Lugupeetud juhataja! Head kolleegid! Teie ees laudadel on eelnõu number 737. See on ilus number (teatud lennukitüüp kannab samasugust numbrit). Nagu öeldakse, kaua tehtud kaunikene. Algatajad viimistlesid seda seaduseelnõu enne esimest lugemist koostöös põhiseaduskomisjoniga ligi pool aastat. Tahan lisaks seitsmele algatajale kindlasti tunnustada ka kõiki põhiseaduskomisjoni liikmeid, nende hulgas eriti Igor Gräzinit, kes juristina ja maailmapraktikat tundes väga palju tarvilikke näpunäiteid andis.
Seaduseelnõu, mis käsitleb püsiasustusega väikesaarte seaduse ja rahvastikuregistri seaduse muutmist, püüab ehitada silda püsiasustusega väikesaarte seaduse ja riigi põhiseaduse vahele. Teatavasti on põhiseaduse regulatiivpeatüki "Põhiõigused, vabadused ja kohustused" §-des 51 ja 52 sätestatud püsielaniku mõiste, aga kui me vaatame meie seadusruumist, kui palju alamastme seadusandlikud aktid seda täpsustavad, siis me leiame püsielaniku mõiste vaid püsiasustusega väikesaarte seaduses, kus on toodud täpselt samasugune formulatsioon nagu rahvastikuregistri seaduses: püsielanik on see, kes alaliselt ja peamiselt elab väikesaarel ja kelle elukoha andmed on kantud rahvastikuregistrisse väikesaarel asuva asustusüksuse täpsusega. Nagu me teame, on see mõiste muutunud kahjuks üsna formaalseks. Seda, et see formaalne on, tõendab Riigikogu tellitud uuring. Te võite leida selle Riigikogu koduleheküljelt uuringute hulgast. See käsitleb püsiasustusega väikesaarte seaduse toimimist ja selle analüüsi.
Leheküljelt 20 leiate ühe huvitava tabeli. Nimelt, rahvastikuregistri järgi elab nendel üheteistkümnel nimekirja kantud saarel 1424 inimest. Kui küsiti vallavalitsustest, kes tegelikult seal elavad, siis saadi selleks arvuks 929. Nii et inimesi on kolmandiku võrra rohkem sisse kirjutatud. Põhjusi ma ei hakka siin praegu analüüsima. Enamikule meist on need põhjused ka teada, eesmärk on saada teatud ajutisi soodustusi. Kuid igal juhul loob rahvastikuregistri praegune andmebaas moonutatud pildi olukorrast väikesaartel. Üsna täpselt peegelduvad seal hästi väikesed saared, nagu Kesselaid, Kõinastu, Osmussaar, kus elab kaks-kolm inimest, aga näiteks Vilsandi puhul on erinevus juba väga suur, rahvastikuregistri järgi peaks seal elama 22 inimest, aga tegelikult elab kolm. Tõsine probleem on ka Ruhnuga, kus rahvastikuregistri andmete järgi (andmed on aastast 2008, mil uuring tehti) elab 120 inimest, aga vallavalitsus ütleb, et tegelikult elab seal 55 inimest. Samal ajal kavandati just lõppenud kümnendil Ruhnule koolimaja 40 õpilasele. Tekib küsimus, kas riigil on mõtet kulutada miljoneid kroone koolimaja ehitamiseks, kui valla arengukava ei näe ette, et elanikkond seal oluliselt suureneks, ühistranspordi arengukava ei näe ette, et elanikkond oluliselt suureneks jne. Riik ja meie kõik, kes me olemegi riik, peame teadma, kui palju inimesi väikesaartel elab. See kõik peab kindlasti olema ka korrektselt vormistatud.
Meid, eelnõu algatajaid, on hurjutatud, et me püüame panna inimesi ketiga saare külge, muuta neid sunnismaiseks, aga algatajad on hoopis teistsugusel seisukohal. Nimelt, meie arvates on väikesaare püsielanik olla privileeg, see on auasi. On raske ülesanne aasta ringi elada saarel, nii et korstnast tõuseb ka talvel suitsu, kasvatada omaenda ja oma pere elule saarel korralikult juured alla, osaleda kogukonna elus. Tänapäeva tingimustes on see tõepoolest auasi ja suur kangelastegu. Et see otsus, kes on püsielanik ja kes ei ole, oleks võimalikult demokraatlik või õiglane, on eelnõus esitatud järgmine mehhanism. Inimene, kes on väikesaarel elanud vähemalt aasta ja olnud ka rahvastikuregistri andmete põhjal saare elanik, esitab vallavolikogule avalduse, et ta soovib endale püsielaniku staatust. Vallavolikogu võtab avalduse vastu ja saadab saare üldkogule kooskõlastamiseks, sest kes teavad paremini kui saare alalised elanikud, kes seal tegelikult elab või mitte. Vallavolikogu langetab otsuse ning teatab rahvastikuregistrile, kes on tunnistatud püsielanikuks, ja rahvastikuregister teeb kande vastavasse lahtrisse.
Oleme ette näinud ka vaidlustamismehhanismi haldusmenetluse kaudu, kuid võib-olla esimese ja teise lugemise vahel võiks see paragrahv kui dubleeriv jääda eelnõust välja, sest kodanikel on võimalik ju kõiki volikogu otsuseid vaidlustada ja see mehhanism on teistes seadustes olemas.
Nii et eelnõu ei anna ühelegi tulevasele püsielanikule veel ühtki konkreetset soodustust, kuid loob seadusandliku baasi, mille alusel riik ja kohalikud omavalitsused ning ka riigi ja kohalike omavalitsustega koostööd tegevad äriettevõtted, olgu nendeks laevafirmad, lennufirmad vm, saavad teha püsielanike suhtes erandeid. Täpselt teada, kui palju saartel tegelikult inimesi elab, on peale ühistranspordi väga oluline ka paljude teiste valdkondade jaoks, kas või erakorralise abi, tervishoiuteenuste, perearstiteenuse, haridusvõrgu, teenindussfääri jt oluliste avalike teenuste toetamiseks püsiasustusega väikesaartel.
Tulen veel korra baasseaduse ehk püsiasustusega väikesaarte seaduse juurde, mis 2004. aasta 1. jaanuaril kehtima hakkas ja mille eesmärk on taastada püsiasustus nendel saartel, kus see rasketel okupatsiooniaastatel ja eriti Teise maailmasõja päevil katkes. Pean tunnistama, et seadus on päris hästi toiminud. Mitmele saarele, kus inimesed vahepeal ei elanud, on inimesed uuesti kolinud.
Riigil on siin üsna palju ära teha. Võtame kas või sellised saared nagu Kesselaid, Kõinastu, Osmussaar jt. Nende saarte elanikud on olnud kuude kaupa Eesti riigist ära lõigatud. Kui Kihnu uudistereporter tegi Kõinastu ja Kesselaiu elanikega 10. jaanuari paiku intervjuud, siis sealsetel elanikel olid eurod veel nägemata ja nad ei teadnud, millal nad seda raha üldse saavad või näevad. Tuletagem meelde Eesti Vabariigi iseseisvusdeklaratsiooni, mis 1918. aasta 23. veebruaril Pärnus ja 24. veebruaril teistes linnades ette loeti ning mille mõtte järgi on Eesti riik üks jagamatu tervik.
Olen eelnõu 737 tutvustuse algatajate nimel ette kandnud. Kui on küsimusi, siis olen lahkelt vastamas. Aitäh!