Tere hommikust! Head ametikaaslased! Mul on suur võimalus ja hea meel tutvustada eelnõu 600 teisel lugemisel. (Juhataja helistab kella.) See lugemine oleks pidanud toimuma juba 14. juunil, aga teatud põhjustel seda ei toimunud. Ja nüüd ma annan ülevaate sellest eelnõust, rääkides natuke ka eelnõu [sisust], sest võib-olla on vahepeal meelest ära läinud.
Psühhiaatrilise abi seaduse ja tervishoiuteenuste korraldamise seaduse muutmise seaduse eelnõu esimene lugemine toimus 11. mail käesoleval aastal ja Vabariigi Valitsus algatas selle juba 21. aprillil ehk see eelnõu algatati eelmise valitsuse poolt. Esimene lugemine lõpetati 11. mail ja muudatusettepanekute tähtajaks määrati 26. mai kell 17.15. Muudatusettepanekute tähtajaks ühtegi muudatusettepanekut Riigikogu liikmetelt, fraktsioonidelt ega teistelt komisjonidelt ei laekunud.
Komisjon pöördus eelnõu kohta arvamuse saamiseks nii Eesti Haigekassa, Eesti Kliiniliste Psühholoogide Kutseliidu, Eesti Perearstide Seltsi, Eesti Psühhiaatrite Seltsi, Eesti Haiglate Liidu ja ka Eesti Eratervishoiuasutuste Liidu poole. Eesti Perearstide Selts kooskõlastas [eelnõu] ilma märkusteta. Eesti Kliiniliste Psühholoogide Kutseliit märkis, et eelnõu on oodatud ja põhimõttelised muudatused on kutseliiduga kooskõlastatud. Eesti Vaimse Tervise ja Heaolu Koalitsioon toetas eelnõu ja leiab, et see on väga-väga oluline vaimse tervise valdkonna terviklikuks ja märkimisväärseks edasiminekuks, sellepärast et see annab võimaluse juba varem tegeleda probleemidega, kui tuuakse sisse ja võrdustatakse sellised erialad, nagu logopeed, kliiniline psühholoog ja füsioterapeut – kõik need on väga olulised. Haigekassa kooskõlastas eelnõu märkusteta.
Sotsiaalkomisjon arutas eelnõu peale esimese lugemise lõpetamist oma kahel istungil. Miks ma praegu räägin kahest? Sest need kõik toimusid enne seda, kui oli planeeritud teine lugemine suvel. Kõigepealt arutati 30. mail. Ja 30. mail osalesid meil selle eelnõu arutamise juures ka Sotsiaalministeeriumi vaimse tervise osakonna poliitikadisainer Vootele Veldre, tervisesüsteemi arendamise nõunik Helen Trelin, peaspetsialist Katre Trofimov ja Eesti Haigekassa juhatuse liige Maivi Parv ning õigusosakonna jurist Mattis Rüütel.
Arutelu oli põhjalik, küsiti teatud küsimusi, ministeerium vastas. Tehti ettepanek võtta eelnõu päevakorda juba 8. juunil, selle poolt olid kõik komisjoni liikmed. Tehti ettepanek teine lugemine lõpetada, jälle konsensus. Ja tehti ka ettepanek, et kui teine lugemine lõpetatakse, teha ettepanek võtta eelnõu täiskogu päevakorda ja viia läbi lõpphääletus 15. juunil, ka see oli konsensuslik. Tegelikult oli see eelnõu pandud ka 6. juuni sotsiaalkomisjoni päevakorda, kuid selle arutamiseni 6. juunil tegelikult ei jõutud, kuna muud eelnõu ja muudatusettepanekud võtsid väga pikalt aega, nii et 6. juunil arutelu ei toimunud.
9. juunil toimunud arutelul pean ma pikemalt peatuma, et te saaksite ka sisust aru, head kolleegid. 9. juunil toimus arutelu ja sellel arutelul esitas Sotsiaalministeerium veel kaks muudatust. Üks muudatus oli seletuskirja kohaselt seotud Ukraina tervishoiutöötajatega: tervishoiuteenuste korraldamise seadusesse tehakse täpsustus, et tervishoiuteenuse osutajatel on võimalik neid palgata, kuna tervishoiuteenuse osutamise ajal osutavate isikute seas võib olla ka selliseid isikuid, kes on omandanud välisriigis hariduse, mis ei vasta Eestis seatud nõuetele. Esitati üks paragrahv. Ja teine paragrahv tõi välja selle, et nimetatud isiku tegevus loetakse selle isiku tegevuseks, kelle juhendamisel ja vastutusel tegutseb, ja isik võib osutada tervishoiuteenust ajutiselt kuni kaks aastat tööle asumise aastast ja tema rakendamise ulatuse tervishoiuteenuse osutamisel määrab tervishoiuteenuse osutaja sõltuvalt tervishoiuteenuse sisust ning juhendaja vastavalt kvalifikatsioonile ja kogemusele. Kaheaastast perioodi hakatakse lugema alates esimesest tööle asumisest tervishoiuteenuse osutamises osalejana.
Selle arutelu kohta, mis toimus komisjonis, head kolleegid, te olete kindlasti saanud lugeda ka meediast. Põhimõtteliselt sotsiaalkomisjon Sotsiaalministeeriumi ettepanekuid ei toetanud. Kolleegid Priit Sibul, Heiki Kranich, kes oli meil asendusliikmena, aga ka Tiiu Aro, Siret Kotka ja kõik teised, kes esitasid palju küsimusi, leidsid, et ei ole mõistlik neid punkte eelnõusse lisada. Ei ole küsitud ka Eesti Arstide Liidu või [Eesti] Õdede Liidu seisukohta, mis on ohtlik ja võib avada Pandora laeka. Õnne Pillak ütles ka, et need muudatused tuleks kindlasti välja võtta, sest hetkel need tekitavad küsimusi juurde. Samas, mis puudutab juba esimesel lugemisel olnud psühholoogilist abi, terapeute ja kogu vaimse tervise poolt, need vajaksid kiiret vastuvõtmist.
Ma tahan meelde tuletada, et kui see eelnõu algatati Vabariigi Valitsuse poolt, siis, head kolleegid, see puudutas ainult seda, et rahastamine, mis [puudutab] kinnisesse asutusse kohtumääruse alusel suunatud isikud ehk neid isikuid, kes on Jämejala psühhiaatriahaiglas kinnises osakonnas, läheks üle Sotsiaalministeeriumilt haigekassale. See on päris suur raha: 6,9 miljonit, ütlen peast, aga ta oli 6,8 ja veidi peale. Seni rahastas [teenust] Sotsiaalministeerium. Algne eelnõu puudutas ainult seda punkti.
Nüüd vahepeal eelnõu kasvas. Esimesele lugemisele tulime juba nende täiendavate oskuste lisamisega ehk logopeediline füsioteraapiline ja psühholoogiline ravi ning veel ministeeriumi soovitud kaks punkti, mille puhul leidis komisjon, et neid eelnõusse ei lisata. Selle peale Sotsiaalministeerium kommenteeris, et sellisel juhul ka ministeerium pooldab nende punktide väljavõtmist, sest on ülioluline, et psühhiaatrilise sundravi, füsioterapeutide ja kliiniliste psühholoogide punktid läheksid sisse. Eriti oluline on see psühhiaatrilise abi kontekstist, kus rahastus lõpeb ära 1. juuli seisuga. Me teame, et täna me ei ole enam selles seisus ja sellest tulenevad ka teatud muudatused. 1. juuli on ammu juba möödas. Need kaks punkti võetigi välja. Komisjon oli väga üksmeelne, ei olnud mingisugust, ma ei tea, opositsiooni ja koalitsiooni, vaid väga sobivalt töötas komisjon sotsiaal‑ ja tervishoiupoliitika aspekti jälgides. See oli väga hea tulemus.
Komisjon langetas ka otsused. Kui teine lugemine lõpetatakse, mis oli planeeritud 8. juuniks, siis võtta [eelnõu] 16. juunil lõpphääletusele. [Komisjon] võttis ka vastu otsuse, et menetlusdokumendid lubada allkirjastada komisjoni tollasele esimehel Siret Kotkal.
Nii. Need kaks komisjoni olid siis, kui see eelnõu [järgmisele] lugemisele ei jõudnud. Järgmisel korral ehk siis juba selle hooaja alguses kogunes sotsiaalkomisjon oma istungile 13. septembril. Ja 13. septembril oli mitu teemat, mida me arutasime. Eriti pika ja olulise arutelu – tõesti jälle hea arutelu komisjonis, võin kinnitada – [tekitas] see, et komisjoni poole oli juba suvel pöördunud Eesti Kliiniliste Logopeedide Kutseliit, kes väljendas muret, et neid on vähe kaasatud, ja tegi teatud ettepanekud, mis puudutasid logopeedi teemat. Kas seaduseelnõus, kus praegu on "logopeed", ei peaks mitte olema "kliiniline logopeed"? Ja tund enne istungi algust saatsid oma pöördumise Eesti Logopeedide Ühing ja Eesti Kliiniliste Logopeedide Selts, milles nemad väga toetasid Sotsiaalministeeriumi algatust võrdsustada logopeedide õigused tervishoiutöötajate õigustega. See arutelu oli põhjalik. Me kutsusime mõlemad sama teemaga [kokku] puutuvad esindusorganisatsioonid oma seisukohti selgitama ja me saavutasime hea kokkuleppe. Mina arvan, et see on väga hea õigusloome, selles osas me saavutasime hea kokkuleppe.
Sellel eelnõul on kaks jõustumise aega. Nagu ma ütlesin, algne eelnõu tuli ainult rahastamise kohta. Seda ei saa ju enam lugeda selliselt, nagu see võetakse vastu 1. juunil. Ehk siis me esiteks otsustasime, et pärast vastuvõtmist jõustub see seadus vastavalt korrale, see tähendab Riigi Teatajas avaldamisele järgmisel päeval. Ja need punktid, mis puudutavad täiendavate professioonide lisamist ehk füsioterapeuti, logopeedi ja kliinilist psühholoogi, jõustuvad alles 2023. aasta oktoobris. Selle aja jooksul on võimalus täpselt need asjad kokku leppida. Koosolekule tulnud nii Eesti Kliiniliste Logopeedide Kutseliit kui ka Eesti Logopeedide Ühing ja Eesti Kliiniliste Logopeedide Selts olid sellega väga päri. Komisjon otsustaski, et kui teine lugemine täna lõpetatakse, siis teha ettepanek eelnõu vastu võtta ja lõpphääletus läbi viia 21. septembril. Selle poolt oli 4 inimest ja vastu 1.
See on lühike ülevaade sellest seaduseelnõust, mis algatati juba 21. aprillil eelmise valitsuse poolt. Lugemised, nii nagu ma ütlesin, toimusid mais. Kahjuks jah, juunis me teisele ja kolmandale lugemisele ei jõudnud. Mina tänan väga eelmist komisjoni esimeest, eelmiseid komisjoni liikmeid ja ka tänaseid komisjoni liikmeid nende debattide eest, mis meil on toimunud. Ja ma arvan, et väga hea oli, et neid kaht punkti, mida vahepeal taheti [lisada], selles seaduses täna ei ole. Meil võib olla selles osas süda rahul, et meil on hea seaduseelnõu. Aitäh!