Riigikogu
Riigikogu
Riigikogu
Jäta navigatsioon vahele

Riigikogu

header-logo

18:20 Istungi rakendamine

Aseesimees Laine Randjärv

Austatud Riigikogu, tere õhtust! Alustame Riigikogu täiskogu V istungjärgu 18. töönädala teist täiendavat istungit. Nüüd on võimalik üle anda eelnõusid ja arupärimisi. Kõnesoove ei ole. Ka teateid ei ole.
Head kolleegid, palun teeme kohaloleku kontrolli!
Kohaloleku kontroll
Kohalolijaks registreerus 89 Riigikogu liiget, puudub 12. Riigikogu on otsustusvõimeline, kui täiendaval istungil osaleb üle poole Riigikogu koosseisust.
Me läheme päevakorra kinnitamise juurde. Tulenevalt Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse § 55 lõikest 1 tuleb täiendava istungi päevakord kinnitada. Päevakord on teie laudadele jagatud.
Head kolleegid, panen hääletusele teise täiendava istungi ... Jevgeni Ossinovskil on protseduuriline küsimus.

Jevgeni Ossinovski

Lugupeetud juhataja! Päevakorra esimene punkt näeb ette väga olulise seaduseelnõu arutelu. Ma ei leidnud aga saali tagumisest otsast ega kusagilt mujal selle eelnõu kolmanda lugemise teksti. Kuidas saab selles olukorras seda küsimust hääletada?

Aseesimees Laine Randjärv

Havi käsul saabus teie juurde eelnõu tekst. Olge lahke!
Head kolleegid, ma panen hääletusele teise täiendava istungi päevakorra. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
Hääletustulemused
Poolt hääletas 50 ja vastu 35 Riigikogu liiget, erapooletuks ei jäänud keegi. Päevakord on kinnitatud.


1. 18:30 Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse ning sellega seotud teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (340 SE) kolmas lugemine

Aseesimees Laine Randjärv

Esimene päevakorrapunkt on Vabariigi Valitsuse algatatud põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse ning sellega seotud teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu kolmas lugemine. Palun, Jevgeni Ossinovski!

Jevgeni Ossinovski

Aitäh! Mina sain eelnõu teksti kätte, aga rohkem ei ole mitte kellelgi olnud võimalik teksti isegi näha. Kui istung algas, siis ei olnud tekst mitte kellelegi kättesaadav. Kuidas me saame praegu selle asjaga edasi minna?

Aseesimees Laine Randjärv

Head kolleegid, eelnõu tekstid on saali tagaosas riiulites, teile juba tuttavas kohas. Kas te soovite üheminutilist vaheaega, et minna neid tekste võtma? Palun!
V a h e a e g

Aseesimees Laine Randjärv

Pikendan juhataja vaheaega viie minutiti võrra. Tekste tehakse juurde. Me jätkame kell 18.36.
V a h e a e g

Aseesimees Laine Randjärv

Head kolleegid, kas kõik huvilised on materjali saanud? Väga kena. Palun, Deniss Boroditš, kas teil on protseduuriline küsimus?

Deniss Boroditš

Jah, protseduuriline. Ma sain eelnõu teksti nelikümmend sekundit tagasi ja olen jõudnud lugemisega esimese paragrahvi kolmanda lõiguni. Kas te arvate, et ma selle lühikese aja jooksul jõuan tutvuda viieteistkümne leheküljega ja kujundada oma arvamuse? Kas te peate seda demokraatlikuks?

Aseesimees Laine Randjärv

Ma arvan, et on küllaltki mõistlik, kui me teeme kiirlugemise. Kõik parandusettepanekud on teksti sisse viidud, neid on eelnevalt hääletatud. Selles mõttes ei peaks siin küll ühtegi uudist olema. Te saate oma küsimustele vastuse, kui vaatate selle teksti läbi.
Palun, Yana Toom, kas teil on protseduuriline küsimus või soovite tulla kõnelema?

Yana Toom

Ma tänan, proua eesistuja! Ma jätkan kolleeg Boroditši küsimust. Ma ei tea, milline on teie ettekujutus kiirlugemisest, aga täiskasvanud inimese keskmine lugemiskiirus on 300–350 sõna minutis. Eelnõul on 17 lehekülge. Ma muidugi usun teid, et see tekst on tehtud eelneva eelnõu baasil, aga tahaksin selles ikka isiklikult veenduda. Kas me äkki saaksime mingisuguse aja, et see tekst läbi lugeda ja oma arvamus kujundada? Mida ütleb selle kohta näiteks Riigikogu kodu- ja töökorra seadus?

Aseesimees Laine Randjärv

Te võite nüüd kohe lugema hakata, et aega kokku hoida. Niikaua, kuni me siin läbi räägime ja protseduurilisi küsimusi esitatakse, on ka võimalik lugeda. Palun, Jevgeni Ossinovski!

Jevgeni Ossinovski

Aitäh, lugupeetud juhataja! Ma ei nõustu teie vastusega Deniss Boroditši küsimusele, et selles eelnõus ei ole midagi üllatavat. Meile ettepandud tekst, mille mina sain küll paar minutit varem kui Deniss Boroditš, oli ühes punktis küll üsna üllatav. Ma pean silmas eelnõu § 1 punkti 22 leheküljel 5, mis käsitleb põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse § 31 lõikeid 5 ja 6. Meie ees oleva sõnastuse aluseks on võetud teatavasti kultuurikomisjoni muudatusettepanek nr 36 ning seda on kombineeritud, nagu paar minutit tagasi selgus, muudatusettepanekuga nr 37. Kui ma loen seda muudatusettepanekut nr 36, mis oli esitatud teiseks lugemiseks ja milles öeldakse, et PGS-i § 31 lõiget 5 muudetakse ja see sõnastatakse järgmiselt ...

Aseesimees Laine Randjärv

Esitage küsimus! Me suudame selle ettepaneku ise läbi lugeda. Mis see teie küsimus täpselt on? Aeg on läbi.

Jevgeni Ossinovski

Minu küsimus on selles, et mõlemad muudatusettepanekud, nr 36 ja nr 37, pakuvad täissõnastust, mitte mõne lause lisamist teisele muudatusettepanekule. Ehk muudatusettepaneku nr 37 sisu ei ole see, et kultuurikomisjoni ettepanekule nr 36 lisatakse lause "Riigieksam on sooritatud, kui saavutatakse 20% maksimaalsest tulemusest". Selle sisu on, et eksam on sooritatud ainult siis, kui on saavutatud vähemalt 20% maksimaalsest tulemusest. Missuguse Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse sättega on kultuurikomisjonile antud õigus kombineerida ettepanekuid, mis on sisuliselt täistekstid, mitte võimalikud lisandused mõnele sättele?

Aseesimees Laine Randjärv

Aitäh! Kolmandaks lugemiseks on koostatud tekst, kus on arvestatud kõiki läbihääletatud muudatusettepanekuid ja hääletusest tulenevaid resultaate. Muudatusettepanek nr 36 jäi sisse sellise tekstiga, nagu see varem oli, muudatusettepanek nr 37 hääletati sisse tulenevalt sellest, kuidas hääled jagunesid. Need ettepanekud olid mõlemad § 31 lõike 5 kohta. Eelmisel täiendaval istungil esitas kolleeg Nestor selle kohta küsimuse Riigikogu esimehele, kes rõõmsalt vastas ja kõik olid selle vastusega rahul. Ta seletas pikalt, kuidas need kaks ettepanekut seal kokku said. Kultuurikomisjon minu teadmise kohaselt arutas seda küsimust ja leidis, et see sõnastus võib olla selliselt kokku liidetud. Palun, Sven Sester!

Sven Sester

Aitäh, lugupeetud juhataja! Juhtige palun eelküsijate tähelepanu sellele, et Riigikogu tegi terve viimase öö tööd. Enne nende muudatusettepanekute hääletamist, mida me praegu arutame ja millest inimesed aru ei saa, võeti kümneks minutiks vaheaeg, et korralikult praktiseerida ja harjutada, nagu ütles üks opositsiooni esindaja. Mitme eelkõneleja kohta tuleb nentida, et võib-olla ei olnud nad sel ajal kohal.

Aseesimees Laine Randjärv

Aitäh! Ma juhin kõikide tähelepanu sellele, et selle seaduseelnõu teine lugemine lõppes selle saali ühise otsusega, mida väljendas hääletustulemus. Sellest tulenevalt on eelnõu käsitlenud ka kultuurikomisjon ja koostanud sobiva sõnastuse. Ma annan sõna Jaak Allikule. Palun!

Jaak Allik

Lugupeetud juhataja! Ma tahan protokolli huvides märkida, et sellise tekstiga punkti 22 ei ole Eesti Vabariigi Riigikogu mitte kunagi hääletanud. See on siia tekkinud esimest korda, seda me hääletanud ei ole. See on fakt.

Aseesimees Laine Randjärv

Aitäh! Ma ütlen veel kord, et eraldi hääletati muudatusettepanekut nr 36: "Gümnaasiumi lõpetamiseks tuleb sooritada riigieksamid eesti keeles või gümnaasiumi riiklikus õppekavas sätestatud juhtudel eesti keeles teise keelena, matemaatikas ja võõrkeeles. Riigieksam on sooritatud, kui saavutatud on vähemalt üks protsent maksimaalsest tulemusest." Muudatusettepanek nr 37 kõlas aga nii: "Riigieksam on sooritatud rahuldavalt, kui saavutatud on vähemalt 20 protsenti maksimaalsest tulemusest." Need kaks lauset on nüüd lõikesse 5 kokku pandud. Mõlemad muudatusettepanekud käisid lõike 5 kohta. Deniss Boroditš.

Deniss Boroditš

Aitäh, istungi juhataja! Ma küsin protokolli huvides. Kas teie, pannes käe südamele, saate meile kindlalt väita, et seaduseelnõu selline menetlemine on õige ja vastavuses kodu- ja töökorra seadusega?

Aseesimees Laine Randjärv

Minu hea usk on, et nii on õige. Kui Jevgeni Ossinovski lubab, siis ma annan esiteks sõna Kadri Simsonile, siis Yana Toomile ja järgmisena talle. Palun, Kadri Simson!

Kadri Simson

Aitäh, lugupeetud juhataja! Küsin protokolli huvides. Te ütlesite äsja, et me siin saalis kõik ühiselt hääletasime teise lugemise lõpetamise poolt. See ei ole tõsi. Me hääletasime, kas teist lugemist katkestada. Öösel hääletati eelnõusse sisse kaks teineteist välistavat muudatusettepanekut, mis automaatselt nõuab eelnõu lugemise katkestamist. 51 rahvasaadikut olid katkestamise vastu, 35 olid aga poolt. See otsus ei olnud mitte nii väga ühtne.

Aseesimees Laine Randjärv

Tänan selle täpsustuse eest! Me hääletasime tõepoolest eelnõu teise lugemise katkestamist, mille vastu oli 51 ja poolt 35 Riigikogu liiget. Protokolli huvides on see nüüd täpsustatud. Ma annan sõna Yana Toomile ja siis Jevgenile.

Yana Toom

Ma tänan, proua eesistuja! Palun vabandust, aga ma küsin jällegi protokolli huvides! Tahan teie suust kuulda, kas ma saan õigesti aru, et riigieksami sooritamine jaguneb nüüd kaheks: rahuldav sooritamine ja lihtsalt sooritamine. Seega on seaduse mõistes võimalik eksamit ebarahuldavalt sooritada. See on geniaalne.
(Vahelehüüe saalist: Jah, see on täpselt niimoodi. Jõudis kohale!)

Aseesimees Laine Randjärv

Jah, see on täpselt niimoodi. Palun, Jevgeni Ossinovski! Palun vaikust!

Jevgeni Ossinovski

Aitäh! Kas teie arvates muudatusettepanek nr 37, mis ütleb, et ...

Aseesimees Laine Randjärv

Head kolleegid, me kuulame hetkel Jevgeni Ossinovski küsimust!

Jevgeni Ossinovski

Kas teie arvates muudatusettepanek nr 37, mille mõte on selles, et eksami saaks sooritada ainult siis, kui on saavutatud vähemalt 20% maksimaalsest tulemusest, on kooskõlas muudatusettepaneku nr 36 mõttega, kus selleks latiks on 1%?

Aseesimees Laine Randjärv

Mina saan niimoodi aru, et need ettepanekud täiendavad teineteist. Üks ütleb, et riigieksam on sooritatud, teine ütleb, et riigieksam on rahuldavalt sooritatud. Need on kaks erinevat mõistet. Eiki Nestor, palun!

Eiki Nestor

Aitäh! Mul on protseduuriline küsimus. Teisel lugemisel oli muudatusettepanek nr 37. Riigikogu täiskogu otsustas, et vastavat paragrahvi täiendatakse uue punktiga. Aga ma ei näe seda uut punkti mitte kuskil.

Aseesimees Laine Randjärv

See uus punkt on ...

Eiki Nestor

Ei ole uut punkti.

Aseesimees Laine Randjärv

See on kirjas lõikes 5: "Riigieksam on sooritatud rahuldavalt, kui saavutatud on vähemalt 20 protsenti maksimaalsest tulemusest." Näete, see allajoonitud lause.
Me võtame viimase protseduurilise küsimuse. Palun, Mailis Reps! Head kolleegid, palun austame üksteist! Meil on vaja täna veel korralikult tööd teha. Palun kuulame Mailis Repsi!

Mailis Reps

Aitäh, lugupeetud juhataja! Kindlasti on väga austusväärne see, mida teie kui istungi juhataja arvate ja mõtlete. Aga kui kultuurikomisjon, võib-olla ka Riigikogu juhatus, oleks enne, kui need ettepanekud kokku pandi, ka ettepaneku tegijate mõtet ja eesmärki küsinud, siis oleks selgunud, et Keskerakonna fraktsiooni ettepanek oli asendada 1 punkt 20 punktiga. Meie eesmärk ei olnud kordagi pakkuda koolidele valikut, kas neile meeldib 1 punkt või 20 punkti.

Aseesimees Laine Randjärv

Aitäh! Need kaks ettepanekut on kokku pandud vastavalt hääletustulemustele, mille põhjal jäid eelnõusse sisse mõlemad ettepanekud. Kultuurikomisjon pidas koosoleku, mille otsused on protokollitud. Kui me saaksime minna kõnede juurde, siis ma usun, et kultuurikomisjoni esimees saaks selgitada, kuidas need asjad täpsemalt on. Võtame vahepeal Mart Nuti küsimuse.

Mart Nutt

Aitäh! Ma saan aru, et me hetkel ei aruta ühtegi eelnõu, vaid protseduuriküsimusi. Protseduuriküsimustest rääkides olen ma paraku kohustatud juhtima tähelepanu sellele, et Riigikogu on läbilõige rahvast. Läbilõige rahvast tähendab seda, et siia võivad kuuluda nii nõrgamõistuslikud kui ka olukorrast mitte arusaavad inimesed. Palun neid mitte diskrimineerida! (Naer.)

Aseesimees Laine Randjärv

Palun, Yana Toom!

Yana Toom

Ma tänan, proua eesistuja! Mind võtab sõnatuks ...

Aseesimees Laine Randjärv

Ma palun üksteisest lugu pidada! Palun, Yana Toom!

Yana Toom

Mulle tundub, et te jäite selle palvega natuke hiljaks, aga see selleks. Ma tahan jällegi protokolli huvides täpsustada. Kas ma loen siit õigesti välja, et see seadus annab gümnaasiumi lõputunnistuse abituriendile, kes sooritab riigieksami ebarahuldavalt?

Aseesimees Laine Randjärv

See ei ole protseduuriline küsimus istungi juhatajale. Ma usun, et see on küsimus spetsialistidele kultuurikomisjonist. Deniss Boroditš, palun!

Deniss Boroditš

Aitäh istungi juhatajale! Siin kõlas väga terav mõte nende kohta, kes ei ole aru saanud olukorrast ja protseduurireeglitest. Ka mina tahtsin fikseerida oma küsimuse protokolli huvides. Kui seda eelnõu hakatakse kahe kuu pärast uuesti arutama, siis saavad need, kes ei ole asjast aru saanud, selle küsimuse juurde tagasi tulla.

Aseesimees Laine Randjärv

Aitäh! Palun, Kaia Iva!

Kaia Iva

Aitäh! Ma soovin istungi juhatajalt teada, kas minu järgnev väide koos küsimusega kuulub protseduuriliste küsimuste hulka. Kas teie saate samamoodi aru, et see eelnõu ühelgi moel ei defineeri mitterahuldavalt sooritatud riigieksamit, vaid räägib ainult sooritamisest ja ainult rahuldavast sooritamisest, mitte teragi ei räägita mitterahuldavast sooritamisest? Oli see õige küsimus?

Aseesimees Laine Randjärv

Aitäh teile täpsustuse eest! Ma pean siiski ütlema, et see ei ole protseduuriline küsimus. Palun, Sven Mikser!

Sven Mikser

Ma loodan, et minu küsimus kvalifitseerub protseduurilise küsimusena. See on Yana Toomi küsimuse täpsustus. Me oleme teisele lugemisele esitatud muudatusettepanekute hääletamise järel olukorras, kus eelnõus on sees nii eksami sooritamine kui ka selle rahuldav sooritamine. Meil ei ole olnud menetluse käigus mingit võimalust selle nüüdseks meie ette jõudnud ülimalt veidra ja vastuolulise teksti kohta esitada komisjoni esindajale seda küsimust, mille Yana Toom teile esitas. Kas eelnõu selline menetlemine, et lõpphääletus toimub olukorras, kus me ei tea juhtivkomisjoni seisukohta selles olulises küsimuses, on teie arvates kodukorraseaduse mõttega vastavuses?

Aseesimees Laine Randjärv

Selles kontekstis on esitatud juba piisavalt küsimusi. Ma olen täiesti veendunud, et kultuurikomisjoni esindaja, kes tuleb läbirääkimiste ajal siia pulti, saab oma kõnes vastata kõigile nendele sisulistele spetsiifilistele küsimustele. Palun, Yana Toom!

Yana Toom

Ma tänan, proua eesistuja! Ma vist juba sain vastuse oma küsimusele, aga ma ikkagi täpsustan. Kas see tõehetk, kui ma saan kultuurikomisjoni esindajale esitada neid küsimusi, mida ei olnud veel siis, kui me menetlesime seda eelnõu teisel lugemisel, saabub uue korra järgi siis, kui kultuurikomisjoni esindaja tuleb pulti kõnet pidama?

Aseesimees Laine Randjärv

See ei olnud protseduuriline küsimus. Aga ma tõesti loodan, et kultuurikomisjoni esindaja vastab siit puldist kõigile saalis tõstatatud sisulistele küsimustele. Nüüd annan ma sõna Eiki Nestorile. Ma näen, et te olete registreerunud. Ma annan sõna järjekorras.

Eiki Nestor

Aitäh, juhataja! Kõigepealt pean ütlema, et mind hämmastab teie komme valida, keda te sealt järjekorrast välja nopite.

Aseesimees Laine Randjärv

Te olite ju nimekirjas esimene.

Eiki Nestor

Ma tänan, et ma sõna sain! Vabariigi Valitsus on esitanud meile põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse eelnõu. See oli meil esimesel lugemisel. Pärast seda esitati muudatusettepanekud. Pärast teist lugemist on eelnõu tekst muutunud. Paragrahvi 1 punkt 22 on meile esitatud kolmandale lugemisele. Mind huvitab, kus on see punkt 22 sellisel kujul, nagu see siin on, muudatusettepanekute tabelis, mis esitati meile teiseks lugemiseks.

Aseesimees Laine Randjärv

Siin on tegemist kahe muudatusettepaneku koosmõjuga. Muudatusettepanek nr 36 on eelnõusse sisse hääletatud ja ka muudatusettepanek nr 37 on sisse hääletatud. Palun, Mihhail Stalnuhhin!

Mihhail Stalnuhhin

Lugupeetud proua juhataja! Ma palun rohkem mitte rääkida, et kultuurikomisjoni esimees tuleb pulti, selgitab ja vastab küsimustele! Esiteks, kolmandal lugemisel saavad sõna ainult fraktsioonide volitatud esindajad. Teiseks, tal ei ole võimalust küsimustele vastata, sest kodu- ja töökorra seadus ei näe ette sellist protseduuri, mida te just paar minutit tagasi kirjeldasite. Mind see hämmastab. Lihtsalt huvitav oleks teada, kui mitu aastat on vaja, et te saaksite ükskord meie kodu- ja töökorra seaduse selgeks.

Aseesimees Laine Randjärv

Sellele viimasele küsimusele ei oska ma vastata. Küll aga on õige see märkus, et kolmandal lugemisel ei toimu küsimuste ja vastuste vooru. Kuid inimesel, kes tuleb siia pulti selle protseduuri ajal, mida nimetatakse läbirääkimisteks, on võimalik tõstatatud küsimustele vastata ja nendest asjadest rääkida. Palun, Paul-Eerik Rummo!

Paul-Eerik Rummo

Aitäh! Kas ma olen õigel teel, kui ma ütlen, et probleem on praegu kunstlikult tõstatatud? Kultuurikomisjoni seisukohta on ühemõtteliselt väljendatud kolmanda lugemise tekstiga kaasnevas seletuskirjas, kus on öeldud, et kultuurikomisjon on selle teksti sellisel kujul kolmandale lugemisele saatnud. See ongi komisjoni seisukoht.

Aseesimees Laine Randjärv

Teie väite teise poolega olen ma nõus. Esimese poole kohta ütlen, et kõigil on võimalus ja õigus protseduurilisi küsimusi esitada. Nii on see asi kord juba läinud. Palun, Sven Mikser!

Sven Mikser

Austatud juhataja! Tundub, et te saate asjast täiesti valesti aru. Praegune protseduuriline umbsõlm tuleneb tegelikult sellest, et see tekst, mis on meie ees kolmandal lugemisel, ei väljenda mitte kellegi eesmärki ega mõtet. See ei väljenda eelnõu algataja, juhtivkomisjoni ega kummagi muudatusettepaneku esitaja mõtet. Selline koosmõju on tegelikult äpardus. Koalitsioon püüab teeselda, et see, mis välja kukkus, oligi see, mida taheti saavutada. Seadusandjale on see, pehmelt öeldes, väga piinlik. Just sellepärast pidanuks selle eelnõu teise lugemise katkestama. Kas te nõustute minuga?

Aseesimees Laine Randjärv

Praegune olukord on selline, nagu oli hääletamise tulemus. Ma ei hakka andma hinnanguid selle olukorra emotsionaalsele poolele. Palun, Jaak Allik!

Jaak Allik

Ma tahan juhtida tähelepanu sellele, et meie kodu- ja töökorra seaduse 11. peatüki 5. jao "Eelnõu kolmas lugemine" alusel ei saa kolmandal lugemisel mitte ükski inimene esineda kultuurikomisjoni esindajana.

Aseesimees Laine Randjärv

Aitäh teile selle märkuse eest! Võtame teadmiseks. Palun, Yana Toom!

Yana Toom

Ma tänan, proua eesistuja! Ma tahan jällegi protokolli huvides täpsustada. Kas ma saan õigesti aru, et teie istungi juhatajana nüüd dikteerite ühe fraktsiooni esindajale, mida ta peab puldist rääkima?

Aseesimees Laine Randjärv

Kindlasti ei dikteeri ma mitte kellelegi, mida peab puldist rääkima. Minu ainuke inimlik lootus on, et tõstatatud küsimused saavad vastuse. Palun, Mailis Reps!

Mailis Reps

Aitäh, lugupeetud juhataja! Kindlasti on tore, kui kultuurikomisjoni liige härra Rummo, kes kuulub koalitsiooni, saab häälte vahekorrast 4 : 5 aru nii, et kultuurikomisjon väga üksmeelselt ja rõõmsalt on sellise käki siia saali toonud. Ma pean siiski täpsustama, et kõik neli opositsiooni kuuluvat kultuurikomisjoni liiget, kaks Keskerakonna fraktsioonist ja kaks sotsiaaldemokraatide hulgast, olid äärmiselt pahased sellise ettepanekute ühendamise pärast. Keskerakonna fraktsioon rõhutas uuesti, et meie ettepaneku eesmärk ei olnud tekitada halli tsooni ühest kahekümne punktini.

Aseesimees Laine Randjärv

Suur tänu selle täpsustuse eest! Võtan teadmiseks. Palun, Eiki Nestor!

Eiki Nestor

Austatud juhataja! Ega mul pole suurt tahtmist teid kiusata, aga ma küsin demokraatia ja tuleviku huvides. Riigikogu täiskogu on kiitnud heaks muudatusettepaneku nr 36 ja muudatusettepaneku nr 37. Kumbagi neist ma siit meie ees olevast tekstist ei leia, selle asemel on punkti 22 uus sõnastus, mida muudatusettepanekute tabelis ei ole. Riigikogu ükskõik mis komisjonil puudub igasugune õigus pärast täiskogu otsust mingeid oma muudatusettepanekuid välja mõelda. Millise Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse paragrahvi alusel on Riigikogu kultuurikomisjon toonud meie ette § 1 punkti 22? Kes andis neile selle õiguse?

Aseesimees Laine Randjärv

Ma usun, et selle õiguse andis neile täiskogu, kes hääletas nii 36. kui ka 37. muudatusettepaneku poolt. Praegu on niisugune olukord, et selle punkti sõnastus tuleneb sellest hääletustulemusest. Ükskõik, kui mitu korda te minu käest veel täpsustust küsite, ei saa ma teile midagi muud vastata. Vastus jääb ikka samaks. Palun, Jevgeni Ossinovski!

Jevgeni Ossinovski

Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Minu küsimus on selle kohta, millele juhtis tähelepanu kolleeg Sven Mikser. Tegelikult ei ole see tekst mitte kellegi tahe, vaid omapärane kombinatsioon kahest vastandlikust ettepanekust. Kui te istungi juhatajana lubate seda tüüpi kombineerimist, mida meie kodu- ja töökorra seadus tegelikult ette ei näe, siis te loote pretsedendi. Kas tulevikus ei või näiteks siis kombineerida kahte konkureerivat ettepanekut, et eelnõu jõustub 1. jaanuaril ja jõustub 2. jaanuaril? Vastuolu ju ei ole: kui ta jõustub juba 1. jaanuaril, siis jõustub ta ka 2. jaanuaril. Kuidas te hindate seda tüüpi pretsedendi loomise mõju Riigikogu mainele ja sellele, kuidas me siin parlamentaarset demokraatiat ellu viime?

Aseesimees Laine Randjärv

Esiteks, see ei ole protseduuriline küsimus. Teiseks, minu ülesanne siin ei ole anda hinnanguid mainele. Palun, Mart Nutt!

Mart Nutt

Aitäh! Kas ma saan õigesti aru, et istungi juhataja ülesanne ei ole sisuliselt analüüsida neid teemasid, mis on arutelul, vaid jälgida, et istung vastaks protseduurireeglitele? Kui see on nii, siis minu hinnangul on kõik see tehtud. Mis puutub järgnevasse, siis minu arvamus on, et istungi juhatajal on kohustus panna hääletusele ettepanekud, mis on laual. Ei ole mitte mingisugust põhjust kõiki protseduurilisi küsimusi uuesti käsitleda, kuna see on istungi juhataja pädevuses.

Aseesimees Laine Randjärv

Suur tänu sellele tähelepanu juhtimise eest! Minu eesmärk on mitte pingeid tekitada, vaid püüda rahumeelselt vastata küsimustele, mis on tõesti protseduurilised. Palun, Kadri Simson!

Kadri Simson

Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Me kõik saame aru, et te olete praegu olukorras, kus te peate – ma ei tea, mis põhjustel – panema lõpphääletusele praagi. Ma teen teile ettepaneku. Võtke Riigikogu maine huvides juhataja vaheaeg ning pidage Riigikogu juhatuse ja kultuurikomisjoni ühiskoosolek, et ära hoida Riigikogu maine kahjustamist ning kahju, mis põhikooli- ja gümnaasiumiseadusest võib kõigile koolidele tekkida.

Aseesimees Laine Randjärv

Suur tänu selle ettepaneku eest! Ma siiski võtan endale õiguse ise seda istungit juhatada. Asume läbirääkimiste juurde. Väino Linde.

Väino Linde

Hea istungi juhataja! Ka mul on protseduuriline küsimus. Tahtmata opositsioonile kraapsjalga teha, siiski küsin, kes võiks meile siis öelda, kas § 1 punkti 22 vaidlusalune lõige 5 on vastuolus põhiseadusest tuleneva õigusselguse printsiibiga või ei ole mitte.

Aseesimees Laine Randjärv

Praeguse seisuga ei ole mitte kedagi teist, kes selle vastuse annaks, kui seesama saal, kes on neid muudatusettepanekuid hääletanud. Ma ei näe hetkel ühtegi teist varianti. Palun, Eiki Nestor!

Eiki Nestor

Aitäh! Ma esitan oma küsimuse lihtsamalt. Ma saan aru, et te ei saa sisulisi hinnanguid anda, ma neid ei küsigi. Mul on aga protseduuriline küsimus. Kes on andnud kultuurikomisjonile õiguse Riigikogu täiskogu saalis toimunud hääletuste tulemusi muuta? Milline kodu- ja töökorra seaduse või põhiseaduse paragrahv selle õiguse neile annab?

Aseesimees Laine Randjärv

Aitäh! Ma ei saa kultuurikomisjoni eest vastata, sest ma ei viibinud sellel koosolekul. Olgu see öeldud protokolli huvides. Kuid mina lähtun sellest, et saalis on muudatusettepanekud läbi hääletatud. Sellest tulenevalt on kultuurikomisjon pidanud koosoleku ja pannud kokku eelnõu sõnastuse, mis lähtub nendest muudatusettepanekutest. Siin me nüüd oleme.
Head kolleegid, palun läheme läbirääkimiste juurde! Hea Priit Toobal, ma annan teile veel kord sõna. Ma palun aga väga, et me lõpetaksime protseduurilised küsimused ja läheksime läbirääkimiste juurde! Palun, Priit Toobal!

Priit Toobal

Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Te ütlesite, et kõik ettepanekud, mida lõpptekstis on arvestatud, on siin suures saalis toetuse saanud. Kui mitu poolthäält ja vastuhäält sai see ettepanek, millest on palju juttu olnud, ettepanek § 31 lõigete 5 ja 6 kohta?

Aseesimees Laine Randjärv

Ma palun oma abilistel selle tabelist järele vaadata, sest hääletusi oli rohkem kui üks. Kohe vaadatakse see järele. Siin laual olevates paberites seda vastust ei ole. Ma usun, et me kahe minuti jooksul leiame teile selle vastuse. Kaks minutit vaheaega.
V a h e a e g

Aseesimees Laine Randjärv

Head kolleegid, vastuseks Priit Toobali küsimusele on mul teatada järgmist. Muudatusettepanek nr 37 sai 50 poolthäält ja 28 vastuhäält, 5 Riigikogu liiget jäid erapooletuks.
Head kolleegid, me leppisime kokku, et Priit Toobali küsimus on viimane protseduuriline küsimus. Ma võtan juhataja õiguse ja avan läbirääkimised. Ma palun Kaia Iva kõnepulti! Kaheksa minutit. (Saalist kostab trampimist.)

Kaia Iva

Austatud kolleegid! Ma loodan, et te suudate kõik minu kõnet jälgida. Mul on täna ... Mida me teeme sellises situatsioonis? Kõnelda ei saa.

Aseesimees Laine Randjärv

Austatud Riigikogu, ma palun, austame esinejat! Me oleme siin juba pikemat aega protseduurilisi küsimusi arutanud.

Kaia Iva

Kas austatud juhataja lubab mul alustada?

Aseesimees Laine Randjärv

Palun alustage! (Saalist kostab trampimist.)

Kaia Iva

Käesolevat seaduseelnõu ...

Aseesimees Laine Randjärv

Austatud ettekandja! Tõesti, olukord on täiesti pretsedenditu. Ma võtan viieminutilise vaheaja. Palun, lahendame selle küsimuse ära!
V a h e a e g

Aseesimees Laine Randjärv

Austatud Riigikogu! Enne kui me edasi läheme, on mul teile teatada järgmist. Olukord on selline, et me oleme jõudnud kolmanda lugemiseni, meil on võimalik pidada läbirääkimisi ja minna lõpphääletuse juurde. Enne seda annan ma Priit Toobalile võimaluse esitada protseduuriline küsimus.

Priit Toobal

Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! See küsimus on pigem protokolli huvides. Ma küsisin häälte suhet, kuidas hääletati ettepanekuid § 31 lõigete 5 ja 6 kohta. Te valetasite mulle, kui te selle hääletuse tulemuse ütlesite. Seesugust ettepanekut täiskogu hääletanud ei olegi. Te lugesite mulle ette 37. parandusettepaneku hääletuse tulemuse. See ettepanek oli aga hoopis teistsugune kui see, mida on arvestatud sinisel paberil olevas tekstis. Kas istungi juhatajal ongi kombeks anda puldist valeinformatsiooni?

Aseesimees Laine Randjärv

Ma kindlasti ei valetanud teile, vaid lähtusin protokollist, mis kajastas 37. muudatusettepaneku hääletuse tulemusi. See oli see küsimus, millele ma vastasin. Palun, Mihhail Stalnuhhin!

Mihhail Stalnuhhin

Aitäh, proua juhataja! Mul on protseduuriline küsimus, õigemini protest. Ma hakkan väikest viisi aru saama, kuidas Saksa sotsiaaldemokraadid tundsid ennast viimases vabalt valitud Reichstag'is. Kala hakkab mädanema peast. Kui teie ei tunne meie kodu- ja töökorra seadust, siis oleks imelik nõuda, et seda tunneks mõne komisjoni juhtkond. Ma osutasin nendele vigadele, mida te tegite, kui te istungit juhatasite ja rääkisite, et sõna saab kultuurikomisjoni esimees, kes saab küsimustele vastata jne. Ma avaldan protesti. Meie kodu- ja töökorra seaduse § 74 lõike 4 kohaselt peab istungi juhataja protesti viivitamata lahendama. See tähendab, et te ei ütle meile lihtsalt, et te ei tea, millal te saate kodu- ja töökorra seaduse selgeks, vaid te kas hakkate kohe praegu seda õppima või teatate meile, millal me võime seda teadmist loota.

Aseesimees Laine Randjärv

Aitäh! Ma võtan teie arvamuse teadmiseks. Palun, Jevgeni Ossinovski!

Jevgeni Ossinovski

Aitäh! Mul on sisuline protseduuriline küsimus, mida ma olen küsinud erinevas vormis, aga te ei ole sellele rahuldavalt vastanud. Minu küsimus ei puuduta mitte seda, kas eksami 1 või 20 punktiga sooritamine on sisuliselt õigesti sinna teksti kirjutatud. Nagu kolleeg Nutt ütles, parlament võib ka rumalusi eelnõusse sisse kirjutada. Minu küsimus on täiesti formaalne. Vaatame Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse § 106 lõiget 3. See ütleb, et kui muudatusettepanek saab rohkem poolt- kui vastuhääli, viiakse muudatus eelnõu teksti. Muudatusettepanek nr 37 algab nii: "paragrahvi 31 lõiget 5 muudetakse ja sõnastada järgmiselt." See ettepanek ei alga nii, et riigieksam on sooritatud rahuldavalt. Mul on küsimus. Mil viisil saab Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse kohaselt sellist kahte erinevat sõnastust kombineerida? Muudatusettepanek ütleb selgelt – ja see tuleb eelnõusse sisse viia –, et seda paragrahvi muudetakse ja see sõnastatakse vastavalt muudatusettepaneku nr 37 tekstile.

Aseesimees Laine Randjärv

Aitäh! Muudatusettepanekut nr 36 ei hääletatud, hääletati ainult muudatusettepanekut nr 37. Muudatusettepanek nr 36 vaadati läbi ja liiguti edasi. Sellest tulenevalt on tekkinud olukord, kus mõlemad ettepanekud, mis räägivad ühest ja samast asjast, on jäänud lõppteksti alles. Palun, Jevgeni Ossinovski!

Jevgeni Ossinovski

Aitäh! Ma ei saanud siiski vastust. Muudatusettepanek nr 37 ütleb, et eelnõu § 1 täiendatakse uue punktiga 22. See muudatusettepanek, mis peaks eelnõusse sisse minema, kõlab nii: "paragrahvi 31 lõiget 5 muudetakse ja sõnastada järgmiselt: (5) Riigieksam on sooritatud rahuldavalt, kui saavutatud on vähemalt 20 protsenti maksimaalsest tulemusest." Kui me vaatame Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse § 106 lõiget 3, siis eelnõusse peaks minema sõna-sõnalt selline tekst: "paragrahvi 31 lõiget 5 muudetakse ja sõnastada järgmiselt: (5) Riigieksam on sooritatud rahuldavalt, kui saavutatud on vähemalt 20 protsenti maksimaalsest tulemusest."

Aseesimees Laine Randjärv

Aitäh! Võib-olla ületan ma jälle oma volitusi, kui ma hakkan tegema kokkuvõtet, kuidas sellise sõnastuseni jõuti, kuid ma olen juristide jutust aru saanud, et esimene osa, mille te koos paragrahvinumbriga ette lugesite, on osutav tekst, aga see osa, kus on konkreetne lause, on seaduse teksti sisse viidud.
Head kolleegid, need ei ole praegu protseduurilised küsimused nende protseduuride kohta, mida me siin saalis teha saame. Ma tuletan veel kord meelde, mida ma ütlesin pärast vaheaja lõppu. Me oleme jõudnud sellisesse olukorda, et käes on kolmas lugemine. Kolmanda lugemise ajal on võimalik pidada läbirääkimisi ja korraldada lõpphääletus. Muid tegevusi protseduur ette ei näe. Palun, Mihhail Stalnuhhin!

Mihhail Stalnuhhin

Aitäh, proua juhataja! Mul on teile ettepanek selle kohta, kuidas oleks võimalik sellest tobedast olukorrast välja saada. Istungi juhataja võiks võtta tehnilise vaheaja kuni keskööni, mil see täiendav istung automaatselt otsa saab, ja me saaksime kokku kell 00.15 erakorralisel istungjärgul. Selleks ajaks on olemas korrektne eelnõu, mis saali tuuakse ja mille alusel võetakse vastu lõplik otsus. Kuidas te sellesse suhtute?

Aseesimees Laine Randjärv

Suur tänu nende soovituste eest! Kahjuks ei ole praeguse seisuga võimalik seda teksti mingisugusel muul moel eelnõu lõppteksti sisse viia.
Head kolleegid, mul on teile ettepanek asuda läbirääkimiste juurde. Ma palun, Kaia Iva! Jevgeni Ossinovski, palun!

Jevgeni Ossinovski

Küsin protokolli või stenogrammi huvides. Te rääkisite muudatusettepaneku osutavast ja sisulisest osast. Selle muudatusettepaneku osutav osa näeb ette täiendada eelnõu § 1 uue punktiga 22, muutes järgmiste punktide numeratsiooni. Siis tulevad jutumärgid ja järgneb selgelt selle muudatusettepaneku tekst, mis peab Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse § 106 lõike 3 kohaselt eelnõu teksti minema. Lisaks sellele, et kolmandal lugemisel on tõesti võimalik pidada läbirääkimisi ja hääletada, nagu te ütlesite, on kindlasti võimalik küsida ka seda, kas see tekst, mille juhatus on toonud siia arutamiseks, ikka vastab Riigikogu kodu- ja töökorra seadusele. Ma palun sellele vastust!

Aseesimees Laine Randjärv

Aitäh! Täpsustuseks ütlen, et seda teksti ei ole teile esitanud mitte juhatus, vaid selle on siia toonud kultuurikomisjon. Palun, Kaia Iva! Kaheksa minutit.

Kaia Iva

Austatud juhataja! Head kolleegid! Käesolevat seaduseelnõu valmistas Haridus- ja Teadusministeerium koostöös partnerite ja huvigruppidega ette kaks aastat, Riigikogu menetluses on see seitsmendat kuud. Selles valguses oli mul raske mõista etteheiteid, et seda tööd on tehtud kiirustades. Kuid ööl vastu neljapäeva, kuulates opositsiooni kõnesid, hakkasin ka mina mõtlema, et kiirustamise väites võib olla siiski oma iva. Suur osa kolleege ajas segamini seaduses kasutatavaid mõisteid, ei teinud vahet miinimumpalgal ja keskmisel palgal või ei suutnud mõista, et kui lisaks miinimumpalga maksmiseks eraldatud summale eraldatakse koolidele 20% lisaraha, siis ei pea kõik saama võrdset töötasu ja mõni tippõpetaja võib saada suisa topeltpalka. Arusaamatu järjepidevusega korrutatud väide, et kui riik annab koolidele rohkem raha, nagu tehti ka sel aastal, siis õpetaja palk väheneb, ei mahu kuidagi minu arvutusoskuse ja loogika piiresse. Kuid kui on näha, et opositsiooni kõned kubisevad valedest, kui on selgelt aru saada, et kõneleja pole läbi lugenud isegi kehtivat põhikooli- ja gümnaasiumiseadust, rääkimata selle muudatustest, siis on selge, et siin ei aita lisaaja andmine, mitu korda ülekordamine ega neis öistes kõnedes ja pressiteadetes piinlikul moel demonstreeritud õpitud poliitabituse tõrjumine parlamentaarsete järeleaitamistundidega.
Õpetaja üldtööajanorm 35 tundi nädalas on kehtinud palju aastaid. Ei tasu inimesi hirmutada, et nüüd tuleb õpetajal olla 35 tundi klassi ees. Ei tasu vassida, et klassi juhatada tuleb ilma rahata või kogenud ja hea õpetaja palk väheneb. Atesteeritud õpetajal säilib atesteerimisel omandatud kõrgem ametijärk koos sellele vastava palgaga atestatsiooniaja (see kestab viis aastat) lõpuni.
Õpetaja miinimumpalk on tänavu 715 eurot, vanemõpetajal 736 eurot ja metoodikõpetajal 889 eurot. Pärast kutsesüsteemi rakendumist säilivad kõrgemad miinimumpalgad, kuni õpetajate üks ja ühtne miinimumpalk on ületanud ka metoodikõpetaja miinimumpalga. Seni riiklikult sätestatud klassijuhatamise lisatasu määr jäetakse omavalitsuse, kooli pidaja ja õpetaja otsustada. Omavalitsuste palgatoetus sisaldab ka edaspidi kõikide n-ö lisatasude, sh klassijuhatamise lisatasu maksmiseks vajalikku raha, samuti metoodikõpetaja lisatasu.
Riik tuleb tugiteenuste pakkumisel koolile appi. Tuletan meelde, et seni kehtiva seaduse põhjal on tugiteenuste tagamise kohustus juba alates 1990. aastast olnud omavalitsuse õlul. Küll aga on lubatud õpetajate palgarahast osaliselt maksta töötasu ka tugispetsialistidele. Tõsi, seaduslik alus selleks on puudunud. Mõeldes just väiksematele omavalitsustele, võtab riik selge vastutuse, et kõigil õpilastel oleks ligipääs tugiteenustele. Õppenõustamiskeskusi arendatakse nii, et väiksemad koolid saaksid sealt spetsialisti kooli tellida. Riigi lisatuge ongi siinkohal vaja eelkõige väiksemates koolides ning omavalitsustes, kes ise ei suuda tugispetsialistidele küllaldast töökoormust pakkuda. Lisaks on kavatsus sügisesel arutelul näha ette otsene riiklik toetusraha kooli tugispetsialistidele. Ma arvan, et selle lisaraha suurus võiks olla 2% õpetajate palgafondist.
Et kõigil oleks kool, kus hea õpetaja abiga kasvada, panustab riik kodulähedase põhikooli säilimisse ning kindlustab igas maakonnas tugevate gümnaasiumide olemasolu.
Gümnaasiumi lõpus sooritatavate riigieksamite puhul on kuulda võetud osapoolte ettepanekuid. Lävend viiakse uuesti 1 punkti peale, nagu see oli ka 2002. aastani, kui eksami eesmärk oli anda eelkõige võrreldavat infot koolide ja õpilaste soorituste kohta ning selle kohta, mil määral noored on saavutanud õppekavas kindlaksmääratud õpitulemused. Küll aga on seaduseelnõus tehtud parandus, mis viitab, et riigieksami rahuldavaks soorituseks peetakse seda, kui on saavutatud vähemalt 20% võimalikest punktidest, kuid see pole diskrimineeriv lävend. Selle üle, kas õpilane kooli lõpetab, otsustavad õpetajad, kes on noore inimesega mitmed aastad isiklikult kokku puutunud ja tema tulemusi 12. klassi lõpetamise vääriliseks pidanud. Rahuldavalt peavad gümnaasiumi lõpus olema sooritatud koolieksam ja õpilasuurimus.
Gümnaasiumi töökorralduses muutub ka see, et enam pole vaja tagada kolme õppesuunda ning kool saab ettenähtud valikuid pakkuda paindlikult. Osa põhikoolide jaoks on oodatud muudatus see, et koolivaheaegu on võimalik pidada riiklikest vaheaegadest erinevatel aegadel ja teha ka lisavaheaeg.
Mina töötasin koolis siis, kui mulle maksti palka mitmel lehel oleva tarifikatsioonitabeli järgi järgmiste tegevuste eest, kusjuures igal tegevusel oli hinnalipik küljes: ainetundide andmine, vihikute parandamine, ühiskasuliku töö organiseerimine, ainekabineti juhatamine, arvutiklassi hooldamine, klassijuhatamine, ainesektsiooni juhatamine, üliõpilase praktika juhendamine, õpilaste ettevalmistamine olümpiaadiks. Kas tõepoolest on mõistlik tahta, et sellised kargud koolielu korraldamiseks oleksid seadusesse kirjutatud ka praegu, 21. sajandil? Mul oleks väga hea meel, kui keegi ei alandaks õpetajaid ja koolijuhte väidetega, et ilma seadusesse kirja pandud detailsete tegevusjuhisteta ei suuda ükski kooliinimene sammugi astuda. Just suurem paindlikkus ja otsustusõigus ning vastutuse andmine kooli tasandile, direktorile ja hoolekogule, on selle seaduse üks tähtsamaid märksõnu. Vaid siis, kui koolijuht, õpetaja, hoolekogu ja omavalitsus suudavad ise otsustada, omavahel kokku leppida, kokkulepetest kinni pidada, töötada meeskonnana ja võtta vastutust, suudavad nad seda õpetada ka lastele. Aga seda me ju ometi koolilt ootame, et meie noortest kasvaksid head kodanikud, näiteks ka sõnapidajad poliitikud.
Mul on hea meel, et eeldatavalt võetakse põhikooli- ja gümnaasiumiseadus täna vastu ning selgemaks saavad ka alused selleks, et rääkida tuleval aastal õpetaja palgamiinimumi tõstmisest. Praegu on õpetaja alampalk 715 eurot. Ma usun, et kui me selle seaduse vastu võtame ning jätkame sügisel rahastamisanalüüse, võime võtta endale väga selge ja usun, et vägagi reaalse sihi, et järgmisel aastal oleks õpetaja alampalk 800 eurot. Aitäh kõigile selle eelnõu konstruktiivsetele menetlejatele!

Aseesimees Laine Randjärv

Suur tänu! Palun, Paul-Eerik Rummo!

Paul-Eerik Rummo

Lugupeetud juhataja! Lugupeetud kolleegid! Kolmandale lugemisele jõudnud eelnõu, mis loodetavasti seadusena vastu võetakse, on tähelepandavalt pikalt ja põhjalikult menetletud. Mingist räpakast kiirustamisest ei saa juttugi olla. Ma ei soovi seda lõpusirgel olevat menetlust pika kõnega veel enam venitada.
Reformierakonnal on hea meel, et me oleme suutnud parlamentaarsel teel selle algselt suhteliselt lünkliku eelnõu viia sellisesse konditsiooni, et ta on nüüd korralikult läbi mõeldud, muudatused on eelnõu esitajaga ja sihtrühmade esindajatega läbi räägitud ning eelnõu on ka ellu rakendatav. Koolid saavad uuele õppeaastale vastu minna teadmisega, millised väljavaated ootavad neid ees oma tegevuse jätkamisel. Abituriendid teavad, mis neil teha tuleb, selleks et haridusteed jätkata. Praeguses kummalises õhkkonnas tahan meenutada, et kultuurikomisjonis valitses laitmatult hea koostöövaim kõigi fraktsioonide vahel, hea vastastikuse austuse vaimus toimus koostöö sihtrühmade esindajatega ning Haridus- ja Teadusministeerium oli valmis arvestama parlamendi väljakujunevat tahet. Kõik, mis jäi lahtiseks ja ebamääraseks, kõik, millel pole katet ühiskonnaga läbi räägitud rakendusaktide-kavandite näol, on tekstist välja võetud. Ootame nende punktide kohta – need on fundamentaalselt olulised punktid, mis välja võeti – uut eelnõu sügisel, et selle teema juurde värske peaga tagasi pöörduda ja seda menetleda samasuguse konstruktiivse kriitika vaimus, nagu me praegust eelnõu oleme menetlenud.
Reformierakonna fraktsioon kutsub kõiki üles hääletama selle seaduse vastuvõtmise poolt, et me saaksime edasi minna. Eesti hariduskorralduses on veel palju sellist, mis meie noorte tuleviku nimel selgust ja edendamist vajab. Tänan!

Aseesimees Laine Randjärv

Suur tänu! Palun, Mihhail Stalnuhhin! Kokku kaheksa minutit.

Mihhail Stalnuhhin

Proua juhataja! Lugupeetud kolleegid! Eesti Keskerakonna fraktsioonil on hea meel, et Reformierakonnal on hea meel. Midagi muud, mis annaks võimalust rõõmustada, ju ei ole. Teate, ma pean oma fraktsioonilt vabandust paluma, sest ma pidin esinema siin analüüsiga, aga pärast austatud kolleegi Mart Nuti esimest repliiki – kes seda kuulis, see tuletab meelde, millest seal juttu oli – ei näe ma vajadust rääkida sellest, millest me oleme viimased poolteist ööpäeva siin niigi väga põhjalikult rääkinud. Räägin hoopis muust.
Aastakümneid tagasi andis New Yorgi politsei sellise soovituse: "Kannatanu, kui sind vägistatakse ja abi pole kuskilt oodata, siis lõdvestu ja püüa rahuldust saada." Ma pöördun oma fraktsiooni ja sotsiaaldemokraatide poole: vaadake, seda reeglit kasutab ka koalitsioon. Haridus- ja Teadusministeerium on nende ajud ära vägistanud, nad ei näe selles elus kaugemale sellest, kuhu ulatub haridusministri näpp. Samas on neil nii hea ja tore olla.
Igal sellisel kõnel peaks ka mingi sissejuhatus olema. Peeter I, kes oli väga aforistliku mõtlemisega inimene, ütles kunagi, et bojaarid peavad duumas oma kõned peast pidama, et iga mehe lollus näha oleks. Tal oli ka üks ukaas (kokku andis ta neid üle 3000), kus oli umbes selline mõte: "Alluval olgu ilme hakkaja ning totakas, et ta oma mõistusega ülemusi ei heidutaks." Tegelikult praegu ongi niiviisi. Ülemus on Vabariigi Valitsus, õigemini, Haridus- ja Teadusministeerium, kuigi ta peaks olema rahva ja meie teener. Meie siin aga rõõmsalt ja totakalt püüame täita iga lollust, mis sealt ülevalt, nüüd juba ülevalt, meie poole alla laskub.
See tuletab mulle meelde üht juhtumit, milles ma osalesin umbes kolmkümmend aastat tagasi. Olin siis kroonus ja tõin komandöri käsul Gruusiast Eestisse viis noorsõdurit. Vilniuses pidime ühelt rongilt teisele hüppama. Meil oli ooteaeg, kui äkki jooksis minu juurde üks selle raudteejaama töötaja ja küsis: "Kas sina kamandad neid? Mine vaata, mida nad seal teevad!" Ma läksin vaatama. Seal seisis gaseeritud vee automaat ja üks minu alluvatest püüdis sinna auku, kuhu meie panime kolmekopikalisi münte, oma kingaga sisse tampida viiekopikalist. Kui ma küsisin, et mida ta, kulla vend, omast arust teeb, siis ta ütles, et neil Thbilisis on samasugused automaadid, aga neis kasutatakse viiekopikalisi münte.
Minu mõte on selles, et keegi on välja mõelnud mingi digitaalse – ma ei teagi, kuidas öelda – haridusmaailma, kuigi reaalne maailm on siin akna taga, ja püüab nüüd läbi suruda otsuseid, mis on välja mõeldud nagu selle multifilmi jaoks. Ma olen väga ammu püüdnud aru saada, kust tulevad need otsused, mis hävitavad Eesti haridussüsteemi. Ega varsti sellest midagi eriti järel ei olegi. Ma võin öelda, et mul on ka selge arvamus, kust sellised otsused tulevad. Seitse-kaheksa aastat tagasi olin Tartus Haridus- ja Teadusministeeriumis ühel seminaril. See toimus kolmandal korrusel, seal, kus uksed võtmega kinni käivad. Ma kõndisin koos ühe ametnikuga mööda koridori ja vastu tuli neiu: paljas kõht, miniseelik, nabast paistis üks väike rõngas, ninast teine. Ma küsisin, mida lapsed siin teevad. Ametnik hakkas sosistama: "Kuule, see ei ole laps, see on ühe osakonna juht." Meil ei kamanda haridusministeeriumis mitte kogenud õpetajad, nagu see peaks olema, mitte need inimesed, kes on koolis pika karjääri üles ehitanud ja näidanud ennast eduka õpetajana. Meil on seal ülikoolipingist tulnud noored, kes püüavad kooli üles ehitada nii, nagu õpilase silmade läbi tundub õige olevat. Sellest tulevadki kõik need jamad. Kuidas me saame oodata võimalust, et midagi muutuks?
Teate, Venemaal oli varem jüripäev selline päev – Eesti ajaloos sellist päeva pole olnud –, mil talupoeg võis oma mõisniku juurest ära minna ja naabermõisniku juurde elama asuda. Seda siis, kui talle eelmise mõisniku juures ei meeldinud. Ühel toredal päeval see kord lõpetati ja talupoegadest said pärisorjad. Täna, sümboolselt öeldes, on meil analoogne jüripäev. Õpetajatel ei ole lähitulevikus enam suurt soovi ennast täiendada, kõik on lihtsalt õpetajad, kõik on ühel tasemel. Mingi aja pärast on kõigil ka ühesugune palk. Pole mõtet selle 1%-ga sooritatud eksamiga püüda kõrgemale tasemele jõuda. Palk on ühesugune ja suhtumine on ühesugune. Kehtib 35-tunniline töönädal – pärisorjus. Kes hakkab tunnikoormust otsustama? Direktor.
Teil on, ma ei tea, roosad või helesinised prillid ees. Ma arvan, et te ei tea elust mitte midagi. Te kuulate seda, mida räägivad direktorid, keda Haridus- ja Teadusministeerium on dresseerinud. Suhelge õpetajatega! Püüdke aru saada, et igas koolis on palju keerulisem maailm, kui teie seda näete. See on tegelikult igas suvalises kollektiivis nii. Pole kaugel aeg, mil seda 35 nädalatundi hakatakse kasutama õpetaja vastu. Kui õpetaja direktorile ei meeldi, siis saab ta sellise tunnikoormuse, et läheb ise minema.
Viimane mõte. Kuidas teile meeldiks, kui samasugune põhimõte kehtiks ka politseinike puhul, et nad ise otsustaksid, millise trahvi nad teile määravad või mitmeks päevaks vangi saadavad, see ei oleks seaduses kirjas? Meie hääletame seaduseelnõu vastu. Aitäh!

Aseesimees Laine Randjärv

Suur tänu! Palun, Sven Mikser!

Sven Mikser

Hea juhataja! Auväärt kolleegid! Luuka evangeeliumis ütleb Jeesus: "Isa, anna neile andeks, sest nad ei tea, mida nad teevad." Paraku olen ma veendunud, et rahvasaadikud minu paremal käel teavad väga hästi, mida nad teevad.
Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse muutmise seaduse eelnõu menetlemine siin saalis on näide selle kohta, kuidas Eesti Vabariigi Riigikogu ei peaks töötama. Võib öelda, et see on järjekordne näide, kuid minu hinnangul on see märksa hullem kui eelmised. Tahaksin väga rääkida eelnõu sisust, aga sisu sisulise puudumise tõttu ei ole sellest õigupoolest eriti palju rääkida. Opositsiooni ja huvigruppide mure, kuidas anda õpetajatele kindlustunne, et nende niigi ülemäära suur töökoormus seaduse vastuvõtmise korral veelgi ei kasvaks, jäi ju menetluse käigus korduvatest pärimistest hoolimata igasuguse vastuseta. Samuti on endiselt täiesti selgusetu see, kuidas kavatsetakse seaduse jõustudes tagada klassijuhatamise tasustamine. Ka jäi vastuseta küsimus, mida positiivset võiks õpetajatele anda atestatsiooniastmete kaotamine. See muudatus kaotab õpetajate enesetäiendamise olemasoleva motivatsiooni, pakkumata selle asemele midagi muud.
Ainus pisike opositsiooni esitatud muudatus, mis eelnõu teisel lugemisel koalitsiooni toetuse leidis, puudutas progümnaasiumide loomise võimalust. Samas on arusaamatu, miks tahab valitsev koalitsioon tulevikus kramplikult välistada võimalust asutada täistsüklikoole. Ka on väga kahetsusväärne, et eelnõu ei näe ette mingeid abinõusid kõlvatu konkurentsi vältimiseks, mis seab maakonnakeskustesse rajatavad riigigümnaasiumid juba toimivate vallagümnaasiumide ees märgatavasse eelisseisundisse.
Head kolleegid! Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse eelnõu, millest menetluse lõppfaasis eraldati kogu rahastamist puudutav osa, on jõutud juba nimetada Šveitsi juustuks. Tõepoolest, auke on siin rohkem kui seadust ennast. On selge, et sellist sisutut seadust on koalitsioonil, eeskätt aga Isamaa ja Res Publica Liidul vaja kiirustades vastu võtta üksnes selleks, et kuidagigi kaitsta oma haridusministri määrduma kippuvat mundriau. Ainsa formaalse põhjendusena, miks rahastamisparagrahvi eraldamise tõttu tegelikult sisutuks muutunud eelnõu ikkagi jõuga ja head parlamenditöö tava eirates läbi suruti, tõi valitsusliit vajaduse anda sügisel abituuriumi astuvatele õpilastele kindlus kevadel ees ootavate riigieksamite lävendi kohta. Kas keegi julgeb väita, et see asi on nüüd selgeks saanud? Muidugi mitte. Vastupidi, see värk on hoopis segaseks läinud.
Täiesti ennenägematul moel ja vaid neile endile teadaolevatel põhjustel hääletasid koalitsiooni liikmed eelnõusse sisse teineteist sisuliselt välistavad muudatusettepanekud: üks seab eksami sooritamise lävendiks 1% ja teine 20% eksami maksimumtulemusest. Veelgi ennenägematum on aga see, et selle fopaa järel keeldus koalitsioon viga tunnistamast ja eelnõu menetlemist katkestamast. Sellises olukorras ei saanud sotsiaaldemokraadid vastutustundliku opositsioonina teha midagi muud kui väljendada selget vastuseisu Riigikogu enamuse soovile toota teadlikult seadusandlikku praaki. Meie ainus võimalus oli püüda kõigi meie käsutuses olevate vahenditega survestada valitsuskoalitsiooni, et loobutaks ohtlikust pretsedendist ja eelnõu lugemine katkestataks, et oleks võimalik selle tekst enne lõpphääletust vähemalt formaaljuriidiliselt korda teha.
Aga selle asemel, et aru pähe võtta, teeskles koalitsioon hoopiski solvumist ning mõtles välja kentsaka ja ebaveenva loo sellest, kuidas selge vastuolu seaduses ei olevatki mingi probleem ja riigieksami sooritamise lävend võivatki vabalt olla samal ajal 1% ja 20%. Teine lugemine lõpetati ja nii on parlament end praeguseks üsna näotul moel nurka mänginud.
Me kõik mõistame ju, et tekst, mis meie ees on, ei kajasta tegelikult kumbagi kahest saalis heakskiitu leidnud muudatusettepanekust. Samuti ei kajasta see eelnõu algatajate, juhtivkomisjoni, saali enamuse ega muudatusettepanekute esitajate hääletamisel väljendatud tahet. Ometi on see justkui eikellegi loodud lause nüüd eelnõus sees ja ootab lõpphääletust.
Ma palun lisaaega!

Aseesimees Laine Randjärv

Kolm minutit lisaks.

Sven Mikser

Sellise pretsedendi loomise korral ei maksa imestada, kui tulevikus näeme seadusi, mille jõustumise kuupäevaks on samal ajal 1. jaanuar ja 1. juuli, või hakkame maksma näiteks käibemaksu, mille määraks on seaduse kohaselt samal ajal nii 18% kui ka 20%.
Õiguskantsler on öelnud, et õigusselgus on põhiseaduslik väärtus. Kui Riigikogu peaks täna selle seaduse meie ees oleval kujul vastu võtma, siis peab Vabariigi President sotsiaaldemokraatide hinnangul jätma seaduse välja kuulutamata ja suunama selle tagasi parlamenti, et tehtud viga oleks võimalik enne seaduse jõustumist siiski parandada.
Vajaduse korral pöördume kindlasti presidendi poole sellekohase ettepanekuga. Aga ma tahan teile, head kolleegid, meelde tuletada, et praegu on parlamendil võimalus ka ilma välise abita sellest piinlikust loost vähegi väärikalt välja tulla ja hääletada selle juba algselt väga halvana meie ette jõudnud ning tänaöise teise lugemisega suisa naeruväärseks muutunud eelnõu vastu. Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni nimel kutsun kõiki kolleege üles tegema õiget otsust ja meie ees oleva PGS-i eelnõu lõpphääletusel tagasi lükkama. Aitäh!

Aseesimees Laine Randjärv

Suur tänu! Läbirääkimised on peetud, sulgen läbirääkimised. Me asume lõpphääletuse juurde. Palun, Eiki Nestor!

Eiki Nestor

Kodu- ja töökorra seaduse § 77 kohaselt võiks ka kohalolekut kontrollida.

Aseesimees Laine Randjärv

Hästi. Palun, Kaia Iva!

Kaia Iva

Tere! (Naer.) Palun kaheminutilist vaheaega!

Aseesimees Laine Randjärv

Vabandust! Korrake palun, ma ei kuulnud!

Kaia Iva

Ma ütlesin alguses tere ja siis ütlesin, et palun kaheminutilist vaheaega.

Aseesimees Laine Randjärv

Kaks minutit ... (Sumin saalis.) Kahjuks ei saa praegu enam vaheaega võtta. Me läheme kohaloleku kontrolli juurde. Austatud kolleegid, teeme kohaloleku kontrolli.
Kohaloleku kontroll
Kohalolijaks registreerus 58 Riigikogu liiget, puudub 43.
Me läheme lõpphääletuse juurde. Juhtivkomisjoni ettepanek on, et eelnõu 340 tuleks seadusena vastu võtta.
Austatud Riigikogu, panen hääletusele Vabariigi Valitsuse algatatud põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse ning sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu 340. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
Hääletustulemused
Poolt hääletas 49 ja vastu 34 Riigikogu liiget, erapooletuks ei jäänud keegi.
Seaduseelnõu on seadusena vastu võetud.


2. 20:31 Karistusseadustiku muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (393 SE) kolmas lugemine

Aseesimees Laine Randjärv

Head kolleegid! Me läheme järgmise päevakorrapunkti juurde. Algab Vabariigi Valitsuse algatatud karistusseadustiku muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu kolmas lugemine. Kas soovitakse läbirääkimisi pidada? Kõnesoove ei ole, läbirääkimisi ei avata. Juhtivkomisjoni ettepanek on, et eelnõu 393 tuleks seadusena vastu võtta. Kuna see eelnõu nõuab seadusena vastuvõtmiseks Riigikogu koosseisu häälteenamust, siis teeme kohaloleku kontrolli.
Lugupeetud kolleegid, palun teeme kohaloleku kontrolli!
Kohaloleku kontroll
Kohalolijaks registreerus 62 Riigikogu liiget, puudub 39.
Austatud Riigikogu, panen hääletusele Vabariigi Valitsuse algatatud karistusseadustiku muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu 393. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
Hääletustulemused
Head kolleegid, palun vaikust! Poolt hääletas 67 Riigikogu liiget, vastuolijaid ega erapooletuid ei olnud.
Seaduseelnõu on seadusena vastu võetud.


3. 20:33 Finantsinspektsiooni seaduse ja investeerimisfondide seaduse muutmise ning sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (430 SE) kolmas lugemine

Aseesimees Laine Randjärv

Järgmine päevakorrapunkt on Vabariigi Valitsuse algatatud Finantsinspektsiooni seaduse ja investeerimisfondide seaduse muutmise ning sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu kolmas lugemine. Kas soovitakse läbirääkimisi pidada? Läbirääkimisi pidada ei soovita. Juhtivkomisjoni ettepanek on, et eelnõu 430 tuleks seadusena vastu võtta. Me läheme selle ettepaneku hääletamise juurde.
Austatud Riigikogu, panen hääletusele Vabariigi Valitsuse algatatud Finantsinspektsiooni seaduse ja investeerimisfondide seaduse muutmise ning sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu 430. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
Hääletustulemused
Poolt hääletas 72 Riigikogu liiget, vastuolijaid ega erapooletuid ei olnud.
Seaduseelnõu on seadusena vastu võetud.
Austatud Riigikogu! V istungjärk on läbi saanud. Ma tänan kõiki erakordselt meeldiva koostöö ja heade ideede eest! Soovin kõikidele kaunist suve, mis algab homme kell 8.04! Kohtumiseni!

Istungi lõpp kell 20.36.

Lossi plats 1a, 15165 Tallinn, tel +372 631 6331, faks +372 631 6334
riigikogu@riigikogu.ee