Lugupeetud Riigikogu juhataja! Lugupeetud arupärijad ja teised Riigikogu liikmed! Vastan küsimustele. Esimene küsimus puudutas elektri hinda ja selle poliitikat. Alustuseks pean ütlema, et mingit rahvavaenulikku elektri hinna poliitikat ei eksisteeri. Euroopa Komisjoni statistika põhjal on Eestis elektri hind kodutarbijatele arvestades ostujõudu Euroopa Liidu odavaimaid, ca kolmandiku võrra odavam Euroopa Liidu keskmisest. Tööstusel on meil samuti olnud Euroopa Liidus kõige odavam elekter ja ka võimalik hinnatõus jätab meile paljude teiste Euroopa Liidu riikidega võrreldes selge konkurentsieelise.
Oluline on seejuures mõista laiemat pilti. Elekter on Eestis olnud Euroopa Liidu odavaim mitte niivõrd seetõttu, et meil on mingi salaretsept, kuidas teistest poole odavamat elektrit toota, vaid seetõttu, et meil on olnud olemas elektrijaamad, mille investeeringud on tehtud varem ja mis hinnas ei kajastunud. Kahjuks on see aeg nii või teisiti ümber saamas. Olemasolevad põhilised jaamad on vanad ja me teame, et ettevõttel on vaja teha suuri investeeringuid, mis mõjutavad ka hinda. Ning investeeringute jaoks on vaja luua ka adekvaatne majanduskeskkond.
Teine oluline hinda mõjutav tegur on süsihappegaasi hind, mis praeguste prognooside kohaselt ka tõenäoliselt kallineb. Turu avamise eelis aga on, et ükski tootja ei saa oma investeeringuid garanteeritult hinda üle kanda, ta peab turul edukas olemiseks suutma konkureerida konkurentide hindadega. Kui me turgu ei avaks, tuleks peagi järsult tõsta ka reguleeritud hinda, ja ehk isegi kõrgemale, kui kujuneb hind avatud turul.
Elektri hind on Eestis taasiseseisvumisjärgsel perioodil tasapisi tõusnud, seda aga tootmiskulude kasvu tõttu. Kui uurida seda küsimust natuke põhjalikumalt laias plaanis, siis selgub, et poliitika on asjasse puutunud vähe. On ette tulnud, et mõni minister on tahtnud populaarsust koguda, aga on tehtud ka reaalseid poliitilisi otsuseid siin Riigikogus, millel on olnud mõju elektri hinnale.
Samas leidub ka erandeid, lugupeetud arupärijad. Üks selline leidis aset eelmise aasta 1. augustil, millest alates Eesti Energia müüdava elektri hind langes umbes 6,4%. Nii et majanduslikult raskel ajal reguleeritud elektri hind hoopis langes, mitte ei tõusnud.
Kui arupärijad peavad oma küsimuses silmas vaba elektrituru teket, siis kasutaksin võimalust selgitada selle toimimist ning eeliseid. Kõigepealt tuleb märkida, et hinnakujundusmehhanismi headuse suhtes ei ole ajaloos alati üksmeel valitsenud. Elektrituru teemal on siiamaani väga tõsiseid vaidlusi mitte ainult Euroopa Liidus, vaid ka väljaspool, kus on kas siis toimiv või peaaegu toimiv elektriturg. Samas me teame, et katsed korraldada majandust ilma turuta, kui selle loomine on võimalik, on seni lõppenud katastroofiga.
On mõjuvad põhjused, miks Eesti oma elekrituru avab ja miks seda oli otstarbekas alustada tänavu aprillis. Peamine põhjus on see, et elektritootmine on selline tegevusala, kus on võimalik vaba konkurents. Tulemus on õiglasem või parim hind ja parim kvaliteet. Seetõttu on ka Euroopa Liidu ühtne poliitika olnud selline, et elektriturg tuleb avada, elektriturust peab kujunema Euroopa Liidu toimiva siseturu üks osa. Ärme unustame, et Euroopa Liidu siseturg on meie majanduse jaoks väga oluline ja seetõttu ka Eesti peab järk-järgult vastavaid samme astuma.
Oluline on märkida, et kuna elektrivõrkude osas puudub tarbijal valikuvõimalus, siis selles valdkonnas säilib hinnaregulatsioon ka tulevikus. Jämedalt võib kokku võtta nii, et poole tarbija makstavast tasust moodustab võrguteenus, mida turu avamine ei puuduta, ja teise poole elektri hind, mis hakkab kujunema tootjatevahelise konkurentsi tulemusel.
Kuna selle arupärimise esitamise ajal ei olnud Eestis veel toimima hakanud elektribörs, kuid praeguseks on see käivitunud, saab konkreetsete näidete varal rääkida ka seal kujunevast elektri hinnast. Esimestel kauplemispäevadel on elektribörsi hind päevade lõikes kujunenud Eestis odavamaks kui Helsingis. Turu avamise päeval oli meil hind 38,78 eurot MWh, Helsingis 44,89. Peaaegu 100 krooni vahet! Eilseks oli päevane hind langenud Eestis 33,2 euroni, Helsingis maksis 44,22 eurot. Turgu iseloomustab see, et hind ei ole kogu aeg üks ja seesama. Kui nõudlus on suur, võib turuhind olla kõrge, samas jälle võib hind langeda ka madalale ja isegi madalamale meie senisest reguleeritud elektrihinnast. Kui vaadata viimaste aastate elektri hinda Põhjamaade elektribörsil, siis ajuti on see olnud ka Eesti reguleeritud hinnast madalam. Tuletan meelde, et Eesti reguleeritud hinna madalus on tingitud paljuski kapitaliinvesteeringute puudumisest.
Elektribörs oma muutuvate hindadega annab signaali ka selleks, et optimeerida elektri kasutust. Kus see on võimalik, tuleb tarbida elektrit siis, kui hind on soodsam. Nord Pooli elektribörsi Estlinki piirkonna kõige soodsam hind tunni lõikes õhtusel ajal on nende mõne päeva jooksul, mil börs on toimunud, olnud kogunisti 16,9 eurot MWh eest. Ma loodan, et te jõuate numbreid jälgida. See on tunduvalt odavam, peaaegu kaks korda odavam reguleeritud elektri hinnast. Kuna elektri vabaturg ja selle üheks koostisosaks olev elektribörs on siiski Eestis väga uus, siis me saame aru, et meil kõigil, ka tarbijatel kulub aega, et selle turu reegleid tundma õppida, oma käitumist selle järgi planeerida. Kuid me oleme loonud praeguseks eeldused, et see turg toimiks. On erinevad müüjad, võimalused elektrit ühest riigist teise üle kanda ning elektribörsi näol ka turuplats, kus elektriga kaubelda saab.
Elektriturul kujunev hind ei ole enam kindlasti poliitiline küsimus, ka reguleeritud elektri hind, mis tavatarbijatele siiani kehtib, ei ole tegelikult põhiosas poliitiline küsimus, kuigi tavaliselt opositsionäärid püüavad seda näidata poliitilise küsimusena. Hinna kooskõlastab Konkurentsiamet, lähtudes põhjendatud tootmiskuludest: palgad, kaevurite, energeetikute palgad, kõik muud kulud jne. Siiski on mõnel konkreetsel seadusmuudatusel olnud mõju, mis on elektri hinda tõstnud. Näiteks 15. veebruaril 2007. aastal võttis Riigikogu vastu elektrituruseaduse muudatused, millega kehtestati ilmselt liiga helded eraldised taastuvenergiatoetuseks. Sellisel määral toetamise ebaotstarbekusele on tähelepanu juhtinud ka Konkurentsiamet – see heldus ei tule ju kusagilt mujalt kui elektritarbijate rahakotist. Tänavu maksab tarbija iga kilovatt-tunni pealt üle 12 sendi roheelektri tootjale, kokku said taastuvenergia tootjad mullu üle 120 miljoni krooni toetust.
Selle poliitiliselt kõige rohkem elektri hinda tõstnud eelnõu vastuvõtmiseks oli Riigikogus üsna ulatuslik toetus ja tuletan arupärijatele meelde, et teie erakond ka toetas seda rahvavaenulikku, aga loodusele kasulikku poliitilist otsust. Kõike tuleb kaaluda.
Teine küsimus: mida tuleks võtta ette, et ka pärast elektrituru täielikku avanemist jääks Eestis elektri hinnatase taskukohaseks ning et see oleks konkurentsivõimeline lähinaabrite hinnaga? Võtmetegurid vabaturul on toimiv konkurents, piisavate tootmisvõimsuste olemasolu ning korralikud elektriühendused. Lisaks eelnevalt öeldule rõhutaksin veel üht avatud elektrituru aspekti, mis ei avaldu üleöö, aga on kaugemas perspektiivis väga oluline. Olukorras, kus on teada, et reguleeritud hinna aeg on peagi niikuinii ümber, annab elektri turuhinna teke investoritele selge signaali siinse elektrituru hinnataseme kohta ja võimaldab kavandada investeeringuid, mida elektriturg tulevikus kindlasti vajab. Ja teiseks annab see signaali ka tarbijatele, milliseid investeeringuid ja millisel määral oma elektriportfelli üldse kavandada.
Mis puutub konkurentsi lähinaabritega, siis Eesti Energia müüb praegu elektrit nii lõunanaabritele kui Põhjamaade elektribörsile. Selleks, et Eesti Energia suudaks oma konkurentsivõimet hoida, on ainult üks lahendus: vaja on märksa suurendada investeerimismahtu, et tagada piisavate tootmisvõimsuste olemasolu, mitmekesistada oma tootmisportfelli ja muuta see keskkonnasõbralikumaks.
Kolmas küsimus on: milliseid soovitusi annaksite ministrina, et tarbija saaks oma elektriarveid siiski mõistlikes piirides hoida? Esimene ja kõige olulisem soovitus on tõsiselt tegelda oma elamute renoveerimisega. Me teame, et meil on olemas kortermajade renoveerimise programm. Me toetame seda KredExi kaudu odavama laenu kaudu, me otsime vahendeid, et pakkuda ka rahalist toetust korteriühistutele, kuid samavõrra puudutab see individuaalelamuid. Eriti loomulikult neid, kus kasutatakse elektrit otsese kütteallikana. Samuti tuleb tööd jätkata tarbijate teadlikkuse tõstmisel.
Üldiselt soovitused on lihtsad: tarbida elektrit suuremas mahus näiteks kütmisel siis, kui see on odavam, kasutada säästupirne, valgustada ruume vaid siis, kui see on tõesti vajalik, soojustada hooned ja nii edasi.
Viimane küsimus: "Viimasel ajal on palju olnud juttu Eesti Energia börsile viimisest. Kas Te ei leia, et tegemist on tähelepanu kõrvale juhtimisega tegelikelt probleemidelt ning börsile viimine ei too kaasa uusi investeeringuid?" Ei, ma ei leia seda. Olen proovinud sellel teemal avalikkusele anda võimalikult täielikku informatsiooni ja ma hea meelega selgitan ka Riigikogu ees, mida Eesti Energia võimalik aktsiaemissioon endast sisuliselt kujutab.
Keskerakonna esimees härra Savisaar on selle teemaga seoses rääkinud Eesti Energiast kui müügiartiklist, ent riik ei tegele riigile kuuluva Eesti Energia aktsiate müügi ettevalmistamisega. Vastupidi, tegeldakse sellega ja ainult sellega, kuidas kaasata täiendav aktsiakapital, mis võimaldaks ellu viia mahukaid investeeringuid elektritootmisse, elektrivõrkudesse ja põlevkiviõli tootmisse. Võimalik lahendus selleks on emiteerida täiendavalt aktsiaid, mida saaksid soodustingimustel osta kõik Eesti inimesed ja lisaks rahvusvahelised investorid. Nii kindlustatakse, et Eesti Energia saab arenemiseks vajaliku kapitali ja säilib riigi kontroll ettevõtte üle. Kuna riik ei müü ühtegi talle kuuluvat aktsiat, säilitab ta niimoodi täieliku kontrolli kõigi strateegiliste otsuste üle AS-is Eesti Energia, ja seda ka tulevikus.
See ettevõtmine on vajalik veel ühel väga kaalukal põhjusel. Me loodame, et hakkame tasapisi väljuma sügavast majanduskriisist. Sisuliselt tuleb kriisis hangunud majandus taaskäivitada. Seda ei saa teha teisiti, kui tuleb ette võtta uusi, ambitsioonikamaid projekte. Kui üks Eesti ettevõte on ette valmistanud põhjaliku investeerimiskava ning suudab selle täitmiseks kaasata suures ulatuses kapitali rahvusvahelistelt turgudelt, siis see kindlasti äratab maailmas tähelepanu – positiivset tähelepanu. Ja meil on seda praegusel ajal väga vaja, et tutvustada Eestit kui investeerimiskeskkonda, tuua siia uut, seejuures võib-olla ka väiksemat kapitali. Mõtlen väiksemate kapitaliinvesteeringute kaupa uusi investeeringuid.
Hiljuti käisime seda küsimust arutamas Eesti Teaduste Akadeemia akadeemikutega ja akadeemikute seisukoht oli väga konstruktiivne ja toetav. Kõik mõistavad, et Eesti Energia julgeoleku ja konkurentsivõime kindlustamiseks on tarvis leida kapital Eesti Energia investeeringukava elluviimiseks. Arutasime ka seda, kust see kapital võiks tulla. Akadeemikud ei pea mõistlikuks seda, et riik võtaks Eesti Energia aktsiakapitali laiendamiseks laenu ehk teisisõnu, võtaks maksumaksja rahaga ärilisi riske.
Eesti Energia aktsiate avalik emissioon ei ole seega mingi asi iseeneses, see on vahend selleks, et Eesti Energia saaks ette võtta pikalt kavandatud investeeringud, luua nii uusi töökohti ja seda peamiselt Ida-Virumaal, kus tööpuudus on kõige suurem. Nende investeeringute taga on lisaks töökohtadele kinni ka märkimisväärne ekspordipotentsiaal nii elektri kui põlevkiviõli osas.