Tere hommikust, lugupeetud eesistuja! Lugupeetud Riigikogu liikmed! Olen teie ees, et ette kanda "Turvalisuspoliitika põhisuunad aastani 2015" 2009. aasta täitmise aruanne.
Riigikogu võttis 10. juunil 2008 vastu "Eesti turvalisuspoliitika põhisuunad aastani 2015". Siseminister on kohustatud esitama hiljemalt iga aasta 1. märtsiks Riigikogus ülevaate Eesti turvalisuspoliitika põhisuundade elluviimisest.
Turvalisuspoliitika on osa Eesti riigi julgeolekupoliitikast ja rajaneb 2004. aastal Riigikogu poolt heaks kiidetud Eesti Vabariigi julgeolekupoliitika alustel. Siseministeeriumi turvalisuspoliitika läbiv visioon ja eesmärk on vähem õnnetusi, mis toovad kaasa hukkunuid ja vigastusi. Samuti ohutum elukeskkond ning suurem turvatunne.
Turvalisuspoliitika alused suunavad meid panustama selles suunas, et kõikide ühiskonnaliikmete turvalisus oleks kindlustatud avaliku, era- ja mittetulundussektori koostöö kaudu. Turvalisuse tagamisel peab läbiv suund olema ohtude ennetamine.
Käesoleval aastal otsustasime hakata välja andma Eesti turvalisuspoliitika põhisuundade ülevaadet ka trükise kujul. Ikka sellel eesmärgil, et süsteemsemat ja laiapõhjalisemat turvalisuse valdkonna käsitlust pakkuda. Teil on võimalik seda trükist minu ettekande kõrvale põhjalikumalt sirvida ja miks mitte seda ka hiljem teha. Loodan, et teil kõigil on olemas selline väike raamat, mis koosneb kahest osast. Esiteks on ülevaade, lähtudes turvalisuspoliitika põhisuundadest, aga siin on lisaks ka mõned artiklid, mis kajastavad erinevaid teemasid meie haldusala valdkonnast, näiteks finantseerimine, Politsei- ja Piirivalveameti kokkusaamise lugu, ühtne hädaabinumber, hädaolukorra seadusest tulenev. Loodan, et see on teile rahvasaadikutöös abiks.
Annan teile turvalisuspoliitika dokumendis kirjeldatud suundade kaupa ülevaate eelmise aasta olulisematest tegevustest ja õnnestumistest, millega on panuse siseturvalisuse tõhusamaks tagamiseks ja ohtude ennetamiseks andnud Siseministeerium koos oma valitsemisalaga. Lähtun sellest, et justiitsminister Rein Lang on ettekande oma valdkonnas – kriminaalpoliitika suundumustest – juba teinud.
Esiteks, turvalisem tunne. Turvalisuspoliitika eesmärk on vähendada inimeste hirmu sattuda rünnaku ohvriks, ära hoida isikuvastaste kuritegude toimepanemist, vähendada rahvustevahelisi pingeid ning suurendada seeläbi turvatunnet.
Kuritegevuse olulisemad trendid 2009. aastal olid järgmised. Registreeriti 48 359 kuritegu, võrreldes 2008. aastaga oli langus 5,8%. Vähenes isikuvastaste kuritegude arv. Registreeriti rohkem alaealiste suhtes toimepandud kuritegusid. Samas on hea meel tõdeda, et pandi toime vähem tapmisi ja mõrvasid (2009. aastal 76 tapmist ja mõrva, 2008. aastal 86). Politsei lahendas 2009. aastal 23 478 kuritegu.
Eelmisel aastal vähenes avaliku korra raskete rikkumiste hulk. Vähenemine oli 38%. Avalikus kohas raskete rikkumiste arvu vähenemine näitab seda, et meie käitumine avalikus ruumis on muutunud seaduskuulekamaks. Kindlasti on seda mõjutanud ka politsei sisemiste ressursside suunamine analüüsipõhiselt.
Paraku tuleb tõdeda, et inimeste subjektiivne hirm sattuda tänaval kuriteo ohvriks on aastaga suurenenud 29%. Avaliku arvamuse küsitlused näitavad, et 42% küsitletuist tundis 2009. aastal hirmu tänavakuritegevuse ees. Kindlasti on siin võimalikuks mõjutajaks 2009. aasta üks kõige jõhkramaid kuritegusid, nn kurikamõrv. Samuti on suurenenud jõhkrate röövide hulk, samas kui röövide koguarv on vähenenud.
Isikuvastaste kuritegude puhul on trend samuti positiivne. 2009. aastal toimus üldine vähenemine. Võrreldes 2008. aastaga vähenes isikuvastaste kuritegude arv 13,2%.
Kuigi tapmiste ja mõrvade vähenemine teeb heameelt, ei saa siiski olla rahul üldise pildiga sündmuste osas, milles inimene kaotab elu ebaloomulikul teel. 2009. aastal oli selliseid inimesi ligi 600: liiklusõnnetustes hukkus 100 inimest, tulekahjudes 63 inimest, tapmiste ja mõrvade tagajärjel 76 inimest. Kui te vaatate trükist, siis näete, et seal on arvuks 69, mis tähendab, et mõrvu ei ole leheküljel 10 olevas tabelis käsitletud. Vaatame edasi: tööõnnetustes sai surma 17 inimest, uppus 63 inimest ja enesetapu tagajärjel kaotas elu 280 inimest.
Jätkuv tõusutrend annab seega põhjust muretsemiseks. Kui me oleme viimase kahe aasta jooksul suutnud eri meetmete koosmõjul vähendada liiklussurmasid poole võrra, siis enesetappude ennetamine ei ole riigis olnud sellisel tasemel prioriteet ja sellega ei ole ilmselgelt piisavalt tegeldud. Me oleme riigina seadnud endale eesmärgi väärtustada inimelusid ja säästa neid kõikide osapoolte kaasamisel. Suitsidiaalsus on üks oluline lõik, millega tuleb tulevikus aktiivsemalt tegelda. See on võrgustiku ja koostöö küsimus. Sellesse valdkonda on vaja ühiselt panustada.
Politsei koostöö kohalike omavalitsuste ja teiste partneritega on üldiselt hea. Naabrivalve ja politsei koostööd võib samuti hinnata heaks, sest politsei osaleb alati ühe osapoolena uute naabrivalvesektorite moodustamisel, seeläbi on koostöö pidev.
Teiseks, ohutum liiklus, vähem õnnetusi. Liiklusohutuse parandamisel on turvalisuspoliitika eesmärk hukkunute ja vigastatute arvu vähenemine, varakahjude vähenemine ning liikluskultuuri paranemine.
Liiklusohutus on olnud riigi siseturvalisuse keskne prioriteet viimasel paaril aastal. Riikliku liiklusohutuse programmi ellurakendamine ja ametkondadevaheline sisuline koostöö on sellel perioodil hoogustunud ning seetõttu on ka positiivseid tulemusi.
2009. aastal liiklusõnnetustes hukkunute arv jätkuvalt vähenes. 2009. aastal hukkus liikluses, nagu te kindlasti olete juba korduvalt kuulnud, 100 inimest.
2009. aastal jätkas politsei 2008. aastaga võrreldes liiklusjärelevalvet suuresti samas mahus. Mõningane järelevalve mahu vähenemine toimus 2009. aasta teisel poolel ja põhjuseks on siin eelarve vähenemine.
Saavutatud tulemused näitavad, et valitud tegevused on olnud õiged ja tulemuslikud. Neid tuleb jätkata ja nende kõrval tuleb rakendada veel lisategevusi, mis aitavad jätkuvalt parandada liikluskultuuri ja suurendada liiklejate enesekontrolli.
Tõenäoliselt olete te Tartu maanteel liigeldes tähele pannud halle kastikesi. Mõned kastikesed on võib-olla punaseid sähvivaid kiirigi tekitanud. Üks tulevikku suunatud tegevus on kiiruskaamerate rakendamine. See projekt sai alguse 2007. aasta lõpus ja praegu on käimas katseperiood, kus konkreetse kaamera fikseeritud kiiruseületamise kohta saadetakse inimestele hoiatustrahviteateid. Kuna tegemist on katseperioodiga, siis trahvisummaks on esialgu 0 krooni, aga rikkumine on olnud tegelik. Esmaspäevahommikuse seisuga oli väljastatud 1575 trahviteadet. Ma loodan, et keegi teist ei ole sellist teadet saanud. Eriti puudutab see neid mehi ja naisi, kes peavad Tallinna ja Tartu vahet sõitma.
Kolmandaks, tuleohutum elukeskkond, vähem õnnetusi. Eesmärk on tulekahju tagajärjel hukkunute ja vigastatute arvu ning varaliste kahjude vähenemine, samuti inimeste teadlikkuse suurendamine.
2009. aastal saavutati häid tulemusi tuleohutuse suurendamisel, kus peamine eesmärk on tulekahju tagajärjel hukkunute ja vigastatute arvu ning varalise kahju vähendamine. Samuti inimeste teadlikkuse suurendamine selle kohta, kuidas tulekahju vältida ja kuidas õnnetuse korral käituda.
2009. aasta märksõnad tuleohutuse alal olid ennetus- ja teavitustöö, suitsuanduri kasulikkuse ja kohustuslikkuse tutvustamine ja laialdasem kasutamine eluruumides ning vabatahtlikkuse edendamine päästealal. Suitsuandur muutus eluruumides kohustuslikuks möödunud aasta suvest. Viimaste uuringute kohaselt, see on oktoobrikuu seis, oli suitsuandur 78%-s eluruumidest. Aasta varem oli see näit 38% ja 2007. aastal 25%.
Tuleohutuse suurendamisel on eraldi jätkuvalt tähelepanu suunatud hoolekandeasutustele, kus tulekahjul võivad olla väga traagilised tagajärjed.
Möödunud aastal kaotas tulekahjudes elu 63 inimest. Tulekahjudes viga saanud isikute arv on samuti mõnevõrra vähenenud: 2009. aastal sai tulekahjudes vigastada 100 inimest, aastal 2008 oli see arv 102.
Hea meel on tõdeda, et tulekahjude arv on viimastel aastatel samuti oluliselt vähenenud. Kui 2006. aastal toimus 14 900 tulekahju, siis 2009. aastal oli tulekahjude arv juba oluliselt väiksem – 8421. Seega vähenes aastatel 2006–2009 tulekahjude arv 43%. Siin on erinevaid põhjuseid, ühelt poolt tuleohutusalane ennetustöö ning elanikkonna teadlikkuse kasv, aga ka järelevalve tõhustamine.
Samuti keskendusime 2009. aastal järelevalve puhul mahajäetud hoonete tuleohutuse kontrollimisele. Kõik ohtlikud hooned on kaardistatud ja tähistatud ning omanikud on saanud ettekirjutuse hoonete sissepääsude sulgemiseks.
2009. aastal ei toimunud õnneks (ennekõike tänu ilmale) suuremaid metsapõlenguid. See, mis on Eestimaal puhkajatele nuhtluseks, on pritsumehele abiks, sest mida rohkem vihma, seda mõnusam. Seda võib seostada, nagu ma ütlesin, ebasoodsate ilmastikuoludega, kuid ka inimeste teadlikkus ja käitumine on kindlasti paranenud.
Koolid on jätkuvalt meie tähelepanu all. Haridusasutuste tuleohutusnõuetega vastavusse viimiseks jätkatakse tõhusat tuleohutusjärelevalvet ja tehakse aktiivset koostööd koolipidajatega. Kokkuvõttes on tuleohutuse olukord paranenud, aga ei ole piisaval tasemel. Eesti koolidest 38%-s on tuleohutusega kõik asjad, võib öelda, korras. Eelmisel aastal leidus ka üks kool, kus polnud ainsatki tulekustutit.
Inimeste teadlikkuse tõstmiseks ja õnnetuste ärahoidmiseks tehti 2009. aastal ka sotsiaalkampaaniaid tulekahjude ärahoidmiseks. Nii et kasutusel on olnud erinevad võimalused. Siinkohal tuleb nimetada internetist kättesaadavaid materjale (www.rescue.ee, www.kodutuleohutuks.ee, www.veeohutus.ee, www.ohutusope.ee, www.suitsuandurid.ee ja www.tulekustutid.ee).
2009. aastal kinnitati "Päästet abistava vabatahtliku tegevuse arendamise kontseptsioon", mis paneb paika üldalused ja eesmärgid vabatahtlike päästjate tegevuse arendamiseks. Samuti jätkati päästeala vabatahtlike tegevuse toetamist (rahaline toetus, koolitus ja varustus).
Neljandaks, kaitstum vara. Inimeste elu ja tervise kaitse kõrval rõhutab turvalisuspoliitika vara kaitset. Eesmärk on varavastaste kuritegude vähendamine, kriminaalsel teel saadud tulu konfiskeerimine ning inimeste teadlikkuse suurendamine oma vara kaitsmise võimalustest.
Vaadates varavastaste kuritegude üldist trendi, võib viimasel kahel aastal märgata kerget tõusu. Arvuliselt ja protsentuaalselt on andnud suurima tõusu just vargused. See tuleneb osaliselt seadusmuudatustest, nimelt süstemaatilise varguse kriminaliseerimisest. Varguste osas on positiivne see, et ei ole sagenenud vargused eluruumidest.
Varavastaste kuritegude avastamise ja ennetamise osas on politsei suunanud oma tegevuse eelkõige organiseeritud kuritegelikele gruppidele. Erilist tähelepanu pööras politsei 2009. aastal kuriteo tagajärjel saadud varaga kauplejate tabamisele ja kuriteo tagajärjel saadud vara tuvastamisele. 2009. aastal selgitas politsei välja süüteo tagajärjel saadud vara hoidmise ja turustamise fakte ligi 30% rohkem kui 2008. aastal.
Oma vara kaitse ja elupaiga üldise turvalisuse positiivne mõjutaja on kolmanda sektori näol Mittetulundusühing Eesti Naabrivalve, kus on nüüdseks üle 10 000 leibkonna. 2009. aastal liitus sellega veel 86 piirkonda üle Eesti. See näitab inimeste tahet ja soovi panustada enda ja lähedaste vara kaitsmisesse.
Ma juba alguses mainisin, et üldine röövimiste arv on vähenenud, aga röövid on jõhkramad. See tähendab seda, et varjatakse oma identiteeti, kasutatakse maske ja püütakse relva või millegi sarnasega oma sõnadele kaalu lisada.
Halvemaks on olukord läinud arvutikelmuste osas. Arvutikelmused on võrreldes 2008. aastaga suurenenud 103 fakti võrra. Seega on väga oluline, et meil oleks riigis piisav kompetents ja ressursid, et arvutikeskkonnas toime pandud kuritegusid ennetada või siis juba toime pandud kuritegude toimepanijaid välja selgitada ning koguda kvaliteetseid tõendeid nende süüdimõistmiseks.
Viiendaks, turvalisem riik. Riigi turvalisusesse ja julgeoleku tagamisse tuleb suhtuda alati tähelepanelikult. Peame hoolitsema selle eest, et hoiaksime ära Eesti-vastase luure- ja õõnestustegevuse ning ennetaksime terroriakte. Peame tagama elutähtsate valdkondade toimimise, ennetama ebaseaduslikku rännet ning suutma usaldusväärselt tuvastada Eestis viibivaid isikuid.
Alates juunist 2009 kantakse reisidokumentidesse sõrmejäljebiomeetria. 2010. aasta 1. jaanuari seisuga on kehtivaid biomeetrilisi reisidokumente välja antud 221 156, nende hulgas ligi 32 000 sisaldavad ka sõrmejäljebiomeetriat. See on üks usaldusväärsematest isikutuvastusmeetoditest, mida vastavalt Euroopa Liidu õigusele rakendatakse mitmete riikide reisidokumentides.
Eesti on ebaseadusliku sisserände osas valdavalt transiitriik, mille kaudu soovitakse tavaliselt jõuda Põhjamaadesse või Vahemere-äärsetesse riikidesse. Ebaseadusliku sisserände peamised lähteriigid olid 2009. aastal peale Afganistani Islamiriigi veel Venemaa Föderatsioon, Süüria Araabia Vabariik, Türkmenistan ja Hiina Rahvavabariik.
Ebaseadusliku sisse- ja läbirände ning muu piiriületuse ja kuritegude surve nii Eesti välispiiridele kui ka vaba liikumise alale tervikuna on alates 2008. aastast näidanud kasvutendentsi. 2009. aastal avastati 61 ebaseadusliku sisserände juhtumit. 2009. aastal suurenes ebaseaduslikul sisserändel tuvastatud isikute arv 57%, nendest 60% isikuid ületas riigipiiri piiripunktidevahelisel alal ja ülejäänud olid Schengeni viisa väärkasutamise või riigis ebaseaduslikult viibimise juhtumid.
2009. aastal avastati Eesti-Vene piiril 97 salakauba üle piiri toimetamise juhtumit, mis on omakorda 60% rohkem kui 2008. aastal.
Kuuendaks, kiirem abi. Turvalisuse tagamisel on sageli määrava tähtsusega kiire reageerimine.
2009. aastal õnneks merekatastroofe ega inimohvritega laevaõnnetusi Eesti päästepiirkonnas ei toimunud, otsingu- ja päästetegevuse põhiraskus langes seetõttu Peipsi järvele, Pärnu lahele ning Tallinna-Paldiski piirkonnale. Abivajajad olid üldjuhul harrastuskalurid ja harrastusmeresõitjad. 2009. aasta jooksul registreeriti kokku 131 merepäästejuhtumit. Piirivalve lennu- ja ujuvvahenditega päästeti nende juhtumite raames 263 inimest. 42 inimest pääsesid omal jõul, 11 inimest hukkus enne abi kohalejõudmist ja 1 inimene jäi kadunuks.
2009. aastal tehti merereostuse avastamiseks patrull-lende keskmiselt 2,4 korda nädalas (ühe patrull-lennu pikkus oli kolm tundi), mille käigus avastati 59 merereostuse juhtumit.
2009. aastasse jäi ka piirivalve multifunktsionaalse mereseirelaeva ehituse riigihanke väljakuulutamine. Kahjuks me hanke endani ei ole jõudnud, kuna protsessid toimuvad kohtus edasi.
Reageerimiskiiruse parandamiseks on veelgi vaja suurendada hädaabikõnedele vastamise ja väljasõitude kiirust, samuti on vaja suurendada teadlikkust hädaabinumbri 112 kohta.
Seitsmendaks, tõhusam turvalisuspoliitika. Siin (aeg hakkab otsa saama, aga õnneks on olemas ka aruanne) näeme ressursse ennekõike vabatahtlike kaasamise näol. Oleme panustanud politseinike, piirivalvurite ja üldse haldusalas töötavate inimeste paremasse haridusse. Oleme avanud magistriprogrammi ja siseturvalisuse arendamisel pöörame tähelepanu piiriäärsetele regioonidele, ennekõike Ida-Virumaale. Aitäh!