14:58 Istungi rakendamine
15:00 Aseesimees Hanno Pevkur
Austatud Riigikogu! Alustame täiskogu VII istungjärgu 2. töönädala esmaspäevast istungit. Nüüd palun Riigikogu kõnetooli neid saadikuid, kes soovivad üle anda eelnõusid või arupärimisi. Indrek Saar, palun!
15:00 Indrek Saar
Lugupeetud istungi juhataja, aitäh sõna andmast! Head kolleegid! Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni nimel annan üle Riigikogu otsuse eelnõu, mis on ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele. Kuna Vabariigi Valitsus ei ole siiamaani oma tööga hakkama saanud, siis peab parlament neile appi tulema. Energiakriisi tingimustes me näeme seda, et valitsuspartnerid vaidlevad kõva häälega omavahel, külvavad täiendavat segadust, ja ainuke, milles nad kokkuleppele saavad, on meede, mis on paljude jaoks solvav, ebaefektiivne, aeglane ja mitmes muus mõttes küsitav.
Ühiskonnas on korduvalt juhitud tähelepanu sellele, et tunduvalt paremad lahendused seisavad silme ees, nagu näiteks Norra elektrihinna tõusu kompenseerimise meede, aga kuna valitsus ei ole sellest aru saanud, sellega hakkama saanud, siis tegime meie selle töö ära. Meie ettepanek on, et keegi ei pea minema midagi tõestama ja taotlema, vaid kõigil neil, kelle elektri hind või selle ekvivalent gaasi hinnana on tõusnud üle 6 sendi kilovatt-tunni eest – see on ilma käibemaksuta hind –, selle üleoleva osa kompenseerib riik 80% ulatuses automaatselt energiamüüjale, ilma et keegi peaks midagi taotlema. Need andmed on riigil kõik võimalik kätte saada. Ja nagu ma ütlesin, see kehtib ka gaasi puhul, sest ka gaasi hind on kordades tõusnud. Me teame, et see ei ole lihtsalt niisama hinnatõus, vaid sellesse on oma panuse andnud üks suurimaid gaasitootjaid, meie idanaaber, ja riik peab selle vastutuse enda kanda võtma.
See kehtib samamoodi kaugkütte puhul, sest ka kaugkütte puhul tihtipeale üheks oluliseks komponendiks on gaas ... (Juhataja helistab kella.) ... ja see laieneb kõigile kuni 3000 kilovatt-tunni ulatuses, samamoodi gaasi ekvivalent, ja samamoodi sisaldab see ka ...
15:02 Aseesimees Hanno Pevkur
Aeg!
15:02 Indrek Saar
... ettepanekut taastuvenergia tasu kinni maksta ülelaekunud kvoodituludest. Tänan tähelepanu eest! Loodan, et valitsus menetleb seda kiiresti.
15:03 Aseesimees Hanno Pevkur
Härra Ernits, kas teil on protseduuriline küsimus? Head kolleegid, palun saalis vaikust!
15:03 Peeter Ernits
Mul on protseduuriline küsimus. Miks te olete nii loid koosoleku juhtimisel? Lärm oli väga suur ja kolleeg Saare juttu ei olnud palju kuulda siia. Teie kellahelin oli väga õrn ja häbelik. Aitäh!
15:03 Aseesimees Hanno Pevkur
Palun! Lihtsalt kommentaariks, et meil kõigil on võimalus austada üksteist. Nii lihtne ongi. Härra Valge, palun!
15:03 Jaak Valge
Lugupeetud juhataja! Lugupeetud kolleegid! Mul on jälle au Konservatiivse Rahvaerakonna nimel anda parlamendi kõrge kogu otsustada välismaalaste seaduse ja kõrgharidusseaduse muutmise eelnõu. Nimelt kevadel, kui meie eelmine immigratsiooni reguleeriv eelnõu arutlusel oli, teatas valitsus oma arvamuses, et eelnõus esitatud ettepanekud õpirändega seotud muudatusteks on mõistlikud, kuid valitsus soovib nii töö‑ kui ka õpirände reguleerimiseks esitada ise uue eelnõu. Ja 2. juunil lükati meie eelnõu tagasi.
Valitsusel on aga olnud keerulised ajad ja lubadusest on täidetud esialgu vaid murdosa. Nimelt on praegu menetluses eelnõu, millega kaotatakse vajaduspõhine õppetoetus kolmandatest riikidest pärit üliõpilastele. Seda sätet nüüd meie eelnõus pole, aga muud probleemid pole kadunud, mistõttu ilmutame empaatiat ja esitame eelnõu, millega tõstame töörände puhul töötasu nõude 1,5 Eesti keskmiseni ja sätestame, et kolmandatest riikidest pärit välisüliõpilastel tuleb maksta õppetasu. Lisaks reguleerime tingimusi, millal välisüliõpilaste elamisluba tühistatakse, kui nad katkestavad õppimise või ei täida õppekava nõutavas ulatuses. Aitäh!
15:05 Aseesimees Hanno Pevkur
Härra Kruusimäe, kas protseduuriline?
15:05 Tarmo Kruusimäe
Tänan, hea Riigikogu aseesimees! Mul on tõesti protseduuriline. See märkus, mis te tegite töökaaslasele Ernitsale vastates, oli õige. Me peame austama teisi saadikuid. Aga ma küsin, kas me võiksime austada ka näiteks enda valijaid.
Järgmisel esmaspäeval koputab Euroopa Liidu asjade komisjon ära kõik need otsused ja kohustused seoses selle rohekäkk‑55 eesmärkidega. Ja suur saal jääbki lihtsalt reaalselt kõrvalt kaasa vaatama. Ma olen kindel, et teised saadikud, kes ei ole seda 300‑leheküljelist materjali läbi töötanud, peaksid andma oma heakskiidu, aga nende käest isegi ei küsita seda heakskiitu, vaid komisjoniga [tehakse ära]. Tänasel ELAK‑i istungil me nägime, mis koletud plaanid on tegelikult Euroopa Komisjonil – maksustada meie puit ja turvas ...
15:06 Aseesimees Hanno Pevkur
Küsimus ka!
15:06 Tarmo Kruusimäe
Küsimus on see, et miks me ei aruta sellel nädalal siin oluliselt tähtsa riikliku küsimusena konkreetselt "Fit for 55".
15:06 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Minu tagasihoidlik mälu ütleb, et see "Fit for 55" või kuidas iganes see eesti keelde on tõlgitud oli suures saalis oluliselt tähtsa riikliku küsimusena Euroopa Liidu asjade komisjoni poolt siia tooduna. Kalle Grünthal, palun!
15:06 Kalle Grünthal
Aitäh! Ma jätkan sealt, kus Tarmo Kruusimäe lõpetas. Meil lõppes praegu ELAK-i istung. Te ütlesite küll, et teie mälu järgi toimus selle "55" arutelu siin saalis, aga kogu aeg tuleb uut materjali peale. Ja täna tuli selline ettepanek, et valitsus toetaks ... Põhimõtteliselt oli see, et liikmesriigilt võetakse ära valikuvabadus diferentseerida samasuguse kasutusotstarbega (näiteks mootorikütusena kasutamine) kütuste aktsiisi. See on nüüd see olukord, kus Euroopa Liit hakkab ette kirjutama, mida me võime teha ja mida me ei või teha. Kas me oleme iseseisev riik või ei ole? Me arutame neid küsimusi kuskil nuka taga, mingisuguses ebamäärases komisjonis. Need küsimused, härra Pevkur, tuleks tuua siia suurde saali arutelule, et rahvas kuuleks, millised õigused meilt jälle ära võetakse.
15:07 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! See ei olnud protseduuriline küsimus. Aga Euroopa Liidu asjade komisjon on loomulikult vaba tooma siia suurde saali kõiki eelnõusid, mis nad soovivad. Peeter Ernits, palun!
15:07 Peeter Ernits
See, mida kolleeg Tarmo Kruusimäe rääkis, juba eelmine nädal korduvalt rääkis, et tõepoolest, maa põleb jalge all ja elektrihindade kompenseerimine, millest lugupeetud peaminister tuleb meile homme rääkima, on ainult väike osa sellest. Kogu selle "55", nii-öelda rohepöörde seisukohad, Eesti omad, on üliolulised ja siin suures saalis, olgugi et ühe korra on räägitud, peaks seda ka lähiajal arutama. Ja ma arvan, et vähemalt riigieelarve kontrolli erikomisjon peaks sellega tulema hiljemalt esmaspäeval siia saali. Aga tegelikult peaks sel nädalal juba suur saal leidma võimaluse arutada neid asju, üliolulisi asju.
15:09 Aseesimees Hanno Pevkur
Head kolleegid! Meil tõepoolest fraktsioonid on ju erinevates komisjonides esindatud. Teeme oma tööd komisjonides ja kui on soov komisjonide poolt tuua saali midagi, siis Riigikogu juhatuse taha see kindlasti ei ole jäänud. Need ei ole protseduurilised küsimused saali töö kohta praegu. Siim Kallas, palun!
15:09 Siim Kallas
Ma pean andma mõningaid selgitusi, kuna ma saan aru, et meil oli tõesti täna väga pingeline Euroopa Liidu asjade komisjon. Seal olid väga keerulised küsimused ja tõepoolest need natuke vajavad selgitamist. See, mis Kalle Grünthal ütles, et on ettepanek võtta riikidelt ära õigus ise oma makse määrata – see pole päris nii. Valitsuse seisukoht oli selles suhtes kriitiline. Jah, tõepoolest, midagi taolist seal direktiivis oli. Põhimõtteliselt tahtsin ma seda seletada.
Aga mis puutub sellesse olulise tähtsusega riiklikku küsimusse, siis me ei jõudnud täna komisjonis arutada, kas seda teha või mitte, kuna päevakord oli pingeline. Me võime arutada reedel, kas seda teha. Aga üks kord on see juba toimunud. Nii et ma rõhutaksin, et see "Pakett 55" ei ole kiirrong, mille peale peab tingimata jooksma. Tegeleme rahulikult selle asjaga.
15:10 Aseesimees Hanno Pevkur
Härra Reinsalu.
15:10 Urmas Reinsalu
Ma selle paatosega, millega Siim Kallas lõpetas, olen ühelt poolt nõus. Tõepoolest, "Paketti 55" me ei tohi käsitleda kui kiirrongi. Aga teiselt poolt ...
15:10 Aseesimees Hanno Pevkur
Head kolleegid, meil ei ole kõnetund. Ma veel kord ütlen, et meil veel kõnetundi ei ole.
15:10 Urmas Reinsalu
Jaa, aga me jõudsime probleemi juurde ...
15:10 Aseesimees Hanno Pevkur
Meil on täna täiesti võimalik igal Riigikogu liikmel pärast istungi lõppu tulla vabasse mikrofoni, rääkida "Pakett 55-st" ja kõikidest muudest võimalustest. Me proovime praegu istungit rakendada. Heili Tõnisson ootab, et saaks eelnõusid üle anda. Kui on selline kõnesoov, siis selleks on natuke teine formaat, härra Reinsalu.
15:11 Urmas Reinsalu
Jaa, aga mul ei ole kõnesoovi, mul on küsimus parlamendi protseduuri korralduse kohta ja see vajab teatud sissejuhatavat prelüüdi.
15:11 Aseesimees Hanno Pevkur
Kui mitu minutit teil läheb selle prelüüdi peale?
15:11 Urmas Reinsalu
See on lühike. Me kaotame mõlemad aega selle asjatu pingpongi peale. Küsimus ei ole mitte selles, et [see on] aseaine parlamendi täiskogu arutelule ja et seda saaksime tõlgendada niisuguse aruteluna, mis oli mineval sügisel, kus meil tegelikult ei olnud valitsuse seisukohti parlamendiliikmetel [teada]. Ma arvan, et üks asi on kiita heaks komisjonis parlamendi seisukoht, teine asi on, et arutelu parlamendisaalis peab lõppema parlamendi täiskogu antud mandaadiga, mida valitsus tohib teha ja mida valitsus ei tohi teha. See on põhimõtteline hinnang sellele, kui olulise teemaga on tegemist.
Nii et me kindlasti ei tohiks Euroopa Liidu asjade komisjonis rutakalt kiita neid positsioone heaks – positsioone, mis on tegelikult formuleeritud kehvalt ja Eesti huvisid mitte piisavalt arvestavalt. Ja teiseks, see tuleb tuua täiskogu saali ja teha seda sellisel moel, mis annaks siduva õigusliku juhise just nimelt täiskogu mandaadina valitsusele. See ongi minu konkreetne ettepanek. Isamaa fraktsioon tegi sellekohase ettepaneku ka jõulukuul – vist oli detsembrikuus – ja me tegelikult saime mitte-vastuse. See oli osundus minevikus toimunud arutelule, mis oli hoopis teine kontekst.
15:12 Aseesimees Hanno Pevkur
Siim Kallas, palun!
15:12 Siim Kallas
Lihtsalt selgituseks veel kord, et olulise tähtsusega riikliku küsimuse [arutelu] ei lõpe otsustamisega. Selle [muutmist] on plaanis, ma saan aru, arutada meil siin seoses uue kodu‑ ja töökorra seadusega, aga seni on nii. See tuleb järjekordne arutelu, mille vastu mul mitte kõige vähematki ei ole. Nii et see on üks asi. Ja siiski ma lükkan tagasi etteheite, et me Euroopa Liidu asjade komisjonis ei aruta neid ettepanekuid tõsiselt. Me teeme seda.
15:13 Aseesimees Hanno Pevkur
Härra Kruusimäe.
15:13 Tarmo Kruusimäe
Tänan, hea Riigikogu aseesimees! Nüüd kuulates neid vastuseid, tekkis mul lihtsalt protseduuriline küsimus, et kui midagi on Riigikogus juba korra arutatud, siis kui kaua see kehtib. Ma meenutaksin, et eelmises koosseisus me arutasime karusloomafarmide keelustamist, nüüd selles koosseisus me keelasime [need]. Kas see on nii, et kui üks kord koosseisu jooksul on seda teemat arutatud, siis see enam siia ei tule – nui neljaks, juhtugu ükskõik mis, tulgu kas või pussnuge meile vihmaveetorust, me ikka seda asja ei aruta, sest me oleme kord arutanud? Ma tuletaksin meelde, et me arutasime olemuslikult neid "55" eesmärke, praegusel hetkel on aga olukord muutunud. Kas ma saan õigesti aru, et kui üks kord on parlament arutanud, siis rohkem ei tohi sedasama teemat enam puudutada? On see nii?
15:14 Aseesimees Hanno Pevkur
Ei, te ei saa õigesti aru. Heili Tõnisson, palun!
15:14 Valitsuse esindaja Heili Tõnisson
Austatud istungi juhataja! Hea Riigikogu! Vabariigi Valitsus algatab täna kuus seaduseelnõu. Esiteks, loovisikute ja loomeliitude seaduse ning töövõimetoetuse seaduse muutmise seaduse eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust kultuuriminister. Teiseks, väljasõidukohustuse ja sissesõidukeelu seaduse, politsei ja piirivalve seaduse ning riigipiiri seaduse muutmise seaduse (Schengeni acquis' sätete rakendamine tagasisaatmise valdkonnas) eelnõu. Selle seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust siseminister. Kolmandaks, võrdse kohtlemise seaduse ning kirikute ja koguduste seaduse muutmise seaduse eelnõu. Selle seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust sotsiaalkaitseminister. Neljandaks, Eesti Vabariigi ja Austria Vabariigi vahelise investeeringute soodustamise ja kaitse lepingu lõpetamise kokkuleppe ratifitseerimise seaduse eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust välisminister. Viiendaks, töölepingu seaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu. Ja kuuendaks, tervishoiuteenuse osutaja kohustusliku vastutuskindlustuse seaduse eelnõu. Nende kahe seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust tervise‑ ja tööminister. Kõik kuus seaduseelnõu on edastatud elektrooniliselt. Aitäh!
15:16 Aseesimees Hanno Pevkur
Tänan! Kaheksa eelnõu oleme vastu võtnud ja juhatus loomulikult otsustab nende edasise menetlemise vastavalt kodu‑ ja töökorra seadusele.
Nüüd viime läbi kohaloleku kontrolli. Palun kohaloleku kontroll!
15:16 Kohaloleku kontroll
15:16 Aseesimees Hanno Pevkur
Kohalolijaks registreerus 83 Riigikogu liiget.
Nii, head kolleegid, mul on teile edasi anda üks päevakorra täiendamine ja siis me saame ka päevakorra kinnitamise juurde minna. Peaminister Kaja Kallas on avaldanud soovi esineda Riigikogu homsel istungil poliitilise avaldusega elektrituru olukorrast. Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse § 56 lõike 1 punkti 9 ja lõike 2 alusel on Riigikogu esimees täiendanud homse istungi päevakorda ja lisanud esimeseks päevakorrapunktiks peaminister Kaja Kallase poliitilise avalduse. Koos selle muudatusega panen hääletusele Riigikogu täiskogu VII istungjärgu ...
Härra Grünthal.
15:17 Kalle Grünthal
Jah, mul on protseduuriline küsimus. See puudutab kolmapäeval tulevat eelnõu 487, Euroopa Liidu ühtekuuluvus‑ ja siseturvalisuspoliitika fondide rakendamise seadust. Ja see eelnõu on täis pikitud ainult Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrusi, erinevad numbrid, ja ma toon näiteks § 6, liikmesriigi ja korraldusasutuse ülesanded – absoluutselt kõik on pikitud täis selle Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse erinevaid punkte ja lõikeid ja nii edasi. Küsimus on selles, et ma olen 99,99% veendunud, et mitte keegi siit saalist ei lähe kuskilt, ütleme, internetiavarustest neid Euroopa Liidu määrusi otsima. Tegelikult peaksid olema needsamad määrused selle eelnõu juures lisas, et me saaksime produktiivselt töötada, et me saaksime aru, mida need määrused sisaldavad, et ei tekiks olukorda, et me oleme nagu laadal, kus me lõikame pimedate silmadega nööri läbi [ja vaatame,] kas kukub õnn meie õuele või ei kuku. Mul on ettepanek jätta see eelnõu välja ja las valitsus esitab selle eelnõu selliselt, et oleks välja toodud ka kõik need Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruste lisad.
15:19 Aseesimees Hanno Pevkur
Ma mõistan teie tormakat meelt, aga just selline küsimus teie enda poolt olekski kohane esitada rahandusministrile kolmapäeval, kui me seda eelnõu arutama hakkame. Me seda praegu ju ei aruta sisuliselt. Te tahtsite sisuliselt seda juba arutama hakata, nii et selles mõttes ... Teil on veel üks täpsustav küsimus, ma saan aru?
15:19 Kalle Grünthal
Jah. Küsimus on selles, et meil on olemas oma kodukord, mis näitab ära, mismoodi peavad olema eelnõud ette valmistatud ja lisamaterjalidega täidetud. Me ei pea seda küsima alles istungil, vaid me peame seadusest tulenevalt need ettenähtud nõuetele vastavad dokumendid saama juba enne istungit kätte.
15:19 Aseesimees Hanno Pevkur
Istungisaalis saavad olema loomulikult kõik materjalid, mis on eelnõuga esitatud. Kui eelnõuga on materjalid esitatud, siis on teil võimalik neid ka kätte saada. Kui neid eelnõuga ei ole esitatud, siis te peate ministri käest küsima, miks neid ei ole esitatud. Nii lihtne see seis ongi.
Nii, panen hääletusele VII istungjärgu 2. töönädala päevakorra koos minu poolt varasemalt ette loetud päevakorra täiendusega, peaministri poliitilise avaldusega. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
15:20 Hääletustulemused
15:20 Aseesimees Hanno Pevkur
Päevakorra kinnitamise poolt on 72 Riigikogu liiget, vastu 5, erapooletuid 2. Päevakord on kinnitatud.