Suur tänu, juhataja! Head kolleegid! Kallid sõbrad siin- ja sealpool ekraani, saalis ja väljaspool saali! Siin just teadlased andsid teada oma värskest suurest uurimistööst, mille kohaselt inimaju erutavad ja toniseerivad kõige rohkem rõõmuhõisked. Sellega seoses mul kohe kargas pähe teatud assotsiatsioon. Mulle väga meeldib see, kuidas Isamaa oma asju meil siin saalis ajab. Kui head kolleegid tulevad siia pulti, siis näiteks Tarmo Kruusimäe tervitab rõõmsalt kõikide poole pöördudes: head vabariigi vardjad! Positiivselt, toniseerivalt. Või siis Urmas Reinsalu tuleb ja ütleb: head sõbrad! Olgu see siin või komisjonis – hästi positiivselt. Ja see on hea. See toniseerib, see aitab mõtlemisele kaasa. Ja kui ma täiesti kindlalt saaks toetuda sellele värskele teadmisele või nendele teadlaste kindlaks tehtud uurimistulemustele, siis ma püüaksin ka hõigata rõõmsalt ja positiivselt selle praeguse eelnõu uurimise juures, lootes, et see aitab selle eelnõu arengule väga positiivselt kaasa.
Aga nüüd on see probleem, et rahvuskonservatiivina me oleme väga head šamaanid ja me oleme erinevaid seaduseelnõusid ja nende [rakendamise] tulemusi väga hästi ette näinud, analüüsinud ka seda, mis siin täna saalis toimus. Ega siin ju meie jaoks midagi üllatavat ei ole ja ega tegelikult ei ole üllatavat ka eelnõus 331, mida ma siin püüan teieni tuua, head kallid kolleegid siin- ja sealpool ekraani.
Võiks hüüatada koos teie poole, et millega me siin siis tegeleme. Te teate, millega me tegeleme. Me tegeleme seadusloomega. See on üks väga oluline ja hea asi. See loob korda, see loob organiseeritust. Ja selle seadusloome juures on üks eriline asi: ta tugineb teatud väga kindlatele reeglitele. Üks kindel reegel on meie jaoks põhiseadus. Põhiseadus kui ülim seadus. Tõenäoliselt ei pea isegi olema jurist, sest ilmselt kõik inimesed on kuulnud, et mitte ükski seadus, mitte ükski määrus, mitte ükski muu dokument, õigusakt ei tohi olla põhiseadusega vastuolus. Hoolimata sellest, et me siin Riigikogus päevade viisi võtame vastu Brüsselist ja Strasbourgist tulevaid direktiive ja määrusi, ilma et me üldse aru saaksime, mis seal on – süüvidagi ei jõua, me võtame neid vastu massiliselt –, me ikkagi usume põhiseadusse endasse. Hiljuti oli põhiseaduse sajas aastapäev. Teate, kui hea oli kuulda, kui hea see põhiseadus on, kui kõikumatu ta on. Temas ei ole mitte midagi muutunud, ta on nagu raudne vits meie ümber, kaitseb meid kõikide halbade õiguslike regulatsioonide eest.
Nüüd ma teile ütlen, head sõbrad: ka see on ekslik. Meie põhiseadus on auklikuks tulistatud, auke täis, ussitanud. Ja seda ei ole teinud mitte need tublid inimesed, kes 1992. aastal selle vastu võtsid, või Põhiseaduse Assamblee, kes meie põhiseaduse kinnitas või koostas – nemad tegid väga hea seaduse. Aga vaat need hilisemad, need kohtunikud, õiguse loojad, kes siingi saalis on istunud, on seda põhiseadust närinud auklikuks niimoodi, et rahvas räägib ja ajakirjandus kirjutab, et mis on siis see seadus, seaduse keel, mis on juristide keel, see lindude ja liblikate keel, millest keegi aru ei saa.
Ma loen teile ühe tsitaadi, mis iseloomustab olemasolevat ja baseerub sellel, kuidas on meie seadusandjad ja seaduse kaitsjad tõlgendamiste kaudu meie põhiseadusesse suhtunud ja mida nad on põhiseadusega teinud. Tsitaat: "Igaühel on õigus koonduda mittetulundusühingutesse ja ‑liitudesse. Erakondadesse võivad kuuluda ainult Eesti kodanikud." Jaa, tõepoolest, ma tsiteerisin teile põhiseadust. Kas te arvate, et see norm kehtib? Kahjuks ei kehti. Sellepärast et me võtame vastu ühe madalama akti, teeme lahti erakonnaseaduse ja loeme sealt, see oli vist § 5, kus öeldakse, et ka mittekodanikud võivad sinna kuulda. Mis siis on toimunud? Toimunud on seesama klassikaline asi, et meie põhiseaduse kallal näritakse ja muudetakse selle norme erinevate tõlgenduste kaudu kehtetuks või töövõimetuks. Sellepärast et mingi madalama aktiga reguleeritakse seda teistmoodi, kui põhiseadus ette näeb.
Ülo Vooglaid on öelnud kunagi väga targad sõnad, et me peame olema inimeste suhtes ausad ja kui me tahame põhiseadust muuta, siis peame ausalt inimestele ütlema: me tahame muuta, see õigussuhe enam ei toimi, teeme selle ümber, ja siis me paneme rahvahääletusele mingi teise normi. Näiteks sellesama näite puhul võiks öelda, et erakondadesse võivad kuuluda kõik, kes meil siin elavad, ja paneme selle põhiseaduse normi sisse, paneme selle põhiseaduse hääletamisele, rahvas saab otsustada. Või seda, et perekond koosneb kastidest ja kassidest, aga mitte mehest ja naisest ja tema lastest, ülenevatest ja alanevatest järglastest. Ütleme ausalt, et see on niimoodi. Aga ei, meil tehakse kuidagi kõik niimoodi ümber nurga, peaasi, et inimesed aru ei saaks, mis toimub.
Loen teile veel ühe tsitaadi: "Keelatud on /.../ erakonnad, kelle /.../ tegevus on /.../ vastuolus kriminaalvastutust sätestava seadusega." Punkt. Kust see pärit on? Põhiseadusest. Mida ütleb see norm põhiseaduses, mis lõpeb punktiga? Ta ütleb seda, et erakonnad, kes on kuriteo sooritanud ja kelle tegevus on vastuolus kriminaalvastutust sätestava seadusega, on keelatud. Aga kuidas on meil? Meil nad tegutsevad edasi. Mitte ainult ei tegutse edasi, vaid nad saavad ka valitseda. Kuidas selline asjaolu mõjutab meie ühiskondlikku korda, suhtumist meie riiki ja valitsusse, seda ei ole meil ilmselt raske arvata. Põhimõtteline lõhe rahva ja riigi vahel tulebki sealt, kus selliseid asju niimoodi aetakse.
Mul õnnestus ülikoolis õigusteadust õppida sellise inimese käe all, kelle nimi on Igor Gräzin. Te kõik tunnete teda, te kõik teate teda. Tõsi, see minu stuudium algas veel nõukogude ajal, aga ma võin öelda, et ma lõpetasin selle diplomiga, kus on kolm kutsikat peal, nii et paremal ajal. Igori suhtes oli meil ülikoolis väga tunnustav suhtumine, sellepärast – ega ma ei tea täpselt, kas see muidugi tõele vastab, seda võiks Igor ise öelda või kommenteerida, aga meil räägiti niimoodi –, et Igor Gräzin on Nõukogude Liidu kõige noorem juuraprofessor, tark nagu kurat. Teadmata, kas see vastab tõele või mitte, tekitas see meis uhkust ja meil oli hea tema käe all õppida, sellepärast et tema loengud olid huvitavad, sisukad ja aeg-ajalt ka naljakad. Nad ei olnud igavad, nad olid mõnusad.
Igor Gräzin on ka siin saalis istunud. Ja ühel hetkel tema, kellel on olemas tugevad õiguslikud teadmised, tabas väga hästi ära, mis siin toimub. Ta tabas ära, seda teadis ta ilmselt ka varem, mis tähendus on tegelikult põhiseadusel, mis tähendus on nendel regulatsioonidel, mis reguleerivad riigi juhtimist, kus erakondadele, parteidele on antud erakordne jõud ja võim. Nad on küll mittetulundusühingud, nagu korteriühistudki, aga neile on antud riiklik vastutuse õigus ja nende jaoks on olemas eriseadus, erakonnaseadus. See tähendab seda, et erakondadesse tuleb suhtuda erakordselt ettevaatlikud ja erakordselt täpselt, seal ei saa olla lohakile minekut, sest kala hakkab mädanema peast. Erakonnad, mis juhivad riiki, kui nad liiguvad valesti, meie soovide ja seaduste vastu, siis ka see mädandab meie riiki. Ja sealt tuleb siis rahva suhtumine.
Ühesõnaga, tagasi minnes Igor Gräzini juurde. Gräzin, olles siin saalis, avastas ühel heal hetkel, et toimub mingi kummaline metamorfoos seaduste ja põhiseaduse suhtes. 2014. aastal – ma usun, et ta tõenäoliselt suhtles ka omaenda erakonnaga, ka juhtidega – ta avastas, et millegipärast see printsiip, millega erakondadele pöörati olulist tähelepanu ja nende pea kohale pandi juba ammu ka teatud Damoklese mõõk, karistusseadustikus, mis nägi põhiseadusest tulenevalt ette kuriteo sooritanud erakonna likvideerimise võimaluse, on järsku kadunud. Ma isegi usun täiesti siiralt, et ta pööras sellele asjaolule tähelepanu ka siis, kui teatud poliitilised ringkonnad hakkasid asja ellu viima, aga noh, tõenäoliselt oli tema positsioon sel ajal oma erakonnas selline, et seda tõkestada ei olnud mõistlikult võimalik. Me võime ainult praegu mõelda, miks Riigikogu XII koosseis ja valitsus – siis oli Rõivase esimene ja teine valitsus – läksid seda teed pidi, et otsustasid karistusseadustikust likvideerida selle normi, mis hoiatas ja hoidis erakondi kuritegude sooritamise eest. Aga igal juhul fakt on see, et 2014. aasta karistusseadustiku reformiga, mis jõustus 2015. aastal, lakkas olemast võimalus, et kuriteo sooritanud erakond võiks olla likvideeritav. Ta pöördus eraldi veel ka õiguskantsleri poole, küsis, millega tegemist on, kuidas see võimalik on. Kuidas on võimalik selline olukord, et põhiseaduse § 64 näeb ette, et Riigikogu liikme volitused lõpevad enne tähtaega teda süüdi mõistva kohtuotsuse jõustumisel, neidsamu reegleid kordab Riigikogu liikme staatuse seadus. See on ühemõtteline norm, mis välistaks juriidilise isiku, kuriteos süüdi mõistetud erakonna osalemise Riigikogu töös. Eesti õiguskord seda enam millegipärast ei sisalda.
Ka mina tegin hiljem, olles selle juurde jõudnud, järelepärimised juristidele ja sain vastuse, mis on väga lihtne ja loogiline. Karistusseadustiku ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seadusega otsustati tõepoolest karistusseadustiku üldosa § 46 "Juriidilise isiku sundlõpetamine" tunnistada kehtetuks ning sellest tulenevalt muutusid kehtetuks ka kõik karistusseadustiku eriosa paragrahvid, seal esinevad juriidilise isiku sundlõpetamise sanktsioonid. Eelnimetatud seadus jõustus 1. jaanuaril 2015 ja selle muudatusega loobus seadusandja talle põhiseaduse § 48 lõikega 3 delegeeritud õigusest määrata kindlaks kuriteod, mille toimepanemise eest sai kohus kriminaalasja kohtuliku uurimise tulemusena juriidilist isikut, sh erakonda, karistada sundlõpetamisega. Teadlik valik, täiesti teadlik valik.
Kui seda reformi läbi viidi, siis põhjendati seda asjaoluga, et vaadake, inimesed, ega ju tegelikult sundlõpetamine oma olemuselt pole kadunud, ta on meil tsiviilõiguses alles. Ja sellega taas peteti rahvast, kahekordselt peteti rahvast. Kõigepealt oli see, et üks põhiseaduse norm muudeti sisuliselt teovõimetuks, teine asi oli see, et lihtsale inimesele on ju tõepoolest üsna keeruline seletada, mis vahe on tsiviilõigusel, kriminaalõigusel ja avalikul õigusel. Kõik need menetlused käivad erinevat teed pidi ja ega kriminaalkaristuse korral ei saa ju tsiviilmenetluse kaudu õigust mõista või tsiviilmenetluse koodeksit kasutada. Ja sealt tulevad vastuolud, erinevad vastuolud. Lõppkokkuvõttes nüüd küsitakse, et oodake, kas siis meil ei olegi võimalik ebakohaselt käituvat juriidilist isikut, sh erakonda, tõesti sundlõpetada, meil on ju olemas tsiviilseadustiku üldosa seadus, meil on olemas ka erakonnaseadus. Rõhutan veel kord, need on tsiviilseadused.
Jaa, tõepoolest, meil on formaalne võimalus alles jäetud. Aga selle formaalse võimalusega on nüüd see asjaolu, et ka praegusel hetkel on meil võimalik likvideerimine viia läbi ainult ja ainult siis, kui erakond või juriidiline isik sõna otseses mõttes näiteks teostab riigipöördelaadse asja või kui Vabariigi Valitsus pöördub selle sammuga kohtu poole, et ebakohaselt käitunud erakond sundlõpetada. Aga te teate, et see on võimatu. See on formaalne norm, mis küll näeb ette mingisuguse variandi, aga see on sisuliselt võimatu. Seda ei saa mitte kunagi olla, et mõni minister või valitsus pöördub kohtu poole mõne erakonna likvideerimiseks. Siis on lihtsalt tegemist poliitilise mänguga. Põhimõtteliselt on meil võimalik ka see, et kohus omal algatusel teeb seda, aga seda ma ei kujuta samuti ette, eriti olukorras, kus need karistusõiguslikud sanktsioonid on karistusseadustikust välja viidud, teadlikult välja viidud. Ja ma rõhutan: me ei tea, mis põhjusel. Me võime mõelda, mis toimus aastal 2013, 2014, et poliitilised ringkonnad nägid, et see mõõk on vaja pea kohalt ära viia.
Nagu ma ütlesin, tegemist on väga ebaõiglase ja väga valet signaali andva asjaoluga. Ja seetõttu on konservatiivide erakond tulnud välja ettepanekuga ennistada see olukord, et mingis mõttes luua teatud distsipliinitasandit meie seadusloomesse. See on ka see põhjus, miks me oleme selle eelnõuga välja tulnud. Valitsus oma arvamuses sellesama eelnõu kohta on öelnud, ta on selle väga täpselt ära tabanud, et oma olemuselt me ei tee mitte midagi uut. Veelgi enam, me tegelikult ainult ennistame olukorra, kus me toome sisse need vajalikud üldnormid ja erinormid, need vajalikud karistusliigid, et sundlõpetamine oleks lihtsalt võimalik.
Kusjuures, kuna tegemist on esimese lugemisega, siis on ju põhimõtteliselt võimalik igal hetkel, kui meil need normid on sisse viidud, täpsustada kõiki olukordi, et ei tekiks liigset hirmu ka nendel erakondadel, kes on praegu n-ö löögi all. Aga nagu ütles ka Jaanus Karilaid meil komisjonis selle vestluse ajal, et hirmu kellelgi ei ole vaja tunda, sellepärast et isegi siis, kui me taastame selle olukorra, mis on meilt praegu ära võetud, ka sellisel juhul ju tagasiulatuvat jõudu sellel seadusel ei ole. Ehk siis: mis on läinud, see on läinud. Aga tuleviku osas see annaks väga tugeva ja väga hea signaali. Ja ma arvan, et seda oleks mõistlik toetada teil kõigil. Selline lugu. Tänan!