Aitäh! Tõepoolest, see, milleni te lõpuks jõudsite, on see, et tegelikult oleme ju teinud valitsuses mitu otsust ära veebruari jooksul. Ehk kui veebruaris see debatt tõstatus, Keskerakonna eestvedamisel, siis leppisime kokku esimesed leevendused. Veebruari keskpaigast alates ei küsita COVID-tõendit alaealistelt, ei küsita seda välistingimustes. Need on otsused, mida oleks võinud isegi varem teha, eeskätt see välistingimuste pool, sest seda toetas nii eelmine kui ka praegune teadusnõukoda. Ma arvan, et ka laste puhul siiski [oleks võinud passi nõude varem kaotada], kuna alaealised ise ei ole alati tingimata need, kes otsustavad enda vaktsineerimise üle.
Me leppisime toona kokku arutelu järel koalitsioonis ka konkreetsed kriteeriumid, millal riigisisene COVID‑tõend laiemalt kaob. Umbes 25 sümptomaatilist patsienti hospitaliseerituna, kümne päeva keskmisena, oli toona see tase, kus me olime. Võib öelda, et nüüd me oleme vahepeal sellest tasemest küll selgelt tõusnud mitu nädalat, aga taas langustrendis ja tõenäoliselt jõudmas selle 25-ni nädalavahetusel, hiljemalt uue nädala alguses. Leppisime eile valitsuse tasandil eraldi veel tehniliselt kokku, et me korraldame sel juhul telefoniistungi, mille järel võetakse maha nii COVID‑tõendi nõue kui ka kellaajaline piirang. Selles valguses need leevendused on, võib öelda, päevade, mitte enam nädalate ega kuude küsimus. Ma arvan, et selle otsusega me jõuame siiski Lätist ette, kui nüüd naabritega võrrelda, kuna Läti puhul minule teadaolevalt on see kuupäev 1. aprill, kui riigisisene COVID‑tõend kaob.
Kas oleks võinud [neid otsuseid] varem teha? Noh, siin oli erisuguseid arvamusi. Oli koalitsiooni arutelu kahe valitsuspartneri vahel ja oli ka teadusnõukoja seisukoht, mis ei toetanud kiiremat leevendamist. Eks nende leevendustega ja ka piirangute seadmisega on üldse nii, et meil ei ole kahte paralleelset maailma – me kunagi ei tea, mis on täpselt konkreetse piirangu mõju, leevenduse mõju või mis oleks saanud, kui me oleksime teinud neid otsuseid teistmoodi. Selle üle saab ainult teoretiseerida.
Küsite niipidi, et mis on nende meetmete kulu olnud. Ma arvan, et kokku võttes on kõigi nende COVID‑piirangute kulu olnud ikkagi positiivne selles vaates, et nad on tervikuna aidanud ära hoida ja vähendada nakatumist, suurendada vaktsineerimisega hõlmatust, seeläbi kaitsta inimeste elu ja tervist ning tulla pandeemiast tugevamana läbi. Kui vaadata ikkagi Eestit teiste riikide võrdluses, siis võib öelda – usun, et siin olete minuga nõus –, et meie piirangud on olnud võrdlemisi leebed. Jah, võib-olla praegu on kõrgema vaktsineerimise hõlmatusega riigid kiiremini leevendusi teinud, aga tegelikkuses ka täna Eestis on ju praktiliselt ühiskond avatud. Meil pole olnud kunagi komandanditundi, meil pole olnud kunagi välistingimustes maskikandmise nõuet, meil ei ole olnud kunagi vaktsineerimise eest trahve või kohustuslikku vaktsineerimist üle välja nagu väga mitmes Euroopa riigis ja ka nendesamade riikide hulgas, keda te praegu nimetasite, ütleme, lähipiirkonnas, lõunanaabrite seas. Ehk me oleme pigem olnud leebed, liberaalsed. Seda näitavad ka meie majanduskasvu ja ettevõtluse näitajad, et oleme kriisist läbi tulnud seeläbi võrdlemisi tagasihoidlike kahjudega, võrreldes võib-olla mõne riigiga, kus kehtestati rangemad piirangud. (Juhataja helistab kella.)