14:58 Istungi rakendamine
15:00 Esimees Jüri Ratas
Head ametikaaslased, austatud Riigikogu! Tere päevast! Alustame oma kevadistungjärku. Alustame Riigikogu täiskogu VII istungjärgu 1. töönädala esmaspäevast istungit. Kõigepealt palun Riigikogu kõnetooli neid Riigikogu liikmeid, kes soovivad üle anda eelnõusid või arupärimisi. Ruuben Kaalep, palun!
15:00 Ruuben Kaalep
Armsad kuulajad! Üks meie kõige olulisemaid ülesandeid meie järeltulevate põlvede ees on see, et meie lapsed saaksid üles kasvada keskkonnas, mis aitab võimalikult palju kaasa nende vaimsele ja psühholoogilisele arengule. Selleks, et neist kasvaksid täisväärtuslikud inimesed, kodanikud ja tulevikus ka vanemad oma lastele, tuleb luua ja tagada keskkond, kus lapsed juba noores eas saavad igati väljendada ja arendada oma loovust, oma psühholoogilisi võimeid ja vaimset tervist. Paraku me teame, et vaimse tervisega on nii laste, noorte kui ka täiskasvanute hulgas iga aastaga asjalood mitte ainult Eestis, vaid kogu läänemaailmas järjest kehvemad. Lastel ja noortel esineb järjest suuremaid psühholoogilisi probleeme, mille üks väga suuri ja ilmselgeid põhjuseid on see, et juba noorest east tuuakse lasteni kõikvõimalikud digivahendid, mille üleküllus täiesti selgelt pärsib ja takistab nende vaimset arengut. Sellele on viidanud väga paljud teadlased ja oma ala eksperdid. Mida teeb selles olukorras haridusministeerium? Selle asemel, et hoiatada lapsevanemaid ja õpetajaid nende ohtude eest, võetakse vastu uus alushariduse õppekava, mis tahab tuua lasteaedadesse ...
15:02 Esimees Jüri Ratas
Viis sekundit on jäänud.
15:02 Ruuben Kaalep
... digihariduse ja selle arvel vähendada nii kultuuri kui ka loodusläheduse ...
15:02 Esimees Jüri Ratas
Hea ettekandja, teie aeg! Mis te üle annate – eelnõu, arupärimise?
15:02 Ruuben Kaalep
... võimalusi lasteaias. Mul on arupärimine haridus- ja teadusministrile.
15:02 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Ma palun nüüd Riigikogu kõnetooli Leo Kunnase.
15:03 Leo Kunnas
Austatud istungi juhataja! Head kolleegid! Kuna julgeolekuolukord on tõsine, siis on paslik ka vastavate küsimuste kohta aru pärida. Esitan 14 EKRE fraktsiooni liikme nimel peaminister Kaja Kallasele arupärimise, mis puudutab Eesti sõjalist abi Ukrainale.
30. detsembril teavitas ERR, viidates Kaitseministeeriumile, et Eesti kavatseb anda Ukrainale sõjalise abina tankitõrje raketisüsteemide Javelin rakette ja 122-millimeetriseid haubitsaid koos laskemoonaga. Ukraina on tegelikult regionaalne suurriik. Ta on üks viiest maailma riigist, kes suudab täna toota relvastust, sõjavarustust ja laskemoona kõikides kategooriates välja arvatud tuumarelvad ja Ukraina kaitsekulud on järjekindlalt pärast sõja algust 2014. aastal suuremad kui Eestis, näiteks 2020. aastal olid need 4,1% SKT-st. Ukraina suurtükiväge on põhjalikult moderniseeritud ja Ukrainal ei ole suurtükkidest puudust ehk siis Ukrainal on nii reaktiivsuurtükke, liikur- kui ka järelveetavaid suurtükke, sealhulgas ka 122‑millimeetriseid suurtükke kaugelt rohkem kui väljaõpetatud suurtükiväeüksusi. Samas, Eesti vajadus on kaks pataljoni pluss vähemalt igas maakaitseringkonnas üks patareisuurune üksus. Seepärast meil ei ole relvasüsteeme, mida me võiksime ära anda, kuna meil on neid endil vaja ja need on mõistlik anda üle Kaitseliidule. Mõlemad Javelinid me oleme hankinud USA‑st. Raketid on kallid ja me peaks tõsiselt kaaluma, et kui meil ei ole endal 14 DOS-i täis, mis on plaanis, siis kas meil on mänguruumi midagi ära anda. Seetõttu meil ongi proua peaministrile sellel teemal 11 küsimust, millele me loodame saada vastust. Tänan!
15:05 Esimees Jüri Ratas
Üle ka annate? Olete kindel ikka? Aitäh! Ma palun nüüd Riigikogu kõnetooli Jaak Valge.
15:05 Jaak Valge
Head kolleegid! Mul on EKRE fraktsiooni nimel au anda üle eelnõu, millega me soovime muuta kõrghariduse seadust, ja asjakohaselt ütlen teile ette, et kui see eelnõu vastu võetakse, siis peatub ingliskeelestumine Eesti avalik-õiguslikes ülikoolides ja riigi rakenduskõrgkoolides. Ingliskeelestumine nimelt ohustab meie rahvuskultuuri ja emakeele elujõudu, ent ei aita kaasa õppekvaliteedi tõusule. Eelnõu kohaselt eemaldatakse kõrgharidusseadusest need sätted, mis suunavad kõrgkoole ingliskeelestuma, ja lisatakse säte, mille kohaselt esimesel õppetasemel jääb võõrkeelte osakaal samaks kui praegu, (Juhataja helistab kella. ) aga teisel ja kolmandal õppeastmel tuleb võõrkeeltes õppijate osakaalu järk-järgult vähendada. Eelnõus on selleks sätestatud paindlikud üleminekuajad.
Kui see eelnõu peaks seaduseks saama, siis vähemalt osaliselt parandab see ka õppekvaliteeti ja seda, et ettevalmistatavad spetsialistid vastavad rohkem Eesti tööturu vajadustele. Eelnõuga ei takistata kuigivõrd võõrkeelse õppematerjali või välismaa tippõppejõudude kasutamist Eesti ülikoolides ja ka loomulikult mitte maailmatasemel teadussaavutuste kättesaadavust Eesti ülikoolides, kuna keeleseaduse kohaselt loetakse haridus eesti keeles omandatuks juhul, kui vähemalt 60% õppetööst toimub eesti keeles. Aitäh!
15:07 Esimees Jüri Ratas
Ma palun nüüd Riigikogu kõnetooli Riina Sikkuti.
15:07 Riina Sikkut
Aitäh, hea esimees! Lugupeetud kolleegid! Annan Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni ja Raimond Kaljulaidi nimel üle tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu, mille sisu on tulumaksuvaba miinimumi tõstmine alampalgani. Tõesti, me eelmise aasta lõpus sellest juba rääkisime. Kahetsusväärselt see eelnõu siin saalis toetust ei leidnud. Samas, meil see inflatsiooniline keskkond on selline, et vajadus maksuvaba miinimumi tõusuks on endiselt olemas ja see on veel tugevam kui varem. Tõesti, keskmine palk tõuseb ja hinnad tõusevad. Aga ei ole kuskil kokkulepet, et kõigepealt peab tõusma inimese palk ja siis hakatakse poes temalt leiva või piima eest või külmkapi eest kõrgemat hinda küsima. Pigem see areng on ikka vastupidi, et hinnatõus jõuab kõigile kohale ja siis mõnel veab ja tõuseb tagantjärele ka palk. Selleks, et madala palga teenijatel töölkäimise motivatsiooni tõsta, nende toimetulekumuresid leevendada (Juhataja helistab kella.) ei ole võimalik iga hinnatõusu puhuks kompensatsiooni või hüvitise saamise mehhanismi luua. Seetõttu tõesti on madalapalgalistele suunatud maksumeede, tulumaksuvaba miinimumi tõstmine, tõhus lahendus, vajalik lahendus ja tegelikult aitab nii sotsiaalsüsteemi koormust leevendada kui ka inimeste töömotivatsiooni hoida. Nii et loodan, et me saame seda eelnõu siin saalis kiiresti arutada ja seekord leiab see ka toetust. Aitäh!
15:09 Esimees Jüri Ratas
Kas te annate eelnõu üle ka?
15:09 Riina Sikkut
Elektrooniliselt on eelnõu edastatud. Aitäh!
15:09 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Palun Riigikogu kõnetooli Urmas Reinsalu.
15:09 Urmas Reinsalu
Kuidas õpetas Lenin kommuniste? Hea hinna korral leidub kapitaliste, kes müüvad bolševikele nööri, millega me nad üles poome. Vaadates Financial Timesi veergudel 3. jaanuaril avaldatud artiklit, mis juhib tähelepanu, et Eesti-Valgevene transiit on kasvanud 2021. aastal 2020. aastaga võrreldes üle kahe korra – ja seda ka raudteevedudega tegeleva Eesti riigi äriühingu suurel kaasabil –, tuleb tunnistada, et on vägagi murettekitav kuulata Eesti valitsuse esindajate kommentaare, et juriidiliselt on kõik korrektne. Financial Times annab maailmale teada, et Eesti ei tohiks raisata oma väärtuslikku poliitilist kapitali ja Washingtonis kogutud usaldusväärsust mõnesaja miljoni euro nimel, mida nende ettevõtted, sealhulgas riigi äriühingud, juhin oma osundusena tähelepanu, Valgevene suunal edasi tegutsedes igal aastal teeniksid.
Ja meie küsimused, rea Isamaa fraktsiooni liikmete küsimused ongi suunatud majandusminister Taavi Aasale, kellel on valitsuse poolt ka üldkoosoleku õigused riigi raudteega tegelevate äriühingute puhul. [Tahame teada], miks valitsus Eesti riigi äriühingu kasumi nimel faktiliselt toetab sanktsioneeritud Lukašenka režiimi püsimist transiidi de facto suurendamisega Eesti riigi äriühingu kaudu, ja soovime saada informatsiooni sektorite ja aastate lõikes Valgevene-Eesti kaubavahetuse hüppelise kasvu kohta. Ärme vaheta peenrahaks oma julgeolekut ja lühikese ärilise kasu nimel veel ka Valgevene rahva vabadust, põhimõtteid ja sealhulgas ka enda rahvuslikku julgeolekut. Ärme ole ärimehed, kes kauplevad nööriga, millega meid ennast üles puuakse.
15:12 Esimees Jüri Ratas
Protseduuriline küsimus, Mart Helme, palun!
15:12 Mart Helme
Aitäh! Ma vabandan, see ei ole küll päris ...
15:12 Esimees Jüri Ratas
Jah, palun! Palun-palun, härra Helme!
15:12 Mart Helme
Aitäh, lugupeetud Riigikogu esimees! Ma vabandan, see ei ole päris protseduuriline küsimus, see on pigem ettepanek meie töö läbiviimiseks. Kuna elektrihinnad on meil kujunenud isegi paljudele Riigikogu liikmetele problemaatiliseks, siis ma teen ettepaneku seni, kuni päevavalgust jätkub, kustutada saalis tuled raskustes olevatele inimestele solidaarsuse näitamiseks. (Hääled saalis.)
15:12 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Ja kindlasti Riigikogu juhatusel ja minul juhatajana tuleb lähtuda ka sellest, mida ütleb seadusandlus silmanägemise kohta ja selle kohta, kui palju siin peab valgust olema. Aga mure, mida te adresseerite, muidugi on tõsine. Ma palun nüüd Riigikogu kõnetooli Vabariigi Valitsuse esindaja Heili Tõnissoni.
15:13 Valitsuse esindaja Heili Tõnisson
Austatud esimees! Lugupeetud Riigikogu! Vabariigi Valitsus algatab täna üheksa seaduseelnõu. Esimeseks, rikkumisest teavitaja kaitse seaduse eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust justiitsminister. Teiseks, väärtpaberituru seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu. Kolmandaks, maksukorralduse seaduse muutmise seaduse (ehitustööde andmete esitamine) eelnõu. Neljandaks, rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu. Nende kolme seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust rahandusminister. Viiendaks, politsei ja piirivalve seaduse ning teiste seaduste muutmise seaduse (eriteenistuste ühtlustamine) eelnõu. Kuuendaks, Austria Vabariigi, Belgia Kuningriigi, Hispaania Kuningriigi, Luksemburgi Suurhertsogiriigi, Madalmaade Kuningriigi, Prantsuse Vabariigi ja Saksamaa Liitvabariigi vahelise eelkõige terrorismi-, piiriülese kuritegevuse ja ebaseadusliku rände vastases võitluses piiriülese koostöö tõhustamise lepinguga ühinemise seaduse muutmise seaduse eelnõu. Riigikogus esindab eelnimetatud kahe seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust siseminister. Seitsmendaks, sotsiaalhoolekande seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu. Kaheksandaks, toodete ja teenuste ligipääsetavuse seaduseelnõu. Üheksandaks, perehüvitiste seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu. Nimetatud kolme seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust sotsiaalkaitseminister. Aitäh!
15:15 Esimees Jüri Ratas
Austatud Riigikogu! Olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud 11 seaduseelnõu ja kolm arupärimist ning Riigikogu juhatus otsustab nende edasise menetlemise vastavalt meie kodu- ja töökorra seadusele. Nüüd viime läbi kohaloleku kontrolli. Kohaloleku kontroll.
15:15 Kohaloleku kontroll
15:16 Esimees Jüri Ratas
Head ametikaaslased, ma korra vabandan! Härra Priit Sibul, kas teil on protseduuriline seoses kohaloleku kontrolliga? Aitäh! Kohalolijaks registreerus 86 Riigikogu liiget, puudub 15.
Protseduuriline küsimus. Priit Sibul, palun!
15:16 Priit Sibul
Aitäh, austatud Riigikogu esimees! Teie vastusest Mart Helme ettepanekule jäi mulje, et te teate õigusest üht-teist. Hakkasite rääkima seda, millise õiguse järgi või, ma täpselt ei tea ka, milline see seadusepügal on, mille järgi meie silmanägemise tagamiseks ei tohi tuld ära kustutada. Küll aga ei keelanud mitte miski teil korduvalt põhiseadust rikkuda. Teil ei olnud mitte mingit probleemi tulla 9. novembril Riigikogu ette juhatuse ettepanekuga minna üle kaugistungitele. Nagu selgus, on tegemist põhiseaduse rikkumisega, et selline ettepanek üldse parlamendi ette toodi. Oma kirjas Riigikohtule, mille te olete allkirjastanud, viitate te ka sellele, et Euroopa Inimõiguste Kohtu seisukohtadega ei ole kooskõlas Riigikogu sisemisest töökorraldusest tulenevate vaidluste viimine kohtu ette, kuna see võib kohut ülemääraselt koormata ja olla mõttetu. Te põhimõtteliselt ütlete ka, et tegelikult seda ettepanekut, mille mina Riigikohtule tegin, ei peaks üldse menetlemagi. See on üsna pretsedenditu. Minu meelest midagi sellist ei juhtunud isegi vaikival ajastul. Kuivõrd teid mäletatakse valitsusjuhina – sellest möödub sel nädalal aasta, kui te otsustasite oma ameti maha panna –, teid mäletatakse kui vabandavat peaministrit. Minu meelest oleks paslik ka praegu vabandada selle eest, et te selliste ettepanekutega, [millega olid nõus] kolmest juhatuse liikmest kaks, meie ette tulite, aga ma ei ole kindel, et sellest piisab. Äkki te oskate ise öelda, mis viisil ja kuidas teie arvates peaks parlament edasi töötama?
15:18 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Teil oli õigus pöörduda selles küsimuses Riigikohtusse, nagu te ka tegite. Riigikohus on oma hinnangu andnud. Ma arvan, et sellest hinnangust peab ka Riigikogu juhatus ja Riigikogu tervikuna edaspidi lähtuma. Seal on toodud välja ka põhjendused, et kui minna distantsistungile, siis seda tuleb veel tõsisemalt põhjendada. See peab olema viimane võimalus. Nii et ma usun, et meil on sellest lahendist õppida küll. Aitäh teile! Protseduuriline küsimus, Tarmo Kruusimäe.
15:18 Tarmo Kruusimäe
Tänan, hea esimees! Mulle jäi kõrvu see, et Mart Helme rääkis solidaarsusest ja ma meenutan seda ka, et kui me põhiseadusvastaselt läksime kaugtööle, siis oli ka juttu solidaarsusest. Kas solidaarsus on pädev ainult sel juhul, kui see on põhiseadusvastane või on solidaarsus pädev ka siis, kui see on täiesti legitiimne?
15:19 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Kui võtta see viimane otsus, siis me teame kohtulahendit, mis ütles, et sellist otsust ei olnud õigus teha, nii et sellest kindlasti tuleb tulevikus lähtuda. Kohtulahendina on see kindlasti meie jaoks järgnevates sammudes tõsine alus. Protseduuriline küsimus, Helir-Valdor Seeder, palun!
15:19 Helir-Valdor Seeder
Aitäh! Austatud Riigikogu esimees! Ma pean kahetsusega ja enesekriitiliselt tunnistama, et opositsioonisaadikud ei ole olnud piisavalt järjepidevad protseduuriliste küsimuste esitamisel ja ei ole ilmselt piisavalt suutnud survestada Riigikogu juhatust ja Riigikogu juhatajaid, kes istungeid on juhatanud, et me tegutseksime seadustega ette nähtud raamides ja kooskõlas põhiseadusega. Seetõttu juhtus ka see tööõnnetus, millest me praegu räägime, mis puudutab Riigikogu töökorraldust ja mis on väga sisuline ja põhimõtteline, kui te olete tutvunud Riigikohtu otsusega.
Riigikohtu otsus ütleb meile järgmist: "Arvestades esindusdemokraatia ning Riigikogu liikme mandaadi vahetu teostamise põhiseaduslikke printsiipe, leiab kolleegium, et Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse § 891 lõike 1 kohaldamisel aluseks võetud põhjused ei olnud Riigikogu kaugtöö õigustamiseks piisavalt kaalukad. Riigikogu 9. novembri 2021. aasta otsus on õigusvastane."
Ja lisaks: "Kolleegium märgib, et ehkki praeguseks on Riigikogu vaidlusaluse otsuse kehtivusaeg lõppenud, ei takista see asja sisulist läbivaatamist." Minu küsimus on: kas Riigikogu juhatus on leidnud aega selle peaaegu kuu aja jooksul, et arutada Riigikohtu otsust, ja kui te olete arutanud, siis mis järeldused on tehtud. Võib-olla te ka kommenteerite, mida me peaksime järeldama sellel istungil ja sellel istungjärgul vastuvõetud otsuste ja seaduste kohta. Tegemist oli riigieelarve ja mitmete teiste oluliste eelnõudega ja samas [toimus] väga selge põhiseaduslike õiguste riive ja Riigikogu liikme vaba mandaadi printsiibi rikkumine. Mis on teie sõnum meile siia saali?
15:21 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Sõnum on seesama, mida ma vastasin eelnevatele küsijatele. Mida Riigikohus ütles? Ütles, et distantsistung peab olema tõesti viimane võimalus, kui mingeid muid võimalusi rohkem ei ole. See peab olema väga selgelt põhjendatud. Minu meelest oli, kui ma õigesti mäletan, seal toodud ka paralleel eesliinitöötajatega, ka Riigikogu liikmed tõsteti eesliinitöötajate sekka. Nii et ma arvan, et need on väga olulised selgitused, mida Riigikohus andis [juhuks], kui tulevikus Riigikogu juhatus hakkab taas otsustama, kas minna distantsistungile või mitte. Priit Sibul, protseduuriline küsimus, palun!
15:22 Priit Sibul
Aitäh! Võib-olla kõik kolleegid ei ole lugenud, nii et ma tsiteerin seda punkti, number 46 on see Riigikohtu otsuses, millele te viitate. Ja siin on kirjas: ""Kaalukad põhjused"," (Juhataja helistab kella.) "tuli Riigikogul niisiis silmas pidada, et põhiseadus ei luba tal kaugosalusega istungeid korraldada kergel käel. Veelgi enam, kolleegium on seda meelt, et põhiseaduspäraselt tõlgendades saab kaalukas põhjus kaugistungi pidamiseks olla olukord, mis tõepoolest ei võimalda Riigikogul füüsiliselt koguneda." See on see, millele te mitmel korral olete viidanud, aga minu arust kolleegium on siin märksa kaugemale läinud teie tõlgendusest.
15:23 Esimees Jüri Ratas
Aitäh teile! Tarmo Kruusimäe, protseduuriline küsimus, palun!
15:23 Tarmo Kruusimäe
Tänan, hea esimees!
15:23 Esimees Jüri Ratas
Vabandust, hea küsija! Ma palun saalis vaikust. Saalis on liiga suur lärm. Tarmo Kruusimäe, palun!
15:23 Tarmo Kruusimäe
Tänan, hea esimees! Samal teemal. Meil, saadikutel ei olnud ju tore kuulda, et te olite natuke tõre, et me pöördusime kohtu poole. Kui me oleks pöördunud õiguskantsleri poole, me oleks saanud võib-olla vastuse, aga see oleks olnud pigem soovituslik. Tol hetkel, kui te seda kirjutasite, kas te mõtlesite ka mingi niisuguse paralleelse, alternatiivse meetodi peale? Kas on mingi ombudsman, kelle poole pöörduda, sest me tollel istungil ka korduvalt viitasime sellele, et äkki juhataja Hanno Pevkur võtab vaheaja ja vaatab, kas see [ettepanek] on seaduslik või mitte? Oskate te öelda, mis hoiaks meie mainet veel üleval, aga ei riivaks nii palju juhatuse väärikust?
15:24 Esimees Jüri Ratas
Aitäh teile! Kõigepealt selle küsimuse esimesele poolele vastates, meie vastuskirja Riigikohtule me loomulikult arutasime Riigikogu juhatuses läbi. Nüüd see, kas juhataja võtab vaheaja, nagu te ütlete, või mitte, see on meie kodu- ja töökorra seaduses jäetud väga selgelt selle inimese otsustada, kes juhatab Riigikogu istungit. Ma mäletan ka mõne kuu taguseid vaidlusi, kus on tegelikult juhataja vaheaeg võetud, on püütud lahendada erimeelsusi ja peale seda on mõnes küsimuses tulnud kokku ka vanematekogu ja me oleme suutnud erimeelsusi lahendada. Nii et ma arvan, et vähemalt minule juhatajana on kindlasti ka see õppetunniks. Aitäh!
Kalle Grünthal, protseduuriline küsimus.
15:25 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Ma tuleksin samuti selle kaugistungile üleminemise juhtumi juurde. Teatavasti opositsioonierakondadest olid Eesti Konservatiivne Rahvaerakond ja Isamaa kaugistungile ülemineku vastu. See kulmineerus Priit Sibula poolt Riigikohtule kaebuse esitamisega. Küsimus on praegu minu jaoks hoopis selles, et meil ei ole vaidlus selle üle, kas Riigikogu kahe juhatuse liikme ettepanek ja ka koalitsioonisaadikute nõustumine sellega oli õigusvastane. Siin meil vaidlust ei ole. Nüüd on küsimus selles, et kui tavaelus ja -praktikas toimub mingi õigusvastane tegevus, siis sellega kaasnevad tavaliselt ka mingisugused sanktsioonid või nimetame neid teatud karistusteks, siis mind huvitaks, milline võiks olla Riigikogu juhatuse nende liikmete karistus või sanktsioon, et nad edaspidi selliseid seadusvastaseid tegevusi ei teeks. Mis on teie arvamus?
15:26 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Me elame õigusriigis. Kui Riigikogu juhatuse [liikmete] arvamused lähevad lahku, siis see otsus tuleb tõesti siia saali, nagu ta toona ka tuli. Kui te nõuate karistust, siis ma arvan, et õigusriigis, nagu ma ütlesin esimesele küsijale Priit Sibulale, on õigus pöörduda Riigikogu liikmel Riigikohtu poole, mida ta ka tegi. Riigikohus langetas oma otsuse ja ma arvan, et me peame olema piisavalt targad, et sellest otsusest ka õppida. Ma usun, et Riigikogu juhatus, nii selle tänased liikmed kui ka tulevased liikmed, ja ka Riigikogu tervikuna kindlasti võtab oma töös selle lahendi aluseks. Aitäh!
Helir-Valdor Seeder, protseduuriline küsimus, palun!
15:27 Helir-Valdor Seeder
Aitäh, lugupeetud juhataja! Mina ei esitanud protseduurilisi küsimusi mitte küsimuste esitamise pärast, vaid ikka sellepärast, et saada sisulisi vastuseid ja et me oma parlamenditööd tulevikus paremini korraldaksime. Ma ei ole kindel, et me päriselt enam õigusriigis elame. Minu küsimus teile oli, kas Riigikogu juhatus on pärast Riigikohtu otsust seda arutanud, seda analüüsinud ja jõudnud ka mingisugustele järeldustele ja teinud mingisuguse otsuse. Ma küsin seda eelkõige sellepärast, et pärast Riigikohtu otsust on juhatuse liige Hanno Pevkur, kes on Riigikogu esimene aseesimees, kommenteerinud Riigikohtu otsust. Tsiteerin: "Riigikohtu põhiseaduslikkuse kolleegium on tehtud otsusega asunud teostama Riigikogu töö sisulist korraldamist ehk võtnud Riigikogult õiguse ise otsustada, kuidas oma tööd korraldada. Riigikohus on väga tõsiselt kompamas piire võimude lahususest ja läinud liiga kaugele." Mina saan aru, et Riigikogu juhatuse liikmed on selles küsimuses ühel meelel, sest ma ei ole kuulnud, et teised liikmed oleks Pevkuri hinnangut Riigikohtu otsusele kuidagi ümber lükanud. Nii et ma ei tea, kas ka teised juhatuse liikmed on arvamusel, et kohtunike pead peaksid hakkama veerema, ja ei nõustu Riigikohtu sellesuunalise otsusega. Selle praktiline väljund tänasesse päeva on ju see, et me oleme muutumas mugavusparlamendiks. Kaugtööle me siirdusime nüüd õigusvastaselt, aga enamus komisjone töötavad meil ka kaugtöö vormis, ja ma leian, et see on siiski pigem mugavuslahendus kui nakkusest tulenev hädavajalik lahendus. Me aktsepteerime üle Eesti koolide tööd, kus on mitukümmend õpilast ühes klassis ja nii edasi, ja me loome siin olukorda, kus 10-15 inimest ei saa ühes ruumis töötada ja istungid toimuvad valdavalt kaugistungi vormis. See tegelikult takistab sisulist tööd, kus ääretult oluline on vahetu suhtlemine ja otsekontakt, nagu ütleb Riigikohtu otsus, kui te selle läbi loete. Öelge palun, kas juhatus on Riigikohtu otsust arutanud ja mis järeldustele on jõutud. Kas Riigikogu aseesimehe Pevkuri seisukoht on juhatuse seisukoht, mida ta väljendas, ja kas on plaanis ka Riigikogu tööd ümber korraldada nii suures saalis kui ka komisjonides, et see vastaks Riigikohtu otsusele?
15:30 Esimees Jüri Ratas
Ma püüan siis vastata nendele väga mitmele küsimusele, mis te esitasite. Kõigepealt, punkt üks, minu arvamus on see, et Riigikohtu otsus on täitmiseks. Punkt kaks, kui te küsite, kas see laieneb juhatusele –, ühe juhatuse liikme tsitaat, mille te ette lugesite – ei laiene. Punkt kolm, kas Riigikogu juhatus on seda arutanud? Omavahel oleme seda töiste kõnede ja kokkusaamise käigus arutanud. Kas seda on Riigikogu juhatuse koosolekul kuidagi protokollitud? Ma arvan, et ei ole.
Nüüd edasi. Järgmiseks see komisjonide aspekt, mille te välja tõite. Ma nõustun selle mõttega, mis te ütlesite, et füüsiliselt kohtudes, silmast silma kohtudes on minu arvates igasugused kohtumised, sealhulgas komisjonide töö, kindlasti efektiivsem. Me teame seda, et Riigikogu alatised komisjonid võivad oma tööd korraldada nii, nagu nad komisjonisiseselt õigeks peavad. Aga teie küsimusest tõugatuna olen mina kindlasti nõus seda teemat vanematekogus arutama ja püüdma leida fraktsioonide vahel konsensust, sest see põhjus, miks tegelikult paljud komisjonid on läinud üle kas distants- või hübriidistungitele, on olnud seotud koroonapandeemiaga. Kas on täna see hetk, see momentum, et see põhimõte vähemalt selles küsimuses ära lõpetada ja füüsiliselt uuesti kokku tulla? Ma kindlasti olen valmis seda teemat vanematekogus lähiajal tõstatama. Aitäh!
Priit Sibul, protseduuriline küsimus, palun!
15:31 Priit Sibul
Aitäh, austatud esimees! Loomulikult on Riigikohtu otsus meile täitmiseks. Probleem on ainult selles, et kui me tõlgendame seda ...
15:32 Esimees Jüri Ratas
Ma vabandan! Head ametikaaslased, palun saalis vaikust.
15:32 Priit Sibul
Meie probleem on ainult see, et me tõlgendame seda Riigikohtu 23. detsembri otsust ikkagi erinevalt. Riigikogu juhatuse kolmest liikmest üks, Martin Helme, saatis oma eriarvamuse selle kirja osas, mida ma tsiteerisin, kus teie allkirjaga on kirjutatud, et Riigikogu liige ei peaks saama teatavaid asju vaidlustada. Seal on mitmeid aspekte, nii nagu Helir-Valdor viitas. Hanno Pevkur ka pärast kohtuotsust ütles, et Riigikohtu asi ei ole Riigikogu töösse sekkuda. Samasugune arusaam seisab ka selles kirjas, mille te olete allkirjastanud. Nüüd te ütlete, et seda [kohtuotsust] tuleb täita. Mida me siis tegelikkuses teha kavatseme, kui üks inimestest Riigikogu juhatuses on jõudnud arusaamisele, ka pärast Riigikohtu otsust, et Riigikohus on sekkunud Riigikogu töösse ja nüüd te ütlete, et me peame seda Riigikohtu otsust hakkama täitma? Mida me siis teeme teie arvates?
15:33 Esimees Jüri Ratas
Minu arvates on kohtuotsused täitmiseks. Aitäh! Jürgen Ligi, protseduuriline küsimus.
15:33 Jürgen Ligi
Aitäh, härra juhataja! Mina muidugi olen tuliselt seda meelt, et meid ei ole siia valitud selleks, et iseenda töökorra üle avalikult vaielda. See ei ole töö, vaid asendustegevus, mis praegu toimub, kui kohus on oma otsuse langetanud. Ma kuulun nende hulka, kes tegelikult vaidlesid kaugistungi vastu. Aga ma ei ole selle üle üldse uhke, sest põhjus, miks ma kõhklesin, oli konkreetsete Riigikogu liikmete ja nende koduste, kelle nimed olid teada, kelle – vabandust, et ma nii ütlen – diagnoosid olid teada, isiklik risk. Kuigi ma nii arvasin, siis ma rääkisin sellest vaoshoitult, sest tõesti me ei taha kellelegi koju ega iseendale mingeid fataalseid tagajärgi.
Kui siit edasi minna, siis opositsioon mängib seda välja suure poliitilise võiduna: näed, surusime alla! Mind ei surunud keegi alla, vaid just nimelt need isiklikud riskid, mis inimestel on, vaigistasid mind. Aga öelge, kuidas seda siis lahendada. Kas me edaspidi hakkame kohtuotsusele toetudes avalikult arutama, kes kui haige on ja kui suur on risk? See oleks nagu nadi. Mis teie arvamus on?
15:34 Esimees Jüri Ratas
Aitäh teile! Jah, meil on täna tõesti kolm punkti päevakorras, kui me selle päevakorra kinnitame, aga ma selles mõttes mõistan. Riigikohtule on tehtud pöördumine, Riigikohus on võtnud selle menetlusse, on oma otsuse teinud, ja otsus on teistsugune, kui oli suure saali otsus distantsistungile minna. Täna ongi esimene kord, kui me saame selles formaadis seda arutada.
Nüüd, ma olen sellega, härra Jürgen Ligi, nõus, et me ei tohi minu meelest ühegi inimese personaalseid terviseandmeid siin arutama hakata. Need Riigikogu liikmed, kes on Riigikohtu otsuse läbi lugenud, [märkasid, et], seal sees oli ka see mõte, kui ma õigesti mäletan, et kui Riigikogu liige põhjendab, et ta tõesti tervislikel [põhjustel] mingil istungil või mingil perioodil osaleda ei saa, siis üksikutele võiks anda distantsistungi võimaluse.
Teatavasti meil ei ole seda võimalust. Meil on vastupidine võimalus, et kõik lähevad distantsile ja kui keegi soovib, siis ta saab siin saalis osaleda. Selline mõte oli ka seal sees. Ma mäletan eelmise aasta kevadest, et mõnel koosolekul ma tõstatasin [küsimuse], kas me ei võiks pandeemiast tulenevalt seadusesse sisse kirjutada selle võimaluse, et kui inimesed seda soovivad, siis Riigikogu juhatusel oleks võimalus lasta teatud inimestel distantsilt istungil osaleda. Ka see mõte oli seal sees.
Nii et selles mõttes ma arvan, et seda Riigikohtu otsust mitte ainult võib, vaid oleks paslik arutada vanematekogus, et võtta sealt need mõtted välja, mida Riigikohus proaktiivselt ise tulevikuks välja tõi. Aga aitäh teile, härra Ligi!
Protseduuriline küsimus, Mart Helme, palun!
15:36 Mart Helme
Aitäh, härra eesistuja! No me kõik mäletame veel seda istungit või õigemini seda istungi algust, kui arutati kaugtööle minekut, ja juba siis oli ikkagi väga selgelt päevakorral see, et see ei ole seaduspärane. Ma mäletan ka, kuidas istungi juhataja sisuliselt jõuga rullis kõikidest nendest argumentidest üle, keeldus neid kuulda võtmast ja lõpuks pani [selle ettepaneku] suure saali hääletusele. Ja kui me nüüd lähtume sellest, mille on esimene aseesimees esitanud vastuväitena Riigikohtu otsusele, et on sekkutud Riigikogu pädevusse ja Riigikogu ainuõigusesse seadusloome vallas, siis minu küsimus on, et kui see on nii piiramatu õigus ja kui kõikidest seaduslikest argumentidest võib üle rullida, siis kas võib siin saalis päevakorda panna ka näiteks mõne inimese, kes võib-olla koalitsioonile ei meeldi, surmamõistmise (Juhataja helistab kella.) ja Riigikogu suur saal annab sellele oma heakskiidu ja lintšimegi ära. No see ei ole ju mõistuspärane, mida praegu koalitsioon püüab selgeks teha ja [kuidas ta püüab] tegelikult ka kõrvale hiilida Riigikohtu otsuse kohta järelduste tegemisest. Palve on, et juhatus koguneks ja kas või korralisel arupidamisel analüüsiks seda olukorda nii kodu- ja töökorra aspektist kui ka Riigikohtu otsuse aspektist ja teeks järeldused, kuidas taolisi vastuolulisi otsuseid tulevikus vältida.
15:38 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Seda küsis ka Helir-Valdor Seeder, [kas] juhatus [on seda arutanud]. Teie [küsisite sama] ja ma kindlasti toetan seda. On selge, et sel nädalal me füüsiliselt kõik kolmekesi, juhatuse liikmed, kohtuda ei saa, aga kindlasti ma loodan, et saame seda teha järgmisel nädalal.
Nüüd, sellele protseduurilisele küsimusele [vastates] ma ütlen ka seda, et Riigikohus ütles oma lahendis ka seda, et kui selliseid otsuseid teha, siis peab seda piisavalt arutama ja arutelu võinuks olla veel sisulisem ja ajaliselt veel pikem, kuigi minu teada [kestsid] toona protseduurilised küsimused üle tunni. Aga seda ütles ka Riigikohus, et need [protseduurilised küsimused] peavad olema, et Riigikogu liikmed peavad saama küsimusi küsida ja nendele tuleb siis juhatajal ka vastata. Aga kindlasti me arutame juhatusega ja ma arvan, et ka vanematekoguga seda Riigikohtu lahendit lähiajal.
Tarmo Kruusimäe, protseduuriline küsimus, palun!
15:39 Tarmo Kruusimäe
Tänan, hea esimees! [Küsin] seoses komisjonide töökorraldusega. Enamik saadikuid on ju kõik meil siin majas, ainukesed, keda ei ole ja kes on meil interneeduse vahendusel, on ministrid. Kas meil on teada, millised ministrid on lähikontaktsed või ohtlikud Riigikogu liikmetele, sest nii mitmedki ministrid käivad ju ka fraktsioonides oma eelnõusid tutvustamas? Või on siis neid saatvad ametnikud need, kelle pärast me peame hoidma seda [distantsi]? Või on see pelgalt ametnike ja ministrite mugavus, et sellist tööformaati kasutatakse? Mul on ka üks sihuke lihtne ja äärmiselt agiilne ettepanek, et me võiksime ju tegelikult kõiki selliseid istungeid, kus ministrit kohal ei ole, nimetada väljasõiduistungiteks, ehk siis me täidaksime rohe-eesmärke. Keegi ei hakka bussiga kuskile sõitma. Minister on näiteks Narvas ja meil on vaja õiguskomisjoniga Narva linna külastada. Minister on seal, näitab meile ja me arutame asjad kõik läbi. Nii et ka selline väike positiivne agiilne ettepanek.
15:40 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Ma veel kord ütlen, et komisjonid korraldavad oma tööd ise nii, nagu nad õigeks peavad. Samas ma arvan, et kui me läksime komisjonidega distantsile või hübriid[istungitele] üle-eelmise aasta märtsis-aprillis, siis praegu võiks tõesti ümber hinnata, kas see on mõistlik. Seda saab teha, meie töövorm selleks on vanematekogu, kes saab seda kindlasti arutada. See, et mingeid uusi lahendusi pakkuda, on, ma arvan, iga komisjoni enda otsus. Küll aga olen ma pöördunud valitsusjuhi poole ja öelnud, et minu arvates ministrid peavad komisjonides osalema. Teatavasti tuli mulle ka selline signaal, et kõik ministrid ei käi või käivad harva komisjonides, ja selle tähelepaneku ma valitsusjuhile edastasin.
Kert Kingo, protseduuriline küsimus, palun!
15:42 Kert Kingo
Ma tänan, hea istungi juhataja! Minu küsimus on ajendatud kolleeg Jürgen Ligi tõstatatud teemast, kus ta arutas, et mis siis saab, kui mõni saadik jääb haigeks, kas me hakkame seda suures saalis arutama. Ja minu küsimus ongi nüüd see. Teie olete minust kauem siin Riigikogus olnud. Mina olen siin esimest perioodi ja üsna hiljuti, alles eelmisel aastal võeti see kaughääletamise IT-lahendus vastu. Palun rääkige, kuidas varasemalt tegutseti, kui mõni saadik või üksikud saadikud gripihooajal haigestusid. Mis siis sai, kuidas siis Riigikogu töö toimus?
15:42 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Varasemalt meil ei olnud võimalust distantsistungitel osaleda, see võimalus tekkis üle‑eelmisel aastal. Protseduuriline küsimus, Helle‑Moonika Helme, palun!
15:42 Helle-Moonika Helme
Aitäh, hea istungi juhataja! Ma tegelikult natukene tunnen teile kaasa, sellepärast et te praegu vastate nendele küsimustele. Tegelikult peaks [siin] Hanno Pevkur olema praegu, kuna tema oli tookord puldis ja surus need otsused, mille kohus on tunnistanud seadusvastaseks, siin saalis läbi. Aga kuna te olite temaga juhatuses ühte meelt, siis põhimõtteliselt on see ikkagi täiesti adekvaatne, et teie praegu seda küsimust siin meiega ka arutate. Ja ma küsin. Riigikohtu otsus oli selline, et Riigikogu tookordne kaugistungile viimine oli ebaseaduslik, sellest me oleme siin juba tund aega rääkinud. Ja teie ütlesite, et kohtuotsus on täitmiseks. Helir-Valdor Seeder natukene vihjamisi seda teemat ka puudutas, aga ma küsin nüüd täiesti otse, mida see tähendab. Kuidas me seda Riigikohtu otsust praegu täitma hakkame? Kas see tähendab, et tookord kaugistungil vastuvõetud seaduseelnõud on samuti ebaseaduslikud ega kehti? Ma küsin, kas meil riigieelarve on siis ikka vastu võetud või me peame hakkama seda uuesti arutama, nagu ka kõiki teisi seadusi, mida me tookord nende nädalate jooksul menetlesime?
15:44 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Ma arvan, et peame õppima, eeskätt juhatus, aga ka kogu Riigikogu, seda, mida ma olen püüdnud siin viimase 40 minuti [jooksul] välja öelda, et kui minna distantsistungitele, siis see peab olema väga selgelt põhjendatud, see peab olema viimane abinõu. Vastates teie küsimuse teisele poolele, on Riigikohus andnud väga selge selgituse ja see kõlab järgnevalt: "Sellest tulenevalt" – see on punkti 55 all – "ei mõjuta käesolev otsus vaidlusalusel perioodil, see tähendab 10.–25. novembril 2021 Riigikogu kaugosalusega istungite käigus vastuvõetud seaduste ja otsuste ega tehtud toimingute õiguspärasust ega kehtivust."
Protseduuriline küsimus, Kert Kingo, palun!
15:45 Kert Kingo
Tänan veel kord võimaluse eest! Ma kahjuks ei saanud oma küsimusele vastust. Ma küsisin, kuidas varasemalt toimisid Riigikogu istungid, kui kaugosalusega istungi võimalust ei olnud ja kui üksikud saadikud olid näiteks gripihooajal haigestunud. Mis siis sai?
15:45 Esimees Jüri Ratas
Kui saadik puudus, andis ta sellest teada, ma arvan, oma fraktsioonile, kus tehti märge, et ta on haige. Ma ei oska öelda, võib-olla mõned tulid väiksema köha või nohuga tööle. Nii käitusidki. Nagu ma ütlesin, et toona, enne 2020. aasta kevadet, ei olnud meil distantsistungi võimalust.
Aivar Kokk, protseduuriline küsimus, palun!
15:46 Aivar Kokk
Hea juhataja! Sinu vastust [kuulates] tekkis mul küsimus. Kui Riigikogu 9. novembri otsus [minna üle kaugistungile] on õigusvastane, siis samas Riigikohus teeb ka teise otsuse, nagu sa mainisid, et otsuse tagasiulatuvalt kehtetuks tunnistamine oleks praegusel juhul ilmselgelt ülemäärane ja kahjustaks ebaproportsionaalselt õiguskindlust. Sellest tulenevalt ei mõjuta käesolev otsus vaidlusalusel perioodil, see tähendab 10.–25. novembril Riigikogu kaugosalusega istungi käigus vastu võetud seaduste ja otsuste ega tehtud toimingute õiguspärasust ega kehtivust. Kuidas sellest nüüd aru saada? Kas siis Riigikogu võib teha ebaseaduslikke otsuseid ja samas see ei mõjuta järgnevaid otsuseid? Kas Riigikogule on selle Riigikohtu otsusega antud teistsugused volitused? Kui muidu peaks olema nii, et kui on seadust rikutud, siis on seadust rikutud ja seaduse rikkumise ajal tehtud otsused on õigustühised, siis selle kohtuotsuse järgi ei ole. Kas te seda olete ka juhatuses arutanud, et järgmine kord võiks ikkagi teha nii, et kui Riigikogu teeb ebaseaduslikke otsuseid, siis need pärast ei kehti?
15:47 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Minu arusaam on järgmine: Riigikohus on andnud hinnangu, et see otsus, et me läksime distantsistungile, ei olnud õiguspärane. Aga ta on ka öelnud, et kui distantsistung toimus, siis need otsused, mis langetati, ja seadused, [mis vastu võeti], kehtivad. Mina saan sellest nii aru.
Tarmo Kruusimäe, palun, protseduuriline küsimus!
15:47 Tarmo Kruusimäe
Tänan, hea esimees! Meenutan, et aasta või poolteist tagasi oli meil ju eriolukord ja see kaugistungite võimalus tuli ju seoses eriolukorraga. Aga mida teha nendes olukordades, kus me tunneme, et riigis on kriitiline olukord, aga peaminister keeldub seda tunnistamast ja hiljem ütleb, et meil on lihtsalt meditsiiniline eriolukord? Kas me ei peaks ikkagi täpsemalt järgima seda, mis seaduse võimalusi, mis ajahetkel me oleme lubanud? Sest ma meenutaksin, et Hanno Pevkuri korduv [väljend] tol hetkel oli "ennekõike". "Ennekõike" kõlas siin saalis kogu aeg. "Ennekõike" on see fraktsioonide tahe. Fraktsioonidel võib olla hea tahe kas ennekõike või pärast seda, aga kui ikkagi olukord ei ole selline, mis võimaldaks fraktsioonide ennekõike-tahet läbi suruda, siis ei pandaks seda ka hääletusele, et me tulevikus enam ei komistaks selle kivi otsa.
15:48 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Jah, ma arvan, et sellest Riigikohtu otsusest tuleb kindlasti välja lugeda, et see põhjendus peab olema väga motiveeritud ja konkreetne. Isiklikult mina loen enda jaoks sellest kaasusest välja seda, et selliseid suuri otsuseid peaks Riigikogu tegema konsensusega, et tõesti kõik fraktsioonid ütlevad, et see on nüüd see hetk, kus teha nii või naa. Ma arvan, et see on selline talupoja lähenemine sellele. Ma arvan, et see oleks õige.
Kalle Grünthal, protseduuriline küsimus, palun!
15:49 Kalle Grünthal
Aitäh! Lugupeetud istungi juhataja! Ma tükk aega olen kuulanud ja mõtisklenud teie selgituste üle selle kohta, et seda kohtuotsust tuleb täita. Kui ma toon võrdluseks näiteks kriminaalmenetluse kohtuistungi pidamise, siis tihtipeale juhtub niimoodi, et tõendid on hangitud ebaseaduslikult ehk ei ole järgitud kriminaalmenetluse korda ja seetõttu ei saa neid kasutada isiku süüstamiseks ning inimesed, kes tegelikult vääriksid karistust, [mõistetakse] võib-olla õigeks.
Praegu ma kuulan ja mõtisklen selle kohtuotsuse üle, sest Riigikohus sedastas, et kaugistungile üleminemine ei olnud seaduslik, kuid ebaseaduslik istungi läbiviimine ei avalda mingit mõju nende otsuste, mis kaugistungite ajal tehti, vastuvõtmisele. Ehk siis praegusel hetkel on Riigikohus tekitanud olukorra, et jah, toimus rikkumine, aga selle rikkumise raames ei ole mingeid probleeme. Need asjad, mis vastu võeti, jäävad kehtima. Kas selles kontekstis saab seda tõlgendada selliselt, et Riigikogu juhatus võtab selle kohtuotsuse teadmiseks, ja kui vaja, rikub jälle seadust, sest mingeid muudatusi ega sanktsioone või ka eelnevate otsuste tühistamist see kaasa ei too? Ma loodan, et mu mõttekäik oli arusaadav.
15:51 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Ma alustan tagantpoolt. Ma arvan, et me kõik peame ikkagi kohtuotsust täitma, mitte lihtsalt uuesti vigu tegema. Edasi, vastates teie küsimuse põhisisule, siis tõesti, Riigikohus ütleb, et otsuse tagasiulatuvalt kehtetuks tunnistamine oleks praegusel juhul ilmselgelt ülemäärane ja kahjustaks ebaproportsionaalselt õiguskindlust. Ja siis ta ütleb selle põhjenduse, et sellest tulenevalt ei mõjuta see otsus vastu võetud seaduste ja otsustega tehtud toimingute õiguspärasust ega kehtivust. Nii et selle on Riigikohus ise oma otsuses välja toonud.
Ma tegelikult täitsa siiralt tänan Riigikogu liikmeid nende küsimuste eest, selle teema uuesti arutamise eest. Ma usun, et see on olnud meile kõigile vajalik õppetund ja me saame siit nüüd edasi minna. Aitäh!
Me oleme jõudnud, head ametikaaslased, oma esimesel kevadistungjärgu päeval sellise kohani, kus me peaksime korraks vaatama otsa jooksva nädala päevakorrale. Selle päevakorra kohta on tulnud ka mõningad täpsustused. Kui me oleme need läbi vaadanud, siis selle päevakorrapunkti raames me peaksime selle arutelu lõpetama päevakorra kinnitamisega või mittekinnitamisega. Täpsustus on järgmine: majanduskomisjon on teinud ettepaneku arvata selle töönädala kolmapäevase istungi päevakorrast välja viies päevakorrapunkt, milleks on Vabariigi Valitsuse algatatud lennuseaduse ja riigilõivuseaduse muutmise seaduse eelnõu 477 esimene lugemine.
Head ametikaaslased, koos selle muudatusega panen hääletusele Riigikogu täiskogu VII istungjärgu 1. töönädala päevakorra kinnitamise. Helir-Valdor Seeder, kas teil on protseduuriline küsimus? Ei ole? Palun, härra Seeder!
15:53 Helir-Valdor Seeder
Ettepaneku tegemine ...
15:53 Esimees Jüri Ratas
Palun, härra Seeder!
15:54 Helir-Valdor Seeder
Aitäh! Mul on ettepaneku tegemine päevakorra osas.
15:54 Esimees Jüri Ratas
Palun!
15:54 Helir-Valdor Seeder
Aitäh! Meil on praegu küllaltki pingeline ja keeruline olukord julgeolekupoliitiliselt, on tervisekriis, on energiakriis. Riigikogu ei ole päris mitmeid nädalaid suures saalis istungeid pidanud ja täna me näeme, et meie ees on päevakord, kus neljapäeval ei ole mitte ühtegi päevakorrapunkti. Sellega seoses on mul küll ettepanek, et parlament ei tunneks ennast nii mugavalt ja me ei oleks lihtsalt kummitempel, vaid tegeleksime ka sisuliselt nende teemadega, mis praegu ühiskonnas on aktuaalsed ja puudutavad meid kõiki. [Mul on ettepanek], et neljapäeval leiaks valitsusjuht võimaluse tulla parlamendi ette rääkima energiakriisist, nendest võimalikest lahendustest, mis on lühiajalised, mida me suudame praegu inimeste ja tarbijate heaks teha, ja võib-olla ka mõningatest pikaajalistest lahendustest. Aga täiesti lubamatu on see olukord, et me neljapäeval siin suures saalis üldse ei tööta praegu väljakujunenud olukorras, kus oodatakse kiireid otsuseid ja kiireid lahendusi. Parlament ei saa kõrval seista. Nii et minu ettepanek on [panna] neljapäeval päevakorda peaministri poliitiline avaldus, kus ta annab ülevaate praegusest energiakriisist ja valitsuse väljapakutavatest lahendustest.
15:55 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Hea Helir-Valdor Seeder, te teate, ma arvan, isegi paremini kui mina, et poliitilist avaldust saab siin Riigikogu kõnetoolist teha juhul, kui poliitiline tahe ja soov on tulnud valitsuse liikme poolt. Teie ettepanek siin saalis on kindlasti avalik, [meil] on siin valitsuse esindaja. Ma palun, et ta edastaks selle Riigikogu liikme palve Riigikantseleile ja siis, kui see info on sinna viidud ja kui valitsuse liikmel on soov teha poliitiline avaldus, siis loomulikult mina ei näe mingit põhjust, miks seda mitte kiiresti päevakorda lisada, kui see soov valitsuse liikmel on.
Mart Helme, palun, protseduuriline küsimus!
Aga ma niipalju ütleksin, et ka siis, kui sellel päeval pole ühtegi päevakorrapunkti, ei ütle mina, et see on tühi istung, sellepärast et siis saavad Riigikogu liikmed istungi rakendamise eel üle anda seaduseelnõusid, otsuse eelnõusid ja arupärimisi, mis ei ole üldse vähetähtis. See on oluline ja sageli mingi protsessi, mingi lahenduse alguspunkt.
Mart Helme, palun, protseduuriline küsimus!
15:56 Mart Helme
Ma tahaks toetada kolleeg Seederi ettepanekut. Ma arvan, et me konsulteerime kolleegidega Isamaast ja võib-olla ka teistest fraktsioonidest. Võib-olla [võiks] siis pöörduda alandlikult kirjaga peaministri poole, et ta leiaks aega Riigikogu ette tulla. Ja ma täiendaksin seda aruandmise ja selgitamise vajadust ka julgeoleku teemaga, sest teame, et täna on Ameerika ja Venemaa vahelised läbirääkimised, homme on OSCE‑s vastavad läbirääkimised. Me teame, et diplomaatiline karussell võtab tuure üles ning meie kui Euroopa Liidu ja NATO liikmesriik peame olema asjasse kaasatud, informeeritud. Informeeritud ei saa olla ainult valitsus, informeeritud peab olema ka Riigikogu.
15:57 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Mina kindlasti kuidagi ei takista, vaid soodustan Riigikogu liikmete ja fraktsioonide vahelist suhtlust ja ettepanekute tegemist siit seadusandliku võimu poolt, kui on soov, täidesaatva võimu poole.
Helir-Valdor Seeder, protseduuriline küsimus, palun!
15:57 Helir-Valdor Seeder
Aitäh! Te viitasite päevakorraga seoses peaministri võimalikule poliitilise tahte puudumisele, et seda saab teha siis, kui peaministril on poliitiline tahe ja me ei tea seda. Aga seda on võimalik välja selgitada: juhatajal on võimalik võtta vaheaeg ja võtta ühendust peaministriga ja välja selgitada, kas peaministril on piisavalt poliitilist tahet parlamendiga suhelda, siia ette tulla, nendest teemadest rääkida või mitte. Nii et mul on abistav ettepanek teile võtta juhataja vaheaeg, selgitada see välja ja me saame päevakorra kinnitamisega edasi minna.
15:58 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Mina ütlen selle peale, et te olete leidlik, aga seda vaheaega ma küll hetkel ei võta. Ma ei loe seda selliseks protseduuriliseks küsimuseks, [mille pärast] peatada Riigikogu istung. Ma kirjeldasin, et valitsuse liikmetel on kõigil võimalik esineda poliitilise avaldusega. Mina arvan, et see on positiivne, kui nad oma valdkonnas soovivad rääkida teemadel, mis on hetkel olulised. Ja nagu ma ütlesin, istung on avalik. Te leidsite automaatselt juba liitlase, veel üks Riigikogu liige, Mart Helme soovib seda kindlasti – ja ma palusin, et see info edastatakse Riigikantseleile.
Henn Põlluaas, palun, protseduuriline küsimus!
15:59 Henn Põlluaas
Aitäh, austatud Riigikogu esimees! Ma ühinen siin Helir-Valdor Seederi ja Mart Helme ettepanekutega. Ka mina teeksin teile soovituse võtta viis minutit vaheaega, võtta ühendust lugupeetud peaministriga ja edastada talle Riigikogu soov, et me saaksime ikkagi kohtuda ja saaksime ülevaate nii energiakriisist kui ka rahvusvahelisest kriisist, kus me täna oleme. Ma arvan, et eriti oluline on see selle taustal, et ma mäletan hästi, kuidas kunagi tänane peaminister pahandas teiega, kui te olite peaminister ja tulite üks päev hiljem, kui Riigikogu soovis. Ise ta kadus selle [palve] peale õige mitmeks päevaks, ei võtnud isegi telefoni vastu, et meie kutsele vastata. Nii et äkki te tõepoolest võtate viis minutit vaheaega, võtate peaministriga ühendust ja edastate talle Riigikogu soovi?
16:00 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Ma kindlasti edastan talle Riigikogu liikmete soovi, seda ma luban. Aga hetkel ma ei näe vajadust võtta vaheaega. See ei anna praegusel juhul midagi juurde. Tarmo Kruusimäe, kas teil on protseduuriline küsimus?
16:00 Tarmo Kruusimäe
Päevakorra täiendus[ettepanek] on.
16:00 Esimees Jüri Ratas
Aga siis ikkagi andke käega ka märku, selle käemärgiga. Jah, palun!
16:00 Tarmo Kruusimäe
17. detsembril otsustas Euroopa Liidu asjade komisjon mitte anda kiirkorras volitusi nüüd seoses selle rohepöörde ettepanekutega ning leidis konsensuslikult, et me peaksime neid asju mitte ainult komisjonides vaikselt ära sahistama, vaid peaksime avama parlamentaarse arutelu, suure saali arutelu. Ma saan aru, et peaminister ei leia praegusel hetkel tahet tulla siia rääkima ja meie neljapäeva sisustama. Kas me ei võiks selle ära teha, sest Euroopa Liidu asjade komisjonis jäi mulje, et meil on sellega väga kiire. Inetu ja mage on see, kui me hakkame seda arutama täpselt kuu aega hiljem, 17-ndal. Et Riigikogu mainet päästa, võiks see arutelu toimuda ju 13. kuupäeval.
16:01 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Minu meelest see maine päästmine ... No ma ei tea, kas see on niivõrd terav [probleem], aga see [soov], et meie tööd tõhustada, ma näen, et teil on head motivatsiooni, head pealehakkamist, ja see on hea eeldus kogu kevadistungjärgu jaoks. Nii et minu meelest sellised proaktiivsed välja[astumised] on head. Aga päevakorra me paneme paika ju koostöös komisjonide ja Riigikogu juhatusega. Aga et meil ei oleks selliseid tühje päevasid, millest see arutelu alguse sai, siis eks seda tuleb järgmistel nädalatel tõesti vaadata, et kui vaja, siis saab ka erinevaid poliitilisi arutelusid teha, kui komisjonidel soovi on. Teatavasti meil on neid eelmise aasta jooksul väga palju olnud. Mulle meenuvad siin kohe näiteks riigieelarve kontrolli erikomisjoni tähtsad arutelud siin saalis. Need on väga olulistel teemadel olnud ja minu meelest on need päris hästi vastu võetud. Aga liigume edasi. Ma näen, et nüüd on palju protseduurilisi küsimusi. Käime nad ilusti rahulikult kõik läbi.
Kalle Grünthal, palun!
16:02 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud Riigikogu esimees! Härra Jüri Ratas! Ma kuulan teie vastuseid parlamendiliikmetele, kes soovivad lülitada neljapäevase istungi päevakorda peaministri küsitlemise. Ühes vastuses te ütlete, et te täiesti toetate seda kõike, te olete väga seda meelt, et seda peaks tegema. Teises vastuses ütlete te, et te ei võta seda vaheaega, mida palutakse, et küsida, kas peaminister saab tulla või ei saa. Nii et selles mõttes on minu jaoks teie vastused olnud natukene kahepalgelised.
Aga ma tuletan teile meelde ühte asja. Ma eeldan, et Eesti Vabariigi parlament on ikkagi kõige kõrgem võim ja soovib praegu peaministriga kohtuda. Ainukeseks takistuseks on praegu, lugupeetud härra Jüri Ratas, teie käitumine. Te ei võta seda vaheaega ega palu peaministrilt selgitust, kas on võimalik neljapäeval teda küsitleda ja tema tegevuse ja planeeritava tegevuse kohta aru pärida. Te võiksite ikkagi selle vaheaja võtta. See on esimene märkus praegu. Siis ei saa teile keegi hiljem öelda, et näed, te olete jälle teinud midagi seadusvastast ja me oleme sunnitud minema Riigikohtusse seda küsimust arutama.
Aga jätame selle kohtu praegu välja. Küsimus on praegu selles, et kui me praegu päevakorra kinnitame ja jätame peaministri siia kutsumata, siis sellisel juhul rakendub päevakord nii, nagu praegu meie laudadel on. Ma kordaksin veel kord üle: palun võtke kümneminutiline vaheaeg, et see küsimus lahendada ja saada selgust (Juhataja helistab kella.) kas peaminister on valmis tulema ja saab tulla neljapäeval parlamendiliikmete ette aru andma. Tuletan meelde, et parlament on ikkagi Eestis kõige kõrgem organ, vähemalt paberite järgi.
16:05 Esimees Jüri Ratas
Aitäh teile! Kõigepealt üks täpsustus. Tulenevalt meie seadusandlusest on kõrgeim võim Eesti inimeste käes, rahva käes – mitte siin saalis, vaid rahva käes. Teiseks, kui te olite mures, et me ei saa poliitilise avaldusega kuidagi edasi liikuda, siis saame küll. Riigikogu esimees saab alati päevakorda täiendada. Nii et tänane päevakorra kinnitamine ei sõltu sellest. Ja kolmandaks, ma lubasin teile, et ma edastan selle palve peaministrile. Ma teen seda täna. Aitäh!
Urmas Reitelmann, protseduuriline küsimus.
16:05 Urmas Reitelmann
Aitäh, härra eesistuja! Kolleeg Grünthali repliigi täienduseks: Eesti on energeetilises katastroofis ja nende küsimuste vastustega on kõige kiirem. Meie selle nädala töökavas ei ole mitte ühtegi ajakriitilist punkti. Teeks ikkagi nii, et enne, kui me päevakorra kinnitame, saame selguse, kas peaminister soostub neljapäeval tulema, ja kinnitame päevakorra seejärel, kui meil on kas äraütlev või jaatav vastus.
16:06 Esimees Jüri Ratas
Aitäh teile! Nädala päevakord pannakse paika eeskätt komisjonide ettepanekute alusel. Seda, kui ajakriitiline üks või teine [punkt] on, juhatus otseselt ei hinda. Ma jään oma seisukoha juurde, et hetkel vaheaja võtmine ei anna midagi juurde. Selle info ma edastan, ma lubasin seda. Ma teen seda täna. Aitäh teile!
Mart Võrklaev, protseduuriline küsimus, palun!
16:06 Mart Võrklaev
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Lihtsalt väike meeldetuletus meie Isamaa ja EKRE kolleegidele. Jõulupuhkus on võib-olla pikk olnud ja [te] ei mäleta nii hästi kodu- ja töökorda. Meie päevakorra kavas on kirjas, et kolmapäeval kell 12–14 toimub infotund. Infotunnis on alati peaminister olemas ja juba praegu võib talle kirjutada küsimusi nii energia-, koroona- kui ka muudel teemadel. Peaminister on juba enne soovitud aega, juba kolmapäeval siin ja vastab hea meelega kõigile küsimustele. Te ei pea muretsema. Ja küsimused võib kirja panna.
16:07 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! See vastab tõele tõesti, et infotund on meil igal Riigikogu istunginädalal kolmapäeval kell 12–14, ja kolmapäev on enne neljapäeva, see on ka tõene.
Peeter Ernits, palun, protseduuriline küsimus!
16:07 Peeter Ernits
Hea juhataja! Tegelikult maa põleb jalge all ja ma tahaks toetada Tarmo Kruusimäed sellesama teemaga, et ka täna arutati riigieelarve kontrolli erikomisjonis olukorda, et Eesti diplomaadid, tublid diplomaadid, ei saa Brüsselis suud lahti teha. See on maailma päästmise, selle "[Eesmärk] 55" positsioonide [küsimus], mida Kaja Kallase valitsus on kinnitanud, aga Euroopa Liidu asjade komisjon ei ole tahtnud Siim Kallase juhtimisel seda kinnitada. Tänane koosolek oli üsna sürrealistlik ja näitas, et see on nii oluline asi. Kujutage ette, kui igal aastal tuleb 4% raha panna selle peale. Me vaikime siin, niisama suvitame või teeme ma ei tea mida. Nii et tegelikult ma toetan. Tõesti maa põleb, kuna see mõjutab Eesti elu kõiki [aspekte], nii maa- kui ka metsamehi, põllumehi, energeetikuid. Neljapäeval oleks viimane aeg seda suures saalis arutada. See on ülioluline asi. Nii et toetan Tarmo Kruusimäe ettepanekut.
16:09 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Mulle tundub, et me peame esmaspäeval tegema infotunni Riigikogu ja Riigikogu esimehe vahel. See oli nüüd naljaga öeldud. Ma jään oma vastuse juurde, et selle info, mis soov siin täna on, ma edastan peaministrile. Minu teada Euroopa Liidu asjade komisjon soovib seda teemat põhjalikult arutada. See ongi väga suur ja põhimõtteline pakett, aga see ei ole protseduuriline küsimus.
Aivar Kokk, palun, protseduuriline küsimus!
16:09 Aivar Kokk
Aitäh! Kõigepealt, Reformierakonna fraktsiooni esimees väitis, et peaminister tuleb kolmapäeval siia. Selles me ei ole päris kindlad, sest detsembrikuus ei käinud Kaja Kallas kordagi, kui ma õigesti mäletan, kolmapäeviti küsimustele vastamas. Kas ta nüüdki tuleb? Kui ma loen kommentaari, mille Kaja Kallas mõni päev tagasi TV3-le andis, siis seal ta vastab, et kui on nii suured arved, siis tal ei ole selget vastust, mis sellega teha saab. [Ta ütles, et] kindlasti saab mõelda erinevaid lahendusi, kuid tal ei ole praegu lahendust pakkuda. Kas seoses sellega ei soovi Riigikogu esimees vaheaega võtta ja Kaja Kallasele helistada, sest hetkel tundub, et peaministril ei ole lahendust?
16:10 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Minu info kohaselt on peaminister 12. jaanuaril 2022. aastal infotunnis. Lisaks, head ametikaaslased, peaks seal olema veel tervise- ja tööminister Tanel Kiik ning välisminister Eva-Maria Liimets.
Protseduuriline küsimus, Priit Sibul.
16:10 Priit Sibul
Aitäh! Te peaaegu andsite vastuse. See, mida Mart Võrklaev mitmete tarkuste kõrval välja ütles, et kolmapäevale järgneb neljapäev, ja veel mõned [tarkused], mis tal olid, on tõsi. Ja [samuti] see, mida Aivar Kokk nüüd ütles, on tõsi. Ma olen näinud siin paljusid EKRE ja Isamaa saadikuid kolmapäeval kella 12-st kella kaheni, aga peaaegu üldse mitte Reformierakonna inimesi. Lihtsalt Reformierakonna inimestele teadmiseks, et meie hea valitseja peaminister Kaja Kallas ei ole detsembris leidnud aega parlamendisaadikutega kohtumiseks ja mitmetel puhkudel, kui mul on olnud küsimusi just nimelt peaminister Kaja Kallasele, on teda asendanud regionaalminister [riigihalduse minister] Jaak Aab. Kui on olnud küsimusi selle kohta, et peaminister on viidanud, et on mitmeid jamasid, mille [põhjustas] eelmine valitsus ehk siis Jüri Ratase juhitud valitsus, ja ta on likvideerinud mitmeid jamasid, siis on Jaak Aabil olnud väga keeruline neid vastuseid anda, kuivõrd ta ise on olnud juba nii mitmes valitsuses, et kord on ta neid jamasid Jüri Ratase käe all korraldanud ja siis Kaja Kallas on neid parandanud. Sellest vaesest mehest on kahju. Millel põhineb teie teadmine, et hea valitseja meie ees kolmapäeval ikkagi on ja me saame nii mõnegi asja teada? Aga lihtsalt veel Reformierakonna fraktsioonile ja nende liikmetele teadmiseks, et on päris suur vahe parlamendi ees poliitilise avalduse tegemisel, kus saadikutel on loodetavasti võimalik küsida mõni küsimus, kuigi tõsi on see, et poliitilise avalduse tegija võib ka lasta küsimusi mitte esitada, ja sellel, mis toimub infotunnis. Need on kaks erinevat formaati parlamendis.
16:12 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Vastab tõele, need on kaks erinevat formaati ja siin, ma arvan, me vaidlust pidama ei pea ei siin saalis ega ka Riigikohtus. Ma olen teiega selles täitsa päri. Teiseks, Jaak Aabi portfell minu teada on riigihalduse minister. Väike täpsustus lihtsalt. Ja kolmandaks, kust pärineb minu informatsioon? Minu informatsioon pärineb Riigikogu Kantselei ja Riigikantselei teenistujate vahelisest infovahetusest, et peaminister seekord on infotunnis. Iga kord ei saa peaminister infotunnis osaleda, mõnikord on see seotud tema komandeeringutega, mis on Eestist väljas, mis on seotud just kesknädalaga, ja siis asendab teda see inimene, kes vastavalt valitsuskorrale peaministrit asendab. Aitäh teile!
Ruuben Kaalep, protseduuriline küsimus!
16:13 Ruuben Kaalep
Aitäh, lugupeetud Riigikogu esimees! Te ütlesite, et praegu viieminutilise vaheaja võtmine ei annaks mitte midagi, aga see ju ei vasta tõele. Kui te võtaks praegu selle vaheaja ja võtaksite peaministrilt nõusoleku, et ta tuleb neljapäeval siia parlamendiga kohtuma, siis see võimaldaks meil panna peaministriga kohtumise siia päevakorda neljapäevaseks päevakorrapunktiks. See oleks väga oluline ja positiivne. Ainus variant, kuidas vaheaja võtmine ja kõne peaministrile mitte midagi ei annaks, oleks siis, kui te juba ette teate, teda lähemalt tundes, et ta niikuinii keeldub sellest pakkumisest. Kuidas sellega on?
16:14 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Sellega on nii, nagu meie seadus ütleb: kui keegi valitsuse liige soovib esineda Riigikogu ees poliitilise avaldusega ja kui Riigikogu esimees sellega päevakorda täiendab, siis see võimalus tal tekib. Mina olen öelnud, et ma ei näe mingit põhjust, kui keegi valitsuse liikmetest soovib esineda poliitilise avaldusega, päevakorda mitte täiendada. Vastupidi, ma olen valmis seda täiendama.
Protseduuriline küsimus, Siim Kallas, palun!
16:14 Siim Kallas
Härra esimees! Ma lihtsalt tahaksin Euroopa Liidu asjade komisjoni esimehena siin kolleegidele selle rohepaketi arutamise kohta selgituseks öelda: tõepoolest, me ühe korra juba seda arutasime. Me arutasime valitsuse seisukohti, mitte seda paketti tervikuna. Ja 24-ndal me plaanime valitsuse seisukohti uuesti arutada, olles vahepeal konsulteerinud omavahel ja ka valitsusega, ja võib-olla teha sinna mõningad täiendused. Selgituseks, et selline on see protseduur. Me oleme võtnud mõtlemiseks aja maha ja see ei tule asjale üldse kahjuks.
Aga mis puutub siin saalis kogu selle rohepaketi arutamisse, siis ma juhin tähelepanu, et see juba üks kord toimus. Meil juba ühe korra oli olulise tähtsusega riikliku küsimuse aruteluna kogu selle "Eesmärk 55" arutelu ja eks me võime neid veel teha. Aga praegu on selline plaan. Lihtsalt selgituseks, et mitte kõiki asju omavahel ära segada. See "Eesmärk 55" on väga selge raamiga asi ja me endiselt arutame valitsuse seisukohti, mitte seda tervikut.
16:15 Esimees Jüri Ratas
Aitäh selle selgituse eest! Protseduuriline küsimus, Mart Helme, palun!
16:15 Mart Helme
Aitäh, härra eesistuja! Eelkõnelejale ma ütleksin, et see eelmine arutelu oli utoopia tasandil, nüüd oleks arutelu reaalse elu tasandil. Need on kaks väga erinevat asja, sellest võiks aru saada.
Aga me alustasime täna protseduurilisi küsimusi kaugistungile ülemineku ebaseaduslikkuse ja selle kohta, kuidas Riigikogu vähemusest tookord üle rulliti. Praegu me näeme täpselt sama, lugupeetud eesistuja. Me näeme praegu täpselt sama, kuidas te püüate Riigikogu vähemusest üle rullida. Ei võta vaheaega, ei helista peaministrile, ei küsi, kas ta on valmis neljapäeval tulema. Rullime üle, ei ole teil tarvis midagi!
See ei ole soliidne, see ei ole parlamentaarse demokraatia vääriline. Ma saan aru, neljapäeval on valitsuse istung ja kui peaminister ütleb, et palun kannatust, Riigikogu, neljapäeval mulle tõepoolest ei sobi, meil on päevakorras see, teine, kolmas, neljas, siis me mõistame seda. Palun reserveerige aeg esmaspäevaks! Me mõistame seda. Aga lihtsalt niimoodi, et te võite siin ju nii palju õhku võngutada, kui te tahate, me teeme ikka nii, nagu meile meeldib – see ei ole vastuvõetav. Palun tulge meile vastu! Võtke peaministriga ühendust ja tulge meile uudisega, et peaminister on valmis tulema siis ja siis!
16:17 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Ma olen vastanud sellele [küsimusele], ma arvan, viis korda ja vastan teile kuuendat korda. Jah, ma viin selle sõnumi täna peaministrile. Mis on vastus, seda ma tõesti ei tea ette, ega ma hiromant ole, et [teaks], mida peaminister mulle vastab. Aga selle palve ma [edastan] peaministrile. Ja antud juhul, kas teha seda kohe või mõne tunni pärast, ei mängi mingit rolli, sellepärast et poliitilise avaldusega saab Riigikogu esimees alati päevakorda täiendada. Peeter Ernits, palun, protseduuriline küsimus!
16:18 Peeter Ernits
Hea juhataja! Ma [tõukun] hea kolleegi Siim Kallase repliigist ja tulen tagasi selle juurde, et Eesti diplomaadid, nagu täna meile riigieelarve erikomisjonis kinnitati, istuvad Brüsselis ja ei tohi suud lahti teha. (Hääl saalist.) Täna seda kinnitati ju meile. Seni, kuni Eesti ei ole kinnitanud, parlament ei ole kinnitanud oma rohetuleviku seisukohti, ei saa nad midagi teha. Me jääme järjest [rohkem] rongist maha. Kui 24. jaanuaril ELAK seda arutab, siis on juba jaanuar läbi. Neljapäeval on meil veel vaba aega, tuletan uuesti meelde. Elektriarved on ka vahepeal tulnud, peale viimast ORTK-d Euroopa asjade komisjonis, nii et minu meelest võiks neljapäeval seda teemat arutada, eriti kui peaminister soostuks alandlikult meie ette tulema.
16:19 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Nagu ma ütlesin, siis ma annan edasi, et selline palve Riigikogul on. Teen seda täna. Aitäh! Raivo Tamm, protseduuriline küsimus, palun!
16:19 Raivo Tamm
Ma tänan! Mu küsimus tõukub härra Võrklaeva ettepanekust, et milleks kutsuda peaministrit neljapäeval siia, kui ta kolmapäeval niikuinii siin on. Kas ei ole nii, et iga Riigikogu liige võib ise peaministrile helistada ja küsida oma mureasju?
16:19 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Mina arvan, et loomulikult võib. Mina arvan, et loomulikult võib. Ma arvan, et valitsuse liikmel on alati pidupäev, kui saab olla Riigikogu ees, ja ta peaks siia tulema rõõmsa meelega, et pidada seda diskussiooni ja arutelu, et sünniksid parimad lahendused. Protseduuriline küsimus, Kalle Grünthal, palun!
16:20 Kalle Grünthal
Ma tänan! Austatud Jüri Ratas! Teie koalitsioonipartnerid, ma vaatan, käivad siin, rusikad taskus, ringi ja mõmisevad tigedalt, et mis me raiskame istungi aega, oleks võinud juba ammu tähtsa tööga alustada. Aga pärast peavoolumeedia kirjeldab, et opositsioon raiskas igavese hunniku aega ära, EKRE ja Isamaa saadikud esitasid igasuguseid mõttetuid küsimusi. Aga kui me vaatame praegust olukorda, siis me oleme kulutanud kolmveerand tundi Kaja Kallase järjekordsele kutsumisele, selle asemel, et teha viieminutiline või kümneminutiline vaheaeg ja meil oleks ammu see küsimus maas. Meil oleks teada, kui te oleks [selle] ära teinud. Aga antud situatsioonis tuleb välja, et aja venitamine on ikkagi teie tekitatud, lugupeetud Jüri Ratas. Kõik see meenutab minu meelest väga eesti filmi "Siin me oleme", kus Liia Laats sealt pööningult ütleb: "[Ega] ma ei tule alla. [Te võite matta] koos majaga." Eks ju? Oleks te meie palve vastu võtnud, siis oleks asi lahendatud ja töö käiks juba ammu täie hooga. Äkki te siiski annate natukene järele? Ma saan aru, et teil on praegu põhimõtte küsimus, et te ei anna järele. Ma ei tea, kust me selle angerja välja võtame, et see teile sinna üles lakka visata.
16:21 Esimees Jüri Ratas
Jaa, ma just mõtlesin, kui te rääkisite meie ametikaaslastest, siis öelge, et istung ei veni mitte küsijate süü tõttu, vaid vastaja süü tõttu. Head ametikaaslased, alustame päevakorra hääletamise ettevalmistamist.
Protseduuriline küsimus, Henn Põlluaas, palun!
16:22 Henn Põlluaas
Ei, see ei ole protseduuriline. See on seotud teie lahke pakkumisega võtta peaministriga ühendust. Me anname teile selleks võimaluse. Riigikogu liikmed on väga kannatamatud ja ei malda mitu tundi oodata. Me loodame, et kui me võtame Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni poolt enne hääletamist kümneminutilise vaheaja, siis kui see lõppeb ja me uuesti siia saali koguneme, saate te meile selle rõõmusõnumi edastada, sest nagu te ütlesite, peaministril on pidupäev, kui ta saab tulla Riigikogu ette.
16:23 Esimees Jüri Ratas
Tuhat tänu! Vaheaeg kümme minutit.
V a h e a e g
Austatud Riigikogu! EKRE fraktsiooni palutud vaheaeg on lõppenud ja me oleme hääletamise eel. Nii et aitäh selle palve eest, härra Põlluaas, mida te mulle esitasite, see oli väga vajalik. Ma tegin need kõned, kahjuks hetkel ei vastatud, aga ma saatsin tekstsõnumiga edasi selle palve paljude Riigikogu liikmete poolt. Nii et niipea, kui vastuse saan, saame selle järgi edasi toimetada.
Head ametikaaslased, panen koos muudatustega hääletusele käesoleva nädala päevakorra. Tuletan korra veel meelde, meil on mõni aeg sellest muudatuse ettelugemisest mööda läinud, et see puudutab kolmapäeva, 12. jaanuari viiendat päevakorrapunkti. Selle muudatusega panen hääletusele Riigikogu täiskogu VII istungjärgu 1. töönädala päevakorra kinnitamise. Palun teil võtta seisukoht ja hääletada!
16:34 Hääletustulemused
16:34 Esimees Jüri Ratas
Tulemusega poolt 49, vastu 13 Riigikogu liiget on päevakord kinnitatud. Aitäh teile!