Lugupeetud Riigikogu esimees! Lugupeetud parlamendiliikmed! Parlament on vastu võtnud kriminaalpoliitika arengusuunad 2018. aastani. See tähendab, et järgmise aasta jooksul on parlamendil vaja kinnitada uued arengusuunad. See on väga tõsine ja reaalse mõjuga arengudokument, sest annab ka rahvaesindusele sisendi selle kohta, kuidas riiklik süüdistus ja politseiasutused riigi kriminaalpoliitika prioriteete realiseerivad.
Möödunud aastal oli suure tähelepanu all mitu karistuspoliitika efektiivsuse seisukohalt olulist teemat: ohtlikud kurjategijad, joobes juhid, alaealised õigusrikkujad. Samuti oli olulisel kohal kuriteoohvrite toetamine ja kaitse, rõhuasetusega ennekõike naiste- ja lastevastase vägivalla ohvritel. Nendel teemadel seisab eelnõude menetlemine Riigikogus ees veel käesoleval aastal.
Kriminaalpoliitika keskne eesmärk on kuritegevuse vähendamine, rõhuasetusega korduvkuritegevuse ehk retsidiivse kuritegevuse vähendamisel. Mul on hea meel parlamendile öelda, et registreeritud kuritegude arv jätkuvalt väheneb. Seekord saime lahti number 3-st registreeritud kuritegude arvus, see arv jäi alla 30 000. See on suur psühholoogiline võit. Registreeritud kuritegude arv vähenes 2016. aastal 11%. Ka Eesti inimeste mure kuritegevuse pärast on jäänud nii väikeseks, et seda peaaegu ei olegi. Sügisel 2016 leidis vaid 3% Eesti inimestest, et kuritegevus on peamine riigi ees seisev mure. Tuletan meelde, et kümme aastat tagasi oli neid inimesi 15 korda rohkem – 45%.
Rahvusvaheliselt on põhiline indikaator, millega mõõdetakse kuritegevuse levikut riigis, tahtlikud tapmised ja mõrvad. Mul on hea meel informeerida parlamenti positiivsest tendentsist: registreeritud tapmisi ja mõrvu oli eelmisel aastal 44, üle-eelmisel aastal aga veel 50. See on kõige väiksem arv pärast Eesti vabanemist. See ei tähenda aga seda, nagu me võiksime öelda, et oleme saavutanud Põhjamaade taseme, sest Soomes on see arv per capita ligi kaks korda väiksem.
Mitme näitaja üle ei ole aga mingit põhjust rõõmustada. Registreeritud korruptsioonikuritegude arv pole iialgi nii suur olnud: 2016. aastal registreeriti üle 500 korruptsioonikuriteo. Üks põhjusi, miks see arv on nii suur, on see, et sõidukite tehnoülevaatusel märgiti teatud sõidukeid meelehea eest tehniliselt korras olevaks, kuigi need sõidukid korras ei olnud. Selles kriminaalasjas oli väga suur altkäemaksude ja ametialaste võltsimiste arv, olgugi et tegemist oli ühe kuritegeliku aktsiooniga, mille organiseeris üks kuritegelik grupp. Teisalt on registreeritud kuritegevuse arvu kasvu taga ka õiguskaitseasutuste väga hea töö, sest kui nemad teemaga süsteemselt ei tegeleks, poleks ka vahelejäänuid.
Samas peegeldab äsja avaldatud sotsioloogiline korruptsiooniuuring ka ühiskonna eitavamat hoiakut korruptsiooni. Küsitluse järgi on võrreldes kuue aasta taguse ajaga, mil me tegime eelmise uuringu, üle kahe korra vähem neid, kes väidavad, et neilt on tehnoülevaatusel altkäemaksu küsitud. Kokkupuude mitme teise korruptsioonitüübiga on samuti vähenenud. Inimesed on muutunud korruptsioonile vähem vastuvõtlikuks. Meelehead küsitakse (anonüümse uuringu järgi) 2010. aastaga võrreldes vähem.
Üks probleemne nüanss uuringust, mida on sihtrühma silmas pidades paslik esile tuua, on see, et kuigi avaliku sektori töötajate korruptsiooniteadmised, -tolerants ning vastuvõtlikkus korruptsioonile on teistega võrreldes paremas seisus, eristub nende hulgas poliitiliste otsustajate rühm. Nii selgub anonüümsest uuringust, kui küsitleti 500 inimese suurust valimit. Tuleb tõdeda, et sellest valimist 12% oleksid nõus korruptiivselt käituma, aga võrdluseks võib välja tuua, et sellega oleks nõus vaid 4% omavalitsusametnikest. Probleemne tõsiasi on, et inimeste hoiak on selline, nagu seaduste ostmine sageneks. See on kindlasti riigivõimu delegitimeeriv ja ohtlik. Peaaegu veerand (23%) elanikest arvab, et seaduste ostmiseks antakse altkäemaksu, kuus aastat tagasi oli selliseid inimesi alla viiendiku (19%). See on üks asi, mida me koostöös parlamendiga saame ühiselt parandada.
Meil on hulk GRECO ehk korruptsioonivastase riikide ühenduse antud rahvusvahelisi soovitusi. Neli ja pool aastat tagasi lubasime GRECO-le, et võtame vastu lobireeglid, aga seda ei ole siiani tehtud. Me võtsime küll vastu Riigikogu liikme hea tava, kuid neli ja pool aastat tagasi sai lubatud, et rikkumisele hakkab järgnema ka sanktsioneeriv akt. Minu üleskutse parlamendile on realiseerida GRECO-le lubatud korruptsiooni ja huvide konflikti tõrjumise vahendid.
2016. aasta oli alaealiste kuritegevuses märgilise tähendusega. Viimasel kümnendil ei ole ühelgi aastal registreeritud nii vähe alaealiste toimepandud kuritegusid kui läinud aastal. Alaealiste toimepandud kuritegude arv on langenud 1000 piirimaile, mida on kolm korda vähem kui kümme aastat tagasi. Läinud aasta lõpus tulime välja seaduseelnõuga, mis peaks alaealiste väärtegudele ja kuritegudele reageerimise süsteemi reformima. Seda alaealisi õigusrikkujaid mõjutavat seaduseelnõu tuleb vaadata paralleelselt Sotsiaalministeeriumi algatatud alaealiste komisjonide ja kinniste lasteasutuste süsteemi arendusega. Need kaks asja koos peaksid aitama saavutada olukorda, kus tekib alaealiste erikohtlemise süsteem.
Meie eesmärk on üks ja selge: vähendada alaealiste korduvaid rikkumisi ja muuta reageerimine alaealiste õigusrikkumistele mõjusamaks. Muudatuste abil tahame saavutada seda, et mis tahes põhjusel alaealine süüteo ka toime paneb, ta peab aru saama teo keelatusest ja selle tagajärgedest ohvrile ning peab olema valmis tegema ise pingutusi teo tagajärgede korvamiseks. Samuti on oluline mõista, et vangistus ei ole alaealiste õigusrikkujate puhul see tee, kuidas saaks retsidiivset käitumist vähendada. Kogu rahvusvaheline praktika näitab vastupidist: noore inimese retsidiivse kuritegeliku käitumise kujunemise lähtejuured on just nimelt selles, et ta on sattunud kinnipidamisasutusse ehk vanglasse.
Nüüd räägin laste väärkohtlemisest. Ligi kolmandik (32%) Eesti teismelistest on elu jooksul langenud seksuaalse väärkohtlemise ohvriks. Iga kümnes laps on ministeeriumi tehtud uuringu järgi elu jooksul seksuaalvägivalda kogenud. Tõsi, registreeritud seksuaalkuritegude arv on püsinud viimased kümme aastat samal tasemel. Igasugune laste väärkohtlemine on julm – see kahjustab laste õigust olla terve ja areneda. Laste seksuaalset ärakasutamist on ka meie kriminaalpoliitikas käsitletud kui üht raskeimat kuritegu, sest see on suunatud täiesti kaitsetute väikeste inimeste vastu.
Seksuaalse väärkohtlemise ennetamiseks ja selle ohvriks langenud laste õiguste kaitse paremaks tagamiseks on Eesti ühinenud Euroopa Nõukogu konventsiooniga, mis käsitleb lastevastase tegevuse tõrjumist. Justiitsministeerium organiseeris läinud aasta jooksul teavitustegevust ja koolitusi ning koostas juhiseid spetsialistidele. Üks viimaseid dokumente, mille me koostasime, et kriminaalmenetluse tarbeks tõe tuvastamisel lastele võimalikult vähe kannatusi põhjustataks, on lapse küsitlemise käsiraamat, mis aitab õigusasutuste esindajatel lastega keerukatel teemadel vestelda.
Me loodame, et aasta alguses käivitunud lastemajade projekt õnnestub. See on samm selles suunas, et lapsed tunneksid ennast turvalisemalt. See on Islandi ja teiste Põhjamaade eeskujul loodud teenus Tallinna Vaimse Tervise Keskuse juures, kus ühes kohas pakuvad seksuaalselt väärkoheldud või selle kahtlusega lapsele tuge mitme valdkonna spetsialistid.
Ka naistevastase vägivalla ja perevägivalla teema oli jätkuvalt suure tähelepanu all. Parlamendi menetluses on karistusseadustiku muudatused, mis võimaldavad Eestil ühineda naistevastase vägivalla ja perevägivalla vastase konventsiooniga, mis näeb ette spetsiifilised sanktsioonid selliste kuritegude eest.
Eelmisel aastal võttis Justiitsministeerium erilise tähelepanu alla ohtlike kalduvuskurjategijate teema. Me nägime, et senine karistuspoliitika korduvalt vägivallatsenud isikute retsidiivsuse vähendamiseks ei töötanud. Kogu kriminaalpoliitika eesmärk on kaitsta vabadust ja teha seda sellisel moel, et inimestel oleks õigus elada oma elu ilma ohtu sattumata. Riik peab kaitsma ühiskonda kõige ohtlikumate kurjategijate elik selliste inimeste eest, kes on korduvalt tapnud, vägistanud või pannud toime mõne muu raske tervisekahjustuse põhjustanud vägivalla- või seksuaalkuriteo. Sellistel kuritegudel on suur mõju ühiskonna turvatundele. Eelmisel aastal analüüsis Justiitsministeerium ohtlike kalduvuskurjategijate karistuspraktikat, selgitas välja sihtgrupi suuruse ning töötas välja ettepanekud korduvalt vägivallatsenud isikute retsidiivsuse vähendamiseks. Näiteks tahame luua võimaluse rakendada eluaegset vangistust ka korduvalt vägistanud ja raske tervisekahjustuse tekitanud inimeste suhtes ning mõista kohustuslik eluaegne vangistus teist korda tahtlikult inimese tapnud isikule.
Selle kõrval on vähemalt niisama oluline – kui mitte veelgi tähtsam – see, et ohtlike kalduvuskurjategijate ühiskonda naasmist peab toetama mõjus rehabilitatsioon. Praeguse praktika põhjal teame, et ligi 70% isikutest vabaneb vanglast ilma igasuguse järelevalve või toeta, paljudel puuduvad elu- ja töökoht ning oskused iseseisvalt ja õiguskuulekalt hakkama saada. Seetõttu teeme ettepaneku rakendada vanglast vabanenute suhtes sihipärasemat ja kohustuslikku karistusjärgset käitumiskontrolli, ka peale vanglast vabanemist peaks inimesel olema tugiisik. Teeme ettepaneku muuta eluaegsest vangistusest vabanemine järkjärguliseks ja niimoodi ühiskonnale turvalisemaks.
Peale selle on vaja korraldada vanglast vabanenutele tugiisiku- ja majutusteenus. Tahan rõhutada, et oleme vangistuspoliitikas seadnud prioriteediks, et kinnipeetavad tegeleksid vangistuse ajal senisest enam eesmärgipärase tegevusega, mis aitaks neid inimesi rehabiliteerida ja sotsialiseerida. Fookuses on vangide töötamine ja keeleõpe. Isikud, kelle suhtes ei kehti lisakaristusena sissesõidukeeld ega väljasaatmiskohustus ja kes eesti keelt ei valda, peavad vanglas õppima eesti keelt. Nad peavad seda tegema. Mõtestatud tegevus vanglas on uurimuste järgi otseselt seotud võimalusega vähendada korduvkuritegevuse riski.
Nüüd räägin joobes juhtide kuritegevusest. Võrreldes üle-eelmise aastaga registreeriti eelmisel aastal joobes juhtimist vähem. Need on rõõmustavad ja lootust andvad arvud. Siiski tekitab muret, et aasta jooksul karistati sadu inimesi korduvalt kriminaalses joobes juhtimise eest. Riiklike ennetus- ja karistusmeetmete kõrval on oluline see, kui tolerantne ühiskond autorooli joobes istumise suhtes on. Tõrjuvat hoiakut näitab kõige paremini see, et on suurenenud nende joobes juhtide hulk, kes tabatakse liiklusest tänu kaaskodanike tähelepanelikkusele.
Ma loodan, et parlament menetleb valitsuse esitatud joobes ja retsidiivsete juhtide tõkestamise seaduse eelnõu positiivses vaimus. See näeb ette mitmekesise paketi nimetatud isikurühma mõjutamiseks. Korduvalt kriminaalses joobes roolist tabatud isiku vangistamisega peab riik andma selge signaali, et purjus peaga liikluses osalemist ei tolereerita. Nende isikute tõttu võib keegi kaotada oma tervise või elu. Väga suur hulk joobes juhte on kimpus alkoholi kuritarvitamisega, aga seda häiret pelgalt karistamisega ei ravi. Joobes juhtimise põhjustele tuleb tähelepanu pöörata juba peale esimest rikkumist. Ma pean silmas alkoholismiravi. Peale selle soovime sellel aastal kasutusele võtta elektroonilised alkoholikontrolli seadmed, mida saab lisamõjutusmeetmena kohaldada joobes juhtimiselt tabatud inimestele.
Narkootikumivastase võitluse eesmärk peab olema nii nõudluse kui ka pakkumise vähendamine. Kuigi õiguskaitseorganitel on siin suur roll ja vastutus, neist üksi ei piisa, vaid vaja on kogu ühiskonna panust (haridus, sotsiaalprobleemide lahendamine, ka ravi ja nõustamine). Narkootikumide tarvitamine on sotsiaalne probleem, mistõttu tuleb karistamise kõrval suunata tähelepanu inimeste ravimisele ja toetamisele.
Kuna Eestis on peamine tarvitatav narkootikum kanep ja selle analoogid, otsustas süüteoennetuse nõukogu 2016. aastal toetada projekti, mille eesmärk on luua politsei tuvastatud kanepitarvitajatele nõustamissüsteem ja sellele järgnev ravile suunamise süsteem. Nõustamine ja ravi on isikule vabatahtlik, kuid see oleks alternatiiv üldjuhul väikeses koguses narkootikumide omamise puhul kohaldatavale rahatrahvile. Selline lähenemine, me usume, aitab säästa menetlusressursse ja on inimeste mõistliku käitumise seisukohalt tulemuslikum kui lihtsalt rahatrahvi äramaksmine. Märgin siinkohal, et sellist nõustamisteenuse ning vajaduse korral ravile suunamise praktikat hakkab juba sel aastal katsetama Tervise Arengu Instituut koos Põhja Prefektuuri ja SA-ga Põhja-Eesti Regionaalhaigla.
Ma pean väljendama ühemõtteliselt eitavat suhtumist nendesse avalikesse seisukohavõttudesse, milles pooldatakse narkootikumide legaliseerimist. See ei ole võimalik ei sisuliselt, karistuspoliitiliste põhimõtete alusel ega ka nende rahvusvaheliste kohustuste tõttu, mille Eesti riik on endale võtnud. Vastuoluliste uuringuandmetega manipuleerimine ei ole kindlasti õige tee, sest me anname nii ka noorele põlvkonnale signaali, milline käitumine on meie ühiskonna õiguskuulekuse ja rahvatervise seisukohalt tolereeritud ning milline mitte.
Septembrist 2016 jõustus kriminaalmenetlust puudutava seadusmuudatusega põhiõiguste pakett. Sellega laiendati kohtulikku kontrolli läbiotsimiste ja vahistamiste korral ning lühendati vahistamiste tähtaegu, kuna just läbiotsimine ja vahistamine on toimingud, mis riivavad oluliselt inimeste põhiõigusi. Möödunud aasta kevadel käis kõnealuste seadusmuudatuste üle nii õiguskaitseasutustes kui ka ühiskonnas laiemalt tähtis debatt. Hea meel on tõdeda, et politsei, prokuratuur ja ka kohus tulid seaduse rakendamisega toime. Selle eest tuleb neid kindlasti tunnustada. Nüüdseks on muudatused jõus olnud ligi kuus kuud ja ma olen pidanud vajalikuks teha sellele seadusele järelanalüüs.
Etteruttavalt võib öelda, et muudatused on kaasa toonud vahistatute arvu vähenemise: kui augusti lõpus oli ligi 670 vahistatut, siis nüüd on see arv 520 kandis (see võib iga päevaga muutuda). Tõsiasi on see, et igale vahistatule pühendab menetleja selle seaduse mõjul rohkem aega kui enne. Kuid me peame arvestama, et seda tehakse teiste toimingute arvel. Minu arvates on oluline, et menetluse sisuline kvaliteet, aga ka ohvrile osutatav tähelepanu ei jääks tagaplaanile. Me ei tohiks ühegi muudatusega menetluskorras tekitada olukorda, mis hakkab takistama tõe tuvastamist või põhjustab lausa selle, et süüdistatav või kahtlustatav isik võib pääseda õigusemõistmisest. Nii et järelanalüüs viiakse avalikke huve silmas pidades ministeeriumis lähiajal lõpule.
Kokkuvõtet tehes ütlen, et meie kriminaalpoliitika realiseerimise üldine trend on positiivne, kuid see ei tähenda, et me ei peaks kriminaalpoliitikas aktiivselt otsima nn nutikaid lahendusi, mille keskne eesmärk on just nimelt vähendada korduvkuritegevust, olgu kõne all siis joobes juhid, kalduvuskurjategijad või perevägivald. Nendesse valdkondadesse, kus me näeme suuremat ohtu ühiskonnale ja väga suurt peitkuritegevuse osakaalu, peab riik panustama senisest mõjusamalt ja nutikamalt, otsides erinevaid tööriistu, mida saaks õigusasutustele pakkuda. Nagu ma ütlesin, järgmisel aastal seisab ees kriminaalpoliitika arengusuundade uue kava koostamine. Justiitsministeerium loodab, et sellesse töösse on kaasatud eriti Riigikogu õiguskomisjon, aga ka kõik saadikurühmad. Me kindlasti ei tahaks esitada parlamendile lõpptoodet, mille parlament siis kiidab heaks või lükkab tagasi. See asi peab sündima meil ühiselt. Aitäh!