Lugupeetud Riigikogu juhataja! Lugupeetud Riigikogu liikmed! Tänan teid võimaluse eest anda teile ülevaade olulisimatest arengutest finantssektoris 2009. aastal ja Finantsinspektsiooni tööst!
Möödunud aasta oli keerukas nii inimestele, finantsturu osalistele kui ka järelevalvele. Majandussurutis tõi ühelt poolt teravalt esile kitsaskohad meie finantssüsteemis ja suurendas vajadust üha tähelepanelikumalt jälgida ning analüüsida finantssektori riskide võimalikke arenguid. Teiselt poolt suurendas see inimeste kui finantsteenuste tarbijate ja investorite ootusi järelevalvele. Maailmas on vähe asju, mida ei saaks tagantjärele tark olles paremini teha. Kõikide arenenud riikide järelevalvet, senist tööpraktikat ja selle aluseks olevaid regulatsioone on nüüdseks äärmusliku turušoki tingimustes testitud. Võtmeküsimus on, kas nii seadusandjad kui järelevalvajad oskavad saadud õppetundidest õppida.
Oma ettekandes tõstaksin ma esile neli teemaderingi, millel tahan pikemalt peatuda. Need on: esiteks, Euroopa Liidu uus finantsjärelevalve arhitektuur; teiseks, Finantsinspektsiooni sammud järelevalve tõhustamisel; kolmandaks, Finantsinspektsiooni roll sotsiaalse vastutuse kandjana; neljandaks, riigisisene koostöö.
Globaalne finantskriis tõi selgelt esile, et olemasolev järelevalve arhitektuur Euroopas ei taga kriiside ennetamist ja vajadusel lahendamist. Nii on kuni viimase ajani ülehinnatud turgude enesereguleerimise võimet ja mõneti alahinnatud vajadust luua tugevam ja selgem piiriülese järelevalve raamistik.
Enesereguleerimise temaatikat olen ma siit kõnetoolist juba aastaid puudutanud meie pensionifondide teise samba regulatsiooni kontekstis. Oleme korduvalt viidanud sellele, et finantsasutuste eneseregulatsioon ei pruugi piisavalt tõhusalt toimida, ja teinud ettepanekuid pensionifondide tasude ning vahetamise tingimuste kohta. Hea meel on nüüd tõdeda, et paljud meie ettepanekud on kas juba teise samba regulatsiooni sisse viidud või tulevad lähiajal Riigikogu menetlusse.
Tulles tagasi Euroopa dimensiooni juurde, võib öelda, et väikese avatud majandusega riigina mõistab Eesti äärmiselt teravalt piiriülese järelevalve tõhustamise vajalikkust. Kuigi meie piirülest koostööd oma Rootsi kolleegidega võib heas mõttes alati eeskujuks tuua, toetame igati neid samme, mis viiksid tõhusama ning sidusama järelevalvemudelini kogu Euroopa tasandil. Toetame igati Euroopa Komisjoni väljatöötatud ettepanekute paketti, mille alusel on kavas luua kolm uut järelevalveasutust: Euroopa Pangandusasutus ehk EBA, Euroopa Kindlustus- ja Tööandjapensionide Järelevalve Asutus ehk EIOPA ning Euroopa Väärtpaberituru Järelevalve Asutus ehk ESMA. Võrreldes varasemaga peaks suurim erinevus tulevikus olema see, et uutel järelevalveasutustel on võimalik finantsjärelevalve küsimustes anda välja juriidiliselt siduvaid tehnilisi standardeid, lahendada liikmesriikidevahelisi vaidlusi ning teha järelevalvesubjektide jaoks siduvaid otsuseid, kui nad rikuvad Euroopa Liidu õigust.
Makromajanduslike riskide paremaks kaardistamiseks moodustatakse Euroopa Keskpanga juurde Süsteemsete Riskide Nõukogu ehk ESRB. Finantsinspektsioon on toetanud ja toetab finantsjärelevalve süsteemi edasist täiustamist ühtse Euroopa järelevalvemudeli suunas. Samas oleme korduvalt rõhutanud, et järelevalve õiguste delegeerimisega Euroopa tasandile peab kaasas käima ka kohustuste võimalik delegeerimine. Ei saa lubada selliste lahendite tekkimist, kus järelevalvealane pädevus ja otsustamine toimub küll Euroopa tasandil, aga tehtud otsustega kaasneva võimaliku kahju kandmine jääb siseriiklikule tasandile.
Järelevalveliste väljakutsete osas oli eelmine aasta Finantsinspektsioonil ilmselt läbi aegade kõige keerulisem. Samas on hea meel tõdeda, et suutsime siiski olla piisavalt tulemuslikud ja kuvand inspektsioonist kui sõltumatust ja tõhusast järelevalveasutusest leidis kinnitust.
Kui kõigepealt vaadata turu arengut läbi arvude prisma, siis eelmist aastat jääb ilmselt üldistatult ilmestama sõna "stabiliseerumine". Hoiuste koondmaht kasvas aastaga 5,7%, sealhulgas tähtajaliste ja säästuhoiuste maht 12%. Laenuportfellide maht vähenes 2009. aastal 5,7%. Elukindlustusseltsid kogusid Eestis kindlustusmakseid 1,2 miljardi krooni ulatuses, 2008. aasta vastav näitaja oli 1,3 miljardit krooni. Peaaegu kõigis kahjukindlustuse liikides laekus samuti vähem kindlustusmakseid kui aasta tagasi. 2009. aastal laekus Eestis registreeritud kahjukindlustusseltsidele ja välismaiste kahjukindlustusandjate filiaalidele kindlustusmakseid 3,9 miljardit krooni, 2008. aastal aga 4,3 miljardit krooni. Investeerimisfondide, sealhulgas pensionifondide vara maht kasvas aastaga 17% ehk 3,7 miljardi krooni võrra, moodustades aasta lõpuks 24,9 miljardit krooni.
Globaalse ning kohaliku majanduskeskkonna arengutest tingituna oli eelmisel aastal meie teravdatud tähelepanu all eeskätt pankade laenuportfellide kvaliteet ja selle halvenemise tõttu pankade kapitalipuhvrite piisavuse hindamine ning likviidsusriski järelevalve. Selleks, et tuvastada võimalikult varakult potentsiaalsed ohud, mis negatiivsete asjaolude kokkulangemisel võiksid realiseeruda, oleme viimaste aastate jooksul regulaarselt läbi viinud krediidiriski tugevuse analüüse ehk nn stressiteste. Tehtud tugevusanalüüside põhjal saan väita, et meie hinnangul on krediidiasutused tänase seisuga piisavalt hästi kapitaliseeritud. Seda kinnitab ka fakt, et riik ei ole pidanud sekkuma ega kaaluma ühegi krediidiasutuse kapitalibaasi tugevdamist.
Oma tavapäraste regulaarsete analüüside käigus hindame Eestis tegutsevate krediidiasutuste kõiki olulisimaid riskivaldkondi: nii krediidi- kui ka operatsiooni-, likviidsus-, turu- ja muid riske, tuginedes nii kvantiteeti kui ka kvaliteeti puudutavale informatsioonile. Lisaks sellele jälgime pankade kasumlikkust ning normatiivide täitmist. Peale regulaarsete analüüside viisime eelmisel aastal läbi spetsiaalse krediidiasutuste riskihindamise, mille käigus hinnati erinevate riskide realiseerumise võimalust ja sisemiste riskikontrolli protsesside piisavust kõigi olulisemate riskivaldkondade lõikes. Riskihindamise käigus leidis kinnitust, et ülemaailmse finantskriisi tingimustes on pankade jaoks olnud väljakutse eelkõige krediidi- ja likviidsusriski adekvaatne juhtimine. Samas olid pankade sisemised kontrollimehhanismid olulisemate riskikategooriate lõikes üldjuhul rahuldavad ning piisavalt rakendatud.
Pankade pakutavate investeerimisteenuste järelevalves keskendusime finantsinstrumentide direktiivi MiFID rakendamise kontrollile. Eelkõige kontrollisime klientide riskidest teavitamise kohustuse täitmist investeerimisnõustamise teenuse puhul. Meie fookuses olid investeerimisteenuste osutamise huvide konfliktide vältimine ja maandamine pankade poolt ning lojaalsuskohustuse täitmine oma klientide ees.
Kindlusseltside puhul oli meie teravdatud tähelepanu all kindlustusseltside võime täita usaldusnormatiive ülemaailmse finantskriisi tingimustes. Kindlustusvahendajate järelevalves keskendusime eelkõige kindlustusmaakleri kohustuste täitmise kontrollile osas, mis puudutab maakleri poolt kindlustusvõtja kindlustushuvi väljaselgitamist ja kindlustusvõtjale parima pakkumise tegemist, samuti maakleri poolt kliendile vahendustasu suuruse avaldamist ja isikuandmete töötlemist. Samuti kontrolliti võimalike huvide konfliktide olemasolu seoses tasustamise alustega kindlustuslepingute vahendamisel kindlustusseltside ja maaklerite vahelistes lepingulistes suhetes.
Lugupeetud kuulajad! Eraldi soovin rõhutada kahte järelevalvelist valdkonda, kus meie tegevus eelmisel aastal ühel või teisel moel pälvis ka laiemat avalikkuse tähelepanu.
Esiteks, väärtpaberituru järelevalve. Lisaks silmapaistvatele hinnaliikumistele tõmbasid möödunud aastal Tallinna börsile tähelepanu olulised emitentidega seotud sündmused, eelkõige suurima turukapitalisatsiooniga AS-i Eesti Telekom ülevõtmine suuraktsionäri TeliaSonera AB poolt ning AS-i Eesti Telekom aktsiate noteerimise lõpetamine. Suuraktsionäri poolt AS-i Eesti Telekom aktsiate ülevõtmise raames pakutud hinnapreemia ahvatles mitmeid investoreid ebaseaduslikul viisil tulu teenima. Võtsime kõrgendatud tähelepanu alla ülevõtmispakkumisele eelnenud perioodi tehingud ning lisaks Tallinna börsil noteeritud aktsiatele lisati vaatlusnimekirja teadaolevad tuletisinstrumendid ehk nii Eestis kui mujal Euroopa majandusruumis kaubeldavad väärtpaberid, mille väärtus sõltus otseselt Eesti Telekomi aktsia hinnast. Kahtlust äratavate tehingute hulk oli Eesti väärtpaberituru mastaape silmas pidades kahetsusväärselt suur. Järgnenud uurimine paljastas võimaliku siseteabe väärkasutamise mitme isiku poolt. Finantsinspektsioon edastas prokuratuurile kahtlused mitme episoodi kohta. Lisaks siseteabe väärkasutamise episoodidele jõudsid 2009. aastal avalikkuse ette kaks turumanipulatsiooni juhtumit. Kohtus vaidlustatud Finantsinspektsiooni väärteootsus jäi kohtu otsusega täies ulatuses kehtima ning toetas sellise olulise pretsedendiga Finantsinspektsiooni arusaama turumanipulatsioonist.
Majanduskeskkonna halvenemisest tingituna tekkisid mõningatel emitentidel probleemid võlakirjade lunastamisel. See omakorda tõi kirkalt päevavalgele buumiaegsed tavad investeerimisteenuste osutamisel ja võlakirjaemissioonide korraldamisel. Ühes eelnevaga seotud järelevalvemenetluses tuli inspektsioonil läbi töötada kümneid tuhandeid lehekülgi juriidilisi materjale, üle kuulata kümneid tunnistajaid. Joonistus selgelt pilt küsitavustest investeerimisteenuste osutamisel. Finantsjärelevalve subjekt mõistis probleeme organisatsioonis, tegi vajalikud muudatused nii juhtkonnas kui protseduurides ning hüvitas investoritele tekitatud kahju.
Oleme veelgi tõhustanud oma tehnilisi võimalusi ja sisulist võimekust seirata jooksvalt ja reaalajas väärtpaberitega kauplemist Tallinna börsil ning suhtume väga tõsiselt kõikidesse turuosaliste edastatud vihjetesse ning analüüsime põhjalikult iga konkreetse juhtumi faktoloogiat.
Teiseks, ei saa kuidagi mööda minna pensionifondide temaatikast. Risk on investeerimise olemuslik osa. Ka kogumispensionide süsteem on avatud investeerimisriskile. Finantskriis näitas meile kätte kogumispensionide süsteemide nõrgad kohad ning oma õppetunnid said sellest nii fondivalitsejad kui ka seadusandja ja Finantsinspektsioon järelevalvajana. Oleme tõhustanud järelevalvet, et sundida fondivalitsejaid investeerimisega seotud riske senisest paremini juhtima, sealhulgas riske, mis võivad tekkida erinevat laadi huvide konfliktidest. Koostöös Rahandusministeeriumiga oleme välja töötanud vajalikud muudatused õigusaktides, mis loovad senisest põhjalikumad huvide konfliktide riskide juhtimise reeglid. Finantsinspektsioon on kehtestanud fondivalitsejatele põhjalikud riskide juhtimise juhendid. Järelevalvajana näeme, et fondivalitsejad on ka omalt poolt piisava tõsidusega sellealaseid tegevusi arendanud.
Pensionisüsteem oma investeerimistoodetes ja nende erisustes peab muutuma selgemaks ning riskid inimestele paremini arusaadavaks. Peame tõdema, et finantskriis näitas kehtiva mudeli tõsist puudulikkust ning teatud mõttes ka turu enda vähest isereguleerivuse võimet, eeskätt konservatiivsete pensionifondide puhul, millest tulenevalt on põhjendatud riigi tugevam sekkumine eeskätt sellist tüüpi pensionifondide toimimise osas. Oleme hakanud koostöös Rahandusministeeriumiga otsima lahendit, et luua konservatiivsetele fondidele senisest märksa põhjalikumad ja täpsemad investeerimispiirangud.
Sellegipoolest soovin pensionifondide investeeringute kontekstis peatuda ühel probleemil, mis puudutab Eesti ettevõtluskeskkonda ja kultuuri laiemalt. Üldteada asjaolu on, et pensionifondid said suuri kahjumeid investeeringutest Eesti ettevõtete võlaväärtpaberitesse. Äärmiselt negatiivne, kui selle tagajärg oleks see, et pensionifondide investeeringuid Eesti majandusse edaspidi enam ei kaasata. Et seda ei juhtuks, peab Eesti ettevõtete kultuur ja arusaam võõrkapitali kaasamisega seonduvast kõvasti paranema. Majandusraskustesse sattunud ettevõtjad ei tohiks tekkinud olukorras seada oma isiklikke huvisid kõrgemale oma finantseerijate huvidest ning ettevõtja riskiisu ettevõtte igapäevases juhtimises võiks olla paremini kooskõlas finantseerijate õigustatud ootustega.
Austatud Riigikogu liikmed! Finantskriisi üheks olulisimaks tulemiks võiks pidada seda, et varem varjusurmas olnud sotsiaalse vastutuse temaatika on nüüd ülitähtis komponent jätkusuutliku ja tõhusa finantsturu toimimisel. See teema puudutab nii turuosalisi kui ka regulaatorit-järelevalvajat. Oleme enda jaoks oma rolli sotsiaalse vastutuse kandjana lahti mõtestanud.
Esiteks, meie kui tõhus järelevalveorgan. Meie eelmise aasta töö tulemusena korvasid pangad investoritele kahjusid ligikaudu poole miljardi krooni ulatuses. Kindlasti ei saa siinjuures mainimata jätta seda, et erinevalt paljude teiste riikide maksumaksjatest ei ole riik otse ega kaudselt läbi garantiide pidanud toetama kriisist räsitud turusubjekte.
Teiseks, Finantsinspektsioon peab oluliseks, et igasugune dialoog uute regulatsioonide kehtestamisel ja rakendamisel oleks läbi mõeldud, tasakaalukas ja proportsionaalne. Püüame anda oma parima, et meie majas olev oskusteave finantssektori ja selle regulatsiooni kohta oleks kaasatud aruteludesse. Vajadusel oleme valmis neid arutelusid ka juhtima.
Kolmandaks, meie ja ennekõike riigi roll finantshariduse ja teadlikkuse edendamisel. Just riik, mitte ainult turuosalised, peaks siin käivitama inimeste finantsalase harimise programmi. Finantsinspektsiooni enda tarbijaportaal www.minuraha.ee on end õigustanud – seda näitab portaali kasutajate arvu kiire kasv. Inimeste, sealhulgas kohustuslike pensionifondidega liitunute ning liikluskindlustuse ostjate vähene rahandusalane teadlikkus on ka üks põhjusi, miks finantskriis on tekitanud teravaid sotsiaalseid probleeme. Seda eeskätt nendele inimestele, kes selgelt üle hindasid oma võimalusi ja on nüüd raskustes oma laenude tagasimaksmisega. Siinjuures pean vajalikuks rõhutada, et ma ei soovi kuidagi pisendada seda vastutust, mida peaksid pangad kandma seoses vastutustundliku laenamisega.
Neljandaks, meie igapäevane töö ja tarbijate kaebuste arvu pidev kasv näitab, et Eesti peab lahendama finantsombudsmani teema ehk leidma võimaluse finantsteenustega seotud vaidluste kohtuväliseks lahendamiseks. Finantsteenuste tarbijal peab olema odav ja lihtsam võimalus kaitsta oma õigusi olukorras, kus tarbija ja finantsteenuse osutaja vahel on tekkinud lahkarvamused. Oleme võtnud taas sellise institutsiooni loomise päevakorrale ning loodame, et seekord jõuavad finantsasutused ja seadusandja ühiste arusaamadeni. Omalt poolt oleme kaasanud Maailmapanga eksperdid, kes peale olukorra igakülgset kaardistamist aitaksid välja pakkuda riigi jaoks parima lahendi selles küsimuses.
Lõpetuseks tahan peatuda koostööl. Eelmisel aastal uuendasime oma koostöölepingut prokuratuuri ja politseiga. Hindan seda koostöölepingut väga kõrgelt. Esitasime 2009. aastal prokuratuurile teateid siseteabe väärkasutamise ja kuriteo kontrollimiseks üheksa inimese suhtes ning turumanipulatsiooni kuriteo kontrollimiseks kolme inimese suhtes. Tänavu oleme palunud kolme inimese puhul kontrollida siseteabe väärkasutamise kuriteo toimepanemist ning alustasime väärteomenetlust turumanipulatsiooni kontrollimiseks ühe inimese puhul. Eelmisel aastal jõustus ühe isiku osas süüdimõistev kohtuotsus siseteabe väärkasutamise kuriteos. Lisaks, nagu ma juba märkisin, jõustus meie otsus karistada üht isikut turumanipulatsiooni väärteo eest.
Praktika näitab, et sügavad teadmised finantsturgudest, spetsialiseerumine ja paigas olevad prioriteedid on finantsvaldkonnas õiglase ning tõhusa menetluse eeltingimus. Oleme edaspidigi valmis omalt poolt koolitama ja nõustama neid inimesi, kes peavad menetlema finantssektoris toime pandud kuritegusid.
Lõpetuseks. Kui seni on finantsjärelevalve põhirõhk protsesside õigusliku vastavuse jälgimisel ja läbipaistvuse tagamisel, siis edaspidi tuleb meil senisest enam jälgida protsesside ja otsuste majanduslikku tähendust ja sisu, võtmeriskide ja ärimudelite jätkusuutlikkust. Pöörame senisest enam tähelepanu finantsasutuste strateegiate jätkusuutlikkuse ja riskide realiseerumise võimaluste analüüsile. Endiselt on meie fookuses huvide konfliktide ennetamise temaatika. Kõiki neid väljakutseid peaks toetama ka vastava õigusliku raamistiku areng. Seda ennekõike meie õiguste täpsemal ja selgemal määratlemisel võimalikes kriisisituatsioonides, kus riigi sekkumine on hädavajalik. Ma loodan, et teie toel on see võimalik. Tänan kuulamast!