Lugupeetud Riigikogu esimees! Austatud kolleegid! Meie ees on tulumaksuseaduse § 5 muutmise seaduse eelnõu. See on eelnõu, mida omavalitsused on kaua oodanud ning mis vajab sisulist ja tõsist arutelu.
Eelnõu eesmärk on muuta § 5 lõike 1 punkti 1 selliselt, et "arvestamata 4. peatükis sätestatud mahaarvamisi, laekub maksumaksja elukohajärgsele kohaliku omavalitsuse üksusele 11,93% residendist füüsilise isiku maksustatavast tulust".
Miks seda siis vaja on? Kõigepealt, Euroopa kohaliku omavalitsuse harta ratifitseerimisega 1994 tunnistas Eesti, et Eesti riik peab kohalikud omavalitsused kindlustama piisava rahaga. Sellele vaatamata oleme olukorras, kus omavalitsustel ei ole piisavalt raha oma põhiseaduslike, aga ka riigi antud ülesannete täitmiseks. Täiendavat rahastamist vajavad lasteaedade-koolide ehitamine-kaasajastamine, veemajandusprojektid, kohalike teede remont, haridus- ja kultuuritöötajate palgasüsteem, ühistransport. Võiksin siia nimistusse lisada veel üsna palju asju. Ja kes teab, mis ülesandeid riik veel võib kohalikele omavalitsustele juurde anda.
Valitsuskoalitsiooni läbi viidud käibemaksu ja aktsiisi tõstmisega seati kohalikud eelarved täiendava kulusurve alla, kusjuures raha lisakulude kompenseerimiseks ette ei nähtud. Muidugi peab kindlasti rääkima ka sellest, et riigieelarve maksutulud on viimasel kahel aastal oluliselt vähenenud. 2008. aastal laekus riigieelarvesse maksutulusid 70,4 miljardit, 2009. aastal aga 10% vähem ehk 63,4 miljardit. Samal ajal vähenes kohalike omavalitsuste tulubaas – ma mõtlen siin nii maksutulusid kui tasandusfondi raha – 18% ehk 14,1 miljardilt 12,3 miljardini. 2010. aasta riigieelarves on maksutuludeks prognoositud 61,7 miljardit krooni, see tähendab, et langus võrreldes 2008. aastaga on 12,4%. Samal ajal väheneb prognooside kohaselt kohalike omavalitsuste tulubaas 15,7%. Kui me paneme kõrvuti selle, kui palju on riigieelarve vähenenud, ja kui palju on kohalike omavalitsuste eelarve vähenenud, siis on kõigile selge, et kohalike omavalitsuste olukord, kui me niisuguse paralleeli üldse võime tuua, on tõsiselt halvemaks läinud.
Väga tähtis on veel ühest asjast aru saada. Kui me võrdleme kohalike omavalitsuste eelarveid ja võtame aluseks selle 11,93%, siis tuleb endale aru anda, et 2009. aasta tulumaksu laekumisest 11,93% on igal juhul vähem kui 11,93% 2008. aasta tulumaksu laekumisest. Tulumaksu laekus ju 2009. aastal riigieelarvesse vähem.
Praegu on asjade seisu tunduvalt hullemaks teinud aga see, mis juhtus eelmise aasta 1. aprillil: valitsus otsustas siis vähendada omavalitsustele laekuvat tulumaksuosa 11,93%-lt 11,4%-ni. Kui ma omavalitsusjuhtidele rääkisin, et niisugune uuendus ähvardab tulla, siis peeti seda algul aprillinaljaks. Ja miks? Sest kohalikud omavalitsused on arvestanud, et neil on iseseisev tulubaas, millega tuleb ka hakkama saada. Teinud oma eelarved ära, ei tulnud omavalitsused selle pealegi, et niisugust asja võib keegi üldse plaanida, rääkimata sellest, et see täide viia. Lepingud paljude ettevõtmiste kohta olid sõlmitud, paljud plaanid, mis olid ka arengukavades ette nähtud, olid käivitatud. Neid aga realiseerida enam ei saanud. Mullu vähendati eelarveaasta keskel – ma rõhutan, et just eelarveaasta keskel! – omavalitsuste jaoks olulisimat ja suurimat tuluallikat 0,53 protsendipunkti võrra ehk kokku 300 miljoni krooni ulatuses.
Mis siis tegelikult ikkagi juhtus? Juhtus see, et riik suurendas oma tulusid omavalitsuste arvel, rikkudes jämedalt 2008. aasta lõpus omavalitsusüksuste ja riigi vahel sõlmitud kokkulepet omavalitsusüksustele laekuva tulumaksu osa suurendamise kohta. Kokkuleppe kohaselt suurendati seda tulumaksu osa selleks, et kompenseerida tulumaksu ja maamaksu viivisintresside suunamist riigieelarvesse alates 1. jaanuarist 2009.
Ma ei saa rääkimata jätta sellest, mida see ikkagi tähendab, kui kohalikud omavalitsused räägivad riigiga läbi ja võtavad kokkulepitu oma plaane tehes arvesse. Ainult nii nad saavadki oma eelarveid kujundada. Aluse selleks annab ka meie põhiseadus, mis 28. juunil 1992 rahvahääletusel vastu võeti ja mille kohaliku omavalitsuse korraldamise seisukohalt kõige olulisem printsiip on see, et põhiseadus kindlustab kohalikule omavalitsusele märkimisväärse iseseisvuse. Põhiseaduse XIV peatükk annab kohalikule omavalitsusele selle garantii, sisaldades normikompleksi, mis reguleerib riigi ja kohaliku omavalitsuse suhteid ning laieneb ka valla ja linna suhetele teiste kohaliku omavalitsuse üksustega. Võib julgelt öelda: selleks, et kohalik omavalitsus saaks tõrgeteta toimida, on vaja talle anda vastavad riiklikud garantiid. Ja finantsgarantii on kohaliku omavalitsuse toimimise põhitagatis, kohaliku elu küsimuste iseseisva lahendamise õiguse hädavajalik tingimus. Loen teile ette kohaliku omavalitsuse finantsgarantii elemendid. Need on esiteks, õigus iseseisvale eelarvele, teiseks, kohalike maksude kehtestamise ja kogumise õigus, ning kolmandaks, õigus piisavatele rahalistele vahenditele ehk tulubaasile.
Siin saalis on sel teemal palju vaieldud. Usun, et kui kohalike omavalitsuste juhid oleksid meid siin pealt kuulanud ja kui neil olnuks võimalus siin ka sõna võtta, siis me oleksime kuulnud üsna palju tõsist kriitikat praeguse valitsuskoalitsiooni pihta. Ja miks? Kohalik omavalitsus ei saa ju jätta oma asju tegemata. Tema uksele koputavad inimesed alati, kui mingid probleemid tekivad. Ma ei hakka omavalitsuse töövaldkondi teile uuesti ette lugema, aga ei ole ju mõeldav, et vallavanem või linnapea ütleb, et enam seda või teist ei tee. Ta ei saa seletada, et me menetleme neid asju, ta ei saa seletada, et juba mitu aastat on arutusel olnud, kuidas kohalike omavalitsuste funktsioonid ja riigi funktsioonid selgelt lahutada, kuidas teha haldusreform. Kolleeg Nestor rääkis siin sellest probleemist väga õigesti. Kohalikel omavalitsustel ei jäägi midagi muud üle kui kehtestada kohalikke makse, kui see on võimalik. Aga mis kõige tähtsam: kohalikel omavalitsustel on õigus eeldada, et neil on iseseisev eelarve ja oma ülesannete täitmiseks piisavad rahalised vahendid ehk tulubaas.
Kui siit edasi minna, siis on selge, et kohalikud omavalitsused võitlevad oma õiguste eest. Näiteks aasta tagasi, 25. märtsil 2009 otsustas Tallinna Linnavalitsus tõstatada Riigikohtus kohalike omavalitsuste põhiseaduslike tagatiste temaatika. Ma ütlen, mida Riigikohus selle kohta arvas. Asjaolule, et omavalitsuste rahastamine on õiguslikult reguleerimata, andis Riigikohus hävitava hinnangu. Riigikohus tuvastas, et riik on jätnud põhiseadusvastaselt riiklikud ja kohaliku omavalitsuse kohustused reguleerimata. Riik on põhiseadust rikkudes jätnud õigusaktidega sätestamata kohalike omavalitsuste rahastamise korralduse. Riik on kohalikele omavalitsustele üht-teist lubanud ja varsti hakkavad paljud siin saalis istuvad inimesed käima mööda kohalikke omavalitsusi, et seletada, kuidas nad võitlevad riigis kohalike omavalitsuste õiguste eest, õigemini nende teenuste eest, mida kohalikus omavalitsuses tuleb inimestele osutada. On selge, et enamik kinnitab: jah, õige, teil peab olema mõistlik tulubaas, oma iseseisev eelarve ja loomulikult praegune üksikisiku tulumaksust eraldatav protsent on väike.
Loomulikult on küsimus, miks siis ei ole võimalik seda osakaalu suurendada. Selle ümber käibki arutelu, kuidas need funktsioonid, millele ka Riigikohus tähelepanu juhtis, selgeks vaielda. Mida teeb kohalik omavalitsus ja mida riik? Veel kord tuletades kolleeg Nestori juttu meelde, ütlen ka mina, et see vaidlus on käinud juba aastaid ja ma ei usu, et praegune valitsuskoalitsioon suudab Riigikohtu tõstatatud küsimused lahendada.
Tahan veel rõhutada, et kohalik omavalitsus on esmane ja kõige otsesem tasand, kus inimeste sotsiaalsed raskused peegelduvad. Inimeste võlgade ajatamine, eluasemeprobleemid, tööpuudusest tulenevad sotsiaalsed hälbed – kõik see asetab kohalikele omavalitsustele märksa suuremad kohustused, kui mõned inimesed siin saalis oskavad ette kujutada. Ma siiski loodan, et need Riigikogu liikmed, kes ise on kohalikus omavalitsuses töötanud või kavatsevad töötada, saavad nendest probleemidest aru. Ehk on nad nendega otseselt kokku puutunud ja tänu sellele nad mõistavad, millise olukorra ees kohalikud omavalitsused on.
Ma ei usu muidugi, et selle eelnõu heakskiitmine annaks kohalikele omavalitsustele piisava tagatise, kuid seaduse jõustumisega saaksid kohalikud omavalitsused juurde finantsilist jätkusuutlikkust ja võimekust võidelda sotsiaal-majanduslike probleemide ja süveneva vaesusega.
Me oleme asjast rääkinud kohalike omavalitsuste liitude esindajatega. Nii Eesti Linnade Liit kui Eesti Maaomavalitsuste Liit on teinud üsna palju kõikvõimalikke tabeleid. Need on mul praegu pingis, sest täna mul küsimustele vastata ei tule. Aga homme, kui ma küsimustele vastan, siis ma võiksin neid tabeleid tutvustada. Kohalike omavalitsuste liidud näitavad nende abil, mismoodi ja kui palju teatud teenused kannatavad selle tõttu, et omavalitsustes jääb raha puudu.
Meie fraktsioon arvab, et see seadus on väga oodatud ja väga vajalik. Me oleme veendunud, et kohaliku omavalitsuse üksusele peab laekuma residendist füüsilise isiku maksustatavast tulust mitte 11,4%, vaid 11,93%. Ma loodan väga, et teile jääb piisavalt aega arutada seda eelnõu mõnedes teisteski ruumides ja komisjonides, kui veel tahtmist on, ja igal juhul ka homme, kui arutelu edasi läheb. Olen veendunud, et keegi ei taha omavalitsuste seisukohalt halbu otsuseid vastu võtta. Ja hea otsus on see, mida omavalitsused praegu ootavad. Loodan, et see kauaoodatud eelnõu läbib sisulise ja tõsise arutelu, et see jääb menetlusse ja sellega saab edasi minna. Aitäh!