Kiired ja läbimõeldud ühendused meelitavad ligi investeeringuid, hoiavad kokku ettevõtete raha ja loovad konkurentsieelise. McKinsey Global Institute'i analüüsi kohaselt tõstab iga taristusse investeeritud üks euro riigi SKP‑d 20 sendi võrra kõigil järgnevatel aastatel. Soomes läbiviidud uuringud näitavad, et taristuehitusse investeeritud rahast tuleb juba ehituse ajal otseselt majandusringlusse tagasi ligi üks kolmandik.
Ajaline kokkuhoid. Kiired ühendused muudavad meid ettevõtete ja välisinvestorite seisukohalt atraktiivseks. Võimalike investorite logistika optimeerimine mõjutab nende investeerimisotsuseid. Arvutuste kohaselt hoiaks puuduva 340 kilomeetri põhimaanteede väljaehitamine kokku umbes 3,3 miljonit inimtundi aastas.
Teevõrgu puhul me räägime ka päris inimeludest. Iga teevõrku investeerimata jäetud euro on otseses seoses meie inimeste ohutusega. Transpordiameti enda analüüs näitab, et kui kolme põhimaantee ja Tallinna ringtee praeguste 1 + 1 sõidurajaga lõikude ohutustaset parandada selliselt, et see vastaks Tallinna–Tartu maantee 2 + 2 sõidurajaga lõikude ohutustasemele, siis väheneks igal aastal raskete liiklusõnnetuste arv 25 võrra ning nendes vigastatud ja hukkunud inimeste arv 48 võrra. Küsigem endalt, mis on nende inimelude hind.
Meie inimeste ohutus sõltub ka riigi kaitsevõimest. Kaitsevõime on Eesti teema nr 1 ja Eesti teed on strateegiline osa Eesti kaitsevõimest. Tänane eskaleerunud geopoliitiline kontekst mõjutab sõjalise liikuvuse tähtsust veel enam. Meie ühendused eri suundades peavad olema head, kiired, turvalised ja piisava läbilaskevõimega.
Eesti probleem on ääremaastumine. Süveneva piirkondliku ebavõrdsuse kõige selgem ilming on majandusliku ja inimkapitali koondumine Eesti suurematesse linnadesse. Kaasaegse teevõrgu puudumine on üks põhjus, miks inimesed lahkuvad oma kodukohast ja jäetakse ära investeeringud piirkonna arendamisse. Kuna ettevõtjatel ja investoritel puudub vajalik taristu, kaovad suurematest linnadest kaugemal asuvatest piirkondadest teenused, kaubandus, töökohad ja haridusvõimalused.
Eesti tahab olla innovatiivne kaasaegne riik. Kui meil ei ole täidetud teevõrgu baasvajadused, kuidas me siis saame teevõrguga tulevikuks valmis olla? Tulevikuteedel liiguvad robotid, isesõitvad autod, elektriautod, meie ohutust parandavad erinevad sensorsüsteemid. Kuid selleni jõudmiseks on vaja innovaatilist taristut ja laadimispunkte, parkimiskohti, vastavaid märgisüsteeme, võrgukaableid, mobiilse interneti punkte. Praeguse seisuga puuduvad meie taristuvõrgus eeldused võtta üle Eesti ulatuslikult kasutusse elektriautod, pakkuda uusi turvalisi digilahendusi liikluses ning arendada asulatevahelist pakirobotiliiklust. Valitsuse rohepoliitika eksperdirühma raport näitab selgelt, et Eestil puudub plaan isegi autode laadimisvõrgustiku loomiseks.
Digiriigina peaksime panustama innovaatiliste tarkade teede arendusse täna, et tagada digiriigi lubadusi nii lähi‑ kui ka pikas perspektiivis. Teede ehitus ja arendus peab innovatsiooniga kaasas käima. Meie aga ei suuda vahendite puudumise tõttu hoida isegi teevõrgu praegust taset. Lõpetame 2023. aastal isegi kruusateedele tolmuvabade katete ehituse.
Muu hulgas on kaasaegne linnaruum see, mida tänapäeva inimesed ootavad, ruum, mis arvestab kõigi liiklejate, kõigi transpordiliikide ja jalakäijate vajadustega. Pikk plaan peab käsitlema nii linnasiseseid kui ka linnadevahelisi ühendusi, nägema meie teevõrku suure tervikuna.
Teevõrgu arendamise kasudest võib veel palju rääkida, aga kas sellel kõigel on mõtet, kui teostamise teekonnal on müür ees? Oleme jõudnud selleni, et meil on tarvis pikka plaani. Kahjuks ei saa taristuehituse liit seda plaani üksi teha, kuna pika plaani elluviimiseks on vaja stabiilset rahastust. Jah, meil on visioon olemas, aga on vaja riigi usku sellesse visiooni ja vastavaid otsuseid kohe praegu, enne kui me oleme sellega hiljaks jäänud.
Riigieelarve on lõhki, vahendeid ei ole, lähiajal ei tule ka. See lugu on meile tuttav. Kuid me ei ole nõus lähenemisega, et teevõrk ja sellest tulenevalt Eesti riigi ja Eesti inimeste heaolu on koht, kust kokku hoida. Kutsume teid üles avama debatti selle üle, kust saada teevõrku kui riiklikult tähtsasse valdkonda rahastust.
Siinkohal mõned mõtted aruteluks. 2015. aastal sidus riik teehoiu rahastamise lahti kütuseaktsiisi 75%‑lisest laekumisest. Sellest ajast, viimase kaheksa aasta jooksul on riik sihtotstarbeliselt teehoidu mõeldud investeeringuid teinud varasema tasemega võrreldes üle 1 miljardi euro võrra vähem. Kütuseaktsiisi on viimastel aastatel laekunud üle 500 miljoni euro aastas. Teehoidu investeeritud vahendite maht on olnud alla 50% sellest, koos käibemaksuga, koos eurorahastusega, koos administreerimiskuludega.