14:58 Istungi rakendamine
15:00 Esimees Jüri Ratas
Head ametikaaslased, austatud Riigikogu, tere päevast! Alustame Riigikogu täiskogu VII istungjärgu 5. töönädala esmaspäevast istungit. Proovime teha nii, et kõik päevad oleks sõbrapäevad, nii nagu täna. Head ilusat sõbrapäeva!
Kõigepealt palun neid Riigikogu liikmeid, kes soovivad üle anda eelnõusid või arupärimisi, tulla siia Riigikogu kõnetooli ja muidugi anda sellest enne ka märku. Leo Kunnas, palun!
15:00 Leo Kunnas
Austatud istungi juhataja! Head kolleegid! Kuna julgeolekuolukord on tõsine, siis tuleb ikka sellel teemal aru pärida. Täna esitan peaministrile grupi [Eesti] Konservatiivse Rahvaerakonna saadikute nimel arupärimise, mis puudutab julgeolekupoliitika aluste uuendamist. Eelmised julgeolekupoliitika alused kiideti heaks 2017 ja praegu on julgeolekuolukord läinud oluliselt halvemaks. Riigikantselei on informeerinud [Riigikogu] riigikaitsekomisjoni, et kevadel ehk mais jõuavad meile siia suurde saali uued julgeolekupoliitika alused. Aga meie roll ei peaks olema lihtsalt kummitempli roll, kes need heaks kiidab. Strateegiaga "Eesti 2035" läks meil niiviisi, et selle julgeolekupoliitiline osa tuli sisutühi ja mittemidagiütlev ning see ei arvesta praegu julgeolekukeskkonnas (Juhataja helistab kella.) vahepeal aset leidnud negatiivseid muutusi.
Meie konstruktiivsed parandusettepanekud, mis me tegime sinna kaitsekulutuste tõusu kohta 2,6%‑ni ja võimearenduste kohta, jäid kõik arvestamata. Me ei peaks selle dokumendiga siin sama viga kordama, vaid juba algusest peale siia protsessi aktiivselt sekkuma, mida me nüüd püüamegi teha. Siit tuligi selline ebapiisav või puudulik sisend ka riigikaitse arengukavale, mis koostati 2% raamistikus, mida me praegu ei oleks tohtinud teha. Sellest tulenevalt meil ongi seitse küsimust proua peaministrile, mis puudutavad sellesama julgeolekupoliitika aluste uuendamist: mis saab [olema] selle sisu, mida me teeme seal kaitsekuludega, mis me sinna kirjutame, ja kuidas me sellega edasi läheme? Aitäh!
15:02 Esimees Jüri Ratas
Annate üle ka?
15:02 Leo Kunnas
Annan ikka.
15:03 Esimees Jüri Ratas
Kindel?
15:03 Leo Kunnas
Kindel-kindel.
15:03 Esimees Jüri Ratas
Härra Põlluaas on nõus ja kõik? (Naer saalis.) Ma palun nüüd Riigikogu kõnetooli Kalle Grünthali.
15:03 Kalle Grünthal
Tervist! Halloo, mis siin toimub? Kas teil häbi ei ole? Rünnates Eesti politseid, ründate [te tegelikult] Eesti riiki. Selline oli meie peaministri sõnakasutus, kui Moonika Helme küsis möödunud infotunnis peaministrilt küsimuse, miks politsei juhtkond käskis oma alluvatel rikkuda põhiseadust, mille kohaselt on igal kodanikul õigus meelt avaldada. Nüüdseks on teatavaks saanud, et politsei juhtkond on põhiseaduse mõttes pannud toime uue rikkumise. Nimelt, 7. veebruaril avaldati meedias juhtum, kus Lõuna prefektuuri prefekt Vallo Koppel vähendas või jättis välja maksmata tema alluvuses töötavate politseiametnike tulemustasud põhjusel, et politseinikud käisid väljaspool Eestit kaupa ostmas. Prefekti sõnum ametnikele oli, et riigiametnikuna on Eestist raha välja viimine ebaeetiline. Seoses eeltooduga soovibki Eesti Konservatiivne Rahvaerakond esitada arupärimise siseminister Kristian Jaanile politseijuhi tegevuse seaduslikkuse [kohta]. (Juhataja helistab kella.) Soovime teada saada, kas ja milliste seaduste alusel tuleneb politseiametnikele keeld otsustada ise oma vaba aja veetmise ja raha kasutamise üle ja nii edasi ja nii edasi ja nii edasi. Või on hoopis tegemist politseiametnike juhtide uue maailmakorra ehk great reset-i katsetusega? Kas politseiametnikud veavad selle välja või ei vea? Aitäh!
15:05 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Ma palun nüüd Riigikogu kõnetooli Helir-Valdor Seederi. Palun!
15:05 Helir-Valdor Seeder
Aitäh, lugupeetud juhataja! Head kolleegid! Julgeolekuolukord Euroopas on ülimalt keeruline ja see puudutab ka Eesti Vabariiki. Laiapindses riigikaitsekäsitluses on olulisel kohal elanikkonna psühholoogiline kaitse. Eesti riik on kaitstud, kui meie kaitsevaldkond arvestab ka infokeskkonna mõjudega ja vaenuliku informatsiooni mõjutustegevusega. Arvestades pingelist julgeolekuolukorda ja Venemaa agressiivset mõjutustegevust naaberriikides, tuleb ümber vaadata ka tänane seadusandlus ja meetmed, mis puudutavad vaenulikke, sõjategevust õhutavaid [Vene] telekanaleid Eesti Vabariigis. Ka kaitsepolitsei on välja toonud, et Venemaa käsitleb Kremli kontrolli all olevaid telekanaleid riigi inforelvadena. Seetõttu esitab Isamaa fraktsioon Riigikogu menetlusse Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele Eesti-vaenuliku propaganda tõkestamiseks". Ma loodan, et Riigikogu menetleb seda kiiresti ja asjalikult. Aitäh!
15:06 Esimees Jüri Ratas
Henn Põlluaas, palun, protseduuriline küsimus!
15:06 Henn Põlluaas
Aitäh, austatud Riigikogu esimees! Mul on küsimus (Juhataja helistab kella.) seoses meie tööga Riigikogus. EKRE fraktsioon kutsus meile fraktsiooni siseministri Kristian Jaani, et arutada erinevate teemade üle. Tulemus oli kahjuks selline, et Jaani vastas, et ta ei kavatsegi meile fraktsiooni tulla, kuna meie oleme esitanud siin ühe arupärimise temale ja küllap me siis saame vastused. Aga ometigi see arupärimine puudutab ju hoopis teisi teemasid, on piiritletud, kitsas, mida saab küsida, mida mitte. Kas tõepoolest on olukord selline, et ministrid dikteerivad meile, millal nemad suvatsevad vastata Riigikogu liikmete kutsele ja millal nad suvatsevad selle tagasi lükata? See teemadering, mida oleks [vaja] siseministriga arutada, on väga lai. Kuidas teie Riigikogu esimehena suhtute ministrite sellisesse üleolevasse ja arrogantsesse lähenemisse või käitumisse? Ja kas te saate kuidagi omalt poolt mõjutada, et selliseid intsidente tulevikus ei tuleks?
15:08 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Ma ei oska ju konkreetset juhtumit kuidagi lahata, aga ma tean seda, et näiteks – ma loodan, et ma mäletan õigesti – riigieelarve kontrolli erikomisjon on esitanud palve, et ministrid käiksid komisjonides. Seda laiendades ma ütlen, et valitsuse liikmed, kui fraktsioonid kutsuvad, minu meelest kindlasti peaksid fraktsioonidesse tulema. Aeg tuleb kokku leppida ja teemade üle arutada. Nii suhtun sellesse: ma arvan, et igal juhul valitsuse liikmed peaksid käima Riigikogu komisjonides ja fraktsioonides.
Nii. Rohkem meil pole hetkel kõnesoove, aga sõnavõtusoove on. Ei saagi nüüd ... Ahah, kõigepealt on, Helir-Valdor Seeder, teie protseduuriline küsimus ja siis teie sõnavõtusoov. Palun, protseduuriline küsimus!
15:08 Helir-Valdor Seeder
Aitäh! Mul on protseduuriline ettepanek tõstatatud küsimuse lahendamiseks. Nagu me teame, komisjonidel on selline formaat nagu ühisistung, mida võib rakendada ka fraktsioonide puhul. Minu teada Keskerakonna fraktsiooni koosolekutel siseminister käib, nii et selline võimalus võib-olla lahendaks selle probleemi.
15:09 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Seda võib vanematekogus täiesti arutada, et teha selline laiendatud fraktsioonide ühisistung [neile], kes soovivad muidugi.
Nii. Nüüd on nii, et olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud ühe otsuse eelnõu ja kaks arupärimist ning Riigikogu juhatus otsustab nende edasise menetlemise vastavalt meie kodu- ja töökorra seadusele.
Head ametikaaslased, viime läbi kohaloleku kontrolli. Kohaloleku kontroll.
15:09 Kohaloleku kontroll
15:10 Esimees Jüri Ratas
Kohalolijaks registreerus 80 Riigikogu liiget, puudub 21.
Nüüd oleme päevakorra kinnitamise juures. Päevakord on välja jaotatud. Panen, head ametikaaslased, hääletusele Riigikogu täiskogu VII istungjärgu 5. töönädala päevakorra kinnitamise. Enne seisukoha võtmist ja hääletamist teeme ka saalikutsungi. Aga vahepeal on mõned protseduurilised. Alar Laneman, palun!
15:10 Alar Laneman
Aitäh! Mõtlesin, et tänane sõbrapäev on sobiv hetk esitada esimene protseduuriline. Mulle tundub, et päevakorra teise punkti, kus on arupärimine personalikao kohta, on väike eksitav viga sattunud. Teemaks oli personalikadu, mitte personalikaos. (Naer saalis.)
15:11 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Kõigepealt teie protseduurilise küsimuse esimene pool. Ma pean siiski ütlema, et [te] ei olnud esimene, Helir-Valdor Seeder oli esimene – ka stenogrammi mõttes [mainin] –, kui ta tegi ettepaneku, et EKRE ja Keskerakond võiksid teha fraktsioonide ühiskoosoleku, ja ma ütlesin, et võiks ka seda laiendada.
Nüüd teie protseduurilise küsimuse teine pool. Jah, kui mul on ees praegu arupärimine, mis on esitatud 18. jaanuaril 2022. aastal, siis siin pealkirjas on "Personalikaost riigikaitse valdkonnas". Ma saan aru, millele te tähelepanu juhtisite, ja aitäh selle eest. Nii et ma loodan, et me võime sellega edasi minna, aga tähelepanu on juhitud. Nüüd, Paul Puustusmaa, palun, teie protseduuriline küsimus!
15:11 Paul Puustusmaa
Suur tänu! (Juhataja helistab kella.) Mul on selline küsimus, et siin on kolmapäeval üheksanda punktina 507 SE teine lugemine. Siia on ta kirja pandud, aga mulle teadaolevalt, ja see on avaliku meedia alusel mulle teada, on komisjon keeldunud parandusettepanekuid arutamast. Nüüd on sihuke situatsioon, et komisjon keeldus parandusettepanekuid arutamast ja päevakorda on ta ka pandud – kas siin ei ole tegemist kodukorra[seaduse] rikkumisega ja kas ei peaks seda punkti välja jätma?
15:12 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Minu teada arutelu on toimunud seal komisjonis. Ja nende vastavate dokumentide, ma loodan, et ma nüüd ei eksi, aga see tähtaeg, millal tuleb need esitada, on vist täna kell 17. Härra Puustusmaa, ma loodan, et mu info on õige. Ma saan aru, et härra Kaalep aitab ka siin kaasa, nii et aitäh teile. Tundub, et see küsimus sai lahendatud. See oli hea koostöö praegu, aitäh!
Nii, rohkem pole protseduurilisi küsimusi, alustame päevakorra kinnitamise hääletuse ettevalmistamist. Aga reaktsioon on hea, Helir-Valdor Seeder, palun, protseduuriline küsimus!
15:13 Helir-Valdor Seeder
Aitäh! Ma eeldasin, et enne on kohaloleku kontroll, kui tulevad päevakorraküsimused. Aga mul on tõesti päevakorra kohta üks küsimus ja siis ka ettepanek. Küsimus on traditsiooniline: miks meil on olulise tähtsusega riiklik küsimus päevakorras teisipäeval, kui on väga piiratud tööaeg, mis tuleb kodukorraseadusest ja me seda väga palju pikendada ei saa? Ja kui me vaatame juhatuse ettepanekut selle päevakorrapunkti menetlemiseks, siis 30 minutit on välisministri ettekande aeg, 90 minutit küsimusteks, liidame kokku, saame 120 minutit ehk kaks tundi. Siis on kaasettekandja [ettekande aeg] 15 minutit ja [küsimusteks] 30 minutit, kokku 45 minutit. See on kaks tundi 45 minutit. Meie korraline tööaeg on kolm tundi. Me ei saa korralise tööaja sisse mahutada isegi fraktsioonide sõnavõtte. Hästi, tõenäoliselt saal on valmis pikendama tööaega tunni võrra, siis saavad ka fraktsioonide esindajad sõna võtta ja võib-olla õnnestub ühel-kahel Riigikogu liikmel läbirääkimiste käigus sõna võtta. See on maksimum.
Me planeerime jälle päevakorrapunkti nii, et me välistame Riigikogu liikmete osaluse sellel arutelul. Kas tõesti olulise tähtsusega riiklikud küsimused on nii väheolulised, et me Riigikogu liikmetele sõna ei anna? Sellest tulenevalt on mul ettepanek see päevakorrapunkt tõsta kas esmaspäevale, tänaseks, kui me saame südaööni töötada, või kolmapäevale, kui meil ei ole lõpuaega ja me saame töötada päevakorra ammendumiseni.
Aga ma resoluutselt avaldan protesti sellise päevakorra koostamise vastu, ja see on korduv lähenemine. Minu arvates see ei ole lugupidav suhtumine Riigikogu liikmetesse.
15:14 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Ma proovin vastata teie protseduurilisele küsimusele. Väga suure tõenäosusega, miks see on teisipäeval, 15. veebruaril on see, et ju on Riigikogu Kantselei ja Välisministeerium omavahel suhelnud ja leidnud, et see oleks parim, vaevalt et ainuvõimalik, aga parim sobilik aeg ministrile.
Nüüd see, millele te viitate, sellele kahele tunnile ja 45 minutile – ma jagan seda kriitikat. Siin on üsna vähe põhjendusi öelda, miks see on nii. Jah, teil on õigus. Teisipäevane istung kestab kolm tundi ja kui Riigikogu liikmete enamus seda soovib, saab tund aega pikendada. Ma arvan, et reeglina need olulise tähtsusega riiklikud küsimused on olnud kas teisipäeviti või neljapäeviti.
Mul ei ole paremat vastust teile öelda. Me ei ole teisipäevale planeerinud teisi päevakorrapunkte just seetõttu, et saaks toimuda põhjalik arutelu. See, mis on teie ettepanek, et kas see võiks olla täna päevakorras või siis kolmapäeval – selle ettepaneku ma igal juhul arutelu alla võtan, kui protseduurilised küsimused on lõppenud.
Protseduuriline küsimus, Peeter Ernits, palun!
15:16 Peeter Ernits
Hea juhataja! Kolleeg Seeder ütles selle sisu ära. Aga minu küsimus on: räägitakse, et sõda algab kolmapäeval, aga kui teisipäeval me ei saa sõna võtta või väga vähesed saavad, siis kas sellega on arvestatud?
15:16 Esimees Jüri Ratas
Ma ei loe seda protseduuriliseks küsimuseks. Ma usun, et me kõik mõtleme nii, et annaks jumal, et see sõda ei alga. Mart Võrklaev, palun, protseduuriline küsimus!
15:16 Mart Võrklaev
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Reformierakonna fraktsiooni nimel teatan, et meie ei nõustu Helir-Valdor Seederi ettepanekuga selle nädala päevakorda muuta. Ja tegelikult ma ei näe siin suurt probleemi, sest Riigikogu tava on olnud olulise tähtsusega riiklikke küsimusi arutada valdavalt neljapäeviti. Ka eelmine neljapäev näitas seda, et minu teada meil aega puudu ei jäänud, pigem oli meil aega veel tööd teha, aga küsimused said küsitud ja kõned peetud ning istung läbi.
15:17 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Nii et Helir-Valdor Seederi ettepanek muuta päevakorda ei leidnud praegu toetust ja sellest tulenevalt alustan päevakorra kinnitamise hääletuse ettevalmistamist.
Head ametikaaslased, panen hääletusele Riigikogu täiskogu VII istungjärgu 5. töönädala päevakorra kinnitamise. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
15:19 Hääletustulemused
15:20 Esimees Jüri Ratas
Tulemusega poolt 61, vastu 11 ja 3 erapooletut, leidis VII istungjärgu 5. töönädala päevakord heakskiidu ja on kinnitatud.