09:58 Istungi rakendamine
10:00 Aseesimees Hanno Pevkur
Austatud Riigikogu! Alustame täiskogu V istungjärgu 18. töönädala teisipäevast istungit. Nagu ikka on istungi alguses võimalik üle anda eelnõusid ja arupärimisi. Kõigepealt Eduard Odinets, palun! Head kolleegid, palun saalis vaikust!
10:01 Eduard Odinets
Aitäh, härra aseesimees! Lugupeetud kolleegid! Minul ei ole au üle anda ei arupärimist ega eelnõu, vaid annan üle ühe teise, oluliselt huvitavama dokumendi. Vastavalt korruptsioonivastase seaduse § 9 lõikele 4 on korruptsioonivastane erikomisjon kohustatud kord aastas andma Riigikogule ülevaate komisjoni tegevusest ja tulemustest. Mul ongi au täna teile üle anda ülevaade korruptsioonivastase erikomisjoni tööst eelmise aasta juunist kuni selle aasta juunini.
Kokku toimus meil lausa 34 istungit, mis on meie komisjoni jaoks päris suur arv. Oleme arutanud väga erinevaid teemasid. Selle ühe minuti jooksul ütlen võib-olla olulisemad neist. Oleme näiteks tegelenud GRECO soovituste rakendamisega väga usinasti. GRECO on Euroopa Nõukogu korruptsioonivastane organisatsioon. Oleme arendanud lobireegleid. Oleme tegelenud COVID-19 kriisi küsimustega, näiteks mis puudutab võimalikku korruptsiooni vaktsineerimisel, aga ka kriisimeetmete rakendamisel. Kriisimeetmete rakendamise puhul olete hästi kursis ka tänaste uudistega, mis puudutavad Maaelu Edendamise Sihtasutust, ja kindlasti olete kursis ka Porto Franco skandaaliga. Oleme päris palju tegelenud ka kõrgemate riigiametnike avalike vahendite võimaliku erahuvides kasutamise küsimustega. Oleme loomulikult tegelenud ka kõigi teie ja teiste kõrgemate riigiametnike huvide deklaratsioonidega. Ja oleme hulganisti tegelenud ka eraisikute ja organisatsioonide pöördumistega.
Soovitan teil tutvuda korruptsioonivastase erikomisjoni aruandega. Kui teil on mingeid küsimusi, pöördumisi või ettepanekuid, olete alati teretulnud. Aruanne on üle antud elektrooniliselt. Aitäh!
10:03 Martin Helme
Austatud Riigikogu aseesimees! Head kolleegid! Ma annan üle 30 Riigikogu liikme nimel EKRE fraktsioonist ja Isamaa fraktsioonist umbusaldusavalduse peaminister Kaja Kallase vastu. Meie arvates on Kaja Kallas täielikult maha mänginud igasuguse usalduskrediidi, mis tal oli, kui ta valitsuse kokku pani ja ametisse astus. Valitsus on teinud rohkem kui viie kuu jooksul terve rea ühiskonda kahjustavaid, lammutavaid ja ühiskonna turvatunnet vähendavaid otsuseid ja meie meelest ei saa tänane valitsus jätkata.
10:04 Aseesimees Hanno Pevkur
Olen vastu võtnud Riigikogu juhatuse nimel ühe aruande ja ühe eelnõu. Juhatus otsustab nende edasise menetluse vastavalt kodu- ja töökorra seadusele. Nüüd viime läbi kohaloleku kontrolli. Palun kohaloleku kontroll!
10:04 Kohaloleku kontroll
10:05 Aseesimees Hanno Pevkur
Kohalolijaks registreerus 84 Riigikogu liiget.
Head kolleegid, mul on teile edasi anda üks väike täpsustus tänase päevakorra kohta. 10. päevakorrapunkti, täpsemalt keskkonnaseadustiku üldosa seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu 292 puhul teeb komisjoni ettekande keskkonnakomisjoni esimees Yoko Alender ja selle päevakorrapunkti juures on keskkonnakomisjon teinud ettepaneku, et kaasettekanne oleks keskkonnaminister Tõnis Möldrilt. Nii, läheme tänase päevakorra ... Härra Kruusimäe, on teil protseduuriline küsimus?
10:05 Tarmo Kruusimäe
Jaa, tänan, hea aseesimees! Eile, tulles kommunismiohvrite memoriaali juurest, kuulsin ERR-ist tutvustust eelnõu 366 kohta. Öeldi, et luuakse ühtne andmebaas. Aga Andrei Korobeinik siin menetluse käigus rääkis, et luuakse kaks andmebaasi. Me oleme ilmselt teise lugemise käigus täiesti valet eelnõu menetlenud. Või on see sellest, et ajakirjandusele on antud üks informatsioon ja saadikuid on kutsutud osalema hoopis teise info põhjal? Kuidas me saame sel juhul täna menetleda eelnõu kolmandal lugemisel?
10:06 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Meil on täna esimese päevakorrapunktina ...
10:06 Aseesimees Hanno Pevkur
Härra Grünthal, palun korraks vabandust! Kolleegid, mul on raske kuulda, mida härra Grünthal räägib. Kui te saate natukene vaiksemaks võtta, siis ma saaksin härra Grünthalile vastata. Palun!
10:07 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Meil on täna esimene päevakorrapunkt Vabariigi Valitsuse algatatud isikut tõendavate dokumentide seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu 366 kolmas lugemine. Siin on tingimuslik märge juures, et juhul, kui teine lugemine lõpetatakse. Küsimus on selles, et meie ei saa seda päevakorrapunkti täna menetleda, kuna eile põhiseaduskomisjon arutas erinevaid küsimusi, mis seal tekkisid, kuid põhiseaduskomisjon kui juhtivkomisjon ei võtnud vastu otsust, et saata see tänaseks saali kolmandale lugemisele. Palun seetõttu see esimene punkt välja jätta!
10:07 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! See otsus, et toimub kolmas lugemine, on varasemalt põhiseaduskomisjoni poolt tehtud ja me oleme selle päevakorda just niimoodi kinnitanud. Meil on ka teine lugemine lõpetatud, millele te õigesti ise viitasite. Härra Kruusimäe, palun!
10:08 Tarmo Kruusimäe
Tänan, hea aseesimees! Noh, erinev tõlgendus. Minu arust on see oluline informatsioon, kui Eesti Rahvusringhäälingule antakse üks informatsioon ja meie siin saalis menetleme hoopis midagi muud. Need on kaks päris erinevat asja – kas on üks andmekogu või on nii, nagu meile, saadikutele, öeldi, et on kaks erinevat andmekogu. Kuidas me saame sedasi jätkata? Kus on toimunud, ütleme, see suur eksitus? Kas on tahtlikult rahvuslikku ringhäälingut eksitatud või on [eksitatud] saadikuid?
10:08 Aseesimees Hanno Pevkur
Head kolleegid, meil on olnud siin esimene ja teine lugemine, mille käigus on olnud võimalik küsida kõiki küsimusi selle eelnõu kohta. Andres Metsoja, palun!
10:08 Andres Metsoja
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Eile me ei jõudnud veeseaduseni. Nüüd ma vaatan, et veeseadus on täna kuuenda punktina päevakorras. Minu küsimus tuleb selle kohta, et kas me jätkame teist lugemist sealt, kus see pooleli jäi.
10:09 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Teie antud informatsioon on natuke ekslik. Põhiseaduskomisjon võttis esimese ja teise lugemise vahel vastu otsuse saata [eelnõu] teisele lugemisele kuupäevaliselt konkreetselt, aga kolmanda lugemise kohta, et saata see Riigikogu saali aruteluks, sellist otsust ei ole põhiseaduskomisjon kui juhtivkomisjon vastu võtnud. Selles mõttes on teie informatsioon ekslik ja seetõttu, kuna juhtivkomisjon ei ole saatnud seda eelnõu kolmandale lugemisele, ei ole meil võimalik seda menetleda.
10:09 Aseesimees Hanno Pevkur
Riigikogu suur saal kinnitas eile meie selle nädala töökava. Peeter Ernits, palun!
10:09 Peeter Ernits
Hea juhataja! Lähtuvalt eelmisest jutust selle 366 kohta, kas on seaduslik seda arutada. Sa ütlesid, et kuna me oleme kinnitanud päevakorra sellisel kujul, siis ei saa seda muuta, aga nüüd, hetk tagasi tulid sa välja ettepanekuga, et 10. punkti puhul rookida mind ettekandja rollist välja. Kuidas need kaks asja kokku lähevad?
10:10 Aseesimees Hanno Pevkur
Selle otsuse, ma saan aru, on teinud keskkonnakomisjon, et keskkonnakomisjoni esimees tuleb ettekannet tegema. Kalle Grünthal, palun!
10:10 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Ka see seisukoht, et te ütlete, et päevakord on kinnitatud, ei ole aluseks sellele asjale, sest siin on sees tingimus, et juhul, kui teine lugemine lõpetatakse. Okei, ma olen sellega nõus. Aga selleks, et seda saali tuua, on vajalik ka juhtivkomisjoni otsus selle kohta. Juhtivkomisjon võib teha ka sellise otsuse, et ta lükkab selle arutelu edasi või ükskõik mis muud variandid. Otsust selle kohta, et see saali tuleks, ei ole juhtivkomisjon teinud.
10:11 Aseesimees Hanno Pevkur
Härra Grünthal, te olete põhiseaduskomisjoni liige. Põhiseaduskomisjon tegi 4. juunil selle otsuse tuua eelnõu kolmandaks lugemiseks saali. Ruuben Kaalep, palun!
10:11 Ruuben Kaalep
Aitäh, hea istungi juhataja! Mul on ka kaks küsimust seoses selle 10. päevakorrapunkti muudatustega. Esiteks, kas keskkonnakomisjon põhjendas, mis põhjusel nad soovivad enda ettekandjat vahetada? Ja teiseks, te mainisite, et lisaettekandjaks tuleb selles päevakorrapunktis keskkonnaminister. Päevakorras ei ole algselt ette nähtud lisaettekannet selles päevakorrapunktis. Palun selgitage, miks see nii on!
10:12 Tarmo Kruusimäe
Tänan, hea aseesimees! Mul on nüüd protseduuriline küsimus seoses sellega, et kui on selgunud informatsioon, et põhiseaduskomisjon ei ole teinud otsust saata [eelnõu] saali, kuigi mingi eelmine, vana otsus oli, siis ju juriidiliselt iga uus [otsus], ka otsustamatus peaks lükkama üles teise. Keda ma peaksin rohkem uskuma, kas Riigikogu aseesimeest, kes ei osale komisjoni töös, või põhiseaduskomisjoni liikmeid, kes osalevad komisjoni töös?
10:12 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Riigikogu juhatus loomulikult lähtub komisjonides tehtud otsustest ja päevakorra koostamisel ka sellest informatsioonist, mille me komisjonist saame. Põhiseaduskomisjon tegi otsuse viia läbi kolmas lugemine 4. juunil. Kalle Grünthal, palun!
10:12 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Ma pean möönma, et teie informatsioon on absoluutselt ekslik. 4. juunil tehti otsus teise lugemise, mitte kolmanda kohta. Kuna me siin arutasime läbi muudatusettepanekud ja komisjonis tekkis ka muid probleeme, siis oleme olukorras, kus juhtivkomisjon ei ole praegu saatnud seda eelnõu saali kolmandaks lugemiseks.
10:13 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Juhatajal on informatsioon, et 4. juunil tegi põhiseaduskomisjon otsuse ka kolmanda lugemise kohta. Ruuben Kaalep, palun!
10:13 Ruuben Kaalep
Aitäh, hea istungi juhataja! Te vastasite minu küsimusele 10. päevakorrapunkti muudatuste kohta, et kodukord seda võimaldab, aga te jätsite vastamata sellele küsimusele, kas keskkonnakomisjon ka põhjendas, mille tõttu nad soovivad selliseid muudatusi teha.
10:13 Aseesimees Hanno Pevkur
Juhataja annab päevakorra täpsustamisel edasi selle informatsiooni, mis meile komisjonist tuleb. Me ei pea üle täpsustama, mis olid ühe või teise otsuse tagamaad, vaid me protseduuriliselt ütleme ja eelnõude ettevalmistamisel lähtume sellest, mis komisjonidest tuleb. Tarmo Kruusimäe, palun!
10:14 Tarmo Kruusimäe
Tänan, hea aseesimees! Mul on küll protseduuriline küsimus. Kui te väidate, et 4. juunil, kui Eesti lipp sai 137 aastat vanaks, võttis põhiseaduskomisjon vastu otsuse, et 15. juunil on kolmas lugemine, siis sellist materjali ei ole. Olen ise õiguskomisjoni liige ja me ikkagi väga täpselt määratleme ära, mis kuupäevadel see peaks toimuma. Ei ole nii, et ta ujub amorfselt millalgi juunikuus. Kas selline informatsioon on saadikutel olemas? Ma ei ole sellega veel kursis. Kas saame võtta istungi juhatajaga väikese vaheaja ja siis selle protokolli teha ka saadikutele kättesaadavaks?
10:14 Aseesimees Hanno Pevkur
Riigikogu juhatusel on päevakorra moodustamisel õigus päevakorrapunkte ümber tõsta ka päevade vahel ja sõltuvalt sellest, kuidas Riigikogu suure saali töögraafik on edenenud. Me teame seda, et meil olid vahepeal ka täiendavad istungid, nii et see, millal toimub kolmas lugemine, sai sõltuda sellest, millal teine lugemine lõpeb. Teine lugemine lõppes meil täiendaval istungil ja seetõttu saatis Riigikogu juhatus eelmisel nädalal juba Riigikogule laiali päevakorra, kus oli sees 366 kolmas lugemine, juhul kui teine lugemine lõpetatakse, tänase päeva esimese päevakorrapunktina. Paul Puustusmaa palun!
10:15 Paul Puustusmaa
Suur aitäh, hea juhataja! Tõe huvides tuleb ära märkida, et komisjon võttis vastu otsuse saata see saali homseks. See on komisjoni otsus. Ma võin kindlalt väita, et komisjon ei ole teinud teistsugust otsust, nii et see on määratud saali komisjoni otsusega homseks kuupäevaks.
10:15 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Nagu ma ütlesin, juhatusel on õigus vastavalt meie töögraafikule päevakorda planeerida. Teoreetiliselt võib olla olukord, kus kõik komisjonid soovivad kõik eelnõud panna ühele päevale. Sellest tulenevalt ongi kodukord andnud juhatusele õiguse päevakorda planeerida ja selle me kinnitame kõik üheskoos, millise päevakorraga me töötame. Selle me tegime eile, kinnitasime ära, et me töötame sellise töökavaga sellel nädalal. Muu hulgas tegime siin saalis ettepaneku, kui te mäletate, teha üks muudatus ja tõsta eilse päevakorrapunkti arutelu tänaseks. Peeter Ernits, palun!
10:16 Peeter Ernits
Aitäh, hea juhataja! Täpsustuseks, 10. punktis minu väljarookimine oli Reformierakonna karistusoperatsioon ja julgestamiseks toodi sinna keskkonnaminister veel teisele lugemisele. Aga minu küsimus või ettepanek on, et kui me arutame siin, kas on õige, et põhiseaduskomisjon saatis ta tänaseks kolmandale lugemisele saali, siis meil on olemas kolleeg Toomas Kivimägi. Las tema annab aru, mis tegelikult oli.
10:17 Aseesimees Hanno Pevkur
Nagu ma ütlesin, põhiseaduskomisjon on teinud tõesti ettepaneku, kui vaadata 4. juuni päevakorda, ja tõesti, kolleeg Puustusmaa osundus on õige, et viia läbi lõpphääletus 16. juunil, aga nagu ma ütlesin, juhatus vaatas ka päevakorda ja me kinnitasime selle. Suure saali otsus eilsest päevast on see, et 366 on täna kolmandal lugemisel esimese päevakorrapunktina. Tarmo Kruusimäe, palun!
10:17 Tarmo Kruusimäe
Tänan, hea aseesimees! Ma tunnen väga tugevat tõe defitsiiti praegusel hetkel siin õhus ja sihukest väga avarat fantaasiat meie kodu- ja töökorra tõlgendamisel. Kas ma saan õigesti aru, et juhatusel on õigus sõita üle komisjonide otsusest? Ning minu protseduuriline küsimus: kas me peaksime edaspidi komisjonides vastu võtma otsuse [märkusega] "juhul kui Riigikogu juhatus ei otsusta teisiti"? Sest see oleks ju saadikute ja valijate suhtes õige, et Riigikogu komisjon teeb otsuse saata saali sellel päeval, juhul kui Riigikogu juhatus ei otsusta teisiti.
10:18 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Selleks puudub vajadus. Kodukord annab juhatusele selle õiguse. Kalle Grünthal, palun!
10:18 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Mulle on praegu natuke ebaselgeks jäänud see asjaolu, et te ütlesite, et teil on olemas teistsugune informatsioon, ja pärast hakkasite tuginema Paul Puustusmaa ütlustele. On ilmselge, et siin on mingisugused probleemid, mis on jäänud avalikkusele ja ka Riigikogu liikmetele teadmata. Ma käisin eile veel spetsiaalselt põhiseaduskomisjonis ja soovisin saada põhiseaduskomisjoni istungi protokolli. Mulle öeldi, et seda saab kaheksa või seitsme päeva pärast, ma ei mäleta seda numbrit täpselt. Aga küsimus on ka selles, et selle protokolli kohta on õigus esitada vastuväiteid kahe päeva jooksul. Põhjus on selles, kas protokollis kajastatu vastab tõele või tegelikkusele või on teistsuguseid arvamusi, sest me ju teame, et protokoll ei ole stenogramm, sinna märgitakse olulisemad asjad üles. Praegusel hetkel oleme ikkagi olukorras, et tõe jaluleseadmiseks tuleb selgitada välja nende põhiseaduskomisjoni istungite [põhjal], millised taotlused on teinud põhiseaduskomisjon oma otsustes, millal [eelnõu] saata lõpuks saali lugemisele ja millal need [otsused] on tehtud.
10:19 Ruuben Kaalep
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Kas te palun võiksite selgitada neid Riigikogu juhatuse kaalutlusi, miks ta otsustas selle esimese päevakorrapunkti erinevalt komisjoni soovist tõsta tänasele päevale? Kas juhatuses oli sel teemal ka eriarvamusi? Mis olid need erinevad seisukohad, mis juhatuses kõlasid, ja millistel kaalutlustel tehti juhatuses lõppotsus?
10:20 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Lähtusime loomulikult töökava tegemisel meile komisjonidest tulnud materjalidest ja sellest, et meie tavaline töörütm on see, et kõigepealt kolmandad lugemised, siis teised lugemised, siis esimesed lugemised. Juhatus kinnitas päevakava projekti neljapäeval konsensusega. Henn Põlluaas, palun!
10:20 Henn Põlluaas
Aitäh! Nagu te just hetk tagasi ütlesite, Riigikogu suur saal kinnitas selle nädala päevakorra eile. See päevakord on meil kõikidel siin ees. Kui ma vaatan päevakorrapunkti nr 10, siis on ettekandjaks märgitud keskkonnakomisjoni liige Peeter Ernits, aga nüüd me kuuleme, et ettekandja on hoopistükkis Alender ja on tekkinud ka veel teine ettekandja, härra Mölder. Päevakord on kinnitatud, seda muuta on võimalik ainult sellisel juhul, kui kõik fraktsioonid on sellega nõus, aga nüüd tuleb välja, et keegi ei olegi küsinud suure saali käest sellise muudatuse jaoks nõusolekut. Kindlasti EKRE fraktsioon sellise päevakorra muudatusega, mis on justkui taevast meile kaela pudenenud, nõus ei saa olla. Kuidas te lahendate selle dilemma?
10:21 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Küsisin igaks juhuks üle, millal keskkonnakomisjon selle otsuse tegi. Keskkonnakomisjon tegi eile otsuse, aga selgub, et see palve päevakorda täpsustada – see ei ole täiendamine ega midagi muud, vaid täpsustamine tulenevalt komisjoni palvest – ei jõudnud eile õigeaegselt päevakorra kinnitamise hetkeks siia suurde saali, muidu oleks see parandatud olnud juba eile enne päevakorra kinnitamist. Peeter Ernits, palun!
10:22 Peeter Ernits
Hea juhataja! Ma tulen selle 366 juurde tagasi. Ma tegin enne ettepaneku, kui on ... (Telefonihelin.) Jah, aitäh, lugupeetud kolleegid, vaikuse eest! Meil on olemas ju siin – ma loodan, et ta on elus – põhiseaduskomisjoni esimees Toomas Kivimägi. Tere tulemast! Äkki sa võtad sõna ja räägid, kuidas tegelikult oli.
10:22 Aseesimees Hanno Pevkur
Härra Ernits, ma vastasin teile. Mul on olemas põhiseaduskomisjoni protokoll 4. juunist ja siin on ettepanek viia läbi kolmas lugemine, kui teine lugemine on lõpetatud, 16. juunil. Nagu ma ütlesin, Riigikogu juhatus tegi siin täpsustuse juba eelmisel neljapäeval konsensusega. Tarmo Kruusimäe, palun!
10:23 Tarmo Kruusimäe
Tänan, hea esimees! Ma loodan, et see on nüüd protseduuriline küsimus, sest kõik meie valitsusega seotud asjad peaksid olema ju Riigikogule, Riigikogu liikmetele teada, juhul kui toimuvad mingid manöövrid. Tõe huvides küsin seda, kas teile teadaolevalt on Tõnis Mölder tagasi astunud ja naasnud Riigikokku, et ta on keskkonnakomisjoni ettekandja. Millest selline info või ta lihtsalt natuke liiga ennatlikult pani juba lahkumisavalduse lauale?
10:23 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Kodukord võimaldab teisel lugemisel ministril tulla pulti. Paul Puustusmaa, palun!
10:23 Paul Puustusmaa
Suur tänu! Mul on selline mõte. Äkki oleks praegu mõistlik teha niimoodi, et me selle päevakorra hääletaksime üle, kuivõrd siin on tekkinud segadust ja muudatusi ja ma saan aru, et meie head kolleegid ei ole rahul sellega. Et asi oleks õige, me võiksime siis päevakorda uuesti hääletada.
10:24 Mart Helme
Aitäh! Ma tahan teha sellise väikese repliigi, mis puudutab protseduuri seoses 10. päevakorrapunktiga. Ei ole niimoodi, et ettekandja muutmine on täpsustus. See loogika tähendab ka seda, et inimese elimineerimine ei ole mitte inimese elimineerimine, vaid on mingi täpsustus – täpsustasime ära, et seda inimest meil enam ei ole. Ei saa teha suvaliselt nii, et isegi komisjoni määratud ettekandja ei tea, et ta on asendatud. No nii ei saa teha, see on täiesti ilmselge kodu- ja töökorra rikkumine. Seda esiteks.
Teiseks, kui te väidate, et põhiseaduskomisjon otsustas saata tänaseks kolmandale lugemisele selle nn ABIS‑e eelnõu, siis palun laske meile välja printida või saatke meile ekraanile või ükskõik kuidas see konkreetne protokolliline otsus, et see tehti eile või üleeile või millal iganes põhiseaduskomisjonis ja see fikseeriti täpselt nii: saadame kolmandaks lugemiseks saali sel ja sel kuupäeval selle ja selle seaduseelnõu. Teil ei ole seda ette näidata. Ma võtan mürki, et teil ei ole seda ette näidata. Ma juhin teie tähelepanu veel sellele, et ka protokolli on võimalik kaks päeva vaidlustada, ja me kindlasti vaidlustame selle.
10:25 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Juhataja pole kordagi väitnud, et põhiseaduskomisjon on teinud ettepaneku viia läbi kolmas lugemine täna. Nagu ma olen korduvalt öelnud, põhiseaduskomisjoni ettepanek oli viia läbi kolmas hääletus 16. juunil. Riigikogu juhatus, vaadates kõiki Riigikogu juhatusele saabunud ettepanekuid päevakorra kohta, tegi eelmisel neljapäeval konsensuslikult otsuse, et 366 kolmas lugemine viiakse läbi teisipäeval esimese päevakorrapunktina juhul, kui teine lugemine lõpetatakse. Toomas Kivimägi, palun!
10:26 Toomas Kivimägi
Aitäh, härra juhataja! Head kolleegid! Härra Peeter Ernitsa palve on igati asjakohane, kuna kolleegid tema fraktsioonist jagavad üsna palju eksitavat informatsiooni. Sellepärast pean oluliseks märkida, et põhiseaduskomisjon arutas eelnõu 366 väga põhjalikult, korraldades selleks lausa kolm täiendavat põhiseaduskomisjoni istungit nii 3. kui ka 4. juunil ja 4. juunil langetati järgmine otsus. Loen selle sõna-sõnalt ette: "Kui eelnõu teine lugemine lõpetatakse, teha ettepanek võtta eelnõu täiskogu päevakorda ja viia läbi lõpphääletus 16.06.2021." Poolt oli 5 põhiseaduskomisjoni liiget, vastu oli 2, erapooletuid 0. Mis puudutab protokolle, siis kõik protokollid on allkirjastatud, need on avalikustatud eelnõu 366 eelnõukaardil, nii et kõik on olemas, kõik on seaduspärane ja on igati asjakohane seda eelnõu täna menetleda.
10:27 Kalle Grünthal
Sellisel juhul, kui nüüd Toomas Kivimägi selgitab seda selliselt, siis minule jääb arusaamatuks, mispärast on pühapäevasesse päevakorda 13. kuupäevaks pandud esimese punktina isikut tõendavate dokumentide seaduse eelnõu menetlemine. Täpselt samasuguseid anomaaliaid leiab siin veel, ütleme, eelmise nädala päevakordades. Ei saa ju niimoodi olla, et need kuupäevad nihkuvad sujuvalt, kui komisjon on mingisuguse sellise otsuse teinud. Aga minu meelest on hoopis oluline küsimus, et kust te võtate seda, et põhiseaduskomisjon üldse on mingisuguse otsuse langetanud, et nad on lõpetanud selle lugemise komisjonis.
10:28 Aseesimees Hanno Pevkur
Vabandust! Küsimus jäi arusaamatuks. Põhiseaduskomisjonilt on tulnud info, millal me viime läbi [kolmanda lugemise]. Põhiseaduskomisjon ei pea langetama midagi teise ja kolmanda lugemise vahel. Teise ja kolmanda lugemise vahel on komisjonil ülesanne valmistada ette kolmanda lugemise tekst. See on ette valmistatud, selle kohta on minule teadaolevalt põhiseaduskomisjon teinud eile ka otsuse. Riigikogu suur saal otsustas eile hääletuse teel päevakorra kinnitamisel, et me arutame kolmandal lugemisel seda eelnõu täna esimese punktina. Seda me püüame ka arutada, kui me jõuame päevakorrani. Ruuben Kaalep, palun!
10:28 Ruuben Kaalep
Aitäh, austatud istungi juhataja! Lähtudes tänase istungi alguses sisse antud peaministri umbusaldamise ettepanekust sooviksin teada, kas teil on teavet, millal peaminister võiks tulla Riigikogu ette umbusaldamise ettepanekut omalt poolt kaitsma.
10:29 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh selle küsimuse eest! Hetkel ei ole. Kirjutasin mõni hetk tagasi alla paberile ja saatsin selle teie palve Stenbocki majja. Ootan vastust. Kalle Grünthal, palun!
10:29 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Ma küsisin teie käest, millisest dokumendist nähtub see, et põhiseaduskomisjon on üldse oma arutelu lõpetanud. Sellist otsust ei ole. Ma tahaksin teada seda, kust te olete sellise informatsiooni saanud, et põhiseaduskomisjon on üldse selle punkti arutelu lõpetanud.
10:29 Aseesimees Hanno Pevkur
Härra Grünthal! Kodukorraga tutvumine kergendab ka kodukorrast arusaamist. Kodukord ütleb meile lihtsalt ja selgelt: põhiseaduskomisjon, nii nagu ka kõik teised komisjonid, peab tegema menetluslikud otsused, millal toimub teine lugemine, millal toimub kolmas lugemine. Need otsused on põhiseaduskomisjon teinud. Teise ja kolmanda lugemise vahel on võimalik põhiseaduskomisjonil, nii nagu ka teistel komisjonidel, vaadata üle teise lugemise materjalid, teha vajadusel keelelisi korrektuure ja saata tekst saali. Seda kõike on tehtud. Härra Grünthal, palun, veel küsimus!
10:30 Kalle Grünthal
Aitäh! Ma jätan selle teema hetkeks rahule, kuid lähen analoogse asjaga edasi. Küsimus puudutab seda probleemi, et Eesti Konservatiivne Rahvaerakond saatis protesti põhiseaduskomisjonis toimunud rikkumiste kohta Riigikogu juhatusele. Riigikogu juhatus võttis vastu sellise otsuse, et saatis selle tagasi põhiseaduskomisjonile. Ehk on tekkinud olukord, kus isik, kes on, ütleme, pannud toime mingisuguse teo, hakkab ise oma teo üle õigust mõistma. Muuseas, samasugusele seisukohale jõudsid absoluutselt kõik põhiseaduskomisjoni liikmed, et sellist asja ei saa lubada. Kuna protest on Riigikogu juhatuses jäetud läbi vaatamata, siis peaks tegelikult Riigikogu juhatus lahendama oma otsusega selle küsimuse ära. Te viitasite asjaolule, et ma ei tunne kodukorra seadust, aga ma soovitan ka teil see ette võtta, sest on absoluutselt Riigikogu juhatuse pädevuses lahendada protest, mis on esitatud.
10:31 Peeter Ernits
Hea juhataja! Vahelduseks räägiks või küsiks millestki muust. Ma esitasin Riigikogu juhatusele protesti, kui sina ajasid mind Riigikogu kõnepuldist minema, ei andnud mulle kolme minutit. Ma küsin: kas Riigikogu juhatus on minu protesti arutanud ja [kui ei ole, siis] millal ta arutab seda?
10:32 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Vastan kaheosaliselt. Kõigepealt, istungi juhatamisel lähtusin mina kodu- ja töökorra seadusest, kus juhatajale on need õigused antud. Teiseks on kokku lepitud, et Riigikogu juhatus arutab seda punkti täna. Kalle Grünthal, palun!
10:32 Kalle Grünthal
Aitäh! Küsimus on järjekordses protseduuride rikkumises, sellepärast et põhiseaduskomisjonis asuti teise ja kolmanda lugemise vahepeal muutma eelnõu ka sisuliselt, mitte ei tehtud ainult grammatilisi ega keelelisi muudatusi, vaid ka sisulisi, mis on, ütleme, põhimõtteliselt teise ja kolmanda lugemise vahepeal lubamatu. Need ei ole n‑ö tehnilised muudatused, need ei ole ka, ütleme, grammatilised muudatused, need on sisulised muudatused. Seetõttu me juhtisime ka sellele tähelepanu, kusjuures põhiseaduskomisjonis paar tükki võeti välja, aga mõned jäid ikkagi sisse. Teise ja kolmanda lugemise ajal ei ole võimalik teha enam mingisuguseid parandusi. Seetõttu ei ole seda asja menetletud lõpuni. Siin on ka vihje, mispärast põhiseaduskomisjon ei võtnud vastu ühtegi menetluslikku otsust selle kohta, et saata see [eelnõu] saali lugemiseks. Meil jäi see asi pooleli, härra istungi juhataja.
10:33 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Suhtlesin põhiseaduskomisjoni esimehega ja sain kinnitust, et need korrektuurid, mis on tehtud, on ainult keelelist laadi. Peeter Ernits, palun!
10:33 Peeter Ernits
Hea juhataja! Kas juhatus on teadlik, et teise ja kolmanda lugemise vahel ehk kolmanda lugemise eel tehti [eelnõusse] sisulisi parandusi? Millised kodu- ja töökorra punktid seda võimaldavad?
10:34 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Nagu vastasin eelmisele küsimusele: suhtlesin põhiseaduskomisjoniga, täpsemalt põhiseaduskomisjoni esimehega ja [sain teada, et] sinna ei ole tehtud sisulisi parandusi. Mart Helme, palun!
10:34 Mart Helme
Aitäh, härra aseesimees! Me kuulsime põhiseaduskomisjoni esimehelt, et põhiseaduskomisjon võttis vastu otsuse saata eelnõu 366 suurde saali kolmandaks lugemiseks 16. juuniks. Täna on 15. juuni. Te apelleerite sellele, et eile kinnitati päevakord. Ma juhin tähelepanu sellele, et juhatus saab päevakorda muuta, kui ta on kooskõlastanud selle muudatuse juhtivkomisjoniga. Nii palju kui minuni on jõudnud informatsiooni meie esindajatelt põhiseaduskomisjonis, seda kooskõlastust tehtud ei ole. Seega on ka suure saali poolne päevakorra kinnitamine sisuliselt illegitiimne, sest komisjoniga ei ole muudatust kooskõlastatud.
10:35 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Kodukord võimaldab juhatusel päevakorda suurde saali tuua nii, et seda saaks menetleda. Kalle Grünthal, palun!
10:35 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Ma kuulan teie vastuseid, kust pärineb informatsioon, et põhiseaduskomisjon on lõpetanud oma töö, ja teie ainukesed vastused on olnud: ma suhtlesin komisjoni esimehe härra Kivimäega. Aga mina samas jälle ütlen, et oli teistmoodi. Miks me ei võiks siin leida, ütleme, seaduslikku lahendit? Võtame ette protokollid, vaatame, mis toimus sellel eilsel istungil. See annaks meile vastuse. Sest praegusel juhul ei ole loogiline, et kui on tõusetunud vaidlusmoment, siis teie tuginete ainult ühe oma erakonnakaaslase infole, mis ei pruugi absoluutselt õige olla. Siin oleks vaja antud õigusliku küsimuse lahendamiseks protokolli ja me ei saa siit enne edasi minna.
10:36 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Põhiseaduskomisjon on teinud ettepaneku viia läbi kolmas lugemine, kui teine lugemine lõpetatakse. Seda me püüame täna ka teha, kui me sinnamaani jõuame. Peeter Ernits, palun!
10:36 Peeter Ernits
Hea juhataja! Eelmises koosseisus olin ma pikalt põhiseaduskomisjoni liige ja mäletan, kuidas need protokollid olid mõnikord pehmelt öeldes üsna loomingulised, sõltuvalt sellest, kes oli komisjoni esimees. Me arutasime seda ka toona. Minu ja Jüri Adamsi seisukoht oli, et need peaksid sisaldama võimalikult täpset ülevaadet, kuni sinnamaani välja, et need lindid peaks säilitama, aga selle seisukohaga me olime vähemuses. Aga ma tulen jälle ettepaneku juurde, mille ma enne tegin. Siin istub hea kolleeg, põhiseaduskomisjoni esimees Toomas Kivimägi jätkuvalt meie seas. Kui sa ütlesid, et oled suhelnud põhiseaduskomisjoni esimehega, siis meie ja mina ei ole suhelnud sel teemal. Las Toomas räägib nüüd protokolli jaoks kõigile meile, kuidas see asi tegelikult oli.
10:37 Ruuben Kaalep
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Te jätsite varasemalt mitmele minu küsimusele vastamata ja ma leian, et see on halb toon, kuna Riigikogu kui põhiseaduslik institutsioon ja selle toimimine eeldab ka, et oleks pidev, tugev ja läbipaistev kommunikatsioon Riigikogu täiskogu ja Riigikogu juhatuse vahel. Selle tõttu ma küsin uuesti. Kõik need otsused, mida on Riigikogu juhatus teinud, mille üle me praegu siin protseduuriliste küsimuste vormis arutame ja mis ilmselgelt ja silmanähtavalt siin saalis furoori tekitavad – kas nende küsimuste arutamisel ja nende otsuste langetamisel oli Riigikogu juhatuses konsensus? Millised argumendid kõlasid erinevatelt Riigikogu juhatuse liikmetelt? Millised olid need kaalutlused, millega jõuti lõppotsusele?
10:38 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Ma vastasin teile, et Riigikogu võttis vastu päevakorra projekti konsensusega. Toomas Kivimägi, palun!
10:38 Toomas Kivimägi
Aitäh, väga lugupeetud juhataja! Head kolleegid! Ma kõigepealt pean oluliseks informeerida teid, et põhiseaduskomisjon ei ole oma tööd lõpetanud. See komisjon jätkuvalt töötab ja tegeleb eelnõudega edasi. Küll on ta lõpetanud eelnõu 366 menetlemise põhiseaduskomisjonis. Mis puudutab tehtud otsuseid, siis eile põhiseaduskomisjon kiitis heaks lõppteksti kolmandaks lugemiseks. Ja tõepoolest, seal olid tehtud üksnes keelelised täpsustused. Aga kuivõrd kolleegid EKRE fraktsioonist põhiseaduskomisjoni liikmetena tegid seal paar märkust, mis nende hinnangul olid sisulised muudatused, siis ma arvestasin nende märkustega ja võtsin need kaks keelelist muudatust välja. Minu hinnangul need olid keelelised, aga ma väljendasin valmisolekut kompromissiks ja ma ei osanud arvata, et sellist kompromissi sel moel kuritarvitatakse nagu täna siin saalis. Kinnitan veel kord, härra juhataja, et kõik selle eelnõu menetlemisega seotud otsused ja toimingud on täielikus kooskõlas Riigikogu kodu- ja töökorra seadusega ja põhiseaduskomisjon on täiesti nõustunud sellega, et selle eelnõu menetlemine toimub täna, 15. juunil.
10:39 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Mulle tundub, et me oleme saavutanud järjekordselt väga uue ja huvitava taseme, kus me komisjonis toimunu kohta räägime suulisest informatsioonist, küsime saalis üle, Toomas Kivimägi ütleb ühte, ütles seda ja kinnitab seda. Ma ei tea, kes see ütles, et tule taevas appi. Minu teada Riigikogu kodu- ja töökorra seadus ütleb seda, et komisjoni istungil toimunut kajastab protokoll, ja vaat seda protokolli meie tahaksime nüüd näha, et mis seal ikkagi oli. See ei ole Riigikogu tasand, kus me räägime ainult suulisest informatsioonist. Meil on ka suuline informatsioon, aga see ei ole oluline. Oluline on see, millised otsused ja millised hääletamistulemused kajastuvad protokollis. Seda meil on vaja, aga seda meil ei ole.
10:40 Aseesimees Hanno Pevkur
Härra Grünthal! 21. aprillil 2020. aastal arutas Riigikogu juhatus eesotsas Henn Põlluaasaga antud küsimust, mida te praegu tõstatate. Riigikogu juhatus koosseisus Henn Põlluaas, Helir-Valdor Seeder ja Siim Kallas võttis vastu otsuse. Komisjoni istungi protokolli näol ei ole tegemist täiskogu päevakorras oleva küsimuse arutamise aluseks oleva dokumendiga, mistõttu ei ole vajalik seada eelnõu täiskogus menetlemist sõltuvusse komisjoni istungi protokolli avalikustamisest. Härra Põlluaas.
10:41 Henn Põlluaas
Aitäh! Iga töönädala alguses vastavalt meie kodu- ja töökorra seadusele kinnitab Riigikogu täiskogu selle nädala päevakorra. See päevakord trükitakse välja, see on meil kõikidel austatud kolleegidel laua peal ja sellest me lähtume oma selle nädala töö tegemisel. Nüüd on selline kummaline olukord, et kui minu hea pinginaabri Peeter Ernitsa isik likvideeriti, lükati kõrvale päevakorrapunkti nr 10 ettekandja positsioonilt, siis on juhtunud selline lugu, et see meile välja trükitud päevakord on eksitav, see ei vasta tegelikkusele. Meil on ka varem seda juhtunud, et väljatrükitud ja saadikutele antud päevakord ei vasta tegelikkusele. Siis on toimitud sellisel kombel, et on võetud vaheaeg ja kõikidele Riigikogu liikmetele on trükitud välja uued, tegelikkusele vastavad päevakorrad. Nii et minul on teile ettepanek, austatud eesistuja, et te võtaksite vaheaja, piisavalt pika, et meie head kantseleitöötajad saaksid uue päevakorra välja trükkida – sellise, mis vastab tegelikkusele.
10:43 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh, hea endine Riigikogu esimees! Kindlasti ka sinu esimeheks oleku ajal esines päevakorras täpsustusi, kus muutus punkti ettekandja. Selles mõttes ei ole see siin Riigikogu praktikas [midagi uut]. Mina olen ka siin majas käinud 2007. aastast ja see on täiesti tavapärane praktika, et ettekandja muutub. Nii et siin ma ei näe mingit probleemi. Paul Puustusmaa, palun!
10:43 Paul Puustusmaa
Suur tänu, hea juhataja! Ma tuginen oma küsimuses vägagi palju teie enda sõnadele ja protokolli huvides ma tahan teada, kas tõepoolest on meil selline kord, nagu te ütlesite, et Riigikogu juhatusel on õigus päevakava koostada nii, et saab seda menetleda. Samuti me teame seda, et kodukord näeb ette, et komisjonid teevad oma otsused selle kohta, millal mingi asi toimub. Kas meil on õigus järeldada, et Riigikogu juhatusel on õigus muuta komisjoni otsust?
10:44 Aseesimees Hanno Pevkur
Riigikogu juhatus koostab päevakorra projekti, mis saadetakse välja Riigikogu liikmetele, ja Riigikogu suur saal kinnitab selle päevakorra projekti otsusega esmaspäevasel istungil. Nii me oleme talitanud ja talitasime ka sel nädalal. Peeter Ernits, palun! Härra Ernits!
10:44 Peeter Ernits
Jaa, aitäh! Ma ikkagi tahaks selgust saada selges eesti keeles. Kolleeg Kivimägi rääkis, et oli keeleline [parandus], aga midagi oli ka sisulist. Ma arvan, et me kõik tahaksime teada, kus need nüansid seal on, mis asi oli keeleline seal komisjonis, mille üle me nii palju arutame, ja mis oli sisuline. Minu tagasihoidlik ettepanek on, et kolleeg Kivimägi räägiks selges eesti keeles, millest jutt oli, mida saab käsitleda üks pool keelelisena ja teine pool sisulisena.
10:45 Aseesimees Hanno Pevkur
Härra Ernits, kindlasti on teil võimalik härra Kivimägiga seda arutada. Meie lähtume siin suures saalis ja kõik Riigikogu liikmed peavad lähtuma meile siin saalis kättesaadavaks tehtud tekstist. See tekst on meile kolmandaks lugemiseks ette valmistatud. Kalle Grünthal, palun!
10:45 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Me oleme huvitavas olukorras ikkagi. Me siin räägime mingisugusest suulisest informatsioonist, mida me oleme saanud härra Kivimäe käest. Aga küsimus on, kust te teate, et see komisjon, põhiseaduskomisjon oli üldsegi otsustusvõimeline. Sellepärast, et § 37 lõige 1 ütleb, et Riigikogu komisjon on otsustusvõimeline, kui kohal on vähemalt kolmandik komisjoni koosseisust. Ja komisjoni otsuste vastuvõtmiseks on vajalik teada ka hääletamistulemusi. Mina ütlen, et meil puudub selline informatsioon, et üldse komisjon oli töövõimeline, aga ilma komisjoni aruteluta ei ole võimalik ju ka kolmandat lugemist teha.
10:46 Aseesimees Hanno Pevkur
Härra Grünthal, te osalesite eile sellel komisjoni koosolekul. Kui teil oli kahtlusi, et see komisjon ei ole töövõimeline, siis te olekiste pidanud eile selle teema tõstma komisjonis. Minule teadaolevalt ei ole komisjonis tõstetud teemat, et komisjon oleks olnud eile töövõimetu. Paul Puustusmaa, palun!
10:46 Paul Puustusmaa
Suur aitäh, juhataja! Mul on tunne, et meil on muutunud halvaks tavaks Riigikogu juhatuse tasandil väga tugevasti omavolitseda. Ma sain praegu teie selgitustest aru nii, et kui komisjon teeb otsuse, siis see projekt läheb Riigikogu juhatusse, sõltumata komisjoni otsusest pannakse see juhatuse nägemuse järgi suures saalis hääletusele ja suur saal võib siis otsustada teistmoodi. Nii, see on olukord, kus suur saal muudab komisjoni otsust. Okei. Aga ma olen tähele pannud tulles siit läbi meie riigi esindussaalist, Valgest saalist, et seal on lipud. Ma mäletan väga selgelt, kuidas Riigikogu saal otsustas lippude olemasolu üle, et seal on Eesti Vabariigi lipud, ja nii palju kui mina mäletan, ei ole Riigikogu suur saal teistmoodi otsustanud. Kas te oskate öelda, kuidas selline otsus on sündinud?
10:48 Ruuben Kaalep
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse § 13 lõike 2 punkt 7 ütleb, et Riigikogu juhatus valmistab ette Riigikogu täiskogu töönädala päevakorra ning käesolevast seadusest tulenevatel juhtudel võtab küsimusi päevakorda oma algatusel, annab Riigikogu külalistele loa poliitiliste avalduste esitamiseks ning määrab nende aja. Kas te palun selgitaksite, kuidas Riigikogu juhatuse tegevus, mida teie praegu sealt puldist kaitsete, on kooskõlas selle seadusepunktiga, ja ühtlasi, kas te saaksite selgitada ja kirjeldada, millised olid need diskussioonid Riigikogu juhatuses ja kas seal oli ka eriarvamusi?
10:48 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Ma küll ei saanud aru, millise päevakorrapunkti kohta te soovite täpsustada, aga veel kord – ütlen teile kolmandat korda –, Riigikogu juhatus eelmisel neljapäeval otsustas päevakorra projekti saata siia saali selleks nädalaks konsensuslikult. Kalle Grünthal, palun!
10:49 Kalle Grünthal
Suur tänu, härra istungi juhataja! Te tegite märkuse selle kohta, kui ma rääkisin seda, et kas komisjon oli otsustusvõimeline ja millised hääletamistulemused olid. Te ütlesite: te olite ise seal. Aga küsimus ei ole minu osalemises või mitteosalemises. Küsimus on selles, et meie kodukord sätestab ära ka komisjoni istungite kinnisuse ja avalikkuse. Paragrahvi 36 lõige 3: komisjon võib istungi kuulutada avalikuks, kui selle poolt hääletab üle poole komisjoni koosseisust. Sama kehtib kinniseks kuulutamise puhul. Küsimus ei ole minus. Küsimus on teistes Riigikogu liikmetes, kes soovivad teada, näiteks härra Ernits, ma ei tea, kes siin on veel. Siin on saalis kindlasti mitmeid inimesi, kes ei tea seda asjaolu, kas komisjon oli otsustusvõimeline või millised olid hääletamistulemused. Tahaks seda teada kangesti. Ka nemad tahavad seda teada, mitte ainult mina ei taha teada.
10:50 Aseesimees Hanno Pevkur
Riigikogu juhatusel puudub informatsioon, et komisjonis oleks olnud probleem kvoorumiga. Peeter Ernits, palun!
10:50 Peeter Ernits
Hea juhataja! On ilus suvepäev, me oleme kained – mina küll, Jürgen – ja me arutame siin juba pikalt, mis põhiseaduskomisjonis toimus või ei toimunud. Minu meelest sellises olukorras võiks ikkagi valgust veel rohkem tuppa tuua. Meil on olemas siin hea kolleeg Toomas Kivimägi. Ühelt poolt meil on olemas, olen minagi lugenud neid teise ja kolmanda lugemise tekste. Aga protokoll veel ei ole avalik, ei ole võimalik protesti esitada ja nüüd me tahame ülepeakaela selle, nagu ka paljud teised eelnõud, siin vastu võtta. Miks lugupeetud juhataja ei lase kolleeg Kivimäel siin rääkida selges eesti keeles, mis seal tegelikult oli? Mis olid need asjad, ma kordan uuesti, mida üks pool mõistab ühtepidi ja teine teistpidi? Kas oli tegemist keeleliste parandustega, teine pool ütleb, et olid siiski, nagu Kivimägi ütles, ka sisulised, aga kasutati kurjalt ära. Mis asi see on? Ei jõua igas komisjonis olla. Et oleks pilt selge, et me ei peaks nii palju, nagu maakeeles öeldakse, jahuma, ümber palava pudru käima siin. Aga räägime sisust, kasutame seda võimalust. Ma kordan, et ilus päev on ja me oleme kained.
10:52 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Minu viimasele küsimusele vastates te ütlesite väga selgelt välja: juhatusel puudub informatsioon selle kohta, et komisjonis on midagi valesti tehtud. See tähendab seda, et juhatuse jaoks on usaldusväärne informatsiooniallikas ainult Reformierakonna saadik Toomas Kivimägi põhiseaduskomisjoni juhina ja kõik muud infoallikad on juhatuse jaoks ebausaldusväärsed allikad. Okei, jätame selle n-ö vahetegemise ära. Aga küsimus on selles, et praegu ju laekub parempoolsest saali nurgast pidevalt informatsiooni selle kohta, et seal komisjonis tehtu ei olnud kõige korrektsem. Selgitage ära, mispärast te ei usalda, ütleme, nelja-viie saadiku informatsiooni selle kohta, et seal oli midagi valesti, vaid võtate aluseks ainult Toomas Kivimäe kui üheainsa isiku informatsiooni. Te pole viidanud mitte kellelegi teisele, et oleks rohkem kuskilt midagi laekunud.
10:53 Aseesimees Hanno Pevkur
Härra Grünthal, see on teie poolt pahatahtlik, kui te hakkate niimoodi tõlgendama komisjoni tööd, kus te ise osalete. Komisjoni materjalid jõuavad siia mitte poliitikute kaudu, vaid ametnikkonna kaudu. Ametnikkond saadab selle laiali. Ametnikkond lähtub komisjonis tehtud otsustest. Komisjon oli eile minule teadaolevalt otsustusvõimeline. Ma ei näe mingit põhjust, et me peaksime seda debatti edasi pidama. Härra Grünthal, te olite ise seal komisjonis kohal, miks te siis kohe ei öelnud, et mingi probleem on komisjoni kvoorumiga või midagi muud. Ma ütlesin ka teile vastuseks enne: kvoorumiga ei olnud minule teadaolevalt eile probleeme. Tarmo Kruusimäe, palun!
10:53 Tarmo Kruusimäe
Tänan, hea esimees! Minu arvates on see protseduuriline ja [on oluline,] et see asi ka edaspidiseks saaks protokolli huvides ära öeldud. Küsimus: kui komisjonis hakatakse mõnda eelnõu menetlema, siis kas alguses tuleb kohe öelda, et me menetleme seda eelnõu juhul, kui Riigikogu juhatus lubab, ning kas tuleb täiendavalt ka Riigikogu juhatuselt küsida luba või siis otsustusprotsessis, et saata eelnõu saali sellel ja sellel kuupäeval juhul, kui Riigikogu juhatus teisiti ei arva? Kumb peaks olema menetluslikult õigem lähenemisviis?
10:54 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Komisjonid peavad lähtuma Riigikogu kodu- ja töökorrast. Härra Stalnuhhin, palun!
10:54 Mihhail Stalnuhhin
Aitäh, härra juhataja! Ma tahan tänada EKRE fraktsiooni esindajaid selle nii toreda debati eest. Tõesti, selline elus komöödia. Kuulaks seda meeleldi edasi, aga paluks EKRE esindajaid suhtuda suurema lugupidamisega neisse, kes koos meiega töötavad – need on komisjonide staff'id. Mina siin 20 aasta jooksul olen endale selgeks teinud, et Riigikogu töötab täpselt nii hästi, kuivõrd kvalifitseeritud staff on ümberringi. Meie tööd on võimatu ilma selleta ette kujutada. Kui siin esitatakse mingeid pretensioone, kus aluseks on pretensioon mitte komisjoni esimehe suhtes, mitte kolleegide suhtes, kes siin saalis istuvad, vaid see puudutab tegelikult ametnike tööd, siis no tõesti, see enam ei ole naljakas. Ilma nende inimesteta me oleme nagu ilma käteta. Nii et palun piirduge meie tagasihoidlike persoonidega, ärge puudutage komisjonide tööd selles osas, millega tegelevad ametnikud. Ma saan aru, et te piirate meie sõnavabadust jne, jne, jne. Kuulge, no natikese aru peab ju olema!
10:56 Peeter Ernits
Hea juhataja! Mul on siin saalis palju kolleege, kelle poole ma vaatan austusega. Nüüd ma kuulsin eesti keele probleemkomisjoni esimehe suust – kes on Riigikogus aegade algusest olnud, aga oluline, et ta on eesti keele probleemkomisjoni esimees –, et ta kasutas vähemalt kahel korral sõnu "komisjonide staff'id". Minu küsimus on, lugupeetud istungi juhataja: kas võõramaise sõna korduv kasutamine – staff'id – komisjonide ametnike iseloomustamiseks on aktsepteeritav Riigikogu saalis ja kas eesti keele probleemkomisjoni esimehe suust taolisi avaldusi kuulda on aktsepteeritav?
10:57 Aseesimees Hanno Pevkur
See ei ole protseduuriline küsimus. Kas meil on veel protseduurilisi küsimusi või me soovime lihtsalt debatti pidada? Kui on debati pidamise soov, on võimalik seda pidada ka väljaspool seda saali. Me sooviksime siin saalis tegeleda Riigikogu sisulise tööga. Kalle Grünthal, palun!
10:57 Kalle Grünthal
Ma tänan, lugupeetud istungi juhataja! Mina oma arvates ei pea debatti, ma tahan teada istungi läbiviimise asjaolude kohta. Te ütlesite, et minu ütlused on pahatahtlikud, mis puudutas siin Toomas Kivimäe ja EKRE saadikute informatsiooni. Ma leian, et see ei ole pahatahtlikkus. Aga te ütlesite ka seda, et teil on olemas, juhatusel on olemas informatsioon ja selle kohta on saadetud materjalid. Mina käisin eile küsimas, kas need protokollid ja asjad on valmis, öeldi, et ei ole valmis veel, nendega läheb aega. Nüüd ma sooviksin teada, mispärast teil on olemas see informatsioon põhiseaduskomisjonis toimunu kohta, kuid põhiseaduskomisjoni liikmetel ei ole seda informatsiooni.
10:58 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Jutt oli kvoorumist ja sellest, kas komisjon oli otsustusvõimeline. Tarmo Kruusimäe, palun!
10:58 Tarmo Kruusimäe
Tänan, hea aseesimees! Minu arvates on see protseduuriline. Kui nädal tagasi ma küsisin teie käest, kas on mõistlik juhatuse poolt panna ühte päevakorda sellised punktid, kus on 12 teist lugemist, siis täna me vaatame, meil on kuus teist lugemist. See tähendab, et iga saadik saab pidada viis minutit kõnet, juhul kui [aega] juurde antakse, [siis rohkem]. Keegi oleks ju võinud midagi öelda, kui tehakse kaks suurt muudatust tänases päevakorras, eks ju, et tuuakse üks päevakorrapunkt päeva võrra ettepoole ja teises tehakse suur vahetus. Nüüd on jäänud meil kaks tundi tänase istungi lõpuni. Kas on mõistlik? Kuidas te rääkisite eelmine kord? Te olite optimistlik ja ütlesite, et on olnud pikemaid istungi päevakordi. Täna ma ei küsi, kas te olete sama optimistlik ja ütlete, et jaa, meil on olnud pikemaid [päevakordi], vaid seda, kui mõistlik oli panna siia kuus teist lugemist.
10:59 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Loomulikult sõltub igast Riigikogu liikmest, kuidas me seda töökava siin teeme või kuidas me töökava rakendame, ja selgub, et näete, praegu me oleme tund aega tegelenud millegagi, mille asemel me oleks võinud menetleda eelnõusid. Paul Puustusmaa, palun!
10:59 Paul Puustusmaa
Aitäh, hea Hanno! Hetk tagasi meie hea kolleeg Stalnuhhin märkis, et siin tegeldakse sõnavabaduse piiramisega. Ma ei saanud küll hästi aru, kas ta viitas teile – ma ei ole mõistnud seda, et te piiraksite sõnavabadust. Küll aga võis ta viidata eelnõule 366, et see piirab sõnavabadust. Võib-olla me siis äkki tuleksime selles mõttes otsusele, et võtaksime selle punkti välja, sest see piirab sõnavabadust.
11:00 Peeter Ernits
Hea juhataja! Minul on küll selgelt protseduuriline ja korduv, ma kordan uuesti eesti keeles. Maailm ei ole nii mustvalge, et opositsiooni jaoks on kõik koalitsioonisaadikud saatanast ja vastupidi. On ka usaldusväärseid kolleege, isegi siis, kui nad ei ole samas koalitsioonis. Ja Toomas Kivimägi on, vabandage küll, minu jaoks usaldusväärne, vähemalt seni on olnud. Miks te, lugupeetud juhataja, ei anna sellele minu jaoks usaldusväärsele inimesele võimalust rääkida, kuidas tegelikult oli? No mis me käime ümber palava pudru! Kordan taas: ühelt poolt Toomas ütles, et oli nagu keeleline, aga siis oli ka sisuline, mida kolleeg Grünthal või keegi teine seal püüdis kavalalt kuidagi esitada sisulisena. Mis see tegelikkus seal oli? Palun tungivalt anda sõna kolleeg Kivimäele, kes on praegu põhiseaduskomisjoni esimees ja minu jaoks seni usaldusväärne. Las ta räägib, kuidas oli.
11:01 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Selleks avaneb võimalus kolmandal lugemisel läbirääkimiste käigus. Ruuben Kaalep, palun!
11:01 Ruuben Kaalep
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Meil on nüüd istungi algusest juba tund aega möödas ja nagu austatud Riigikogu esimees Jüri Ratas tavatseb öelda, aeg lendab kohutava kiirusega. Mina küsin: kas nüüdseks on juba tulnud mingisugust tagasisidet peaministrilt ja Vabariigi Valitsuselt, millal tullakse vastama praeguse istungi alguses esitatud umbusalduse ettepanekule?
11:02 Ivi Eenmaa
Tänan, härra juhataja! Kuna saalis teile esitatavad küsimused – kes küsib 16 korda, kes 9 või 10 – on põhiliselt sellised emotsionaalsed ja näitavad välja suhtumist selle saali suhtes ning on tegelikult kõik suunatud sellele, et panna kinni, nagu öeldakse, Riigikogu töö, on mul teile kui juhatajale ettepanek: lõpetage! Siin on kolm, neli või viis inimest, kes terroriseerivad saali. Ma ütlen selle sõna välja. Lõpetage see küsimuste ärakuulamine ja viisakas olemine!
11:03 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh, proua Eenmaa! Kodukord näeb ette võimaluse tõesti küsida istungi läbiviimise korra kohta küsimusi. Selle kohta on kõikidele fraktsioonidele ja kõikidele Riigikogu liikmetele saadetud meie õigusinimeste poolt täpsem selgitus, mida see tähendab. See, kuidas iga Riigikogu liige seda tõlgendab, on tema enda suva – õnneks või kahjuks. Riigikogu juhatajana on minul väga keeruline näha kellegi pähe, kas ta peab kinni kodu- ja töökorras toodud võimalusest küsida istungi läbiviimise korra kohta või ta soovib avaldada poliitiliselt mingit mõtet. Seetõttu ma kutsun üles kõiki Riigikogu liikmeid pidama kinni Riigikogu kodu- ja töökorrast ning samamoodi sellest juhisest, mis meie head abilised siin Riigikogus on Riigikogu liikmetele saatnud, mis puudutavad istungi läbiviimise korra kohta käivaid küsimusi ehk täpsemalt kodu- ja töökorra seaduse § 74 lõiget 2. Härra Kruusimäe, palun!
11:04 Tarmo Kruusimäe
Tänan, hea aseesimees! Minu protseduuriline küsimus puudutab päevakorrapunkti nr 10, kus, ma saan aru, keskkonnakomisjoni pädevus tegelikult kadus seoses ettekandja vahetusega ja oli vaja tuua siia minister. Nüüd selles teadmises, et täna võib-olla toimub ka umbusalduse avaldamine, kas on riigimehelik jooksutada ministrit ja tema kiiret graafikut muuta, selleks et olla ettekandja, kuna komisjon ei leidnud kedagi paremat asendamaks Peeter Ernitsat? Ma ei räägiks sellest, aga ma räägin ikkagi komisjoni pädevusest ja ministri jooksutamisest siia eelnõu teist lugemist ette kandma.
11:05 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Komisjoni ettekanne on ikkagi ka, ja nagu ma ütlesin, komisjon palus ka ministri siia. Selles mõttes on mõlemad: on komisjoni ettekanne ja on minister. Kalle Grünthal, palun!
11:05 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Ma pean hästi lühidalt tegema ja räägin protsessuaalselt, mismoodi asi toimus. EKRE esitas protesti Riigikogu juhatusele, Riigikogu juhatus saatis selle põhiseaduskomisjoni tagasi. Põhiseaduskomisjonis võeti see Riigikogu juhatuse otsus eraldi päevakorrapunktina arutelule. Nii. Edasi oli nii, et komisjon leidis üksmeelselt, et Riigikogu juhatus on jätnud oma ülesanded täitmata, ja saatis selle tagasi Riigikogu juhatusele, sisulises mõttes ja ka seletuskirja mõttes. Küsimus on selles, et kuidas me saame seda asja edasi menetleda, kui Riigikogu juhatus on oma vastutusalast väljunud. See oli ka põhjus, mispärast seda eelnõu ei saadetud siia kolmandaks lugemiseks. Need on need põhjused, lugupeetud eesistuja.
11:06 Aseesimees Hanno Pevkur
Riigikogu juhatus on selle protesti läbi vaadanud, saatnud tagasi põhiseaduskomisjonile, põhiseaduskomisjon on teinud selle kohta eile ka otsuse. Peeter Ernits, palun!
11:06 Peeter Ernits
Hea juhataja! Kuidas Mart Helme ütles presidendi kohta – emotsionaalselt ülesköetud naine. Nüüd, kui ma kuulen kolleeg Ivi Eenmaad, kes nimetas sisuliselt mind – ja mu mõningaid kolleege – terroristiks, aga ma toetan Ivit. Sõna on meil siin saalis vaba ja võib-olla ma ei ütleks, et emotsionaalselt ülesköetud naine – poliitkorrektne oleks vist öelda "emotsionaalselt ülesköetud sünnitav inimene" – aga jah, toetan Ivi Eenmaad.
11:07 Urmas Reitelmann
Härra eesistuja! Me oleme üsna piinlikus patiseisus praegu. Kas juhul, kui põhiseaduskomisjoni protokolli ei ole salajaseks kuulutatud, on mingisugune ratsionaalne põhjendus, miks mitte härra Grünthalile näidata põhiseaduskomisjoni protokolli materjale, et nii tema kui ka meie kõik ülejäänud siin saalis saaksime vastused nendele küsimustele ja me saaksime rahulikult selle teemaga edasi minna?
11:07 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Härra Grünthal oli põhiseaduskomisjonis kohal. Toomas Kivimägi, palun!
11:07 Toomas Kivimägi
Aitäh, härra juhataja! Kolm kiirrepliiki. Mis puudutab eilse põhiseaduskomisjoni kvoorumit, siis kõige väiksem arv põhiseaduskomisjoni liikmed, kes osales, oli seitse. Põhiseaduskomisjonis on kokku üheksa liiget, aga kuna kõik põhiseaduskomisjoni liikmed ei osalenud terve istungi vältel, siis väikseim number oli seitse. Nii et põhiseaduskomisjon oli otsustusvõimeline. Teiseks, mitte keegi, mitte ükski põhiseaduskomisjoni liikmetest ei vaidlustanud ühtegi otsust menetluslikus mõttes, ühtegi protesti ei esitatud põhiseaduskomisjonis. Ja kolmandaks, see, mida me täna arutame: otsus kiita heaks eelnõu 366 kolmanda lugemise tekst. Head kolleegid, pange tähele: poolt oli 5, vastu 0, erapooletuid 2.
Ma täiesti mõistan, et keegi vastu ei olnud, sellepärast et tõepoolest ma võtsin arvesse EKRE kolleegide tehtud kaks märkust. Minu hinnangul olid need muudatused keelelised, aga kuna nad ikkagi leidsid, et see võib-olla ei ole keeleline, siis võtsime need muudatused sealt välja. Seetõttu on igati ootuspärane, et keegi ka selle kolmanda lugemise teksti vastu ei hääletanud. Kusjuures see ei ole üldse mitte tavapärane, sellepärast et üldjuhul ei pea tegelikult kolmanda lugemise teksti komisjonis läbi hääletama, ja selle kohta on ka põhiseaduskomisjoni tehtud protokolliline otsus. Tol ajal oli põhiseaduskomisjoni esimees veel härra Jaak Madison, kes ütles, et ei ole vaja, piisab, kui esimees kooskõlastab selle kolmanda lugemise teksti. Tegime paremini, tegime enam, küsisime kogu komisjoni käest. Kordan veel kord: poolt 5, vastu 0, erapooletuid 2.
11:09 Tarmo Kruusimäe
Tänan, hea aseesimees! Tundub, et ma leidsin võib-olla sihukese võimaluse, kuidas sellest ummikseisust välja minna. Ma julgen väita, et 15 minutit võtab aega, et printida uued päevakorrad ja esimese päevakorrapunkti juurest võtta ära see tekst "juhul kui teine lõpetatakse" ja panna juurde "vastavalt juhatuse otsusele". Ja 10. päevakorrapunktis ei oleks siis, et ettekandja on Peeter Ernits, vaid on see, kes asendab, ja siis umbes nii, et teda saadab või täiendab või valmis panna keskkonnaminister. Siis te saate öelda saadikutele: "Saadikud, millest me räägime? Nii on ju kirjas." Sellega oleks ummikseis läinud. Võtate 15 minutit juhataja vaheaja, prindime uue päevakorra, uued punktid, ja lähtume sellest. Praegu tekitab see lihtsalt küsimusi. Kas mu mõte on agiilne?
11:10 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Me eile kinnitasime päevakorra ja täna hommikul ma täpsustasin istungi rakendamisel päevakorda. Ruuben Kaalep.
11:10 Ruuben Kaalep
Aitäh, lugupeetud aseesimees! Mind ikkagi huvitab endiselt see, mis teil seal Riigikogu juhatuses toimus selle arutelu käigus. Seda ju tegelikult reguleerib päris täpselt Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse § 16 lõige 4, mis ütleb: "Riigikogu juhatus võib otsuse vastu võtta üksnes pärast kõigi tema liikmete arvamuse ärakuulamist. Riigikogu juhatuse otsus võetakse vastu kohalolevate liikmete konsensusega. Kui konsensust ei saavutata, võib Riigikogu juhatuse liige panna küsimuse päevakorraväliselt hääletamisele Riigikogu istungil." Sellest lähtuvalt ma küsin: kas toimus Riigikogu juhatuse kõigi liikmete arvamuse ärakuulamine? Millised olid need erinevad arvamused ja milline oli see arutelu, mille käigus jõuti konsensusele? Tuletan meelde, et see teema, mille kohta ma seda eelkõige küsin, on kõik see, mis puudutab eelnõu 366 menetlemist käesoleval nädalal ja eriti seda, millisel päeval see eelnõu päevakorras on.
11:11 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! See ei olnud protseduuriline küsimus, rõhutan üle. Aga tulles vastu teie küsimuse iseloomule, ütlen neljandat korda: päevakorra projekt võeti vastu konsensusega ja kõik juhatuse liikmed ütlesid välja oma arvamuse. Kõik olid nõus, et me töötame sellel nädalal sellise päevakorraga. Urmas Reitelmann, palun!
11:11 Urmas Reitelmann
Suur tänu, härra eesistuja! Ma olen täiesti teadlik, et härra Grünthal viibis põhiseaduskomisjoni istungil. Küsimus ei ole ju selles, kas härra Grünthal viibis või ei viibinud seal. Küsimus on komisjoni protokollis. Kas meie töökorralduses on mõni säte, mis ütleb, et härra Grünthal ei saa tutvuda komisjoni protokolliga? Siis me lahendaksime ju ära kõik need küsimused ja me ei peaks seda diskussiooni siin väga pikalt jätkama.
11:12 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Loomulikult igal Riigikogu liikmel on õigus tutvuda protokolliga. Aga sellest protokollist, nagu ma ka viitasin juba Henn Põlluaasa, Helir-Valdor Seederi ja Siim Kallase tehtud otsusele eelmise aasta 21. aprillist, ei saa seada sõltuvusse suure saali arutelu. Peeter Ernits, palun!
11:12 Peeter Ernits
Hea juhataja! Aitäh, et Toomas Kivimägi viimaks sõna võttis. Selge jutt. Selle koha pealt respekt. Saal on emotsionaalselt üles köetud – ma saan aru, et see ei ole protseduuriline –, aga needsamad kaks asja, mis asjad need olid, millest Toomas rääkis? Kuna meie protokoll või see kodu‑ ja töökorra seadus ei võimalda praeguses olukorras sisulisi küsimusi esitada enne otsustavat hääletamist, siis minu meelest, arvestades seda erakorralist olukorda, mis on tekkinud viimastel päevadel, võiks Toomas siiski öelda ka laiemale seltskonnale, mis asjad need olid, millele ta viitas. Ma saan aru, et see ei ole protseduuriline, aga olukord praegu ei ole ka päris tavapärane.
11:13 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Eks me kõik koos seda olukorda siin kujundame. Riigikogu kodu- ja töökord on üsna konkreetne saali arutelude pinnalt ja ka sellest [seisukohast], kuidas me protseduurilisi küsimusi küsime. Härra Kivimägi on seal, võite ta käest üle küsida, kui jäi veel midagi segaseks. Anti Poolamets, palun!
11:14 Anti Poolamets
Austatud juhataja! Me siin muudkui arutame ka selliste teemade üle täiesti põhjendamatult, kas võiks korraliku päevakorra välja lasta. Siin võiks küll juurutada head tava, eriti kui aega on olnud täna juba tund aega, ametnikke on maja täis, viis minutit parandamist, viis minutit trükkimist ja kõik soovijad saavad korraliku päevakorra. See on lihtsalt hea tava.
11:14 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Päevakord on meil korralik, seal oli ainult üks täpsustus, nagu ma ütlesin. See täpsustus puudutas kümnendat päevakorrapunkti ettekandjate osas, ei midagi enamat. Selle ma lugesin teile ette, enne kui hakkasime istungit rakendama. Kalle Grünthal, palun!
11:14 Kalle Grünthal
Suur tänu! Ma saan aru, et Reformierakonna valitsus on võtnud nõuks iga hinna eest see eelnõu läbi suruda. Aga teate, seda istungit vaatavad väga paljud inimesed üle Eesti, see on muutunud Eesti inimeste jaoks ülitähtsaks asjaks. Isegi kui te praegu selle läbi surute, siis ega see ei tähenda veel, et see seadus jõustub. Õiguskantsler võib anda hinnangu, president võib jätta selle välja kuulutamata, see asi võib maanduda Riigikohtus jne. Kas see on teie mainele siis tõesti nii tähtis, et te tahate selle läbi suruda? Minule teadaolevalt on EKRE tänane toetusprotsent tõusnud juba 25-ni ehk purustanud klaaslae, mille Kaja Kallas ette seadis. Oleks mõistlikum ja ka teile tuleviku jaoks ...
11:15 Kalle Grünthal
... kasulikum, kui me võtaksime aja maha ja te arutaksite selle asja juhatuses uuesti läbi teie endi ja ka kõigi meie, Eesti rahva huvides.
11:16 Ruuben Kaalep
Aitäh, lugupeetud aseesimees! Meil on siin juba mitmendat korda tekkinud protseduuriliste küsimuste faasis selline patiseis, kus teie justkui ei saa meie küsimuste sisust ja mõttest aru, meie ei ole rahul nende vastustega, mida te annate. Kas selle situatsiooni lahendamiseks ei oleks kõige mõistlikum kuulutada välja pooletunnine vaheaeg, kutsuda kokku Riigikogu juhatus ja arutada kõik need teemad uuesti omavahel läbi, et pilt oleks selgem ja et nii Riigikogu juhatus kui ka Riigikogu täiskogu jääksid kõigis nendes küsimustes ja arutelupunktides rahule?
11:16 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! See ei puudutanud istungi läbiviimise korda. Paul Puustusmaa, palun!
11:16 Paul Puustusmaa
Austatud juhataja! Mina praegu ei saanud sellest loogikast aru. Kas siis Riigikogu liikmelt suures saalis ei või tulla ettepanek teha vaheaeg mingisuguse asja arutamiseks? Praegu jääb mulje, nagu sellise ettepaneku tegemine oleks lubamatu ja ei oleks üldse protseduuriline. See on just protseduuriline küsimus. Või saan ma valesti aru?
11:17 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Protseduuriliselt on võimalik küsida istungi läbiviimise korra kohta.