Austatud Riigikogu esimees! Head arupärijad! Küsimusi on üksjagu, hakkame otsast pihta.
Esimene küsimus: "Millistele tingimustele vastab, kuidas viiakse läbi ja kuidas avalikustatakse nn esmane keskkonnamõju hinnang, millele keskkonnaminister viitab oma vastuses Riigikontrollile?" (See vastus on pärit aastast 2009.) Kõigepealt, et me ei räägiks üksteisest mööda, siis ma täpsustan, et küsimuses oli viide geoloogilise uuringu läbiviimisele eelnevale mõju hindamisele.
Geoloogiline uuring ei ole keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse mõistes olulise keskkonnamõjuga tegevus. Seetõttu ei algatata keskkonnamõju hindamist konkreetset vajadust põhjendamata, vaid keskkonnamõju hindamise algatamine või algatamata jätmine otsustatakse, lähtudes tollestsamast viidatud keskkonnamõju eelhinnangust. Eelhinnangu tulemused lisatakse keskkonnamõju hindamise algatamise või algatamata jätmise otsusele, mis omakorda avalikustatakse haldusmenetluse seaduses ettenähtud korras. See tähendab, et kõnealune otsus saadetakse iseseisva dokumendina kohalikule omavalitsusele, taotlejale ja ka mõjutatud osapooltele arvamuse avaldamiseks. Seda otsust ennast saavad kõik osapooled ka vaidlustada. Otsustaja annab keskkonnamõjude eelhinnangu, lähtudes tervest hulgast kriteeriumidest. Nimetan neist olulisemad. Esiteks, lähtudes tegevuse ala ja selle lähiümbruse keskkonnatingimustest, nagu maakasutusest, alal esinevatest loodusvaradest, nende omadustest ja taastumisvõimest ning looduskeskkonna vastupanuvõimest. Teiseks, lähtudes tegevuse iseloomust, kaasa arvatud selle tehnoloogiline tase, loodusvarade kasutamine, jäätme- ja energiamahukus, ning lähipiirkonna teistest tegevustest. Kolmandaks, lähtudes tegevusega kaasnevatest tagajärgedest, nagu vee, pinnase või õhu saastatus, jäätmeteke, müra, vibratsioon, valgus, soojus, kiirgus, lõhn. Neljandaks, lähtudes tegevusega kaasnevate avariiolukordade esinemise võimalikkusest. Viiendaks, lähtudes kavandatava tegevuse eeldatavast mõjust Natura 2000 võrgustiku alale või mõnele muule kaitstavale loodusobjektile. Kuuendaks, lähtudes kaasneva mõju suurusest, ruumilisest ulatusest, kestusest, sagedusest ja pöörduvusest, toimest, kumulatiivsusest ja piiriülesest mõjust ning mõju ilmnemise tõenäosusest.
Teine küsimus: "Kas Riigikontrolli aruandes kirjeldatud praktika, kus maavaravaru kinnitatakse aktiivseks vaid geoloogilise uuringu alusel ning keskkonnamõjude hindamisel piirdutakse "esialgse hinnanguga", on perioodil 2009–2011 muutunud? Kui jah, siis kuidas?" Maavaravaru kinnitatakse aktiivseks geoloogilise uuringu tulemuste alusel, lähtudes maapõueseaduses sätestatud korrast. Maavaravarude arvelevõtmise kord aastatel 2009–2011 ei muutunud.
Kolmas küsimus: "Kas keskkonnaministri hinnangul on tegelikust keskkonnamõjude hindamisest loobumine enne maavaravaru aktiivseks kuulutamist kooskõlas maapõueseadusega?" Pean jällegi juhtima tähelepanu sellele, et selles küsimuses sisaldub mõnevõrra eksitav väide, justkui ei hinnataks maavaravaru aktiivseks tunnistamisele eelnevate uuringute mõju keskkonnale. See ei ole täpne. Aga vastus on järgmine. Keskkonnamõju hindamise algatamine ja algatamata jätmine on reguleeritud keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seadusega. Selle § 11 käsitleb keskkonnamõju hindamise eesmärki. Keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse järgi eelneb kavandatava tegevuse ehk kõnesoleval juhul maavaravaru aktiivseks või mitteaktiivseks kinnitamisele geoloogiline uuring. Praegusel juhul on kavandatav tegevus geoloogiline uuring. Selle kavandatava tegevuse keskkonnamõju hindamise tulemuste alusel tehakse ettepanek kavandatavaks tegevuseks sobivaima lahendusvariandi ja mõjusid leevendavate meetmete valikuks, millega on võimalik vältida või minimeerida keskkonnaseisundi halvendamist ja tagada ressursside säästlik kasutamine. Keskkonnamõju eelhinnang annab vastuse küsimusele, kas geoloogilise uuringu tegemiseks on või ei ole vaja algatada keskkonnamõju hindamine. Nii et ei ole korrektne väita, et keskkonnamõju hindamisest on geoloogilise uuringu puhul loobutud, vaid selle vajalikkus otsustatakse eelhinnangu tulemusena.
Viidatud maapõueseaduse kohaselt on maavaravaru aktiivne, kui selle kaevandamisel kasutatav tehnoloogia ja tehnika tagavad maapõue ratsionaalse kasutamise ja keskkonnanõuete täitmise ning maavara kasutamine on majanduslikult kasulik. Geoloogilise uuringu käigus kogutud andmestiku alusel kinnitatakse maavaravaru aktiivsena või passiivsena lähtuvalt uuritud maavaravaru üldistest kasutamissuundadest ja uuringu hetkel teadaolevatest keskkonnapiirangutest. Maavarade arvestuse pidamisel lähtutakse ka maapõueseaduse §-st 5, mille kohaselt otsustab keskkonnaminister geoloogilise uuringuga uuritud ja piiritletud kivimi loodusliku lasundi maardlana keskkonnaregistrisse kandmise nimetatud uuringu tulemuse alusel, võttes arvesse Eesti Maavarade Komisjoni arvamust. Nagu teile ilmselt teada, nimetatakse selle komisjoni koosseisu geoloogia, mäenduse, keskkonnakaitse ja teiste erialade asjatundjaid ning komisjoni kuuluvad lisaks Keskkonnaministeeriumi ja Maa-ameti esindajatele ka Tehnilise Järelevalve Ameti, Eesti Maaomavalitsuste Liidu, Eesti Linnade Liidu ja mõistagi ka erialaliitude esindajad. Aga ma tahan rõhutada, et kui me räägime mõju hindamisest, siis ühe või teise tegevuse mõju me saame hinnata ikka ja alles siis, kui meile on teada konkreetselt plaanitava tegevuse ulatus, viis jne. Nii et nagu ka Keskkonnaministeerium 2009. aasta vastuses Riigikontrollile selgitas, võib maavaravaru aktiivsena arvelevõtmist sisuliselt käsitleda keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse mõistes varu kaevandamise võimalikkuse eelhinnanguna. Lõplik otsus kaevandamise võimalikkuse või võimatuse kohta selgub ikkagi konkreetse loapõhise keskkonnamõju hindamise tulemuse alusel.
Neljas küsimus: "Kas võib osutuda võimalikuks, et esmase keskkonnamõju hinnangu koostamise käigus ei teostata botaanilist ekspertiisi ja ei pöörata tähelepanu võimalikule kaitsealuste liikide esinemisele maardla maa-alal?" Taas kord ütlen: uuringuloa menetlemise käigus hinnatakse uuringutega kaasnevat keskkonnamõju. Kuna geoloogiline uuring ei ole olulise mõjuga tegevus, siis otsustatakse keskkonnamõju hindamise vajalikkus kaalutlusotsusega. Sellesama kaalutluse jaoks teebki otsustaja juba eespool viidatud keskkonnamõju hindamise eelhinnangu, analüüsides uuringutaotluse materjale ja olemasolevat keskkonnainfot. Kui eelhinnangu tulemusena selgub, et uuringute keskkonnamõjude seisukohalt võib osutuda vajalikuks botaaniline ekspertiis, siis seda ka tehakse. Rääkides uuringutest, mis eelnevad otsusele, kas maavaravaru võetakse arvele aktiivsena või passiivsena, siis nende uuringute tulemusena võib selguda, et uuringualal esineb kaevandamisväärne maavara, kuid võib ka selguda, et sellist maavara, mida maardlana keskkonnaregistris arvele võtta, ei esine. Kui aga maavara esineb ja see võetakse keskkonnaregistris arvele, siis ei saa me ikkagi hinnata konkreetse kaevandamisega kaasnevat keskkonnamõju juba uuringute etapis, sest kaevandamiste ulatus, aeg ega ka tehnoloogia ei ole uuringuluba taotledes teada. Loomulikult, kui me räägime keskkonnatingimustest, siis ei saa kuidagi välistada ka ökosüsteemide muutumist sellel konkreetsel alal. Nii et vastus on, et geoloogilise uuringu käigus ei tehta bioloogilist ekspertiisi, mis käsitleks kaevandamise mõju, kuid võidakse vajaduse korral teha bioloogiline ekspertiis, hindamaks uuringu mõjusid. Edasi, aktiivne varu, nagu teile hästi teada on, ei võrdu ilmtingimata kaevandatava varuga. Isegi kaevandamisloataotluse alusel kaevandamiseks eraldatava maapõue osa ehk mäeeraldise piires ei osutu kunagi kogu varu kaevandatavaks. Osa varust mäeeraldise piires jääb paratamatult mittekaevandatavaks ainuüksi ohutustehniliste ja ka muude piirangute tõttu, näiteks kommunikatsioonide kaitse, terviklikud piiranguvööndid, korrastamissuunad jne, ja läheb kokkuvõttes n-ö kao hulka.
Viies küsimus: "Millistel kaalutlustel on keskkonnaminister tõlgendanud maapõueseaduse §-s 10 sätestatut sellisel viisil, et on tekkinud praktika, kus enne maavaravaru aktiivseks määramist ei teostata tegelikku keskkonnamõju hinnangut, keskkonnamõju hinnang viiakse läbi alles kaevandamisloa taotlemise käigus ning sellest tulenevana ei pruugi aktiivne maavaravaru osutuda tõestatult kaevandamisväärseks?" Nagu eelnevalt selgitatud, viiakse keskkonnamõju hindamine läbi konkreetse tegevuse mõjude selgitamiseks. Ehk kui me räägime maavaradest, siis maavarade kasutamise kontekstis me räägime uuringust või kaevandamisest. Geoloogilise uuringu käigus kogutud andmestiku alusel kinnitatakse esmalt maavaravaru aktiivsena või passiivsena, lähtuvalt uuritud maavaravaru üldistest kasutamissuundadest ja uuringu hetkel teadaolevatest keskkonnapiirangutest. Kui geoloogilisele uuringule järgneb kaevandamisõiguse loa taotlemine, otsustatakse vastava taotluse menetluse käigus uuesti keskkonnamõju hindamise algatamise vajalikkus, hindamaks nüüd juba konkreetselt kaevandamistegevuse mõjusid.
Kuues küsimus: "Kuidas keskkonnaministri hinnangul vastab olukord, kus maardlate nimistus ja maavarabilansis kajastatud aktiivne maavaravaru ei pruugi olla kaevandamisväärne, tulenevalt tagantjärele teostatud keskkonnamõjude hindamise tulemusest, keskkonnaministri määrusele nr 29 "Nõuded maavaravarude kategooriatele ja maavaradele ning maavaravarude kasutusalade nimistu"?" Taas kord sisaldub küsimuses paraku eksitav väide. Keskkonnamõjusid ei hinnata mitte tagantjärele, vaid – ütlen veel kord – keskkonnamõjusid on võimalik hinnata siis, kui konkreetse kavandatava tegevuse kohta on selgus. Kui on selge, mida taotletakse, millist tegevust, millises ulatuses, millisel viisil taotletakse, siis on võimalik ka selle tegevuse mõjusid hinnata. Kui seda teada ei ole, siis ei ole võimalik teadmata tegevuse mõju hinnata. Nagu eelnevalt selgitatud, määratakse maavaravaru kategooria lähtudes uuringu ajal teadaolevatest asjaoludest ja geoloogilise uuringu tulemustest. Vajaduse korral algatatakse keskkonnamõju hindamine ka geoloogilise uuringu puhul. Seega on keskkonnaregistris maardlate nimistus arvel olev aktiivne maavaravaru kooskõlas maapõueseaduses ja selle alusel kehtestatud keskkonnaministri määruses nr 29 sätestatuga.
Seitsmes küsimus: "Mil viisil tagab keskkonnaminister, et aktiivsete maavaravarude hulk ja maavaravarude bilanss vastab tegelikkusele ning annab usaldusväärse aluse riiklikuks planeerimistegevuseks, eriti mis puudutab transpordiinfrastruktuuri rajamist?" Keskkonnaregistri maardlate nimistusse kantud maavaravarud peegeldavad nende uurituse taset. Arvel olevate maardlate piires on tõestatud maavaravarude esinemine, samuti nende vastavus kinnitatud maavarakategooria nõuetele. See kõik lähtub geoloogilise uuringu tulemusest. Seega on keskkonnaregistri maardlate nimistusse kantud maardlate andmestik usaldusväärne, selleks et pidada uuringutega tõestatud maavaravarude arvestust ja korraldada riiklikku planeerimistegevust. Riigi transpordiinfrastruktuuri rajamise kindlustamiseks vajaliku hulga ja kvaliteediga maavaravaruga on ehitusmaavarade kasutamise riiklikus arengukavas ette nähtud varustuskindluse arvestuse juurutamine, lähtudes reaalselt kaevandamiseks antud varude ehk kehtivate kaevandamislubade alusel kaevandada lubatud maavaravaru ja maavara kasutamise reaalse kiiruse suhtest. Nii et varustuskindluse tagatust arvestatakse eri maavaraliikide kaupa ja varustuskindlus loetakse tagatuks, kui maavara kaevandamiseks jätkub seda varu vähemalt kümneks aastaks. Aga rõhutan veel kord, et varustuskindluse aluseks on võetud kehtivate kaevandamislubade alusel kaevandada lubatud maavaravaru, mitte üldine maavaravaru.
Kas mul on võimalik lisaaega saada?