Austatud istungi juhataja! Head arupärijad! Suur tänu arupärimise eest! Kuna siin on 11 küsimust ja aega on 20 minutit, siis ma pikka sissejuhatust ei tee. Me kindlasti jõuame pärast küsimustele vastamist debatti jätkata. Nii et alustan kohe küsimustele vastamisest.
Esimene küsimus: "Kas põhikooli riiklik õppekava on meie õpilastele jõukohane?" Vastus. Riiklik õppekava ei saa olla koostatud nii, et õpe oleks kõikidele õpilastele ühetaoliselt jõukohane, isegi juhul, kui tegemist on niinimetatud tavaõppes [õppivate] õpilastega. Me teame, inimesed on erinevad, inimeste võimekus on erinev, huvid on erinevad. Õppekava on üles ehitatud nii, et minimaalsel tasemel peab laps olema omandanud õppekavas ettenähtu, aga kindlasti on võimalik omandada oluliselt rohkem. Nii et kindlasti on õppekava jõukohane, aga lapsed läbivad õppekava erinevalt. Seda me näeme ka jooksvatest hinnetest.
Teine küsimus. Milline mõju on kaasava hariduse põhimõtete rakendamisel olnud põhikooli riiklikus õppekavas seatud õpitulemuste saavutamisele ja kas on tehtud ka selleteemaline teadusanalüüs? Tulemuslikkuse mõõdupuuks me saame võtta näiteks PISA tulemusi. Saab öelda, et peale kaasava hariduse põhimõtete kinnitamist seaduse tasandil aastal 2010 on Eesti hariduse tulemuslikkus olnud väga hea, kui me vaatame PISA tulemusi. Meie tulemused rahvusvahelises võrdluses on kas püsinud ülikõrged või oleme saavutanud lausa maailma tipptaseme. Aga loomulikult ei ole siin otsest seost, et on kaasav haridus ja sellepärast me oleme saavutanud need tipptulemused. Toevajadusega õpilaste õpet puudutavaid trende Eesti riigis tervikuna soovime me uurida regulaarseks muutuva uuringuga juba järgmisel aastal ning hange uuringu tellimiseks kuulutatakse välja sel aastal. Kuid meil on olemas ka Eesti oma teadlaste tehtud uurimus. Tartu Ülikooli teadlasterühm on oma uuringu põhjal avaldatud artiklis öelnud, et kaasamisel on positiivne mõju nii kõigi õpilaste akadeemilisele saavutusele kui ka sotsiaalsete võimaluste suurenemisele, haridusliku erivajadusega õpilaste puhul ka õpingute jätkamisele ja tööturule sisenemisele. See on see teadmine, mis on tulnud meile teadusest kaasava hariduse kohta.
Kolmas küsimus: "Milliseid meetmeid koolid rakendavad, et toetada õppijaid õpitulemuseni jõudmisel?" Õppetöö individualiseerimiseks ning õpilase toetamiseks on õpetajal mitmeid võimalusi. Näiteks saab õpetaja õppetööd diferentseerida ja kasutada erineva raskusastmega ülesandeid, kohandada õpikeskkonda, jõukohastada õppevara ja õppekorraldusi, juhendada õpilast tunnis individuaalselt, anda eduelamust võimaldavat tagasisidet õpitegevusele, tunnustada pingutust ja positiivset suhtumist, võimaldada rahulikku keskkonda vastamiseks, näiteks [kasutades] individuaalset vastamist. Lisaks esmasele õppetöö individualiseerimisele klassis on õpilase võimetekohast arengut võimalik koolis toetada veel mitmel viisil. Näiteks, pakkudes individuaalset lisajuhendamist õppetundideväliselt, viies osaliselt õpet läbi ajutise või püsiva iseloomuga rühmades, rakendades abiõpetajat või muud toetavat personali, tagades tugispetsialistiteenuse, näiteks eripedagoogi, logopeedi ja psühholoogi toe, ja koostades õpilasele individuaalse õppekava, arvestades lapse huvide ja vajadustega. Tuletan meelde, et COVID‑i tingimustes me oleme koolidele suunanud kokku 17 miljonit eurot õpilünkade tasandamiseks, mis aitab neid individuaalsemat lähenemist pakkuda.
Neljas küsimus: "Haridus‑ ja Teadusministeerium on viimaste nädalate vältel korduvalt väitnud, et koolide poolt läbiviidud põhikooli järeleksamid ei ole nö ausad. Millele need väited tuginevad? Kui need väited on tõetruud, siis kuidas on Haridus‑ ja Teadusministeerium koolide sellisele tegevusele reageerinud? Kas need nö ebaausad koolid on HTMile teada?" Võib-olla kusagil tõesti keegi on rääkinud ebaaususest, aga me räägime tegelikult võrreldavusest. Olgu öeldud, et ministri määruses öeldakse, et korduseksam sooritatakse kooli direktori poolt määratud ajal hiljemalt jooksva õppeaasta 30. juuniks ning õpilase taotlusel võib eksam toimuda ka pärast 30. juunit, hiljemalt jooksva õppeaasta 25. augustil. Selleks, et õpilased saaksid minna koos klassikaaslastega lõpuaktusele ja enne järgmise õppeaasta algust põhikooli lõputunnistuse kätte saada, et jätkata haridusteed, toimuvad koolieksamid tegelikkuses nädal või paar peale riiklikku eksamit. Arvestades, et kooli koostatud korduseksamite tegemine toimub nädal või paar peale riiklikul eksamil läbikukkumist, tähendab see, et need eksamid peavad olema lapse tasemega kohandatud. Sest kui me vaatame ka koolijäreleksami tegijate statistikat, siis valdav enamus neist, kes on kukkunud läbi riiklikul eksamil ja läinud koolieksamit tegema, saavad selle koolieksami tehtud. Näiteks on olnud eesti keele eksami tegijate seas 20 last, kes ei ole lõpetanud koolieksamiga, kuigi neid eksamitegijaid on 8000–9000, sõltuvalt aastast. Aga mida on näiteks öelnud koolijuhtide ühendus? Postimehes avaldatud artiklis on koolijuhtide ühendus öelnud: "Me ei tohi teha korduseksameid mulje pärast, et hoiame kõrget taset. Mõne päeva või nädalaga ei saavuta õpilane, kes ei ületanud lävendit, olulist edasiminekut. Korduseksamid on sageli kollektiivne enesepettus, mis ei aita murega õpilast päriselt edasi. Erinevate õpilaste jaoks võivad olla nende järgmised sammud ja edasised õpiteed erinevad." See oli see, mida ütlesid koolijuhid.
Viies küsimus: "Eesti Matemaatika Seltsi Koolimatemaatika Ühing tegi Haridus‑ ja Teadusministeeriumile 2021. aasta sügisel kaks ettepanekut: 1) esitada põhikooli ühtsete ülesannetega eksamite tulemused protsentides; 2) koostada ka järeleksam riiklikult. Mõlemad põhimõtted toetaksid eesmärki, millega Te põhjendasite oma algatatud määrust. Miks Te otsustasite jätta järeleksamite kokkupanemise koolide kanda?" Tulin siia kohtumiselt haridusvaldkonna osapooltega ja leppisime seal kokku selles, et järgmisel aastal toimub lisaeksam riiklikult. Nii et selle aasta 25. maiks peavad olema paika pandud järgmise õppeaasta riiklike eksamite ajad. Leppisime kokku, et selleks ajaks me jõuame omavahel kokkuleppele, mis kuupäevadel järgmisel aastal eksamid toimuvad, sealhulgas põhikooli lõpueksamite riiklik lisaeksam.
Kuues küsimus: "Põhikooli ühtsete ülesannetega lõpueksamite korraldamist alustas riik 1999. aastal. Mis põhjusel kehtestati siis eksamitele soorituslävend ning missuguses osas on need põhjused tänaseks muutunud?" See on väga hea küsimus. Kui me mõtleme kooli peale, sellele, milline oli Eesti kool aastal 1999 ja milline on Eesti kool aastal 2022, siis me näeme, et me oleme teinud läbi väga suure arengu selle aja jooksul, me oleme teaduslikult saanud oluliselt targemaks selles, kuidas toimub õppimine ja kuidas toimub efektiivne õpetamine. Me oleme oluliselt arendanud oma õppekavu, selleks et arendada ennastjuhtivat õpilast, selleks et motiveerida õpilasi oma tugevusi arendama ja nõrkustega tegelema. Me oleme viinud sisse õppimist toetava hindamise ja selle õppimist toetava hindamisega me peame jõudma ka välishindamiseni. Nii et väga palju on selle ajaga muutunud. Aga mis ei ole muutunud, on eksam.
Seitsmes küsimus: "Milline mõju on olnud gümnaasiumi riigieksamite lävendi muutumisel (20 punktilt ühele punktile)? Missugune on ülikoolide tagasiside gümnasistide õpitulemustele?" Me analüüsisime kõrgkooli sisseastunute riigieksamite tulemusi aastail 2010–2021. See analüüs näitas, et riigieksami lävendi muutmise mõju sisseastunute eksamitulemustele ei ole täheldatav. Aga milles on olnud mõju? Oluline mõju on olnud selles, et aastast 2014 mindi matemaatikas üle kitsa ja laia matemaatikakursuse ja eksami peale. Selle muudatuse suhtes on tõesti väga palju kriitikat ja on ka kriitikat ülikoolide poolt. Nähakse, et see, et on võimalus valida kahe erineva kursuse vahel ja teha ka kahte erinevat eksamit, on võtnud oluliselt maha motivatsiooni gümnaasiumiastmes matemaatikat õppida. Kindlasti me tuleme selle muudatuse juurde edaspidi tagasi.
Kaheksas küsimus: "Miks kavandavad mitmed ülikoolid sisseastumiseksamite korraldamist näiteks keemias, füüsikas?" Haridus‑ ja Teadusministeeriumi andmeil kasutab alates 2022/2023. õppeaastast ehk sellest õppeaastast vastuvõtutingimuste ühe osana kombineeritud keemia‑ ja füüsikaeksamit Tartu Ülikool meditsiiniteaduste valdkonnas kolmel õppekaval: arstiteadus, hambaarstiteadus ja proviisori[õpe]. Lisaks sellele komplekseksamile tuleb sooritada akadeemiline test ning anda sisseastumisintervjuu. Seda tehakse esiteks seetõttu, et füüsikas ja keemias ei ole riiklikke eksameid gümnaasiumi lõpus, need on koolieksamid, mida saab nendes ainetes teha gümnaasiumi lõpus. Aga ka seetõttu, et nendele erialadele astub ka selliseid inimesi, kes ei ole teinud riigieksameid varasematel aegadel ja neil ei ole neid andmeid ülikoolidele pakkuda. Siis on ülikoolidel võimalus lasta nendel inimestel ennast tõestada, kas nad saavad hakkama, kas nad on võimelised seda eriala õppima. Meie teada ei ole selliseid spetsiaalseid eksameid keemias ja füüsikas tehtud teistes ülikoolides peale Tartu Ülikooli meditsiinierialade.
Siis on üheksas küsimus. Ma vaatan, et kolm minutit on jäänud. Siin küsitakse selle kohta, et koolijuhtide ühendus on toetanud ja haridustöötajate liit ka toetab seda muudatusettepanekut, aga on kõlanud erinevate koolijuhtide arvamused, kes seda ei toeta, ja et kui paljud neist eksamite tähenduse muutmise mõtet tegelikult toetavad. Meil on olemas ametlik koolijuhtide ühenduse vastuskiri, milles nad kinnitavad, et nad toetavad lävendi kaotamist. Nagu meie siin saalis väga hästi teame ja oleme täitsa kindlad, esindusdemokraatia puhul ei pruugi ka kõik EKRE liikmed nõustuda näiteks härra Henn Põlluaasa kõnega või ükspuha kelle kõnega. Esindusdemokraatia puhul ongi nii, et me oleme usaldanud, hääletanud ja valinud inimesed ennast esindama, aga see ei tähenda, et kõik sada protsenti ühtemoodi arvavad. Kindlasti on ka eksamite lävendi teema selline, mille puhul ongi erinevaid arvamusi. Näiteks haridustöötajate liit tegi küsitluse oma liikmete seas, mis näitas, et liikmetest 60% ja peale toetas lävendi kaotamist ja 15,4% liikmetest oli selgelt lävendi kaotamise vastu. Kindlasti on selliseid õpetajaid ja koolijuhte, kes on lävendi kaotamise vastu, aga haridustöötajate liit ametlikult toetab valitsuse ettepanekut.
Ja nüüd küsimus just nimelt haridustöötajate liidu kohta. Jah, meil oli 23. novembril aineühendustega, aga ka koolijuhtide ja haridustöötajatega veebikoosolek ametnike tasandil. Seal nii koolijuhid kui ka haridustöötajate liit kinnitasid, et nemad toetavad seda. Pärast tehti küsitlus ja see küsitlus ainult kinnitas nende varasemat toetust. Nii et 17. veebruaril laekus ka ametlik seisukoht, et haridustöötajate liit toetab lävendi kaotamist.
Nüüd viimane küsimus. Te olete loetlenud siin aineühendusi ja küsinud, milline seisukoht neil on. Ma võtan nad hästi kiiresti ette. Eesti Klassiõpetajate Liit toetab lävendit, [Eesti] Bioloogiaõpetajate Ühing toetab lävendit, Eesti Geograafiaõpetajate Ühing ka toetab lävendit, Eesti Emakeeleõpetajate Selts toetab lävendit, [Eesti] Keemiaõpetajate Liit samuti. Eesti Matemaatika Selts ütleb, et lävend võiks olla 1%. Eesti Keele kui Teise Keele Õpetajate Liit pooldab lävendi kaotamist. Eesti Ajaloo- ja Ühiskonnaõpetajate Selts pooldab lävendi kaotamist, aga taotleb üleminekuaega. Eesti Füüsika Selts – meil ei ole ametlikult teada, mida nemad arvavad, me küsisime arvamust eelkõige katusorganisatsioonidelt ja nende käest me ei ole [vastust] saanud. Aga Eesti Matemaatika Seltsi Koolimatemaatika Ühendus, [Eesti] Õpilasesinduste Liit, [Eesti] Haridustöötajate Liit, [Eesti] Koolijuhtide Ühendus, Noored Kooli hariduspsühholoogid ja haridusteadlased ja ka [Eesti] Lastevanemate Liit toetavad lävendi kaotamist. Aitäh!