Lugupeetud juhataja! Lugupeetud Riigikogu! Nii nagu seisan siin mina praegu, seisavad täna-homme oma parlamendi ees mitme euroala riigi pea- või rahandusministrid, et koos arutada Kreeka ees seisvat ülesannet ning anda oma hinnang vastastikuse mõistmise memorandumis kirjeldatud majandusprogrammile. Kreeka parlament kiitis memorandumis püstitatud ülesanded ja seatud tingimused heaks 14. augustil toimunud hääletusel. Saadud kinnitus, et Kreeka riik ja rahvas selle programmi täitmisele asub, oli selle aasta varasemaid sündmusi arvestades tarvilik eeltingimus, et üldse edasi minna. Täiendavat kindlustunnet annavad ka varasemate eeltingimuste üle Kreeka parlamendis 15. ja 22. juulil toimunud hääletused. Täna peate teie otsustama, kas Eesti annab oma nõusoleku ja kas ma saan homme ESM-i juhatajate nõukogus memorandumile heakskiidu anda. Valitsuse ja nüüd ka euroala rahandusministrite arvates on Kreeka kolmanda programmi memorandumis küllalt alust, et Kreeka majandus oleks võimalik taas rajale saada.
Aga nüüd pisut lähemalt programmiläbirääkimistest, nende sisust ja mõjust Eestile. Läbirääkijatele, st institutsioonidele – Euroopa Komisjon, Euroopa Keskpank, IMF ja ESM – oli ette antud väga selge mandaat Kreeka valitsusega läbirääkimiste pidamiseks. Selleks oli 12. juulil euroala liidrite tippkohtumisel, kus osales ka Kreeka, kokkulepitud raamistik, mis sisaldas hulgaliselt eeltingimusi. Täna teie arvamust ootav memorandum on nende juhiste järgi kokku pandud.
Enne Kreeka teemani jõudmist soovin peatuda Euroopa Liidu ja euroala kriisilahendamisvõimekusel üldisemalt. Vaatamata Kreekas aset leidnud tagasilöökidele, on finantsraskustes riikide jaluleaitamiseks koostatud majandusprogrammid olnud üldiselt tulemuslikud. Vaatame tagasi selliste riikide nagu Läti, Hispaania, Portugal ja Iirimaa kogemustele. Kõik need riigid on saanud toetuslaene, et sügava kriisi olukorras toime tulla. Seisus, kus nende riikide tururahastamine kas täielikult puudus või toimus äärmiselt kõrge hinnaga, andis programmi abil saadud toetuslaen võimaluse riigirahanduses ja majanduses tekkinud tasakaalustamatust vähendada. Kriisid suudeti seeläbi ületada väiksemate kaotustega, kui see oleks toimunud siis, kui need riigid oleksid jäetud üksi kogu kohandumisraskust kandma. Tänaseks on need riigid programmist edukalt väljunud ning on suurima kasvuga euroala riikide hulgas. Samuti läheb programmi rakendamine heade tulemustega Küprosel. Veel aasta tagasi augustis võis sama arvata ka Kreeka kohta, kui ees ootas programmi viimane ülevaatus. Kahjuks sai siis võitu populism ning positiivsed arengud peatusid või pöördusid tagasi ja programmi lõpetamine 2015. aastal muutus võimatuks. Täna arutluse all oleva kolmanda abiprogrammini ei ole jõutud lihtsalt. Kreeka riik, poliitikud ja rahvas kaalusid ju väga tõsiselt, kas eelmises programmis kokkulepitud reformide asemel võiks majandusraskuste ületamiseks leiduda mõni hoopis lihtsam ja valutum tee. Tarvitasin sõna "populism" eeskätt seetõttu, kuna praktikas on selgeks saanud, et seda teed ei leidunud. Kolmas abiprogramm tähendab Kreekale võimalust naasta rajale, millelt lahkumise tagajärjeks oli hädavajadus kehtestada kapitalikontrollid, tekkisid järjekorrad pangaautomaatide juures ja häired majanduse toimimises. Kreeka vajab ulatuslike reformide jätkamist, mitte nende tagasipööramist. Selle arusaama kohalejõudmist märgib ka Kreeka parlamendi ja valitsuse operatiivne tegutsemine juulis-augustis. Institutsioonid hindavad, et kokkulepitud programm võimaldab vajalikud muudatused Kreekas ellu viia. Muidugi peavad Kreeka riik ja rahvas sellega toime tulema ja siin on põhjust järele mõelda.
Asjaolu kõrval, et Kreeka on lootusetuks osutunud eksirännaku järel tagasi pöördunud eeldatavalt tulemusi andva poliitika juurde, on uue võimaluse andmine teiste euroala riikide poolt seotud ka sooviga kinnitada euroala kui terviku pöördumatust. Samas olgu selge, et euroala on märkimisväärselt paremas positsioonis kui 2010. aastal, selleks et ka negatiivse stsenaariumiga toime tulla.
Programmid on alati seotud tingimustega: enne reformid ja alles siis raha. Sama kehtis ka teise programmi puhul, mille tingimusi suuremas osas järgiti kuni 2014. aasta augustini. Siis reformid lõppesid ning lõppesid ka euroalalt antavad laenud. Kreeka usalduse kaotus sai sealt alguse ning see kasvas 2015. aasta juuliks sedavõrd suureks, et Kreeka on nüüd pidanud nõustuma pretsedenditult ulatuslike eeltingimuste nimekirjaga ja seda juba enne, kui üldse uut programmi läbi rääkima asuti. 15. juuliks võttis Kreeka parlament vastu seadused käibemaksu, pensioni, statistika ja eelarvereeglite kohta, millele 22. juulil lisandus veel tsiviilkohtumenetluse reformi ja pankade kriisilahendusdirektiivi ülevõtmist puudutav. Alles siis olid liikmesriigid valmis volitama institutsioone läbirääkimisi pidama. Lisame siia veel nimekirja, kus on üle 40 õigusakti ja tegevuse, mille Kreeka pidi heaks kiitma enne võimaliku uue programmi esimest makset. See sai tehtud Kreeka parlamendis hääletusega 14. augustil ehk eelmisel nädalal.
Programmi eesmärgid on taastada Kreeka riigirahanduse võimekus, läbi viia majanduskasvu, hõivet ja investeeringuid toetavad reformid, taastada finantsstabiilsus ning põhjalikult reformida riigihaldust. Aasta alguses tõsiselt halvenenud majandusolukord on põhjustanud eelarve primaartasakaalu eesmärkide esimeste sammude allapoole toomist enne 3,5%-lise ülejäägi saavutamist 2018. aastal. Ka käesoleval aastal 0,25%-lise puudujäägi saavutamine tähendab, et Kreeka peab halvenenud majandusolukorras tugevalt pingutama. Fiskaaleesmärkide saavutamisel on olulised käibemaksusüsteemi reform, erandite kaotamine maksusüsteemis tervikuna, maksukogumises uue kvaliteedi saavutamine ja pensionisüsteemi kestlikuks muutmise reformide elluviimine. Kindlasti peab Kreeka uude programmi ka ise panustama ning siin on oluline osa erastamisel. Erastamisfondi loomisele on seatud tähtajaks oktoober. Selle fondi abil on võimalik varasemat ebaedu vältida.
Programmi tegevuste, aga ka rahastamise puhul on selgelt rõhk programmi esimesel poolel. See ei tähenda muidugi, et Kreeka ülesanded programmi teises pooles väiksemad oleksid. Ülevaatuste käigus tuleks neid ülesandeid kindlasti juurde ka sinna, kas siis lisaks või vähem edukate meetmete asendamiseks.
Kolm aastat on suhteliselt pikk aeg. Osalt seetõttu on Kreeka rahastamisvajadus ja seega ka programmi maht augustini 2018 kuni 86 miljardit eurot. Sellest 54 miljardit on varasemate laenude tagasimaksed ja nende intressimaksed, suurem osa läheb seejuures avalikule sektorile. Uuest programmist on 25 miljardit eurot mõeldud Kreeka finantssektorile, et olukorra järsu halvenemisega kaasnevat kapitalivajakut vähendada ning toetada pankade laenuvõime taastamist.
Programmi esimeseks makseks on kavandatud 26 miljardit eurot, millest kohe läheb 10 miljardit eurot ESM-i võlakirjadena Kreeka pangandussektori rekapitaliseerimiseks, 13 miljardit on ette nähtud laenuna, mille arvel kaetakse mitmeid võlakohustusi, ning ülejäänud 3 miljardit kuulub väljamaksmisele osadena, kui eraldi kokkulepitavad vahe-eesmärgid on täidetud.
IMF-i rahalise osalemise maht programmis selgub programmi ülevaatamise käigus oktoobris. ESM-i antavate laenude kaalutud keskmiseks tähtajaks kujuneb 32 aastat.
On küsitud, et kuna Kreeka võlakoorem on suur, kas ja kuidas siis Kreeka selle võla teenindamisega hakkama saab ja kas selleks on vaja laene maha kirjutada. Jah, see koorem on suur. Aga Kreekale antud laenude tingimused on juba praegu soodsad, mis tähendab, et võla teenindamise koormus on küll märkimisväärne, kuid rahvusvahelises võrdluses mitte erakordne ning sellega on võimalik programmi täitmise korral hakkama saada. Võimalikke leevendusmeetmeid kaalutakse, aga võla nominaalne mahakirjutamine on välistatud. Eesti on öelnud, et me ei ole nõus võlga kas tervikuna või osaliselt maha kirjutama.
On küsitud, kas laen tähendab Eestile uusi kohustusi. Ei. Kreekale ESM-ist antav laen meie kohustusi ei suurenda, Eesti ei pea kuhugi midagi lisaks maksma ega ka uusi garantiisid andma. Oma kohustused oleme võtnud Riigikogus 30. augustil 2012 ESM-i asutamislepingut ratifitseerides. See tähendab, et meie osalus ESM-is on 1,3 miljardit eurot, millest sissemakstavad 148,8 miljonit eurot tasusime juba 2014. aastaks. Ütlen veel korra, et ESM-i laenu tõttu need kohustused ei suurene.
Loomulikult on küsimus, kas kolmas abiprogramm suurendab või vähendab Eesti riigi Kreekaga seotud varade riske. Need riskid on olemas ja mitte selles mõttes, et vastastikuse mõistmise memorandumis kirjeldatud reformid ei töötaks. Usun, et need reformid töötavad. Rahvusvaheline Valuutafond, Euroopa Keskpank ja Euroopa Komisjon koos ESM-iga on ühiselt Kreekaga läbirääkimisi pidanud, kasutades parimat analüütilist ja finantskompetentsust, jõudes järeldusele, et need reformid tagavad nende rakendumise korral eeldatava resultaadi. Ma hindan, et kokkulepitud programmi alusel tegutsedes on Kreeka võimalused majanduslikult jalule tõusta paremad kui käega lüües või asjadel isevoolu teed minna lastes. Riske, mis tekivad Kreeka võimaliku soovimatuse tõttu reforme ellu viia, saame maandada nii, et eraldame abi vaid konkreetsete tegevuste järelmina.
Austatud Riigikogu! Leian, et Kreeka majanduspoliitika memorandum loob hea aluse Kreeka riigi ja majanduse arendamiseks ning annab seeläbi oma panuse euroala üldise stabiilsuse toetuseks. Valitsuse soovitus on nõustuda institutsioonide eestvedamisel koostatud memorandumi kavandiga, millele on oma nõusoleku andnud ka Kreeka parlament.
Soovin veel rõhutada programmiga seotud elemente, mis annavad alust arvata, et me jõuame lähemale Kreeka võlaprobleemi lahendusele. Need on programmis eesmärgiks seatud primaarülejääk ja seda toetav ambitsioonikas reformide pakett, aga ka Kreeka rahva arusaam, et muutustele alternatiivi ei ole. Kuigi hind oli kõrge, tuleb selle saavutamise eest võib-olla tõesti Syriza populistidele tänulik olla.
Meil on täna laual Kreeka parlamendi otsused ja tema tahte väljendus, see on Euroopa institutsioonide heakskiidetud lahendus, millel on lõpuks ka eurotsooni liikmesriikide valitsuste heakskiit. Ärgem kaldugem eelseisva arutelu käigus populismi äärmustesse. Arvestagem sellega, et Eesti on oma sihi selgelt kindlaks määranud Euroopa Liidus ja selle tuumikus, euroalas. Ei saa naiivselt kujutada Eestit ette isoleeritud saarekesena selles maailmas. Kindlasti on Kreeka saagast õppida kogu Euroopal. Euroala loodi ja euro võeti kasutusele usus, et kõik osalised täidavad kokkuleppeid ja järgivad reegleid. Vajakajäämistega selles, euro usaldusväärsuse ja pikaajaliste toimemehhanismidega ning riskide haldamisega tuleb ka edaspidi tegelda. Tänan tähelepanu eest!