Suur tänu, austatud juhataja! Oli väga asjakohane märkus tõepoolest. Ärge sundige mind rääkima kaheksat lauset, ma valin lausete hulga ise.
Aga iseenesest, hea kallis rahvas, te saate aru, et väga põnev olukord on meil siin. Just eelnevalt austatud Odinets käis siin ja tõi välja, et meil hakkab tekkima väga uus ja huvitav ja põnev traditsioon. Kui opositsiooni eelnõud kõik järjepidevalt maha lükatakse, siis opositsioon tekitab olukorra, kus ta oma eelnõudest tekitab OTRK ehk olulise tähtsusega riikliku küsimuse, mida me siin rõõmsalt arutame ja loome siin saalis sellise diskutiivse õhkkonna. See on väga meeldiv. Ma võin öelda, et see traditsioon väärib järgimist.
Aga teisalt oli muidugi põnev ka see, kuidas meile etteheiteid tehakse selle eelnõu pärast ja erineval moel. Meie oponendid on tulnud välja sellise mõttega, nagu austatud proua Sutrop ütles, et me hirmutame, me lihtsalt hirmutame, et hunt on metsas. Seda on muideks siin korduvalt öeldud. Teate, ühelt poolt ma võiksin öelda, et mulle väga meeldiks, kui hunt oleks metsas, hunt on ju tore loom, rahvusloom pealekauba veel, pidi olema veel väga sotsiaalne, pidi armastama oma lapsi või kutsikaid, kuidas me neid siis nimetame. Nii et mulle see variant meeldiks. Aga hirmutamisega, austatud riigivardjad, tegemist ei ole.
Vanasõna ütleb niimoodi, et kordamine on tarkuse ema. Seda igal juhul, eriti olukorras, kus ühte eelnõu, erinevaid norme järjekindlalt tagasi lükatakse. Kordame siis selle asja üle. Ma olen täna juba kord viidanud riigikontrolör Janar Holmi sõnadele, kui ta ütles, et rahvaesindajate roll ja vastutus on eelkõige rahva järjepidev ja kannatlik valgustamine. Me teeme seda, me kordame järjekindlalt, kannatlikult, valgustame teid nendes probleemides, mis on tõsised probleemid ja millest meie oponendid kas teadlikult või teadmata aru ei saa. See on ka minu jaoks küsimuse tekitanud, kas migratsiooni soodustamise teema puhul on nüüd teadmatult oponentide poolt nii, et nad ei taju, kus on piir. Oleks hea, kui see nii oleks, siis natukene neid veenaks ja nad mõtlevad ümber. Aga ma muidugi kahtlustan, et siin on teised tagamaad, et siin ei ole probleem piiri tajumisega, vaid see on teadlik suunamine, mis on üsna selgelt meie rahvuslike, riiklike ja ka põhiseadusest tulenevate õiguste ja kohustuste vastu suunatud.
Niisiis, välismaalaste seadus ja need normid, mis minu käes on, on erinevad, nad ei kattu nendega, millest on eelnevalt räägitud. Kuid tõenäoliselt on isegi see praegu väiksema olulisusega, sellepärast et temaatika ise on väga sügav ja võiks öelda, et ka häiriv. Me oleme eelnevalt käsitlenud erinevaid aspekte, kus on ohud. Me oleme korduvalt rääkinud üle põhiseaduse tähenduse, migratsiooni olemuse, selle, kust oht lähtub ja milleni on jõutud ning miks me seda seadust, neid erinevaid norme tahame muuta või tühistada. Ja mitte sellepärast, et meile ei meeldi välismaalaste seadus. Me oleme korduvalt rõhutanud, et kui välismaalaste seadus omal ajal välja töötati, puhtana, klaarina, siis ei olnud sellel seadusel võib-olla häda midagi. Aga järgneva kümne aasta jooksul viidi sinna sisse rida muudatusi erandite näol. Neid on 19 või 20, millega tõepoolest on muudetud nii seaduse sisu kui ka kogu tegelikult seda protsessi olemust sügavalt.
Jaa, me oleme eelnevalt oluliselt käsitlenud neid küsimusi ja lihtsalt sel põhjusel, et konservatiividena me oleme ääretult huvitatud, võiks täiesti öelda, haiglaselt huvitatud sellest, et meie põhiseadus kehtiks, et ta kehtiks just nimelt sellisena, nagu see vastu võeti meie rahva tahtel 1992. aastal, ja isegi sellisel moel, nagu seda muudeti 2003. aastal rahva tahtel ja just niimoodi, nagu seda muudeti. Võime selle üle käia ja korrata, et rahvas, andes loa liituda Euroopa Liiduga, ütles väga selgelt ühe tingimuse: see liitumine saab olla ja jätkuda ainult meie põhiseaduse alusväärtuste järgimise korral. Siit ka vastus sellele, mis on ühiskonnas väga palju küsimusi tekitanud, kas Euroopa Liidu õigus on meil ülemuslik või mitte. Rõhutan veel kord: ei, põhiseadus on ülemuslik. Aga see, kuidas seda väänatakse, on hoopis teine küsimus.
Seesama välismaalaste seadus ja ka kõrgharidusseadus on vaieldamatult seotud põhiseadusega. Seda põhiseaduse elementi on siin korduvalt esile toodud. Mul on hea rõhutada Rait Maruste sõnu, neid siin parafraseerida. Ta on rääkinud, kuidas me peame vaatama neid seadusi ja põhiseadusest tulenevaid tõlgendusi. Ta on öelnud, et põhiseaduse tõlgendamise noodivõti – see on see kooskõla –, et see noodivõti seisneb põhiseaduse preambulis. Ka seda on täna öeldud. Jätkem see meelde, jätkem alatiseks meelde. Ehk kõiki põhiseaduses sisalduvaid norme, sealt tulenevaid õigusi ja kohustusi tuleb tõlgendada nende põhimõtete valguses, mille kohaselt on põhiseadus seatud kaitseks sisemisele ja välisele rahule ning peab tagama eesti rahvuse, keele ja kultuuri säilimise läbi aegade. See seadus, välismaalaste seadus, mida meie püüame isegi mitte niivõrd muuta, kuivõrd tagasi viia tema alglätete juurde, hetkel seda ju selgelt rikub.
Parafraseerin edasi Rait Marustet, keda muidu ei saa kuidagi süüdistada konservatiivsuses. Ta on öelnud, ma tsiteerin teda, et on igati põhjendatud küsida ja hinnata, kas praeguses julgeoleku‑ ja meie rahvusliku koosseisu olukorras on meie kehtiv – siia lisan ma seaduse nimetuse – välismaalaste seadus põhiseaduse preambulis seatud eesmärkidega kooskõlas. Tõsi, tema rääkis teisest aktist, aga mõte jääb samaks. Vastan nüüd sellele selgelt: isiklikult ma arvan, et ei ole.
Kus siis on see suur point, mille üle me siin väga sügavalt vaidleme? Me vaidleme selle üle, et nii välismaalaste seadus, samuti sellega seotud antud akt, kõrgharidusseadus olemasolevas redaktsioonis, toimib kui uss, mis närib meie õiguste ja meie rahva tahte fundamentaalseid aluseid. See on koht, kus rahvast, võiks öelda, petetakse, luuakse valekujutelma sellest, mis meil tegelikult on. Ei, väidavad nemad, ei ole migratsiooni, te hirmutate, hunt, kuri hunt, mitte meie rahvuslik hunt, on metsas.
Armastatakse korduvalt igal pool rõhutada, et meil on ju kvoot. No mis on see kvoot? Vaatame seda erinevatel aastatel: 1311, 1315. Kas te tõesti arvate, et konservatiividel oleks mingi probleem, kui seda kvooti täidetaks? Taas läheme selle juurde, miks ei täideta. Ja mida teeb see välismaalaste seadus? Ta muudab tõepoolest selle kvoodi naeruväärseks. Meil on probleem sellega, et selle kvoodi naeruvääristamisega tegelikult lõhutakse, nagu ma ütlesin, meie põhiseaduse fundamentaalseid aluseid mitmekümne erandi abil, mis meie keele ja kultuuri säilimisele paneb rasvase küsimärgi lõppu.
Võtame mõningad faktid. Ajutiste töölubadega lühiajaliselt töötajaid on igal aastal, viimastel aastatel aga eriti, rõhutan, tulnud meile Eestisse üle 20 000. Me ei räägi nendest inimestest, kes lisaks tulevad siia majandusrändega, õpirändega või nende poliitiliste turbulentside tõttu, mis on esile kutsutud ja mille tõttu meile on viimaste kuudega üle 100 000 [inimese] tulnud. Mõelge nendele arvudele: 100 000, 20 000, 20 000, 5000. Lisaks veel Euroopa Liidu nõuded, millega on meie riigi iseseisvust niivõrd nuditud, et meilt on ära võetud riiklik õigus kontrollida inimesi, kes siia tulevad, kauaks nad siia tulevad, millal tulevad, millal lähevad. Me ei saa seda kontrollida. Jaa, idapiiril on meil see võimalus olemas, aga lõunapiiril ei ole. Me ei tea – täiesti reaalselt, seda on nüüd lõpuks hakatud tunnistama –, kui palju meile tuleb üle Schengeni piiri, kui palju neid läheb, kui kauaks nad jäävad. Me lihtsalt ei tea seda. Me teame, et kümneid ja kümneid ja kümneid tuhandeid tuleb. Tõepoolest, tänastes erinevates sõnavõttudes öeldi, et kunagi pole sellist rahvamassi siia tulnud. Tõepoolest ei ole, see on täiesti pretsedenditu.
Tuletagem meelde seda, kui me hakkasime oma riigile iseseisvust tagasi taotlema. Mõelgem olnule, mõelgem laulvale revolutsioonile. Kust see alguse sai? Kui olid need kaunid romantilised aastad 1987 ja 1988, kui rahvas üles tõusis, siis olid ju millised loosungid? Seoses Toolse ja Kabala kaevandustega olid loosungid "Ei fosforiidile!". Muideks, need, kes seda aega mäletavad, teavad, et fosforiit oli teisejärguline. Oluline oli selle asja juures see, et fosforiidi kaevandamise tõttu tuuakse sisse võõrtöölised. Toona oli see hinnang teada, neid pidi tulema 10 000. Rahvas tõusis üles, tõsteti üles loosungid "Ei Lasnamäele!" või "Peatage Lasnamäe!", jah, nii oli. Me räägime inimestest, keda oli 10 000. Mõelge nendele numbritele. Laulev revolutsioon sai siis alguse. Ma ei tea, mis me siis nüüd [teeme], me peaksime hakkama tantsivat revolutsiooni võib-olla tegema, et seda asja kuidagi peatada.
Aga probleem on, nagu ma ütlesin, tõsine ja selle juureks on välismaalaste seaduse moonutamine. Meie siin oleme täna pool päeva tegelenud sellega, et kella pöörata õigesse suunda, vastavusse meie põhiseadusliku tahtega ja rahva kunagise sooviga.
Rääkides sellest, kas migratsioon eksisteerib või ei eksisteeri, kas massiimmigratsioon eksisteerib või ei eksisteeri, ma usun, et need numbrid näitavad täiesti selgelt: ta on olemas. Selle eitamine on võib-olla poliitiline kanapimedus. Ma juba eelnevalt ütlesin, et ega minagi ei tea täpselt, kas see on teadlik, kas see on tahtlik. Mulle tõepoolest meeldiks, kui see oleks tahtmatu, kui see tõepoolest oleks seotud sellega, nagu ma eelnevalt oma küsimuses mainisin, et nad lihtsalt – pidades silmas oponente – ei tunneta piiri, ei näe piiri, ei taju piiri, neil puudub oskus piiri näha. Oleks väga hea, kui me suudaksime nad ümber veenda, võib-olla siinsamas Riigikogu kohvikus. Aga kahtlustan, et siin on tegemist hoopis sügavamate probleemidega. See on täiesti teadlik tahe piirata meie riiklikku iseseisvust, kaotada kontroll rände üle täiesti teadlikult. Kõige kurvem on see, et [tahetakse] rahvaste sulatuse stiilis viia lõpuks meie kunagine riiklus provintsi tasandile.
Ka selle migratsiooniga kaasnevatest mõjudest on palju räägitud. Need on ka põhjus, miks me neid norme muudame. Neid mõjusid on väga mitmesuguseid. Nende analüüsi ajalugu veel ootab, aga kui need mõjud lõpuks kohale jõuavad, siis, uskuge mind, nad on hirmuäratavad. Need mõjud puudutavad tõepoolest pöördumatult meie kultuuri, meie keelt, meie teaduskeelt, meie haridust, sotsiaalset heaolu, rahvuslikku koosseisu, rääkimata sisemisest ja välisest turvalisusest. Me ei soovi seda või vähemalt ma tahaksin loota, et me ei soovi seda. Seetõttu me olemegi oma muudatusi sisse viinud.
Mida ütlevad liberaalid? See [seadus] on kasulik meie majandusele, siia tulevad itipoisid tööle. Tähendab, tegelikult need välismaalaste seadusesse tehtud muudatused, mis vähendavad palkasid, muudavad meie enda tööandjate huvi meie enda töötajate vastu väiksemaks. See tegelikult ei ole mõeldud itipoiste jaoks, nemad tulevad siia küll, nemad tulevad niikuinii, sest see palk on nii kõrge, et isegi välismaalaste seadusesse tehtud muudatused, need, mida me siin tagasi tahame pöörata, seal toodud koefitsiendid ei mõjuta nende tulemist ega mittetulemist.
Kokkuvõtteks võiks öelda selle sissejuhatuse kohta, et ei meie rahvale ega meie riigile ei pikas ega lühikeses perspektiivis ega majandusele ei ole kasulik lõhkuda ühiskonda, liikudes teed pidi, mis läheb karjuvasse vastuollu meie põhiseaduses sätestatud tahtega.
Täna olid meie ees mitmed eelnõud, oli 612, oli 618, oli 628. Tulevad veel 636, tuleb 637, see on [631]. Nad kannavad ühte ja sama pealkirja: "Välismaalaste seaduse ja kõrgharidusseaduse muutmise seaduse eelnõu". Kohmakas, inetu näeb välja, eks? Aga see on meie õiguskeel. Mida rohkem meile tuleb seda võõrkultuurset keelt, seda kohmakamaks muutub mitte ainult meie tavakeel, vaid ka õiguskeel. Me oleme ju jõudnud sinna, et enamikku õigusakte, mida meie siin seaduseloojatena peaksime vastu võtma, me tegelikult ei võta vastu, sest nad tulevad mujalt, väga suures osas tulevad mujalt. Nad on tõlgitud ja nad on nii naljaka keelega, et kohati isegi kõige paremad juristid ei saa aru, mida seal öelda tahetakse. Sellepärast et selline on käsk, mis tuleb ülalt. See ei vasta ka olemuselt meie rahva tahtele ja ka mitte sellele tahtele, [mida me väljendasime] 2003. aastal, liitudes Euroopa Liiduga.
Nüüd eelnõu enda punktidest. Ma tahan rõhutada, et ei tuleks küsimusi selle kohta, miks on eelnõus mõned punktid, mis on tegelikult seaduses vastu võetud, ja ma tänan Jaaku, Jaak Valget, et ta eelnevalt siin seda ütles, et mõned punktid on meie eelnõus praegu siin esimesel lugemisel sees, kuigi nad tõepoolest on vastu võetud, võetud seadusesse, nad juba kehtivad, ja et see tõepoolest tuleneb tegelikult protsessi pikkusest. Ja mitte selle protsessi pikkusest, millest austatud Eduard Odinets siin räägib, et nädal aega hilines. Ei, meil need eelnõud ei hilinenud nädal aega. Eelnõu väljatöötamise protseduur siin Riigikogus on ka piisavalt keeruline, alates fraktsioonis rääkimisest, alates koostamisest ja liigutamisest komisjoni. Nii et tõepoolest on see täiesti normaalne, kui juhtub, et esimesel lugemisel mõnes eelnõus võib olla sees paragrahv, mis on juba – võib-olla hiljuti, nagu antud juhulgi – vastu võetud. See ei ole tegelikult üldse probleem. Sellepärast et meie protseduurireeglid näevad ette ka teist väga põnevat asja: meil on veel teine lugemine, kui eelnõu tagasi ei lükata, ja selle teise lugemise eesmärk ikkagi ongi see, et jõuda selleni, teha parandusi, viia sisse neid muudatusi, mis on kohased, et seadus oleks küps ja kvaliteetne. See on asja mõte. Nii et see ei ole traagika.
Tänan teid tähelepanu eest! Ma loodan, et ma suutsin teid veel kord veenda. Võib-olla sedakorda, kallid kolleegid, te suudate leida – pean silmas oponente – endas jõudu mitte lükata tagasi seadust, millest me pärast uuesti ja jälle rääkima peaksime. Aitäh!