10:05 Istungi rakendamine
10:07 Esimees Jüri Ratas
Head ametikaaslased! Austatud Riigikogu! Austatud peaminister! Alustame Riigikogu täiskogu erakorralist istungjärku 15. juulil 2022. aastal. Olen selle kokku kutsunud tulenevalt Eesti Vabariigi põhiseaduse §-st 68 ning Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse § 51 lõike 1 alusel 29 Riigikogu liikme taotletud ajal ja päevakorraga. Kõigepealt palun Riigikogu kõnetooli neid Riigikogu liikmeid, kes soovivad üle anda eelnõusid või arupärimisi. Kõnesoove ei ole.
Head ametikaaslased, viime läbi kohaloleku kontrolli. Kuid enne peame arvestama sellega, et Riigikogu erakorralisel istungjärgul on Riigikogu otsustusvõimeline, kui kohal on üle poole Riigikogu koosseisust, seda ütleb § 76. Riigikogu erakorralise istungjärgu ajal kontrollitakse kohalolekut ka enne hääletust, kui mõni Riigikogu liige seda nõuab – § 77 lõige 3. Kvoorumi puudumisel lõpeb erakorraline istungjärk automaatselt. Head ametikaaslased, kohaloleku kontroll.
10:08 Kohaloleku kontroll
10:08 Esimees Jüri Ratas
Kohalolijaks registreerus 73 Riigikogu liiget ja puudub 28.
Nüüd erakorralise istungjärgu töö ajagraafiku kehtestamine. Nimelt, meie kodu- ja töökorra seadus ... Protseduuriline küsimus, Peeter Ernits, palun!
10:09 Peeter Ernits
Hea juhataja! Ma vaatasin, et ERR riputas kell 9.07 üles koalitsioonileppe teksti, ja nüüd me peaksime hakkama seda tõsiselt arutama. Kas see on normaalne, et me ei ole kursis sellega? 9.07 ERR avaldas selle. See ongi mu küsimus.
10:09 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Ma ei saa päris täpselt aru, kas te protestite, et ERR liiga hilja või liiga vara selle avaldas, või kuidas meie selle kätte saame. Aga nüüd tulebki ju, kui meid on 51 – ja minu hinnangul on siin saalis meid 51 –, arutelu sellel teemal, mis on seotud volituste andmisega valitsuse moodustamiseks. Nii et me saame seda teemat nüüd arutada siin järgneval istungil.
Kalle Grünthal, palun, protseduuriline küsimus!
10:10 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Umbes tund aega tagasi siinsamas saalis Kaja Kallas teatas puldis, et tema astub tagasi. Praegu ma vaatan, et Kaja Kallas istub valitsuse liikmete loožis. Küsimus on selles, et kui ta astus tagasi, siis on põhimõtteliselt tegemist Riigikogu liikmega. Miks ta ei istu, ütleme, seal paremal pool nurgas taga lõpus?
10:10 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Vastus on see, et kui Vabariigi Valitsus astub tagasi, siis Vabariigi Valitsus töötab edasi kuni uue valitsuse ametisse astumiseni. Juhul kui tagasi astunud valitsuses on sellest koosseisust valitud Riigikogu liikmeid, siis nad ei tule Riigikogusse, vaid töötavad kuni uue valitsuse ametisse saamiseni. See ongi see põhjus.
Peeter Ernits, palun, protseduuriline küsimus!
10:11 Peeter Ernits
Hea juhataja! Minu eelmise küsimuse jätkuks: aga mida me hakkame arutama, kui me ei ole seda isegi lugenud? Teen ettepaneku teha pikem vaheaeg. Ei ole võimalik, see on nagu ülepeakaela minek, eriti veel hääletamine, kui saadikud ei ole sellega isegi mitte kursis, samal ajal kui asi käib.
10:11 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Juhataja saab tõesti võtta pooletunnise vaheaja. Ma arvan, et sellest poolest tunnist hetkel küll rohkem kasu ei ole. Järgmine arutelu annab kindlasti sellele asjale selgust juurde.
Nii. Ja nüüd, Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse § 52 kohaselt kehtestab Riigikogu erakorralise istungjärgu töö ajagraafiku poolthäälte enamusega. Me peamegi seda nüüd hääletama, meie ajagraafikut ja töögraafikut.
Kalle Grünthal, protseduuriline küsimus.
10:12 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Ma tulen Peeter Ernitsa teema juurde tagasi. On ilmselge, et me oleme täna kinnitanud päevakorra, ja meie töö- ja kodukord näeb ette põhimõtteliselt seda, et päevakorra teemat puudutavad materjalid peavad olema kättesaadavad. Ehk siis küsimus on selles, miks ei ole selle koalitsioonilepingu materjale toodud siia meile, et me saaksime tutvuda nendega, vaadata, mis on uuel loodaval valitsusel plaanis, sellekohaseid küsimusi esitada. See ei ole lihtsalt niisama formaalsus, see on tegelikult äärmiselt protseduuriline teema.
10:12 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Minu meelest see, et te suhtute väga põhjalikult sellesse tulevasse hääletusse, on positiivne. Te tõesti tahate töötada materjalidega. Aga eks me töötame ka praktika alusel. Ei ole ka varasemalt jaotatud siin saalis koalitsioonilepingut, mille alusel te lõpuks hääletate poolt või vastu, või olete erapooletu.
Henn Põlluaas, protseduuriline küsimus, palun!
10:13 Henn Põlluaas
Aitäh! Peaministri poliitiline avaldus ja Riigikogu poolt valitsuse moodustamiseks volituste andmine on ülioluline teema ja see peaks olema üle igasugustest lihtsalt niisama kemplemistest ja koalitsiooni‑opositsiooni mingitest võitlustest või opositsiooni paikapanemisest. Seoses sellega on mul väga-väga sügav mure meie parlamentarismi pärast, sest nagu ma aru saan, siis Riigikogu liikmetel peaministrile küsimuste esitamise võimalust ei ole. Kas te peate seda normaalseks?
10:14 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Lausa on võimalus kõigil Riigikogu liikmetel esitada, kui me selle päevakorra saame kinnitatud, peaministrikandidaadile kuni kaks küsimust. Kuni kaks! Nii et te saate valida: kas null, üks või kaks.
Kalle Grünthal, protseduuriline, palun!
10:14 Kalle Grünthal
Tänan, lugupeetud istungi juhataja! Kui ma küsisin, mispärast pole neid dokumente, mis on seotud tänase päevakorraga, meile edastatud, siis te ütlesite, et te lähtute tavakohasest praktikast. Mina ei lähtu tavakohasest praktikast, mina lähtun meie kodukorrast. Selle § 62 ütleb: "Päevakorraküsimuse arutamise aluseks olevad dokumendid tehakse Riigikogu liikmetele kättesaadavaks hiljemalt küsimuse arutamise istungipäevale eelneva teise tööpäeva kella 17.00-ks, kui Eesti Vabariigi põhiseadusest või käesolevast seadusest ei tulene teisiti või kui Riigikogu juhatus ei otsusta teisiti." Tahaksin teada, mis on see põhjus, mispärast neid dokumente praegu siin ei ole. Vastasel juhul jääb mulje, et tegemist on mingisuguse Molotov-Ribbentropi paktiga, mis on täielikult salastatud ja mille sisu saame alles hiljem teada.
10:15 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Tuleneb küll teisiti. Reeglina selliseid ettekandeid ette ei anta ja pole ka varem antud. Kui küsida, kas see koalitsioonileping on nüüd Riigikogu ametlik dokument, siis me seda kuidagi ju ei hääleta. Me hääletame hoopiski volituste andmist. Selles mõttes tulenebki teisiti.
Protseduuriline küsimus, Indrek Saar, palun!
10:15 Indrek Saar
Aitäh! Me oleme aastate jooksul näinud, eriti viimaste aastate jooksul, et Riigikogu liikmete võime aru saada õigusriigist ja demokraatlikus riigis kehtivatest seadustest, sealhulgas Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse mõttest, on erinev. Seega lasub Riigikogu juhatajal vastutus juhtida tähelepanu sellele, mis on protseduurilised küsimused ja mis mitte, muu hulgas ka sellele, et peaministrile volituste andmise aluseks ei ole ühtegi dokumenti vaja esitada. Koalitsioonilepe võib sõlmuda ka pärast seda, võib sõlmuda sisuliselt enne seda, aga meil ei ole kindlasti oma töö tegemiseks vaja mingisuguseid dokumente tänasel hetkel selle jaoks, et peaministri volitusi arutada. Võib-olla te juhiksite sellele viisakalt tähelepanu.
10:16 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Ega ma teie küsimuse protseduurilisest poolest küll aru ei saanud. Sellele ma olen kogu aeg tähelepanu juhtinud, et see menetlemine ongi teistsugune.
Kalle Grünthal, protseduuriline küsimus, palun!
10:16 Kalle Grünthal
Tänan, lugupeetud istungi juhataja! Te kasutasite [väljendit] "ametlikud dokumendid", et koalitsioonileping ei ole ametlik dokument. Ma ikkagi juhin tähelepanu, et § 62 sätestab kõik dokumendid, mitte ametlikud dokumendid. Minu meelest on väga häbiväärne või üldse kummastav see, kui kirjutav meedia, Õhtuleht, veel teised lehed, on koalitsioonilepingu ära toonud ja meile seda pole esitatud. Miks see nii on? Kas see saab olema ka edaspidi niimoodi, et kõiki seaduseelnõusid, mida me hakkame menetlema, loeme kusagilt Õhtulehest või Postimehest? Kas see ongi uus praktika või tava?
10:17 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Ma ei näe siin küll hetkel probleemi, et me ei saaks selle istungi käivitamisega edasi minna. See dokument ei pea siin saalis olema. See, kuidas loodav koalitsioon selle dokumendi Riigikogu liikmetele edastab, on selle loodava koalitsiooni küsimus. Kas ta prindib selle välja, kas ta saadab selle meilile või annab võimaluse lugeda seda Eesti vaba ajakirjanduse vahendusel – see on, ma arvan, käekirja küsimus.
Jürgen Ligi, palun, protseduuriline küsimus!
10:18 Jürgen Ligi
Aitäh! Ma kutsuksin üles tööle hakkama. Aga definitsiooni järgi on dokument ametlik paber, ja need paberid, mis ametlikud ei ole, need ei ole dokumendid. Seda võiks Kalle Grünthalile selgitada ja tööle hakata. Aga siiski on siin üks väga ärevust tekitav uudis. Kas vastab tõele, et Kalle Grünthalit, härra Ernitsat ja teisi on sunnitud andma allkirja paberile, mida nad ei ole lugenud? Ma saan aru, et see on mingisugune asi, mida võiks arutada.
10:18 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Mina küll ei oska öelda, kellele teie annate allkirjad, mis paberitele, või ei anna. Mina seda tõesti ei tea, härra Ligi.
Protseduuriline küsimus, Anti Poolamets, palun!
10:18 Anti Poolamets
Hea Jürgen Ligi andis dokumendi definitsiooni ja lihtsalt paberiks tuleb seda nimetada järelikult. Lihtsuse mõttes nimetame koalitsioonilepingut paberiks. Aga tõepoolest, koalitsioonilepingu alusel hakkavad kõik teised eelnõud tulema. See on ju võti kõikide teiste eelnõude juurde ja ma olen täiesti nõus, et see peaks meil riiulis olema. Näiteks Leo Kunnasel ei ole täna sugugi mitte arvutit kaasas, tal ei ole sugugi nutitelefoni olemas. See on ju normaalne, et kõik, kes tahavad paberil seda informatsiooni saada, on siin.
Eesistuja märkis, et jah, selline praktika on olnud, et ei tooda lauale. Aga parim praktika on see, et meil on see olemas ja arvestatakse ka nendega, kes ei ole nutiajastu inimesed ja kelle telefonid ei ole seesugused, et igalt poolt seda materjali lugeda. Kas peaks muidu minema R-kioskisse Õhtulehte ostma? See ei ole päris normaalne sellise olulise materjali hindamisel.
10:20 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! No ma ütlesin juba eelnevalt, et see arutelu on ees ja Riigikogu liikmetel on võimalus küsida peaministrikandidaadilt. Vabariigi President on teinud oma otsuse 14. juulil: ta on Kaja Kallase määranud peaministrikandidaadiks ja on teinud ka ülesandeks Vabariigi Valitsuse moodustamise tulenevalt põhiseaduse § 78 punktist 9 ja § 89 lõikest 1. Nii et me saame neid sisulisi küsimusi, mille suhtes te tunnete muret[, arutada]. Kui te ütlete, et teil ei ole võimalust seda kuskilt elektroonilisest väljaandest lugeda, siis me kindlasti saame siin järgnevalt istungi jooksul ju küsida neid küsimusi, saate seda teha ka teie, et siis teha oma otsuse, kas te toetate või ei toeta.
Protseduuriline küsimus, Peeter Ernits, palun!
10:21 Peeter Ernits
Hea juhataja! Ma kuulsin, et meie lugupeetud aksakall, meie Riigikogu pärimuse kandja kolleeg Jürgen Ligi tegi avalduse, et mina peaksin nagu koalitsioonileppele alla kirjutama, et mingi sund on. Ettepanek juhatajale: kas ei peaks võtma vaheaja ja kutsuma siia mõne vaimse tervise spetsialisti? Kolleeg Ligil tunduvad olevat luulumõtted.
10:21 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Vastus on: ei, ma ei pea vajalikuks vaheaega võtta.
Kalle Grünthal, palun, protseduuriline küsimus!
10:21 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Hea kolleeg Jürgen Ligi tuli siin välja dokumendi definitsiooniga ja ta ütles väga tähelepanuväärse lause: koalitsioonileping ei ole mingisugune ametlik dokument. Kas see tähendab seda, et kui see ei ole ametlik dokument, siis selle alusel mingisuguseid otsuseid ega plaane ei tehta? Mina olen siiani aru saanud, et koalitsioonileping on väga oluline dokument. Ka täna siin Riigikogu Valges saalis, kus kirjutatakse see leping alla, on lausa metalltarad ette pandud. Kuidas praegu aru saada: kas see koalitsioonileping, mida Riigikogu liikmete eest saladuses hoitakse, on ametlik dokument või ta ei ole ametlik dokument, nii nagu väitis Jürgen Ligi?
10:22 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Ma ei loe seda protseduuriliseks küsimuseks. Head ametikaaslased, ma saan aru, et me oleme kõik heas hoos, ja tunnustus selle eest, aga ma arvan, et meil oleks mõistlik minna selle istungi juurde ja päevakord kinnitada. Need küsimused protseduuriliste küsimuste valdkonda hetkel eriti ei lähe.
Mihhail Lotman, palun, protseduuriline küsimus!
10:23 Mihhail Lotman
Austatud esimees! Kas te saaksite selgitada, mida me siin protseduuriliselt hakkame arutama? Kas peaministrikandidaat Kaja Kallasele valitsuse moodustamiseks volituste andmist või hakkame arutama hoopis koalitsioonilepingut? Juhul, kui teine variant, siis muidugi on skandaalne, et meil seda lepingut ei ole. Juhul, kui me anname Kaja Kallasele valitsuse moodustamise volitusi, siis ei ole vaja minu meelest mingisuguseid muid dokumente siin.
10:23 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Erakorralise istungi kokkukutsujate soov on teie versioonide puhul number 1 ehk a: volituste andmist hakkame arutama. Aga päevakorda ei ole ju veel kinnitatud, nii et mine tea, kuhu me välja jõuame. Aga hetkel me töötame selle [teemaga].
Kalle Grünthal, palun, protseduuriline küsimus!
10:24 Kalle Grünthal
Tänan, austatud istungi juhataja! Vaatasin põhiseadust ja vaatasin ka põhiseaduse kommentaari viimaste muudatuste ja seisukohtadega Riigikohtult. Ja siin on § 89, valitsuse moodustamine, kommentaarides punktis 6 on targad riigikohtunikud kirjutanud järgmist: "Peaministrikandidaadi määrab Vabariigi President oma otsusega, mis avaldatakse Riigi Teatajas." Ma soovin teada, kas see kandidaat on Riigi Teatajas avaldatud. Äkki te loete mulle ette selle kuupäeva, millal see tehtud on? Vastasel juhul on ju rikutud põhimõtteliselt kogu seda valitsuse paikamääramist.
10:24 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Ma kõigepealt vastan eelmisele küsimusele, mille küsis härra Lotman. Ma tänan, head ametikaaslased, et te siin juhtisite tähelepanu. Tõsi on see, et 29 Riigikogu liiget on näinud ette mahukama päevakorra kui ainult volituste andmine. On ette nähtud ka seda, et võiks arutada eelnõu 614, mis on seotud väetiseseaduse, kemikaaliseaduse ja toote nõuetele vastavuse seaduse muutmise seaduse eelnõuga. Lausa kolmas lugemine on, nii et meil on kaks punkti. Kuid teie protseduurilisele küsimusele, mis kindlasti oli praegu protseduuriline küsimus, härra Grünthal, ma ei oska küll hetkel vastata. Nii et natukene võtan aega ja kui saan teada, siis vastan.
Kalle Grünthal, palun, protseduuriline küsimus!
10:25 Kalle Grünthal
Aitäh! Aga me ei saa ju ikkagi praegu edasi minna. Protseduurid nõuavad Riigi Teatajas avaldamist, vähemalt nii on põhiseaduse kommentaarides kirjas. Kuidas me lähme seda tegema, kui vastavat protseduuri pole läbitud?
10:26 Esimees Jüri Ratas
Härra Grünthal, ma ei läinudki ju edasi. Teie läksite edasi, järgmise protseduurilise küsimusega. Ma ütlesin, et mul hetkel seda infot ei ole. Loomulikult ma ei olekski enne edasi läinud, kui ma selle info olen saanud. Nüüd mul on see info, teie seitsmenda protseduurilise küsimuse ajal tuli, et see on ilmunud Riigi Teatajas.
Head ametikaaslased! Nüüd me oleme käinud läbi ka need olulised küsimused, mis on olnud tõsised. Aitäh teile selle eest! Alustame hääletamise ettevalmistamist.
Kas võime minna hääletuse juurde? Aitäh! Panen hääletusele Riigikogu juhatuse ettepaneku töötada ilma vaheajata kuni päevakorra ammendumiseni. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
Vabandust! Katkestan hääletuse. Anti Poolamets, protseduuriline küsimus.
10:27 Anti Poolamets
Aitäh tähele panemast! Minu küsimus on seotud teise päevakorrapunktiga. Meil on täna tõesti tähtis teema, mille kohta me saime teada, et paberit ei tule, peame kusagilt R-kioskist seda materjali hankima minema. Aga meil on pooleli lastetoetuste menetlemine, me oleme seda pikalt teinud. Ja nüüd äkki väetise‑ ja kemikaaliseaduse kolmas lugemine. Meil on väga palju seadusi ummikus, mis ootavad oma järge. Keegi võiks ju seletada, miks just need või mis lahti on, et saaks teha oma valiku, kas sellise päevakorra poolt üldse tasuks hääletada.
10:28 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! See, kas selle päevakorra poolt tasub või ei tasu hääletada, tuleneb vaba mandaadi põhimõttest ja selle te teete oma südametunnistuse järgi. Aga miks me ei aruta seda teist eelnõu, mis on perehüvitiste kohta? Sellepärast, et hetkel meil ei ole korraline istung, vaid on erakorraline istung. Seadus näeb ette konkreetse päevakorra ja seda eelnõu seal ei ole ette nähtud. Nii et selline on see vastus.
Kalle Grünthal, palun, protseduuriline küsimus!
10:28 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Anti Poolametsa märkus on absoluutselt õige. Meil on praegu pooleli perehüvitiste seaduse menetlemine. Kas on võimalik erakorralisele istungile panna hoopis teisi eelnõusid? Mina ei suuda seda siit kodu- ja töökorrast küll välja lugeda praegu. Ehk siis me ei saaks täna seda teist punkti siin üldse menetlema hakata, kuna meil on pooleli üks teine eelnõu juba pikemat aega. Nii et siin ei ole meil võimalik isegi, ma arvan, kompromissi leida, et teeme teistpidi.
10:29 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Vastus teie protseduurilisele küsimusele on: jah, on küll. Nii, läheme uuesti hääletuse juurde.
Head ametikaaslased, panen hääletusele Riigikogu juhatuse ettepaneku töötada ilma vaheajata kuni päevakorra ammendumiseni. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
10:29 Hääletustulemused
10:29 Esimees Jüri Ratas
Head ametikaaslased, ettepaneku poolt hääletas 61, vastu 12, erapooletuid ei ole. Ettepanek leidis toetust.