Austatud istungi juhataja! Austatud Riigikogu liikmed! Valitsus on esitanud eelnõu, millega soovitakse muuta liiklusseadust, autoveoseadust ja sellega seonduvalt teisi seadusi. Eelnõu eesmärk on tagada Eestis registreeritud ja liikluses kasutatavate sõidukite ohutus. Selleks volitatakse ministrit nimetama sõidukitel kasutatavad süsteemid, mida ei saa või ei ole otstarbekas kontrollida tehnoülevaatusel ning mille nõuetele vastavuse kontrollimata jätmine võib seada ohtu inimese või keskkonna. Eelkõige on eelnõu koostatud eesmärgiga tagada kütusena surugaasi ja veeldatud gaasi tarvitavate sõidukite ohutus. Seetõttu peavad tulevikus sellised sõidukid läbima lisaks tehnoülevaatusele regulaarselt ka tehnilise kontrolli, kus kontrollitakse nende kütusepaakide seisukorda.
Kütusena surugaasi tarvitavate sõidukite korral on oht nende kütusepaakide lõhkemiseks, kuna kütust hoitakse paagis väga kõrge rõhu all. Seetõttu on oluline kontrollida, et paagil ei oleks näiteks korrosioonist tingitud vigastusi, mis võivad selle tugevust vähendada. Kuigi sõidukite üldist ohutust hinnatakse eelkõige korralisel tehnoülevaatusel, siis maagaasisõidukite kütusepaakide kontrollimine on tehnoülevaatusel raskendatud. Näiteks juba seetõttu, et paljudel sõidukitel on paagid kaetud ja tehnoülevaataja nendeni isegi ei pääse. Seetõttu, konsulteerides eri osalistega, leiti, et tehnoülevaatus ei ole sobiv koht maagaasisõidukite paakide kontrollimiseks. See ei tähenda, et tehnoülevaatuspunktid seda teenust osutada ei või, kui nad sellise teenuse pakkumisest on huvitatud ja suudavad kontrolli nõuetele vastavalt teha. Lihtsalt see kontroll ei saa olla tehnoülevaatuse osa. Seetõttu on vaja seadusega ette näha kohustus läbida täiendav tehniline kontroll, kus kontrollitakse selliseid süsteeme ja nende osi, mida tehnoülevaatusel kontrollida ei saa.
Maagaasipaakide seisukorra regulaarset kontrolli on soovinud ka sõidukite valmistajad, kes ei soovi müüa maagaasi tarbivaid sõidukeid riikidesse, kus nende sõidukite kütusepaakide seisukorda hiljem kasutuses ei kontrollita. Seetõttu on eelnõu vajalik, et Eestisse jätkuvalt maagaasi tarbivaid uusi sõidukeid tarnitaks ja inimestel oleks tagatud kindlustunne, et sõiduk on ohutu.
Planeerime kütusena surugaasi tarbivate sõidukite kontrolli sageduseks maksimaalselt neli aastat ja veeldatud maagaasi tarbivate sõidukite ülevaatuse sageduseks maksimaalselt 10 aastat. Kontrolli tegemisest on olnud huvitatud eelkõige sõidukimarkide esindajad, kes juba praegu maagaasipaake hoolduse käigus kontrollivad, kuid vanemad sõidukid tihti enam margiesinduses hoolduses ei käi, mistõttu võivad jääda nende kütusepaagid tähelepanuta ja seetõttu muutuvad autod teel ohtlikuks. See ei tähenda, et kontrolli võivad teha ainult margiesindused. Kontrollteenust võivad pakkuda ka teised ettevõtjad, kes on selleks võimelised.
Palun teil toetada eelnõu ja komisjoni ettepanekut esimene lugemine lõpetada. Aitäh!