Tänan küsimast! Valitsuses käibki tihe arutelu. Ja nagu ma ütlesin, siis ideedega tulevad erinevad ministrid ja erinevad ministeeriumid, eks ju, kuidas on võimalik ühte või teist probleemi lahendada, ja neid erinevaid ettepanekuid on olnud väga palju. Lõpuks valitsus peab kaaluma ja otsustama, milleks on jõudu, milleks on raha ja milleks on võimalusi. Ja need arvamused ongi erinevad. Ma tuletan meelde, et demokraatia polegi kerge protsess. Ja tuletan meelde, et ükski valitsus ei tee hääletamisega otsuseid, vähemalt see on kirjutamata seadus, eks ju. Võiks ju proovida, aga ükski selline valitsus ei elaks esimestki hääletust üle.
Nii et sellest tulevad need pikad ja tõsised arutelud, ka valitsuses, ja neid erinevaid ettepanekuid on esitatud. Rahandusministri mainitud gaasi võrgutasu – me oleme [seda] kaalunud ja mina tegelesin siin eile läbiarvutamisega, nii et võib ka öelda, et me oleme majandus- ja taristuministriga kaalumas veel ühte asja, mis valitsuses lauale viia. Loodan, et ehk leiab see toetust. Aga niimoodi see kompimine käibki, on väga erinevaid ettepanekuid. Üritatakse aru saada, milline saaks toetust, milleks on ka rahalisi vahendeid. Vaadates riigieelarve debatti, siis ma ei tea, miks Isamaa või EKRE või mõni teine opositsioonierakond ei teinud ettepanekut järgmise aasta eelarves tõsta üks tükk kuskilt hinnatoetuste leevenduseks. Teil oli see võimalus, eelarve oli menetluses, te võtsite selle hiljuti vastu. Ka siin on ju see otsustamise küsimus. Miks te seda otsust ei teinud või vähemalt ettepanekut ei teinud? Nii et kõigil meil tuleb peeglisse vaadata. Need otsused poliitikas ongi keerulised ja kui midagi suudetakse ära otsustada, on hea.
Ma arvan, et see elektri võrgutasu [hüvitamine] oli hea otsus. See toetab, ütleme siis nii, üle põllu – nii ettevõtjat kui kodutarbijat. Kui me suudame selle toetusmeetme rakendada, võib-olla veel mõne jupi, mis arutlusel on, siis on kõik OK. Selle toetusmeetmega ongi keeruline. Nii nagu seal direktiivis ja seaduses on ette nähtud, siis seda tuleb maksta toetusena, kui me kasutame CO2 raha, eks, me räägime nendest allikatest. Teist võimalust ei ole. Kui seda makstaksegi kohaliku omavalitsuse kaudu täiendava toetusena, ei ole see sotsiaaltoetus. Palun ärge nimetage seda niimoodi. See on hinnatõusu leevendamise toetus ja sellest saab abi just vastava arve korral, eks ju. Sellelt arvelt, mis on tõusnud üle tavapärase keskmise – see, mis tavaliselt on kevadel olnud, on võetud arvestuspunktiks –, saab 80% hinnatõusust tagasi.
Selle rakendamine ongi keeruline. IT-lahendused – ma arvan, et need, kes on valitsuses või ministeeriumis olnud, teavad, et tavaliselt võtavad need pool aastat. Me oleme teinud selle IT-lahenduse, kuna meile sai selgeks, et see on kõige parem võimalus vähendada bürokraatiat läbi STAR-i. Seda, milline see süsteem on, ma ei hakka parem kommenteerima, see on ajale jalgu jäänud. Aga seda oli võimalik teha ja me tegime selle ära. Me tegime selle ära, natuke üle kuu aja läks ja nüüd on IT-lahendus valmis. Nii et kõik on tehtud kiirkorras.