Tere päevast, head kolleegid! Tere päevast, head inimesed, kes te vaatate meid siin veebi vahendusel ja kellest mõned on kogunenud ka siia Riigikogu ette oma meelsust avaldama tõenäoliselt selle eelnõu poolt!
Enne, kui ma lähen selle eelnõu detailide juurde, ma tahaksin tuua ühe metafoorilise tähelepaneku. 20. augustil, meie Eesti Vabariigi taasiseseisvumispäeval, toimus pidulik lipuheiskamine Toompea tornis. Ma ei tea, kas keegi pani tähele või märkas seda, et niipea kui hakkas mängima Eesti hümn ja tõusis lipp, hakkas õrnalt vihma tibutama. Kui läks natuke aega mööda ja pulti läks kõnelema härra Jüri Ratas, siis vihmasadu tugevnes. Ja kui mikrofoni sai Kaja Kallas, siis puhkes lausvihmasadu. Sisuliselt andis taevas märku sellest, milline hullumeelne olukord meil siin Eesti Vabariigis praegu valitseb seoses üha kasvava diskrimineerimisega, kus valitsus annab välja ilma volitusnormita erinevaid korraldusi ja määrusi.
Seaduses pole seda sätestatud, kuid on kehtestatud mingisugune COVID-i pass. Mis ta on, kust ta on võetud, milline ta välja näeb, keegi ei tea. Ettevõtjatele on pandud nakkushaiguste ennetamise ja tõrje seadusest tulenev järelevalve teostamine, kuigi see peaks olema tegelikult politsei asi. Ettevõtted küsivad COVID-i passi ja rikuvad sellega tegelikult andmekaitseseadust. Tallinna vanalinnapäevadel näeme pilti, kus inimesed on eraldatud taradega, ühel pool on vaktsineeritud, teisel pool mitte. Ja muidugi ka sellised lihtsad asjad, et tööandjal on õigus vaktsineerimata töötajaid vallandada ning isegi preemiast ilma jätta. Haiglates toimub diskrimineerimine, ei tohi koos süüa ega suitsetada. Ei võeta haiglatesse ka jutule inimesi, kes on vaktsineerimata. Erialaspetsialistid, nii meditsiini kui ka politsei ja sõjaväe omad, vabastatakse töölt, kui nad ei lase ennast vaktsineerida. Käib kampaania, et lapsi tuleb vaktsineerida. Keegi ei tea, kas need lapsed pärast järglasi saavad. Samuti käib kampaania rasedate vaktsineerimiseks. Seda nimekirja võiks jätkata.
Kogu selle hullumeelsuse taustal on Eesti Konservatiivne Rahvaerakond esitanud karistusseadustiku muutmise seaduse eelnõu, millega § 138 lõiget 1 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt. "Meditsiinilise või teadusliku uuringu tegemise eest inimesega, kes ei olnud selleks vabatahtlikult andnud oma nõusolekut või keda enne nõusoleku andmist ei olnud teavitatud olulistest uuringuga kaasneda võivatest ohtudest, karistatakse kaheksa- kuni kahekümneaastase või eluaegse vangistusega." Ja teine paragrahv on § 1371, "Sundvaktsineerimine" ehk (1) " Inimese asetamise eest olukorda, kus teda sunnitakse meditsiinilise eesmärgi nimel ennast vaktsineerima kas vägivalla, pettuse, kahju tekitamisega ähvardamise, teisest isikust sõltuvuse, ametiseisundi ärakasutamise või töösuhte lõpetamisega, karistatakse kolme- kuni kaheteistaastase vangistusega."
Lisaks täiendame § 88 lõiget 1, mida muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt: "Käesolevas peatükis ning §-des 138 ja 1371 sätestatud kuriteo eest karistatakse lisaks selle vahetule toimepanijale ka riigivõimu esindajat või sõjaväelist ülemat, kes on andnud korralduse kuriteo toimepanemiseks või kelle nõusolekul kuritegu on toime pandud või kes ei ole takistanud kuriteo toimepanemist, kuigi see on olnud tema võimuses, või kes, olles teadlik temale alluvate isikute poolt kuriteo toimepanemisest, ei esita kuriteoteadet." Ja siia juurde käib muidugi ka juriidilise isiku sundlõpetamine.
Selle eelnõu kaitsmisel õiguskomisjonis olin ma veebi vahendusel koos väga lugupeetud eluaegse epidemioloogiga, Antonina Järvistega, kes jagas ka selle muudatuse kohta selgitusi. Ega seal sisuliselt suuri küsimusi ei olnudki, kõik ainult kuulasid vaikselt. Muudatusettepanekute puhul ma tuginen kõigepealt põhiseadusele, mis ütleb üheselt, et osalemine meditsiinikatsetes peab olema vabatahtlik. Vabatahtlik nõusolek tähendab, et nõusolek on antud ilma igasuguse mõjutamise, manipuleerimise või valetamiseta, võlaõigusseaduse §-s 766 sätestatud teadva nõusoleku põhimõtet järgides, mille kohaselt annab patsient nõusoleku alles pärast mitmekülgse informatsiooni saamist. Paraku aga seda põhimõtet rikutakse praktikas järjepidevalt ning eriti vaktsiinide kohta jäetakse rääkimata palju olulist informatsiooni.
Veelgi enam, patsiendile antav informatsioon on tavaliselt liigselt lihtsustatud. Öeldakse vaid, et vaktsiin on hea ja vajalik, ning rohkem infot ei jagata. Sellisel infol põhinevat patsiendi otsust ei saa pidada ei teadvaks ega ka vabatahtlikuks. Samuti kasutatakse erinevaid mõjutus- ja sunnivahendeid, mida saab käsitleda otsese põhiseaduse riivena. Patsientide õigusi on vaja paremini kaitsta ning praeguses kehalise puutumatuse rikkumise igapäevase praktika valguses on oluline tuua karistusseadustikku sundvaktsineerimine, mis on inimese asetamine olukorda, kus teda sunnitakse meditsiinilise eesmärgi nimel ennast vaktsineerima, kas vägivalla, pettuse, kahju tekitamisega, ähvardamise, teisest isikust sõltuvuse, ametiseisundi ärakasutamise või töösuhte lõpetamisega. Sellega haakub väga konkreetselt ka see asjaolu, et sundvaktsineerimist võivad asjatundmatud inimesed pakkuda lahenduseks epideemiaolukorras rahvatervise kaitseks.
Paraku on aga Antonina Järviste sõnul vaktsinoloogia põhitõeks asjaolu, et epideemia ajal ei tohi vaktsineerida, sest sel ajal toimuv vaktsineerimine tekitab uusi ja virulentsemaid haigustüvesid. Kui algne tüvi ühel hetkel raugeb, siis vaktsineerimisega tekib uusi tüvesid aina juurde. Muide, seda õpetatakse Antonina Järviste sõnul vaktsinoloogia esimese kursuse tudengitele. Seega ei saa olla ühtegi niisugust olukorda, millal sundvaktsineerimine võiks olla õigustatud. Inimese tervise kaitseks on mitmeid meetodeid ja võimalusi. Ravimite ja vaktsiinide kasutamine on vaid üks suund. Haigustega toimetulemiseks on olemas ka teisi valikuid ja inimestele peab jääma võimalus kasutatavate lahenduste seast valida.
Minnes nüüd natukene juriidilisema teksti juurde – puudutan praegu konkreetselt meditsiiniliste katsete tegemist ilma inimese nõusolekuta –, on kaitstavaks õigushüveks inimese kehaline enesemääramisõigus. Selle normi eesmärk on tagada meditsiinilise või teadusliku uuringu tegemine ainult teavitatud nõusoleku olemasolul. Selle kuriteokoosseis seisneb meditsiinilise või teadusliku uuringu tegemises inimesega, kes ei ole andnud selleks nõusolekut või keda ei ole teavitatud uuringuga seotud ohtudest. Nõusoleku andmise sätestab ära inimõiguste ja biomeditsiini konventsiooni viies peatükk ning ravimi kliinilise uuringu korra ravimiseaduse viies peatükk. Arvestada tuleb muidugi ka inimõiguste ja biomeditsiini konventsiooni teadusuuringuid käsitlevaid lisaprotokolli sätted ja olulisemaid nõusoleku andmise korral esitatavaid nõudeid.
Muuseas, inimõiguste ja biomeditsiini konventsiooni kohaselt tuleb inimest enne nõusoleku andmist teavitada nii sekkumise otstarbest ja olemusest kui ka selle võimalikest tagajärgedest ja ohtudest, samuti uuritava isiku õigustest ja kaitseabinõudest. Kui isik on kindlustatud ravikindlustusseaduse tähenduses, siis selgitatakse ja hüvitatakse talle ka tervisele tekitatud kahju ravikindlustusseaduses sätestatud korras. Ja kui enne nõusoleku andmist ei ole isikut teavitatud olulistest uuringutega kaasnevatest ohtudest, siis on ühtlase rikutud nõusoleku andmise korda.
Et ma ei jääks paljasõnaliseks, siis ütlen, et eelnõu valmistati ette kevade poole, kui suuremas kasutuses oli AstraZeneca vaktsiin. Ma võtan lahti ravimiomaduste kokkuvõtte lehe AstraZeneca kohta. Kõigepealt öeldakse seal väga selgelt ära, et sellele ravimile kohaldatakse täiendavat järelevalvet, mis võimaldab kiiresti tuvastada uut ohutusteavet. Mida öeldakse laste kohta? COVID‑19 vaktsiini AstraZeneca ohutus ja efektiivsus lastel ning alla 18-aastastel noorukitel ei ole veel tõestatud. Andmed puuduvad. Kestus ja kaitse tase. Vaktsiini pakutava kaitse kestus ei ole teada, sest asjakohased kliinilised uuringud on veel käimas. Vaktsiini efektiivsuse piirangud. Kaitse algab ligikaudu kolme nädala pärast esimese COVID-19 [vaktsiini AstraZeneca] annuse manustamisest. Täielikku kaitset ei pruugi tekkida kuni 15 päeva pärast teise annuse manustamist. Nii nagu teiste vaktsiinide puhul, ei pruugi ka COVID-19 vaktsiin AstraZeneca kaitsta kõiki vaktsineeritud inimesi. Öeldakse ka seda, et olemasolevad andmed kliinilistest uuringutest ei võimalda hinnata vaktsiini efektiivsust üle 55‑aastastel isikutel. Koostoimed teiste ravimitega. Koostoimeuuringuid ei ole läbi viidud. AstraZeneca vaktsiini samaaegset manustamist teiste vaktsiinide ega ei ole uuritud. Sellessamas infolehes palutakse teatada võimalikest kõrvaltoimetest, st oleks oluline teada, kas pärast ravimi müügiloa väljastamist see võimaldab jätkuvalt hinnata ravimi kasu ja riski suhet.
AstraZeneca on saanud tingimusliku heakskiidu. See tähendab, et selle ravimipreparaadi omaduste kohta oodatakse lisatõendeid. Euroopa Ravimiamet vaatab vähemalt igal aastal läbi selle ravimipreparaadi kohta saadud uue teabe ja vajaduse korral ravimi omaduste kohta kokkuvõtet ajakohastatakse. Raseduse kohta öeldakse, et kasutamise kogemus rasedatel on piiratud, kuna uuringud loomadega ei ole veel lõpule viidud. Imetamise kohta ei teata, kas COVID-19 eritub rinnapiimaga. Ei ole veel teada, kui kaua see kaitse püsib üle 55-aastastel ja vanematel inimestel, aga vaatamata sellele on meie immunoprofülaktika komisjon andnud soovituse kasutada AstraZeneca vaktsiini just üle 60-aastaste inimeste vaktsineerimiseks. Me teame, mida see on kaasa toonud, see on toonud kaasa eakate inimeste lahkumise siit ilmast. Nagu kõik ravimid, võib ka see vaktsiin põhjustada kõrvaltoimeid, kuigi kõigil neid ei teki. Ja ükskõik millise kõrvaltoime puhul tuleb nõu pidada oma arsti või meditsiiniõega.
Küsimus on selles, et nende ravimite kõrvaltoimete kohta on ka omad tähtpäevad pandud kirja, millal tuleb esitada vahearuandeid selle ravimi kohta. Vaktsiin ja ravim on tegelikult ühise nimetaja all. Muuseas, ega see ei kehti ainult AstraZeneca kohta, sest turule lubatud on ka Pfizer/BioNTechi, Moderna ja Johnson & Johnsoni vaktsiinid ja need on jälle samasuguses kontekstis ehk nad on ajutise müügiloaga. Huvitav on aga see, et Euroopa Komisjoni ja vaktsiinitootjate vahel on tehtud kokkulepped, millises ulatuses on need lepingud kättesaadavad. See on väga-väga kummaline, sest lepinguid puudutav informatsioon on osaliselt konfidentsiaalne. Mul on siin olemas Pfizeri leping, seda on 120 lehekülge. Ei ole suutnud veel seda kõike ära tõestada, kuid huvitavam paljastus on see, et sellega välistatakse nendel kasutajatel kõik nõuded vaktsiinitootja vastu ja need jäävad nende inimeste endi kanda.
Siis ma olen kogunud kokku hästi palju, ütleme, sellist materjali, kus mulle esitatakse kaebusi selle kohta, millised on kõrvaltoimed. Ja need inimesed on tõusnud juba nüüd avalikult rääkima ka mikrofoni. Näiteks on üks 20 ringis noor naine, kes oli kaheksandat nädalat rase. Talle tehti vaktsiinisüst ja siis ta kurtis pideva peavalu üle, mitte mingi rohi ei mõjunud. Aga kahjuks ta tegi arsti soovitusel ikkagi ära teise süsti, mille tõttu ta oksendas väga tugevalt. Mõned päevad tagasi sai ta teada, et ta on lapseootel, ja täna selgus, et see väike loode on surnud. Tugev noor naine, kellelt võeti õigus ja võimalus emaks saada. Näiteid on veel ja võib-olla ma tutvustan neid siis, kui te hakkate küsimusi esitama.
Mis puudutab sundvaktsineerimist, siis see, mis praegu toimub, on absoluutses vastuolus inimõiguste ja biomeditsiini konventsiooniga. Tegelikult praegu toimub vaktsineerimise katsetamine vaktsineerimise sildi all. Uuringud ja katsetamised toimuvad vaktsineerimise sildi all. Inimeste survestamisel vaktsineerimiseks on tegemist lihtsalt survestajate puudulike teadmistega, pigem usuga ja mingi institutsiooni otsuste vaieldamatu usaldusega. Survestajate argumendid on psühholoogilist laadi. Okei, sa ei karda haigestumist, aga sa koormad meditsiinisüsteemi, ohustad pereliikmeid, töökaaslasi jne. Keegi peab sinu töö ära tegema, vaktsineerimata sa ei saa osaleda karjaimmuunsuse loomisel jne. Kui see ei aita, siis järgneva töökorralduslikud ähvardused, vallandamine, üleviimine madalapalgalisele tööle, firma hüvedest ilmajätmine jne. Drastilisemad näited on muidugi praegu tuua Kaitseväest, kus kindral Herem on 31.08 välja andnud oma käskkirja selle kohta, et nendega, kes ennast ära vaktsineerida ei lase, töösuhe lõpetatakse.
Isegi see asjaolu, et Kaitseväe kohta on minu hea kolleeg Leo Kunnas, kes on kahtlemata pärast lahkunud Johannes Kerti üks asjatundlikumaid inimesi sõjaväevallas, öelnud, et COVID-iga on haiglasse sattunud ainult üksainukene sõdur ja üksainukene liitlasvägede sõdur, kes siin paikneb. Võib-olla need andmed ei ole täielikud, aga mingit märkimisväärset muret sellega ei pidavat olema. Küll on aga ajateenistusse kutsutud noormehed pandud fakti ette, et ka nemad peavad süsti tegema. Mitte keegi pole uurinud ega saa praegu teada, kas need noormehed kunagi saavad veel lapsi või ei saa.
Küsimus on praegu selles – ma julgen välja öelda oma arvamuse –, et antud juhul on kindral Heremi käitumises kuriteo tunnused, sest haiguse sildi all vähendatakse kaitsejõudude koosseisu, kuigi seal on väljaõppinud spetsialistid, ja vähendatakse ka Kaitseliidu juhtkonda. See on aga juba tegevus, mis on suunatud riigi seismajäämise vastu. Aitäh!